صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا ایمان به غیب ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,001
    حضور
    38 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    913

    چرا ایمان به غیب ؟




    چرا اسلام از ما میخواهد ایمان به غیب بیاوریم و غیب چیزی است که پوشیده و ناشناخته است « الَّذینَ یُومِنُونَ بِاَلغیبِ وَ یُقِیمُونَ الصَلوهَ وَ مِمّا رَزَقنَاهُم ...»چرا انسان باید به چیزی که بر او پوشیده است ایمان داشته باشد ؟
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

  2. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    22,699
    حضور
    209 روز 4 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    61859



    با نام و یاد دوست







    چرا ایمان به غیب ؟








    کارشناس بحث: استاد مسلم

  3. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,774
    حضور
    77 روز 7 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5540



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    چرا اسلام از ما میخواهد ایمان به غیب بیاوریم و غیب چیزی است که پوشیده و ناشناخته است « الَّذینَ یُومِنُونَ بِاَلغیبِ وَ یُقِیمُونَ الصَلوهَ وَ مِمّا رَزَقنَاهُم ...»چرا انسان باید به چیزی که بر او پوشیده است ایمان داشته باشد ؟
    با سلام و احترام
    غیب یعنی نهان و مخفی، و مراد مخفی بودن از حواس ظاهری انسان است، در جهان‏ بينى قرآن، عالم هستى منحصر به آنچه كه براى ما محسوس است نيست، بلكه محسوسات يك قشر نازكى از عالم است و قسمت عظيم تر در ماوراى آن است. آنچه محسوس است «شهادت» و آنچه نامحسوس است «غيب» ناميده شده است‏(شهید مطهری، مجموعه آثار، ج3، ص139، و ص336؛ ج26، ص122) لذا به تعبیری می توان این دو عالم را از هم تفکیک کرد، عالم غیب در مقابل عالم شهادت است، قرآن کریم در آیات مختلفی این دو را در کنار یکدیگر گذارده است:
    «قُلِ اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ عالِمَ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَة»؛ بگو بار الها اى آفريدگار آسمانها و زمين و اى داناى غيب و شهود.(زمر:39/46)
    قرآن نمى‏خواهد توجه به طبيعت و محسوسات را جانشين توجه به ماوراى طبيعت و امور نامحسوس نمايد. اهميت قرآن در اين است كه در عين توجه دادن به طبيعت- و به تعبير خود قرآن «شهادت»- ايمان به «غيب» را سرلوحه دعوتش قرار مى‏دهد(مجموعه آثار، ج2، ص208) اما به نظر می‌رسد آنچه که ایمان به غیب را مورد تأکید اسلام قرار می‌دهد، دو چیز است:

    اولا: اهمیت و نقش ایمان به عالم غیب در زندگی

    بدون شک باور به اینکه هر چه هست فقط همین دنیاست و چیزی در ورای آن وجود ندارد موجب لغو بودن زندگی و یأس از آن و نیز احساس بی هویتی و پوچی می‌شود.
    در مقابل، باور به اینکه انسان مبدأ و معادی دارد، از سوی خالقی نادیدنی آفریده شده و روزی برای پاسخگویی به اعمال خود مبعوث خواهد شد، نقش بی بدیل و شگفتی در نحوه تفکر و رفتار او خواهد داشت.
    آيا دو انسان با اين دو طرز تفكر با هم قابل مقايسه‏ اند؟! آيا خط سير زندگى و رفتار آنها در اجتماع يكسان است؟ اولى نمى‏ تواند از حق و عدالت و خير خواهى و كمك به ديگران صرف نظر كند، و دومى دليلى براى هيچگونه از اين امور نمى ‏بيند، مگر آنچه در زندگى مادى او براى امروز يا فردا اثر داشته باشد، به همين دليل در دنياى مؤمنان راستين برادرى است و تفاهم، پاكى است و تعاون، در حالى كه در دنيايى كه ماديگرى بر آن حكومت مى‏كند، استعمار است و استثمار، و خونريزى است و غارت و چپاول، لذا قرآن نقطه شروع تقوى را در آيات ابتدایی سوره بقره، ايمان به غيب دانسته است.(مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج‏1،ص72و73)
    با توجه به نقش این اعتقاد، یکی از رسالت های انبیاء همین بالابردن سطح آگاهی مردم از عالم شهادت، به عالم غیب، و ایمان به مبدأ و معاد بوده است، شهید مطهری در این خصوص می فرماید:
    «اساساً پيامبران آمده ‏اند كه به بشر آن‏گونه بينش و جهان‏ بينى بدهند كه بشر تا آنجا كه برايش مقدور است تصورى، هرچند مجمل، از مجموع نظام آفرينش داشته باشد. خلقت و آفرينش محدود به امور حس ‏كردنى و لمس ‏كردنى كه در حوزه علوم حسى و تجربى است، نمى‏باشد. پيامبران مى‏خواهند بينش انسان را از محسوس تا معقول و از آشكار تا نهان و از محدود تا نامحدود بالا ببرند.»(مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج2، ص141)

    ثانیا: دور از دسترس بودن عالم غیب
    علاوه بر اینکه عالم غیب از اهمیت بسزایی در زندگی انسان برخوردار بوده و نقش اساسی دارد نکته دیگر این است که عالم شهادت با توجه به محسوس بودن و انس انسان با محسوسات کمتر مورد انکار قرار می گیرد و انسان ها همواره آن را می پذیرند، برخلاف عالم غیب که از انسان پوشیده است و باید برای ایمان به آن، انسان ها را دعوت کرد، لذا توصیه به پذیرش آنچه که انسان به طور محسوس مشاهده کرده یا حس می کند آنچنان لازم نیست! اما آنجا که انسان نمی بیند، و نمی تواند با حواس خود حس کند، اینجا است که با توجه به استبادی که دارد، تأکید بر ایمان اهمیت می یابد.


    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۵/۰۱/۲۴ در ساعت ۰۸:۴۵
    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  4. صلوات ها 2


  5. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,255
    حضور
    64 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2802



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    اولى نمى‏ تواند از حق و عدالت و خير خواهى و كمك به ديگران صرف نظر كند، و دومى دليلى براى هيچگونه از اين امور نمى ‏بيند، مگر آنچه در زندگى مادى او براى امروز يا فردا اثر داشته باشد، به همين دليل در دنياى مؤمنان راستين برادرى است و تفاهم، پاكى است و تعاون، در حالى كه در دنيايى كه ماديگرى بر آن حكومت مى‏كند، استعمار است و استثمار، و خونريزى است و غارت و چپاول،
    سلام
    این سخن قابل نقضه.. چون هستند آدمایی که که اعتقاد به خدا ندارند اما اخلاقی اند و افرادی که اعتقاد دارند ولی بی اخلاق اند

    وعده بهشت و جهنم شاید روزگاری تاثیراتی در عدالت و ظلم نکردن داشته اما آنچه که امروز میتواند به زندگی سامان بخشد رشد عقلانیتی است که بدون دین نیز بد و خوب و التزام به آن را میفهمد

    بنده دلیل قانع کننده ایی که روشن سازد طرح دعوت به غیب دنیا گرایانه نیست و خود حقیقتا هدف است نمیبینم
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۵/۰۱/۰۳ در ساعت ۰۲:۱۹

  6. صلوات ها 2


  7. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    قدم زدن زیر بارون
    نوشته
    1,578
    حضور
    61 روز 10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    50
    صلوات
    4204



    سلام و عرض ادب

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    این سخن قابل نقضه.. چون هستند آدمایی که که اعتقاد به خدا ندارند اما اخلاقی اند و افرادی که اعتقاد دارند ولی بی اخلاق اند

    وعده بهشت و جهنم شاید روزگاری تاثیراتی در عدالت و ظلم نکردن داشته اما آنچه که امروز میتواند به زندگی سامان بخشد رشد عقلانیتی است که بدون دین نیز بد و خوب و التزام به آن را میفهمد

    بنده دلیل قانع کننده ایی که روشن سازد طرح دعوت به غیب دنیا گرایانه نیست و خود حقیقتا هدف است نمیبینم
    ایمان به غیب در کنار عمل کامل میشود.
    ایندو همانند دو پاروئی است که یک قایقران کانو برای پیشبرد قایقش به هر دو نیاز دارد.
    با یک پارو، قایق جلو نمیرود و حول مرکزی خواهد چرخید.

    بدون دین و اعتقاد به خدا هم میتوان به همنوعان کمک کرد، حیوانات را آزار نداد، خشم را فرو خورد و عصبانیت را کنترل کرد، با دیگران با ادب و نزاکت برخورد کرد و ...
    اما نتیجه ای که عاید شخص میشود، از احساس خوشی و شادمانی حاصله از با اخلاق بودن و ... هر چه باشد، همه منحصر به همین دنیا خواهد بود.
    حرکت دورانی در محیط یک دایره و در یک مرتبه از مراتب وجود.
    حرکت رو به جلوئی در قوسِ صعودِ وجود، انجام نخواهد شد.
    زیرا ایمانی به این مراتب وجود، وجود ندارد.

    از ثــری تا به ثــريّـــا به عبـــوديّــت او .............. همه در ذكر و مناجات و قيامند و قعود

  8. صلوات


  9. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۴
    نوشته
    185
    حضور
    11 روز 13 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    318



    سلام
    این سخن قابل نقضه.. چون هستند آدمایی که که اعتقاد به خدا ندارند اما اخلاقی اند و افرادی که اعتقاد دارند ولی بی اخلاق اند

    وعده بهشت و جهنم شاید روزگاری تاثیراتی در عدالت و ظلم نکردن داشته اما آنچه که امروز میتواند به زندگی سامان بخشد رشد عقلانیتی است که بدون دین نیز بد و خوب و التزام به آن را میفهمد

    بنده دلیل قانع کننده ایی که روشن سازد طرح دعوت به غیب دنیا گرایانه نیست و خود حقیقتا هدف است نمیبینم
    من هم با سخن شما که مصداق های فراوانی از ندانم گرا ها وجود دارد که به شدت به موازین اخلاقی پایبند هستند اما نمیتوانم بفهمم چرا .

    تمام ندانم گرا ها خود محور و فرد محور هستند ، از طرفی برای تصمیم گیری تنها به عقلشان رجوع میکنند .

    سوال ، اگر کسی به فرد ندانم گرایی پیشنهاد داد که مثلا فلان فرد را بکش تا ما به تو یک میلیارد تومان بدهیم؛ با این توضیح که مثلا فردیست که در جامعه بود و نبودش مهم نیست و صدایش به گوش کسی نمیرسد و از مرگش کسی ناراحت نمیشود و اصلا این پیشنهاد را خود مراجع قضایی و قول عدم پیگیری حقوقی ماجرا را به او میدهند ، برای این فرد که اخلاق برایش نسبی است چرا نباید اینکار را بکند ؟
    این کار کاملا مبتنی بر فردیت و عقلانیت است ، اما فطرتا نازیباست < که آنان فطرت را قبول ندارند > .

  10. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,255
    حضور
    64 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2802



    نقل قول نوشته اصلی توسط jostojoogarhaqiqat نمایش پست ها
    من هم با سخن شما که مصداق های فراوانی از ندانم گرا ها وجود دارد که به شدت به موازین اخلاقی پایبند هستند اما نمیتوانم بفهمم چرا .

    تمام ندانم گرا ها خود محور و فرد محور هستند ، از طرفی برای تصمیم گیری تنها به عقلشان رجوع میکنند .

    سوال ، اگر کسی به فرد ندانم گرایی پیشنهاد داد که مثلا فلان فرد را بکش تا ما به تو یک میلیارد تومان بدهیم؛ با این توضیح که مثلا فردیست که در جامعه بود و نبودش مهم نیست و صدایش به گوش کسی نمیرسد و از مرگش کسی ناراحت نمیشود و اصلا این پیشنهاد را خود مراجع قضایی و قول عدم پیگیری حقوقی ماجرا را به او میدهند ، برای این فرد که اخلاق برایش نسبی است چرا نباید اینکار را بکند ؟
    این کار کاملا مبتنی بر فردیت و عقلانیت است ، اما فطرتا نازیباست < که آنان فطرت را قبول ندارند > .
    سلام
    چه کسی گفته فطرت را قبول ندارند؟!
    پس مفهوم عدالت و ظلم رو از کجا فهمیدند؟!

    اینکه هرچیزی رو که برای خودت نمیپسندی برای دیگران هم نپسند...یک درک و علم فطری است و نیازی به دین هم ندارد

    و اما کشتن فردی اگر به مصلحت جامعه باشه برای ندانم گرا توجیه دارد و اگر نباشد ندارد و خلاف است و چنین کاری میتواند گریبان خوددرا بگیرد.پس اگر عقل داشته باشه اینکارو نمیکنه

  11. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,774
    حضور
    77 روز 7 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5540



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    این سخن قابل نقضه.. چون هستند آدمایی که که اعتقاد به خدا ندارند اما اخلاقی اند و افرادی که اعتقاد دارند ولی بی اخلاق اند

    وعده بهشت و جهنم شاید روزگاری تاثیراتی در عدالت و ظلم نکردن داشته اما آنچه که امروز میتواند به زندگی سامان بخشد رشد عقلانیتی است که بدون دین نیز بد و خوب و التزام به آن را میفهمد

    بنده دلیل قانع کننده ایی که روشن سازد طرح دعوت به غیب دنیا گرایانه نیست و خود حقیقتا هدف است نمیبینم
    در اینکه عقل انسان می تواند انسان را به رفتار خوب سوق داده و از رفتارهای قبیح مثل ظلم بازدارد حرفی نیست، اما آیا این موجب می شود که ما برای ایمان به غیب نقشی در این عرصه قائل نشویم؟ اصلا شما کار به مصادیق و رفتارهای انسان ها نداشته باشید، بیایید خودمان کمی فکر کنیم، عقل ما بدون ایمان به غیب می گوید در حق دیگران بدی نکن، اما هیچ مزد و ثوابی در کار نیست! آیا این بیشتر انسان را به رفتارهای خوب سوق می دهد تا علاوه بر عقل، ایمان هم بیاید و بگوید علاوه بر انسانی بودن این رفتارها، پاداش در برابر کار نیک، و مجازات در برابر کار بد نیز وجود دارد.
    پس ما منکر نقش عقل نیستیم اما ایمان به غیب در کنار عقل نقش بی بدیلی برای میل به خوبی ها دارد، همین اعتقاد به خالق و تلاش برای رضایت او، و همچنین پرهیز از عذابها و رسیدن به ثوابهای او انصافا نمیشود نقش این امور را انکار کرد.

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  12. صلوات


  13. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,255
    حضور
    64 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2802



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    در اینکه عقل انسان می تواند انسان را به رفتار خوب سوق داده و از رفتارهای قبیح مثل ظلم بازدارد حرفی نیست، اما آیا این موجب می شود که ما برای ایمان به غیب نقشی در این عرصه قائل نشویم؟ اصلا شما کار به مصادیق و رفتارهای انسان ها نداشته باشید، بیایید خودمان کمی فکر کنیم، عقل ما بدون ایمان به غیب می گوید در حق دیگران بدی نکن، اما هیچ مزد و ثوابی در کار نیست! آیا این بیشتر انسان را به رفتارهای خوب سوق می دهد تا علاوه بر عقل، ایمان هم بیاید و بگوید علاوه بر انسانی بودن این رفتارها، پاداش در برابر کار نیک، و مجازات در برابر کار بد نیز وجود دارد.
    پس ما منکر نقش عقل نیستیم اما ایمان به غیب در کنار عقل نقش بی بدیلی برای میل به خوبی ها دارد، همین اعتقاد به خالق و تلاش برای رضایت او، و همچنین پرهیز از عذابها و رسیدن به ثوابهای او انصافا نمیشود نقش این امور را انکار کرد.
    بله درسته
    اما این صرفا نیاز به وجود چنین عالمی(غیب و بهشت و جهنم) را نهایتا ثابت میکند نه خود آن را

  14. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    79
    حضور
    3 روز 14 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83



    یک مسئله دیگر هم که وجود دارد ایمان به غیب نمیتواند به تنهایی انسان را به سمت خوبیها هدایت کند و از بدیها باز دارد نمونه اش گروه داعش و طالبان که ایمان به غیب دارند ولی دیگر انسانها را به بهانه های واهی مثل کافر و مرتد به قتل می رسانند و حتی خودشان را در راه عقیده شان می کشند. من به نظرم اگر این افراد به غیب اعتقاد نداشتند خیلی بهتر بود هم برای خودشان هم دیگران!

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود