صفحه 1 از 38 123112131 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در صراط معرفت انسان کامل

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927

    در صراط معرفت انسان کامل




    با عرض سلام خدمت همه دوستان و همراهان گرامی ام

    در این تاپیک بر آنیم با استفاده از مبانی دقیق حکمی و عرفانی گامی در صراط معرفت انسان کامل برداریم.
    امید که این سیر علمی ما را به حقیقت وجودی انسان کامل نزدیکتر سازد.



  2. صلوات ها 19


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    تفاسير موجود در ميان ما، اعم از تفاسير آيات قرآن کريم و تفاسير جوامع روايي، به دو نحوة «تفسير آفاقي» و «تفسير انفسي» مطرحند.
    در تفسير آفاقي هر چه را که در آيات و روايات است مطابق نشأة کثرت و مادّه، مورد شرح و تفسير و تفصيل قرار مي‌گيرد. به عنوان مثال در سورة مبارکة بقره مي‌خوانيم: )ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِين) (بقره /3) و در مقام تفسير آفاقي مي‌گوييم: مراد از )الْكِتابُ(کتابي جدا به نام قرآن کريم است که هدايت‌گر گروه متّقين می‌باشد، سپس در مقام بيان اقسام انسان‌ها، افراد را به گروه‌هاي مختلفي به نام «کافرين و مُلحدين و منافقين و مسلمين و مؤمنين» تقسيم مي‌کنيم و مي‌گوييم: متّقين گروهي خاص از مؤمنين‌اند که قرآن براي ايشان، هدايت است. و يا وقتي سخن از آسمان‌ها و زمين مطرح مي‌شود، کتاب‌هاي لغت و مرتکزات ذهني افراد از معناي آن‌ها، مرجع تفاسير قرار گرفته وآسمان و زمين در عالم کثرت اراده مي‌گردد.
    وقتي سخن از حيوانات مطرح مي‌شود، اذهان افراد به حيوانات موجود در نشأة مادّه انتقال يافته و صورت آن‌ها در ذهن نقش مي‌بندد. وقتي سخن از کوه‌ها و جنگل‌ها و يا درياها و آب‌هاي مختلف به ميان مي‌آيد همين موجودات شناخته شدة در نشأة طبيعت مورد نظر قرار مي‌گيرد و وقتي سخن از جنگ و جهاد مي‌شود همين جنگ و جهاد متداول با دشمنان و متجاوزين از مرزها به اذهان خطور مي‌کند و هکذا... .






  5. صلوات ها 12


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    خلاصه اينکه در مقام تفسير آفاقي، مصاديق معاني کلمات آيات را، در بيرون از جان خودمان جستجو مي‌کنيم و مي‌پنداريم معاني کلمات آيات قرآن کريم مطابق با موجودات عيني نشأة طبيعت، از هويّت جدا و متبايني برخوردارند.
    به همين وزان هر يک از
    ملائکه الله را موجودي مستقل و جداي از يکديگر و متعدّد به وحدت عددي دانسته و انزال قرآن کريم را توسّط جبرئيل امين، حقيقتي متباین از جان مبارک جناب پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله معني مي‌کنيم و حقيقت معاد و بهشت و جهنّم و برزخ و نامۀ اعمال و پل صراط و ميزان و امثال ذلک را مطابق با ظواهر آيات در يک امتداد زماني، بيرون از نفس ناطقة خود پنداشته و به همين ترتيب تمامي اصول اعتقادات خود را ترسيم نموده و آن را به ديگران منتقل مي‌نماييم.



  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    تفسير آفاقي، ريشه در کثرات نظام هستي داشته و فرو رفته در نشأة مادّه و طبيعت است.
    به تعبير ديگر مفسّر آفاقي، غرق در جهان بيرون از خود است و هيچ توجّهي به شؤون بوالعجب ذاتي خويش ندارد.



  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    مفسر آفاقي وقتي به کريمۀ:
    وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى قالَ أَوَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَلكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلى كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم (بقره/261)

    مي‌رسد صرفاً از آن، اين معناي ظاهري آيه را در قالب قصّه‌اي ادراک مي‌کند که:
    «چون ابراهيم گفت: بار خدايا به من بنما که چگونه مردگان را زنده مي‌کني؟ خداوند فرمود: باور نداري؟ گفت: آري، باور دارم و لکن مي‌خواهم به مشاهدة آن دلم آرام گيرد. پس خداوند فرمود: چهار مرغ را (که عبارتند از کرکس و اردک و طاوس و خروس) بگير و آن‌ها را ذبح و پاره پاره کن و گوشت‌هاي آن‌ها را در هم بنما و بالاي چند کوه بگذار سپس آن‌ها را بخوان تا به سوي تو شتابان پرواز کنند و بدان که خداوند عزیز و حکیم است».

    و چون ابراهيم چنين کرد، ديد هر يک از آن چهار مرغ بار ديگر زنده شده و به سوي حضرتش پرواز کردند.



  11. صلوات ها 13


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927





    البته در اين مقدار از ظاهر بيان قرآني، ترديدي وجود ندارد و ما در صدد انکار تحقّق آن در خارج نيستيم، اما سخن در اين است که مفسّر قرآني در فهم همين مقدار از معناي آيه متوقّف شده و بالاتر نمي‌آيد، در حالي که قرآن و روايات سخن از «تعالَوا» دارند و دائم به ما مي‌فرمايند: در هيچ مرتبه‌اي نايستيد و خود را از ادراک حقايق سنگين‌تر و قوي‌تر محروم نکنيد، چرا که اگر در يک مرتبه‌اي توقّف نماييد ديگر توان هضم غذاي قوي‌تر را نخواهيد داشت و از لذّت ادراک آن بي‌نصيب خواهيد ماند.




  13. صلوات ها 13


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927




    بر اين اساس، مفسّر بايد خود را به بلنداي تفسير انفسي قرآن کريم برساند وآن مقامي است که آدمي بايد چشم را به طور کامل از خارج خويش ببندد و از با بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ تا سين آيۀ آخر سورة «ناس» را در جان خودش پياده نموده و به عيان مشاهده کند که قرآن هر چه هست بيان اطوار وجودي و شؤون ذاتي نفس ناطقة انساني است.




  15. صلوات ها 12


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    آري در نگاهي عميق‌تر و لطيف‌تر، تمامي آيات پیرامون قصص انبياء و حوادث و وقايع منقوله و بيان خلقت آسمان‌ها و زمين و خبر از وقوع زلزلۀ قيامت و بهشت و جهنّم و احوال مشرکين و منافقين و مؤمنين و غيره و غيره، همه و همه حکايت از اطوار گوناگون شؤون نفس آدمي دارند و اين حقيقت براي کسي که در پي جواب سؤال «من کيستم؟» است، به خوبي روشن و هويداست.

    به تعبير شريف حضرت استاد علامه:

    «بهشتي را به بهشت نمي‌برند بلکه بهشتي خود، بهشت مي‌شود، همچنان که جهنّمي را به جهنّم نمي‌برند بلکه جهنّمي خود، جهنّم مي‌شود».




  17. صلوات ها 14


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3699



    با سلام

    نفس انسان راهی است به سوی خداوند

    در هر فرد از افراد بشر از درون و باطن نفس او راهی است به سوی خدا و تمام اعمالی را که در ظاهر انجام می دهد طبق نقشه باطن اوست. آن راه باطنی صراط است و چون هر کس به نوبه خود صفات خاصی دارد و ملکات و غرایز و بالاخره عقاید مخصوص و شاکله و منهاج مختص به خود را دارد، بنابراین هر فرد از افراد بشر دارای راه خاصی به سوی خداست و از اینجا به خوبی معنای این کلام معروف روشن می شود که: «الطروق إلی الله بعدد أنفاس الخلآئق»؛ «راه های رسیدن به خدا به تعداد آفریده ها است» و این راه ها با کثرت و تعدد آنها در صورتی مستقیم است که راهرو با اقصر فاصله و کوتاه ترین زمان به بهشت مرضات خداوند جلیل و لقای حضرت او و فنای محض در ذات او برساند و این همان راه معرفت است که هر امامی از امامان مبین و شارح و مفصل آنست، بلکه وجود امام نفس صراط و تحقق خارجی صراط مستقیم است. امام صراط مستقیم است، تا پیروان از راه نفس او همان راهی را که او رفته است بروند و چون امام از راه صفات خود سریع ترین و کوتاه ترین و نزدیک ترین راه را به سوی خدا پیموده است، پس نفس امام راه مستقیم و صراط مستقیم به سوی خداست، که حقا از شمشیر برنده تر و از مو باریک تر است. از حضرت امام جعفر صادق (ع) روایت است که فرمود: «إن الصورة الإنسانیة هی الطریق المستقیم إلی کل خیر، والجسر الممدود بین الجنة والنار»؛ «صورت ناطقه نفس انسانی همان صراط مستقیم است به سوی تمام خیرات و آنست همان پلی که در بین بهشت و دوزخ کشیده شده است» (تفسیر صافی ج1 ص 55). تمام موجودات این نشأة ظهور و بروزی در نشأة قیامت دارند و صراط نیز ظهور و تجلی ای دارد و آن ظهور همین راهی است که انسان در دنیا دارد. چون حقیقت دنیا جهنم است و صراط جهنم راهی است که انسان در دنیا به سوی خدا دارد. بعضی برای عبور از این صراط می لنگند و به جهنم می افتند و اینان همان کسانی هستند که در شهوات منغمرند و در مادیات و لذایذ دنیه غوطه خورده اند، ولی چون به خدا ایمان آورده بودند لذا لنگان لنگان عبور می کنند.
    در "تفسیر قمی" از حضرت صادق (ع) روایت کرده است که فرموده اند: «هو أدق من الشعر و أحد من السیف؛ فمنهم من یمر علیه مثل البرق، و منهم من یمر علیه مثل عدو الفرس، و منهم من یمر علیه ماشیا، و منهم من یمر علیه حبوا، و منهم من یمر علیه متعلقا فتأخذ النار منه شیئا و تترک منه شیئا»؛ «صراط از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است، پس بعضی از روی آن مانند سرعت برق می گذرند و بعضی مانند دویدن اسب و بعضی از روی آن پیاده عبور می کنند و بعضی به رو در افتاده و چهار دست و پا و بعضی خود را به صراط گرفته و چسبانیده اند که نیفتند ولی آتش مقداری از آنان را فرا می گیرد و مقداری از بدنشان را وا می گذارد» (تفسیر مجمع البیان ج3ص 525 ).
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    انسان هم مي‌تواند مصداق بارز کريمۀ:

    جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأَْنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَمَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ (توبه/ 73)

    باشد و هم مي‌تواند مصداق کريمۀ:

    يَوْمَ يُحْمى عَلَيْها فِي نارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوى بِها جِباهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هذا ما كَنَزْتُمْ لأَِنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا ما كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ(توبه/36)

    هم مي‌تواند خورندة شراب:
    كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ (نحل/70)

    باشد و هم مي‌تواند خورندة شراب:
    أُولئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ(انعام/71)

    هم مي‌تواند مخلّد در:
    كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذِي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَلَهُمْ فِيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيها خالِدُونَ ( بقره/26)

    باشد و هم مي‌تواند مخلّد در:
    الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ(بقره/258)
    پس ببین با اعمال و کردارت کدامیک از این امور را برای حیات ابدی خویش انتخاب می کنی






  21. صلوات ها 11


صفحه 1 از 38 123112131 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود