جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراد از ذی الرحم و ذی القرابة

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۴
    علاقه
    هنر
    نوشته
    1
    حضور
    9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2

    اشاره مراد از ذی الرحم و ذی القرابة




    سلام خدا قوت
    منظور از ذی الرحم چه کسانی هستند؟واینکه تفاوت آن با ذی القرابه در چیست؟
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۱/۲۴ در ساعت ۰۰:۰۵

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست







    مراد از ذی الرحم و ذی القرابة








    کارشناس بحث: استاد صدیقین

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط yare gar نمایش پست ها
    سلام خدا قوت
    سلام
    ممنون از لطف شما

    نقل قول نوشته اصلی توسط yare gar نمایش پست ها
    منظور از ذی الرحم چه کسانی هستند؟
    رحم در لغت و عرف به معناى نزدیکان و بستگان است [1] ، و در اصطلاح فقه نیز بر اساس قول بعضی از فقها همان معناى لغوى است؛ یعنى مطلق نزدیکان و بستگان البته با این قید که نَسَبی باشند نه سببی [2] ، چه مذکّر باشند و چه مؤنث، جزء ورثه باشند یا نه، مَحرم باشند یا غیر مَحرم، مسلمان باشند یا کافر، از طرف پدر باشند یا مادر، یا هر دو. البته لازم است که از نظر نسبى بسیار دور نباشند تا مردم آنها را از اقوام و ارحام شخص بدانند و گرنه باید گفت همه انسان‌ها از اقربا و بستگان همند؛ بر اساس این نظر، میزان و معیار در تمامى این موارد عرف است. در کنار این قول بعضی از علما رحم را اقوامی می‌دانند که در طبقات ارث قرار می‌گیرند که شامل تمام فرزندان و حتی نوه‌های خاله، دایی، عمه و عمو می‌شود.[3]

    پی نوشت
    ---------------------
    1- فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج ‏3، ص 224، قم، انتشارات هجرت، چاپ دوم، 1410ق؛ جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، ج 5، ص 1929، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ اول، 1410ق.
    2- ر. ک: بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج ‌3، ص 410، قم، دفتر معظم‌له، چاپ دوم، 1426ق.
    3- برای نمونه ر. ک: موسوى خویى، سید ابو القاسم‌، صراط النجاة (محشّی للخوئی)، حاشیه: تبریزی، جواد بن على، ج‌1، ص 433، قم، مکتب نشر المنتخب‌، چاپ اول، 1416ق.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۲/۱۹ در ساعت ۰۱:۳۴

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط yare gar نمایش پست ها
    تفاوت آن با ذی القرابه در چیست؟
    قرب، مصدر و نقیض بُعد (دور) به معنای نزدیكی و دنّو است. قرابت و قُربی به معنای نزدیكان و خویشاوندان نسبی است. الدُنُوّ فِی نَسبِ و القُربی فی رحم. [1] زمخشری می‌گوید: قُربی مصدری است مثل زُلفی و بُشری، به معنای قرابت و نزدیكان. [2] لغت نامه‌ها و فرهنگ‌ها نیز عموماً‌ آن را به معنای خویشاوندان و قرابت نسبی گرفته‌اند. [3]

    پی نوشت
    ---------------------
    1- ابن منظور، لسان العرب ، ج1، ص664؛ راغب، المفردات فی غریب القرآن، ص663.
    2- زمخشری، الكشاف، ج۴، ص۲۲۱ و ۲۲۰.
    3- ابن فارس بن زكریا، مقاییس اللغه، ج۵، ص۸۰.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۲/۲۱ در ساعت ۱۷:۳۵

  9. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود