جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت بین صدر، شغاف، قلب و فؤاد از نظر قرآن و حدیث

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۴
    نوشته
    11
    حضور
    17 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    32

    اشاره تفاوت بین صدر، شغاف، قلب و فؤاد از نظر قرآن و حدیث




    سلام
    می خواستم تفاوت بین صدر،شغاف،قلب و فواد از نظر قرآن و حدیث رو بدونم
    مواردی رو خوندم ولی هیچکدوم کامل معرفی نکردند
    ممنونم

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست







    تفاوت بین صدر، شغاف، قلب و فؤاد از نظر قرآن و حدیث








    کارشناس بحث: استاد یاسین

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام



    صدر: سينه، كه عضوى است از بدن، در آيه: (رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي‏- 25/ طه) جمعش- صُدُور- است در آيات: (وَ حُصِّلَ ما فِي الصُّدُورِ «1»- 10/ عاديات) . واژه- صَدْر- بعدا به طور استعاره براى پيش و جلوى هر چيزى بكار رفته است، مثل: صَدْر القناة: نوك سر نيزه.[1]


    «شغف»: شغاف غلاف قلب است چنانكه در مجمع گفته است فاعل «شَغَفَها» در آیه« «امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُراوِدُ فَتاها عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَها حُبًّا» فتى است يعنى محبّت جوان غلاف قلب زن را پاره كرده و در جوفش نشسته است. اشاره است بحب شديد و جا گرفته در قلب.[2]



    قلب: قَلْبُ‏ الشّي‏ءِ: برگرداندن و وارونه نمودن آن چيز از سويى و رويى به سويى و رويى ديگر.

    قَلْبُ‏ الثّوبِ: برگرداندن پارچه [و هر چيزى كه پشت و رو ميشود و كاملا مشخص است‏].

    قَلْبُ‏ الإنسانِ: برگرداندن انسان، از راه و روشش و انديشه‏ اش به راهى و انديشه‏ اى ديگر.

    [دو عبارت فوق تعريف مصدرى قلب است‏].

    در آيه: وَ إِلَيْهِ‏ تُقْلَبُونَ‏ (21/ عنكبوت) [آنگاه به سوى او برگردانده ميشويد.]

    انْقِلَاب‏: يعنى برگشتن، در آيه:

    انْقَلَبْتُمْ‏ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ‏ يَنْقَلِبْ‏ عَلى‏ عَقِبَيْهِ‏ (144/ آل عمران).

    درباره‏ قَلْب‏ انسان گفته ‏اند به سبب تغيير و دگرگونى حالاتش چنين ناميده شده و از واژه و مفهوم قلب به آنگونه معانى كه اختصاص به روح و علم و شجاعت و غير اينها دارد تعبير ميشود، [3]

    فؤاد: قلب. ما كَذَبَ‏ الْفُؤادُ ما رَأى‏ (سوره نجم: 11.) آنچه چشم ديد قلب تكذيب نكرد. قلب را از آن جهت فؤاد گويند كه در آن توقّد و دلسوزى هست كه «فأد» بمعنى بريان كردن آمده است بقولى علّت اين تسميه تأثر و تحوّل قلب است كه «فأد» در اصل بمعنى حركت و تحريك است.[4]



    الفُؤَادُ [دل‏] مثل قلب است ولى فواد به اعتبار معنى افروخته شدن گرما و حرارت در آن است كه اينچنين ناميده شده.[5]
    فواد، در لغت به معناي قلب است ، اما مقصود از آن در آيات قرآن نفس انساني است که او را از ساير حيوانان جدا مي سازد . انسان با آن اشيا را درک مي کند (6). بنابراين ترجمه آن به قلب و عقل هر دو صحيح است ، اما بايد دانست که منظور از قلب ، عضو صنوبري در انسان نيست ، بلکه قوه درک و شهود انسان است.


    [1]ترجمه مفردات راغب، ج‏2، ص: 379

    [2] - قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج‏4، ص: 48

    [3] -ترجمه مفردات راغب، ج‏4، ص: 236-238.

    [4] - قاموس قران، ج‏5، ص: 142

    [5]-ترجمه مفردات راغب، ج‏4، ص: 100
    6- الميزان ، ج 8 ، ص 308 و ج 15،ص 290.


    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ در ساعت ۱۷:۱۱
    تفاوت بین صدر، شغاف، قلب و فؤاد از نظر قرآن و حدیث
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    مفهوم شناسی واژه‌­ی «قلب» و «فؤاد»

    از این جهت به قلب انسان قلب گفته می‌‏شود که تقلّب و دگرگونی آن بسیار است. در لغت‌نامه‌­های معتبر «لسان العرب» و «المصباح المنیر» آمده است: واژه قلب همان‌طوری که در زبان عربی نام عضوی از بدن است، به معنای عقل نیز به کار می­رود. ابن‎منظور در لسان العرب می­‌­گوید: فرّاء لغت شناس معروف زبان عرب در معنای آیه‌­ی «إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَذِکْرى‏ لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْب»، می‌گوید: قلب در این آیه به معنای عقل است؛ فراء در توضیح این معنا می­‌گوید: در زبان عربی قلب به معنای عقل نیز به کار می‌­رود؛ مانند «ما لک قلبٌ»، «ما قلبُک معک»، «أین ذهب قلبک؟» که در تمام این مثال‌­ها قلب به معنای عقل است؛ یعنی «برای تو عقلی نیست»، «عقل تو با تو نیست»، «عقل تو کجا رفته است؟».
    ابن اثیر در «النهایة» و ابن فارس در «مقائیس اللغة» می‌گویند: به بُعد خالص و شریف هر چیزی، قلب آن چیز گفته می‌­شود. پس به نفس و روح انسان هم که بُعد خالص، شریف و حقیقت انسان است، می‌توان قلب گفت.
    در لغت‌نامه­ «مفردات الفاظ القرآن» آمده است: واژه قلب به معنای روح نیز به کار می‌رود. همچنین علاّمه مصطفوی نیز در «التحقیق» می‌­گوید: هر انسانی دارای دو قلب است: 1. قلب مادّی ظاهری که همان قلب صنوبری است. 2. قلب روحانی باطنی که حقیقت انسان است.
    در مورد واژه «فؤاد» نیز اکثر عالمان لغت شناس بر این اعتقادند که معنایی مترادف با قلب دارد، با این تفاوت که در آن نوعی از سوختگی و دلسوزى نیز جای گرفته است.
    مفهوم شناسی واژه‌­ی «صدر»

    در لغت‌نامه­های «لسان العرب»، «العین» و «تاج العروس» واژه صدر به معنای «أعلی مقدّم کل شیء» آمده است که به معنای قسمت بالا از قسمت جلوی هر چیزی است. و از آن‌جا که سینه انسان نیز در قسمت بالای جلوی بدن است، به آن صدر گفته می­‌شود.
    از جمله کاربردهای دیگر واژه صدر در این معنا می­‌توان به این موارد اشاره نمود: «صدر القناة»؛ بالای نیزه، «صدر الأمر»؛ اوّل کار، «صدر النهار»؛ اوّل روز، «صدر المجلس»؛ قسمت بالای مجلس، و «صدر القدم» سینه پا.
    پس با ملاحظه این موارد به خوبی می‌توان دریافت که صدر در هر چیزی متناسب با آن چیز است؛ بنابراین صدر در مورد قلب به معنای روح بایستی متناسب با آن و به معنای صدر روحانی باشد که در «التحقیق» آمده است: همان‌طوری که قلب مادّی، مرکز زندگی جسمانی است و صدر(سینه) مانند صندوقی آن‌را در بر می­‌گیرد، قلب روحانی نیز، مرکز زندگی روحانی است و صدر روحانی مرتبه‌­ای است که آن‌را در بر می­‌­گیرد
    ویرایش توسط yalda solimani : ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ در ساعت ۱۲:۳۵
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۴
    نوشته
    11
    حضور
    17 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    32



    ممنون از پاسختون
    پس با این وجود الان از نظر اسلام اونی که اکثریت کنترل آدمی رو بر عهده داره کدومه؟
    در حقیقت میخام ببینم کدومشون چه مسئولیتی دارند و در انسان چه حوزه کارائی دارند
    چون در شناخت حالات روحی انسان ها این مسئله بنظرم خیلی میتونه مهم باشه

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    نقل قول نوشته اصلی توسط azadmard نمایش پست ها
    پس با این وجود الان از نظر اسلام اونی که اکثریت کنترل آدمی رو بر عهده داره کدومه؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    به نظر می رسد انچه با کنتزل و تصمیم گیری انسان بیشتر سر و کار دارد و در امور زندگی تاثیر گذارتر است قلب انسان باشد.
    فواد نیز معنایی نزدیک به معنای قلب دارد و همانطور که گفته شد، هم در مورد عقل به کار می رود و هم در مورد قلب، بنابراین تاثیرگذاریش مهم و قابل توجه است.
    تفصیل بیشتر این موضوع از بحث تفسیر قرآن خارج است می توانید با کارشناسان مربوطه در این باره صحبت کنید.

    تفاوت بین صدر، شغاف، قلب و فؤاد از نظر قرآن و حدیث
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    سلام
    می خواستم تفاوت بین صدر،شغاف،قلب و فواد از نظر قرآن و حدیث رو بدونم
    مواردی رو خوندم ولی هیچکدوم کامل معرفی نکردند

    تاپیک جمع بندی
    بسم الله الرحمن الرحیم


    معنی واژه «صدر»: صدر به معنی سینه، عضوی از اعضاء بدن است و جمع آن«صدور» می باشد. بعدا این کلمه به صورت استعاره برای پیش و جلوی هر چیزی استعمال شد. در قرآن هر دو واژه به کار رفته است؛« رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي»[1]، «وَ حُصِّلَ ما فِي الصُّدُورِ»[2]
    معنی شغف: [شغف‏] بهِ: از تهِ دل او را دوست داشت.[3] راغب اصفهانی می گوید: آيه (شَغَفَها حُبًّا- 30/ يوسف) يعنى دوستى به ته دلش يا سويدا و ژرفناى دل و خاطرش رسيد. اين سخن از حسن است و گفته‏ اند شَغَف‏ يعنى وسط دل كه سخن ابو على است و هر دو معنى بهم نزديك است.[4]

    معنی قلب: قلب: قَلْبُ‏ الشّي‏ءِ: برگرداندن و وارونه نمودن آن چيز از سويى و رويى به سويى و رويى ديگر.

    قَلْبُ‏ الثّوبِ: برگرداندن پارچه [و هر چيزى كه پشت و رو ميشود و كاملا مشخص است‏].

    قَلْبُ‏ الإنسانِ: برگرداندن انسان، از راه و روشش و انديشه‏ اش به راهى و انديشه‏ اى ديگر.

    [دو عبارت فوق تعريف مصدرى قلب است‏].

    در آيه: وَ إِلَيْهِ‏ تُقْلَبُونَ‏ (21/ عنكبوت) [آنگاه به سوى او برگردانده ميشويد.]

    انْقِلَاب‏: يعنى برگشتن، در آيه:

    انْقَلَبْتُمْ‏ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ‏ يَنْقَلِبْ‏ عَلى‏ عَقِبَيْهِ‏ (آل عمران/144)

    درباره‏ قَلْب‏ انسان گفته ‏اند به سبب تغيير و دگرگونى حالاتش چنين ناميده شده و از واژه و مفهوم قلب به آنگونه معانى كه اختصاص به روح و علم و شجاعت و غير اينها دارد تعبير ميشود.[5]

    فؤاد: قلب. ما كَذَبَ‏ الْفُؤادُ ما رَأى‏ (سوره نجم: 11.) آنچه چشم ديد قلب تكذيب نكرد. قلب را از آن جهت فؤاد گويند كه در آن توقّد و دلسوزى هست كه «فأد» بمعنى بريان كردن آمده است بقولى علّت اين تسميه تأثر و تحوّل قلب است كه «فأد» در اصل بمعنى حركت و تحريك است.[6]

    الفُؤَادُ [دل‏] مثل قلب است ولى فواد به اعتبار معنى افروخته شدن گرما و حرارت در آن است كه اينچنين ناميده شده[7].
    فواد، در لغت به معناي قلب است ، اما مقصود از آن در آيات قرآن نفس انساني است که او را از ساير حيوانان جدا مي سازد . انسان با آن اشيا را درک مي کند[8]. بنابراين ترجمه آن به قلب و عقل هر دو صحيح است ، اما بايد دانست که منظور از قلب ، عضو صنوبري در انسان نيست ، بلکه قوه درک و شهود انسان است.

    [1] - طه/25.
    [2] - عادیات/10.
    [3]- فرهنگ ابجدي عربي فارسي، متن، ص: 148
    [4]- مفردات الفاظ القرآن، ص: 457
    [5] -ترجمه مفردات راغب، ج‏4، ص: 236-238
    [6] -قاموس قران، ج‏5، ص: 142
    [7] - ترجمه مفردات راغب، ج‏4، ص: 100
    [8] -- الميزان ، ج 8 ، ص 308 و ج 15،ص 290

    تفاوت بین صدر، شغاف، قلب و فؤاد از نظر قرآن و حدیث
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  15. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۱/۲۰, ۱۵:۱۴ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود