صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تناسب جبر و اختیار در مقابل عدالت خداوند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    407
    حضور
    20 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    872

    اشاره تناسب جبر و اختیار در مقابل عدالت خداوند؟




    با سلام و خسته نباشید
    بدون شک در زندگی بیشتر انسان ها اتفاقات و مسائلی کاملاً جبری رخ میده که نوع و مسیر زندگی آن ها بهتر یا بدتر میشه (این مسأله ای کاملاً اثبات شده ست)-بارز ترین آن اولین اتفاق زندگی که تولد است -بسته به اینکه فرد در چه خانواده یا کشوری به دنیا بیاید و یا حتی در چه زمانی از تاریخ! مثل انسان هایی که در دوران جنگ های ویران گر از بین رفتند یا افرادی که در آینده ای مرفه تر در کشوری پیشرفته به دنیا می آیند
    در زندگی بنده اتفاقاتی رخ داد که جبری بودند و تأثیر ناگوار و بد داشتن بطوری که من کاملاً نسبت به آینده نا امید شدم و مدام در نگرانی هستم
    اما رد اختیار بطور مطلق نیز دشوار هست و من به این نتیجه رسیدم که اختیار وجود دارد اما کاملاً ظاهری و تقریباً بی اثر ! یعنی اگر جبر خانه اصلی باشد اختیار مانند دکوراسیون داخلی آن است، و اگر خانه مناسب نباشد یا ایراد داشته باشد، هر چقدر هم دکوراسیون داخلی زیبا طراحی شود مشکل اصلی حل نمی شود! و البته این تناسب نیز بسیار در افراد متفاوت است مثلاً اختیاری که یک فرد در سرنوشت ‌و ساخت آینده خود در یک کشور پیشرفته و خانواده ی خوب دارد با فردی که در کشور جنگ زده و خانواده ی نامناسب دارد متفاوت است! و عوامل جبری دیگه مثل اینکه چه افرادی سر راه آدم قرار می گیره و هزاران عامل دیگه
    و بحث ژنتیک و وراثت که بر نوع تصمیم گیری و رفتار انسان ها تأثیر دارد (البته چون این مسأله نیاز به بحث تخصصی داره فقط اشاره می کنم)
    و بنده ی حقیر این مسأله را در تناقض آشکار با عدالت خداوند می بینم (دقت کنید که اتفاقات جبری مد نظر من است از هر نوع)
    لطفاً رابطه ی این تناسب با عدالت خداوند را توضیح دهید
    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ در ساعت ۱۱:۴۳
    به یـــــزدان که گـــــر ما خرد داشتیم
    کجـــــا این سر انجــــام بد داشتیم
    "حکیم فردوسی"

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58287



    با نام و یاد دوست







    تناسب جبر و اختیار در مقابل عدالت خداوند؟








    کارشناس بحث: استاد طاها

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    اینکه انسان در زندگی دنیوی خواه ناخواه با جبرهایی مواجه است تردیدی نداریم اما صرف وجود جبر را نمیتوان دلیلی بر بی عدالتی دانست اگر در پس این جبر دلیلی نهفته باشد.

    دانش آموزی که میخواهد به مقاطع بالاتر تحصیلی دست یابد لازم است در جلسه امتحان شرکت کند بدون اینکه در طرح سوالات امتحانی دخالتی داشته باشد.

    اینجا نوعی جبر هست اما بی عدالتی نیست زیرا گرچه او در طراحی سوالات امتحانی اختیاری از خود ندارد اما میتواند با اراده و اختیار خود و با بهره گیری از توانمندیهایش، این جبر را مبدل به نفع خود کند.

    از نگاه اسلام وضعیت انسان نیز در این دنیا همین گونه است یعنی انسان در دنیایی به سر میبرد که محل آزمون انسان است و در این آزمون خواه ناخواه با جبرهایی مواجه است اما این جبرها میتواند پله های ترقی او باشد بسوی بی نهایت و این به خواست و اراده خود انسان بستگی دارد که در این راستا چگونه گام بردارد و از توانمندیهایش چگونه بهره بردای کند.

    با این نگاه، آنچه انسان با آن مواجه است یک آزمون بزرگ و سرنوشت ساز است نه بی عدالتی:

    وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ؛ قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوه‏ها، آزمايش مى‏كنيم و بشارت ده به استقامت ‏كنندگان. (بقره/155)

    در صورت نیاز در پستهای آینده به تفصیل در این باره گفتگو خواهیم نمود.

    در پناه حق


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    407
    حضور
    20 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    872

    تناسب جبر و اختیار در مقابل عدالت خداوند؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    .

    از نگاه اسلام وضعیت انسان نیز در این دنیا همین گونه است یعنی انسان در دنیایی به سر میبرد که محل آزمون انسان است و در این آزمون خواه ناخواه با جبرهایی مواجه است اما این جبرها میتواند پله های ترقی او باشد

    با تشکر
    بخش مهم سؤال من همین جاست ، همون تناسب جبر و اختیار، برای بعضی انسان ها جبر بصورت خوب عمل می کند که منفعت 100 درصدی داره (مثل داشتن استعداد و هوش ذاتی، زمان و مکان تولد) ولی برای بعضی ها برعکس -ضمن اینکه شرایط جبری که مستقیم و تأثیر پایدار میذارن بیشتر منظور من هست نه در حالتی که به اختیار وابسته است نتیجه

    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها


    دانش آموزی که میخواهد به مقاطع بالاتر تحصیلی دست یابد لازم است در جلسه امتحان شرکت کند بدون اینکه در طرح سوالات امتحانی دخالتی داشته باشد.

    اینجا نوعی جبر هست اما بی عدالتی نیست زیرا گرچه او در طراحی سوالات امتحانی اختیاری از خود ندارد اما میتواند با اراده و اختیار خود و با بهره گیری از توانمندیهایش، این جبر را مبدل به نفع خود کند.

    درود برشما
    مثال شما یکی از بهترین شبیه سازی است که می توان این تناسب را شرح داد
    اگر سؤال امتحانی = جبر
    و تلاش برای خوب نمره گرفتن=اختیار
    قرار دهیم، سه حالت داره یا سؤال خیلی آسون هست که دانش آموز راحت مؤفق میشه در امتحان
    سؤال نرمال و استاندارد هست = دانش آموز با تلاشی مناسب می تونه مؤفق بشه
    سؤال بصورت ناجوانمردانه بالا تر از سطح علمی و توان دانش آموز هست= دانش آموز هر چقدر تلاش کنه نمی تونه مؤفق بشه
    حالا جبر برای انسان ها مثل همین مدل امتحان هاست، بخشی از مردم دنیا در رنج مطلق هستند، بخشی در شرایط معمولی، به عده هم وضع خیلی خوب!
    مثل کلاس و مدرسه ای که امتحان از تمام دانش آموزان بصورت نرمال و عادلانه گرفته نشود!
    ویرایش توسط Freeman : ۱۳۹۴/۱۲/۱۶ در ساعت ۱۷:۴۵
    به یـــــزدان که گـــــر ما خرد داشتیم
    کجـــــا این سر انجــــام بد داشتیم
    "حکیم فردوسی"

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط Freeman نمایش پست ها
    بخش مهم سؤال من همین جاست
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    1. داشتن استعداد و هوش ذاتی، زمان و مکان تولد و ... لزوما منجر به نتیجه خوب و منفعت 100 درصدی نمیشود.

    2. طبق الگوی دین، ملاک «منفعت و ضرر» و «نتیجه خوب و بد» فراتر از معیارهای دنیوی و مادی است و از اینروست که اسلام برخورداری صرف از هوش بالا و خانواده خوب و قدرت و ثروت و ... را مایه سعادت نمیداند بلکه استفاده بهینه از آنها در مسیر آخرت را شرط سعادتمندی میشمرد و به همین ترتیب، صرف عدم برخورداری از هوش بالا و خانواده خوب و قدرت و ثروت و ... را مایه تیره بختی نمیداند (در این باره کافی است داستانهایی که قران درباره اقوام و افراد مختلف بیان کرده را مطالعه نمایید).

    در یک معادله ساده میتوان نگاه دین به منفعت و ضرر را اینگونه بیان نمود:

    برخورداری از نعمتهای دنیوی + استفاده درست و موحدانه = قبولی

    برخورداری از نعمتهای دنیوی + استفاده نادرست و غیرموحدانه = مردودی

    عدم برخورداری از نعمتهای دنیوی + صبر و تلاش موحدانه = قبولی

    عدم برخورداری از نعمتهای دنیوی + عدم صبر و تلاش موحدانه = مردودی (همراه جبران رنج)


    3. با این نگاه،

    تمام اتفاقات خوب و بد دنیا به نوعی سوال امتحانی است و هر سوال نمره خاص خود را دارد.

    ثروت که نزد ما و با نگاه دنیایی، سوال آسانی به نظر میرسد و فقر که نزد ما و با نگاه دنیایی، سوال سختی به نظر میرسد هیچیک نزد خداوند تعیین کننده نتیجه آزمون نیست زیرا در نمره ای که به هر یک داده میشود تمامی سختیها و رنجها و توانمندیها و ناتوانیها و تلاشها و سستیها محاسبه میشود؛

    از اینرو «رنج مطلق برخی انسانها در دنیا» به همان اندازه منفعت نصیب ایشان خواهد کرد که «راحتی مطلق برخی دیگر در دنیا» کرده بود. (در این باره فصلی در کتابهای کلامی آمده است تحت عنوان «آلام و اعواض» در این باره میتوانید مراجعه نمایید به: کشف المراد، مقصد ثالث، فصل ثالث، مساله 13 و 14)

    با این حساب بی عدالتی ای رخ نمیدهد.

    در پناه حق


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3698



    با سلام

    حیات جبری طبیعی:
    این نوع حیات بین انسان و حیوان و دیگر موجودات مشترك است. اموری از كم و كیف حیات انسانی و جزییات زمانی و مكانی و ویژگی ها و شرایط زندگی انسان را شامل می شود . در این گونه حیات اختیار راه ندارد، زیرا :
    اوّلاً: قبل از خلقت كسی نیست تا به او اختیار داده شود كه مایل است خلق شود یا نشود یا به چه گونه و با چه كیفیتی خلق شود . اختیار دادن در خلق شدن و چگونگی آن ، مشروط به این است كه كسی باشد تا از او سؤال شود دوست داری خلق شوی یا نه! اگر آفریده شده باشد، دیگر سؤال از خلقت اختیاری بی فایده است، چون تحقق یافته است. اگر آفریده نشده، سؤال از او بی معنا است، چون وجود ندارد تا سؤال شود. پس این نوع انتخاب و اختیار حیات عقلاً ممکن نبود نه آن که ممکن بود و خدا آن را از ما دریغ کرد.
    دوّم: طبق قانون علیّت هرگاه علت تامه برای وجود معلول مهیّا شود، معلول حتماً موجود خواهد شد. معلول در اصل وجود خویش هیچ گونه نقشی ندارد. این قاعده در اصطلاح فلسفه جبر عِلّی و معلولی نامیده می شود؛ آفرینش انسان مانند همه حوادث و پدیده‏ها بر اساس قانون علیّت و در بستر خاص زمانی و مكانی و با همه شرایط و ویژگی های خاص خود است . معلول و پدیده در به وجود آمدن خود، هیچ نقشی ندارد.
    با شكل گیری همه عوامل تولد یك فرزند از قبیل ازدواج و رابطه زناشویی والدین او و برطرف شدن همه موانع خلقت ، حق انتخاب و اختیار او چگونه تعریف می شود و در كجای این داستان قرار می گیرد ؟ نمی توان تصور كرد كه فرزند به دنیا آمدن یا نیامدن خود را بلكه بالاتر كیفیت زندگی و وضعیت های خاص آن را انتخاب نماید و چنین ادعایی معقول به نظر نمی رسد .
    حیات انسانی و معنوی كه حیات فكری و عقلانی است و از مختصات آدمی است.
    به خاطر این نوع از خلقت خداوند او را بر سایر مخلوقات برتری داده است. این حیات اختیاری بوده و انسان چنان آفریده شده كه با اختیار خویش توانایی آن را دارد كه در مسیر تكامل قدم نهاده و به جایی رسد كه جز خدا نبیند، یا آن قدر سقوط كند كه مانند حیوان بلكه بدتر شود.
    دعوت اسلام به سمت همین حیات اختیاری است: "یا ایّها الّذین آمنوا استجیبوا للَّه و للرسول إذا دعاكم لما یحییكم؛ ای كسانی كه ایمان آوردید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت كنید، هنگامی كه شما را به سوی چیزی می خوانند كه مایه حیات تان است"
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  13. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3698



    با سلام مجدد

    انسان تنها در مقابل چیزهایی مورد سؤال و مواخذه می شود که با آگاهی و انتخاب خود انجام می دهد . پاداش ها نیز برای اعمال نیکی است که از روی انتخاب و اختیار و آگاهی صورت گیرد . هر چند ورود او در این عالم جبری است. اما خروج او می تواند در اختیارخود باشد . كیفیت زندگی او درطول زمان حیات یقینا و بدون هیچ تردیدی بر اساس انتخاب های آزادانه در برابر گزینه های پیش روی اوست. جبری بودن زندگی دنیایی بی معنا و خلاف بدیهیات وجدانی است .
    البته ممكن است فردی از اینكه در چنین موقعیت و حق انتخاب مسیر آینده قرار گرفته ، ناراضی باشد ، اما در عین حال این وضعیت موجود كه بر اساس ساختار علّی و معلولی عالم برای او رقم خورده ، یقینا ظالمانه و از روی بی عدالتی نیست ، زیرا اصولا در نوع رابطه بین ما و خداوند حقی مطرح نمی شود تا بتوان از خدا به نوعی این حق را مطالبه نمود یا نحوه ادای این حق ناعادلانه تلقی گردد .
    فرض كنید متخصص طراحی و ساخت رباط باشید . در طول زندگی رباط های مختلفی را برای مصارف گوناگونی بسازید ؛ حال اگر فرض كنیم این رباط ها از نسل رباط های هوشمندی باشند كه قدرت تحلیل و فكر و پردازش اطلاعات داشته باشند و امكان ارتباط برقرار كردن با انسان ها را هم داشته باشند ، آیا معقول است كه مثلا رباطی كه آن را برای غواصی در آب ساخته اید، از شما گله مند شود كه چرا مرا رباط پرواز در هوا نساختی ؟
    حتی بالاتر رباطی شاكی شود كه اصلا چه كسی به تو اجازه داد كه مرا بسازی . دوست نداشتم كه ساخته شوم و بر این اساس ساختن من بی عدالتی است ؛ مسلما این ادعا گزاف است . او در قبال خواست و اراده شما حقی نداشت تا شما را در برابر آن حق مسئول بداند و نحوه رفتار شما را غیر عادلانه بداند ؛ البته ممكن است رفتار شما در خصوص ساختن این رباط ها به صفاتی مانند عاقلانه و منصفانه و هدفمند و مانند آن یا بر عكس متصف شود. اما غیر عادلانه در مورد آن بی معناست .
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  14. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    407
    حضور
    20 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    872

    تناسب جبر و اختیار در مقابل عدالت خداوند؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    . كیفیت زندگی او درطول زمان حیات یقینا و بدون هیچ تردیدی بر اساس انتخاب های آزادانه در برابر گزینه های پیش روی اوست. جبری بودن زندگی دنیایی بی معنا و خلاف بدیهیات وجدانی است .
    .
    با این حساب همه انسان هایی که در جنگ های ظالماته کشته میشن، و غیره جبری نیست (از سمت خود مظلوم)
    ببینید بنده کلیت صحبت شما و کارشناس محترم رو قبول دارم، اما وقتی که هم به زندگی خودم و دنیا نگاه می کنم کاملاً برای من اثبات میشه این مسأله
    مثلاً افرادی که در شرایط جنگ و نامساعد قرار می گیرن جبری هست مثل کودکان گرسنه، این همه آدم که کشته میشن
    اینجا صحبت از اختیار فرد ظالم و مقصر میشه، و این دقیقاً سؤال من هست که فرد ظالم تناسب و جبر اختیارش اینگونه است که ظلم کند و راحت زندگی کند
    اما انتخاب فرد مظلوم اینه که مثلاً کشته بشه یا فرار کنه و نابودی تموم زندگی اش رو ببینه تازه امیدی هم نمی تونه به آینده داشته باشه
    یعنی انتخاب هایی که افراد در زندگی دارن متفاوته و کاملا به شرایط جبری مربوط میشه
    ضمن اینکه با مثال هایی که زدم این مطلب که کیفیت زندگی افراد لزوماً به اختیار خودشون مربوط است رد میشه
    می تونه باشه و می تونه هم نباشه! و به همون تناسب بر می گرده که برای همه یکسان نیست
    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    مسلما این ادعا گزاف است . .
    نمیشه گفت گزاف هست چون سازنده اینطور طراحی کرده
    ویرایش توسط Freeman : ۱۳۹۴/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۳:۳۲
    به یـــــزدان که گـــــر ما خرد داشتیم
    کجـــــا این سر انجــــام بد داشتیم
    "حکیم فردوسی"

  15. صلوات


  16. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط Freeman نمایش پست ها
    ببینید بنده کلیت صحبت شما و کارشناس محترم رو قبول دارم، اما
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    اینکه زندگی انسانها منحصرا در چارچوب اختیارشان شکل نمیگیرد و جبرها در جهت دادن به اختیارها و انتخابها میتوانند موثر باشند شکی نداریم

    اما نکته اینجاست که

    اصل اراده و اختیار انسان با وجود این جبرها، از بین نمیرود.

    انسان با یک سنگ فرق میکند که تحت تاثیر عوامل مختلف جبری جابجا میشود بدون اینکه خود بخواهد

    انسان قادر است آگاهانه در برابر جبر عکس العمل نشان دهد و روش برخورد خویش با آنها را انتخاب کند؛

    مثلا (طبق مثال شما) انسان در برابر ظلم ظالم (حداقل) این چند گزینه را پیش رو دارد:

    ـ با ظالم همراه شود و از خیل ظالمان گردد

    ـ از همان ابتدا در برابر ستم موضع بگیرد بدون اینکه برنامه و تجهیزات لازم برای مقابله داشته باشد

    - از همان ابتدا در برابر ظالم موضع میگیرد اما طبق برنامه و تجهیزات از پیش تهیه شده

    - در برابر ستم منفعل باشد همراه با جزع و فزع و بدون اینکه برای برون رفت از آن تلاش کند

    - موقتا ستم را تحمل کند اما برای برون رفت از آن فکر و تلاشی را آغاز کند اما در این باره رعایت حق و عدالت را ننماید

    - موقتا ستم را تحمل کند و برای برون رفت از آن فکر و تلاشی را آغاز کند و در این باره رعایت حق و عدالت را داشته باشد


    گزینه های دیگری هم میتوان اضافه نمود.

    و نکته مهمتر اینکه

    از نگاه اسلام، نتیجه نهایی تمام این جبرها و انتخابها در آخرت محاسبه و تعیین میشود و اگر قرار است درباره عدالت خدا قضاوت کنیم نباید نگاهمان صرفا به چارچوب دنیا محدود باشد.

    در پناه


  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    407
    حضور
    20 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    872

    تناسب جبر و اختیار در مقابل عدالت خداوند؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها




    اصل اراده و اختیار انسان با وجود این جبرها، از بین نمیرود.


    اما قبول دارید در بعضی مواقع انسان چنان تحت شرایط جبری قرار می گیرد که اختیار بسیار محدود و ناچیز و نمادین میشود‌؟
    و میشه نتیجه گرفت که اختیار معلول جبر است؟
    مثال های زیادی میشه آورد
    اصلاً آیا به همچین وضعیت هایی اشاره شده در منابع اخلاقی ، فلسفی و غیره
    به یـــــزدان که گـــــر ما خرد داشتیم
    کجـــــا این سر انجــــام بد داشتیم
    "حکیم فردوسی"

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود