جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حقوق بشر اسلامی

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    حقوق بشر اسلامی




    به نمونه‏هايي از موارد حقوق بشر که از لابه‏لاي قرآن و سنت استفاده مي‏شود، اشاره مي‏کنيم:
    1- حق حيات و زندگي، هديه خداوند است و اين حق براي تمامي انسان‏ها تضمين شده است و همه دولت‏ها و جمعيت‏ها و افراد مکلّف به حمايت و دفاع از آن در مقابل هر گونه تجاوز و تعدّي‏اند.
    2-هر انساني حقّ بهداشت و برخورداري از خدمات اجتماعي از طرف جامعه و دولت را دارد، و دولت بايد حقّ هر انساني را در داشتن يک زندگي با کرامت که کفايت او و اشخاص تحت کفالت او را کند، تضمين نمايد.
    3-در جنگ‏ها و نزاع‏هاي مسلّحانه، کشتن کساني که در جنگ و نزاع شرکت نکرده‏اند؛ مانند کهنسالان و زنان و کودکان و نيز مجروحان و بيماران جايز نيست. و اسيران حق دارند که اطعام شوند و مسکن و پوشاک به آنان داده شود. و تکه تکه کردن کشته شدگان حرام است. و تبادل اسيران و ملاقات خانواده‏هايي که موقعيت‏هاي جنگي آنان را از يکديگر جدا کرده، به مقتضاي احکام شرع جايز است.
    4-بدون جهت شرعي، گرفتن و بازداشت انسان يا مقيّد ساختن آزادي او يا تبعيد، يا کيفر دادن او جايز نيست، و هيچ کس را نمي‏توان شکنجه بدني يا رواني يا هر نوع آزارهايي که موجب ذلّت و خواري اوست، نمود. و جايز نيست هيچ يک از افراد انسان را مورد آزمايش‏هاي طبّي و علمي قرار داد، مگر با رضايت خود او، مشروط بر اين‏که سلامت و زندگي او مورد خطر قرار نگيرد.
    5-هر انساني حق دارد که در محيط سالم و پاکيزه زندگي کند و بر جامعه و دولت تکليف است که محيط زيست را از هر گونه آلودگي‏هاي مضر به زندگي انسان پاک سازد؛ خواه محيط شهري و خواه محيطهاي خارج از شهرها که آلودگي آن‏ها به محيط آبادي‏هاي مورد استفاده انسان‏ها ضرر مي‏رساند و همچنين اعم از درياها و فضاهايي که با زندگي انسان‏ها در ارتباط مي‏باشند.
    6- کرامت، حقّي است که براي همه انسان‏ها تضمين شده است. همه افراد بشر اعضاي يک خانواده‏اند و بندگي خدا و فرزند بودن همه براي حضرت آدم‏عليه السلام آنان را با يکديگر متحد ساخته است، و همه مردم در کرامت ذاتي که خداوند سبحان به همه آنان عطا فرموده و نيز در اصل تکليف و مسئوليّت فطري با يکديگر مساوي‏اند، مگر کساني که اين کرامت را از روي اختيار و به سبب ارتکاب جنايت يا خيانت يا اشاعه فساد، از خويشتن سلب نمايند. و نيز کساني که به خدا شرک ورزيده يا او را انکار کنند؛ زيرا انکار بديهي‏ترين و کامل‏ترين موجودات که ملاک همه ارزش‏ها بوده و آغاز و انجام همه هستي به اختيار اوست، در حقيقت خيانت به خويشتن است. و در صورتي که شخصيت او تأثيرگذار در جامعه است به ديگر مردم نيز خيانت نموده است. در نتيجه، چنين شخصي کرامت خويش را با اختيار خود زيرپا گذاشته است، مگر اين‏که از نظر فکري و وجداني مستضعف باشد
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  2. صلوات


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    حقوق بشر




    منتفي شدن حقّ کرامت انسان، موجب منتفي شدن حقّ حيات او نمي‏شود تا مادامي که شرع اسلامي کيفر او را اجرا نکرده باشد و لذا حق حيات قاتل تا پيش از اجراي کيفر محفوظ است و نمي‏توان او را از غذا و مسکن و پوشاک و معالجه محروم داشت.
    هيچ کس بر ديگري برتري ندارد مگر به تقوا که همان کرامت اکتسابي ارزشي انسان است که تمام ارزش‏هاي عالي انسان به او بازمي‏گردد.
    هر انساني حق دارد که در محيطي پاک از مفاسد و بيماري‏هاي اخلاقي، زندگي کند تا بتواند ذات خود را از جهت بُعد معنوي بسازد و بر دولت و جامعه است که بر ايفاي اين حق و اجراي آن اقدام نمايد.
    7-زن در کرامت انساني با مرد مساوي است و در برابر حقوقي که دارد، تکاليفي بر عهده اوست.
    مرد مکلّف به اداره معاش خانواده و نيز مسؤول نظام خانواده است. خانواده در ساختار جامعه يک تشکّل بنيادي است و ازدواج، اساس تکوين مي‏باشد و همه مردان و زنان حقّ ازدواج دارند. و لذا بر جامعه و دولت است که هر گونه موانع را از سر راه ازدواج برداشته و آن را براي مردم تسهيل نمايد.
    8-مراعات احترام هر انسان و حفظ آبروي اجتماعي او در زمان زندگي و پس از مرگ واجب است.
    9- هر انساني حق دارد تا در امنيت مالي، جاني، ديني، ناموسي، و خانوادگي زندگي کند، ولي در برخورداري از امتيازات ديني مشروط به استناد آن دين به مستند الهي است، و عقايد ساختگي که به هيچ مستند الهي متّکي نيست، صاحبان آن، حقّ برخورداري از امتيازات ديني را ندارند.
    هر انساني حقّ استقلال در شؤون زندگي خاص خود در مسکن و خانواده و ارتباطات و مال خود را دارد و لذا هيچ گونه تفتيش و تحت نظر قرار دادن و تباه ساختن آبروي انسان جايز نيست. و نيز داخل شدن مسکن افراد بدون اجازه از آنان يا خراب کردن يا مصادره و فراري دادن اهل آن جايز نيست.
    10- هر کودکي از هنگام تولّد، حقّ حضانت و تربيت و رعايت حقوق بهداشتي و سلامت مادي و معنوي بر پدر و مادر و جامعه و دولت را دارد. و نيز پدر و مادر حقوقي بر فرزندان خود دارند.
    11 - فراگيري علم و دانش، بر هر کسي که توانايي آن را دارد واجب است و تعليم انسان‏ها بر دولت و جامعه و هر کسي که توانايي آن را داشته باشد فرض است.
    12 - دعوت به خير و امر به معروف و نهي از منکر بر هر کسي که قدرت آن را داشته باشد واجب است؛ خواه دولت باشد يا جامعه و يا هر فردي که بتواند از عهده آن برآيد. اين تکليف به اضافه شرط قدرت و علم به خير و معروف، مشروط به احتمال تأثير است، و دولت به جهت قدرتي که دارد شايسته‏تر مي‏باشد، و در صورت عدم اقدام دولت به انجام اين تکليف، جامعه و هر کسي که توانايي انجام آن را داشته باشد بايد اقدام نمايد، گرچه موافقت
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  5. صلوات


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    حقوق بشر




    با شرع اسلامي ضرورت دارد. و در صورتي که افراد يا گروه‏هايي متصدّي انجام چنين تکليفي شوند، بر جامعه و دولت واجب است که آنان را ياري دهند.
    13 - برانگيختن احساسات و تحريک کينه‏هاي مذهبي و قومي در جامعه و هر کاري که به تفکيک و امتياز نژادي منتهي گردد، جايز نيست.
    14 - هر انساني آزاد به دنيا مي‏آيد و هيچ کس حق ندارد او را برده خود کرده يا پست و ذليل نمايد و يا تحت سلطه خود کند. و هيچ عبوديّتي جز براي خداوند سبحان وجود ندارد.
    استعمار با تمامي انواع آن، از آن جهت که نوعي از برده‏گيري و برده‏داري است مؤکّداً حرام مي‏باشد و ملت‏ها و اقوامي که گرفتار استضعاف و بردگي هستند حق دارند خود را از استعمار آزاد ساخته و سرنوشت خود را خود يقين نمايند. و بر تمام ملت‏ها و دولت‏ها فرض است که به افراد استعمار شده، به جهت آزاد ساختن خود از اسارت استعمار و اشغال کشورشان آنان را کمک کنند. و نيز بر ملّت‏هاست که ثروت و دارايي‏هاي طبيعي خود را حفظ و حراست نمايند.
    15 - هر انساني در بيان رأي خود آزاد است، مشروط بر اين‏که با اصول شرعي تعارض نداشته باشد. و نيز هر انساني حق بهره‏برداري از نتايج فعاليت‏هاي علمي و ادبي و هنري و کسبي خود را داراست و نيز حق دارد از مصالح معنوي و اعتباري و مالي خود که از فعاليتش ناشي مي‏شود حمايت کند، مشروط بر اين‏که آن فعاليت مخالف شرع نباشد.
    16 - هر انساني حقّ بهره‏برداري از تابعيّت خود را دارد، و هيچ کس را نمي‏توان از تابعيت خود به اجبار محروم ساخت.
    17 - هر انساني حق برخورداري از شخصيّت حقوقي خود را دارد و مي‏تواند از جهت الزام و التزام از شخصيت خود بهره‏ور گردد، و در صورت فقدان يا نقصان آن، وليّ قانوني وي قائم مقام او مي‏گردد.
    18 - از آن جهت که اسلام دين فطرت است و هر کسي حق دارد تابع آن باشد، لذا نمي‏توان کسي را با اکراه از اسلام اخراج کرده و به تبعيت دين ديگر درآورد، بلکه حتّي بايد از خارج شدن او از دين اسلام جلوگيري کرد. چنان‏که جايز نيست به جهت فقر و ناداني از او سوء استفاده کرده و او را به تغيير دينش وادار نمود.
    19 - بر دولت و جامعه است که از نفوذ و گسترش افکار و عقايد باطل و بي‏اساس و ناشي از هواهاي نفساني جلوگيري کند، و نهايت کوشش خود را به جهت اصلاح افراد فاسد از حيث عقيده مبذول دارد.
    20 - هر انساني حق دارد که آزادانه از شهري به شهر ديگر رود و يا به جامعه ديگر پناهنده شود مشروط بر اين‏که شخص پناهنده مرتکب جرمي نشده باشد. ولي مهاجرت و پناهندگي به جوامع غيراسلامي جز در مواقع ضرورت جايز نيست.

    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  7. صلوات


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    حقوق بشر




    21-کار و شغل، حقّ هر انساني است که قدرت کار کردن را دارد و بر دولت و جامعه اسلامي است که در اين راستا تمام سعي و کوشش خود را مبذول دارد. و نيز هر انساني حقّ آزادي در انتخاب شغلي که شايسته حال او و به مصلحت جامعه است را دارد.
    کارگر، حقّ امنيت و سلامت را داراست، و هيچ کارگري را نمي‏توان به کاري بيش از توانايي او وادار نمود. و نيز اکراه کردن و زير سلطه قرار دادن او و يا ضرر وارد نمودن به او جايز نيست و در اين حقوق بين کارگر زن و مرد و افراد از هر رنگ و نژاد فرقي نيست.
    بر صاحب کار لازم است دستمزد عادلانه‏اي را به کارگر بپردازد؛ گرچه کارگر به جهت اضطرار و يا جهل به ارزش کار خود، به دستمزدي پايين‏تر از کار خود راضي باشد.
    کارگر حق دارد دستمزد عادلانه براي کار خويش مطالبه نمايد و اگر صاحب کار به تکليف خود در پرداخت اجرت عادلانه عمل نکرد بر دولت است که براي دفع ظلم از کارگر اقدام نموده و حق او را استيفا نمايد.
    22- هر کس در گروي اعمال خويشتن است. و متّهم مبرّا از جرم است تا اين‏که محاکمه عادلانه‏اي که همه وسايل مربوط به دفاع آزادانه در اختيار باشد، مهيا گردد.
    23-هر انساني حق دارد از راه شرعي؛ چه به صورت شخصي و چه گروهي، مال يا اعتباراتي را تملّک نموده و از آن بهره‏برداري نمايد مشروط بر اين‏که اين تملّک ضرري به افراد جامعه نرساند.
    مصادره اموال اشخاص و ممنوع نمودن مالک از تصرّف در اموال خود، بدون مجوّز شرعي، حرام است.
    24-گروگان‏گيري با تمام اشکالش و براي هر هدفي که باشد حرام است.
    25-حکومت، امانت الهي است و استبداد در آن مؤکّداً حرام است. و لذا در بند کشيدن افراد و قرار دادن حکومت در سلطه شخصي براي اغراض خصوصي حرام است.
    26-همه مردم در برابر شرع و قانون يکسان بوده و در اين تساوي، همه افراد، گروه‏ها و سازمان‏ها مشترک مي‏باشند و لذا هر کسي که در جامعه اسلامي زندگي مي‏کند و درصدد ايجاد اخلال به نظم جامعه نيست، مي‏تواند از حقوق و آزادي‏هاي مشروع اسلامي برخوردار باشد.
    از : اسلام شناسی علی اصغر رضوانی

    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  9. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود