صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا اسراف امری نسبی است یا نه؟؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451

    ایا اسراف امری نسبی است یا نه؟؟




    با سلام
    عرض ادب و احترام
    خدمت همه دوستان عزیزم در اسک دین

    حتما همه از اسراف و ریخت و پاش حرفهایی شنیده اند و ایات و روایاتی در این زمینه می دانید ازطرفی طبع انسانی هم با اسراف مخالفت می کند و ان را قبیح می داند
    ولی نکته مهمتری که بنده درصدد توجه دادن ذهن دوستان به ان نکته ام این است که ایا

    اسراف امری نسبی است یا این که نه امری مطلقی است برای همه ؟!؟!؟!؟

    توضیح این که شما در مواجهه با برخی مردم که می گویید اقا این ریخت و پاش در مراسم عروسی اسراف است جوابی که می شنید این است که عروسی من در مقابل عروسی فلان و فلان که این قدر ریخت و پاش داشتند که چیزی نیست!!!!!!
    یا مثلا وقتی به علل مردم مهمانی می دهند وقتی از علت اسراف و چند نوع سفارش غذا سوال می شود همین جواب را می شنویم که این مهمانی من در مقابل فلان مسئول و فلان فامیل که چیزی نیست
    یا از چندین دست لباس فردی سوال می شود یا مبلمان و اثاثیه منزل و لوستر و ......سوال می شود همین جواب را می شنویم

    این نوع نگاه مردم به مساله اسراف باعث شد تا بنده مساله اسراف را با دوستان به بحث بنشینیم با این رویکرد که ایا اسراف امری نسبی است یا نه هرکسی باید به نوبه خودش و بدون مقایسه خود با دیکران به مساله اسراف توجه نماید؟؟؟

    منتظر نظر دوستان عزیز هستم



    چهره ها با اشک زیبا می شود


    ایا اسراف امری نسبی است یا نه؟؟

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    سلامی دوباره
    برای پرداختن به بحث ابتدا کلمه اسراف را تبیین می نماییم

    اسراف از ريشه" س ر ف" و در لغت به معنی تجاوز كردن و از حدّ گذشتن در هر كاري است كه انسان انجام ‌ مي‌دهد(1) و در اصطلاح نیز به همین معنای عام استعمال می شود. هر چند كه به گفته راغب غالباٌ در مورد پول خرج كردن استعمال مي‌شود(2)

    كلمه اسراف كلمه بسيار جامعي است كه هر گونه زياده روي در كميّت و كيفيّت و بيهوده گرايي و اتلاف و مانند آن را شامل مي‌شود(3)
    اسراف هرگونه عمل بیهوده و زیاده روی و تجاوز از حد طبیعی، چه در کیفیت و چه در کمیت می‌باشد. از این بیان معلوم می‌شود که اسراف تنها مربوط به خوردنی­ها و نوشیدنی‌ها و یا در امور اقتصادی نبوده، بلکه اسراف معنایی جامع تر و وسیع تر را در برمی ­گیرد.

    پی نوشت:
    1-راغب اصفهاني، حسين بن محمد، المفردات في غريب القرآن، چاپ اول، ص 407.
    2-طباطبايي، محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان ج 4، ص 276.
    3-مكارم شيرازي، ج 6، ص 149






    چهره ها با اشک زیبا می شود


    ایا اسراف امری نسبی است یا نه؟؟

  5. صلوات ها 4


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    باز سلام

    تفاوت اسراف و تبذير


    با در نظر گرفتن ريشه لغوي اسراف و تبذير وقتي اين دو در مقابل يكديگر قرار مي‌گيرند، اسراف به معني خارج شدن از حدّ اعتدال است.
    بدون آن كه چيزي را ظاهراٌ ضايع كنند؛ مثلاٌ كسي غذايي چنان گران قيمت تهيه كند كه با قيمت آن بتوان عدّه زيادي را آبرومندانه تغذيه كرد. در اين جا از حدّ اعتدال تجاوز شده ولي ظاهراٌ چيزي نابود و ضايع نشده است.


    اما تبذير آن است كه آن چنان مصرف كنيم كه به اتلاف و تضييع منجر شود مثل اين كه براي دو نفر ميهمان غذاي ده نفر را تهيه كنيم آن گونه كه بعضي به ناداني انجام مي‌دهند و به آن افتخار مي‌نمايند و باقي غذا را در زباله دان بريزيم و اتلاف كنيم ناگفته نماند كه در بسياري از موارد اين دو كلمه درست در يك معني به كار مي‌رود و حتّي به عنوان تأكيد پشت سر يكديگر قرار مي‌گيرند.
    مثلاٌ بنابر آنچه در نهج البلاغه از علي (ع) نقل شده است مي‌فرمايد.


    «الا إنّ اعطاءَ المالِ في غير حقّه تبذير و اسرافٌ و هُوَ يَرفَعُ صاحبَه في الدّنيا و يَضَعُهُ في الاخِرَة و يُكرِمُهُ في النّاس و يهينه عند الله»(1)
    يعني «آگاه باشيد مال را در غير مورد استحقاق صرف كردن تبذير و اسراف است، ممكن است اين عمل انسان را در دنيا بلند مرتبه كند امّّا مسلماٌ در آخرت او را پست و حقير خواهد كرد.

    بنابراین بر طبق این حدیث شریف، اگرچه تبذیر ممکن است که انسان را در نظر مردم بزرگ کند، اما موجب سقوط مقام انسان در پيشگاه خدا خواهد شد.(2)

    ادامه داردددد

    پی نوشت:
    1-خرمشاهي، بهاء الدين، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهي، ج 1، ص 213.
    2-نهج البلاغه، خطبه 126، ص 183.




    چهره ها با اشک زیبا می شود


    ایا اسراف امری نسبی است یا نه؟؟

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,239
    حضور
    30 روز 21 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام علیکم
    استفاده کردم...

    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها
    اسراف امری نسبی است یا این که نه امری مطلقی است برای همه ؟!؟!؟!؟
    به نظر میرسه خروج از حد اعتدال نسبی نیست. اما حد و شان افراد متغیر و نسبی است.
    بنابراین داشتن لباس فاخر برای شخصی با منزلت اجتماعی بالا اسراف نیست. اما بلا استفاده گذاشتن چندین لباس فاخر برای همین شخص اسراف است.
    در پناه حق...

    ایا اسراف امری نسبی است یا نه؟؟

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    407
    حضور
    20 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    872



    اگر مقایسه کنیم به نظر نسبی هست ولی در اصل نسبی نیست
    مثلاً برای یک نفر وزن 70 کیلو زیاده بعد برای یک نفر دیگه 80 کیلو زیاده
    (با توجه به قد و فاکتور هایی که هست) حالا نفر اول نمی تونه با استناد به نفر دوم بگه وزن من مناسبه و لاغرم، وزن 70 برای اون زیاده حالا وزن نفر دوم هر چی میخواد باشه
    به یـــــزدان که گـــــر ما خرد داشتیم
    کجـــــا این سر انجــــام بد داشتیم
    "حکیم فردوسی"

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    نقل شده که امام صادق (ع)
    مشاهده کرد سیبی را نیم خورده و از خانه بیرون انداخته اند ، خشمگین شد و فرمود : اگر شما سیر هستید خیلی از مردم گرسنه اند خوب بود آنرا به نیازمندیش می دادید. مجموعه الاخبارباب۱۷۱ حدیث ۴

    امام باقر(ع) به فرزندش امام صادق (ع) فرمود : برتو باد به انجام کار خیری که وسط دو کار بد قرار گرفته و آن دو را از بین می برد،امام صادق سئوال کرد ، چگونه چنین چیزی ممکن است،امام فرمود: همانطور که قرآن ( سوره فرقان ) می گوید مؤمنین کسانی هستند که وقتی انفاق می کنند زیاده روی و سختگیری نمی کنند ( بنابراین اسراف و سختگیری هر دو گناه است و حدّ وسط آن میانه روی حسنه است بر تو باد به آن حسنه که بین آن دو گناه است ) . تفسیر نو رالثقلین جلد ۴ صفحه ۲۷
    اگر در جامعه قناعت وجود داشته باشد، زياده‏روى و اسراف و ريخت و پاش نباشد، اگر حرص و افزون‏طلبى در امور مادى نباشد، اين جامعه به بهشت و گلستان تبديل مى‏شود
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    با لحاظ آیات و روایات و کلمات فقیهان در این باب، نکات مهمی در خصوص اسراف قابل توجه است:

    1- اسراف، مفهومی گسترده دارد و تنهابه بهره برداری از آب، نان، پوشاک و اموری از این دست محدود نمی شود.
    2- اسراف، تنها به جنبه کمی و اندازه بهره وری از مال و ثروت محدود نمی شود بلکه درست و بهینه مصرف نکردن هم از مصادیق اصراف است.
    3- اسراف، امری نسبی است و بر حسب شرایط زمانی، جوامع و نیز شان افراد و با توجه به پیشرفت و عدم پیشرفت اقتصادی، رشد و عدم رشد رفاه وبا عنایت به وضیعت معیشتی و سطح برخورداری مردم، متخلف و متغیر است. ممکن است استفاده از یک مقدار کالا در یک جامعه و یا برای یک فرد، تجاوز از حد محسوب شود و در جامعه دیگر و یا برای شخصی دیگر، چنین به حساب نیاید. هم چنین ممکن است بهره برداری از یک خدمت، در جامعه ای پیشرفته و مرفه، امری عرفی و معمولی محسوب می شود ولی در جامعه توسعه نیافته، خروج از حد اعتدال به نظر آید **ر.ک: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، مبانی اقتصاد اسلامی، ص 290. ***
    در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) آمده است:
    چه بسا فقیری که میزان اسراف او بیش از شخص غنی باشد، زیرا غنی از (ثروت موجود و) آنچه برخوردار است هزینه می کند و حال آن فقیرت از (کیسه خالی و)ثروت نداشته مصرف می نماید **حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 9، ص 242. ***
    4- در کارهای نیک و امور مثبت مانند صدقه و هدیه دادن نیز اسراف، قابل تحقق است.
    5- در برخی نصوص، به جای اسراف، سخن از تبذیر به سخن آمده است. تبذیر عبارت است از هزینه کردن مال در آنچه سزاوار نیست در آن هزینه می شود، و اسراف عبارت است از مصرف کردن مال، بیش از آنچه سزاوار است مصرف می شود **ر.ک: فخرالدین طریحی، مجمع البحرین، ص 217 ومحسن حکیم، مستمسک العروه، ج 7ت ص 339. ***
    می توان تفاوت میان این دو اصطلاح را به این دانست که اسراف، دایره ای گسترده دارد و به همه آن چه از انسان سر می زند مربوط می شود و حال آنکه تبذیر به بذل و بخشش و مانند آن از امور مالی محدود می گردد.
    6- از مباحث مهم در این باب، حکم فقهی اسراف (و تبذیر) است.
    بسیاری از فقیهان، با عبارت هایی که حاکی از اتفاق و اجماع است، سخن از حرمت اسراف به میان آورده اند.

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  15. صلوات


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    با سلام

    عرض ادب و احترام

    اسراف مبانی و اصولی دارد که این مساله باعث ثبات امر اسراف می شود
    عدم خروج از حد تعادل و رعایت اعتدال در هر مساله ای باعث عدم اسراف است و خروج از این حالت موجب اسراف می شود
    مثلا در مهمانی ها خروج از حد اعتدال موجب اسراف است حال این حد و حدود نسبت به یک فرد ثروتمند باشد یا یک فرد ساده و کارگر به عبارتی هم کارگر و هم ثروتمند هر کدامشان برای خودشان معیارهای و موازینی دارند که حد و حدود ایشان است.


    با این وجود حد اعتدال مبانی و موازین اش نسبت به فرد کارکر و ثروتمند و......مشخص است.
    وخروج از این حد و معیار نسبت به ثروتمند و کارگر و هر کسی می تواند متفاوت باشد و این تفاوت موجب تعیین مصادیق اسراف است


    ادامه دارددددد



    چهره ها با اشک زیبا می شود


    ایا اسراف امری نسبی است یا نه؟؟

  17. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451




    باز سلام

    از دیگر مصادیق معیار اسراف می توان به شان و جایگاه هر فردی اشاره کرد.
    هر فردی در اجتماع شان و جایگاهی دارد که انجام اعمالی که حاکی از خروج فرد از این جایگاه و این منزلت نیز می تواند اسراف تلقی شود.


    منزلت و جایگاه اجتماعی فرد را ثروت و قدرت و.......افراد مشخص می کند و به عبارتی عرف مردم او را این چنین می شناسند که در احکام شرعی هم بدان اشاره شده است که مثل اگر فردی با دختری از فلان جایگاه و منزلت ازدوج کرد همسرش باید رعایت منزلت اجتماعی او را در تامین خدم و حشم بکند.

    خروج از این منزلت و شانیت نیز می تواند از دیگر مصادیق اسراف باشد
    مثلا فردی در شان و جایگاه اجتماعی 15 از 20است این فرد اگر در مراسمات و خرید ومهمانی و..... در حد17 از 20 مراسم و مهمانی و..... بگیرد یعنی خروج از شان و جایگاه اجتماعی خود کرده است و این یعنی اسراف این مثال را در پست بعدی کمی توضیح می دهم.


    ادامه دارددددد

    چهره ها با اشک زیبا می شود


    ایا اسراف امری نسبی است یا نه؟؟

  18. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    باز سلام

    اگر فردی بازاری که درامد ماهانه 50 میلیون دارد و فرد بازاری دیگری است که درامد ماهانه100 میلیون دارد قطعا سطح زندگی این افراد نسبت به درامدشان متفاوت است
    فرد اولی نمی تواند در مهمانی ها و مرسمات خود را با فرد دومی که سطح درامدش بیشتر است مقایسه نماید و اگر این مقایسه صورت پذیرد و مهمانی در حد ایشان بگیرد می شود مصداق اسراف و البته شاید این مهمانی برای نفرد دومی که درامد ماهیانه 100 میلیونی دارد در شان اوست واسراف تلقی نشود زیرا این مساله نسبت به فرد دوم در شان و جایگاه ایشان است.
    دقت نمایید این مساله نه به معنای نسبی بودن اسراف است
    بلکه شان و جایگاه فرد متفاوت است و تفاوت شان و جایگاه فرد است که موجب مهمانی های متفاوت است که البته همین فرد دومی اگر خارج از شان و جایگاه خود مهمانی برگزار نماید مصداق اسراف است


    با این توضیح که هر فردی در هر جایگاهی باز اگر از حد اعتدال خارج شود نیز مصداق اسراف است که در پست 8 توضیح داده شد.

    ادامه داردددد

    چهره ها با اشک زیبا می شود


    ایا اسراف امری نسبی است یا نه؟؟

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی آيا اراده خدا همان علم خدا به اصلح است؟؟
    توسط ملاصدرا در انجمن خدا شناسی
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۰۹/۱۸, ۰۹:۳۸
  2. آیا از حرفه آرایشگری هم میشه به خدا رسید؟؟
    توسط fatima20 در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۲۰, ۰۰:۵۳
  3. از انس تا انسان .. از انسان تا انسانها،معنی و منظورچیست؟؟
    توسط آینده در انجمن سؤالات و شبهات تفسیري
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۲, ۱۰:۲۰
  4. پاسخ: 54
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۶, ۲۱:۰۴
  5. پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۷, ۱۸:۴۹

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود