صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خدا هم احساس دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق , موسیقی آرامش بخش, مناظر زمستانی, ترنم باران
    نوشته
    187
    حضور
    14 روز 12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    354

    آیا خدا هم احساس دارد؟




    میدانیم خدا حی و زنده هست نه مرده.

    حال سوال من این است که : آیا واقعا خدا احساس دارد؟

    به هر حال خدا از بنده ای رضایت دارد . از بنده اش حیا دارد دلش به حال مظلومی میسوزد که دعایش رو مستجاب میکند.

    همچینی گفته میشود ذات خدا سراسر عشق و لذت هست.

    این احساسات در مورد خدا چه معنایی میدهند؟

    و اگر پاسخ اینست که خدا احساسی ندارد و احساس مختص مخلوقات خداست نه خدا در اینصورت حی و زنده بودن خدا چطور معنا پیدا میکند؟ چون به هر حال موجود حی نمیتواند عاری از احساس باشد.

    خواهشمدم این سوالات من رو پاسخ دهید
    خیلی ممنون



  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست







    آیا خدا هم احساس دارد؟








    کارشناس بحث: استاد عامل
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ در ساعت ۲۲:۵۵ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    نقل قول نوشته اصلی توسط امن نمایش پست ها
    حال سوال من این است که : آیا واقعا خدا احساس دارد؟
    به هر حال خدا از بنده ای رضایت دارد . از بنده اش حیا دارد دلش به حال مظلومی میسوزد که دعایش رو مستجاب میکند.
    همچینی گفته میشود ذات خدا سراسر عشق و لذت هست.
    این احساسات در مورد خدا چه معنایی میدهند؟
    سلام علیکم

    قبل از پاسخ به این سوال، تذکر چند مقدمه لازم است:
    1.تعریف احساس: «حاسه» نيروئى است كه بوسيله آن أعراض حسّى و ملموس درك مى‏ شود، و «حَوَاسّ‏» كه همان مشاعر و شعور پنجگانه است عبارتند از چشائى، بويائى، لامسه، شنوايى و بينايى.(مفردات راغب اصفهانی، ج1، ص479؛ لسان العرب، ج6، ص49) فرهنگ معین و عمید نیز می نویسند: درک چیزی با یکی از حواس.

    2. خداوند متعال جسم نیست که تغيير و تحول داشته باشد و از حالتی به حالت دیگر تغییر کند، تغییر و تحوّل و حالت به حالت شدن مربوط به موجودات مادّی است با توجّه به اینکه خداوند مادّی نبوده و حالات نفسانی انسان را ندارد، لذا تغییر حالت نیز نخواهد داشت.( كشف المراد، موسسه نشر اسلامي، ص۲۹۴)

    3. خداوند در قرآن بسياري چيزها را با تشبيه به ما مي‌فهماند؛ زيرا اگر آن حقيقت را صاف و عريان بگويد، درست درک نمي‌کنيم. بنابراين بايد دانست كه هم صفات و هم افعال خداوند، به زبان ما گفته شده است. اگر به اين زبان نمي‌گفتند، امكان بيان اوصاف خدا نبود و كاري جز سکوت محض روا نبود.

    بنابراین از باب مثال، بين غضب انسان وغضب الهي تفاوت زیادی وجود دارد، چرا كه خشم در انسان يك نوع هيجان و برافروختگى درونى است كه سرچشمه حركات تند و شديد و خشن مى‏ شود، و نيروهاى وجود انسان را براى دفاع، يا گرفتن انتقام، بسيج مى‏ كند، ولى در مورد پروردگار هيچ‏يك از اين مفاهيم كه از آثار موجودات متغير و ممكن است وجود ندارد. بلكه خشم الهى به معنى برچيدن دامنه رحمت و دريغ داشتن لطف از كسانى است كه مرتكب اعمال زشتى شده ‏اند. همچنین مفهوم رضایت و محبت در خدا و انسان ها نیز متفاوت است، محبت در انسان يك نوع، توجّه قلبى و جاذبه روحى است، در حالى كه خداوند نه قلب دارد و نه روح، بنابراين رضایت و محبّت در مورد او به معنى انجام كارهائى است كه مايه خير و سعادت بندگان است، و نشانه لطف و عنايت او است.(تفسير نمونه، ج18، ص284)

    در همین راستا امام باقر(علیه السلام) فرمودند: «
    غضب خدا عقاب اوست، اى عمرو هر كه پندارد خدا از حالى به حالى در مى‏ آيد او را با صفت مخلوق وصف كرده خدا را چيزى تحريك نمى‏ كند تا او تغيير كند».(اصول کافی، ج1، ص 110) حضرت(علیه السلام) در جای دیگر به این مساله پاسخ داده‌اند؛ از امام باقر(علیه‌السلام) در تفسیر و معنای آیه‏‌ی: «وَ مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبي‏ فَقَدْ هَوی [طه/۸۱] و هر كس خشم من بر او فرود آيد قطعا در [ورطه] هلاكت افتاده است» سؤال شد، که غضب خدا به چه گونه است؟ امام باقر(علیه‌السلام)‌ فرمود: غضب خداوند همان کیفری است که به خطاکاران و منحرفان روا می‏‌دارد.( توحید صدوق ۱۶۸؛ ارشاد مفید ۱۶۳؛ الفصول المهمة ۲۱۴)

    علامه طباطبایی در این رابطه می فرمایند:
    «و اما حب و بغضى كه به خداى تعالى نسبت داده مى‏ شود، دو تا از صفات افعال است، و معانيى است خارج از ذات خدا و غير قائم به او. و معناى حب خداى تعالى نسبت به يكى از بندگان، اين است كه: رحمتش را بر او گسترده كند، و به سوى او بكشاند و بغض خداى تعالى نسبت به كسى اين است كه رحمتش را از او بازدارد و دور كند». (ترجمه تفسیر المیزان، ج 17، ص 77)

    مرحوم طبرسی و شیخ طوسی از بزرگان شیعه نیز غضب خداوند متعال را همان اراده او بر عذاب کفار و منافقین تفسیر کرده اند.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏۹، ص: ۸۰ و التبيان في تفسير القرآن، ج‏۹، ص: ۲۰۹) فخر رازی از بزرگترین مفسرین اهل سنت نیز همین نظر را دارد و خشم و غضب الهی را به معنای اراده عقوبت آنان معنا کرده است.(مفاتيح الغيب، ج‏۲۷، ص: ۶۳۸)

    بنابراین، عناوین و اوصافی که در بشر بکار برده می‌شود مانند خوشحالی، غم، ناراحتی، شادی، لذت، درد و غیره وقتی در مورد خداوند متعال استعمال می‌شوند، معنای حقیقی کلمه را ندارد و چون ما در ذات خدا کلمات و حروف خاص و ویژه‌ای نداریم تا آن اوصاف و حقایق را بیان کنیم از روی ناچاری با چنین کلماتی به آن حقایق اشاره می‌کنیم و الّا خداوند متعال هیچ‌گونه تغییر و تبدیل و دگرگونی ندارد، چون مادّه نیست تا این عوارض ماده را بپذیرد. خوشحالی خدا به معنای رضای خدا از بنده است؛ و ناراحتی خدا به معنای خشم خدا نسبت به بنده است و این الفاظ و عناوین در مورد خداوند استعمال مجازی دارد نه حقیقی. زیرا آنچه لازمة ماديت و مخلوقيت است، مانند تغيير حال و تحت تأثير واقع شدن، در او راه ندارد. اگر قرار باشد در خدا تأثيري بگذاريم و در او رضايت ايجاد کنيم، آن رضايت مخلوق ماست و ما علت آن خواهيم بود. درصورتي‌که او علت‌العلل است و معلول هيچ‌چيزي نيست. هيچ‌چيزي در او اثر نمي‌کند، بلكه او اثرگذار در همه‌چيز است.

    در پناه حق باشید...
    آیا خدا هم احساس دارد؟

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    "شبهه" در فضای مجازی، بسیار منتشر شده است. خب این هم یک روش انکار خداست که به صورت غیر مستقیم به اذهان القا می‌گردد. پس ابتدا، پاسخ نقضی لازم است، چرا که شبهه علمی یا منطقی نیست، بلکه شعاری است.
    الف – در سؤال آمده «گفته می‌شود»، خب این یعنی چه؟ چه کسانی می‌گویند؟ قطعاً آنها که خدا را نمی‌شناسند و اساساً منکر وجودش هستند، چنین می‌گویند. خب، وقتی خودش را قبول ندارند، پس چه کار به احساسش دارند؟ خودش را تکذیب می‌کنند، بعد راجع به احساسش شبهه‌پراکنی می‌کنند؟!
    ب – اما، جالب است که به وقتش، نسل‌کُشی مسلمانان در لبنان و فلسطین را حق طبیعی رژیم غاصب و خونخوار اسرائیل می‌دانند، اما به وقتش، یعنی آن گاه که می‌خواهند این جنایات را بهانه برای حمله به خدا (نه محکوم کردن امریکا، انگلیس و اسرائیل) قرار دهند، می‌پرسند: "پس چرا خدا کاری نمی‌کند؟!» اما نکته جالبش این است که پس اذعان و اقرار دارند که این جنایات به حدی وحشتناک، ظالمانه و محکوم است که حتی خودشان انتظار دارند که بلای زمینی و آسمانی الهی بر آنان نازل گردد.
    هدف اصلی این نیست که بگویند: «خدا احساس دارد یا ندارد»، بلکه القای این معناست که دم از خدا، نصرت الهی، حزب الله،
    معاد و ... نزنید، چرا که می‌بینید ما شما را می‌کشیم و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد؛ چرا که دنیا یعنی همین. خدایی نیست، پس تسلیم قدرت ما شوید.
    اگر چه مطلب از اساس خطاست، اما آیا این بندگان می‌خواهند به خدای‌شان بگویند: «احساس مورد نظر ما چیست و تو فاقد آن هستی؟!» گویا از شدت استکبار گمان می‌کنند که جای خدا نشسته و از پایین به بالا می‌گویند که برای خدا، چگونه صفات، تدابیر و اعمالی را در نظر دارند و می‌پسندند؟!»
    یک - خداوند متعال، خالقِ علیم، حکیم، غنی و هستی و کمال محض است و یک جاندار روی زمین نیست که "احساس" داشته باشد، چه رسد به احساسات مورد نظر این کفار.
    دو – قول و فعل خداوند متعال، بر اساس علم، حکمت، مشیت و اراده‌ی اوست، نه بر اساس احساسات و آن هم احساسات بشری.
    انسان عاقل، حکیم، بصیر و خبیر نیز بر اساس احساسات تصمیم نمی‌گیرد و واکنش نشان نمی‌دهد، چه رسد به خداوند سبحان.
    سه – شاید یک عده جاهل، کافر و متکبر (مثل فراماسون‌های شیطان‌پرست و پیروان آنها)، گمان کنند که "خدایی هست، اما اینها به جنگ خدا رفته و احیاناً او را شکست می‌دهند، یا مجبور به انفعال باب میل خودشان می‌کنند"؛ اما هیچ چیزی در عالم هستی، از دایره‌ی مُلک و حکومت او خارج نمی‌باشد؛ همگی خلق او هستند. ابلیس نیز راه فراری ندارد، چه رسد به ابلیسیان.

    «قَالُواْ يَا نُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتَنِا بِمَا تَعِدُنَا إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ» (هود، 32)
    ترجمه: گفتند: اى نوح، حقّا كه با ما به جدال پرداختى و بسيار هم جدال كردى، پس اگر راست می‌گویی، آنچه را (از عذاب الهى) وعده مى‏دهى بر ما بياور.

    «فَذَرْنِي وَمَن يُكَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ» (القلم، 44)
    ترجمه: پس كيفر كسانى كه اين بیان (قرآن) را تكذيب مى‏كنند به خود من واگذار، ما به زودى (آنها را) از راهى كه خودشان نفهمند تدريجا به سوى عذاب پيش مى‏بريم.
    ویرایش توسط yalda solimani : ۱۳۹۴/۱۲/۱۴ در ساعت ۲۲:۱۸
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق , موسیقی آرامش بخش, مناظر زمستانی, ترنم باران
    نوشته
    187
    حضور
    14 روز 12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    354



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    بنابراین از باب مثال، بين غضب انسان وغضب الهي تفاوت زیادی وجود دارد، چرا كه خشم در انسان يك نوع هيجان و برافروختگى درونى است كه سرچشمه حركات تند و شديد و خشن مى‏ شود، و نيروهاى وجود انسان را براى دفاع، يا گرفتن انتقام، بسيج مى‏ كند، ولى در مورد پروردگار هيچ‏يك از اين مفاهيم كه از آثار موجودات متغير و ممكن است وجود ندارد. بلكه خشم الهى به معنى برچيدن دامنه رحمت و دريغ داشتن لطف از كسانى است كه مرتكب اعمال زشتى شده ‏اند. همچنین مفهوم رضایت و محبت در خدا و انسان ها نیز متفاوت است، محبت در انسان يك نوع، توجّه قلبى و جاذبه روحى است، در حالى كه خداوند نه قلب دارد و نه روح، بنابراين رضایت و محبّت در مورد او به معنى انجام كارهائى است كه مايه خير و سعادت بندگان است، و نشانه لطف و عنايت او است.(تفسير نمونه، ج18، ص284)
    سلام
    این خشم و غضبی که شما میفرمایید خو دش فعل و انفعالات مادی هستن و منم قبول دارم که لازم نیست در وجود غیر مادی خدا هم چنین خشم و غضب راه داشته باشه.ولی احساس خشم و یا احساس رضایت که در انسان ایجاد میشه مادی نیستن.و بدون روح قابل درک نیستن.فقط برای درک انها نیاز به جسم و فعل و زیست شیمیای در بدن هست.در این صورت خدا هم که به احساسات ما علم داره و خالق احساسات چون شادی و غمه چطور اینا رو درک میکنه؟



  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق , موسیقی آرامش بخش, مناظر زمستانی, ترنم باران
    نوشته
    187
    حضور
    14 روز 12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    354



    راستی به یک بخش سوال بنده جواب ندادین:
    اگه خدا عاری از احساس باشه آیا در این صورت مدرک (درک کننده) نیست؟
    و حیات در مورد خدا چه معنایی میدهد؟
    تشکر



  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    نقل قول نوشته اصلی توسط امن نمایش پست ها
    راستی به یک بخش سوال بنده جواب ندادین:
    اگه خدا عاری از احساس باشه آیا در این صورت مدرک (درک کننده) نیست؟
    و حیات در مورد خدا چه معنایی میدهد؟
    تشکر
    نوع حیات خدا
    همانطور که در تقسیم‌بندی فوق مشاهده می‌شود حیات معنی گسترده‌ای دارد که از همه بالاتر در مورد خداوند به کار می‌رود؛ زیرا حیات حقیقی و ازلی و ابدی و ثابت و پایدار که هیچ‌گونه مرگ و حیاتی در آن نیست فقط حیات خداوند است.
    حیات در مورد خداوند با آنچه در مورد انسان و حیوان گفته می‌شود متفاوت است، حیات او حیات حقیقی است؛ زیرا عین ذات اوست، نه عارضی است و نه موقت. حیات در او به معنای علم و قدرت است؛ چراکه نشانه اصلی حیات این دو است.
    او نه تنها قائم به ذات خویش است که قیام موجودات دیگر و ربوبیت و تدبیر آنها در تمام امور به اوست، کوتاه سخن اینکه حیات او هیچ شباهتی به حیات سایر موجودات زنده ندارد، حیات او «ذاتی»، «ازلی»، «ابدی»، «تغییر ناپذیر» و «خالی از هرگونه نقص و محدودیت» است، حیات او بیانگر احاطه علمی او به هرچیز و توانایی او به هر کار است
    مسأله حیات و زندگی موجودات زنده اعم از گیاهی و حیوانی، از پیچیده‌ترین مسائلی است که هنوز علم و دانش بشر نتوانسته‌است پرده از روی اسرار آن بردارد و به مخفیگاه آن گام بگذارد که چگونه عناصر طبیعی و مواد آلی با یک جهش عظیم تبدیل به یک موجود زنده می‌شود.
    ممکن است یک روز بشر بتواند با استفاده از ترکیبات مختلف طبیعی در شرایط بسیار پیچیده‌ای موجود زنده‌ای به صورت مونتاژکردنِ اجزای یک ماشین که از پیش ساخته شده‌است، بسازد ولی نه عجز و ناتوانی امروز بشر و نه توانایی احتمالی او در آینده بر این کار، هیچیک نمی‌تواند از اهمیت موضوع حیات و حکایت نظام پیچیده آن از یک مبدأ عالم و قادر بکاهد.

    بررسی معنای حیات را با تذکر نکات زیر به پایان می‌بریم:
    هدفِ خلقتِ «حیات» در آیات قرآن کریم، آزمایش انسان معرفی شده‌است: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیاةَ لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ».
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط امن نمایش پست ها
    راستی به یک بخش سوال بنده جواب ندادین:
    اگه خدا عاری از احساس باشه آیا در این صورت مدرک (درک کننده) نیست؟
    و حیات در مورد خدا چه معنایی میدهد؟
    تشکر
    سلام.

    اصل حیات یعنی اثر و دامنه اثر،هر جا که پای وجود در ان رخنه کرده باشه اثر مشاهده میشه،از خاک گرفته تا نبات و حیوان و انسان تا ذات حق،منتها دامنه اثر است که متفاوت است،مثلا اثر گیاه و دامنه اثرش خیلی کمتراز حیوان(مثلا حیوان شعور و اراده هم داره پس اثر گذاری بیشتری میتونه بروز بده) و حیوان از انسان کمتر تا میرسه به مطلق اثر که حقه...

    البته همه این دامنه ها درک و شعور دارن چون هر جا وجود رخنه کنه خصوصیاتش هم میبره،منتها حالا نحوه ان متفاوت میشه که البته این تفاوت در اثر نیز اثر میذاره ....البته ذات حق درک نمیکنه ادراک مال فعله،چون درک یعنی رسیدن به چیزی،در حالی که خدا به چیزی نمیرسه تا درک کنه بلکه علم کلی به همه چیز داره و لی افعال الهی چرا تا به چیزی نرسن درک هم نمیکنن...

    پس شعور ودرک در مقام ذات به علمش بر میگرده...

    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۴
    علاقه
    شعر
    نوشته
    75
    حضور
    1 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    231



    سلام علیکم
    مدرک به کسی اطلاق میشود که دارای علم باشد هم قدرت تفکر.
    در موجودات مادی درک به وسیله ذهن یا قوه عاقله صورت میگیرد و خداوند که خالق است همه کمالات مخلوق ها را به نحو اعلی و احسن داراست زیرا خداوند ابتدا باید خود کمالی را داشته باشد تا بتواند آن را به مخلوقات بدهد
    و همچنین از آن جهت که خداوند مبراست از جسم و ماده،مدرک بودن در خداوند به معنای علم و حکمت است

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,567
    حضور
    38 روز 6 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4375



    سلام
    اگر منظور از احساسات دوست داشتن است او بیش از هر کسی اهل احساسات است در روایات در این خصوص مطلب بسیار است مثلا در باب توبه روایت است که اگر روی گردانان از خدا بدانند چقدر خداوند مستاق بازگشت آنهاست از شوق جان می دادند
    در اینجا شوق به بازگشت به حق تعالی نسبت داده شده و امثال آن بسیار است. بلکه تمام احساسات ما انسانها جلوه های همان احساس الهی است. البته اینها مستلزم تغیر ذات نیست
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود