صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا چنین تعبیری در زبان عربی سابقه دارد؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763

    اشاره آیا چنین تعبیری در زبان عربی سابقه دارد؟




    سلام

    آیا در زبان عربی چنین تعبیری سابقه دارد؟

    در سوره صافات داریم

    ترکنا علیه فی الاخرین
    یا
    ترکنا علیهما

    سوال

    آیا تعبیر
    ترکنا علیه
    در زبان عربی عصر نزول و یا قبل از آن و حتی بعد از ان استعمال شده است؟
    البته با این توضیح که مرجع ضمیر علیه، انسان باشد.
    ایا میتوان گفت چنین تعبیری در زبان عربی نمونه ندارد و مبدع ان قران است؟
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۸:۵۴

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,511
    حضور
    174 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58276



    با نام و یاد دوست







    آیا چنین تعبیری در زبان عربی سابقه دارد؟








    کارشناس بحث: استاد میقات
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۱۲/۰۲ در ساعت ۱۰:۳۵ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125







    «وَ تَرَكْنا عَلَيْهِ فِي الْآخِرينَ»
    ؛ و نام نيک او را در ميان امّت هاى بعد باقى نهاديم‏.(صافات: 37/ 78 و 108)


    با سلام و درود

    از نظر ادبی «ترکنا» فعل ماضی به معنای القَینا، و ضمیر «نا» فاعل آن است.

    «علیه» جار و مجرور، متعلق به مفعول ترکنا (ثناء) است که محذوف است، به عنوان مثال، جمله در واقع چنین است:
    ترکنا الثناء علیه
    ترکنا علیه هذا الثناء
    ترکنا علیه ثناءا حسنا
    و ... .(صافی، الجدول فى اعراب القرآن و صرفه و بيانه، ج ‏23، ص 67؛ بیضاوی، أنوار التنزيل و أسرار التأويل، ج ‏5، ص 13؛ درویش، اعراب القرآن الكريم و بيانه، ج ‏8، ص 285؛ علوان، اعراب القرآن الكريم، ج ‏3، ص 1974)

    از ابی العباس نقل شده که حذف کردن قول، در نزد عرب، امری متداول است و زیاد انجام می گیرد.(ر.ک: نحاس، اعراب القرآن، ج ‏3، ص 288)


    نکته:
    مشخص نفرموده اید ابهام در استفاده از این عبارت، کجاست و استعمال این عبارت چه اشکال و یا چه ویژگی ای دارد که موجب سؤال شده است؟

    این را روشن فرمایید، بهتر می توانیم گفتگو کنیم.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۱۲/۰۳ در ساعت ۰۰:۲۳
    آیا چنین تعبیری در زبان عربی سابقه دارد؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها




    «وَ تَرَكْنا عَلَيْهِ فِي الْآخِرينَ»
    ؛ و نام نيک او را در ميان امّت هاى بعد باقى نهاديم‏.(صافات: 37/ 78 و 108)


    با سلام و درود

    از نظر ادبی «ترکنا» فعل ماضی به معنای القَینا، و ضمیر «نا» فاعل آن است.

    «علیه» جار و مجرور، متعلق به مفعول ترکنا (ثناء) است که محذوف است، به عنوان مثال، جمله در واقع چنین است:
    ترکنا الثناء علیه
    ترکنا علیه هذا الثناء
    ترکنا علیه ثناءا حسنا
    و ... .(صافی، الجدول فى اعراب القرآن و صرفه و بيانه، ج ‏23، ص 67؛ بیضاوی، أنوار التنزيل و أسرار التأويل، ج ‏5، ص 13؛ درویش، اعراب القرآن الكريم و بيانه، ج ‏8، ص 285؛ علوان، اعراب القرآن الكريم، ج ‏3، ص 1974)

    از ابی العباس نقل شده که حذف کردن قول، در نزد عرب، امری متداول است و زیاد انجام می گیرد.(ر.ک: نحاس، اعراب القرآن، ج ‏3، ص 288)


    نکته:
    مشخص نفرموده اید ابهام در استفاده از این عبارت، کجاست و استعمال این عبارت چه اشکال و یا چه ویژگی ای دارد که موجب سؤال شده است؟

    این را روشن فرمایید، بهتر می توانیم گفتگو کنیم.
    سلام علیکم و رحمه الله
    اولا از شما سپاسگزارم که پاسخ فرمودید
    دوما از پاسخ شما سپاسگزارم ( دکمه تشکر نداشتم این هم میگذارم به حساب 20 تا 30 تا اشکال دیگر این قالب جدید سایت که انشاالله یا زودتر درست شود یا کلا خاکستر گردد:)

    عرضم به حضورتان
    فرض کنیم ما مفعول محذوف داریم.
    همانطور که در ادبیات عرب خوانده ایم این حذفیات و تقدیرات زیاد به چشم میخورد.
    در مورد ترکنا علیه
    فرض میکنیم کلمه ی مثلا ثنا حذف شده است.
    با تمام این فروض این سوال را مطرح کردم

    ایا در کلام عرب چنین تعبیری استعمال شده است؟ حتی اگر ان محذوف ثنا نباشد ایا چنین تعبیری داریم؟

    بعد فرض کنیم چیزی در تقدیر نباشد
    مثلا
    ترکنا ثناءا علیه
    ایا چنین تعبیری استعمال شده است؟ با این شرط که مفعول ثنا یا نزدیک به ان باشد ؟

  9. صلوات ها 2


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    1
    ترکنا علیه
    چیزی در تقدیر است
    ان کلمه یا
    ثنا
    یا غیر ثنا

    2
    ترکنا ثنا علیه
    یا
    ترکنا .... علیه
    چیزی در تقدیر نباشد و مفعول ثنا یا غیر ان باشد

    ایا نمونه و شاهد مثالی در زبان عربی وجود دارد
    که حداقل یکی از موارد بالا را تایید کند؟

    با تشکر

  11. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    البته شرط اصلی این است که مرجع ضمیر علیه به انسان باز گردد.

    اگر چنین موردی در فروض مسئله یافت نشد
    ناچارا فروض را در مواردی که مرجع ضمیر غیرانسان باشد بررسی کنید.

  12. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    سلام علیکم و رحمه الله
    اولا از شما سپاسگزارم که پاسخ فرمودید
    دوما از پاسخ شما سپاسگزارم ( دکمه تشکر نداشتم این هم میگذارم به حساب 20 تا 30 تا اشکال دیگر این قالب جدید سایت که انشاالله یا زودتر درست شود یا کلا خاکستر گردد:)

    عرضم به حضورتان
    فرض کنیم ما مفعول محذوف داریم.
    همانطور که در ادبیات عرب خوانده ایم این حذفیات و تقدیرات زیاد به چشم میخورد.
    در مورد ترکنا علیه
    فرض میکنیم کلمه ی مثلا ثنا حذف شده است.
    با تمام این فروض این سوال را مطرح کردم

    ایا در کلام عرب چنین تعبیری استعمال شده است؟ حتی اگر ان محذوف ثنا نباشد ایا چنین تعبیری داریم؟

    بعد فرض کنیم چیزی در تقدیر نباشد
    مثلا
    ترکنا ثناءا علیه
    ایا چنین تعبیری استعمال شده است؟ با این شرط که مفعول ثنا یا نزدیک به ان باشد ؟


    با سلام و درود

    نفرمودید ویژگی این آیه چه بوده که از آن سؤال کرده اید. موضوع تقدیر گرفتن و حذف و ... در ادبیات عرب بسیار متعارف و معمول است؛ لذا ویژگی مخصوص این آیه از نظر شما را متوجه نشدم.

    در ثانی، لزومی ندارد آیات قرآن، شاهد مثال در زبان عرب داشته باشند تا به درجه اعتبار برسند. به بیان دیگر؛ اعتبار آیات قرآن، متوقف بر وجود شاهد مثال در زبان عرب نیست.

    البته در این زمینه به شواهد ذیل که در کلام عرب و یا در اشعار جاهلی آمده توجه فرمایید:

    «...وَهَمَّامَ بْنَ مُرَّة َ قَدْ تَرَكْنَا * عليهِ القشعمانِ منَ النسورِ...»
    (ديوان مهلهل بن ربيعة، ص 17؛ العصر الجاهلي / المهلهل بن ربيعة ـ الزير / رقم القصيدة: 26445، مطلع قصیده: أليلتنا بذي حسمٍ أنيري)

    «...وكم منْ فارسٍ منْهمْ تَركْنا * عليهِ مننْ صوارِمنا قضيَّهْ...»
    (ديوان عنترة بن شداد؛ العصر الجاهلي / عنترة بن شداد / رقم القصيدة: 10777، مطلع قصیده: لقينا يومَ صهباءٍ سريّه)

    این ابیات در بیان و توصیف شجاعت و ... افراد در مبارزه است. قصیده ها چون طولانی بود، فقط شاهد مثال را آوردم تا موجب خروج از موضوع تاپیک (حیث قرآنی) نشود.

    آیا چنین تعبیری در زبان عربی سابقه دارد؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات ها 2


  14. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها




    با سلام و درود

    نفرمودید ویژگی این آیه چه بوده که از آن سؤال کرده اید. موضوع تقدیر گرفتن و حذف و ... در ادبیات عرب بسیار متعارف و معمول است؛ لذا ویژگی مخصوص این آیه از نظر شما را متوجه نشدم.

    در ثانی، لزومی ندارد آیات قرآن، شاهد مثال در زبان عرب داشته باشند تا به درجه اعتبار برسند. به بیان دیگر؛ اعتبار آیات قرآن، متوقف بر وجود شاهد مثال در زبان عرب نیست.

    البته در این زمینه به شواهد ذیل که در کلام عرب و یا در اشعار جاهلی آمده توجه فرمایید:

    «...وَهَمَّامَ بْنَ مُرَّة َ قَدْ تَرَكْنَا * عليهِ القشعمانِ منَ النسورِ...»
    (ديوان مهلهل بن ربيعة، ص 17؛ العصر الجاهلي / المهلهل بن ربيعة ـ الزير / رقم القصيدة: 26445، مطلع قصیده: أليلتنا بذي حسمٍ أنيري)

    «...وكم منْ فارسٍ منْهمْ تَركْنا * عليهِ مننْ صوارِمنا قضيَّهْ...»
    (ديوان عنترة بن شداد؛ العصر الجاهلي / عنترة بن شداد / رقم القصيدة: 10777، مطلع قصیده: لقينا يومَ صهباءٍ سريّه)

    این ابیات در بیان و توصیف شجاعت و ... افراد در مبارزه است. قصیده ها چون طولانی بود، فقط شاهد مثال را آوردم تا موجب خروج از موضوع تاپیک (حیث قرآنی) نشود.
    بسیار عالی بود

    حال از شما میخواهم فاعل و مفعول و مرجع ضمیر را در این دو شاهد مثال معین کنید و معنا بفرمایید.

    گفتم تقدیر در ادبیات عرب وجود دارد و در کتب موجود است.
    قران سرامد زبان عربی است و برای ما حجت است نمیتوان به قران اشکال گرفت.
    این سوالات برای فهم بیشتر خودم است چون میخواهم به خوبی ایه را درک کنم. وقتی زبان عربی و استعمالات ان را بررسی میکنم درک بهتری از قران دارم.

  15. صلوات ها 2


  16. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    لطفا تمام قصیده را بیاورید یا لطف کنید و برایم به صورت پیام خصوصی بفرستید.
    ممنون

  17. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    شاید کارشناس محترم اینگونه فکر کنند که من ویژگی خاصی در ایه میبینم

    خیر من نمیبینم میخواهم ببینم

    یعنی اگر چنین تعبیری در عربی وجود نداشت انگاه میشود گام های بعدی ....

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود