صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه: استدلال قرآن به کلام الله بودنش

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    علاقه
    برنامه نویسی-انیمیشن-سینما-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    1,032
    حضور
    191 روز 12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1225

    اشاره شبهه: استدلال قرآن به کلام الله بودنش




    سلام.در قرآن آمده، اگر که از جانب غیر خدا بود، در آن اختلاف فراوان می یافتید.
    سوال اول اینکه، مگر در هر کتابی ولو به صورت تدریجی نازل شده باشد، و از جانب بشر و غیر خدا باشد، حتما اختلاف پیدا می شود؟چطور این امر به عنوان یک جکم کلی و بدون استثناء ثابت می شود؟؟
    و از طرفی از کجا می توانیم یقین حاصل کنیم که در قرآن اختلافی نیست؟این سوال وقتی مطرح و پر رنگ می شود که مخاطب این آیه کسانی باشند که منکر و شکاک هستند...چون با این مخاطب، آیا این استدلال گفتنش فایده ای دارد؟شکاکان و منکران اعقاد دارند که در قرآن اختلافی نیست؟؟آنها که شاید ده ها و ده ها مورد تناقض و شبهه از قرآن در ذهن داشته باشند.پس سوال دوم در درجه اول اینکه مخاطب این آیه چه کسانی هستند؟؟
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۶/۰۵/۲۳ در ساعت ۰۰:۴۸

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست






    شبهه: استدلال قرآن به کلام الله بودنش









    کارشناس بحث: استاد عمار


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    سوال اول اینکه، مگر در هر کتابی ولو به صورت تدریجی نازل شده باشد، و از جانب بشر و غیر خدا باشد، حتما اختلاف پیدا می شود؟چطور این امر به عنوان یک جکم کلی و بدون استثناء ثابت می شود؟؟
    با سلام و ادب
    روحيات هر انسانى دائما در تغيير است قانون تكامل در شرائط عادى در صورتى كه وضع استثنايى بوجود نيايد انسان و روحيات افكار او را هم در بر مى ‏گيرد و دائما با گذشت روز و ماه و سال، زبان و فكر و سخنان انسانها را دگرگون مي سازد، اگر با دقت نگاه كنيم هرگز نوشته ‏هاى يك نفر نويسنده يكسان نيست بلكه آغاز و انجام يك كتاب نيز تفاوت دارد، مخصوصا اگر كسى در كوران حوادث بزرگ قرار گرفته باشد حوادثى كه پايه يك انقلاب فكرى و اجتماعى و عقيده‏اى همه جانبه را پى‏ ريزى كند او هر قدر بخواهد سخنان خود را يكسان و يك نواخت و عطف به سابق تحويل دهد قادر نيست، بخصوص اگر او درس نخوانده و پرورش يافته يك محيط كاملا عقب افتاده‏ اى باشد.
    اما قرآن كه در مدت 23 سال بر طبق احتياجات و نيازمندي هاى تربيتى مردم در شرائط و ظروف كاملا مختلف نازل شده، كتابى است كه درباره موضوعات كاملا متنوع سخن مى‏ گويد و مانند كتاب هاى معمولى كه تنها يك بحث اجتماعى يا سياسى يا فلسفى يا حقوقى يا تاريخى را تعقيب مى‏كند نيست، بلكه گاهى در باره توحيد و اسرار آفرينش، و زمانى درباره احكام و قوانين و آداب و سنن، وقت ديگر درباره امت هاى پيشين و سرگذشت تكان دهنده آنان، و زمانى درباره مواعظ و نصايح و عبادات و رابطه بندگان با خدا سخن مى‏گويد، و بگفته دكتر گوستاولبون قرآن كتاب آسمانى مسلمانان منحصر به تعاليم و دستورهاى مذهبى تنها نيست بلكه دستورهاى سياسى و اجتماعى مسلمانان نيز در آن درج است.
    چنين كتاب با اين مشخصات عادتا ممكن نيست خالى از تضاد و تناقض و مختلف گويى و نوسان هاى زياد باشد، اما هنگامى كه مى‏بينيم باتمام اين جهات همه آيات آن هماهنگ، خالى از هر گونه تضاد و اختلاف و ناموزونى است، بخوبى مى‏توانيم حدس بزنيم كه اين كتاب زائيده افكار انسانها نيست بلكه از ناحيه خداوند است چنان كه خود قرآن اين حقيقت را در آيه فوق بيان كرده است.(1)(2)

    1. تفسير نمونه، ج‏4، ص: 28 و 29.
    2. قرآن و آخرين پيامبر در صفحه 309 .آیت الله مكارم شیرازی.

    شبهه: استدلال قرآن به کلام الله بودنش

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    انسان داراي ويژگي‌هايي است كه موجب مي‌گردد تأليفات و نوشته‌هاي او از ثبات کافي برخوردار نبوده، بلكه دستخوش تحول و اختلاف گردد. از جمله ويژگي ها:
    1ـ انسان از جملة موجودات مادّي است،(مقدمه ای تجربی ) از طرفي بدون شك تمام موجودات مادّي، دائماً در حال تغيير و تحول هستند؛( مقدمه ای تجربی و فلسفی )(1) حتي تغييرات خود را به موجودات اطراف خود انتقال مي‌دهد، پس تأثير پذيري از موجودات اطراف و تأثير گذاشتن بر آن ها، جزو طبيعت موجود مادّي، از جمله انسان مي‌باشد. به همين دليل، پاره‌اي از افكار و نظرات به مرور و با گذشت زمان، تغيير كرده و دگرگون مي‌شود، از اين‌رو تناقض فكري در گفتار و نوشته‌ها در طول زمان، به وجود مي‌آيد؛ اين از مشخصات و ويژگي هاي موجود مادّي است. به خلاف خداوند، كه از هر گونه مادّه و عوارض مادّي به دور است. دگرگوني و تغيير هم در مورد او وجود ندارد، پس گذشت زمان هم باعث تناقض گويي و اختلاف در گفتار او نمي‌شود.
    2ـ يكي از قوانين كلي در نظام آفرينش، قانون تكامل است. يكي از افراد و مصاديقي كه تحت اين قانون كلي قرار دارد، فكر انسان است، كه از نقص و ضعف به سوي قوت و كامل شدن حركت مي‌كند، به خصوص با افزايش تجربة انسان و همچنين بالا رفتن سطح علمي و پيشرفت در مهارت هاي فني و علمي. از طرفي اين تجربه‌ها و پيشرفت ها لازمه تمدن بشري است، يعني تمدني نمي‌تواند جاي تمدن قبلي را بگيرد، مگر اين كه نسبت به تمدن قبلي پيشرفت هاي زيادي داشته باشد، از سوي ديگر، افكار انسان ها نيز حركتي از نقص به كمال دارد. هيچ انساني را نمي‌بينید مگر اينكه احساس مي‌كند امروز، عاقل‌تر از ديروز است. هر عمل و تدبيري كه امروز مي‌كند، پخته‌تر و سنجيده‌تر از كار و تدبيري است كه ديروز انجام داده است. اين يك واقعيت غير قابل انكار است. تجربه هم اين را نشان داده است.
    اگر كسي كتابي بنويسد و بعد از چند سال بخواهد بار ديگر همان كتاب را بنويسد، محال است كه تغييرات و اصلاحاتي در آن ندهد؛ اين به خاطر همان قاعدة كلي و حركت از نقص به سوي كمال است.
    3ـ در ميان انسان ها فقط معصومين ـ عليهم السلام ـ هستند كه از خطا و اشتباه و فراموشي مصون و ايمن مي‌باشند. هر انسان ديگري هر چند هم نابغه باشد، در زمينه‌‌هاي عقلي و عملي و فكري دچار اشتباه و فراموشي و غفلت مي‌شود، حتي اين مسئله از لحاظ علمي هم ثابت شده است كه فراموشي و غفلت و اشتباه از ویژگی های انساني مي‌باشد، پس به طور قطعي انسان در افكار و رفتار و نوشته‌هاي خود دچار اختلاف و تناقض مي‌شود.(2)
    4ـ انسان از محيط و فضاي حاكم بر جامعة خود، حالت تأثير پذيري دارد، از جهت روانشناسي هم تأثير پذيري فكر انسان از شرايط گوناگون زندگی خويش غير قابل انكار است، مثلاً فكر انسان در حالت هاي مختلف از جمله ضعف و قدرت، صلح و جنگ، زندگي فردي و اجتماعي و... حالت هاي متفاوتي دارد، كه برگرفته از تأثيري است كه آن زمان بر او داشته است، پس بازده فكري انسان نيز مختلف و گوناگون مي‌باشد، زيرا انسان نمي‌تواند رويه و روش خود را در همه عمر يكسان نگه دارد.
    بر این اساس است که گفته می شود افکار و اندیشه انسان در طول گذر زمان دچار تغییر و تحول می شود. لازم نیست تحول به معنای تناقض در مواضع یا اندیشه باشد. همچنین لازم نیست که در همه زمینه ها تحول رخ دهد ( هر چند که قسمت اعظم علوم کسبی انسان از تحول و تکامل برخوردار است).


    1. مبنای این سخن اصل حركت در ماده مخصوصا حرکت جوهری ماده در حکمت متعالیه است. برای این مطلب ر.ک :محمد تقي مصباح ، آموزش فلسفه، مركز نشر سازمان تبليغات اسلامي، 1368هـ.ش، ج2 درس59.
    2. عبدالحسين طيب، اطيب البيان، تهران، انتشارات اسلام، چاپ سوّم، ج4، ص 148 .
    http://www.pasokhgoo.ir/node/32248

    شبهه: استدلال قرآن به کلام الله بودنش

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    و از طرفی از کجا می توانیم یقین حاصل کنیم که در قرآن اختلافی نیست؟این سوال وقتی مطرح و پر رنگ می شود که مخاطب این آیه کسانی باشند که منکر و شکاک هستند...چون با این مخاطب، آیا این استدلال گفتنش فایده ای دارد؟شکاکان و منکران اعقاد دارند که در قرآن اختلافی نیست؟؟آنها که شاید ده ها و ده ها مورد تناقض و شبهه از قرآن در ذهن داشته باشند.پس سوال دوم در درجه اول اینکه مخاطب این آیه چه کسانی هستند؟؟
    خدمت شما عرض کنم که وقتی می گوییم در فلان کتاب اختلاف هست یعنی در یک مطلب دو گونه سخن گفته به نحوی که عاقلانه قابل جمع نیستند و هر آدم عاقلی به ذهن سالم خود می فهمد که یا حرف اول درست است یا حرف دوم و نمی توان هر دو حرف را پذیرفت یا در دو مساله به گونه ای سخن گفته که پذیرش یکی از آنها مساوی رد و انکار کردن دومی است. مثلا اگر خداوند در جایی بفرماید همه گناهان از کفر و شرک و ظلم به نفس و ظلم به دیگران با توبه وایمان آوردن و اصلاح کردن ، بخشیده می شوند و در جای دیگر از قوم و افرادی صحبت کند که ایمان آورده و از گناهان توبه کرده و در صدد اصلاح برآمده اند، ولی جهنمی شده اند، این به معنای وجود احتلاف است. همین که ما نتوانیم موردی از اختلاف در قرآن بیابیم و هر موردی که به نظرمان اختلاف است دارای توجیه معقول و پذیرفتنی و قانع کننده باشد، برای اثبات نبود اختلاف در قرآن کافی است. قرآن کتابی است جلو چشم مؤمن و کافر و دوست و دشمن که بسیاری با انگیزه های مختلف در صدد یافتن موردی اختلاف در آن هستند تا آن را در بوق و کرنا کنند و خود قرآن هم ارائه یک مورد اختلاف را به معنای اثبات خدایی نبودن قرآن شمرده است و با توجه به این اعلام قرآن و انگیزه قوی مخالفان، همین که نتوانسته اند یک مورد اختلاف را مطرح و توجیه های ارائه شده را در منظر جهانیان رد کنند، بهترین دلیل بر نبود اختلاف در قرآن است.
    همه از مسلمان و کافر قبول دارند که در کار خدا و سخن خدا اختلاف و دوگانگی و تنافی محال است. زیرا اختلاف و دوگانگی و تنافی یا از جهل است یا از عدم قدرت است و ... ؛ و خدا که قادر و عالم مطلق است، بر همه چیز احاطه دارد و چیزی از خدا مخفی نیست و گذشته و آینده برای خدا یکسان است و فراموشی و چرت و خواب و کسالت در او راه نداردهمه از مسلمان و کافر قبول دارند که در کار خدا و سخن خدا اختلاف و دوگانگی و تنافی محال است. زیرا اختلاف و دوگانگی و تنافی یا از جهل است یا از عدم قدرت است و ... ؛ و خدا که قادر و عالم مطلق است، بر همه چیز احاطه دارد و چیزی از خدا مخفی نیست و گذشته و آینده برای خدا یکسان است و فراموشی و چرت و خواب و کسالت در او راه ندارد.
    لذا اگر شک و شبه ای هم وجود دارد ایراد به عدم علم و دقت شخص بر می گردد نه کتاب .چون این تصور او به دلیل اشتباهی است که در درک مطلب دارد.



    شبهه: استدلال قرآن به کلام الله بودنش

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    این دو مقاله را هم مطالعه کنید کمک زیادی به حل سوالات شما می کند:

    اختلاف‏گريزى آيات در آينه قرآن و حديث

    اعجاز قرآن در پیراستگی از اختلاف



    شبهه: استدلال قرآن به کلام الله بودنش

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    علاقه
    برنامه نویسی-انیمیشن-سینما-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    1,032
    حضور
    191 روز 12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1225



    با سلام و تشکر به استاد گرامی.
    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    روحيات هر انسانى دائما در تغيير است قانون تكامل در شرائط عادى در صورتى كه وضع استثنايى بوجود نيايد انسان و روحيات افكار او را هم در بر مى ‏گيرد و دائما با گذشت روز و ماه و سال، زبان و فكر و سخنان انسانها را دگرگون مي سازد، اگر با دقت نگاه كنيم هرگز نوشته ‏هاى يك نفر نويسنده يكسان نيست بلكه آغاز و انجام يك كتاب نيز تفاوت دارد، مخصوصا اگر كسى در كوران حوادث بزرگ قرار گرفته باشد حوادثى كه پايه يك انقلاب فكرى و اجتماعى و عقيده‏اى همه جانبه را پى‏ ريزى كند او هر قدر بخواهد سخنان خود را يكسان و يك نواخت و عطف به سابق تحويل دهد قادر نيست، بخصوص اگر او درس نخوانده و پرورش يافته يك محيط كاملا عقب افتاده‏ اى باشد.
    همه حرف های شما تقریبا درست.ولی سوال این است که، آیا به راستی استثنائی وجود ندارد.یعنی محال عقلی است یا. بعید است که کسی کتابی بنویسد که و آثاری ارائه بدهد در حوزه علوم انسانی که حرف هایش و مطالبش در طول انتشار دچار اختلاف و تضاد نشوند؟مخصوصا که خود نویسنده ممکن است بنا به فوایدی، حتی اگر در عقیده دچار اختلاف شود ولی در ظاهر اختلاف را نشان ندهد و روی حرف های پیشین خود باقی بماند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    اما قرآن كه در مدت 23 سال بر طبق احتياجات و نيازمندي هاى تربيتى مردم در شرائط و ظروف كاملا مختلف نازل شده، كتابى است كه درباره موضوعات كاملا متنوع سخن مى‏ گويد و مانند كتاب هاى معمولى كه تنها يك بحث اجتماعى يا سياسى يا فلسفى يا حقوقى يا تاريخى را تعقيب مى‏كند نيست، بلكه گاهى در باره توحيد و اسرار آفرينش، و زمانى درباره احكام و قوانين و آداب و سنن، وقت ديگر درباره امت هاى پيشين و سرگذشت تكان دهنده آنان، و زمانى درباره مواعظ و نصايح و عبادات و رابطه بندگان با خدا سخن مى‏گويد، و بگفته دكتر گوستاولبون قرآن كتاب آسمانى مسلمانان منحصر به تعاليم و دستورهاى مذهبى تنها نيست بلكه دستورهاى سياسى و اجتماعى مسلمانان نيز در آن درج است.
    پیامبر تا چهل سالگی، آیه نمی خواندند.آیا محال است و یا بعید است که یک انسان تا چهل سالگی به انواع دانش ها چه از راه مطالعه و شنیدن داستان ها از این و آن و چه تفکر و تامل های شخصی و در خلوت به علومی برسد و بعد از چهل سالگی به مرور علومش را نشر بدهد که علومش دچار اختلاف نشود؟واقعا بعید و محال است؟چطور می توان حکم کلی داد؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    ين كتاب با اين مشخصات عادتا ممكن نيست خالى از تضاد و تناقض و مختلف گويى و نوسان هاى زياد باشد، اما هنگامى كه مى‏بينيم باتمام اين جهات همه آيات آن هماهنگ، خالى از هر گونه تضاد و اختلاف و ناموزونى است، بخوبى مى‏توانيم حدس بزنيم كه اين كتاب زائيده افكار انسانها نيست بلكه از ناحيه خداوند است چنان كه خود قرآن اين حقيقت را در آيه فوق بيان كرده است.(1)(2)
    پس با این توضیحات به نظرم هنوز دلیل قانع کننده ای نیاوردید که بگوید باید و قطعا کتابی چون قرآن اگر بشری بود، باید در آن اختلاف و تضاد باشد.!


    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    اگر كسي كتابي بنويسد و بعد از چند سال بخواهد بار ديگر همان كتاب را بنويسد، محال است كه تغييرات و اصلاحاتي در آن ندهد؛ اين به خاطر همان قاعدة كلي و حركت از نقص به سوي كمال است.
    یک نویسنده اگر هم احساس کند که کتابش نیاز به بانویسی دارد.ممکن است بنا به منافعی، تغییری در کتاب ندهد و بگوید که من سر همان مطالب پیشینم باقی هستم.و این چنین کتابش در چاپ تازه با چاپ های پیشین تضاد نداشته باشد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    خدمت شما عرض کنم که وقتی می گوییم در فلان کتاب اختلاف هست یعنی در یک مطلب دو گونه سخن گفته به نحوی که عاقلانه قابل جمع نیستند و هر آدم عاقلی به ذهن سالم خود می فهمد که یا حرف اول درست است یا حرف دوم و نمی توان هر دو حرف را پذیرفت یا در دو مساله به گونه ای سخن گفته که پذیرش یکی از آنها مساوی رد و انکار کردن دومی است
    شما ادعا کردید که هیچ اختلافی در قرآن نیست و این را همگان گویا پذیرفته اند.ولی فکر نکنم همگان اینطور باشد.به هر حال شکاکان و مخالفان بسیاری هستند، تقریبا همشان که در نظر خودشان در قرآن اختلاف هست و یا می توان در آن اختلاف برداشت کرد.مثلا آنها اشاره به آیات ناسخ و منسوخ می کنند.هرچند مسلمانان توجیه اش می کنند.ولی می توان اینگونه هم برداشت کرد که این ناسخ و منسوخ م تواند نشان از تغییر عقیده و اختلاف در قرآن باشد.مثلا یکجا می گوید صدقه بدهید.بعد در آینده نظر عوض می کند و با توجه به شرایط حکم می دهد، صدقه ندادید هم ندادید(در هنگام نجوا با پیامبر)خوب این یک نمونه اختلاف و تضاد می تواند باشد.و نمی توان توجیه اش کرد به نحوی این احتمال اختلاف را به کلی مردود شمرد.هر چند عرض کردم، گوینده ممکن است در حکم های کلی هم تغییر عقیده بدهد ولی بنا به منافعی آن تغییر عقیده را کتمان کند.و یک نکته اینکه توجیه هات و بحث های سر آن هیچوقت تمامی ندارند و به نتیجه مشخصی نمی رسیدند.مگر در ذهن یک مذهبی.


    با این توضیحات به نظرم منطقی نیست که یک قاعده و حکم کلی بدهیم که هرکس کتاب و مطالبی نشر می دهد، پس در انتشار مطالبش، تضاد و اختلاف هست.بدون استثناء
    ویرایش توسط پارسا مهر : ۱۳۹۴/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۴:۵۴

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    356
    حضور
    52 روز 23 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    444



    شیخ طوسی عدم اختلاف در قرآنو اعحاز نمیدونه، چون معتقده در رای دانشمندان هم ممکنه نتونیم اختلاف پیدا کنیم. البته این فقط یه نظریه ست. به نظر می رسه دانشمندان بیشتر از مردم عادی دچار تناقض می شن (چون کلی گویی نمی کنن). اینم محتمله که نوشتن متن دارای تناقض از نوشتن متنی که بعد از تفسیر شرایط تناقض رو ارضا نکنه مشکلتر باشه.
    ویرایش توسط آورورا : ۱۳۹۴/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۳:۴۲

  17. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    خدایا شکرت انقدر ازاد منو خلق کردی که حتی راجب خودت هم نظر میدم!
    نوشته
    443
    حضور
    30 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1190



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    صدقه بدهید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    صدقه ندادید هم ندادید


    اصلا فرض کنیم این حرف بیرون از قران و در یه کتاب معمولی بوده!

    خب اگه خوب به کلمات نگاه بشه میشه فهمید که در اولین جمله گفته شده : صدقه بدهید.

    برای اینکه تناقض باشه در جمله های بعدی باید گفته میشد: نه صدقه ندهید.

    اینکه گفته میشه : صدقه ندادید هم ندادید, این یعنی اینکه واجب نیست .این مورد میشه دلبخواهی.

    کلا در مورد تناقضها خود ایات رو عینن بیارید بهترها.دقیقتر میشه برسی کرد



    * دیده بر رهت دارم در دل شب تارم ---- در غم تو بیمارم تا دوباره برگردی *

    انسانیت به چیست؟ یکی از نشانهای انسانیت کمک مالی به دیگران است.
    موسسه خیریه همت. پرداخت با تلفن همراه : #5588*720*
    سایت موسسه : http://www.hemmat110.com/
    موسسه خیریه محک ( کودکان سرطانی)
    سایت موسسه : http://mahak-charity.org/main/

  18. صلوات ها 3


  19. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    745
    حضور
    20 روز 6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1777



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    سلام.در قرآن آمده، اگر که از جانب غیر خدا بود، در آن اختلاف فراوان می یافتید.
    سوال اول اینکه، مگر در هر کتابی ولو به صورت تدریجی نازل شده باشد، و از جانب بشر و غیر خدا باشد، حتما اختلاف پیدا می شود؟چطور این امر به عنوان یک جکم کلی و بدون استثناء ثابت می شود؟؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    تا بحال نقطه‌بازی کرده‌اید؟ همان بازی که صفحه را پر از نقطه می‌کنند و بعد باید به نوبت بین هر دو نقطه‌ی مجاور خط راستی بکشند و هر کسی آخرین خط را کشید و به یک مربع بسته رسید آن خانه را به نام خودش ثبت می‌کند و دست آخر تعداد خانه‌های یکدیگر را می‌شمرند و یکی برنده می‌شود ... اول بازی رسم خط‌ها خیلی ساده است ولی کم‌کم که تعداد خط‌ها زیاد می‌شود کار سخت می‌شود ... خوب یادم هست که در دوران نوجوانی با کسی بازی می‌کردم که تبحری در این بازی داشت، اواخر بازی که دیگر نمی‌شد الکی خط رسم کرد و ممکن بود طرف مقابل سریع از آن خط ما بهره برده و خانه‌ای را به اسم خودش کند با دقت موشکافانه‌ای به دنبال جایی می‌گشتم که از مربع آن بیش از دو ضلعش مانده باشد تا با رسم یکی حریفم نتواند دیگری را رسم کرده و خانه را تصاحب کند ... می‌گشتم و نبود، اما تا از سر ناچاری یک خط رسم می‌کردم و امتیازی به حریفم می‌دادم می‌دیدم که او به راحتی برای نوبت خودش جایی را پیدا می‌کند و خطی را رسم می‌کند که بنده نتوانم از آن امتیاز بگیرم ... اگر یک بار بود می‌گفتم شانسی بوده است، ولی یک بار، بعد یک بار دیگر، بعد یک بار دیگر، بعد یک بار دیگر ... خلاصه شرایط خیلی مأیوس‌کننده بود ...
    تا بحال برنامه‌نویسی کامپیوتر کرده‌اید؟ ... اگر برنامه‌اتان از نوع برنامه‌های ساده‌ی ۱۰ خطی نباشد احتمالاً آن اوائل سعی می‌کردید که بدون درگیر الگوریتم‌نویسی وارد شده و از ابتدا کد بنویسید ... بنده هم همین کار را می‌کردم ... با خودم می‌گفتم تمام سعیم را می‌کنم و نهایت دقتم را به خرج می‌دهم تا هیچ خطایی مرتکب نشوم و همه چیز را مطابق اصول انجام دهم و غیره ... برنامه را نوشتم و با کبکبه و دبدبه زدم که اجراء شود، چشمتان روز بد نبیند، بیش از هزار خطا پیدا شد ... کاری ندارم که برخی از خطاها الکی بودند و با برطرف شدن یک خطای دیگری آن پیغام‌ها را هم دیگر نشان نمی‌دهد ... ولی خلاصه انسان به شدت ممکن‌الخطاست ...
    تا برسیم به نوشتن کتاب ... انسان هرچقدر هم که نابغه و دانشمند باشد باز به هر حال یک حافظه‌ی کوتاه‌مدت دارد که میز کارش هست ... معمولاً بر اساس این حافظه‌ی کوتاه مدت فکر می‌کند و ایده می‌دهد و بعد این ایده‌ها را به دانسته‌هایش در حافظه‌ی میان‌مدت و بلندمدتش عرضه می‌کند که آیا با آن‌ها هم سازگاری دارد یا نه ... در این کار احتمال اینکه سوراخ در ایده باقی بماند و ایده کامل نباشد کاملاً محتمل است و اگر این ایده یک ایده‌ی بدیهی نباشد تقریباً همیشه قابل انتقاد است ... خیلی وقت‌ها هم اشکالات موجود از جمله اشکالاتی هستند که ناشی از غفلت‌های موقتی و موضعی می‌شوند ... حتی خداوند در قرآن خطاب به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرموده است «سَنُقْرِ‌ئُكَ فَلَا تَنسَىٰ * إِلَّا مَا شَاءَ اللَّـهُ»، یعنی بر تو خواهیم خواند تا فراموش نکنی، مگر در آنچه که خداوند اراده نماید (کاری به تفسیر آن ندارم، این آیه ضرری به معصوم بودن رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از اشتباه هم نمی‌رساند، چه آنکه اینجا این فراموشی به اراده‌ی خود خداست و دائر بر حکمتی است، مانند آنجا که حضرت فراموش کردند بگویند ان شاء الله و مدتی قران نازل نشد) ... این فراموشی سهوی از جمله اشتباهاتی است که ناشی از ندانستن نیست بلکه ناشی از فراموشی‌های موضعی است ... مثل همان که ما می‌گوییم «اشتباه لُپّی» ... با در نظر گرفتن اشتباهات لپی که ناشی از جهل و ندانستن نیست و بخصوص با توجه به مثالی که از خود رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌واله آوردم به نظرم دیگر مشکل نباشد که بپذیریم این مسأله هیچ استثنائی ندارد و تنها کتاب بدون هر گونه اختلافی قرآن هست و احتمالاً سایر کتب آسمانی آنطور که نازل شدند نه لزوماً آنطور که الآن مورد استناد قرار می‌گیرند ...

    اما یک استثناء هست و آن اینکه شخصی یک عبارت بدیهی را بیان کند ... این استثناء هم قابل رد کردن است اگر به خود متن اصلی آیه‌ی مورد نظر بپردازیم:
    أَفَلَا يَتَدَبَّرُ‌ونَ الْقُرْ‌آنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ‌ اللَّـهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرً‌ا [النساء، ۸۲]
    صحبت از قرآن است که اگر از کس دیگری بود درش اختلاف کثیر پیدا می‌شد و نه هر کتاب دیگری و امثاله ...
    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    و از طرفی از کجا می توانیم یقین حاصل کنیم که در قرآن اختلافی نیست؟این سوال وقتی مطرح و پر رنگ می شود که مخاطب این آیه کسانی باشند که منکر و شکاک هستند...چون با این مخاطب، آیا این استدلال گفتنش فایده ای دارد؟شکاکان و منکران اعقاد دارند که در قرآن اختلافی نیست؟؟آنها که شاید ده ها و ده ها مورد تناقض و شبهه از قرآن در ذهن داشته باشند.پس سوال دوم در درجه اول اینکه مخاطب این آیه چه کسانی هستند؟؟
    اگر مخاطب این آیه شخص کافر یا مردّدی باشد به زعم بنده این بیان یک تحریک است برای اینکه آن شخصی که ده‌ها و صد‌ها تناقض در قرآن سراغ دارد تلاش کند تا آن تناقضات را اثبات نماید، در این تلاش به باور بنده حتماً یقین به الهی بودن قرآن خواهد برد (به صورت درک قلبی که برایش حجت باشد) و متوجه می‌شود که هیچ کدام از ایرادهایی که گرفته بود لزوماً وارد نبوده و قابل اثبات نیستند ... بنده امتحان کردم، شما هم امتحان کنید باور دارم که به همین نتیجه خواهید رسید ...

    یا علی علیه‌السلام

    «سین» نماینده‌ی مورد تأیید هیچ جریان اعتقادی یا فکری نیست و مشارکتش در بحث‌ها صرفاً جنبه‌ی هم‌فکری دارد

    اللهم أرزقنی معرفتک و حبک و عبادتک خالصاً ... و معرفة خلفائک و حبّهم و طاعتهم ... و معرفة أعدائک و عداوتهم و مخالفتهم
    ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ تَجَرَّأْتُ بِجَهْلِي ... دعا کنید خدا هدایتم کند و عاقبت‌بخیر بشوم ... همه حلال کنید

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود