جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جمع نقيضين در قرآن (آیات سوره کهف و زلزال)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    640
    حضور
    30 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709

    اشاره جمع نقيضين در قرآن (آیات سوره کهف و زلزال)




    با سلام، در آیات 105 سوره کهف آمده است که :


    أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا


    آنها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان و لقای او کافر شدند؛ به همین جهت، اعمالشان حبط و نابود شد! از این رو روز قیامت، میزانی برای آنها برپا نخواهیم کرد!


    اما سپس در آیات ٧ و ۸ سوره زلزال میفرماید که :


    فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا


    پس هر کس هموزن ذرّه‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند! و هر کس هموزن ذرّه‌ای کار بد کرده آن را می‌بیند!


    حال سوال اینجاست که آیا در اینجا جمع نقيضين رخ داده ؟ نخست گفته کافران اعمالشان نابود میشود و میزان برایشان برقرار نمیشود ولی سپس گفته هر کس کار خیری انجام دهد پاداش آن را خواهد دید، چگونه چنین چیزی ممکن است آیا این آیات ناسخ و منسوخ هستند ؟

    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۴/۱۲/۱۶ در ساعت ۲۲:۱۱

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58311



    با نام و یاد دوست







    جمع نقيضين در قرآن (آیات سوره کهف و زلزال)








    کارشناس بحث: استاد صدیقین

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    نام کاربری زیبایی دارید و مرا به یاد این آیه شریف انداخت که:

    وَ قُلْ رَبِّ زِدْني‏ عِلْماً (طه/114)
    و بگو پروردگارا بر دانشم بيفزای

    بخشی از رنج های علمی و عملی ما ناشی از ندانستن است و به بیان توانای امیر بیان (سلام الله علیه):

    النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا (1)
    مردم دشمن چیزی هستند که آن را نمی دانند [و نمی شناسند]!
    (ترجمه زیباتر: مردم بدان چه نادانند، دشمن‌اند)

    رسول رحمت و مهربانی (که درود خداوند بر او و خاندانش باد) فرمود:

    الْعِلْمُ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ يُحْصَى فَخُذْ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ أَحْسَنَه‏ (2)
    دانش [نامحدود است و] بيش از آن است كه شمارش شود پس از هر چيز، نيكوترين آن را فراگير

    ********************

    پاسخ:

    شما می توانید همین پرسشی که مطرح فرمودید را درباره آیات عفو و توبه هم مطرح نمایید که در آنجا خدای متعال می فرماید:

    قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ (زمر/53)
    بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ‏ايد، از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‏ آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است

    یعنی می توانید اینگونه نیز پرسش نمایید که: در آیات عفو و توبه هم خدای مهربان پس از توبه بنده خطاکارش، با نگاه رحمت و مغفرت، بدی ها و گناهان او را می بخشد و نادیده می گیرد، پس اینکه در سوره مبارکه زلزال می فرماید در روز قیامت تمام اعمال خوب و بد را دانه به دانه محاسبه می کنیم، چگونه با آیات عفو و توبه (یا همان ایات تکفیر که دلالت دارد بر اینکه برخی نیکی ها بدی ها را از بین می برد) از یکسو، و آیات احباط (که بیانگر نابودی اعمال نیک بر اثر برخی بدی ها است و شما هم آیه ای در این باب مثال زدید) از سوی دیگر، سازگار است؟

    استاد مکارم شیرازی به این پرسش دو پاسخ می دهد:

    1- یک اصل و قانون کلی داریم که استثناهایی دارد. آنچه در سوره زلزال آمده که "انسان هر ذره‏ اى از كار نيك و بد انجام داده را مى‏ بيند"، يک قانون كلى است اما هر قانونی ممكن است استثناهايى هم داشته باشد؛ آيات عفو و توبه و احباط و تكفير، در حقيقت به منزله استثناهایی برای اين قانون كلى هستند.

    2- در مورد احباط و تكفير در حقيقت موازنه و كسر و انكسارى رخ مى‏ دهد، و درست مانند مطالبات و بدهی ها است كه از يكديگر كسر مى‏ شود. هنگامى كه انسان نتيجه اين موازنه را مى‏ بيند، در حقيقت تمام اعمال نيک و بد خود را ديده است. همين سخن در مورد عفو و توبه نيز جارى است، چرا كه عفو بدون لياقت و شايستگى صورت نمى‏ گيرد و توبه خود نيز يكى از اعمال نيک است.‌(3)

    پی نوشت
    --------------------------
    1- نهج‏ البلاغة، ص 501، حکمت 172
    2- بحار الأنوار، ج‏ 1، ص 219
    3- تفسير نمونه، ج‏ 27، ص 230 و 231
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۲/۰۲ در ساعت ۱۸:۰۹

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا


    آنها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان و لقای او کافر شدند؛ به همین جهت، اعمالشان حبط و نابود شد! از این رو روز قیامت، میزانی برای آنها برپا نخواهیم کرد!
    سلام

    این مطلب فقط در این ایه نیست در ایه 217 سوره بقره نیز برآن تاکید شده و بسیاری ایات دیگر ، این مطلب برای کفر پس از ایمان است اولین کسی که دچار این مشکل شد شیطان بود که بدون هیچ ملاحظه ای جهنمی گردید و نمونه انسانیش نیز بلعم باعور است در سوره کهف این ایه در مورد کسانیست که سدی را که ذوالقرنین برای عدم نفوذ شیاطین ساخته میشکنند و دیگر راه برگشتی برای انان متصور نخواهد بود .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  9. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود