صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فتوای عمر درباره مکاتبه

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766

    اشاره فتوای عمر درباره مکاتبه




    سلام

    میگویند عمر پذیرش مکاتبه را بر مالک عبد و کنیز واجب دانسته است
    و امیر المومنین ان را مندوب دانسته اند

    ریشه ی این کلام کجاست؟ ( در کتب تاریخی و روایی و فقهی)

    لطفا این جستار را در تالار و بخش درست قرار دهید اگر نیست.
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۱/۰۵ در ساعت ۱۲:۵۰

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    174 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58297



    با نام و یاد دوست






    فتوای عمر درباره مکاتبه









    کارشناس بحث: استاد عماد

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۱۲/۰۲ در ساعت ۱۰:۲۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 19 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10540



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    میگویند عمر پذیرش مکاتبه را بر مالک عبد و کنیز واجب دانسته است
    و امیر المومنین ان را مندوب دانسته اند ریشه ی این کلام کجاست؟ ( در کتب تاریخی و روایی و فقهی)
    اینکه عمر این مکاتبه عبد را واجب می دانسته و حضرت علی علیه السلام مستحب بحث فقهی است که باید در فقه مذاهب چهارگانه و جعفری بررسی شود و کارشناس مذاهب فقهی اسلامی می طلبد
    اما در تاریخ نمونه هایی است که عمر دستور به مکابته داده یا کسی را مجبور به مکاتبه نسبت به عبدش کرده است
    و شاید این موارد ریشه چنین فتوایی باشد در صورت وجود فتوا
    نمونه اول :
    يزيد بن هارون از سعيد بن ابى عروبه از قتاده، از انس بن مالك ما را خبر داده كه مى‏گفته است سيرين از من تقاضاى نوشتن پيمان آزادى كرد. نپذيرفتم، پيش عمر بن خطاب آمد و موضوع را گفت. من به عمر رو كردم، عمر گفت كه با او پيمان بنويس و چنان كردم.(1)
    نمونه دوم:
    در گزارش دیگری که به همین شخص مربوط است آمده:
    محمد بن حميد عبدى، از معمر از قتاده ما را خبر داد كه مى‏گفته است سيرين پدر محمد بن سيرين از انس بن مالك تقاضاى نوشتن پيمان آزادى كرد. انس نپذيرفت. عمر بن خطاب تازيانه بر انس كشيد و گفت بايد با آنان پيمان بنويسيد. و انس پيمان نوشت.(2)
    بنا براین اگر چنین فتوایی در اهل سنت وجود داشته باشد می تواند رفتار تند عمر نسبت به آن ریشه چنین فتواهایی باشد.
    1. الطبقات‏الكبرى،ج‏7،ص:85
    2.الطبقات‏الكبرى،ج‏7،ص:85؛ الإصابة،ج‏3،ص:223



    فتوای عمر درباره مکاتبه

  7. صلوات ها 3


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    اینکه عمر این مکاتبه عبد را واجب می دانسته و حضرت علی علیه السلام مستحب بحث فقهی است که باید در فقه مذاهب چهارگانه و جعفری بررسی شود و کارشناس مذاهب فقهی اسلامی می طلبد
    اما در تاریخ نمونه هایی است که عمر دستور به مکابته داده یا کسی را مجبور به مکاتبه نسبت به عبدش کرده است
    و شاید این موارد ریشه چنین فتوایی باشد در صورت وجود فتوا
    نمونه اول :
    يزيد بن هارون از سعيد بن ابى عروبه از قتاده، از انس بن مالك ما را خبر داده كه مى‏گفته است سيرين از من تقاضاى نوشتن پيمان آزادى كرد. نپذيرفتم، پيش عمر بن خطاب آمد و موضوع را گفت. من به عمر رو كردم، عمر گفت كه با او پيمان بنويس و چنان كردم.(1)
    نمونه دوم:
    در گزارش دیگری که به همین شخص مربوط است آمده:
    محمد بن حميد عبدى، از معمر از قتاده ما را خبر داد كه مى‏گفته است سيرين پدر محمد بن سيرين از انس بن مالك تقاضاى نوشتن پيمان آزادى كرد. انس نپذيرفت. عمر بن خطاب تازيانه بر انس كشيد و گفت بايد با آنان پيمان بنويسيد. و انس پيمان نوشت.(2)
    بنا براین اگر چنین فتوایی در اهل سنت وجود داشته باشد می تواند رفتار تند عمر نسبت به آن ریشه چنین فتواهایی باشد.
    1. الطبقات‏الكبرى،ج‏7،ص:85
    2.الطبقات‏الكبرى،ج‏7،ص:85؛ الإصابة،ج‏3،ص:223


    سپاس

    در مورد امیرالمومنین علیه السلام چه طور ؟ ایا در متون تاریخی چنین مطلبی درباره ندب یا وجوب وجود دارد؟

    ایا در این باره گفتگویی میان امیرالمومنین ع و عمر شکل گرفته است ؟ همچون دیگر قضاوتهای امیرالمومنین ؟

  9. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    نظر فقها که تقریبا مشخص است
    این سوال جنبه تاریخی دارد و میخواستم بدانم این چیزی که از قبل شنیدم ریشه ی واقعی دارد یا خیر؟
    این تنها یک سوال تاریخی بود که از وجهی کلی تر در این جستار نیز پرسیده شد
    http://www.askdin.com/thread54005.html

  10. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    اینکه عمر این مکاتبه عبد را واجب می دانسته و حضرت علی علیه السلام مستحب بحث فقهی است که باید در فقه مذاهب چهارگانه و جعفری بررسی شود و کارشناس مذاهب فقهی اسلامی می طلبد
    اما در تاریخ نمونه هایی است که عمر دستور به مکابته داده یا کسی را مجبور به مکاتبه نسبت به عبدش کرده است
    و شاید این موارد ریشه چنین فتوایی باشد در صورت وجود فتوا
    نمونه اول :
    يزيد بن هارون از سعيد بن ابى عروبه از قتاده، از انس بن مالك ما را خبر داده كه مى‏گفته است سيرين از من تقاضاى نوشتن پيمان آزادى كرد. نپذيرفتم، پيش عمر بن خطاب آمد و موضوع را گفت. من به عمر رو كردم، عمر گفت كه با او پيمان بنويس و چنان كردم.(1)
    نمونه دوم:
    در گزارش دیگری که به همین شخص مربوط است آمده:
    محمد بن حميد عبدى، از معمر از قتاده ما را خبر داد كه مى‏گفته است سيرين پدر محمد بن سيرين از انس بن مالك تقاضاى نوشتن پيمان آزادى كرد. انس نپذيرفت. عمر بن خطاب تازيانه بر انس كشيد و گفت بايد با آنان پيمان بنويسيد. و انس پيمان نوشت.(2)
    بنا براین اگر چنین فتوایی در اهل سنت وجود داشته باشد می تواند رفتار تند عمر نسبت به آن ریشه چنین فتواهایی باشد.
    1. الطبقات‏الكبرى،ج‏7،ص:85
    2.الطبقات‏الكبرى،ج‏7،ص:85؛ الإصابة،ج‏3،ص:223


    سوال
    اگر من بخواهم ریشه این چیزی که شنیدم را پیدا کنم که ایا درست است یا نه؟
    باید از شما و انجمن تاریخ بپرسم یا از انجمن فقه و احکام ؟

    اگر باید از انجمن و کارشناس فقه بپرسم تایید کنید تا در انجا مطرح کنم
    شاید مطرح کردن دوباره سوال در ان انجمن مفید باشد و ریشه ی این کلام مشخص شود که واقعی است یا نه ؟

  11. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 19 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10540



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    در مورد امیرالمومنین علیه السلام چه طور ؟ ایا در متون تاریخی چنین مطلبی درباره ندب یا وجوب وجود دارد؟

    ایا در این باره گفتگویی میان امیرالمومنین ع و عمر شکل گرفته است ؟ همچون دیگر قضاوتهای امیرالمومنین ؟
    بنده با جستجوی اجمالی که کردم در این زمنیه چیزی نیافتم اگر پیدا شد خدمتتان اطلاع می دهم البته در جواهر الکلام روایاتی در این زمنیه است که بحث روایی و فقهی است نه تاریخی و باید از دوستان حدیث پرسیده شود
    فتوای عمر درباره مکاتبه

  12. صلوات


  13. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 19 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10540



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    گر من بخواهم ریشه این چیزی که شنیدم را پیدا کنم که ایا درست است یا نه؟
    باید از شما و انجمن تاریخ بپرسم یا از انجمن فقه و احکام ؟

    اگر باید از انجمن و کارشناس فقه بپرسم تایید کنید تا در انجا مطرح کنم
    شاید مطرح کردن دوباره سوال در ان انجمن مفید باشد و ریشه ی این کلام مشخص شود که واقعی است یا نه ؟
    فقه و احکام این سایت که به نظرم پاسخگویی مسائل احکام هستند نه فقه تخصصی و استدلالی
    اگر چیزی باشد باید در تاریخ و احادیث دنبال شود که آنچه به تاریخ مربوط می شود در مورد عمر همین دو مورد را یافتم و در مورد حضرت علی علیه السلام چیزی یافت نشد مگر در جواهر و آنهم حدیث نه قضیه تاریخی

    فتوای عمر درباره مکاتبه

  14. صلوات


  15. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    تا به اینجا چهار روایت تاریخی و حدیثی پیدا شده که با این مسئله مرتبط است.
    یکی همین دو مورد که در اینجا کارشناس مطرح کردند. ( درباره رفتار و فرمان عمر است که ان را دال بر وجوب مکاتبه دانسته اند که باید از جهت سند بررسی شود )
    یکی شان نزول ایه است ( شان نزول برای وجوب مکاتبه که در مورد سندش باید بررسی شود احتمالا ضعیف باشد)
    یکی انچه از کتاب دعائم الاسلام نقل شده بود در ان جستار دیگرم.( در مورد ندبی بودن مکاتبه است که از امام علی علیه السلام نقل شده که روایت ضعیفی بود )

  16. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    بنده با جستجوی اجمالی که کردم در این زمنیه چیزی نیافتم اگر پیدا شد خدمتتان اطلاع می دهم البته در جواهر الکلام روایاتی در این زمنیه است که بحث روایی و فقهی است نه تاریخی و باید از دوستان حدیث پرسیده شود
    این دو روایت تاریخی که از طبقات و الاصابه نقل شد چه قدر قابل اطمینان هستند؟ ایا معتبر هستند ؟ سند دارند ؟

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود