صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نرسیدن به حقانیت اسلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    اشاره نرسیدن به حقانیت اسلام




    سلام

    اگر یک مسلمان زاده در تحقیق از دین اسلام متوجه شود که نمیتواند از آیات قرآن حقانیت اسلام ،حکیمانه بودن خلقت و عدالت خداوند را درک کند آیا همچنان مسلمان است؟
    و همچین شخصی درصورت وجود آخرت آیا معذب خواهد بود؟
    ویرایش توسط M A H D I : ۱۳۹۴/۱۲/۱۹ در ساعت ۰۱:۲۰

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58340



    با نام و یاد دوست






    نرسیدن به حقانیت اسلام









    کارشناس بحث: استاد رئوف


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,331
    حضور
    28 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3972



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام

    اگر یک مسلمان زاده در تحقیق از دین اسلام متوجه شود که نمیتواند از آیات قرآن حقانیت اسلام ،حکیمانه بودن خلقت و عدالت خداوند را درک کند آیا همچنان مسلمان است؟
    و همچین شخصی درصورت وجود آخرت آیا معذب خواهد بود؟
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    چند مطلب در مورد سوال شما قابل توجه است:

    - نخست آنکه سوال شما در مورد یک فرضی است که ممکن است اساسا هیچ مصداقی نداشته باشد یعنی از فرضی که فردی صادقانه، از روی حقیقت جویی، پر تلاش و با بررسی علمی کامل، به این نتیجه برسد که اسلام دین حقی نیست و عدالت و حکمت خداوند در این دین وجود ندارد. و در رسیدن به این نتیجه هم تحت تاثیر شرایط اجتماعی و جو روانی خاصی قرار نگرفته باشد. چنین فرضی بسیار دشوار است و حقیقتا یافتن مصداق برای آن آسان نیست. با این حال بنده بحث را بر اساس فرضی که طرح کردید (هرچند بسیار بعید است) ادامه می دهم.

    - در صورت سوال، اگر فردی به حقانیت اسلام پی نبرد، مسلمان محسوب نمی شود زیرا شرط اقلی اسلام، اعتقاد و اقرار به توحید و رسالت پیامبر اسلام (ص) است. و فردی که به پیام پیامبر به عنوان پیام الهی، اعتقاد نداشته باشد، نمی تواند مسلمان باشد.

    - وضعیت چنین فردی در روز قیامت چه خواهد بود؟ نخست آنکه وضعیت افراد در روز قیامت تابع اراده الهی است و پیشاپیش نمی توان در مورد هیچ کسی حکمی قطعی نمود. البته آیات بسیاری در مورد عذاب یا نعمت انسان ها در جهان بعدی وجود دارد و خداوند نیز ملاک ها را بیان کرده است، ولی حکم قطعی در این باب، انحصارا در اختیار خداوند متعال است. با این حال اگر طبق ملاک ها پیش برویم، بایستی بگوییم که اگر فردی صادقانه در پی حقیقت برود و در این راه کوتاهی نکند ولی در نتیجه ی تحقیقش به دین حق (اسلام) نائل نشود و اصطلاحا جاهل قاصر باشد، امید آن است که به صرف این خطای ناخواسته، مشمول عذاب الهی نشود. البته بایستی توجه کرد که بسیاری از اوقات، این فرض مصداق پیدا نمی کند زیرا بسیاری از این بی دینی ها، تحت تاثیر شرایط اجتماعی، جو روانی و مسائلی از این دست است و ربطی به مسائل معرفتی و شناختی ندارد. از این رو بی دینی های این چنینی، هیچ بهانه و عذری برای فرد ایجاد نمی کند و چنین فردی مستحق عذاب خواهد بود. اما اگر صادقانه و از روی جد و جهد باشد ولی به نتیجه مطلوب نرسد، ان شالله که به جهت یک خطای ناخواسته، مورد عذاب واقع نخواهد شد.

    دلیل این مسئله هم دو نکته است:

    - نخست برخی از آیات قرآن که در مورد گروهی با عنوان مستضعف سخن می گوید که تحت شرایط خاصی، عذر آنها را می پذیرد. و مستضعفان فکری نیز در ذیل همین گروه قرار می گیرند.

    انَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيرًا إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلاً فَأُوْلَـئِكَ عَسَى اللّهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللّهُ عَفُوًّا غَفُورًا (1)

    كسانى كه بر خويشتن ستمكار بوده‏اند، [وقتى‏] فرشتگان جانشان را مى‏گيرند، مى‏گويند: «در چه [حال‏] بوديد؟» پاسخ مى‏دهند: «ما در زمين از مستضعفان بوديم.» مى‏گويند: «مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن مهاجرت كنيد؟» پس آنان جايگاهشان دوزخ است، و [دوزخ‏] بد سرانجامى است. مگر آن مردان و زنان و كودكان فرودستى كه چاره ‏جويى نتوانند و راهى نيابند. پس آنان [كه فى الجمله عذرى دارند] باشد كه خدا از ايشان درگذرد، كه خدا همواره خطابخش و آمرزنده است.

    در این آیه، گروهی که از مستضعفان که چاره و راهی نداشتند، مشمول عفو الهی قلمداد شده اند. با توجه به ضمیمه مستضعفان فکری به این گروه، می توان گفت که اگر فردی واقعا هیچ راهی نداشته است، امید است که مشمول غفران الهی باشد، البته اگر واقعا هیچ راهی نداشته باشد (با شرایطی که قبل تر بیان شد)

    - دلیل دیگر که دلیل عقلی است، عدل خداوند است که مانع از مجازات فردی می شود که صادقانه در پی حقیقت بوده است ولی آن را نیافته است. از نظر عقلی مجازات چنین فردی، عادلانه نیست زیرا به خطا و گناهی ناخواسته مرتکب شده است و عمل ناخواسته و غیر ارادی، موضوع عقوبت الهی نمی تواند باشد. (2)

    موفق باشید

    1. مائده: 97-99
    2 در این زمینه پیشنهاد میکنم کتاب عدل الهی را از استاد شهید مطهری انتشارات صدرا، مطالعه بفرمایید.

    نرسیدن به حقانیت اسلام

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    علاقه
    برنامه نویسی-انیمیشن-سینما-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    1,048
    حضور
    194 روز 7 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1236



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    . مگر آن مردان و زنان و كودكان فرودستى كه چاره ‏جويى نتوانند و راهى نيابند. پس آنان [كه فى الجمله عذرى دارند] باشد كه خدا از ايشان درگذرد، كه خدا همواره خطابخش و آمرزنده است.
    سلام
    پس قرآن قبول می کند که گروهی از مردم در عین اینکه گناهی ندارند و بازخواست و مجازاتی نخواهند دید، ولی در شرایط بد و نا مناسبی رشد کرده تا میمیرند.آیا این عدالت است که گروهی اینگونه باشند و گروهی دیگر خیر و در شرایطی مناسب؟آیا مساوات برقرار است؟عدالت برقرار است؟و اگر می شود آن آیه را بیشتر بشکافید، ممنون می شوم.
    بعد شما در ترجمه ی آیه، از کلمه کودکان استفاده کردید(مردان و زنان و کودکان فرودست...).منظورتان از کودکان کیست.مگر کودکان اصلا بازخواست می شوند که حالا خدا از آنها بگذرد یا نگذرد؟

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام
    در این خصوص، در چند مقام، مباحثی تقدیم حضور مبارک جناب عالی خواهد شد. که برخی از آنها می خواهند حقّانیّت اسلام را اثبات نمایند؛ و برخی دیگر، اعجاز قرآن را.برای ایمان آوردن به اسلام، هیچ احتیاجی به اعجاز نیست؛ و برهان عقلی برای این منظور کافی است. لذا اگر هم رسول خدا(ص) معجزه ای آورده و خداوند متعال قرآن کریم را به نحو اعجاز فرستاده، برای تأکید بر حقّانیّت اسلام است نه برای اثبات آن. لذا رسول خدا(ص) برای افراد عاقل، معجزه نشان نمی دادند و اکثر معجزات آن بزرگوار برای افراد عنود بوده تا هیچ عذری برای انکار نداشته باشند.
    برهان بر حقّانیّت اسلام
    ادیانی غیر از اسلام در دنیا هستند که ادّعای الهی بودن دارند.هیچکدام از این ادیان، قادر نیستند وجود تاریخی پیغمبر خودشان را اثبات کنند.
    به فرض که بتوانند وجود تاریخی پیغمبرشان را اثبات کنند، قادر نیستند استناد کتاب مقدّس خودشان را به آن شخص اثبات نمایند.
    به فرض که بتوانند این را هم اثبات کنند، قادر نیستند جعلی نبودن و عدم تحریف آن کتاب را اثبات کنند.
    با این وجود، هیچکدام از این ادیان، قابل پیروی نمی باشند.از طرف دیگر، روشن است که انسان محتاج دین الهی است؛ و محال است خدای حکیم، انسان عاقل و مختار را بدون دین رها سازد. پس بی دین ماندن هم منطقاً مردود است.پس غیر از این ادیان مدّعی الهی بودن، باید دین دیگری باشد که هم وجود تاریخی پیغمبرش مسّلم باشد، هم استناد کتاب مقدّس آن به پیغمبر مربوطه مسلّم باشد، هم عدم تحریف آن کتاب امری مسلّم باشد. و تنها یک دین با این ویژگی ها وجود دارد؛ که اسلام است.پس منطقاً جز اسلام، از هیچ دین دیگری نمی توان پیروی نمود.ملاحظه می کنید که طبق حکم عقل، و با مقایسه ای ساده بین ادیان موجود، به راحتی می توان حقّانیّت اسلام را به عنوان تنها دین قابل دفاع، اثبات نمود. امّا خداوند متعال به این بسنده نکرده و راه اعجاز را هم پیش روی مردم نهاده است؛ که اعجاز قرآن تنها یکی از آنهاست. چون رسول خدا(ص) بیش از چهار هزار معجزه از خود بروز داده اند که بیش از سه هزار مورد آن ثبت شده است؛ که نه تنها اصل صدور معجزه از ایشان، با خبر متواتر به ما رسیده است، بلکه خبر برخی از معجزات ایشان نیز خبر متواتر است؛ و خبر متواتر نزد عقلا یقین آور می باشد.

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,331
    حضور
    28 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3972



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    سلام
    پس قرآن قبول می کند که گروهی از مردم در عین اینکه گناهی ندارند و بازخواست و مجازاتی نخواهند دید، ولی در شرایط بد و نا مناسبی رشد کرده تا میمیرند.آیا این عدالت است که گروهی اینگونه باشند و گروهی دیگر خیر و در شرایطی مناسب؟آیا مساوات برقرار است؟عدالت برقرار است؟و اگر می شود آن آیه را بیشتر بشکافید، ممنون می شوم.
    بعد شما در ترجمه ی آیه، از کلمه کودکان استفاده کردید(مردان و زنان و کودکان فرودست...).منظورتان از کودکان کیست.مگر کودکان اصلا بازخواست می شوند که حالا خدا از آنها بگذرد یا نگذرد؟

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    سوال شما در مورد عدالت الهی، خارج از موضوع بحث ماست، برای تمرکز بر بحث فعلی، متاسفانه نمی توانیم به این سوال دیگر بپردازیم. این موضوع بارها در سایت های مرکز بحث شده است. پیشنهاد بنده این است که به بحث های صورت گرفته مراجعه کنید و اگر همچنان سوال برایتان باقی ماند، لطفا در قالب یک سوال جدید، آن را مطرح کنید تا با تمرکز و با دقت به آن پرداخته شود.

    در مورد سوال دوم شما باید عرض کنم که ملاک برای تکلیف انسان ها مشخص است. یک سری احکام فقهی وجود دارد که ملاک تکلیف را بیان میکند (9 سال برای دختران و 15 سال برای پسران) در کنار این، از نظر عقلی هم تمییز درست از نادرست، مقدمه تکلیف است. هر کدام از این ملاک ها را که در نظر بگیرید، ممکن است فردی کودک باشد و به تکلیف رسیده باشد، بنابراین اشکالی ندارد که کودکان هم در حد توانایی خود، دارای تکلیف باشند.

    موفق باشید

    نرسیدن به حقانیت اسلام

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,331
    حضور
    28 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3972



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    با سلام
    در این خصوص، در چند مقام، مباحثی تقدیم حضور مبارک جناب عالی خواهد شد. که برخی از آنها می خواهند حقّانیّت اسلام را اثبات نمایند؛ و برخی دیگر، اعجاز قرآن را.برای ایمان آوردن به اسلام، هیچ احتیاجی به اعجاز نیست؛ و برهان عقلی برای این منظور کافی است. لذا اگر هم رسول خدا(ص) معجزه ای آورده و خداوند متعال قرآن کریم را به نحو اعجاز فرستاده، برای تأکید بر حقّانیّت اسلام است نه برای اثبات آن. لذا رسول خدا(ص) برای افراد عاقل، معجزه نشان نمی دادند و اکثر معجزات آن بزرگوار برای افراد عنود بوده تا هیچ عذری برای انکار نداشته باشند.
    برهان بر حقّانیّت اسلام
    ادیانی غیر از اسلام در دنیا هستند که ادّعای الهی بودن دارند.هیچکدام از این ادیان، قادر نیستند وجود تاریخی پیغمبر خودشان را اثبات کنند.
    به فرض که بتوانند وجود تاریخی پیغمبرشان را اثبات کنند، قادر نیستند استناد کتاب مقدّس خودشان را به آن شخص اثبات نمایند.
    به فرض که بتوانند این را هم اثبات کنند، قادر نیستند جعلی نبودن و عدم تحریف آن کتاب را اثبات کنند.
    با این وجود، هیچکدام از این ادیان، قابل پیروی نمی باشند.از طرف دیگر، روشن است که انسان محتاج دین الهی است؛ و محال است خدای حکیم، انسان عاقل و مختار را بدون دین رها سازد. پس بی دین ماندن هم منطقاً مردود است.پس غیر از این ادیان مدّعی الهی بودن، باید دین دیگری باشد که هم وجود تاریخی پیغمبرش مسّلم باشد، هم استناد کتاب مقدّس آن به پیغمبر مربوطه مسلّم باشد، هم عدم تحریف آن کتاب امری مسلّم باشد. و تنها یک دین با این ویژگی ها وجود دارد؛ که اسلام است.پس منطقاً جز اسلام، از هیچ دین دیگری نمی توان پیروی نمود.ملاحظه می کنید که طبق حکم عقل، و با مقایسه ای ساده بین ادیان موجود، به راحتی می توان حقّانیّت اسلام را به عنوان تنها دین قابل دفاع، اثبات نمود. امّا خداوند متعال به این بسنده نکرده و راه اعجاز را هم پیش روی مردم نهاده است؛ که اعجاز قرآن تنها یکی از آنهاست. چون رسول خدا(ص) بیش از چهار هزار معجزه از خود بروز داده اند که بیش از سه هزار مورد آن ثبت شده است؛ که نه تنها اصل صدور معجزه از ایشان، با خبر متواتر به ما رسیده است، بلکه خبر برخی از معجزات ایشان نیز خبر متواتر است؛ و خبر متواتر نزد عقلا یقین آور می باشد.
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    با تشکر از مطالبی که بیان کردید.
    البته توجه دارید که بنده نیز عرض کردم که فرض مطرح شده، فرض بعیدی است و صرف یک فرض عقلی است. با این حال از آنجایی که سوال پرسشگر، صرفا از یک فرض است، بنده نیز پاسخ آن فرض احتمالی (و لو احتمال ناچیز) را دادم.

    موفق باشید

    نرسیدن به حقانیت اسلام

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    با تشکر از مطالبی که بیان کردید.
    البته توجه دارید که بنده نیز عرض کردم که فرض مطرح شده، فرض بعیدی است و صرف یک فرض عقلی است. با این حال از آنجایی که سوال پرسشگر، صرفا از یک فرض است، بنده نیز پاسخ آن فرض احتمالی (و لو احتمال ناچیز) را دادم.

    موفق باشید
    با سلام و تشکر
    اگر فرض بنده بعید است پس چرا با کمک آیات قرآن درصدد پاسخگویی مبنی بر اینکه چنین فردی در آخرت معذب نیست برآمدید؟

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    با سلام
    در این خصوص، در چند مقام، مباحثی تقدیم حضور مبارک جناب عالی خواهد شد. که برخی از آنها می خواهند حقّانیّت اسلام را اثبات نمایند؛ و برخی دیگر، اعجاز قرآن را.برای ایمان آوردن به اسلام، هیچ احتیاجی به اعجاز نیست؛ و برهان عقلی برای این منظور کافی است. لذا اگر هم رسول خدا(ص) معجزه ای آورده و خداوند متعال قرآن کریم را به نحو اعجاز فرستاده، برای تأکید بر حقّانیّت اسلام است نه برای اثبات آن. لذا رسول خدا(ص) برای افراد عاقل، معجزه نشان نمی دادند و اکثر معجزات آن بزرگوار برای افراد عنود بوده تا هیچ عذری برای انکار نداشته باشند.
    برهان بر حقّانیّت اسلام
    ادیانی غیر از اسلام در دنیا هستند که ادّعای الهی بودن دارند.هیچکدام از این ادیان، قادر نیستند وجود تاریخی پیغمبر خودشان را اثبات کنند.
    به فرض که بتوانند وجود تاریخی پیغمبرشان را اثبات کنند، قادر نیستند استناد کتاب مقدّس خودشان را به آن شخص اثبات نمایند.
    به فرض که بتوانند این را هم اثبات کنند، قادر نیستند جعلی نبودن و عدم تحریف آن کتاب را اثبات کنند.
    با این وجود، هیچکدام از این ادیان، قابل پیروی نمی باشند.از طرف دیگر، روشن است که انسان محتاج دین الهی است؛ و محال است خدای حکیم، انسان عاقل و مختار را بدون دین رها سازد. پس بی دین ماندن هم منطقاً مردود است.پس غیر از این ادیان مدّعی الهی بودن، باید دین دیگری باشد که هم وجود تاریخی پیغمبرش مسّلم باشد، هم استناد کتاب مقدّس آن به پیغمبر مربوطه مسلّم باشد، هم عدم تحریف آن کتاب امری مسلّم باشد. و تنها یک دین با این ویژگی ها وجود دارد؛ که اسلام است.پس منطقاً جز اسلام، از هیچ دین دیگری نمی توان پیروی نمود.ملاحظه می کنید که طبق حکم عقل، و با مقایسه ای ساده بین ادیان موجود، به راحتی می توان حقّانیّت اسلام را به عنوان تنها دین قابل دفاع، اثبات نمود. امّا خداوند متعال به این بسنده نکرده و راه اعجاز را هم پیش روی مردم نهاده است؛ که اعجاز قرآن تنها یکی از آنهاست. چون رسول خدا(ص) بیش از چهار هزار معجزه از خود بروز داده اند که بیش از سه هزار مورد آن ثبت شده است؛ که نه تنها اصل صدور معجزه از ایشان، با خبر متواتر به ما رسیده است، بلکه خبر برخی از معجزات ایشان نیز خبر متواتر است؛ و خبر متواتر نزد عقلا یقین آور می باشد.
    با سلام
    اینکه اسلام پیامبری دارد که وجود تاریخی اش ثابت شده و اینکه آدمی نیاز به دین دارد..آیا به تنهایی دلیل بر حقانیت آن میشود؟

    اولا مگر آدمی نیاز به هواپیما،صنعت و هنر نداشت و آیا خدا آن را فرستاد؟ یا خود آدمی به سمتش رفت؟ خب دین هم میتونه اینگونه باشه که براساس نیاز آدامی بوجود آمده و یک پدیده اجتماعی مثل ادبیات و هنر باشد

    و از طرفی در سوال اولیه ما مشکلی که برای پذیرش اسلام نقل شده بود عدم اثبات تاریخی پیغمبر و عدم معجزه نبود بلکه سخن در مورد عدم اثبات عدل الهی و حکیمانه بودن مطالب قرآن بود

    یاحق

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    با سلام

    و از طرفی در سوال اولیه ما مشکلی که برای پذیرش اسلام نقل شده بود عدم اثبات تاریخی پیغمبر و عدم معجزه نبود بلکه سخن در مورد عدم اثبات عدل الهی و حکیمانه بودن مطالب قرآن بود

    یاحق
    با سلام
    پس ما در عین اینکه قائل به وجدان اخلاقی می‏شویم و می‏گوئیم انسان بالفطره از کار خوب لذت و از کار بد رنج می‏برد، اگر پای خدا و خلقت و هدف داشتن خلقت در میان نباشد، کار ما از پوچی خارج نمی‏شود. ولی آنجا که این وجدان اخلاقی هست (و ما معتقدیم که واقعاً وجود دارد) اما من خود می‏فهمم که این وجدان را خدا برای این قرار داده است که من کار با هدفی را انجام دهم و در متن خلقت، من و آن یتیم و آن پیر زن عضو یک پیکر هستیم و واقعاً جزء یک نقشه و طرح هستیم و از یک مشیت ازلی پیروی می‏کنیم و به دنبال یک حکمت می‏رویم و هدف خلقت و خالق خلقت را تأمین می‏کنیم، در این صورت این امر معنوی پوچ نیست بلکه حقیقی و واقعی است.
    بنابراین هر مکتبی و هر سیستم فکر اجتماعی نیازمند است به یک سلسله ایده‏های معنوی و لهذا می‏گوئیم ایدئولوژی نیازمند ارزشهای مافوق مادی است، و ارزشها باید قوی و نیرومند باشند به طوری که دارای نوعی تقدس باشند و نشانه تقدس یک چیز آن است که انسان آن را شایسته این بداند که زندگی فردی خودش را فدای آن بکند.
    پس هر مکتبی نیاز دارد به چنین هدفها و ارزشهای معنوی و به صرف شرکت در منافع و بر اساس آن نمی‏توان یک مکتب انسانی جامع بوجود آورد، آنچنانکه مارکسیسم بر این اساس است.
    و باز منهای خدا که خلقت را بر اساس حکمت و هدف و مسؤلیت آفریده است، نمی‏شود چنان ایده‏های با ارزشی برای بشر به وجود آورد. آن مکتبی که مدعی است:
    ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند - تاتو نانی به کف آری و به غفلت نخوری
    یا می‏گوید: (الم تروا ان الله سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض) سوره لقمان آیه 20 (مگر نمی‏بینید که خدا هرچه را در آسمانها و زمین هست رام شما کرد.)، برای هر ذره‏ای مسؤلیت قائل است و می‏گوید در متن خلقت هر چیزی برای راهی آفریده شده و مسؤول کار و وظیفه است. برای خورشید در متن خلقت وظیفه‏ای قرار داده شده است وظیفه خود را انجام می‏دهد. ابر که حرکت می‏کند وظیفه خود را انجام می‏دهد. حرکت ابر یعنی وظیفه انجام دادن. میوه دادن یک درخت یعنی وظیفه انجام دادن.
    پس چنین مکتبی انسان را هم می‏تواند مسؤول بداند .انسان موجودی است مسؤول در میان دریائی از مسؤولیت. ولی مکتبی که همه چیز را عاری از هدف و غایت می‏داند برای هیچ موجودی معتقد به انجام وظیفه نیست. تنها به بشر که می‏رسد می‏خواهد برای او وظیفه و تکلیف خلق کند به طوری که بشر واقعاً احساس بکند که مسؤول است، مسؤول خود و دیگران، و حاضر باشد به خاطر این مسؤولیت‏ها و ارزشها و معنویتها فداکاری کند. چرا و برای چه پایه‏ای؟ گفتیم حداکثر می‏تواند بگوید لذت می‏برم، و حال آنکه خود این لذت، لغوی است که طبیعت انجام داده است.
    بنابراین یک مکتب به ارزشهای معنوی نیازمند است و بدون اعتقاد به حکیمانه بودن خلقت نمی‏توان به چنین ارزشهائی ایمان پیدا کرد و چنین آرمانهائی لازمه هر حرکت است که مکتب باید آنها را به وجود آورد (آرمان یعنی منتهای آرزو) بدین معنی که برای هر فرد زندگی فردی و شخصی منتهای آرزو نباشد. بلکه کارهای بزرگ منتهای آرزو باشد.
    مرد تازه داماد و تازه زندگی تشکیل داده می‏آمد خدمت رسول اکرم (ص) و می‏گفت یارسول الله! آرزوی شهادت دارم. دعا کن خداوند شهادت را نصیب من کند. مکتب تا کجا به انسان آرزو و آرمان بزرگ می‏دهد که همواره می‏خواهد به آن برسد و به شهادت نائل آید و این آرمان ، دیگر با این حرفهای پیش پا افتاده درست در نمی‏آید. با این حرفها نمی‏توان چنین بشری ساخت، و بدون این آرمان هم هیچ مکتبی، مکتب نیست.

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود