صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالات کودکان در مورد خدا را چگونه جواب دهیم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    سوالات کودکان در مورد خدا را چگونه جواب دهیم




    باسلام خدمت کارشناس محترم :

    چگونه سوالات کودکانمان درمورد خداشناسی (وجود خدا،یگانگی خدا، شکل خدا و...) رابه آنها بیاموزیم

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    هر كودكي با فطرت خدايي و خداجويي به دنيا مي آيد و با قرار گرفتن در يك محيط اجتماعي و خانوادگي مذهبي بر شدت آن افزوده مي شود. كودكان در سير تحولي رشد خود، حدود 4 سالگي، به مرحله نسبي درك مفهوم ها مي رسند و از توانايي عملكرد نمادي و خلاقيت ذهني گسترده تري برخوردار مي شوند. در همين سنين (7-4) است كه بارش ذهني و موج سؤالات آنها زبانه مي كشد و والدين و مربيان را غافلگير مي سازند.
    يكي از سؤالات مهم زياد كودكان درباره خدا، چگونگي و كجايي خدا و ... مي باشد.


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    قبل از هر چيزي بايد نگاهي از زاويه روانشناسي رشد به خصوصيات و ويژگي

    هاي كودكاني كه در اين سنين هستند، بيندازيم تا بهتر بتوانيم عمل كنيم. بعد از

    آن نگاهي به نكات كاربردي و كليدي در باب معرفت خدا به كودكان مي اندازيم.

    خصوصيات روان شناختي كودكان در سنين 7-4 سالگي
    برخي روان شناسان رشد معتقدند كودكان چهار تا هفت ساله ساله در مرحلة پيش عملياتي (Preoperational stage) قرار دارند و ويژگي هاي خاصي دارند. توجه به اين خصوصيات به ما كمك مي كند كه چگونه با كودك برخورد كنيم و به چه صورت خدا را براي او معرفي كنيم.


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    بعضي از اين ويژگي ها عبارتند از:
    1. كودك در اين سنين از طريق نماد سازي و الگو سازي به تفكر مي پردازد.

    2. تقليد اولين گام در يادگيري كودك است و كودكان ابتدا باورهاي ساده را مي

    آموزند و آنگاه بينش وسيع تري پيدا مي كنند.
    3. دائماً سؤال مي كنند و بسيار كنجكاو هستند. سؤالات آنها اغلب با چرا همراه
    است.
    4. مدت زماني كه به چيزي توجه مي كنند كوتاه است.

    5. مي توانند از خود انتقاد كنند و ايرادهاي خود را ببينند.

    6. در كارهاي عملي و تجسمي بيشتر چيز ياد مي گيرند.

    7. بازيهاي نمايشي براي او لذت بخش است.

    آگاهي و دقت در اين خصوصيات لازم است؛ چرا كه تا ما شناختي از خود كودك

    نداشته باشيم نمي توانيم چيزي را به آنها تفهيم كنيم.

    درك كودكان از خدا در اين سنين

    كودك در سنين پيش دبستاني در مرحلة ابتدايي خداشناسي، به عنوان يك فرد جستجوگر

    وارد هستي مي شود و آن را يك نياز مي پندارد. در دين اسلام اين مسأله به فطرت

    خداجويي انسان نسبت داده شده است. بر اين اساس بايد به چرا و چگونه هاي كودكان

    پاسخ درست داد. از سوي ديگر پاسخ درست به كودك مستلزم تخصص خاص كودك

    شناسي به ويژه در زمينه القاي پيام هاي سرنوشت ساز اعتقادي به ايشان است، چرا كه

    با اندك خطا ممكن است مانند سوزني كه به چشم كودك فرو مي رود و تا هميشه نابينا

    مي شود، تأثير معكوس داشته باشد. اگر چه تحقيق علمي و تجربي در اين زمينه و تفكر

    كودك صورت نگرفته و تنها به نظريه پردازي اكتفا شده است، ولي نظريه پردازان و

    رهنمودهاي بزرگان ديني راه هاي عملي مواجهه با حس جستجوگر و تفكر كودك را بيان

    كرده اند.


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    برخي از آنها عبارتند از:
    1. تصوير كودكان از خدا بسيار متأثر ازتصويري است كه از والدين خود دارند. اگر كودكي والدين خود را قابل اعتماد، مهربان و قابل دسترسي بداند، احتمالا خدا را نيز داراي چنين صفاتي خواهد دانست. از سوي ديگر، اگر والدين خود را خشن، بي تفاوت و بي انصاف بداند، دربارة خدا نيز چنين تصوراتي خواهد داشت. والدين، در نحوة درك فرزندشان از خدا، بيشترين تأثير را دارند.[1] به همين خاطر والدين بايد صداقت و صراحت داشته باشند، مساوات را رعايت كنند، دروغ نگويند، همدم فرزندانشان باشند، اگر دچار مشكلي شدند به آنها كمك كنند و... تا تصوير مناسبي از والدين خود داشته باشد تا در هنگام تطبيق خدا به پدر و مادر، تصوير نيكي از خدا در ذهن او مجسم شود.
    2. همانطور كه گفته شد كودكان در سن 4 تا 5 سالگي از طريق نماد سازي و الگوسازي به تفكر مي پردازند. كودكان براي بيان احساس ترس و اضطراب خود، آن را به شكل هيولا يا غول به تصوير مي كشند. چيزهاي خوب را نيز به صورت فرشته يا موجودات دوست داشتني ترسيم مي كنند. بنابراين براي انتقال هر مفهومي به كودك و شناخت آنها بهتر است از الگوهاي نمادين استفاده كنيد. به كار گيري تجسم موجودات خارجي كه نشانگر احساسات خوب و بد دروني انسان باشند، اين مفاهيم را براي آنها قابل درك مي كند.
    بنابراين براي توصيف خدا در نزد كودك، از افرادي كه كودك او را مهربان و دوست داشتين مي پندارند (مثل پدربزرگ و يا ...) الگوسازي و نمادسازي كرده و به او بگوئيد كه خدا مثل پدربزرگ است مهربان و دوست داشتني و حتي مهرباني خدا از پدربزرگ هم بيشتر است.
    3. براي افراد مذهبي خداوند مورد احترام است و «ترس از خدا» امري مقدس تلقي مي شود. به بياني ديگر، آنها دوست ندارند به خداوند و خواست او بي توجهي بشود،‌ ولي خدا ترسي و خضوع ممكن است براي يك كودك تبديل به وحشت از خدا شود. معمولا، والدين وحشت از خدا را در كودك ايجاد مي كنند. آنها خدا را به صورت جباري شكنجه گر براي فرزندشان ترسيم كرده، و سخت گيري در رفتار خشونت آميز معلم يا والدين نيز موجب ترس او از هر قدرت نيرومندتر از وي خواهد شد. ابتدائي ترين تصويري كه كودكان از خدا دارند، معمولا انعكاسي از تصوير آنها درباره والدين يا معلمان آنهاست. سعي كنيد تصوير منفي او را از خدا اصلاح كنيد. رحمانيت، بخشندگي و مهرباني خدا را به او نشان دهيد، به نحوي كه خدا را ياور خود بداند و مجازات را ناشي از انتخاب هاي غلط و ناشايست خود تلقي كند، نه ناشي از جبار بودن خدا.


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    4. درست است كه كودك معاني كلمات و جملات را نمي فهمد و شايد حواس او در حدي نباشد كه خصوصيات اصوات و اشكال و مناظر را تشخيص دهد و بايگاني نمايد، ليكن به هر حال اعصاب و مغز و دستگاه ادراك او براي تأثر آمادگي دارند. و به همين جهت نمي توان گفت كه ديدني ها و شنيدني ها هيچ گونه تأثيري ندارند. بلكه بايد گفت كه كلمات و جملات و مناظر و اشكال،‌ در اعصاب و مغز تازه كار و روح حساس و ظريف او تأثير مي گذارند و آثاري از آنها باقي خواهند ماند، اگر چه معاني و مفاهيم آنها برايش قابل فهم نباشد. كودك رفته رفته با اين قبيل جمله ها مأنوس و آشنا مي شود و همين آشنائي ممكن است در آيندة او تأثير داشته باشد. ما با هر لفظي بيشتر آشنا باشيم با معناي آنهم مأنوس تر خواهيم بود. نوزادي كه در آغاز زندگي و ادامة آن در يك محيطي پرورش يافته كه گوشش با آهنگ دلرباي تلاوت آيات قرآن و نام زيباي «الله» آشنا شده و چشمش با رؤيت مراسم ديني خو گرفته، با كودكي كه در محيط فساد و بي دين پرورش يافته و گوشش با آهنگهاي لهو و لعب و چشمش با مناظر فحشاء عادت كرده، يكسان نخواهد بود. بلكه كودك اول، براي پذيرش تربيت هاي ديني،‌ در مراحل بعدي، آماده تر از كودك دوم خواهد بود. و بر عكس كودك دوم، براي پذيرش تربيت هاي بد آماده تر از كودك اول است.

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    5. توصيف و معرفي خدا نبايد تنها منجر به خداشناسي كودك شود، بلكه بايد خدا را به گونه اي به كودك معرفي كنيم كه خدا باور شود و آن را در زندگي خود لمس كند. صرف آموزش ديني بدون پرورش حس ديني بي قائده و گاهي هم مضر است.
    6. سؤالات كودك را جدي بگيريد و قبل از پاسخ دادن به آنها مدتي دربارة شان فكر كنيد، چون علاوه بر پختگي جواب، تفكر كردن را هم به كودك آموخته ايد. در ضمن زمان مناسب را هم براي پاسخ دادن به آنها انتخاب كنيد. براي پاسخ به سؤالات آنها از مثال استفاده كنيد، ولي همواره تأكيد بورزيد كه پاسخ كامل سؤالاتش را نمي دانيد، چون هر تفسيري كه از خدا ارائه كنيد يا هر پاسخي كه به سؤالات او بدهيد خداوند را در پاسخهاي خودتان محدود كرده ايد. مثلا به فرزندتان بگوئيد: «من نمي دانم خداوند چقدر بزرگ است، ولي مي دانم كه هيچ چيزي در اين عالم، بزرگتر، قويتر و بهتر از او نيست، خداوند عظيم تر از آفتاب است، بزرگ تر از خانه و وسيعتر از آسمانهاست. او بندگان خود را دوست دارد.»


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    7. توصيف خدا را نبايد منحصر در ساعات معيني كرد، بلكه بايد از هر فرصتي بهره برد. مثلا با آمدن باران و برف، با شكفتن گلهاي مدرسه، با ديدن نوزاد حيوانات و با هر جلوه و زيبائي كه در طبيعت به چشم مي خورد، بايد ياد خدا را در خاطر كودكان زنده كرد و آنان را دوستدار و خواستار خدا ساخت، زيرا قرآن بهترين راه خداشناسي را مشاهدة آيات و پديده هاي جهان مي داند. با ذكر نعمت هاي الهي بايد ذهن كودك را به خداي مهربان متوجه كرد و عاطفه و محبت آنان را نسبت به خدائي كه همه را آفريده است و به همه كمك مي كند جلب نمود.

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه،كوه،شنا ،نت
    نوشته
    377
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2431

    سوالات کودکان درباره خدا




    سلام به دوستای گلم اميدوارم همتون خوب باشين


    اين سوالهاي رو كه ازتون مي پرسم شما رو ياد چي ميندازه؟


    خدارو كي آفريده؟


    مي شه با خدا تلفني صحبت كنيم؟


    خدا شيريني هم دوست داره؟


    خدا تو آسمونه از اون جا نمي افته؟


    خدا چه قد بزرگه؟


    خدا تو جاهاي بد هم هست ؟


    لباس هاي خدا چه اندازه اينن؟


    مامان خدا هست؟


    خدا بچه هارو هم دوست داره؟


    خداازكي بدش مياد؟


    خداچه جوري حرف ميزنه ؟


    خداچه طوري تو آسمون رفته ؟


    آيا اماما خدا رو ديدن؟


    چي شد ياد چي افتادين ؟تا حالا شده بچه ها اين سوالا رو ازتون بپرسن.مطمنم كه شده، دوست دارم بدونم بهشون چه جواب ميدين وعكس العملتون چيه؟


    منتظر نظراي خوبتون مي مونم.

    ویرایش توسط محب المهدي : ۱۳۸۹/۰۶/۱۱ در ساعت ۰۷:۵۴

  19. صلوات ها 12


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    صوت قرآن . یه گوشه نشستن و نوشتن . صفحات وبلاگمو سیاه کرد
    نوشته
    11
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    55



    من بیشتر از اینکه یاد بچه هایی بیفتم که اینو می پرسیدن یاد خودم می افتم . وقتی هم که می پرسیدم خواهر بزرگم با خود شیرینی می پرید وسط و یه شعر می خوند . کلش یادم نیس اما وسطش می گفت : خدا در برگ و بوی گل نهان است!


    خوب اما اگه بخوام جواب بدم ...
    -خدا رو کی آفریده ؟
    -خدا بوده
    - بوده ینی چی ؟ مگه می شه یه چیزی بوده باشه ؟
    - آره . اصلا همه چیزها می خوان یه چیزی بیافریندشون . اونی که دیگه ته تهشه می شه خدا
    - نه . حتما تو نمی دونی کی درستش کرده . برای همین می گی هیچکی نیافریدش!
    - ...
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    این از اولین مکالمه بی نتیجه ما . بریم سراغ دومی:
    -می شه با خدا تلفنی صحبت کنیم ؟
    -چرا نشه . فقط یادت باشه گوشی رو زیاد نگه نداری اشغال شه
    - خوب چرا اشغال نشه . مگه خدا از خاله که مامانی باهاش یه ساعت حرف می زنه مهم تر نیس؟
    - ...
    این هم عاقبت مکالمه دوم

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    - خدا شیرینی هم دوس داره ؟
    - خدا همه چیزهای خوبو دوس داره . شاید شیرینی هم دوس داشته باشه
    - از این به بعد هر بار که بابا شیرینی خرید یکی شو لای جانماز مامان قایم می کنم برای خدا ...
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    من رفتم شیرینی قایم کنم لای جانماز . فعلا !

  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۱۲/۱۶, ۱۴:۲۵ : 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود