صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالات من از قرآن (شب نیاز به خلق ندارد چون همان نبودن روز است)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    تحقیق و مطالعه و گشت و گذار اینترنتی و بازیهای کامپیوت
    نوشته
    302
    حضور
    3 روز 9 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    308

    اشاره سوالات من از قرآن (شب نیاز به خلق ندارد چون همان نبودن روز است)




    با سلام
    من از قرآن سوال دارم بی زحمت یک کارشناس آشنا به تفسیر قرآن و مسلط به زبان و قواعد عربی و تاریخ اسلام به من جواب بده
    اولین سوالم سوره انبیا آیه 33 می باشد:
    و اوست خدایی که شب و روز و خورشید و ماه را بیافرید...
    سوال من اینه که شب یعنی عدم نور و می دونیم علیت و ایجاد به امور عدمی تعلق نمی گیره پس جمله بالا صحیح به نظر نمیاد
    انگار می گیم خدا هیچ رو خلق کرده که صحیح نیست
    اگه توضیح بدید ممنون می شم
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۴/۱۲/۱۶ در ساعت ۲۲:۱۳
    کفر چو منی گزافه آسان نبود
    محکم تر از ایمان من ایمان نبود
    در دهر چومن یکی و آنهم کافر
    پس در همه دهر یک مسلمان نبود

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست







    سوالات من از قرآن (شب نیاز به خلق ندارد چون همان نبودن روز است)








    کارشناس بحث: استاد صدیقین

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط lili2020 نمایش پست ها
    اولین سوالم سوره انبیا آیه 33 می باشد:
    و اوست خدایی که شب و روز و خورشید و ماه را بیافرید...
    سوال من اینه که شب یعنی عدم نور و می دونیم علیت و ایجاد به امور عدمی تعلق نمی گیره پس جمله بالا صحیح به نظر نمیاد
    انگار می گیم خدا هیچ رو خلق کرده که صحیح نیست
    اگه توضیح بدید ممنون می شم
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ... (انبیا/33)
    او كسى است كه شب و روز و خورشيد و ماه را آفريد...

    شب به معنای عدم نور نیست! عدم نور، مساوی ظلمت و تاریکی است و حال آنکه شب نیز سهمی از نور ماه و ستارگان را دارد. بنابراین شب، ظلمت مطلق نيست بلكه همواره آميخته با نور ماه و ستارگان و منابع ديگر نور است و مفهوم آيه اين مى‏ شود كه خداوند براى شما روشنى روز و تاريكى شب كه يكى دارای نور قوى و ديگرى دارای نور بسيار ضعيف است خلق نمود و بديهى است كه ظلمت به اين معنى از مخلوقات خدا است. *

    گذشته از این، وقتی آفتاب تابان فروغ روشنی‌اش را از پهنه گیتی جمع می کند و در پشت کوه های بلند غروب می نماید، بخشی از زمان آغاز می شود که در همه جای دنیا آن را شب می نامند؛ یعنی هیچ کس در اینکه "شب پدیده ای است که وجود دارد و پس از غروب خورشید رخ می نماید و شروع می شود"، تردید نمی کند. اگر ساعت 22، کسی از شما بپرسد «آقا! الان شب است؟»، شما چه پاسخی می دهید؟ قطعا می گویید بله، و از امری وجودی و بدیهی خبر می دهید. (هیچ‌وقت نمی گویید: خیر آقا! شب به معنای عدم نور است و از انجا که امر معدوم وجود ندارد، پس الان در امری معدوم به سر می بریم و هیچی نیست!)


    --------------------------
    * با استفاده از: از تفسیر نمونه، ج 5 ، ص 146
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ در ساعت ۲۰:۵۳

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3699



    با سلام

    روز و شب از پدیده‌هایى است که به وسیله نور آفتاب و حرکت زمین پیدا مى‌شود و در قرآن کریم توجّه خاصّى به این دو شده و در آیات فراوانى روى این دو مسأله تاکید شده است، تا نشانه‌هاى آن ذات بى‌نشان را در آن ببینیم و به آفریننده و پروردگار جهان هستى آشناتر شویم و به او عشق ورزیم و سر بر آستانش نهیم.
    همچنین در قرآن مجید بیش از هفتاد بار واژه «لیل» «شب» و بیش از پنجاه بار واژه «نهار» «روز» تکرار شده است

    وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ آيَتَيْنِ فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلْنَا آيَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُواْ فَضْلاً مِّن رَّبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ وَكُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلاً ‏( اسرا 12 )

    ما شب و روز را دو نشان ( دالّ بر بودن يزدان و قدرت فراوان گرداننده جهان ) قرار داده‌ايم . نشان شب را محو ( تاريكي ) گردانده‌ايم ( تا در آن بياسائيد ) و نشان روز را تابان كرده‌ايم تا (در آن به تلاش و كوشش بپردازيد و ) از فضل پروردگارتان بهره‌مند گرديد ( و در پرتو پياپي آمدن شبها و روزها ) شماره سالها و حساب ( امور زندگي خود ) را بدانيد . و ما هر چيزي را دقيقاً ( براي هدف و كاري ، معيّن و ) مشخّص ساخته‌ايم ( و جهان را از روي نقشه و حساب و كتاب آفريده و به كار انداخته‌ايم ) .‏

    "وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ ( انبیاء 33 )
    و اوست خدایی که شب و روز و خورشید و ماه را بیافرید که هر یک در مدار معینی سیر می‌کنند."

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    تحقیق و مطالعه و گشت و گذار اینترنتی و بازیهای کامپیوت
    نوشته
    302
    حضور
    3 روز 9 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    308



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ... (انبیا/33)
    او كسى است كه شب و روز و خورشيد و ماه را آفريد...

    شب به معنای عدم نور نیست! عدم نور، مساوی ظلمت و تاریکی است و حال آنکه شب نیز سهمی از نور ماه و ستارگان را دارد. بنابراین شب، ظلمت مطلق نيست بلكه همواره آميخته با نور ماه و ستارگان و منابع ديگر نور است و مفهوم آيه اين مى‏ شود كه خداوند براى شما روشنى روز و تاريكى شب كه يكى دارای نور قوى و ديگرى دارای نور بسيار ضعيف است خلق نمود و بديهى است كه ظلمت به اين معنى از مخلوقات خدا است. *

    گذشته از این، وقتی آفتاب تابان فروغ روشنی‌اش را از پهنه گیتی جمع می کند و در پشت کوه های بلند غروب می نماید، بخشی از زمان آغاز می شود که در همه جای دنیا آن را شب می نامند؛ یعنی هیچ کس در اینکه "شب پدیده ای است که وجود دارد و پس از غروب خورشید رخ می نماید و شروع می شود"، تردید نمی کند. اگر ساعت 22، کسی از شما بپرسد «آقا! الان شب است؟»، شما چه پاسخی می دهید؟ قطعا می گویید بله، و از امری وجودی و بدیهی خبر می دهید. (هیچ‌وقت نمی گویید: خیر آقا! شب به معنای عدم نور است و از انجا که امر معدوم وجود ندارد، پس الان در امری معدوم به سر می بریم و هیچی نیست!)


    --------------------------
    * با استفاده از: از تفسیر نمونه، ج 5 ، ص 146
    ممنون که وقت گذاشتید
    اگه شب رو نور بسیار ضعیف بدونیم و روز رو نور بسیار قوی معنای آیه زیر نا مفهوم می شود
    اعراف/54
    شب روز را می پوشاند در حالیکه او را شتابان می طلبد
    نور بسیار ضعیف چگونه نور بسیار قوی رو می پوشاند؟
    طبق گفته شما
    کفر چو منی گزافه آسان نبود
    محکم تر از ایمان من ایمان نبود
    در دهر چومن یکی و آنهم کافر
    پس در همه دهر یک مسلمان نبود

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط lili2020 نمایش پست ها
    و اوست خدایی که شب و روز و خورشید و ماه را بیافرید...
    سوال من اینه که شب یعنی عدم نور و می دونیم علیت و ایجاد به امور عدمی تعلق نمی گیره پس جمله بالا صحیح به نظر نمیاد
    انگار می گیم خدا هیچ رو خلق کرده که صحیح نیست
    اگه توضیح بدید ممنون می شم
    سلام

    توجه به معنی لغات در قران کریم خیلی مهم است اینجا میفرماید لیل ، لیل به معنی شب است نه تاریکی و شب عامل تاریکی است نه خود تاریکی شما اگر به خارج از جو بروید ظلمت است همانطور که خلع است یعنی شما اگر بخواهید در روی زمین خلع داشته باشید باید انرا بوجود بیاورید در حالی که در خارج از جو امری بدیهی است ظلمت هم همینگونه است در خارج از جو امری بدیهی است و در روی زمین باید انرا ساخت چه محدود که باپوشش کامل به وجود میاید چه جامع که بواسطه چرخش زمین بوجود میاید درست مانند کفر که ایمان را میپوشاند یعنی ایمان به خدا امری طبیعی و فطری است ولی کافر خود را از ان میپوشاند و در تاریکی قرار میگیرد لذا ظلمت در روی زمین مخلوق چرخش زمین و چرخش زمین مخلوق خداست لذا ظلمت خارج از جو مطلق است و نیاز به ایجاد ندارد و در روی زمین محدود است و نیاز به ایحاد دارد .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    نقد
    نوشته
    509
    حضور
    11 روز 17 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1035



    با کسب اجازه از شروع کننده گرامی

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    شب به معنای عدم نور نیست! عدم نور، مساوی ظلمت و تاریکی است و حال آنکه شب نیز سهمی از نور ماه و ستارگان را دارد. بنابراین شب، ظلمت مطلق نيست بلكه همواره آميخته با نور ماه و ستارگان و منابع ديگر نور است و مفهوم آيه اين مى‏ شود كه خداوند براى شما روشنى روز و تاريكى شب كه يكى دارای نور قوى و ديگرى دارای نور بسيار ضعيف است خلق نمود و بديهى است كه ظلمت به اين معنى از مخلوقات خدا است. *
    سلام

    از همین آیه که به خلق جداگانه شب و روز و از آیاتی که به اختلاف ( آمد و شد ) شب و روز اشاره می کنند ، نتیجه می گیریم که به تصور قرآن چیزی به نام روز و شب به صورت مجزا از هم وجود دارند .


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    گذشته از این، وقتی آفتاب تابان فروغ روشنی‌اش را از پهنه گیتی جمع می کند و در پشت کوه های بلند غروب می نماید، بخشی از زمان آغاز می شود که در همه جای دنیا آن را شب می نامند؛ یعنی هیچ کس در اینکه "شب پدیده ای است که وجود دارد و پس از غروب خورشید رخ می نماید و شروع می شود"، تردید نمی کند. اگر ساعت 22، کسی از شما بپرسد «آقا! الان شب است؟»، شما چه پاسخی می دهید؟ قطعا می گویید بله، و از امری وجودی و بدیهی خبر می دهید. (هیچ‌وقت نمی گویید: خیر آقا! شب به معنای عدم نور است و از انجا که امر معدوم وجود ندارد، پس الان در امری معدوم به سر می بریم و هیچی نیست!)
    اگر بخواهیم همچون مثالی که مطرح کردید نظرات قرآن را در سطح عامه مردم ( که غالبا این سطح غیر علمی است ) بررسی کنیم مشکل خاصی وجود نخواهد داشت ، هرچند عموم مردم امروزه می دانند که فرا رسیدن شب یا روز به « نور » بستگی دارد و به عبارتی چیزهایی به نام شب و روز تناوبا تکرار نمی شوند .


    اما اگر بخواهیم علمی بررسی کنیم تنها می توان بر روی «نور مرئی» صحبت کرد که البته آن هم بخشی از طیف امواج الکترومغناطیسی است . در نتیجه نباید و نمی توان ادعا کرد که گوینده(گان) این جملات ( آیات ) آگاه به مسائل علمی بوده است(اند) .
    میزی برای کار ، کاری برای تخت ، تختی برای خواب ،
    خوابی برای جان ، جانی برای مرگ ، مرگی برای یاد ، یادی برای سنگ ،

    این بود زندگی ...




  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    به تصور قرآن چیزی به نام روز و شب به صورت مجزا از هم وجود دارند .
    سلام
    شب و روز هر دو وجود دارند با این تفاوت که روز، وجود حقیقی دارد و حاصل تابش نور خورشید است اما شب، وجود بالتبع دارد و حاصل نبود نور روز است؛ یعنی با چرخش زمین به دور خود و غروب ظاهری خورشید، پرتو نور آفتاب تابان جمع شده و پدیده شب رخ می نماید. در واقع اگر پدیده روز را نداشتیم، سخن از شب بی معنا بود. به نظرم مطلب روشن است و امر غریبی نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    اگر بخواهیم همچون مثالی که مطرح کردید نظرات قرآن را در سطح عامه مردم ( که غالبا این سطح غیر علمی است ) بررسی کنیم مشکل خاصی وجود نخواهد داشت
    ذکر مثال تنها برای درک بهتر و تفهیم آسان‌تر مطلب است و ایرادی ندارد؛ حالا اگر شما می خواهید با کلمات بازی کنید و از بار معنایی عوام و سطح عامه استفاده دیگری کنید، ارتباطی به بحث ندارد!

    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    اما اگر بخواهیم علمی بررسی کنیم تنها می توان بر روی «نور مرئی» صحبت کرد که البته آن هم بخشی از طیف امواج الکترومغناطیسی است
    همه می دانیم که وجود روز حقیقی است و حاصل تابش نور خورشید است و وجود شب به تبع نبود نور روز اتفاق می افتد. یعنی وجود بالتبع دارد. کجای این مساله غیر علمی است؟!
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ در ساعت ۰۱:۱۳

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط lili2020 نمایش پست ها
    ممنون که وقت گذاشتید
    اگه شب رو نور بسیار ضعیف بدونیم و روز رو نور بسیار قوی معنای آیه زیر نا مفهوم می شود
    اعراف/54
    شب روز را می پوشاند در حالیکه او را شتابان می طلبد
    نور بسیار ضعیف چگونه نور بسیار قوی رو می پوشاند؟
    طبق گفته شما
    من شب را به نور بسیار ضعیف معنا نمی کنم. شما فرمودید شب به معنای نبود نور است، بنده در پاسخ شما عرض کردم نبود نور مساوی تاریکی مطلق است یا دست کم این را در بر می گیرد و حال آنکه در شب با تاریکی مطلق روبرو نیستیم و نور حاصل از ماه و ستارگان، نمی گذارد تاریکی مطلق در شبِ زمین، پدیدار شود.

    اما درباره آیه مورد اشاره، متن آیه شریفه چنین است:

    ... يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ يَطْلُبُهُ حَثيثاً ... (اعراف/54)
    ... شب، روز را مى پوشاند و شب به دنبال روز، به سرعت در حركت است ...

    وقتی تصویر شب و روز را خارج از زمین نگاه کنیم یعنی تصویری که خورشید و زمین را از در یک قاب نمایش دهد، چیزی که خواهیم دید به این صورت است که روشنايى آفتاب در نيمى از كره زمين و در تمام فضاى اطراف آن پخش است و شكلی به خود نمى‏ گيرد اما تاريكى شب به صورت سايه مخروطى شكل دیده می شود. در این تصویر، ناظر چنین می بیند که شب چونان شبحی سیاه رنگ به سرعت به دنبال روشنایی روز در حرکت است (با توجه به اينكه كره زمين با سرعت سرسام‏ آورى _در حدود 30 كيلومتر در دقيقه_ به دور خود مى‏ گردد) و پیوسته با گردش وضعی زمین، لباس سیاه خود را بر مناطقی که با نور خورشید روشن بود می گستراند و آنان را با آرامش شبانه خود همراه می سازد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ در ساعت ۰۱:۰۰

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    شب به معنای عدم نور نیست! عدم نور، مساوی ظلمت و تاریکی است و حال آنکه شب نیز سهمی از نور ماه و ستارگان را دارد. بنابراین شب، ظلمت مطلق نيست
    با سلام...در آیه ای دیگر از قرآن داریم که خداوند فرموده...خداوند آن کسی است که تاریک و نور را آفرید باز هم کافران ایمان نمی آورند! ظلمت را نیز آفرید است! اینکه ظلمت عدم نور است درست است اما دلیل نمی شود بگوییم ظلمت وجود ندارد....اگر اینگونه است خب نور نیز عدم ظلمت است!! پس نور وجور ندارد؟ خیر هر دو را خداوند آفریده است هم نور و هم تاریکی وجود دارد و هر دو با هم معنا پیدا می کنند و هر کدام نباشد دیگری هم نیست!

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود