جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاسیر کلمه «سیروا» در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    123
    حضور
    2 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    608

    اشاره تفاسیر کلمه «سیروا» در قرآن




    سلام
    باتوجه به اینکه کلمه "سیروا" چندین بار در قرآن تکرار شده (بنظرم 6مورد) آیا معنی و تفسیر آن د هر مورد متفاوت اس؟آنها چیستند؟
    دکتر شریعتی:
    هیچ فرقی وجود ندارد بین
    آنان که به چیزی که نمی دانند
    مومن اند
    وآنان که کافرند.


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319



    با نام و یاد دوست






    تفاسیر کلمه «سیروا» در قرآن








    کارشناس بحث: استاد یاسین


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحيم
    با سلام و احترام

    موارد تكرار كلمه «سيروا» در قرآن عبارتند از:
    «قُلْ سيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ»[1]
    «قُلْ سيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمينَ»[2]
    «قُلْ سيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ»[3]
    «قُلْ سيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ مِنْ قَبْلُ كانَ أَكْثَرُهُمْ مُشْرِكينَ»[4]
    «وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَى الَّتي‏ بارَكْنا فيها قُرىً ظاهِرَةً وَ قَدَّرْنا فيهَا السَّيْرَ سيرُوا فيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنينَ »[5]

    چهار مورد اول، شباهت زيادي با هم دارند، در كنار دستور به سير و مسافرت در زمين توصيه مي شود به عاقبت افراد گناه كار توجه شود و سوره عنكبوت دستور به توجه در خلقت ابتدايي خداوند داده مي شود تا از اين راه به معاد نيز توجه شود.

    در سوره سبأ، خداوند مي فرمايد«و ميان آنها و شهرهايى كه بركت داده بوديم، آباديهاى آشكارى قرار داديم و سفر در ميان آنها را بطور متناسب (با فاصله نزديك) مقرّر داشتيم (و به آنان گفتيم:) شبها و روزها در اين آباديها با ايمنى (كامل) سفر كنيد».

    خداوند مى‏ فرمايد: سرزمين آنها را تا آن حد آباد كرديم كه نه تنها شهرهايشان را غرق نعمت ساختيم بلكه" ميان آنها و سرزمينهايى را كه بركت به آن داده بوديم شهرها و آباديهايى آشكار قرار داديم" (وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بارَكْنا فِيها قُرىً ظاهِرَةً).

    در حقيقت در ميان آنها و سرزمين مبارك آباديهاى متصل و زنجيره‏ اى وجود داشت، و فاصله اين آباديها به اندازه‏ اى كم بود كه از هر يك ديگرى را مى‏ديدند (و اين است معنى" قُرىً ظاهِرَةً"- آباديهاى آشكار).

    ولى از آنجا كه تنها عمران كافى نيست، و شرط مهم و اساسى آن" امنيت" است اضافه مى‏كند" ما در ميان اين آباديها فاصله‏ هاى مناسب و نزديك مقرر كرديم" (وَ قَدَّرْنا فِيهَا السَّيْرَ).

    و به آنها گفتيم:" در ميان اين قريه‏ ها شبها و روزها در اين آباديها در امنيت كامل مسافرت كنيد" (سِيرُوا فِيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنِينَ).
    به اين ترتيب آباديها فواصل متناسب و حساب شده‏اى داشت، و از نظر حمله وحوش و درندگان بيابان، يا سارقين و قطاع الطريق نيز در نهايت امنيت بود، به گونه‏ اى كه مردم مى‏توانستند بدون زاد و توشه و مركب، بى آنكه احتياج به حركت دست جمعى و استفاده از افراد مسلح داشته باشند، بدون هيچ خوف و ترس از جهت ناامنى راه يا كمبود آب و آذوقه به مسير خود ادامه دهند.
    در اينكه جمله سيروا فيها ... (در اين آباديها سير كنيد ...) به وسيله چه كسى به آنها ابلاغ شد، دو احتمال وجود دارد: يكى اينكه به وسيله پيامبران آنها به آنها ابلاغ شد، و ديگر اينكه زبان حال آن سرزمين آباد و جاده‏ هاى امن و امان همين بود.
    مقدم داشتن" ليالى" (شبها) بر" ايام" (روزها) ممكن است از اين جهت باشد كه مهم وجود امنيت در شبهاست هم امنيت از نظر دزدان راه و هم وحوش بيابان، و گرنه تامين امنيت در روز آسانتر است.

    اما اين مردم ناسپاس در برابر آن همه نعمتهاى بزرگ الهى كه سرتاسر زندگانى آنها را فراگرفته بود- مانند بسيارى ديگر از اقوام متنعم- گرفتار غرور و غفلت شدند، مستى نعمت و كمى ظرفيت آنها را بر آن داشت كه راه ناسپاسى پيش گيرند، از مسير حق منحرف شوند و به دستورات الهى بى اعتنا گردند.[6]
    به هر حال معني «سيروا» درآيات مختلف تفاوت خاصي ندارد.


    [1] - سوره انعام،آيه11.

    [2] - سوره نمل،آيه69.

    [3] سوره عنكبوت،آيه20.

    [4] - سوره روم،آيه42.

    [5] - سوره سبأ،آيه18.

    [6] -آيت الله مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج‏18، ص: 63-64.

    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۵/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۷:۳۴
    تفاسیر کلمه «سیروا» در قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    سیر سه نوع است
    افاقی
    و انفسی
    در سیر انفسی شما سیر زمانی یا یاداوری به گذشته دارید
    در سیر افاقی شما سیر فیزیکی در زمین دارید
    که یا سیر معمولی است یا طی الارض است
    و شاید به صورت امیدوارانه ماشین زمان
    و اما سومین سیر
    سیر تاریخی که سه نوع است
    یا سیر در قران است که یا با نفس و قلب به باطن قران دست مییابید و یا به ظاهرش اکتفا میکنید
    یا سیر در روایات و احادیث
    یا سیری در کتب تاریخی

    همه ی این سیرها به نوعی میتوانند تفسیر این بخش از ایه باشند

    سیروا فی الارض
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ در ساعت ۰۰:۴۵

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319





    با نام و یاد دوست


    سلام و عرض ادب


    تفاسیر کلمه «سیروا» در قرآن





  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    تاپیک جمع بندی


    بسم الله الرحمن الرحیم



    دستور به سیر در زمین به صورت« سیروا» 13 مرتبه در قرآن تکرار شده است. در آیاتی مانند:
    «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ »(سوره آل عمران،آیه137)
    پيش از شما، سنّت‏هايى وجود داشت؛ (و هر قوم، طبق اعمال و صفات خود، سرنوشتهايى داشتند؛ كه شما نيز، همانند آن را داريد.) پس در روى زمين، گردش كنيد و ببينيد سرانجام تكذيب‏كنندگان (آيات خدا) چگونه بود؟

    «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجالاً نُوحي‏ إِلَيْهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرى‏ أَ فَلَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذينَ اتَّقَوْا أَ فَلا تَعْقِلُون‏»( سوره یوسف،آیه109)


    و ما نفرستاديم پيش از تو، جز مردانى از اهل آباديها كه به آنها وحى مى‏كرديم! آيا (مخالفان دعوت تو،) در زمين سير نكردند تا ببينند عاقبت كسانى كه پيش از آنها بودند چه شد؟! و سراى آخرت براى پرهيزكاران بهتر است! آيا فكر نمى‏كنيد؟


    «وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ»( سوره نحل،آیه36)


    ما در هر امتى رسولى برانگيختيم كه: «خداى يكتا را بپرستيد؛ و از طاغوت اجتناب كنيد!» خداوند گروهى را هدايت كرد؛ و گروهى ضلالت و گمراهى دامانشان را گرفت؛ پس در روى زمين بگرديد و ببينيد عاقبت تكذيب‏كنندگان چگونه بود.


    «أَ فَلَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتي‏ فِي الصُّدُور»(سوره حج،آیه46)


    آيا آنان در زمين سير نكردند، تا دلهايى داشته باشند كه حقيقت را با آن درك كنند؛ يا گوشهاى شنوايى كه با آن (نداى حق را) بشنوند؟! چرا كه چشمهاى ظاهر نابينا نمى‏شود، بلكه دلهايى كه در سينه‏هاست كور مى‏شود.


    و سایر آیاتی که به این مضمون هستند. این آیات در مورد سیر و سفر در زمین است تا انسانها با دید باز و دیده عبرت گیر بعد از دیدن سرگذشت اقوام گذشته از آن درس بگیرند و به سرنوشت شوم آنان گرفتار نشوند.



    مورد دیگری در قرآن داریم که به معراج پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره می کند و از ماده « سیر» استفاده شده است:« سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ»( سوره اسراء،آیه1)


    (پاك و منزّه است خدايى كه بنده ‏اش را در يك شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى- كه گرداگردش را پربركت ساخته ايم- برد، تا برخى از آيات خود را به او نشان دهيم؛ چرا كه او شنوا و بيناست.)



    این آیه اگرچه به سیر آسمانی پیامبر مکرم اسلام اشاره دارد ولی در این سیر نیز علم و آگاهی و توجه نهفته است. میتوان این آیه را اشاره به سیر معنوی دانست.


    سایر مشتقات«سیر» در قرآن به معانی دیگر غیر از حرکت و جابجایی انسان می باشد مانند آیه ای که در مورد قیامت است:« وَ يَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبالَ وَ تَرَى الْأَرْضَ بارِزَةً وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَدا» (سوره کهف،آیه47)


    (و روزى را به خاطر بياور كه كوه‏ها را به حركت درآوريم؛ و زمين را آشكار (و مسطح) مى‏بينى؛ و همه آنان [انسانها] را برمى‏انگيزيم، و احدى از ايشان را فروگذار نخواهيم كرد).



    در آیه96 سوره مائده و آیات10 و 19 سوره یوسف، واژه «سیاره» که از ریشه «سیر» است ذکر شده است. آیه 29 سوره قصص واژه«سار» در مورد مسافرت حضرت موسی(علیه السلام) با خانواده خود است.


    تفاسیر کلمه «سیروا» در قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  12. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود