صفحه 1 از 171 1231121314151101 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: كتاب: صد هزاران دام و دانه ست اي خدا: تحكيم خانواده با عمل به احاديث

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,669
    صلوات
    150097
    حضور
    209 روز 11 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585

    كتاب: صد هزاران دام و دانه ست اي خدا: تحكيم خانواده با عمل به احاديث




    صد هزاران دام و دانه ست اي خدا
    ( زهرها و پادزهرها ي اخلاقي و تربيتي در فضاي مجازي )
    سلام بر شما
    باز بنده سر و كله ام پيدا شد
    به خواست خدواند رحمان قصد دارم به تدريج متن كتابي كاربردي در اين تاپيك بارگذاري كنم.

    از نويسنده متشكرم كه كتابش را در اختيارم قرارداد
    نام كتاب
    صد هزاران دام و دانه است اي خدا ( زهرها و پادزهرهاي اخلاقي و تربيتي در فضاي مجازي)
    ناشر: دانا كتاب
    نويسنده: م ح قديري
    تاريخ:‌1392



    استفاده از مطالب اين تاپيك با ذكر منبع بلا مانع است

    There are Hundreds of thousands of traps & seeds, O Allah
    Educational & Ethical Poisons and antidotes
    (in cyberspace)


    By: Mohammad Hosein Ghadiri


    فهرست مطالب جلد اول

    مقدمه

    زير ساخت هاي بحث

    تعلیم و تربیت
    تعریف اخلاق
    حُسن و قُبح فعلي و فاعلي
    حوزه­ های کلی مطالعات اخلاقی
    اخلاق کاربردی

    اخلاق کاربردی در مكاتب مختلف
    ويژگي‌هاي اخلاق كاربردي
    اينترنت و اخلاق كاربردي
    رابطة اخلاق عملي و اخلاق كاربردي
    رابطة اخلاق كاربردي و اخلاق حرفه‌اي

    اخلاق رايانه و اطلاعات

    فضاي مجازی یا سايبري
    رابطه اخلاق با احکام
    علم اخلاق و حقوق
    ارتباط فضای مجازی با دنیای واقعی
    مصاحبه با کارشناسان فعال مذهبی
    نياز شديد به عرفان و اخلاق
    پورنوگرافي
    ویژگی ­های فضای مجازی
    نظام ارزشي امپرياليسم رسانه



    فصل اول: تعامل ما با خداوند رحمان

    اعجوبه آفرينش و رايانة ذهن
    آنتي‌ويروس‌هاي معنوي
    ديرخوابيدن، خوره‌اي توفيق خور
    عایق‌زدایی از دعا
    آجيل هاي خوشمزه مدرن
    مقامات عرفانی( طی الارض، مكاشفه و...)
    در به دران كوچه عرفان
    خانه تكاني معنوي
    نظارت خدا در خلوت
    شيطان و پنچر كردن بالن ارزشمندي
    شعاع دوستي و دشمني خدا
    عرفان درماني (تقواي سايبري)
    معرفي كتاب

    فصل دوم :تعامل ما با خودمان
    1- محاسبة نفس
    2- کشمکش های نفس و عقل


    الف) مکانیزم دفاعی انکار
    ب) مکانیزم دفاعی توجیه


    ج) مکانیزم دفاعی ناچیز شماری


    د) کنش نمایی مثبت و منفی




    ج)فرافكني
    د) بازداري هدف
    هـ)
    جابه جایی
    و) توجيه عقلي


    ز) خيال پردازي و رويا


    ح) مكانيزم واپس روي
    مكانيزم هاي دفاعي رواني و اخلاقي پخته تر

    قدرت اراده
    غریزه جنسی
    خلوت های اینترنتی
    فراغت و سرگرمي هاي اینترنتی
    حق جسم و نعمت سلامتي

    ************************************************** ***********************************

    فهرست مطالب جلددوم

    فصل سوم تعامل با دیگران

    پيوندجويي

    همسريابي و همسرگزيني سايبري
    فضای مجازی و همسران
    فضای مجازي و فرزندان
    پورنوگرافي يا هرزه نگاري ارشاد سایبری
    علمی و پژوهشی
    کار و فضای مجازی
    تجاوز به حقوق دیگران و وظیفه ما
    امر به معروف و نهی از منکر سایبری
    مبلغان دینی سایبری
    فخر فروشی
    مشکلات روانی و رفتارهای غیراخلاقی
    غيرت سايبري
    تقوای سیاسی
    چرت و پرت شناسي(مغالطه هاي سياسون لائيك و بي تقوا و نااگاه)
    جهاد سایبری1
    جهاد سایبری2 (اسب تروای سایبری)
    چند توصیه اخلاقی دیگر



    فصل چهارم: تعامل ما با طبیعت و جهان


    داستان

    داستان:چه بي رحمانه زيبايي
    داستان: طلسم شده
    تحليل داستان
    داستان: عشق و نفرت
    داستان:‌يك فنجان محبت
    داستان:
    شیب شهوت - چسب احساس
    تحليل داستان
    داستان تعبير خواب (با تحليل آن)
    داستان: گاو صندوق غيرت
    داستان: کروکودیل دریای اینترنت (خلوت اینترنتی)

    داستان: آب و سراب ها
    داستان:
    بي اف ناز من
    داستان: دبه هاي دخترانه

    داستان: آموزش مطربی

    چوب اعتماد(خيانت همسر)
    فهرست منابع

    **************************

    پي دي اف مسابقه اول

    پي دي اف مسابقه دوم


    ویرایش توسط ریحــانه الــنبی : 1395/12/22 در ساعت 14:03

    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,669
    صلوات
    150097
    حضور
    209 روز 11 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585




    كتاب: صد هزاران  دام و دانه ست اي خدا:  تحكيم خانواده با عمل به احاديث



    كتاب: صد هزاران  دام و دانه ست اي خدا:  تحكيم خانواده با عمل به احاديث

    ویرایش توسط حامی : 1395/02/08 در ساعت 20:23

    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


  4. #3

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,669
    صلوات
    150097
    حضور
    209 روز 11 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585




    امام جعفر صادق(ع):
    هرکه دوست دارد از اصحاب قائم باشد، بايد منتظر باشد
    و در عمل اهل ورع و محاسن اخلاق باشد اين چنين فردي منتظر واقعي است.[1]
    مقدمه
    همان­ گونه که درخت، ریشه، تنه، شاخ و برگ و میوه دارد. درخت دین‌داری نيز سه بخش دارد:
    ریشه و تنه (عقاید)،
    شاخ و برگ‌ها (احکام شرعی)
    و میوه ­ها (اخلاق).
    اين سه بخش­ ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. با تفکر و تحقیق، اعتقادات دینی شکل می­ گیرد و وارد دایرة دین می­ شویم. با عمل به آنچه که می­ دانیم و انجام واجبات و ترک گناهان اعتقادي و عملي به مقامات والاي اخلاقی و عرفانی می­ رسیم.[2]
    جهان‌بيني توحيدي، آیین بهتر زیستن است و بندگی خدا. «نگرش توحيدي» هم چون نخ تسبیح مهره­­ های قيمتي پندار، کردار و گفتار را به هم وصل می­ کند. مهم‌ترين فوايد اين نگرش عبارتند از:

    1. زندگی هدفمند و معنادار،
    2. محبوبیت[3]و جذابیت بين مردم[4]،
    3. انسجام و توحیدیافتگی شخصيت،
    4. يافتن پاسخ سؤالات اساسي زندگي (من كيستم؟ اين جا كجاست؟ با كه هستم؟ چرا اين جا هستم؟ تا كي اينجا هستم؟ و كجا خواهم رفت؟)،
    5. كاهش ترديدهاي و سردرگمي،
    6. افزايش آرامش روان،
    7. تکامل ابعاد مختلف شخصيت،
    8. ارتقا سلامت روان،
    9. يافتن معنا براي دردها و رنج‌ها و فقدان‌ها،
    10. رضایت­ از زندگي.


    اسلام برای اجرایی شدن و تحقق «زندگی هدفمند» مي گويد «
    بكوشيد» ساعات شبانه روزمان را به چهار بخش «عبادت»، «کسب و کار حلال»، «معاشرت سالم»، «لذات و تفریحات سالم برای کسب نشاط بیشتر در سه بخش قبل[5]» تقسیم کنیم.[6]نيز بايد امروز ما با نظارت، مراقبت و محاسبة دقیق کردار، پندار و گفتارمان، بهتر از دیروز باشد.[7]

    زندگي در فضاي سايبري و بيروني
    براي اين كه فضاي مجازي ما را از اثرات حقيقي و واقعي اين فضا غافل نكند در اين كتاب گاهي مواقع در كنار فضاي مجازي از واژة «فضاي سايبري» استفاده مي‌كنيم. فضای سايبري را نباید جدای از زندگی در دنیای واقعی در نظر بگیریم. بايد لحظه به لحظه با خود بگوييم كه به عنوان موجودي بااراده و بااختيار و هدفمند، من كجاي آن چهار بخش يادشده هستم. فراموش نكنيم كه در زندگي توحيدي بايد همة كارهاي ما در مسير زندگي و با نيت خدايي و جلب رضايت خدا باشد. بنابراين يك انسان موحد نمي‌تواند باري و به هر جهت خود را در مسير
    فن آوري ارتباطات و اطلاعات قرار دهد. بلكه با سيل بندهاي عاقلانه از اين امكانات به بهترين وجه در مسير كمال و رشد خود و ديگران استفاده مي‌كند.

    زهرها و پادزهرهاي تربيتي
    با اين كه مسائل مختلف مربوط به فضاي مجازي زندگي فردي و اجتماعي و ديني و اخروي ما را در بر گرفته است، متأسفانه براي آسيب‌شناسي و آسيب‌زدايي تربيتي و اخلاقي با فقر شديد كتاب و سخنراني مواجه هستيم. امروزه بخش مهمي از پرونده هاي نيروي انتظامي، جلسات دادگاه‌ها و مشاوره‌هاي حضوري و تلفني به مسائل مربوط به فضاي مجازي اختصاص دارد.
    فضاي مجازي ويژگي‌هاي خاصي دارد كه آشنانبودن با آنها زمينه ساز آسيب‌هاي اخلاقي و تربيتي زيادي مي‌شود. براي دفع و رفع اين آسيب‌ها و استفاده بهينه از اين فضا در اين كتاب با ويژگي‌هاي فضاي مجازي آشنا خواهيم شد.
    مهم‌ترين مشكلات و مسائل تربيتي و اخلاقي در فضاي مجازي عبارتند از:



    1. همسريابي و همسرگزيني (دائم يا موقت)،
    2. مزاحمت‌هاي ايـنترنـتي،
    3. اعتياد به پورنوگرافي،
    4. هووهاي ديجيتالي،
    5. اعتياد اينترنتي،
    6. دوستي اينترنتي،
    7. تجاوز به عنف،
    8. خيانت همسران،
    9. دعانويسي و رمالي،
    10. وابستگي و عشق سايبري،
    11. مشاوره‌هاي مختلف پزشكي، روان شناختي، ديني، حقوقي ... .


    ويژگي‌هاي اين كتاب
    مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب

    1. جديد بودن مسائل،
    2. كاربردي بودن مباحث،
    3. بيان راه‌كارهاي عملي براي مشكلات
    4. بيان سودها، امتيازات و فوايد فضاي مجازي،
    5. بررسي دودها و آسيب ها و شيوه هاي دفع و رفع آنها،
    6. كمك از سودهاي اين فضا براي دفع و رفع دودها و آسيب ها،
    7. خواننده و مخاطب محور بودن( براساس پرسش هاي رائج مردم)،
    8. متكي بودن مباحث به مصاحبه‌هاي مختلف با كارشناسان فضاي مجازي(ر.ك: پرسش 16)،
    9. توجه به تعاملات چهارگانه زندگي (ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با ديگران و ارتباط با طبيعت).
    10. بيان روش براي دفع (پیش‌گیری) رفع و دفن (درمان) صفات بد و عادات منفي و کسب صفات خوب و عادات مثبت،

    براي اين منظور از چهار روش رفتاري، شناختي و عاطفي استفاده شده است:
    الف)روش‌هاي عاطفی: مانند توسل و سلام روزانه به امام زمان (عج)،
    ب) روش‌های رفتاری: مانند ذکر گفتن، جريمه، تشويق، كنترل محرك، محاسبه نفس مکتوب و..،
    ج) روش‌هاي تجسمي: مانند تصور ضررهاي دنياي و اخروي گناه يا تجسم فوايد علمي خويشتن‌داري.
    د) روش‌هاي‌شناختی: مانند آگاهي از ويژگي‌هاي فضاي مجازي و شناخت از نیرنگ‌های نفس و شیطان.
    روش‌هاي شناختی به ما آگاهی می‌دهد و آگاهی و دانايي لازمة توانايي و مدیریت مقتدرانه برای مهار هوس، نفس و خودکنترلی است:

    اقتضای جان چو ای دل آگهی است
    هر که آگه تر بود جانش قوی است

    اگرچه رودخانه فضاي مجازي، از كوه امپرياليسم رسانه اي جاري مي شود و صدهزاران و دام و دانه دارد، ولي اگر ما خود را در اين دنيا هم در محضر خداوند بدانيم، دستوراتش را رعايت كنيم و با قرآن، كتب اخلاقي و علماي اخلاق مأنوس باشيم از آسيب ها در امان خواهيم بود.

    گر هزاران دام باشد در قدم
    چون تو با مایی، نباشد هیچ غم

    قدرداني و تشكر

    در پايان از استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمين دكتر مرتضي آقاتهراني تشكر و قدرداني مي كنم. با گرفتاري هاي زيادي كه دارند اين كتاب را مطالعه كردند و ضمن راهنمايي هاي خود، مشوق نشر و چاپ آن بودند.
    نيز از همه شما خوانندگان بزرگوار كه انتقادات و پيشنهادات خود را به بنده هديه خواهيد داد.

    اُحِبُّ الصَّالِحِینَ وَ لَستُ مِنهُم ** لَعَلَّ اللهَ یَرزُقُنِی صَلاحاً

    ****
    1392
    م . ح قديري


    ******

    «قلب مؤمن جزیرۀ خضراء است؛
    هر جا باشد، حضرت در آن جا پا می­ گذارد.
    »
    [8]





    [1] . امام صادق (ع) فرمود: مَن سَرَّ أن يَکونَ مِن أصحابِ القائِمِ فَليَنتَظِر وَ ليَعمَل بِالوَرَعِ وَ محاسِنِ الأخلاقِ وَ هُوَ مُتنَظِرٌ (محمدباقر مجلسي، بحارالأنوار، ج52، ص140).
    [2] .
    حامد اسلام­جو، پرسش­ های شما، پاسخ ­های آیت ­الله بهجت، ص81-116.
    [3] . قرآن مي‌فرمايد:يقيناً كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده‏ اند، به زودى [خداى‏] رحمان براى آنان محبتى [در دل ها] قرار مى دهد؛ إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا(مریم.96).
    [4] . افراد هدفمند رفتارشان برای دیگران نظامند و قابل تفسیر و پیش­ بینی است به همین دلیل برای دیگران جذابیت و محبوبیت دارند.
    [5] . لذات و تفریحات سالم مانند شارژ باطری وجود برای انرژی در سه بخش قبل عبادت، کار و معاشرت است.
    [6] . امام موسي كاظم (عليه السلام) فرمودند:
    اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَات؛‏
    1. سَاعَه لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ :2. وَ سَاعَه لِأَمْرِ الْمَعَاشِ: 3. وَ سَاعَه لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَكُمْ عُیُوبَكُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَكُمْ فِی الْبَاطِنِ:4. وَ سَاعَه تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات‏ (محمدباقر مجلسي، بحارالأنوار،جلد 75، ص346).
    جدیت و تلاش در روایت اشاره به این دارد که برنامه زندگی نیاز به مراقب نظارت و اراده جدی دارد و با اهمالکاری و تنبلی سازگاری ندارد.
    [7] . در روایات مي خوانيم: «کسی که هر روز محاسبه نفس نکند از ما نیست.» و «هرکس دو روزش یکسان باشد، زیانکار است.»
    [8] . محمدحسین رخشاد، در محضر بهجت، ج2، ص179.

    ویرایش توسط ریحــانه الــنبی : 1395/09/06 در ساعت 14:43

    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


  5. #4

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,669
    صلوات
    150097
    حضور
    209 روز 11 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585



    معرفي كتاب



    كتاب: صد هزاران  دام و دانه ست اي خدا:  تحكيم خانواده با عمل به احاديث




    گناه شناسي
    استاد قرائتي

    ..............

    انگليسي

    كتاب: صد هزاران  دام و دانه ست اي خدا:  تحكيم خانواده با عمل به احاديث
    GREATER SINS

    Shaheede Mehraab Ayatollahul-Uzma Dastaghaib

    Author: Al-Haaj Sayed Abdul Husain Dastghaib Shirazi

    Translated By: Sayed Athar Husain S.H. Rizvi

    First Edition: 1425 - 1383 - 2004

    ویرایش توسط حامی : 1394/11/14 در ساعت 21:45

    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


  6. #5

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,669
    صلوات
    150097
    حضور
    209 روز 11 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585



    زير ساخت هاي بحث
    همان‌گونه كه ساختمان نياز به پي و فنداسيون دارد. در مباحث علمي نيز بايد پيش‌نياز و زيرساخت‌هاي بحث را مورد توجه و تأكيد قرار دهيم در اين بخش به زير ساخت‌هاي مهم اين كتاب به شكل پرسش و پاسخ خواهيم پرداخت.
    ویرایش توسط حامی : 1394/11/28 در ساعت 08:32

    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


  7. #6

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,669
    صلوات
    150097
    حضور
    209 روز 11 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585



    تعليم و تربيت
    پرسش1: آموزش دادن (تعليم) و پرورش (تربيت) را تعريف كنيد؟
    پاسخ: «تعليم»، پرورش و استقلال نيروى فكرى دادن و زنده كردن قوه ابتكار متعلم و آموزنده است. «تربيت»، برنامه‌اي سنجيده و مستمر براي فراهم آوردن «زمينه‌هاي لازم» و «رفع موانع» براي پرورش دادن و به فعليت درآوردن استعدادهاي درونى در جهت رسيدن كمال مطلوب است. تربيت در انسان بايد بر اساس اصول (مانند اصل آهستگي و پيوستگي، اصل اختيار و اصل تعادل) و روش‌ها (مانند تشويق، تغافل) و اهداف ( نخستين، مياني و غايي) متكي به شرع، عقل و علم باشد.

    كاربرد واژه تربيت فقط در مورد جانداران صحيح است؛ زيرا غير جانداران را نمى توان به مفهوم واقعى پرورش داد آن طور كه يك گياه يا حيوان و يا يك انسان را پرورش مى دهند. پس تربيت بايد
    تابع و پيرو فطرت، طبيعت و سرشت شىء باشد. اگر بنا باشد يك شىء شكوفا شود بايد كوشيد تا همان استعدادهايى که در آن هست بروز كند. بنابراين، تربيت در انسان به معناي پرورش دادن استعدادهاى او است.
    ابعاد استعدادهاي انسان عبارتند از:
    بعد عقلى (علمى و حقيقت‌جويى)،
    بعد اخلاقى (وجدان اخلاقى)،
    بعد دينى (حس تقديس و پرستش)،
    بعد هنرى و ذوقى يا بعد زيبايى
    و بعد خلاقيت، ابتكار و ابداع. [1]
    _______________
    _________________________


    [1] . محفوظ نزد مؤلف
    تذكر: كليه پي نوشت هاي اين كتاب بعدا با پي دي اف خواهد آمد.


    ویرایش توسط ریحــانه الــنبی : 1394/12/04 در ساعت 13:14

    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


  8. #7

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,669
    صلوات
    150097
    حضور
    209 روز 11 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585



    تعريف اخلاق
    پرسش2: اخلاق از نظر لغوي و اصطلاح يعني چه؟ و علم اخلاق را تعريف كنيد؟
    پاسخ:اخلاق، جمع «خُلْق و خُلُق» به معنای خوی و سرشت باطنی انسان است که تنها با دیدة بصیرت و غیر ظاهر قابل درک است. در مقابل، «خَلق» به شکل و صورت محسوس و قابل درک با چشم ظاهر گفته می­ شود.[1]خُلق عبارت است از ملکات[2]انسانی و صفات استوار درونی كه بر اثر طبیعت فطری، وراثت، تمرین و تکرار ملکه شده ­اند و به موجب آنها، افعال نيك و بد اختياري، بدون تكلّف و تأمل از انسان صادر مي شود.[3]همان­ گونه كه اهل صنعت و حرفه­ در مقايسه با افراد ناشی و تازه كار، به آساني كار خود را انجام مي ­دهند، اهل ملكات فاضله (اخلاق خوب) و رذيله (اخلاق بد) نيز به آساني کار خوب يا بد را انجام مي­ دهند.

    علم اخلاق
    علم اخلاق، علمی است که صفات و افعال خوب و شیوه­ های آراسته شدن به آنها و صفات و افعال بد و شیوه­ های پیراستگی از آنها و آثار و نتایج صفات و افعال خوب و بد و رفتارهای اختیاری متناسب با آنها را مورد بررسی قرار می­ دهد.[4] هدف نهایی علم اخلاق همان هدف خلقت یعنی رسیدن به کمال و سعادت حقیقی با کمک عقل، شرع و قدرت اراده و اختیار انسان است. همان گونه که طب جسمانی دو وظیفة حفظ سلامتی و دفع مرض دارد، طب روحانی نیز دو وظیفة مهم دارد یکی کسب فضایل و دیگری دفع رذایل. [5]


    ** ملکه یعنی اوصاف اخلاقی خوب یا بد که در شخص دوام و ثبات یافته باشد.



    ویرایش توسط ریحــانه الــنبی : 1394/12/04 در ساعت 13:14

    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


  9. #8

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,669
    صلوات
    150097
    حضور
    209 روز 11 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585



    حُسن و قُبح فعلي و فاعلي
    پرسش3: از نظر اسلام به چه كاري اخلاقي گفته مي‌شود؟ و معناي الأعمالُ بالنِّياتِ چيست؟
    پاسخ: اخلاق اسلامی بر خلاف سایر مکاتب اخلاقی، به حُسن فعلی (کارهای خوب) محدود نمی­ شود، بلکه حُسن فاعلی (انگیزة الهی داشتن) را هم لازم می­ داند. بنابراين دانشمنداني كه اختراعات مفيدي داشته‌اند و به هم‌نوع خدمت كرده‌اند و نيت خدايي هم داشته‌اند كارشان از نظر اخلاقي ارزشمند است.

    لطف و كرم خداوند
    هم قلب بايد صاف و خدايي باشد و هم عمل بايد شايسته و نيك. همان‌گونه كه دانه براي رشد هم به مغز و هم به پوست نياز به دارد. به اعمال ما نيز وقتي اجر و ثواب تعلق مي گيرد كه هم مغز (نيت خدايي) داشته باشند و هم پوست (ظاهر اعمال و عبادات).
    الأعمالُ بالنِّياتِ؛ يعني اين كه نيات ما، جان اعمال هستند همان‌گونه كه مغز دانه مهم‌تر از پوست است. اگر فردي قصد داشته باشد كه وارد سايت‌هاي مبتذل شود ولي اينترنتش قطع شود و عملا نتواند عكس يا فيلمي ببينيد چنین شخصی اگر چه قبح فعلی (کار زشت) انجام نداده، ولی با قبح فاعلی قصد بد دروني خود را نشان داده است. خداوند به خاطر تفضل و کرم خودش او را عقاب نمی‌کند. تا زماني كه كار زشت عملي نشود خداوند ما را مجازات نمي‌كند. لطف خداوند نبايد جسارت ما را زياد كند حضرت علي عليه السلام مي فرمايد: «
    مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ كسى كه زياد به [لذت] گناهان بينديشد، گناهان او را به طرف خود بكشانند.»[1]فردي هم كه زياد به فوايد دنيوي و اخروي كارهاي نيك بينديشد به احتمال قوي آن اعمال را انجام خواهد داد.
    در برابر، اگر قصد داشته باشيم وارد سايتي شويم و به خاطر خدا گره از مشكلات علمي، ديني و فلسفي كسي باز كنيم، ولي برق برود با اين كه كار خيري انجام نداده ايم خداوند به خاطر نيت پاك و نيكوي ما از روي كرم و لطفش به ما پاداش مي‌دهد.


    كتاب: صد هزاران  دام و دانه ست اي خدا:  تحكيم خانواده با عمل به احاديث

    ویرایش توسط ریحــانه الــنبی : 1394/12/04 در ساعت 13:13

    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


  10. #9

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,669
    صلوات
    150097
    حضور
    209 روز 11 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585



    حوزه­ های کلی مطالعات اخلاقی
    پرسش4: به طور كلي حوزه‌هاي مطالعات اخلاقي چه مباحثي را در بر مي‌گيرند؟ و اخلاق كاربردي در كدام بخش است؟

    پاسخ: مطالعات اخلاقي در سه حوزه اخلاق توصيفي، اخلاق تحليلي و اخلاق هنجاري صورت مي‌گيرد:
    1- اخلاق توصيفي:صرفاً اخلاقيات جوامع و گروه ­هاي مختلف و اديان یا مذاهب خاصي توصيف مي‌شود. مثلاً مي‌گوييم اخلاق پيامبر اسلام(ص) يا اخلاق مسيحيان يا اخلاق اسكيموها به اين صورت است. صرفاً توصيف مي‌كنيم و خبر مي‌دهيم، ولي هيچ ارزش‌گذاري نمي‌شود.

    2- اخلاق تحليلي:مطالعات تحليلي و فلسفي اخلاق مربوط به فلسفة اخلاق است که حوزه‌هاي مختلف اخلاق را از ابعاد مختلفي مورد مطالعه قرار مي‌دهد. نیز مفاهيمي‌ را كه در يك جمله اخلاقي مثل «راستگويي خوب است» مورد بررسي قرار مي‌گيرد كه «خوبي» يعني چه؟ «راستگويي» يعني چه؟ معيار و تعريف خوب بودن چيست؟

    3- اخلاق هنجاري يا دستوري:این حوزه، خيلي به علم اخلاق اصطلاحي نزديك است. به طور كلي مي‌توان گفت كه اخلاق هنجاري آن نوع مطالعاتي است كه به بررسي بايد‌ها و نبايد‌ها يا شايستگي‌ها و ناشايستگي‌ها در باب افعال اختياري انسان و صفات و ملكات انساني مي‌پردازد.
    «اخلاق کاربردی» یکی از زیر شاخه­ های اخلاق هنجاری است که به بررسی بايد‌ها و نبايدهای اخلاقی در حوزه‌هاي خاصي می ­پردازد، مثلاً در بحث تحصيل علم كه به آن اخلاق دانشجويي مي‌گوييم بايد‌‌ها و نبايد‌هاي اخلاقي را مورد بررسي قرار مي‌دهد. يا الزامات اخلاقي را در حوزه پژوهش مورد بررسي قرار مي‌دهد.


    كتاب: صد هزاران  دام و دانه ست اي خدا:  تحكيم خانواده با عمل به احاديث

    ویرایش توسط ریحــانه الــنبی : 1394/12/04 در ساعت 13:13

    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


  11. #10

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,669
    صلوات
    150097
    حضور
    209 روز 11 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585



    اخلاق کاربردی
    پرسش 5: اخلاق كاربردي را توضيح دهيد؟ چند نمونه مثال بزنيد؟
    پاسخ: گفتيم كه اخلاق کاربردی حوزه­ ای از پژوهش­ های اخلاقی و زير مجموعه اخلاق هنجاري است.
    اين علم تلاش مي‌كند معضلات اخلاقی پیچیده را که در جوانب مختلف زندگی به رشد علم و فن‌آوري ظاهر می ­شود حل­ کند. اين معضلات نوپديد با پیچیدگی موضوع و یا به سبب وجود اصول اخلاقیِ متعارض پدید مي‌آيد و انسان اخلاق‌مدار را دچار تحیر و سردرگمی می‌کند.
    [1]
    اخلاق کاربردی از کاربرد و تطبیق استدلال ­ها، اصول، ارزش ­ها و ایده­ آل ­های اخلاقی در مورد رفتارهای اخلاقی فردی و اجتماعی با توجه ویژه به معضلات و تعارضات اخلاقی بحث مي‌كند.
    [2]

    عمده‌ترين معضلات اخلاقی نوپدیده در مسائل و مباحث زیر بحث خودنمايي مي‌كنند:

    اخلاق فن ­آوری اطلاعات و ارتباطات (مانند اخلاق رايانه، اخلاق اينترنت)، اخلاق دانش‌اندوزی و علم‌اندوزی، اخلاق پژوهش، اخلاق نقد، اخلاق گفتگو، اخلاق محیط زیست، اخلاق سیاست، اخلاق جنسی، اخلاق همسرداری، اخلاق معیشت، تجارت و بازرگانی، سقط جنین، قتل ترحمی، شبیه ­سازی، شهروندی، مهاجرت، حقوق حیوانات، نژاد پرستی، تبعیض جنسی، خشونت و جنگ.[3]


    كتاب: صد هزاران  دام و دانه ست اي خدا:  تحكيم خانواده با عمل به احاديث

    ویرایش توسط ریحــانه الــنبی : 1394/12/04 در ساعت 13:12

    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


صفحه 1 از 171 1231121314151101 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. گفت پيغمبر صحابى زيد را **كيف اصبحت اى رفيق با صفا
    توسط رضا در انجمن سیره پیامبر اسلام(ص)
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1390/11/29, 15:14
  2. خواب ديدن سكينه سلام الله عليها در شهر شام
    توسط رضا در انجمن تاریخ اهل بیت(ع)
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1390/11/29, 08:18
  3. حضرت سكينه در کربلا
    توسط شبکه1 در انجمن تاریخ اهل بیت(ع)
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1390/10/07, 19:35
  4. موانع سير و سلوك(سالكين مراقب باشند!)
    توسط سادات در انجمن نکات و لطایف معرفت نفس
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1390/09/09, 10:10
  5. آيت الله مشكيني - سختیهای موسی(ع)
    توسط مدیر فرهنگی در انجمن سخنرانی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1390/03/06, 06:45

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از 1395/09/01, 12:53 : 22

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود