صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با توجه به آیات ناسخ و منسوخ، قرآن حادث است یا قدیم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    367
    حضور
    15 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    374

    اشاره با توجه به آیات ناسخ و منسوخ، قرآن حادث است یا قدیم؟




    با سلام و عرض ادب.
    با تحقیقاتی که در زمینه ی حدوث یا قدم قرآن انجام دادم و با جمعبندی آرای صاحبنظران، مشخص شد که علم قرآن را قدیم، و اصوات و حروف و نزول وحی را حادث دانسته اند.
    بدون ورود به این مباحث، آنچه متناقض می نماید، وجود آیات منسوخ در قرآنیست که نازل شده است.
    چنانچه آیات ناسخ و منسوخ را از علم الهی قلمداد کنیم و قدیم:
    خداوندی که علمش قدیم است چرا آیات منسوخ را در علم خود ویرایش نکرده و از ابتدا آیات ناسخ را نازل نکرده است؟!
    با این وصف که عالم الغیب است و از ابتدا می دانسته آیات ناسخ سرانجام جایگزین آیات منسوخ خواهند شد؟!
    خداوند در قرآن دقیقا می گوید بعضی آیات را با آیات "بهتر" جایگزین خواهم کرد.
    آیا این امر علاوه بر اشکال قبلی که عرض کردم، با فیاضیت مطلقه ی خداوند ناسازگار و متناقض نیست؟

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319



    با نام و یاد دوست






    با توجه به آیات ناسخ و منسوخ، قرآن حادث است یا قدیم؟








    کارشناس بحث: استاد عمار


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    نقل قول نوشته اصلی توسط antijahl نمایش پست ها
    خداوندی که علمش قدیم است چرا آیات منسوخ را در علم خود ویرایش نکرده و از ابتدا آیات ناسخ را نازل نکرده است؟!
    با این وصف که عالم الغیب است و از ابتدا می دانسته آیات ناسخ سرانجام جایگزین آیات منسوخ خواهند شد؟!
    خداوند در قرآن دقیقا می گوید بعضی آیات را با آیات "بهتر" جایگزین خواهم کرد.
    آیا این امر علاوه بر اشکال قبلی که عرض کردم، با فیاضیت مطلقه ی خداوند ناسازگار و متناقض نیست؟
    با سلام و ادب
    در رابطه با این سوالات شما باید عرض کنم قبلا در انجمن مفصل تاپیک های متعددی این سوالات رو پاسخ داده است که بنده لینک اونها رو خدمتتون میدم و مطالعه کنید. اگر بعد مطالعه قانع نشدید در خدمت هستم:
    فلسفه آیات ناسخ و منسوخ
    ناسخ و منسوخ
    ناسخ و منسوخ در آيات قرآن كريم
    کاربرد عملی آیات منسوخ شده چیست؟

    با توجه به آیات ناسخ و منسوخ، قرآن حادث است یا قدیم؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    367
    حضور
    15 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    374



    سلام و عرض ادب.
    لینک های ارائه شده مطالعه شد.
    متاسفانه در موضوعات فوق هم مسئله و شبهه ی اصلی که سطح خفیف شبهه ی بنده است بی پاسخ منطقی باقی ماند.
    چگونه خداوند با آزمون خطا علمش را کامل می کند؟ (علم، به معنی خدا دانست اشاره به زمان اندکی قبل دارد).
    چه نیازی به ذکر عدد و رقم بوده که بعدا بخواهد اصلاح شود؟
    یا عدم توانایی اکثر مردان برای نزدیکی نکردن یک ماهه چه نیازی به آزمون دارد؟
    سوالات دیگری هم از باقی آیات بوجود می آید که همگی این شبهه را تقویت می کنند که علم خدا در زمان حدوث وحی، حاصل شده و قدیم نیست.
    .....
    مثالی می زنم تا به درک سوال نزدیکتر شویم:
    مثلا فردی با وزن 50 کیلوگرم قصد دارد یک نوزاد 3 کیلوگرمی را بیازماید که آیا این نوزاد توان تحمل وزن 50 کیلوگرمی را دارد یا نه!
    می رود روی نوزاد می ایستد و مشاهده می کند نوزاد در حال ترکیدن است!
    از روی نوزاد پایین می آید و وزنه ای 5 کیلویی را روی نوزاد قرار می دهد.
    در این حالت مشاهده می کند نوزاد وزنه را با کمی دشواری تحمل می کند.
    پس پی به آستانه ی تحمل نوزاد می برد.
    سوال اینجاست، آیا فرد عاقل از ابتدا توان تخمین و ارزیابی این مسئله را نداشت که نوزاد زیر 50 کیلوگرم بار می ترکد؟!

    ........
    (باتوجه به ارایه لینک ها از جانب شما، بنده فرض را بر اطلاع جنابعالی از روند آن مباحث گذاشته و ادامه دادم.)

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    نقل قول نوشته اصلی توسط antijahl نمایش پست ها
    سوال اینجاست، آیا فرد عاقل از ابتدا توان تخمین و ارزیابی این مسئله را نداشت که نوزاد زیر 50 کیلوگرم بار می ترکد؟!
    سلام

    باتوجه به ذات طبيعت واقتضاي تدريجي تكامل در آفرينش ، موضوع نسخ آيات وتكميل وتبديل به احسن قابل توجيه است .

    موضوع ديگر اتمام حجت براي خود انسانهاست !



  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    367
    حضور
    15 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    374



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها


    سلام

    باتوجه به ذات طبيعت واقتضاي تدريجي تكامل در آفرينش ، موضوع نسخ آيات وتكميل وتبديل به احسن قابل توجيه است .

    موضوع ديگر اتمام حجت براي خود انسانهاست !

    علیک سلام.

    بسیار خوب این منطقیست. اما به شرطی که آیه دلالت بر حصول علم نکند توسط خدا.
    کلمه "علم" در آیه این معنا را می رساند که خداوند علم به عکس العمل مردم نداشت. آنقدر به آنها نگاه کرد و منتظر ماند تا "دانست" آنها ایمانشان ضعیف شده.
    اگر علم حصولی برای خدا قائل باشیم(حتی به همین میزان که در این آیه می بینیم)
    علم قرآن و کلام خدا دیگر قدیم نیست و حادث است.
    علم قدیم خدا نقض می شود.
    عالم الغیب بودن خدا نقض می شود.
    ووو

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    نقل قول نوشته اصلی توسط antijahl نمایش پست ها
    علیک سلام.

    بسیار خوب این منطقیست. اما به شرطی که آیه دلالت بر حصول علم نکند توسط خدا.
    کلمه "علم" در آیه این معنا را می رساند که خداوند علم به عکس العمل مردم نداشت. آنقدر به آنها نگاه کرد و منتظر ماند تا "دانست" آنها ایمانشان ضعیف شده.
    اگر علم حصولی برای خدا قائل باشیم(حتی به همین میزان که در این آیه می بینیم)
    علم قرآن و کلام خدا دیگر قدیم نیست و حادث است.
    علم قدیم خدا نقض می شود.
    عالم الغیب بودن خدا نقض می شود.
    ووو

    سلام

    مقصودتان كدام آيه است ؟

    البته خداوند از اول ميدانست كه چنين ميشود ...


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    367
    حضور
    15 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    374



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها



    سلام

    مقصودتان كدام آيه است ؟

    البته خداوند از اول ميدانست كه چنين ميشود ...
    علیک سلام
    : (الآن خفف الله عنکم و "علم" ان فیکم ضعفا فان یکن منکم مائة صابرة یغلبوا مائتین و ان یکن منکم الف یغلبوا الفین باذن الله و الله مع الصابرین)؛ «هم اکنون خداوند به شما تخفیف داد و "دانست" در میان شما افرادی ضعیف و سست هستند، در این حال اگر از شما صد نفر سرباز با استقامت باشند، بر دویست نفر غلبه می‌کنند و اگر هزار نفر باشند بر دو هزار نفر به فرمان خدا پیروز می‌شوند و خداوند با صابران است».
    ............
    اگر آیه به این شکل بود:

    الآن خفف الله عنکم "لان" فیکم ضعفا...
    هم اکنون خدا به شما تخفیف داد "زیرا" در میان شما افرادی ضعیف...

    معنای حصول علم توسط خدا از آن بدست نمی آمد.
    اما آیه در شکل اصلی خود این معنای قطعی را می رساند که خداوند بعد از نزول آیه منسوخ و قبل از نزول آیه ی ناسخ علم جدیدی کسب کرده است.
    ......

    اما در صورتی این گفته ی شما:
    البته خداوند از اول "مي دانست" كه چنين ميشود ...
    صحیح است، اصل آیه چنین باشد:
    الآن خفف الله عنکم و "کان یعلم" ان فیکم ضعفا ...
    یعنی خداوند از ابتدا می دانست.
    ولی شکل اصلی آیه چنین نیست.
    ویرایش توسط antijahl : ۱۳۹۴/۱۱/۱۵ در ساعت ۱۰:۵۷

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    نقل قول نوشته اصلی توسط antijahl نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب.
    لینک های ارائه شده مطالعه شد.
    متاسفانه در موضوعات فوق هم مسئله و شبهه ی اصلی که سطح خفیف شبهه ی بنده است بی پاسخ منطقی باقی ماند.
    چگونه خداوند با آزمون خطا علمش را کامل می کند؟ (علم، به معنی خدا دانست اشاره به زمان اندکی قبل دارد).
    چه نیازی به ذکر عدد و رقم بوده که بعدا بخواهد اصلاح شود؟
    یا عدم توانایی اکثر مردان برای نزدیکی نکردن یک ماهه چه نیازی به آزمون دارد؟
    سوالات دیگری هم از باقی آیات بوجود می آید که همگی این شبهه را تقویت می کنند که علم خدا در زمان حدوث وحی، حاصل شده و قدیم نیست.
    .....
    مثالی می زنم تا به درک سوال نزدیکتر شویم:
    مثلا فردی با وزن 50 کیلوگرم قصد دارد یک نوزاد 3 کیلوگرمی را بیازماید که آیا این نوزاد توان تحمل وزن 50 کیلوگرمی را دارد یا نه!
    می رود روی نوزاد می ایستد و مشاهده می کند نوزاد در حال ترکیدن است!
    از روی نوزاد پایین می آید و وزنه ای 5 کیلویی را روی نوزاد قرار می دهد.
    در این حالت مشاهده می کند نوزاد وزنه را با کمی دشواری تحمل می کند.
    پس پی به آستانه ی تحمل نوزاد می برد.
    سوال اینجاست، آیا فرد عاقل از ابتدا توان تخمین و ارزیابی این مسئله را نداشت که نوزاد زیر 50 کیلوگرم بار می ترکد؟!
    با سلام
    بنده خیلی متوجه منظورتون نشدم.
    دقت کنید که هیچ آزمون و خطایی توسط خدا در آیات ناسخ و منسوخ نبوده است بلکه علم الهی از ابتدا بر این بوده حکمی تا مدتی بیان شود و بعد از آن منسوخ شود.
    توجه کنید دوست عزیز که نسخ( وضع قانون جدید و نفی قانون سابق) در آیات قرآن به معنای جهل شارع نیست بلکه از آن جا که احکام تابع مصالح و مفاسدند ، در پاره ای از موارد ، مصلحت یا مفسدة یک امری ، همیشگی نبوده بلکه محدود به زمانی خاص است لذا ارادة شارع نیز از همان آغاز به صورت موقت و محدود به آن تعلق می گیرد و با پایان یافتن مصلحت آن حکم ، حکم جدید ، جعل و صادر می شود . بنابراین آیات ناسخه ، احکام و قوانین جدیدند که پیروی از آنها بر همه لازم است.

    لذا حکم از همان آغاز و در واقع محدود به زمان خاصي بوده که خداوند به آن آگاه است؛ هر چند مردمان نسبت به آن جاهل بوده و اين گمان را داشته‏اند که حکم دائمي است.
    نسخ به اين معنا هيچ اشکالي نداشته و با علم خدا و مصلحت الهي منافاتي ندارد؛ زيرا مدت حکم از اوّل موقتي و محدود بوده و سپري شدن دوران آن، به عنوان نسخ بعداً اعلان می شود. نسخ احکام اديان قبلي به وسيله پيامبر جديد از اين سنخ است.
    نسخ حقيقي در احکام الهي وجود ندارد، آن چه هست، نسخ مجازي است؛ يعني خداوند با نازل کردن آيه ناسخ به ما اعلام مي کند که آيه قبلي دائمي نبوده و مدتش تا اين جا بوده، و از اين جا به بعد ديگر مصلحت ندارد و بايد حکم جديد جايگزين شود.

    حالا هر اشکالی به جواب هست بفرمایید.
    با توجه به آیات ناسخ و منسوخ، قرآن حادث است یا قدیم؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    367
    حضور
    15 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    374



    علیک سلام استاد بزرگوار.
    غرض بنده از طرح چنین سوالاتی و شرکت در مباحث دیگر صرفا ایجاد فضای حقیقی برای به چالش کشیدن اعتقادات خودم می باشد و می خواهم برای خودم ثابت شود اعتقاداتم صحیح و بی اشکال و قابل دفاع منطقی هست یا خیر.
    لذا ناچارم از موضع یک خداناباور واقعی تمام شبهات خود را مطرح کرده و مبادی اعتقادی ام را از نقطه ی شروع و آغاز راستی آزمایی کنم تا قابل دفاع بودن آنها را در عمل و در یک بحث واقعی نتیجه بگیرم.
    اما علاوه بر سوال اساسی بنده که در پست قبلی اشاره شد، بیشتر آیه های ناسخ موید عقب نشینی خدا در مقابل اعراب صدر اسلام است. و به نوعی چانه زنی برتی دریاف تخفیف را می رساند.
    یعنی خداوند ابتدا حکم صدقه برای نجوا را وضع می کند و اعراب با تبانی خدا را وادار به تغییر تصمیم می کنند.
    در مورد عدم نزویکی در ماه رمضان همینطور.
    به نوعی این مسئله به شکل یک روش جاری بین خدا، پیامبر و اعرتب درآمده بود. و نهایتا انسان به این نتیجه می رسد که احکام اسلام را اعراب تثبیت کردند نه خدا. و این احکام طی معاملاتی بدست آمدند که پیامبر نقش واسطه بین خدا و اعراب را داشته است.

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود