صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی سرشت پاک آدمی!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582

    بررسی سرشت پاک آدمی!!




    سلام
    تو بحث های زیادی از این مطلب استفاده میشه که سرشت نوزاد پاک و خدا پرسته! و هر چی بزرگتر میشه، این سرشت تیره تر میشه!
    خیلیا ممکنه این مطلبو باور کنن ولی آیا این مطلب نمود بیرونی هم داره!!؟؟
    یه نوزاد وقتی به دنیا میاد و تا 1تا 2 سال اول زندگیش(اگه بیشتر طول نکشه!) منطقش اینه: بهم غذا بدید، ازم مراقبت کنید، هر چی میخوامو بهم بدید، وگرنه زندگیتونو به گند میکشم!! البته باید اینکارو بکنه تا زنده بمونه ولی آیا صفت خوبیه!؟ اسم این صفت خودخواهی یا خودشیفتگیه! یه نوزاد هرگز اهمیت نمیده که مادرش مریضه و با صدای گریش آرامششو سلب میکنه!
    همینطور بچه های کوچیک(از یک ساله) طبیعتشون قلدرمآبانه ست! یا میزارید اذیتتون کنن و یا با گریه شون اذیتتون میکنن!! آیا این صفت خوبه!؟
    به جز این دو ویژگی که کاملا مخالف سرشت پاکه، سوالاتی هم پیش میاد! مثلا اگه انسانها خوب بدنیا میان، این همه قانون برای چیه!؟ چرا والدین باید خوب بودنو به بچه هاشون یاد بدن!؟؟
    یا مثلا اگه طبق این مطلب بگیم که دزدا سرشت پاک دارن ولی بخاطر فقر به سمت دزدی میرن، چرا باید اونا محاکمه بشن!؟؟
    و هزاران سوال دیگه که ممکنه مطرح بشه!

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,516
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست






    بررسی سرشت پاک آدمی!!








    کارشناس بحث: استاد عامل


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام و عرض ادب

    سوال شما رو میشه در دوقسمت مطرح کرد:

    1. فطرت انسان خداجو است.

    «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفا فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَالنَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَالنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»؛ پس روى خود را متوجه آيين خالص پروردگار كن! اين فطرتى است كه خداوند، انسان ها را بر آن آفريده؛ دگرگونى در آفرينش الهى نيست. اين است آيين استوار، ولى اكثر مردم نمى دانند.
    «عن زراره قال: سَألتُ اباجعفر عليه السلام عن قول اللّه ـ عزوجل ـ الفطرة اللّه الَّتِى فَطَرَالنَّاسَ عَلَيها ـ قال فطرهم على مَعرِفَته انه ربهم» (رجال برقى، ص 241)؛ زراره از امام باقر عليه السلام درباره اين آيه سؤال مى كند و حضرت در پاسخ مى فرمايند: خداوند ايشان را بر شناخت اينكه او پروردگارشان است آفريد... .

    عمده رسالت انبیاء و پیشوایان دین، حفظ، پویایی و شکوفا ساختن فطرت انسان است. فطرت عبارت است از نوعی هدایت تکوینی انسان در قلمرو شناخت و احساس.( فطرت و دین، ص 18) امور فطرى كه در نهاد انسان قرار داده شده داراى شاخصه ها و ويژگى هاى ذيل مى باشند:
    همگانى بودن، غيراكتسابى بودن، زوال ناپذيرى، متعالى و مقدّس بودن، آگاهانه بودن، بالقوه بودن.

    از طرفی فطرت با غريزه تفاوت دارد، فطرت به ساختار روح تعلق داشته و تعلق غريزه به ساختار نفس و طبيعت آدمي است. روح كه منشا حيات و معنويت انسان است داراي گرايش هاي فطري معنوي است و نفس كه مقصود از آن طبيعت و نيروي مديريت حيات طبيعي در انسان است، نيز از گرايش هاي غريزي براي ادامه حيات برخوردار است. ولى بايد توجه داشت كه اين كشش ها و جاذبه‏ ها، بر دو گونه است: بعضى ناآگاه است؛ يعنى نياز به وساطت عقل و شعور ندارد؛ همان گونه كه حيوان بدون نياز به تفكر، به سوى غذا و جنس مخالف جذب مى‏ شود. اما گاهى تأثير آن به صورت آگاهانه است؛ يعنى اين جاذبه درونى در عقل و انديشه اثر مى‏ گذارد و او را وادار به انتخاب طريق مى‏ كند. معمولا قسم اول را غريزه، و قسم دوم را فطرت مى‏ نامند. (تفسير نمونه، ج ‏16، ص 423)

    بنابراین درخواست و تقاضای غذا، پوشاک و در کل نیازهای مادی کودک، به نیازهای غریزی او برمی گردد نه فطرت او.

    تمایلات فطری انسان که همان تمایلات عالی بشری از نظر روانشناسان است به چهار دستۀ کلی و اساسی تقسیم می شوند:
    1. حقیقت جوئی، 2. زیبائی دوستی، 3. خیر طلبی،4. حس دینی.(حس مذهبی یا بعد چهارم روح انسانی، ص 16ـ 32)


    2. اگر فطرت انسان پاک است، چرا برخی مخالف آن عمل می کنند؟

    در پاسخ به این سوال نیز چند مورد را می توان متذکر شد:

    اولا: منکران وجود خداوند و دین ستیزان، نسبت به معترفین خدا و دین باوران بسیار اندک اند. پس بسیاری از مردمان همچنان بر فطرت الهی اند.

    ثانیا: همین شمار اندک(منکران) نیز در جوامعی به سر می بردند و می برند که دین راستین به آنها عرضه نشده است.

    ثالثا: حقیقت فطرت هر چند تبدیل و دگرگون نمی شود، اما دستخوش شدت و ضعف می گردد؛ به این معنی که آموزش، پرورش، محیط و ... اگر در راستای فطرت خدادادی باشند، موجب شکوفایی و تقویت فطرت اند، اما اگر در برابر آن باشند، فطرت سلیم را مختل می کنند؛ خداوند در این باره می فرماید:
    «وَلا تَتَّبِعِ الْهَوی فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللّهِ»(ص/ 26)؛ هرگز هواى نفس را پيروى نكن كه تو را از راه خدا گمراه سازد.


    موفق و پیروز باشید...

    بررسی سرشت پاک آدمی!!

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب

    سوال شما رو میشه در دوقسمت مطرح کرد:

    1. فطرت انسان خداجو است.

    «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفا فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَالنَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَالنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»؛ پس روى خود را متوجه آيين خالص پروردگار كن! اين فطرتى است كه خداوند، انسان ها را بر آن آفريده؛ دگرگونى در آفرينش الهى نيست. اين است آيين استوار، ولى اكثر مردم نمى دانند.
    «عن زراره قال: سَألتُ اباجعفر عليه السلام عن قول اللّه ـ عزوجل ـ الفطرة اللّه الَّتِى فَطَرَالنَّاسَ عَلَيها ـ قال فطرهم على مَعرِفَته انه ربهم» (رجال برقى، ص 241)؛ زراره از امام باقر عليه السلام درباره اين آيه سؤال مى كند و حضرت در پاسخ مى فرمايند: خداوند ايشان را بر شناخت اينكه او پروردگارشان است آفريد... .

    عمده رسالت انبیاء و پیشوایان دین، حفظ، پویایی و شکوفا ساختن فطرت انسان است. فطرت عبارت است از نوعی هدایت تکوینی انسان در قلمرو شناخت و احساس.( فطرت و دین، ص 18) امور فطرى كه در نهاد انسان قرار داده شده داراى شاخصه ها و ويژگى هاى ذيل مى باشند:
    همگانى بودن، غيراكتسابى بودن، زوال ناپذيرى، متعالى و مقدّس بودن، آگاهانه بودن، بالقوه بودن.

    از طرفی فطرت با غريزه تفاوت دارد، فطرت به ساختار روح تعلق داشته و تعلق غريزه به ساختار نفس و طبيعت آدمي است. روح كه منشا حيات و معنويت انسان است داراي گرايش هاي فطري معنوي است و نفس كه مقصود از آن طبيعت و نيروي مديريت حيات طبيعي در انسان است، نيز از گرايش هاي غريزي براي ادامه حيات برخوردار است. ولى بايد توجه داشت كه اين كشش ها و جاذبه‏ ها، بر دو گونه است: بعضى ناآگاه است؛ يعنى نياز به وساطت عقل و شعور ندارد؛ همان گونه كه حيوان بدون نياز به تفكر، به سوى غذا و جنس مخالف جذب مى‏ شود. اما گاهى تأثير آن به صورت آگاهانه است؛ يعنى اين جاذبه درونى در عقل و انديشه اثر مى‏ گذارد و او را وادار به انتخاب طريق مى‏ كند. معمولا قسم اول را غريزه، و قسم دوم را فطرت مى‏ نامند. (تفسير نمونه، ج ‏16، ص 423)

    بنابراین درخواست و تقاضای غذا، پوشاک و در کل نیازهای مادی کودک، به نیازهای غریزی او برمی گردد نه فطرت او.

    سلام
    بحث سر این نیست که این نیازها غریزیه یا نه! بله اینا غریزین! ولی آیا رفتار متقابل هم غریزیه!؟(دقت کنید که جهان ذر هم هست که میگه این نوزاد فهم و آگاهی داره!)
    از طرفی فطرت تا اونجا که خوندم یه جور آگاهیه که با ناآگاهی همراهه! یعنی باور داریم که هست ولی دلیلی نداریم! اگه نیاز به آگاهی داشته باشه باید بگیم که انسان تا قبل از 18-19 سالگی فطرتی نداره!! در حالی که چنین ادعایی تابحال نشده!
    همینطور تو مطلب شما بررسی قلدرمآبانه بودن کودکانو ندیدم! اینکه دیگه نیازی هم بهش نداره!



    تمایلات فطری انسان که همان تمایلات عالی بشری از نظر روانشناسان است به چهار دستۀ کلی و اساسی تقسیم می شوند:
    1. حقیقت جوئی، 2. زیبائی دوستی، 3. خیر طلبی،4. حس دینی.(حس مذهبی یا بعد چهارم روح انسانی، ص 16ـ 32)

    کسی که این مطلبو گفته یا مدرک روانشناسی درستی نداشته و یا آزادی کامل نداشته!! حتی بدون مورد چهارمم این دیدگاه قابل نقده!! زیبایی یه چیز نسبیه!! هرچیزی میتونه این ویژگی رو داشته باشه!


    2. اگر فطرت انسان پاک است، چرا برخی مخالف آن عمل می کنند؟

    در پاسخ به این سوال نیز چند مورد را می توان متذکر شد:

    اولا: منکران وجود خداوند و دین ستیزان، نسبت به معترفین خدا و دین باوران بسیار اندک اند. پس بسیاری از مردمان همچنان بر فطرت الهی اند.

    ثانیا: همین شمار اندک(منکران) نیز در جوامعی به سر می بردند و می برند که دین راستین به آنها عرضه نشده است.

    ثالثا: حقیقت فطرت هر چند تبدیل و دگرگون نمی شود، اما دستخوش شدت و ضعف می گردد؛ به این معنی که آموزش، پرورش، محیط و ... اگر در راستای فطرت خدادادی باشند، موجب شکوفایی و تقویت فطرت اند، اما اگر در برابر آن باشند، فطرت سلیم را مختل می کنند؛ خداوند در این باره می فرماید:
    «وَلا تَتَّبِعِ الْهَوی فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللّهِ»(ص/ 26)؛ هرگز هواى نفس را پيروى نكن كه تو را از راه خدا گمراه سازد.


    موفق و پیروز باشید...
    در واقع سوال دوم این نیست! در واقع چنتا سواله!
    چرا خوبی(که قانونا باید در فطرت انسان باشه) نیاز به آموزش داره؟
    چرا اینقدر قوانین زیاده؟
    چرا به جای گناهکار، عامل گناهکار شدن اونو مجازات نمیکنن؟
    و...

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    به اعتقاد ما هر آنچه که خداوند در سرشت ما نهاده در بیرون برای آن پاسخ مناسب مهیا کرده است هر نیاز دورنی ما در بیرون، دو پاسخ دارد: یکی ما را به مقصد و مقصود می رساند و غرض یافتن همین پاسخ مناسب است و دیگری بیان نادرست و ناصواب است که ما را از مقصد دور می-کند. مثلاً جواب نیاز غریزۀ خوردن و آشامیدن با آب و غذای سالم و ناسالم در بیرون مهیا است. فطرت خداگرایی هم همین‌طور است. گروهی خدا را می پرستند و گروهی معبودهای غیرواقعی را.
    خداوند متعال در سرشت ما این مراحل از حیات را قرار داده است که در هر مرتبه ای به چیزی گرایش بیشتر داریم. از این علایق و گرایش ها باید در جهت رشد صحیح استفاده کرد و بهره برد.
    گفتیم که ویژگی دورۀ کودکی، دورۀ بازی است. این دوره را خداوند برای آموزش و یادگیری قرار داده است تا بچه ها بازی کنند و در بازی آموزش ببینند و از بزرگ ترها تقلید کنند. اساساً بازی میدان خوبی برای کودک است که بتواند احساساتش را بروز دهد. عواطف و علاقه اش را نشان دهد و آنجا که لازم می بیند گاهی کنترل کند. بازی عقل اجتماعی کودکان را رشد می دهد و امکان و فرصتی را فراهم می کند که اگر در طول بازی با مشکلاتی مواجه شد، درصدد حل یا تفاهم آن درآید. این ها آمادگی های لازم برای دوران بعد را در کودک ایجاد می کند. دین به این موضوع زیبا نگاه می کند. امام صادق(ع) از واپس زدن این تمایل، نهی می کند و می فرماید: «بگذار فرزندت تا هفت سال به بازی بپردازد».
    حضرت پیامبرصلی الله علیه وآله می فرمایند: برای هر کسی که کودکی نزد اوست، باید برای او کودک باشد. یعنی باید رفتارهای کودکانه انجام دهد و خود را به‌صورت همبازی آنان درآورد. در داستان کودکان یتیمی وقتی بچه ها گریه می کردند، حضرت علی(ع) بعد از آن همه مهربانی و لطف برای آن که بچه ها بخندند صدای گوسفند یا شتر در می آورند. این کار را حضرت زمانی انجام می دهند که حکومتش از کوفه تا مصر و ایران بخشی از آفریقا را فرا گرفته است.
    در داستان برادران یوسف در قرآن می بینیم که حضرت یعقوب(ع) به هیچ وجه راضی نمی شد یوسف به همراه برادرانش به صحرا برود، ولی برادران یوسف با این استدلال که او بچه است و نیاز به بازی دارد، او را با ما بفرست تا بازی کند، قانع می کنند.در واقع این برخوردها توجه اسلام را به بازی کودکان می رساند. خداوند در نهاد کودک عشق و علاقه به بچه های هم سن و سال خودش را قرار داده تا آنان از جمع شدن و بازی با هم لذت ببرند.

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام بزرگوار

    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    سلام
    بحث سر این نیست که این نیازها غریزیه یا نه! بله اینا غریزین! ولی آیا رفتار متقابل هم غریزیه!؟(دقت کنید که جهان ذر هم هست که میگه این نوزاد فهم و آگاهی داره!)
    در وجود انسان امیال گوناگونی وجود دارد که برخی باعث هدایت انسان(مانند فطرت) و بعضی برطرف کننده نیازهای(مادی مثلا) انسان است.
    از طرفی انسانهای بالغ دارای عقل هستند و نوزاد بهره بسیار کمی از این موهبت دارد، و مقابله به مثل در اینجا معنا ندارد!


    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    از طرفی فطرت تا اونجا که خوندم یه جور آگاهیه که با ناآگاهی همراهه! یعنی باور داریم که هست ولی دلیلی نداریم! اگه نیاز به آگاهی داشته باشه باید بگیم که انسان تا قبل از 18-19 سالگی فطرتی نداره!! در حالی که چنین ادعایی تابحال نشده!
    همونطور که عرض شد:
    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    فطرت عبارت است از نوعی هدایت تکوینی انسان در قلمرو شناخت و احساس.( فطرت و دین، ص 18)
    این نوع از هدایت(تکوینی) آموختنی نیست و از طرفی مگر اگاهی انسان از 19 سالگی به بعد شروع میشه؟!!! انسان از بدو تولد تا هنگام مرگ در حال کسب علوم تجربی و نظری است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    چرا خوبی(که قانونا باید در فطرت انسان باشه) نیاز به آموزش داره؟
    خوبی و بدی(یا حسن و قبح) عقلی است(به همین دلیل مسائل عمومی اخلاقی در بین ملل مختلف یکسان است و هیچ جامعه و فردی ظلم را نیکو نمیشمارد) و نیازی به آموزش نداره، اما نیاز به تذکر دارد.

    به همین دلیل خداوند به حضرت رسول(ص) میفرماید:
    وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنينَ (ذاریات/55)؛ و پند ده زيرا پند به مؤمنان سود مى‏ دهد. و همچنین در مورد قرآن میفرماید: ما هِيَ إِلاَّ ذِكْرى‏ لِلْبَشَر(مدثر-31)؛ قرآن نیست مگر برای تذکر بشر.
    تا جایی که امیر المومنین(ع) یک از حکمت های فرستادن پیامبران را زنده کردن عقول و احیا آن میداند.(نهج البلاغه، صبحی صالح، ص44)


    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    چرا اینقدر قوانین زیاده؟
    یعنی چی؟
    بر فرض زیاد بودن قوانین، دقیق و پیچیده بودن قانون حسن است نه نقص!


    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    چرا به جای گناهکار، عامل گناهکار شدن اونو مجازات نمیکنن؟
    توجه داشته باشید که هر انسانی از قوه عقل و وجدان برخوردار است و در هنگام وقوع جرم بد بودن آنرا تشخیص میدهد و می تواند خودداری کند. البته دین برای عامل ایجاد گناه هم مجازات هایی دارد(مانند حکم سبب مباشر و غیر مباشر در قتل).
    به عبارتی با ایجاد شدن شرایط گناه، اختیار گناهکار از بین نمیرود.

    موفق باشید
    بررسی سرشت پاک آدمی!!

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    یه نوزاد وقتی به دنیا میاد و تا 1تا 2 سال اول زندگیش(اگه بیشتر طول نکشه!) منطقش اینه: بهم غذا بدید، ازم مراقبت کنید، هر چی میخوامو بهم بدید، وگرنه زندگیتونو به گند میکشم!! البته باید اینکارو بکنه تا زنده بمونه ولی آیا صفت خوبیه!؟ اسم این صفت خودخواهی یا خودشیفتگیه! یه نوزاد هرگز اهمیت نمیده که مادرش مریضه و با صدای گریش آرامششو سلب میکنه!
    همینطور بچه های کوچیک(از یک ساله) طبیعتشون قلدرمآبانه ست! یا میزارید اذیتتون کنن و یا با گریه شون اذیتتون میکنن!! آیا این صفت خوبه!؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام

    سرشت انسان پاک است،امّا این به آن معنا نیست که انسان از بدو تولّد صفات خوب و نیک را بالفعل دارد

    و یا نسبت به خیر و شرّ افعال غریزیش آگاه است،البته شرّ را برای افعال غریزی تسامحا بکار بردم مطابق

    آنچه در سؤال به آن اشاره فرمودید.

    بنابراین سرشت پاک و یا به عبارتی فطرت در واقع،زمینه ی گرایش به خوبیها و تنفر از بدیها را به شکل

    بالقوه دارد و کودک در سنینی که فرمودید آگاهی بر خاسته از عقل نسبت افعالش ندارد بلکه یک نوع آگاهی غریزی

    دارد:"و أخرجکم من بطون أُمهاتکم لا تعلمون شیئا" و از بطن مادرانتان خارجتان کرد در حالیکه چیزی نمی دانستید.

    بنابراین نمی توانید گریه ی کودک را هنگام گرسنگی حمل بر خودشیفتگی و یا خودخواهی کنید،چراکه اصولا این رذائل

    اخلاقی اکتسابی است نه غریزی.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    سلام بزرگوار


    در وجود انسان امیال گوناگونی وجود دارد که برخی باعث هدایت انسان(مانند فطرت) و بعضی برطرف کننده نیازهای(مادی مثلا) انسان است.
    از طرفی انسانهای بالغ دارای عقل هستند و نوزاد بهره بسیار کمی از این موهبت دارد، و مقابله به مثل در اینجا معنا ندارد!
    سلام
    اساسا اگه قرار باشه کاری اجباری باشه، باید همجهت با خواست خدا باشه! و وقتی همجهت با خواست خداست، باید به خوبی نزدیک باشه!! یا اینکه باور داشته باشید که کارایی هست که انسان برشون کنترلی نداره و بد هستن!(که باز میشه فطرت تیره!)

    همونطور که عرض شد:

    این نوع از هدایت(تکوینی) آموختنی نیست و از طرفی مگر اگاهی انسان از 19 سالگی به بعد شروع میشه؟!!! انسان از بدو تولد تا هنگام مرگ در حال کسب علوم تجربی و نظری است.
    انسان از بدو تولدش شروع به یادگیری میکنه ولی تو اغلب انسانها در 18 19 سالگی تازه میتونن اون چیزایی که یاد گرفتنو درک کنن!! یعنی قبل از اون فقط یه نوارن که دارن ضبط میشن!!
    اگه آموختنی نیست، پس از جنس علمم نیست! پس همونه که گفتم! آگاهیی از جنس ناآگاهی!!

    خوبی و بدی(یا حسن و قبح) عقلی است(به همین دلیل مسائل عمومی اخلاقی در بین ملل مختلف یکسان است و هیچ جامعه و فردی ظلم را نیکو نمیشمارد) و نیازی به آموزش نداره، اما نیاز به تذکر دارد.

    به همین دلیل خداوند به حضرت رسول(ص) میفرماید:
    وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنينَ (ذاریات/55)؛ و پند ده زيرا پند به مؤمنان سود مى‏ دهد. و همچنین در مورد قرآن میفرماید: ما هِيَ إِلاَّ ذِكْرى‏ لِلْبَشَر(مدثر-31)؛ قرآن نیست مگر برای تذکر بشر.
    تا جایی که امیر المومنین(ع) یک از حکمت های فرستادن پیامبران را زنده کردن عقول و احیا آن میداند.(نهج البلاغه، صبحی صالح، ص44)
    هیچ جامعه ای ظلمو نیکو نمیشمره ولی آیا همه جا ظلم یه معنا داره!؟ قطعا نه! خوبی، بدی و... همه جا همین اسمو دارن ولی آیا یکین!؟ قطعا نه!
    یعنی اگه مثلا به بچه ای یاد ندیم که تشکر کنه، همیشه تشکر میکنه!؟ بازم قطعا نه!

    یعنی چی؟
    بر فرض زیاد بودن قوانین، دقیق و پیچیده بودن قانون حسن است نه نقص!
    قوانین برای محدود کردنن! و در واقع بازداشتن از خطا و اشتباه! اگه وجود آدمی از این اشتباهات(که همون گناهه) متنفر باشه، چه نیازی به اینهمه قوانین بازدارنده هست!؟ قطعا با قوانین کمترم میشه!

    توجه داشته باشید که هر انسانی از قوه عقل و وجدان برخوردار است و در هنگام وقوع جرم بد بودن آنرا تشخیص میدهد و می تواند خودداری کند. البته دین برای عامل ایجاد گناه هم مجازات هایی دارد(مانند حکم سبب مباشر و غیر مباشر در قتل).
    به عبارتی با ایجاد شدن شرایط گناه، اختیار گناهکار از بین نمیرود.

    موفق باشید
    بزارید یه مثال بزنم! یه پارچه ی سفید، سیاه و کثیف شده! آیا باید اون پارچه رو تنبیه کنیم!؟

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام علیکم

    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood۱۱ نمایش پست ها
    اساسا اگه قرار باشه کاری اجباری باشه، باید همجهت با خواست خدا باشه! و وقتی همجهت با خواست خداست، باید به خوبی نزدیک باشه!! یا اینکه باور داشته باشید که کارایی هست که انسان برشون کنترلی نداره و بد هستن!(که باز میشه فطرت تیره!)
    غریزه باعث مجبور شدن انسان به کاری نمیشه، بلکه میل به اون کار رو ایجاد میکنه. به همین دلیل برخی انسانها در مقابل شهوت خود داری میکنند و ...
    بر فرض اجباری بودن قوه ای در انسان، این اجبار ملازم با تعالی انسان نیست. بلکه استفاده انسان و نوع به کار گیری این قوه باعث تعالی انسان است. مثلا انسان شهوت جنسی دارد و این شهوت او را به ایجاد رابطه با جنس مخالف سوق میدهد، اگر این رابطه مشروع باشد، باعث تعالی انسان و اگر نا مشروع باشد، باعث سقوط انسان خواهد بود.به عبارتی فطرت و غریزه، اختیار را سلب نمیکنند تا بحث اجبار پیش بیاید.در نهایت این انسان است که راه را انتخاب میکند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood۱۱ نمایش پست ها
    اگه آموختنی نیست، پس از جنس علمم نیست! پس همونه که گفتم! آگاهیی از جنس ناآگاهی!!
    علمی که از جنس جهل باشه! اجتماع نقیضین است و نا ممکن...
    فطرت انسان ودیعه ایست الهی که قابل پیشرفت و یا پسرفت است! مانند شخصی که به او یک سرمایه و راس المال میدهند، اگر عاقلانه تصمیم بگیرد و سرمایه را در جای مطمئن سرمایه گذاری کند، این سرمایه مضاعف خواهد شد و اگر بدون اندیشه این پول را مصرف کند، سرمایه را تقلیل و یا از بین خواهد برد! به همین دلیل فطرت جوانان که با گناهان و شهوت جاه و مقام و ... کدر نشده، بیشتر پذیرای حق است تا کسی که عمری را در گناه صرف کرده است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood۱۱ نمایش پست ها
    هیچ جامعه ای ظلمو نیکو نمیشمره ولی آیا همه جا ظلم یه معنا داره!؟ قطعا نه! خوبی، بدی و... همه جا همین اسمو دارن ولی آیا یکین!؟ قطعا نه!
    یعنی اگه مثلا به بچه ای یاد ندیم که تشکر کنه، همیشه تشکر میکنه!؟ بازم قطعا نه!
    همه جوامع از ظلم را بد میدانند، اما گاهی به دلیل منافع مادی به دیگران ظلم میکنند، در عین حال میدانند که ظلم و کاری که میکنند درست نیست!
    البته گاهی بر سر مصادیق ظلم و یا عدل اختلافهایی وجود دارد، اما در خود ظلم و عدل اختلافی نیست. بنده هم عرض کردم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    مسائل عمومی اخلاقی در بین ملل مختلف یکسان است و هیچ جامعه و فردی ظلم را نیکو نمیشمارد) و نیازی به آموزش نداره، اما نیاز به تذکر دارد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood۱۱ نمایش پست ها
    بزارید یه مثال بزنم! یه پارچه ی سفید، سیاه و کثیف شده! آیا باید اون پارچه رو تنبیه کنیم!؟
    بحث ما بر سر انسانی است که دارای عقل و اختیار است نه پارچه و ... که فرض چنین چیزهایی در آنها ممکن نیست!
    انسان دارای عقل و اختیار حق ندارد جرم و جنایت کند و آنرا به گردن دیگران بیاندازد! در تمام جوامع مجرم را تنبیه میکنند. البته عامل و سوق دهنده مجرم هم مجرم است.

    بررسی سرشت پاک آدمی!!

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    سلام علیکم


    غریزه باعث مجبور شدن انسان به کاری نمیشه، بلکه میل به اون کار رو ایجاد میکنه. به همین دلیل برخی انسانها در مقابل شهوت خود داری میکنند و ...
    بر فرض اجباری بودن قوه ای در انسان، این اجبار ملازم با تعالی انسان نیست. بلکه استفاده انسان و نوع به کار گیری این قوه باعث تعالی انسان است. مثلا انسان شهوت جنسی دارد و این شهوت او را به ایجاد رابطه با جنس مخالف سوق میدهد، اگر این رابطه مشروع باشد، باعث تعالی انسان و اگر نا مشروع باشد، باعث سقوط انسان خواهد بود.به عبارتی فطرت و غریزه، اختیار را سلب نمیکنند تا بحث اجبار پیش بیاید.در نهایت این انسان است که راه را انتخاب میکند.
    سلام
    پس اونکارایی که نوزاد انجام میده، زیرمجموعه ی غریزه نیست!! چون نوزاد باید اونکارا رو بکنه!! مثلا همون شهوت که مثال زدید، انسان میتونه در مقابلش مقاومتم کنه! ولی آیا نوزادی میتونه در مقابل اون خودخواهیش یا قلدریش مقاومت کنه!؟؟ مگه اینکه برای اینکارا انرژی نداشته باشه!!
    وقتی شما بدونید که اگه از دره بپرید، میمیرید، اینکارو میکنید!؟ این انتخاب شما اجباریه یا اختیاری!؟ پس چطور ممکنه چیزی که فطرت، اختیارو سلب نکنه!؟


    علمی که از جنس جهل باشه! اجتماع نقیضین است و نا ممکن...
    فطرت انسان ودیعه ایست الهی که قابل پیشرفت و یا پسرفت است! مانند شخصی که به او یک سرمایه و راس المال میدهند، اگر عاقلانه تصمیم بگیرد و سرمایه را در جای مطمئن سرمایه گذاری کند، این سرمایه مضاعف خواهد شد و اگر بدون اندیشه این پول را مصرف کند، سرمایه را تقلیل و یا از بین خواهد برد! به همین دلیل فطرت جوانان که با گناهان و شهوت جاه و مقام و ... کدر نشده، بیشتر پذیرای حق است تا کسی که عمری را در گناه صرف کرده است.
    انگار بحث عوض شده!! پذیراست یا اینکه خودش اونطور هست!؟

    همه جوامع از ظلم را بد میدانند، اما گاهی به دلیل منافع مادی به دیگران ظلم میکنند، در عین حال میدانند که ظلم و کاری که میکنند درست نیست!
    البته گاهی بر سر مصادیق ظلم و یا عدل اختلافهایی وجود دارد، اما در خود ظلم و عدل اختلافی نیست. بنده هم عرض کردم:

    بعنوان مثال واژه ی soft در انگلیسی، و سفت در فارسی رو در نظر بگیرید! هجای دوتاشون یکیه ولی آیا هر دو به یه معنین!؟ برعکس، معناشون دقیقا عکس همه! خب چرا باید بگیم همه جا سفت دارن!؟ جمله درستیه ولی بی فایده ست!!


    بحث ما بر سر انسانی است که دارای عقل و اختیار است نه پارچه و ... که فرض چنین چیزهایی در آنها ممکن نیست!
    انسان دارای عقل و اختیار حق ندارد جرم و جنایت کند و آنرا به گردن دیگران بیاندازد! در تمام جوامع مجرم را تنبیه میکنند. البته عامل و سوق دهنده مجرم هم مجرم است.
    من چنین ادعایی نکردم ولی ادعای فطرت پاک، دقیقا داستان همون پارچه ی پاکه!! فطرت پاک میگه که همه مثل یه پارچه ی تمیز بدنیا میان و تحت تاثیر محیط و ... این پارچه کثیف میشه!!

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود