صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا رسول الله(ص)در جنگ های خود از خدعه ونیرنگ استفاده میکردند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره آیا رسول الله(ص)در جنگ های خود از خدعه ونیرنگ استفاده میکردند؟




    سلام. در کتاب المغازی واقدی، در جلد1، صفحه 151، می خوانیم که در جنگ احد، پیامبر به حباب بن منذر بن جموح امر فرمودند که مخفیانه برای کسب خبر و ارزیابی دشمن، میان ایشان فرستاد و به او امر فرمود: چون برگشتی نزد هیچیک از مسلمانان به من گزارش مده، جز اینکه بگویی دشمن را اندک دیدم.

    آیا اگر تعداد دشمن زیاد بود و حباب می گفت دشمن را اندک دیدم، دروغ نگفته بود؟ و اگر این دروغ بود، آیا به معنای این نیست پیامبر در اینجا امر به عمل ناشایستی کرده اند؟

    متشکرم
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۱/۰۵ در ساعت ۱۳:۴۳
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,495
    حضور
    174 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58273



    با نام و یاد دوست






    آیا رسول الله(ص)در جنگ های خود از خدعه ونیرنگ استفاده میکردند؟








    کارشناسان بحث: استاد ممسوس و استاد حافظ

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۱۲/۰۲ در ساعت ۱۰:۴۴ دلیل: درج نام کارشناس پاسخگوی دوم

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,260
    حضور
    24 روز 16 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. در کتاب المغازی واقدی، در جلد1، صفحه 151، می خوانیم که در جنگ احد، پیامبر به حباب بن منذر بن جموح امر فرمودند که مخفیانه برای کسب خبر و ارزیابی دشمن، میان ایشان فرستاد و به او امر فرمود: چون برگشتی نزد هیچیک از مسلمانان به من گزارش مده، جز اینکه بگویی دشمن را اندک دیدم.

    آیا اگر تعداد دشمن زیاد بود و حباب می گفت دشمن را اندک دیدم، دروغ نگفته بود؟ و اگر این دروغ بود، آیا به معنای این نیست پیامبر در اینجا امر به عمل ناشایستی کرده اند؟
    با سلام و احترام و پوزش از تاخیر

    به نظرم شما در برداشت از گزارش قدری دچار اشتباه شدید زیرا
    پیامبر اسلام برای جمع اوری اطلاعات و اخبار مربوط به تحولات دشمن در عرصه نبرد میدانی جاسوسانی را برای کسب اطلاعات ارسال میکرد یکی از این موراد در جنگ احد اتفاق افتاد پیامبر حباب بن منذر را فرستاد تا از امار و ارقام دشمن اطالاعاتی را اخذ کند قبل از اینکه حباب عازم شود پیامبر به او فرمود ((چون برگشتی ، در حضور هیچ یک از مسلمانان به من گزارش مده ، مگر دشمن را انـدک یافته باشی )).
    همانطور که مشخص است پیامبر میفرماید در حضور مردم به من گزارشی مده مگر اینکه دشمن اندک باشند یعنی اگر تعداد مشرکین کم بود گزارش دادن در حضور مسلمین مانعی ندارد مفهوم مخالف ان این است که اگر تعداد مشرکین زیاد بودند در حضور مسلمین حرفی نزن
    واضح است که پیامبر برای تقویت روحیه سربازان خود و عدم سستی و ترس و استرس در وجود انان، این خواسته را از حباب دارد یعنی اگر تعداد مشرکین زیاد است فقط به خودم بگو و به مردم حرفی مزن

    ویرایش توسط ممسوس : ۱۳۹۴/۱۱/۱۵ در ساعت ۱۰:۲۷
    آیا رسول الله(ص)در جنگ های خود از خدعه ونیرنگ استفاده میکردند؟

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط ممسوس نمایش پست ها

    با سلام و احترام و پوزش از تاخیر

    به نظرم شما در برداشت از گزارش قدری دچار اشتباه شدید زیرا
    پیامبر اسلام برای جمع اوری اطلاعات و اخبار مربوط به تحولات دشمن در عرصه نبرد میدانی جاسوسانی را برای کسب اطلاعات ارسال میکرد یکی از این موراد در جنگ احد اتفاق افتاد پیامبر حباب بن منذر را فرستاد تا از امار و ارقام دشمن اطالاعاتی را اخذ کند قبل از اینکه حباب عازم شود پیامبر به او فرمود ((چون برگشتی ، در حضور هیچ یک از مسلمانان به من گزارش مده ، مگر دشمن را انـدک یافته باشی )).
    همانطور که مشخص است پیامبر میفرماید در حضور مردم به من گزارشی مده مگر اینکه دشمن اندک باشند یعنی اگر تعداد مشرکین کم بود گزارش دادن در حضور مسلمین مانعی ندارد مفهوم موافق ان این است که اگر تعداد مشرکین زیاد بودند در حضور مسلمین حرفی نزن
    واضح است که پیامبر برای تقویت روحیه سربازان خود و عدم سستی و ترس و استرس در وجود انان، این خواسته را از حباب دارد یعنی اگر تعداد مشرکین زیاد است فقط به خودم بگو و به مردم حرفی مزن
    با سلام. در متن ترجمه فارسی، همینی آمده که من در سؤال ارسال کردم. لطفاً متن عربی را ذکر بفرمایید تا ببینیم منظور جمله چیست.
    אני אוהב את מוחמד

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,260
    حضور
    24 روز 16 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    با سلام و احترام
    متن عربی اینگونه است
    قال للحباب لاتخبرنی بین احد من المسلمین الا ان تری قلة ( مغازی واقدی ج 1 ص 208)
    پیامبر به حباب فرمود جلوی مسلمین به من گزارش و خبر مده مگر اینکه دشمن را کم دیده باشی ( یعنی اگر تعداد انها کم بود جلوی مسلمین گزارش بده اگر زیاد بود جلوی انان چیزی مگو)
    آیا رسول الله(ص)در جنگ های خود از خدعه ونیرنگ استفاده میکردند؟

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط ممسوس نمایش پست ها
    با سلام و احترام
    متن عربی اینگونه است
    قال للحباب لاتخبرنی بین احد من المسلمین الا ان تری قلة ( مغازی واقدی ج 1 ص 208)
    پیامبر به حباب فرمود جلوی مسلمین به من گزارش و خبر مده مگر اینکه دشمن را کم دیده باشی ( یعنی اگر تعداد انها کم بود جلوی مسلمین گزارش بده اگر زیاد بود جلوی انان چیزی مگو)
    با سلام و تشکر. مسئله دیگری که با عنوان این تاپیک نیز سازگار است، این است که در ذیل ماجرای ماجرای قتل [کعب] ابن اشراف، که در پی توهین او پیامبر و توطئه گریهایش رخ داد، می خوانیم که محمد بن مسلمه، به همراه تنی چند از اوس از جمله عبّاد بن بشر و ابونائله سِلکان بن سلامه و حارث بن اوس و ابوعبس بن جبر جمع شدند و کفتند: ای رسول خدا، ما او را می کشیم به ما اجازه بده، هر چه لازم باشد، بگوییم زیرا از این کار چاره ای نیست. پیامبر فرمود: هر چه می خواهید بگویید.(ترجمه فارسی المغازی واقدی، ج1، ص136)

    اینکه حضرت اجازه می دهند که آنها هر چه می خواهندبگویند، آیا لازمه اش سه امر غیراخلاقی نیست: اول اینکه آنها حق دارند برای فریب دادن کعب، به پیامبر اهانت کنند، و دوم اینکه حق دارند دورویی کنند و در حالی که باطناً با رسول خدا هستند، تظاهر به دشمنی با ایشان کنند و سوم اینکه این تظاهر به دشمنی با رسول خدا، یک دروغ است.

    با تشکر.
    אני אוהב את מוחמד

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,260
    حضور
    24 روز 16 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    اینکه حضرت اجازه می دهند که آنها هر چه می خواهندبگویند، آیا لازمه اش سه امر غیراخلاقی نیست: اول اینکه آنها حق دارند برای فریب دادن کعب، به پیامبر اهانت کنند،
    با سلام و احترام و عرض پوزش ار تاخیر
    در این متن و یا در منابع تاریخی این افراد چه اهانتی به پیامبر کردند ایا این سخنانی که بین حضرت و انها رد و بدل شده اسمش اهانت است؟
    آیا رسول الله(ص)در جنگ های خود از خدعه ونیرنگ استفاده میکردند؟

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,260
    حضور
    24 روز 16 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    دوم اینکه حق دارند دورویی کنند و در حالی که باطناً با رسول خدا هستند، تظاهر به دشمنی با ایشان کنند و سوم اینکه این تظاهر به دشمنی با رسول خدا، یک دروغ است.

    با تشکر.
    با سلام
    عملی که این افراد با کعب بن اشرف کردند دورویی نیست زیرا دوروریی در جایی است که در باطن دو رو باشند و نفاق در دل داشته باشند و این افراد نه در دل خود نفاقی نسبت به پیامبر داشتند و نه دورویی به کار بردند بلکه برای هدفی بزرگتر (کشتن دشمن خدا) با اجازه از خود پیامبر اظهار نفاق و دورویی کردند نه اینکه در دل نفاق داشته باشند.
    بنابر این مشخص است که انها با اجازه شخص پیامبر دست به این دورویی ظاهری زدند و از پیامبر نزد کعب گله کردند تا هدفی بزرگ که همان رضایت و اعتماد کعب بود را جلب نمایند البته این موارد شاذ و نادر فقط در جنگ جایز است ان هم با اجازه خود حضرت رسول
    اما ایا عملکرد این افراد در سریه قتل کعب بن اشرف دروغ محسوب میشد و ایا پیامبر به انان امر به دروغ کردند؟
    انچه که از عملکرد سیره پیامبر در جنگها و از روایات برداشت میشود این است که عملکرد این افراد در کشتن کعب از مصادیق خدعه در جنگ است. خدعه که در فارسی همان فریب و نیرنگ است در روایات مذمت شده است در حدیث شریفی حضرت علی میفرماید « ایاک والخدیعه فان الخدیعه من خلق اللئیم»[1] از فریب دادن بپرهیزید زیرا خلق انسان پست مرتبه است یا در روایتی دیگر فرمود « لا دین لخداع»[2]
    حتی در آموزه های دینی و مذهبی شیعه خدعه در امور سیاست، حکومت و زمامداری امری مذموم است
    خدعه در جنگ
    منابع حدیثی و روایی خدعه و فریب در جنگ را اجازه میدهند همچین سیره نبوی و علوی در جنگها حاکی از جواز این دروغ است.
    حضرت علی (علیه السلام) فرمود: از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در جنگ خندق شنیدم که فرمود: «الْحَرْبُ خُدْعَةٌ» [3] یعنی جنگ فریب است.
    و نیز فرمود: «تُکَلِّمُوا بِما ارَدْتُمْ» [4] یعنی آنچه را که می‌خواهید درباره نابودی دشمن (با گفتن دروغ) به زبان بیاورید، آزاد هستید.
    پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود:
    «ثَلاثٌ یَحْسِنْ فیهِّنَ الْکِذْب: الْمَکیدَةُ فِی‌الْحَرْبِ وَعَدْتُکَ زُوْجَتُکَ وَالْاصْلاحِ بَیْنَ النَّاسِ»[5]


    [1] . غررالحکم، عبدالواحد، آمدی، ج 2 ص 306

    [2] . همان ج 6 ص 393

    [3] . شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 15 ص 133

    [4] . همان

    [5] . خصال شیخ صدوق ص 69




    آیا رسول الله(ص)در جنگ های خود از خدعه ونیرنگ استفاده میکردند؟

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,260
    حضور
    24 روز 16 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    امام صادق(ع) فرمود: «خداوند کسى که در جنگ به حریف خود نیرنگ بزند و به او دروغ بگوید، بازخواست نمی‌کند».
    بنابر این طبق روایات و احادیث پیامبر و معصومین خدعه و فریب در جنگ اشکالی ندارد.
    حتی علمای شیعه از زمان علامه حلی با استناد به روایات و سیره پیامبر خدعه در جنگ با دشمن را جایز و ادعای اجماع کردند.
    این روش را در سیره نظامی پیامبر و حضرت علی مشاهده میکنیم. برخی از شواهد تاریخی را بیان میکنیم.
    به پيامبر(ص ) اطلاع دادند كه يهود بنى قريظه افرادى را پيش ابوسفيان فرستاده و به او گـفـتـه انـد اگر به جنگ با محمّد برخيزيد، ما به يارى شما خواهيم شتافت . پيامبر(ص ) نيز بـعـد از اطـلاع ، به منبر رفت و فرمود: يهود بنى قريظه افرادى را پيش من فرستاده و گفته اند اگر ما (مسلمانان ) با ابوسفيان به جنگ برخاستيم ، به يارى و كمك ما خواهند شتافت . اين خـبـر وقـتـى به ابوسفيان رسيد گفت : يهود به ما خيانت كرد. آنگاه على (ع ) فرمود: (اَلْحَرْبُ خُدْعَةٌ) [1]

    در غـزوه (بـنـى لحـيان )، هدف پيامبر(ص ) ادب كردن قبيله بنى لحيان بود. پيامبر(ص ) جهت حـركـت خود را بر سپاه اسلام پوشيده مى داشت و چنين وانمود مى كرد كه به جانب شام مى رود و پـس از ايـنـكه مطمئن شد خبر رفتن او به شام در همه جا منتشر شده است ، با سرعت به جانب مكّه بـازگـشـت تـا بـه قـبـيـله بـنى لحيان رسيد و دشمن نيز بدون مقاومت به طرف كوه ها گريخت .[2]
    در جـنـگ خـنـدق ، عـمروبن عبدود به همراه چندتن از نيروهاى دشمن با پرش اسب ، از باريكترين نـقـطـه خـنـدق عبور كرد و در برابر مسلمانان رجز خوانى كرد. پيامبر اكرم (ص ) به مسلمان ها دسـتـور مـقـابله داد، امّا هيچ كس حاضر نشد به مقابله با عمرو برود، تا اينكه على (ع ) به پا خـاست و با اجازه رسول خدا(ص ) به ميدان شتافت و با عمرو به نبرد پرداخت . على (ع ) در آن دم تـدبـيـر بـه كار بست . به عمرو فرمود: تو كه جنگجوى عربى ، پس چرا با كمك ديگران بـه نـبرد من آمده اى ؟ همين كه عمرو به عقب نگاه كرد، على (ع ) با يك ضربه سريع ، دو ساق پـايـش را جـدا كـرد و سـپس سر از تنش ‍ جدا نمود و سر او را در حالى كه از آن خون مى ريخت ، نـزد رسـول خـدا آورد. پـيـامبر فرمود: با او حيله كردى ؟ امير مؤ منان (ع ) عرض كرد: آرى ، جنگ خدعه است .[3]
    عـدى بـن حاتم مى گويد: روزى كه حضرت على (ع ) در صفين با معاويه مواجه شد، با صداى بـلنـد بـه اصـحاب خود فرمود: (وَ اللّهِ لاقتلن مُعاوِيَةَ وَ اَصْحابَهُ): به خدا قسم ! معاويه و اصحاب او را خواهم كشت ! سپس به آهستگى فرمود: ان شاء اللّه . و من كه نزديك او بودم عرض كـردم يـا اميرالمؤ منين تو بر آنچه فرموده بودى ، قسم خوردى ، امّا بعد جمله ان شاء اللّه را ادا فرموديد. على (ع ) فرمود: الحرب خدعه ، مردم مرا به راست گفتارى مى شناسند. قصدم اين بود كه اصحابم را تحريص و تشجيع كنم تا انسجام خود را حفظ نمايند.[4]


    [1] . بحار ج 20 ص 246

    [2] . پیامبر و آیین نبرد ص 418

    [3] . بحار ج 20 ص 228

    [4] . مستدرک الوسائل، ج 11 ص 102




    آیا رسول الله(ص)در جنگ های خود از خدعه ونیرنگ استفاده میکردند؟

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,260
    حضور
    24 روز 16 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    در ايام پر التهاب و پر مخاطره جنگ خندق ، نعيم بن مسعود نزد پيامبر(ص ) آمد و گفت : من تازه اسـلام را پـذيـرفـتـه ام و بـا تـمـام ايـن قبايل دوستى و آشنايى دارم ، آنان از اسلام من آگاهى نـدارنـد، اگـر دسـتـورى داريـد بـفـرمـايـيـد تـا اجـرا كـنـم . رسول خدا(ص ) فرمود: تو اگر در ميان ما باشى به اندازه يك نفر كارآيى دارى ، بدين خاطر ميان آنان برو و تلاش كن كه اين جمعيّت پراكنده شوند، زيرا جنگ خدعه است .[1]
    نـعـيـم ابـتـدا بـه سـوى بـنـى قـريـظـه رفت و پس از ابراز دوستى و يادآورى روابط نزديك گـذشته گفت قريش براى نبرد با محمّد به اينجا آمده اند، اگر توانستند ضربه اى مى زنند و اگـر نـتـوانـسـتـنـد، به شهر و ديار خود باز مى گردند. آن وقت شما مى مانيد و مسلمانان اين شـهـر و بـه تـنـهايى قدرت مقابله با مسلمانان را نداريد. به نظر من تا وقتى گروگانى از قـريـش و غطفان نگرفته ايد، به حمايت آنها وارد نبرد نشويد تا شما را پس از درگيرى تنها نگذارند. بنى قريظه پيشنهاد نعيم را پسنديد. پس از آن نعيم نزد ابوسفيان رفت و بعد از يادآورى روابط دوستانه اش با قريش گفت : بنى قـريـظـه پـيكى نزد محمّدفرستاده اند تا با او صلح كنند و براى جبران گذشته مى خواهند از شـمـا گـروگـان هايى بگيرند و به مسلمان ها بدهند و سپس با مسلمان ها متحد شده و عليه شما وارد جنگ شوند.
    روز بـعـد وقـتى ابوسفيان گروهى را نزد بنى قريظه فرستاد و به آنها پيام داد كه هر چه زودتر وارد نبرد شويد. آنها گفتند گروگان هايى به ما بدهيد تا از حمايت شما مطمئن شويم . چـون اين خبر به ابوسفيان رسيد با خود گفت : اين همان است كه نعيم به ما هشدار داد، ماكسى را به آنها گروگان نمى دهيم .
    بنى قريظه نيز با خود گفتند: اين همان سخن نعيم است . آنها مـى خـواهـنـد مـا را تـنها بگذارند. بدين ترتيب نقشه نعيم عملى شد و اتحاد لشكر احزاب از هم گسست و زمينه شكست آنها فراهم شد.[2]
    ابن عبّاس می‌گوید: پیامبر(ص) یکى از اصحاب خود را مأمور کشتن یک نفر یهودى کرد. او گفت: اى پیامبر خدا! در صورتى از عهده این کار برمی‌آیم که دستم را باز بگذارى. پیامبر خدا فرمود: «همانا جنگ، نیرنگ است. پس هر کار می‌خواهى، بکن».[3]
    نتیجه :
    بنابر این خدعه و فریب در جنگ اشکالی ندارد و دروغ محسوب نمیشود.


    [1] . سیره ابن هشام ج 3 ص 229

    [2] . بحار ج 20 ص 207

    [3] . متقی هندی، علی بن حسام الدین‏، کنز العمّال، ج 4، ص 469، بیروت، مکتبة التراث الاسلامی، چاپ اول، 1397ق.




    آیا رسول الله(ص)در جنگ های خود از خدعه ونیرنگ استفاده میکردند؟

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود