صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بندگی و عبادت اجباری

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    اشاره بندگی و عبادت اجباری




    سلام
    وعده به عذاب دادن در قبال بندگی و عبادت نکردن خداوند، چگونه با عمل اختیاری قابل جمع است؟
    ویرایش توسط M A H D I : ۱۳۹۴/۱۲/۲۶ در ساعت ۲۱:۳۱

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58308



    با نام و یاد دوست






    بندگی و عبادت اجباری








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,890
    حضور
    84 روز 2 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    وعده به عذاب دادن در قبال بندگی و عبادت نکردن خداوند، چگونه با عمل اختیاری قابل جمع است؟

    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبای شما

    همان طور که از خود قرآن کریم استفاده می‌شود، خداوند کسی را با اجبار و اکراه به دین دعوت نمی‌کند، اساسا پذیرش دین با اجبار امکان پذیر نیست چون پذیرش عقیده خاصّ باید به اختیار خود فرد باشد، در اجبار شاید فرد ظاهرا از سر ناچاری دینی را پپذبرد اما در باطن ممکن است نپذیرفته باشد.

    مطلب دیگر اینکه رابطه عمل و کیفر و پاداش یک رابطه تکوینی بلکه عینی است؛شهید مطهری می گوید: «مجازات های جهان دیگر، رابطه تکوینی قوی تری با گناهان دارند، رابطه عمل و جزا در آخرت، نه مانند نوع اول قرار دادی است و نه مانند نوع دوم از نوع رابطه علی و معلولی است بلکه از آن هم یک درجه بالاتر است. در این جا رابطه نیست و اتحاد حکم فرماست. (عدل الهی، شهید مطهری، ص 219)

    بنابراین: وعده‌ی به عذاب با اختیار انسان منافات ندارد. وعده به عذاب برای این است که خداوند انسان را متوجه کند که بین عمل و جزاء رابطه تکوینی بر قرار است، همچنان که اگر انسان در همین دنیا سوزنی به چشم خود فرو کند کور خواهد شد، بین عمل و جزاء نیز چنین نسبتی وجود دارد؛ نتیجه تکوینی عمل نکردن به دستوارت الهی آتش جهنم است. خداوند با ابن وعده ها وتذکر های پی در پی قصد دارد این حقیقت را بیان کند که در صورت عمل نکردن به دستورات الهی، عذاب الهی گریبان گیر شما خواهد شد. مثل اینکه طبیب کرارا تأکید می کند در صورت عمل نکردن به دستوراتش نه تنها مرض برطرف نخواهد شد بلکه بدتر شده و انسان را از پای در می آورد. (برگرفته از: ترجمه المیزان،علامه طباطبایی ج 6 ص 540 – 536) خداوند با وعده عذاب کسی را مجبور نمی کند کسی که به خاطر ترس از وعده عذاب به دستورات الهی عمل می کند با اختیار خودش است چنانچه مریضی که به دستور طبیب دارو مصرف می کند به اختیار خودش است نه به اجبار طبیب.


    نتیجه: همچنانکه اگر کسی گفت به آتش دست نزن می سوزی، انسان را مجبور به دوری از آتش نمی کند، خداوند هم با وعده عذاب کسی را مجبور نمی کند که دستورات دینی را انجام دهد، بلکه کاملا در انتخاب مختار است می تواند به دستورات الهی عمل کند و می تواند عمل نکند؛ منتهی نتیجه تکوینی عمل نکردن به دستورات آتش است. چنانچه نتیجه فرو بردن سوزن در چشم کوری است .

    برای مطالعه بیشتر ر.ک:
    شهید مطهری، معاد
    معاد از دیدگاه امام خمینی
    ملاهادی سبزواری، اسرار الحکم



    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۱۱/۰۹ در ساعت ۰۶:۲۷
    بندگی و عبادت اجباری
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    با سلام و تشکر

    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    همان طور که از خود قرآن کریم استفاده می‌شود، خداوند کسی را با اجبار و اکراه به دین دعوت نمی‌کند، اساسا پذیرش دین با اجبار امکان پذیر نیست چون پذیرش عقیده خاصّ باید به اختیار خود فرد باشد، در اجبار شاید فرد ظاهرا از سر ناچاری دینی را پپذبرد اما در باطن ممکن است نپذیرفته باشد.
    خب اینکه اگه این دین را نپذیری میری جهنم کجا با اختیار و انتخاب سازگاری دارد؟!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    مطلب دیگر اینکه رابطه عمل و کیفر و پاداش یک رابطه تکوینی بلکه عینی است؛شهید مطهری می گوید: «مجازات های جهان دیگر، رابطه تکوینی قوی تری با گناهان دارند، رابطه عمل و جزا در آخرت، نه مانند نوع اول قرار دادی است و نه مانند نوع دوم از نوع رابطه علی و معلولی است بلکه از آن هم یک درجه بالاتر است. در این جا رابطه نیست و اتحاد حکم فرماست.
    این هم مستلزم این است که این اعتقاد پذیرفته شود در غیر اینصورت چگونه قابل اثبات است که رابطه تکوینی است
    ما میدانیم که اگه غذا نخوریم گرسنه میشویم اما کجا ثابت شده که بین بی نمازی و عذاب اخروی رابطه تکوینی وجود دارد؟
    لذا این سخن مبتنی بر پذیرفتن اعتقاد به معاد است

    کسی که نتونسته دین اسلامو بپذیره و هضمش کنه بهش بگیم پس تو اهل عذابی...با اختیار و انتخاب از روی آگاهی سازگاری نداره

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,890
    حضور
    84 روز 2 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    چگونه قابل اثبات است که رابطه تکوینی است
    رابطه تكوينی حقيقی ميان كارها و نتايج آن

    آياتی وجود دارد كه از آنها برميیآيد رابطه بين اعمال ما و نتايج اخروی آن، بيش از حد قرارداد است؛ اين گونه نيست كه صرف قرارداد باشد، بلكه رابطه‌ای عينی و حقيقی بين كارها و نتايج اخروی آن وجود دارد.
    در دسته ای از آيات آمده است كه آنچه انجام می‌دهيد، به‌ويژه انفاق‌ها، در قيامت به طور كامل به شما برگردانده می‌شود. در برخی آيات هم به طور عام می‌فرمايد هر كاری كنيد، همان بی‌كم و كاست به شما برگردانده می‌شود:

    «وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً وَلاَ يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً»(کهف:49)«(در قيامت) هر كس هرچه كرده حاضر مي‌بيند و پروردگارت به هيچ كس ستم نمي‌کند. اين آيه یکی از صریح ترین آیاتی است که رابطه تکوینی عمل با جزا را اثبات می کند.

    «وَلاَ تُجْزَوْنَ إِلاَّ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ»(یس:54)«جز همان كه مي‌کرديد، پاداشي به شما داده نخواهد شد.» از ظاهر آيه به روشني برميیآيد كه خود عمل، جزاست.

    «وَقِيلَ لِلظَّالِمِينَ ذُوقُوا مَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ» (زمر:24)به ستمگران مي‌گويند: آنچه را به دست آورديد، اكنون بچشيد.

    «إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً»(نساء:10) در حقیقت کسانی که اموال یتیمان را به ستم می خورند، جز این نیست که آتش در شکم خود فرو می برند و به زودی در شعله های آتش (دوزخ) می سوزند.

    آدمی به سبب ظلم بی حدّ و حصر خودش هیزم جهنم می شود:«فَاتَّقُوا النّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ»(بقره:24) بترسید از آتشی که هیزم (آتش گیره و آتش زنه ی) آن مردم بدکار و سنگ ریزه هاست.

    پس اين دسته از آيات دلالت دارد بر اينكه رابطه بين كارهای ما و نتايج آن در آخرت، رابطه‌ای است بيش از حد قرارداد و اعتبار، و نوعی رابطه تكوينی است و اعمال نيك و بد، علت پيدايش ثواب و عقاب است؛ به گونه‌ای كه می یتوان آنها را خود اعمال تلقی كرد. شبيه آنچه در مورد هسته درخت و ميوه آن می‌توان گفت كه ميوه همان هسته است كه امروز به اين صورت درآمده است.

    البته منظور اين نيست كه به فرض اگر در اينجا نماز می‌خوانده‌ايم، در آنجا می‌بينيم كه نماز می‌خوانيم، يا در مورد انفاق می‌بينيم كه فقيری در كوچه‌ای نشسته است و ما به او پول می‌دهيم، اين پاداش نيست. آن همه نعمت‌ها كه در قرآن پاداش شمرده شده است، از جمله جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ و أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ پاداش‌های انسان‌هاست. اما می‌فرمايد: جزای شما همان كارهايی است كه كرده‌ايد. پس اعمالي كه در دنيا انجام می‌دهيم، خود اينها در آخرت صورت ديگری دارد.

    آیه دیگری که صراحتا همین مطلب را بیان می کند آیه 15 سوره مبارکه جنّ است؛ می فرماید: «وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا» اما آنان که از حق دورند هيزم جهنم خواهند بود . اين مطلب از بسياري روايات نيز برمي‌آيد. از جمله روايتي درباره شب اول قبر وجود دارد كه «... صورت خوش‌بو و زيبايي كنار مؤمن می‌آيد و با او مأنوس می‌شود و او را بشارت می‌دهد و خير مقدم می گويد. پس مؤمن می‌پرسد: تو كيستي؟ می گويد من اعمال نيكوی تو هستم...».( محمد بن يعقوب الكليني، كافي، ج 3، ص 232)
    در روايات بسياری آمده است اعمالی كه در دنيا انجام ميیدهيم، يك صورت اخروی دارد كه آن صورت اخروی، نعمت‌های بهشتی است.( محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج7، چاپ تهران، ص230 ـ 228)

    و اما اينکه چگونه رابطه‌اي بين اين عمل و آن صورت اخروي وجود دارد، براي بشر قابل فهم نيست. از آنجا كه حقيقت آخرت را نمي‌توانيم درك كنيم، طبعاً رابطه‌ای را كه بين اين عالم و آن عالم وجود دارد، نمی‌توانيم درك كنيم.
    پس بايد گفت: شكي نيست كه رابطه بين كردارهای انسان در اين جهان، با نتايج اخروی آن از قبيل روابط دنيوی نيست؛ بلكه نوع ديگری است كه براي ما قابل فهم نيست.

    نتيجه آنكه رابطه بين كارهای ما و نتايج اخروی، رابطه عليت و با معنای دقيق‌تر، رابطه عينيت است؛ اما نه به اين معنا كه عين همان كاري كه انجام داده‌ايم با همان شكل و با همان ويژگی‌ها در آنجا پيش روی ما خواهد آمد.
    پس بايد گفت بين صورت دنيوی اعمال ما با صورت اخروی آن، رابطه‌اي هست كه براي ما شناخته شده نيست. مرتبه‌ای از وجود است در عالمی ديگر، كه آن عالم برای ما ناشناخته است؛ اما هرچه هست، از موجودی كه در اين جهان است به وجود می آيد و شكل‌دهنده آن، ايمان، عمل صالح و نيت ناب و زلال «للّه» يا كفر و عصيان و نيت شيطانی است.


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ در ساعت ۰۷:۴۷
    بندگی و عبادت اجباری
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,890
    حضور
    84 روز 2 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    کسی که نتونسته دین اسلامو بپذیره و هضمش کنه بهش بگیم پس تو اهل عذابی...با اختیار و انتخاب از روی آگاهی سازگاری نداره
    برادر بزرگوار برای دعوت دیگران به اسلام روش های علمی فراوانی وجود دارد، اگر خواستیم کسی را به اسلام دعوت کنیم بایستی از روش های صحیح استفاده کنیم.

    به این لینک نگاه کنید:
    http://www.askquran.ir/thread10651-4.html

    با تشکر از شما

    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ در ساعت ۰۷:۵۶
    بندگی و عبادت اجباری
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه .. ورزش
    نوشته
    1,586
    حضور
    52 روز 8 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    158
    صلوات
    5441



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    کسی که نتونسته دین اسلامو بپذیره و هضمش کنه بهش بگیم پس تو اهل عذابی...با اختیار و انتخاب از روی آگاهی سازگاری نداره
    سلام

    خیلی سوال خوبیه .. همه اقلا یکبار بهش فکر کردن ..

    اونطور که فهمیدم !! نه اختیار به اون مفهوم کلی وجودداره و نه جبر به طور مطلق..

    اینکه این دنیا از قوانین خاصی باید پیروی کنه شکی توش نیست .. اصلا از تدبیر یک خالق خارجه که قانون برای مخلوقش وضع نکنه ! پس ما در چارچوب قوانینی ، میتونیم آزادانه عمل کنیم .. یکسری تبصره های خاصی هم به این قوانین میخوره مثلا همه وظایفی دارن ولی وظیفه ی کسانیکه درک بالاتری دارن بیشتره .

    از طرفی هم فکر میکنم این لطف خدا بوده که خبر از عذاب و نتایج اعمالمون داده .. اما همچنان آزادی عمل سلب نشده .

    آزادی و اختیار مطلق ، انسان رو از اعتدال خودش خارج میکنه .. تو هر چیزی اگر آزادی مطلق باشه هیچی از توش درنمیاد .. باید یه ترمزی قرارداده بشه .
    خدانگهدار اسکدین





  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3699



    با سلام

    عبادت، چیزى جز اظهار عبودیت در مقابل رب و مولى و مالک خود نیست. هر چه درک عظمت و هیبت حق متعال بیشتر باشد، این ظهور عبودیت و اظهار کوچکى در مقابل آن عظیم نمود بیشترى مى‏یابد. این ظهور و اظهار بندگى نشانه کمال و درایت خود عبد است و از این عبادت چیزى عاید معبود و ربّ نمى‏شود و لازم هم نیست که چیزى عاید آن ذات اقدس گردد تا این امر سبب خلق و تکوّن این بندگان شود؛ زیرا اصل تکوّن و پیدایش این ها، نمایش قدرت اله و اعطا نعمت وجود به این ها است.
    حال اگر بنده‏اى مختاراند مشغول عبادت شود، این عبادت او سبب صفاى باطن و کمال نفس خود او و در نتیجه پیشرفت او در مراتب عبودیت و انسانیتش مى‏شود. پس اثر این تسبیح و تحمید و تکریم و تعظیم در بنده است و از این عبادت فایده‏اى متوجه ربّ نمى‏شود که با ترک آن ضررى متوجه خدا شود. بلکه با ترک عبادت، این عبد است که خود را از ثمرات عالى آن محروم مى‏کند. ظاهراً این شبهه براى برخى از ملایکه هم مطرح بود؛ زیرا وقتى خداوند به ایشان اعلام نمود که مى‏خواهم خلیفه‏اى در زمین قرار دهم؛ گفتند: ما که تسبیح و تقدیس تو را مى‏نماییم، چرا در زمین کسى را مى‏آفرینى که فساد کند و خون بریزد. پس خدا علم خاص را در اختیار آدم علیه السلام نهاد و آنها از تعلّم آن عاجز ماندند، پس گفتند: ما علمى و توانى نداریم جز آنچه تو آن را به ما تعلیم داده‏اى! پس به عجز خود معترف شده و بر آدم علیه السلام سجده کردند در جاى خود مسلم است که عبادت مختارانه و آگاهانه بر عبادت تکوینى جبرى ارزش بیشترى دارد، لذا آن یکى اثرى دارد که این یکى ندارد، آن یک موجود بالقوه را بالفعل مى‏کند اما این یکى ثمره فعلیت ثابت است که به بالاتر راهى ندارد و اگر تخلف کند، سقوط مى‏کند!خلاصه اینکه عبادت ملایکه اختیارى به آنگونه که در انسان مطرح است و ملاک تشریع و تکلیف است، نیست، لذا سبب ترقى و تعالى و تکامل و رشد آنها نمى‏شود، بله اگر این عبادت را رها کرده یا تقصیر کنند، سقوط مى‏کنند.
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    علاقه
    برنامه نویسی-انیمیشن-سینما-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    1,039
    حضور
    192 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1230



    سلام....
    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    بنابراین: وعده‌ی به عذاب با اختیار انسان منافات ندارد. وعده به عذاب برای این است که خداوند انسان را متوجه کند که بین عمل و جزاء رابطه تکوینی بر قرار است، همچنان که اگر انسان در همین دنیا سوزنی به چشم خود فرو کند کور خواهد شد، بین عمل و جزاء نیز چنین نسبتی وجود دارد؛ نتیجه تکوینی عمل نکردن به دستوارت الهی آتش جهنم است. خداوند با ابن وعده ها وتذکر های پی در پی قصد دارد این حقیقت را بیان کند که در صورت عمل نکردن به دستورات الهی، عذاب الهی گریبان گیر شما خواهد شد. مثل اینکه طبیب کرارا تأکید می کند در صورت عمل نکردن به دستوراتش نه تنها مرض برطرف نخواهد شد بلکه بدتر شده و انسان را از پای در می آورد. (برگرفته از: ترجمه المیزان،علامه طباطبایی ج 6 ص 540 – 536) خداوند با وعده عذاب کسی را مجبور نمی کند کسی که به خاطر ترس از وعده عذاب به دستورات الهی عمل می کند با اختیار خودش است چنانچه مریضی که به دستور طبیب دارو مصرف می کند به اختیار خودش است نه به اجبار طبیب.
    در هر حال، این خداست که این مجازات ها را تعیین و مقرر داشته.من درک نمی کنم که اینکه رابطه تکوینی را مطرح می کنید.چه چیز را می خواهید دور بزنید.یعنی چه چیز را می خواهید اثبات و چه چیز را می خواهید مردود بشمارید....
    اینکه سوزن به چشم فرو می رود، چشم کور میشود را خدا مقدر و قرار داد گذاشته دیگر.همینطور در مورد جهنم...جهنم را خدا مقرر گذاشته دیگر....حالا شما آیاتی را هم نقل کردید...این آیات چیزی خلاف اینکه خدا قرار داد و مقرر کرده نمی گوید....می گوید که شما مال یتیم را بخوری گو، آتش در شکم فرو می دهید و به زودی در جهنم خواهند سوخت...خوب خدا مقرر داشته که همچین کسی در جهنم بسوزد با چنین و چنان....مثلا پلیس و نیروی انتظامی قانون می زاره که هرکی، فلان فساد رو مرتکب شد، کلاه بوقی سرش می زاریم توی شهر می چرحونیم.بعد نیروی انتظامی می تونه بگه، هرکس فلان فساد رو مرتکب می شود، گو کلاه بوقی بر سرش گذاشته و به زودی که در شهر گردانده می شود.
    نمی دونم منظورم رو درست رسوندم یا نه... شما گویا قصد دارید اصلا خدا را از صحنه حذف کنید.پس خدا چه کاره است.اینطور که شما می گویید، گویا خدا اصلا در پربایی عدالت نقشی ایقا نمی کند....به صورت طبیعی عدالت برقرار می شود....خدا هیچ عمل مثبتی انجام نمی دهد....

    یک سوالی هم با توجه به موضوع تاپیک به ذهنم آمد(اگر خارج از بحث نیست، به این سوال پاسخی داشته باشید).یعنی این سوال خیلی زمانه که توی ذهنمه....سوال اینه که شیطان و یا ابلیس که می دونست حرف خدا حقه و خدا هم بهش وعده جهنم داد.را توبه نکرد.آیا از اینکه در جهنم جاودانه بشه، نمی ترسه.چطور با عقل جور در می آد.اصلا چرا گناه کرد.اون که در محضر خدا بود یک جورایی، مثل ما نبود که با صد تا شبهه دست به گریبان باشه....خدا رو روز و شب سجده می کرد و می دونست که بهشت و جهنمی هست....چرا عقلش رو یک ذره به کار نیانداخت.... عذاب جهنم کم چیزی هست....ابلیس باس به خاطر آتش جهنم هم شده، سجده که هیچ برای انسان، بشین پاشو هم می رفت واقعا درکش سخته که چطور ابلیس همچین کاری رو کرد و سجده نکرد و کافر شد....

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    خب اینکه اگه این دین را نپذیری میری جهنم کجا با اختیار و انتخاب سازگاری دارد؟!!
    سلام برادر
    اینکه اگر دستت را در آتش کنی دستت میسوزد ، با اختیار شما در تناقض است یا با اختیار شما سازگاری دارد؟



    مطلب زیر صرفاً یک مثال است
    حتماً شنیده اید که پزشکان میگویند کشیدن سیگار باعث بروز سرطان میشود
    شخصی را در نظر بگیرید که به این گفتهء پزشکان هیچ اعتقادی ندارد و هر چه هم دلیل علمی برایش می آورند قانع نمی شود
    اما در اثر مصرف سیگار ، دچار بیماری سرطان میشود

    1 - اعتقاد داشتن یا نداشتن این فرد به مضر بودن سیگار ، تاثیری در میزان زیان سیگار و عواقبش ندارد

    2 - او نمیتواند یقهء پزشک را بگیرد و بگوید: من که به حرف تو اعتقاد نداشتم!! پس چرا سرطان گرفتم؟!!!



    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۶/۰۱, ۰۰:۳۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود