صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از حجاب های ظلمانی و نورانی خداوند چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    64
    حضور
    2 روز 7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    239

    اشاره منظور از حجاب های ظلمانی و نورانی خداوند چیست؟





    با سلام و خسته نباشید

    لطفا بفرمایید منظور از حجاب های ظلمانی، دشمن، وصل و نورانی خداوند چیست؟

    1- چه تفاوتی بین حجاب های ظلمانی، دشمن و حجاب نورانی خداوند است؟
    2- اگر حجاب مانع است، پس مفهوم حجاب وصل چیست؟

    با تشکر فراوان
    ویرایش توسط همای رحمت : ۱۳۹۴/۱۱/۳۰ در ساعت ۲۱:۱۸

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58356



    با نام و یاد دوست






    منظور از حجاب های ظلمانی و نورانی خداوند چیست؟








    کارشناس بحث: استاد سمیع


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mohamad1 نمایش پست ها
    با سلام و خسته نباشید

    لطفا بفرمایید منظور از حجاب های ظلمانی، دشمن، وصل و نورانی خداوند چیست؟

    1- چه تفاوتی بین حجاب های ظلمانی، دشمن و حجاب نورانی خداوند است؟
    2- اگر حجاب مانع است، پس مفهوم حجاب وصل چیست؟

    با تشکر فراوان
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    حجاب که در لغت به معناي پوششی است كه مانع و حايل بين بيننده و آنچه مي‌خواهد ببيند، استعمال می‌گردد،
    «اصل الحجاب الستر الحائل بين الرائي و المرئي»[1]

    و با كلماتي مانند «غطاء»، «قفل بر قلب»، «ستر»، «اكنّه» و «طبع» مترادف است، در اصطلاح، اهل معرفت به
    هر چه که ميان عاشق و معشوق(حضرت حق) فاصله انداخته و حائل شود،اطلاق می‌گردد. هر امری که مانع رسيدن فيوضات و تجليات حق‌تعالي به انسان گردد:

    «الحجاب‏ انطباع‏ الصور الكونية فى القلب المانعة لقبول تجلّى الحق‏ [2] حجاب نقش بستن صورت‌های کَونیه است در قلب که مانع تجلی حق در آن است.»


    «موانعي كه ديـده بنده بدان از جمال حضرت جلّت، محجوب و ممنوع است».[3]
    اهل معرفت
    براي حجاب اقسامي نيز ذكر كرده‌اند كه مهم‌ترين آن، تقسيم حجاب به حجاب ظلماني و حجاب نوراني مي‌باشد.
    چنان‌چه پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در بیانی فرمودند: «إنّ لله سبعين ألف حجاب من نور و ظلمة [4] خداي متعال هفتاد هزار حجاب از نور و ظلمت دارد».
    ......................................
    پی‌نوشت:
    [1].
    طريحي،فخرالدين،«مجمع البحرين»،ج2،ص34،تهران،مکتب المرتضویة،1375.

    [2].عبد الرزاق قاسانى،اصطلاحات الصوفية،ص21، دار الكتب العلمية، بيروت‏، 1426
    [3]ر.ک،رازي، نجم‌الدين،«مرصاد العباد من المبدأ الي المعاد»، تصحيح محمد امين رياحي، تهران، انتشارات علمي و فرهنگی، 1365.
    [4].مجلسى،محمد باقر بن محمد تقى‏،بحار الأنوار(ط- بيروت)،ج55،ص45،دار إحياء التراث العربي‏،بيروت‏،1403 ق‏
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۴/۱۱/۲۳ در ساعت ۱۱:۰۳

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    منظور از
    حجاب‌هاي ظلماني، معاصی،گناهان،مفاسد و به طور کلی رذائل اخلاقی است كه همواره مانع سير و سلوك و رسيدن انسان به خدا می‌گردند.
    مرحوم ملاصدرا برخي از اين حجاب ها و راه برطرف كردن كردن آن ها را اين گونه بيان كرده است:«در تهذيب نفس، سالك بايد با حجاب هاي دروني به مبارزه برخيزد.اين حجاب ها عبارتند از:
    1-حجاب مال، كه را مي توان با بخشش مال از ميان برد.
    2-حجاب مقام، كه آن را مي توان با دوري جستن از مناصب دنيوي نابود ساخت. تواضع و دوري از شهرت جويي نيز كمك به از ميان بردن حجاب مقام مي كند.
    3-حجاب تقليد، كه با مجاهده علمي صحيح و دوري از مجادله، قابل اصلاح است.
    4-حجاب معصيت، كه با دوري از گناه و توبه قابل درمان است.»[1].
    حتی علمی که باعث جدل، عجب، فخر فروشی، تکبر و.. گردد، جزو حجب ظلمانی قرار می‌گیرد. حضرت امام خمینی (رحمةالله علیه) در این زمینه می‌فرمایند:
    «هر چه اين مفاهيم، در قلب سياه و غير مهذّب انباشته گردد، حجاب زيادتر مي شود. در نفسي كه مهذّب نشده علم، حجاب ظلماني است؛ «العلم هو الحجاب الأكبر»؛ لذا شرّ عالِم فاسد براي اسلام، از همه شرور خطرناك تر و بيش تر است. علم، نور است؛ ولي در دل سياه و قلب فاسد، دامنه ظلمت و سياهي را گسترده تر مي سازد. علمي كه انسان را به خدا نزديك مي كند، در نفس دنيا طلب باعث دوري بيش تر از درگاه ذي الجلال مي گردد. علم توحيد هم اگر براي غير خدا باشد، از حجب ظلماني است؛ چون اشتغال به ما سوي الله است. اگر كسي قرآن كريم را با چهارده قرائت «لما سوي الله» حفظ باشد و بخواند، جز حجاب و دوري از حق تعالي، چيزي عايد او نمي شود.»[2]
    اما مراد از حجب نورانی:
    با توجه به اینکه برای رسیدن به حق‌تعالی باید منازلی را طی نمود و از گردنه های صعب العبور سلوکی گذر کرد حجب نورانی عبارت است از هر مرحله از مراحل سير و سلوك روحاني مانند منزل صبر، رضا، تسلیم، توکل،...كه توقف سالك در آن، مانع از صعود به مراحل بالاتر باشد، را حجب نورانی می‌گویند.[3]
    در واقع هر نوع توجه استقلالی به عوامل رشد و تکامل معنوی، حجاب نورانی نامیده می شود.
    بنابراين نزد عرفا مهم‌ترين فضيلت اخلاقي، شهود ذات اقدس اله است و تحصيل ساير فضائل مقدمه اين هدف سامي و عالي است. براي رسيدن به اين هدف بايد هرگونه حجابي ـ چه حجاب ظلماني و چه حجاب نوري ـ برطرف شود. ماسواي خدا حجاب اين شهود است؛ ولي براي اينكه انسان به آن مراحل نهايي نزديك شود، ابتدا بايد حجاب‌هاي ظلماني را كه جزء رذايل اخلاقي است، برطرف كند. سپس به تدريج به رفع حجاب‌هاي نسبي نوري بپردازد.[4]
    حال اگر این حجاب‌ها در نوردیده شود، انسان به وصال حضرت حق، نائل می‌آید و وصل رخ می‌دهد.
    موفق باشید.
    ............................................
    پی‌نوشت:
    [1].عرفان و عارف نمايان» ترجمه كسر اصنام الجاهلية، ص 816
    [2].جهاد اکبر،212
    [3].عابدی، احمد، دو ماهنامه آینه پژوهش، شماره 79، حجاب های نورانی و ظلمانی از دیدگاه امام خمینی، 48 – 59.
    [4].جوادي آملي، عبدالله: «تفسير موضوعي قرآن كريم؛ ج10،ص200،مبادي اخلاق در قرآن»، قم، مركز نشر إسراء، چ 3، 1379.


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام


    حجاب هاي نوراني و ظلماني
    موضوع سير و سلوك، شناخت فاصله هاي بين انسان و خداي متعال، و حالات، درجات، منزل ها و مقامات، و تلاش در جهت كم نمودن اين فاصله است. براي اين حركت و سلوك معنوي، اولين قدم، عبارت از شناخت موانع و حجاب ها و راه خرق و عبور از آنها است. در اسفار چهارگانه عقلي و عرفاني نيز شناخت حجاب هاي نوراني و ظلماني، جايگاهي رفيع دارد؛ و بلكه مي توان ادعا كرد كه تمام اخلاق و عرفان، يا مقدمه براي رفع حجاب بين انسان و خدا است، يا نتيجه و فرع آن است؛ مخصوصاً وقتي توجه شود كه در دين، هيچ مطلبي مهم تر از توحيد نيست و شناخت حجاب ها و راه رفع و خرق حجب، مقدمه وصول به توحيد است بنابراين مي توان ادعا كرد كه در علوم معنوي، بحثي لازم و ضروري تر از اين مسأله وجود ندارد.
    يكي از مهم ترين دغدغه هاي امام خميني رحمه الله نيز، در طول حيات عارفانه خود، همين مسأله بوده است؛ به طوري كه تقريباً در قديمي ترين آثار مكتوب ايشان - كه به دست ما رسيده است - مسأله حجاب بودن علوم - حتي علم عرفان - تذكر داده شده و انباشتن مفاهيم و اصطلاحات عرفاني، حجاب هاي ظلماني دانسته شده و صرف كردن عمر در راه آن ها، موجب هلاكت و خسران و محروميت ابدي معرفي گشته است حضرت امام در آخرين ماه هاي عمر خود نيز از «در حجاب بودن» خود شكوه و گلايه كرده است و در درس هاي اخلاق، فلسفه، عرفان و حتي در سخنراني هاي عمومي و مكاتبات خود، غالباً به مسأله حجاب هاي نوراني و ظلماني توجه داده است

    كشف، شهود، معاينه، ابصار و بصيرت نيز به عنوان ضد حجاب شناخته شده اند. مثلاً مي توان ادعا كرد. كسي كه به كشف و شهود رسيده است، حجاب ندارد؛ و همه آنان كه در حجابند، از مشاهده جمال حق محروم مي باشند.

    بردار حجاب از ميان تا يابد راهي به رخ تو چشم بيگانه من
    بردار حجاب تا جمالش بيني تا طلعت ذات بي مثالش بين


    ویرایش توسط yalda solimani : ۱۳۹۴/۱۱/۰۹ در ساعت ۱۳:۳۸
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    64
    حضور
    2 روز 7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    239



    با سلام و خسته نباشید خدمت شما برادر بزرگوار جناب سمیع
    خیلی خوشحالم که این تاپیک به شما کارشناس محترم ارجاع شد و مثل همیشه دقیق، همراه با پی نوشته و مستند، اما خدمتتون عرض کنم تاپیکی که من ایجاد کرده بودم حاوی 12 سئوال بود که جناب طاهر فرمودند سئوالاتم را در طی بحث 2تا، 2تا بپرسم. لذا استدعا دارم تا پایان این بحث مرا یاری فرمایید.
    تشکر فراوان از شما بزرگوار

    3- آیا قرآن هم جزء حجاب خداوند محسوب میشود؟
    4- آیا همه اسماء الله حجاب خداوند هستند یا فقط بعضی از آنها؟ اگر فقط بعضی، آنها کدامند؟ «يا من إليه المنتهي بالإسم الذي احتجبت به من خلقک احجبني من عدوّي. (بحار الأنوار : 87 / 12)»


    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    حال اگر این حجاب‌ها در نوردیده شود، انسان به وصال حضرت حق، نائل می‌آید و وصل رخ می‌دهد.

    یعنی حجاب وصل ریشه دو حجاب نورانی و ظلمانی محسوب میشود؟


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mohamad1 نمایش پست ها
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما برادر بزرگوار جناب سمیع
    خیلی خوشحالم که این تاپیک به شما کارشناس محترم ارجاع شد و مثل همیشه دقیق، همراه با پی نوشته و مستند، اما خدمتتون عرض کنم تاپیکی که من ایجاد کرده بودم حاوی 12 سئوال بود که جناب طاهر فرمودند سئوالاتم را در طی بحث 2تا، 2تا بپرسم. لذا استدعا دارم تا پایان این بحث مرا یاری فرمایید.
    تشکر فراوان از شما بزرگوار

    3- آیا قرآن هم جزء حجاب خداوند محسوب میشود؟
    4- آیا همه اسماء الله حجاب خداوند هستند یا فقط بعضی از آنها؟ اگر فقط بعضی، آنها کدامند؟ «يا من إليه المنتهي بالإسم الذي احتجبت به من خلقک احجبني من عدوّي. (بحار الأنوار : 87 / 12)»




    یعنی حجاب وصل ریشه دو حجاب نورانی و ظلمانی محسوب میشود؟
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    قرآن، همه اسماء الهی هم حجاب نورانی اند منتها نه به معنای منفی آن. بلکه گاهی معنای حجاب این است که آنها مانع و حجاب میان انسان و دشمنانش می شوند.

    و یا دربعضی از موارد معنای حجاب ، مانع بودن نیست بلکه مقصود از حجاب این است که آنها بیان کنندهٔ دستورات الهی هستند. به عنوان نمونه مرحوم طریحی در مجمع البحرین؛ ذیل روایتی از امام باقر (علیه السلام)، که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) را حجاب معرفی کرده اند: «
    وَ محّمد حجاب الله تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏»[1] « أي ترجمانه»[2] یعنی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بیان کنندهٔ خدا و دستورات الهی است»
    در برخی موارد حجاب نورانی بودن اموری مانند اسماء الهی؛ یعنی واسطه شدن آن ها بین ما و آن ذات غیب الغیوبی که « فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى‏ صَعِقا»[اعراف/143] « چون پروردگارش بر كوه جلوه كرد، آن را متلاشى نمود و موسى بى‏ هوش شد.»
    «فهو تعالی محتجب عن الخلق بأنوار عزّه وجلاله وسعة عظمته وکبریائه و... »[3]
    بلا تشبیه مانند نور خورشید. که امکان ندارد به آن نگاه مستقیم داشته باشیم.ولی از طریق برخی وسائط نجومی امکان دارد یک درکی از خورشی به دست آورد.
    اما در مورد «حجاب وصل» عبارتی را در این زمینه ندیدم.
    موفق باشید.
    ..........................................
    پی نوشت:
    [1].كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، الكافي( ط- الإسلامية)،ج1 ص145،دار الكتب الإسلامية، تهران‏،1407 ق‏
    [2].طريحي، فخر الدين بن محمد،مجمع البحرين‏،ج2،ص34،مرتضوى‏،ت ران‏،1375 ش‏
    [3].همان


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21827



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    در برخی موارد حجاب نورانی بودن اموری مانند اسماء الهی؛ یعنی واسطه شدن آن ها بین ما و آن ذات غیب الغیوبی که « فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى‏ صَعِقا»[اعراف/143] « چون پروردگارش بر كوه جلوه كرد، آن را متلاشى نمود و موسى بى‏ هوش شد.»
    «فهو تعالی محتجب عن الخلق بأنوار عزّه وجلاله وسعة عظمته وکبریائه و... »[3]
    بلا تشبیه مانند نور خورشید. که امکان ندارد به آن نگاه مستقیم داشته باشیم.ولی از طریق برخی وسائط نجومی امکان دارد یک درکی از خورشی به دست آورد.
    اما در مورد «حجاب وصل» عبارتی را در این زمینه ندیدم.
    موفق باشید.
    هو خیر المسئولین

    با سلام و ادب

    استاد گرامی،در این صورت معنای خرق حجب چیست؟

    "حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمة"/مناجات شریف شعبانیه


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    هو خیر المسئولین

    با سلام و ادب

    استاد گرامی،در این صورت معنای خرق حجب چیست؟

    "حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمة"/مناجات شریف شعبانیه
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    در مورد حجب ظلمانی، خرق حجاب در یک جمله به معنای کنار گذاشتن معاصی است. و در مورد حجب نورانی، متناسب با هر یک باید معنا شود. مثلا در مورد مقامات سیر و سلوکی که در کتابهایی مانند نظیر اللمع، رساله قشیریه، کشف المحجوب ، عوارف المعارف، صد میدان، منازل السائرین ذکرشان آمده، گذر از یک مقام مانند مقام صبر و رفتن به مقام رضا که بالاتر از صبر است خرق این حجاب نورانی است، و یا در همین مناجاتی که از حضرت امیر (علیه السلام) آمده که مربوط به اسماء است در عرفان عملی بحث مفصلی است که سالک در با گذر از برخی از «وادی ها» مانند «بدایات»، «ابواب» «معاملات» و.. را طی می کند سالک از مرتبه اسمی به مرتبه اسم دیگر که به لحاظ احاطه و کلیت اعلی از آن است ارتقا پیدا می کند و به واسطه همین اسما نهایتا وارد «قسم ولایات» می شود و متجلی به اسم « الظاهر» حق می گردد.
    سالک پس از گذر از وادی «ولایات» و عبور از « قسم حقائق» مورد ظهور اسمائی که تحت اسم « الباطن» هستند مانند « السلام»، «القدوس»، «القدوس»، «العلی»....قرار می گیرد و با پایان یافتن وادی « حقایق»، سالک به تجلی اسم «الباطن» قرار می گیرد.
    «قال أبو يزيد- قدس اللّه روحه‏ في جواب من سمع قوله تعالى: يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمنِ وَفْداً [مریم/ 85] فقال: «و من كان مع الرحمان، فإلى من»؟-: «يحشر من اسم الرحمان إلى اسم الرحيم، و من اسم القهّار إلى‏ اسم‏ اللطيف‏».
    «بایزبید بسطامی در جواب کسی که این آیه را شنید : «روزی پرهیزگاران را دسته جمعی به سوی خداوند محشور می کنیم» و گفت: «کسی که «با»خدای رحمان پس به سوی چه کسی محشور می شود؟ پاسخ داد: از اسم «الرحمن» به سوی اسم « الرحیم» و از اسم « القهار» به سوی اسم « اللطیف»[1]

    البته بحث مفصل این مباحث را باید در اثاری مانند « منازل السائرین»، « منتهی المدارک»، « مصباح الانس » و دیگر کتب عرفانی پیگیری نمود.
    موفق باشید.
    پی نوشت:
    [1]. عبد الرزاق کاشانی، منازل السائرین، ص314


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۴/۱۱/۱۰ در ساعت ۲۰:۲۳

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    64
    حضور
    2 روز 7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    239



    با سلام مجدد و تشکر از سئوال بجای سرکار خانم حبیبه و پاسخ های کامل کارشناس محترم جناب سمیع

    5- تفسیر «محمد صلي الله عليه وآله حجاب الله (بحار الأنوار : 58 / 42)» چیست؟ آیا خود شخص پیامبر(ص) جزء حجاب های خداوند قرار گرفته اند یا فقط نام ایشان؟
    6- تفسیر «الأئمة الأبرار ... حجاب من أعداء الله . (بحار الأنوار : 25 / 21)» حجاب از دشمنان خداوند چیست؟ چرا خداوند باید خودش را از دشمنانش پوشیده بدارد؟ مگر خداوند در ذات بشر هدایت به سمت نور را قرار نداده؟ اگر بتوانیم مشرکی را به سمت خدا هدایت کنیم که ثواب زیادی دارد و در دین اسلام هم توصیه شده است پس چرا خود خداوند خودش را از آنها پوشیده میدارد؟

    با تشکر فراوان از شما استاد گرامی

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود