صفحه 1 از 21 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ادعای نبوت و معجزه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    علاقه
    برنامه نویسی-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    648
    صلوات
    843
    حضور
    131 روز 17 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره ادعای نبوت و معجزه




    سلام...
    مدتها بود دوست داشتم در مورد شبهه ای تاپییکی ایجاد کنم.که حالا شرایط فراهم شد.موضوع احتمالا تکراری باشد ولی احساس می کنم هنوز جای بحث دارد و هنوز بی پاسخ است.
    شبهه حیلی ساده است.معجزه ادعای نبوت را ثابت نمی کند و اگر کسی معجزه ای را انجام دهد و ادعای نبوت کند به صرف آن معجزه، نمی توان ادعایش را پذیرفت، بلکه برعکس می توان تشخص داد که کذاب است.
       
    دلیل هم روشن است.معجزه عملی است خارق العاده که هیچکس جز خدا قادر به انجام آن نیست و خدا برای اثبات ادعای پیامبر و رسول خود از معجزه بهره می برد.و این در حالیست که هیچ راهی وجود ندارد که ثابت کند امری و عملی آیا تنها از جانب خدا می تواند رخ بدهد و انجام پذیرد و یا غیر خدا.حداقل معجزاتی تا به حال شنیده ایم که از جانب پیامبرانی صورت گرفته از این قبیل هستند.مثل تبدیل مار به اژدها.یا حتی قرآن که ادعا می شود معجزه است....
    جالب اینکه این سخن را با تبصره هایی، بسیاری از متکلمان اسلامی هم می پذیرند.آنها می پذیرند که شناخت معجزه از غیر معجزه تنها تحت شرایطی امکان پذیر است...مثلا باید ابتدا خدایی عادل و دانا و حکیم به اثبات رسیده باشد.بعد ضرورت بعثت انبیاء را ثابت کرده باشیم(نبوت عامه).یعنی ثابت می کنیم که خدا باید پیامبرانی بر مردم بفرسد و بعد است که دلیل معجزه مطرح می شود.و معجزه عملی است که دیگران از انجام آن عاجز باشند و همچنین همراه با تحدی باشد و ادعای نبوت باشد.
    حالا سوال این است که چطور یک معجزه ادعای نبوت را با این شرایط ثابت می کند؟
    از بند های این شرایط این است که دیگران از انجام آن عاجز باشند.اما آیا امکان پذیر است که ما یقین حاصل کنیم که کسی غیر خدا نمی تواند آن عمل را انجام دهد؟به خودی خود امکان دارد؟فکر می کنم با توجه به مقدمه قبلی، متکلمان هم قبول داشته باشند که بله به خودی خودی همچین امری امکان پذیر نیست.ما نهایت می توانیم تشخصی دهیم با یک امر غیر عادی که به احتمال زیاد کسی و انسانی آن را نمی تواند انجام دهد رو به رو شده ایم.ولی هیچگاه یقین نمی توانیم حاصل کنیم تنها خدا می تواند آن را انجام دهد و براستی هیچکس نمی تواند عین آن را انجام دهد.پس این بند با خطا مواجه می شود.
    اما متکلمان می گویند درست است که برای افراد منطقی و نقطه سنج، هیچگاه یقین کامل حاصل نمی شود، ولی عوام دچار خطا می شوند و می پندارند که آن عمل را حتمی خدا انجام داده و با ادعا نبوت هم که همراه است، پس به سوی او جذب می شوند.از طرفی هم ثابت کردیم که خدا پیامبرانی باید بفرستد.اینجا متکلمان می گویند که پس بر خداست که آن مدعی را اگر دروغگوست رسوا کند یا اصلا قدرت انجام معجزه را از بگیرد و اصلا شرایطی را فراهم نکند که آن بتواند معجزه مانندی را انجام دهد.حال که اجازه داده در واقع معجزه صورت گرفته و نشان درستی ادعای نبوت است.
    اینجا خیلی ساده می گوییم، خود می گویید عوام و خود می گویید که عوام به اشتباه می افتند.خوب خدای حکیم که هیچگاه از جهل مردم سوء استفاده نمی کند و از جهل بهره نمی برد که بخواهد درستی نبوت پیامبرش را ثابت کند و اصولا این سخن متکلمان باطل بودنش فکر می کنم بدیهی است.
    پس حالا با این توضیحات می خواستم بدانم، بر چه دلیل کسی را ما باید به صرف انجام معجزه که مثلا آوردن قرآن باشد، پیامبر بپذیرم؟و برعکسش را، چرا آن معجزه را نشان کذب بودن ادعای مدعی ندانیم؟؟


    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : 1395/02/21 در ساعت 16:33


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    19,386
    صلوات
    52202
    حضور
    138 روز 12 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست






    ادعای نبوت و معجزه








    کارشناس بحث: استاد صدیق



  4. #3

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,177
    صلوات
    13940
    حضور
    46 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام
    مسئله معجزه و دلالت آن بارها در این انجمن بحث شده است.
    در سوالی که شما مطرح کردید، چندین سوال وجود دارد که نیاز است به صورت مجزا مورد بحث قرار بگیرد.

    مدعا: معجزه ادعای نبوت را ثابت نمی کند و اگر کسی معجزه ای را انجام دهد و ادعای نبوت کند به صرف آن معجزه، نمی توان ادعایش را پذیرفت، بلکه برعکس می توان تشخص داد که کذاب است.

    دلیل: دلیل هم روشن است.معجزه عملی است خارق العاده که هیچکس جز خدا قادر به انجام آن نیست و خدا برای اثبات ادعای پیامبر و رسول خود از معجزه بهره می برد.و این در حالیست که هیچ راهی وجود ندارد که ثابت کند امری و عملی آیا تنها از جانب خدا می تواند رخ بدهد و انجام پذیرد و یا غیر خدا.حداقل معجزاتی تا به حال شنیده ایم که از جانب پیامبرانی صورت گرفته از این قبیل هستند.مثل تبدیل مار به اژدها.یا حتی قرآن که ادعا می شود معجزه است....

    تحلیل مدعا و دلیل: در مورد این دلیل میتوان گفت که در اینجا مغالطه ای روی داده است.
    دلیلی که اقامه شده از چند مقدمه تشکیل شده است:
    م1. معجزه عملی است که جز خدا کسی قادربه انجامش نیست.
    م2. خدا برای اثبات ا دعای پیامبر خود از معجزه بهره میبرد.
    م3. هیچ راهی وجود ندارد که ثابت کنیم یک کاری تنها از جانب خدا میتواند رخ دهد.
    نتیجه: از طریق معجزه نمیتوان مدعای مدعی نبوت را پذیرفت.
    مدعا: نه تنها نمیتوان پذیرفت بلکه میتوان اثبات کرد که او کاذب است.


    پاسخ:
    اولا: مدعا اعم از دلیل است. بر اساس دلیل(اگر مقدماتش تام باشد)، فقط ثابت میشودکه نمیتوان به گفته چنین شخصی اعتماد کرد. اما کاذب بودن وی در دلیل نبود و نیاز به استدلال دیگری دارد.

    ثانیا: درست است که قدرت انجام معجزه در حقیقت از ناحیه خداوند است ولی به هر حال، در نگاه مردم و مخاطبان، این فعل از سوی نبی انجام میشود. این موسی (ع) است که عصا را می اندازد و این عیسی (ع) است که کور را شفا میدهد و.... آنچه در معجزه مهم است، این است که مخاطبان این عمل، آنرا عملی میدانند که جز این شخص از کس دیگری نمیتواند صادر شود.
    این مهم، نیاز به این ندارد که به صورت یقینی بدانیم این عمل، تنها از جانب خدا میتواند انجام شود.
    مهم این است که مردم بدانند، کس دیگری قادر به انجام چنین کاری نیست: یعنی خارق عادت است(البته به همراه وجود شرایطی دیگر)

    ادعای نبوت و معجزه


  5. #4

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,177
    صلوات
    13940
    حضور
    46 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اشکال: شناخت معجزه از غیر معجزه تنها تحت شرایطی امکان پذیر است. مثلا ابتدا باید عدالت، علم، حکمت الهی، ضرورت نبوت انبیاء را اثبات کنیم تا بعد معجزه دلیل اثبات نبوت یک نبی باشد:
    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    جالب اینکه این سخن را با تبصره هایی، بسیاری از متکلمان اسلامی هم می پذیرند.آنها می پذیرند که شناخت معجزه از غیر معجزه تنها تحت شرایطی امکان پذیر است...مثلا باید ابتدا خدایی عادل و دانا و حکیم به اثبات رسیده باشد.بعد ضرورت بعثت انبیاء را ثابت کرده باشیم(نبوت عامه).یعنی ثابت می کنیم که خدا باید پیامبرانی بر مردم بفرسد و بعد است که دلیل معجزه مطرح می شود.و معجزه عملی است که دیگران از انجام آن عاجز باشند و همچنین همراه با تحدی باشد و ادعای نبوت باشد.
    حالا سوال این است که چطور یک معجزه ادعای نبوت را با این شرایط ثابت می کند؟

    پاسخ: این اشکال نیز چندان مشکلی نیست. چون
    اولا: این امور، برای شناخت معجزه از غیر معجزه نیست. بلکه هر یک فوایدی در بحث نبوت دارد.
    اثبات نبوت عامه پیش فرض بحث نبوت یک پیامبر خاص است نه شناخت معجزه.
    اثبات عدالت وعلم الهی هیچ ربطی به شناخت معجزه ندارد.
    تنها اثبات حکمت الهی است که در شناخت معجزه از غیر معجزه نیاز است.

    ثانیا: وجود چنین پیش فرضی هیچ اشکالی ندارد؛ زیرا در تمام موارد نیازی به حکمت الهی نداریم و تنها زمانی نیاز به اثبات این صفت الهی هست که بخواهیم بفهمیم کار خارق العاده ای که انجام شده و تمام شرایط معجزه را دارد، دلالت تام بر نبی بودن آورنده آن دارد یا نه. در این صورت، با وجود دلیل حکمت میتوان اطمینان یافت که این کار حتما معجزه است وگرنه نقض غرض ارسال انبیاء خواهد شد.


    ادعای نبوت و معجزه


  6. #5

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,177
    صلوات
    13940
    حضور
    46 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اشکال: با توجه به مقدمه قبلی، فکر میکننم متکلمان هم قبول داشته باشند که به خودی خودی چنین امری امکان پذیر نیست.ما نهایت می توانیم تشخیص دهیم با یک امر غیر عادی که به احتمال زیاد کسی و انسانی آن را نمی تواند انجام دهد رو به رو شده ایم.ولی هیچگاه یقین نمی توانیم حاصل کنیم تنها خدا می تواند آن را انجام دهد و براستی هیچکس نمی تواند عین آن را انجام دهد.پس این بند با خطا مواجه می شود:

    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    فکر می کنم با توجه به مقدمه قبلی، متکلمان هم قبول داشته باشند که بله به خودی خودی همچین امری امکان پذیر نیست.ما نهایت می توانیم تشخصی دهیم با یک امر غیر عادی که به احتمال زیاد کسی و انسانی آن را نمی تواند انجام دهد رو به رو شده ایم.ولی هیچگاه یقین نمی توانیم حاصل کنیم تنها خدا می تواند آن را انجام دهد و براستی هیچکس نمی تواند عین آن را انجام دهد.پس این بند با خطا مواجه می شود.


    پاسخ
    اولا: متکلمان هیچ گاه نمیگویند معجزه به خودی خود قابل شناخت نیست.

    ثانیا: با نکاتی که گفته شد، این ایراد نیز جائی ندارد. معجزه از دید مردم کار شخص پیامبر است نه کار خدا و مردم و مخاطبان معجزه(جز کسانی که با دید دقیق عقلی نگاه میکنند و دید الهی دارند) فکر نمیکنند که این کار، کار خداوند است. چون آنچه در ظاهر امر پیداست، این است که این کار را مدعی نبوت انجام میدهد. و همینکه مردم میبینند آن شخص کاری را انجام میدهند که دیگران تاکنون توان انجامش را نداشته اند و مشابهی از سوی هیچ غیر پیامبری آورده نشده است، یقین میکنند که این کار، معجزه است.

    ثالثا: یقین به اینکه کسی نمیتواند عین آنرا بیاورد نیز از طریق دلیل حکمت اثبات میشود. یعنی اگر کسی به ذهنش چنین اشکالی رسید، یعنی اهل دقت است و برای اهل دقت، دلیل عقلی حکمت کفایت میکند. کسی هم که چنین اشکالی به ذهنش نمیرسد، که نیازی به دلیل عقلی نداریم و دلیل عقلی صرفا پشتوانه ای است برای اطمینان بعدی.





    ادعای نبوت و معجزه


  7. #6

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,177
    صلوات
    13940
    حضور
    46 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اشکال: متکلمان در پاسخ ایراد قبلی میگویند گرچه برای افراد منطقی و دقیق، یقین کامل حاصل نمیشود ولی عوام دچار خطا میشوند و می پندارند که این عمل حتما از سوی خدا انجام شده و به سوی او جذب میشود. حال اگر چنین شخصی واقعا پیامبر نباشد، برخداوند لازم است که او را رسوا کند یا قدرت انجام معجزه را از او بگیرد. حال که اجازه داده، نشانه آن است که معجزه صحیحی روی داده و نشان درستی ادعای نبوت است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    اما متکلمان می گویند درست است که برای افراد منطقی و نقطه سنج، هیچگاه یقین کامل حاصل نمی شود، ولی عوام دچار خطا می شوند و می پندارند که آن عمل را حتمی خدا انجام داده و با ادعا نبوت هم که همراه است، پس به سوی او جذب می شوند.از طرفی هم ثابت کردیم که خدا پیامبرانی باید بفرستد.اینجا متکلمان می گویند که پس بر خداست که آن مدعی را اگر دروغگوست رسوا کند یا اصلا قدرت انجام معجزه را از بگیرد و اصلا شرایطی را فراهم نکند که آن بتواند معجزه مانندی را انجام دهد.حال که اجازه داده در واقع معجزه صورت گرفته و نشان درستی ادعای نبوت است.
    اینجا خیلی ساده می گوییم، خود می گویید عوام و خود می گویید که عوام به اشتباه می افتند.خوب خدای حکیم که هیچگاه از جهل مردم سوء استفاده نمی کند و از جهل بهره نمی برد که بخواهد درستی نبوت پیامبرش را ثابت کند و اصولا این سخن متکلمان باطل بودنش فکر می کنم بدیهی است.
    پاسخ:
    اولا: متکلمان در کجا چنین گفته اند که مردم عادی دچار خطا میشوند و تصورشان، پندار (و خیال) آنهاست. کدام متکلمی چنین حرفی زده است.

    ثانیا: یقین کامل چیست؟

    اگر منظور، یقینی است که هیچ احتمال خلافی در مقابلش نباشد، پاسخ این است که این یقین، تنها در قضایای تحلیلی و با کمی مسامحه در قضایای ریاضی(اگر انها را تحلیلی بدانیم) وجود دارد.
    اگر منظور یقینی است که با استدلال عقلی و از طریق مقدمات بدیهی به دست بیاید، پاسخ این است که چنین یقینی ایجاد میشود. وقتی کسی دقیق باشد، میتواند با کمک دلیل عقلی حکمت الهی، معجزه و دلالت آنرا اثبات کند.

    ثالثا: در ضمن خطا بودن چنین تصوری از سوی مردم، به چه معناست؟
    یعنی هیچ پشتوانه ای ندارد یا اینکه چنین معرفتی از سوی مردم، بدون هیچگونه توجیه بوده است.
    احتمال اول اشتباه است، و احتمال دوم نیز ایرادی ندارد زیرا با توجه به دلیل حکمت، اگر این معرفت آنها، در واقع نیز اشتباه بود، برخداوند لازم بود جلوی اشتباه آنها را بگیرد. زیرا چنین عملی به خودی خود باعث آن میشود که نوع بشر تصور کند که چنین قدرتی از بشر نیست و هیچ بشری بدون پشتوانه تایید الهی توان انجام چنین کاری را ندارد. پس تصور آنها، دارای پشتوانه است ولو خودشان متوجه آن نباشند.


    ادعای نبوت و معجزه


  8. #7

    عضویت
    جنسیت آبان 1394
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,106
    صلوات
    3150
    حضور
    33 روز 17 ساعت 1 دقیقه
    وبلاگ
    50
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10



    با سلام

    یکی از طرق شناسائی راستگوئی مدعی نبوت، همان معجزه مدعی نبوت می باشد و به وسیله آن می توان نبی واقعی را از متنبی دروغگو تشخیص داد. در اینجا سوالی مطرح است و آن اینکه: چگونه اعجاز مدعی نبوت، گواه بر راستگوئی او است و چگونه انجام کار خارق العاده که از توانائی همه افراد بشر خارج می باشد، می تواند گواه بر صدق گقتار، آورنده آن گردد؟ زیرا باید بین مدعا ( نبوت) و دلیل و برهان ( اعجاز) رابطه ای وجود داشته باشد. کسانی که معجزه را گواه بر راستگوئی گفتار پیامبران می دانند بسان این است که عمل پیوند قلبی دکتر بارنارد را، گواه بر راستگوئی نظریه های او در مسائل فضائی و فلکی بدانند! اصولا چگونه، مار و افعی گشتن چوب خشک، و شفا پیدا کردن بیماران و... می توانند گواه بر صدق گفتار مدعی نبوت در مسائل مربوط به مبدأ و معاد گردد؟ پاسخ: حل این اشکال بستگی دارد به این که دو اصل زیر را قبلا بپذیریم:

    1- جهان خدائی دارد دادگر و حکیم که هرگز خلاف هدف خود کاری رانجام نمی دهد.

    2- خداوند خواهان سعادت و هدایت مردم به سوی مبدأ و معاد و آئین حق است و هرگز خواهان ضلالت و گمراهی مردم نمی باشد.

    با پذیرفتن این دو اصل، پاسخ اشکال این است که: دادن چنین قدرت (قدرت بر انجام کارهای خارق العاده ) که مقابله با آن در حد امکان کسی نیست، به فرد دروغگو، موجب گمراهی مردم است و گمراهی مردم با هدف خدای حکیم سازگاز نیست. توضیح اینکه وجود معجزه در دست یک شخص، در صورتی سند زنده برای نبوت او است که لااقل واجد دو شرط زیر باشد:

    1- در طول زندگی از هر نوع عیب اجتماعی و آلودگی اخلاقی پیراسته باشد.

    2- شریعت و آئینی که مردم را بر آن دعوت می کند، مطابق فطرت و سرشت، مطابق عقل و خرد باشد.

    و علت لزوم این دو شرط روشن است. اگر مدعی نبوت سوابق ننگینی داشته باشد، وجود چنین سوابق مانع از گرایش مردم به وی می باشد، و خداوند حکیم چنین فردی را که موجبات گریز مردم در او جمع است برای هدایت مردم اعزام نمی کند، زیرا چنین فردی نمی تواند هدف الهی را تأمین نماید. همچنین اگر آئین او بر خلاف عقل و خرد باشد، در این صورت عقل و خرد رسالت او را محکوم نموده و به رسمیت نخواهد شناخت و دیگر نوبت به معجزه خواهی نمی رسد. ولی هرگاه در مدعی نبوت و آورنده اعجاز این دو شرط جمع گردد، در این صورت هر دو صورت مسأله را حساب می کنیم، یا او را در این ادعا راستگو است یا درغگو می پنداریم. اگر راستگو است و معتقدیم که چنین شرایط جز برای پیامبر راستگو پیش نمی آید، در این صورت مدعای ما ثابت شده است و اگر فرض کنیم که او با این شرایط دروغگو است در این صورت این سوال پیش می آید که چرا خداوند حکیم یک چنین قدرتی را در اختیار شیادی نهاده است که گروه انبوهی را بفریبد؟ خدائی که آگاه است و می داند که اعجاز، بر عظمت معنوی مدعی می افزاید، و این شخص بوسیله همین اعجاز، موقعیت خود را در جامعه تحکیم می کند، و حساب خود را از مردم جدا می سازد، و مردم خوا ناخواه بسوی وی کشیده می شوند و مطیع او می گردند ( با این وصف) چطور یک چنین حربه برنده و مغناطیس دل ها را در اختیار او نهاده است؟ مگر او حکیم نیست؟ مگر او به هدایت مردم علاقه ندارد؟ و خدایی که واجد این صفات است کاری نمی کند که ضربه ای بر هدف او وارد سازد. از این نظر شق دوم که (معجزه در اختیار مدعیان دروغگو قرار بگیرد) باطل بوده و قهرا صورت نخست، که این قدرت به مقتضای حکمت فقط در اختیار افراد صالح و راستگو قرار می گیرد ثابت می شود، و معجزه سند زنده بر صدق گفتار مدعی نبوت تلقی می گردد.

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم


  9. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    علاقه
    برنامه نویسی-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    648
    صلوات
    843
    حضور
    131 روز 17 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و تشکر به استاد گرامی

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    مدعا اعم از دلیل است. بر اساس دلیل(اگر مقدماتش تام باشد)، فقط ثابت میشودکه نمیتوان به گفته چنین شخصی اعتماد کرد. اما کاذب بودن وی در دلیل نبود و نیاز به استدلال دیگری دارد.
    خوب وقتی نمی توان به چنین شخصی اعتماد کرد ولی با این حال شخص انتظار اعتماد دارد.این نشان می دهد که شخص انتظار بی جایی دارد و نمی تواند از جانب خدایی حکیم فرستاده شده باشد.یعنی از اینکه معجزه دلیلی کافی برای اثبات مدعی پیامبری نیست.به راحتی می توان نتیجه گرفت که حالا که شخص انتظار دارد به صرف معجزه ادعایش را بپذیریم و معجزه را دلیلی بر راستی ادعایش می داند، پس مدعی خیالی باطل دارد و نمی تواند از جانب خدا سخن زده باشد.بنده این را اشاره نکرده بودم...


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    شخص از کس دیگری نمیتواند صادر شود.
    این مهم، نیاز به این ندارد که به صورت یقینی بدانیم این عمل، تنها از جانب خدا میتواند انجام شود.
    مهم این است که مردم بدانند، کس دیگری قادر به انجام چنین کاری نیست: یعنی خارق عادت است(البته به همراه وجود شرایطی دیگر)
    خوب، این که مردم بدانند، کس دیگری قادر به انجام چنین کاری نیست(مثلا نوشتن کتابی چون قرآن نیست)چگونه ادعای مدعی پیامبری را ثابت می کند؟؟و مردم چگونه می توانند یقین حاصل کنند که به راستی کس دیگری قادر به انجام آن نیست.آیا این کس دیگر، می تواند از اجنه باشد؟خلاصه بنده تا اینجا هنوز متوجه نشدم که چطور معجزه ادعای نبوت را ثابت می کند.بیشتر شبیه به یک امر قرار دادی می ماند.گویا متکلمان بین خودشان قرار داد کنند.که کسی آمد با این شرایط فلان کار رو انجام داد مثلا، پیامبری اش ثابت می شود.حالا این قرار داد از کجا آمده؟و اینکه مردم بدانند کس دیگری قادر به انجام چنین کاری نیست، دقیقا چه حد و حدودی دارد؟یعنی مردم تا کجا باید یقین حاصل کنند؟؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    متکلمان هیچ گاه نمیگویند معجزه به خودی خود قابل شناخت نیست.
    معجزه به این معنی که از جانب خدا انجام گرفته و نشان راستی مدعی پیامبر و اثبات کننده پیامبری فرد باشد.آیا به خودی خود قابل شناخت است.یعنی مثلا هنوز خدا را هم اثبات نکرده ایم و کسی آمده عملی انجام داد و گفت معجزه است و به خدای حکیمی که من فرستاده او هستم ایمان بیاورید.به صرف انجام این معجزه...آیا متکلمان این را می پذیرند؟؟معجزه به هر حال تعریف و هدفی دارد؟
    استاد جوادی آملی برای برهان معجزه حدودی را ذکر میکند، مانند:
    · نخست اینکه اگر بازگشت این براهین به براهینی مانند وجوب و امکان نباشد، هرگز صلاحیت اثبات واجب را نخواهند داشت.
    · دوم اینکه، کسانی که رخدادهای غیرعادی را نیازموده باشند و تجربه‌های مربوط به این حوادث به صورت یقینی به آن‌ها منتقل نشده باشد، می‌توانند در اصل وقایع یاد شده تردید کنند.
    · سوم اینکه بر فرض‌ پذیرش حوادث یاد شده، استناد آن‌ها به واجب و اثبات خداوند محل تردید است؛ زیرا استناد به واجب، وقتی تام خواهد بود که اولاً: اصل علیت مورد اذعان باشد و معلول بودن حوادث یاد شده محرز باشد؛ ثانیاً: تمام راه‌های طبیعی و غیرطبیعی که می‌تواند به ایجاد آن‌ها بینجامد، تصویر گردد و ثالثاً: علیت همه راه‌های تصویر شده به استثنای علیت واجب تعالی ابطال شود.

    هنوز من اصل شبهه برایم حل نشد.استاد گرامی.اگر امکان دارد.اگر پاسخ را هم در پست های پیشین داده اید.دوباره تکرر کنید.توضیح دهید که چگونه یک معجزه ادعای نبوت را ثابت می کند.این را توضیح دهید، شبهه هم حل می شود.

    وشما فرمودید:
    متکلمان در کجا چنین گفته اند که مردم عادی دچار خطا میشوند و تصورشان، پندار (و خیال) آنهاست. کدام متکلمی چنین حرفی زده است.
    خوب همین حالا پاسخ سرکار یلدا را بخوانید...حداقل بنده اینطور برداشت می کنم که متکلمان غیر مستیقیم همین حرف را دارند.
    ویرایش توسط پارسا مهر : 1394/11/07 در ساعت 13:50


  10. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    علاقه
    برنامه نویسی-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    648
    صلوات
    843
    حضور
    131 روز 17 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر شما.
    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    دادن چنین قدرت (قدرت بر انجام کارهای خارق العاده ) که مقابله با آن در حد امکان کسی نیست، به فرد دروغگو، موجب گمراهی مردم است و گمراهی مردم با هدف خدای حکیم سازگاز نیست.
    شما نوشته اید که دادن چنین قدرتی به فرد اگر فرد دروغگو باشد، موجب گمراهی مردم می شود.
    خوب اینجا سوال می شود.گمراهی کدام دسته از مردم؟؟یعنی مردم، چگونه رابطه بین معجزه و راستی ادعای نبوت پیدا کردند؟آیا رابطه ای هست؟چگونه رابطه ای؟
    از طرفی مردم مگر عقل ندارند.خوب خدا چرا دخالت مستقیم کند و بخواهد مردم را از گمراهی در بیاورد.خدا عقل داده که مردم گمراه نشوند.یعنی خدا با دادن عقل به انسان از پیش فکر چاره داشته که مردم فریب نخورده و اسیر مدعیان دروغین نشوند.
    از طرفی تاریخ نشان داده.که چه بسیار قومیت ها زیر فشار زور و نیرنگ ها و فریب ها فریب خورده اند.چطور خدا آنها را از فریب و نیرنگ نرهانیده؟و گذاشته که آنها گمراه و فریب بخورند؟همین حالا چرا کاری نمی کند که میلیون ها نفر در غرب به گمراهی کشانده می شوند و علم و رسانه های تبلیغاتی، چون معجزه ای مردم را به سمت فریب و گمراهی می کشانند؟
    ویرایش توسط پارسا مهر : 1394/11/07 در ساعت 12:45


  11. #10

    عضویت
    جنسیت آبان 1394
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,106
    صلوات
    3150
    حضور
    33 روز 17 ساعت 1 دقیقه
    وبلاگ
    50
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    سلام بر شما.

    دادن چنین قدرت (قدرت بر انجام کارهای خارق العاده ) که مقابله با آن در حد امکان کسی نیست، به فرد دروغگو، موجب گمراهی مردم است و گمراهی مردم با هدف خدای حکیم سازگاز نیست.

    شما نوشته اید که دادن چنین قدرتی به فرد اگر فرد دروغگو باشد، موجب گمراهی مردم می شود.
    با سلام ببخشید چرا شما با کلمات بازی میکنید.

    قرآن کریم از این واژه به «آیت»، یعنی نشانه و علامت، و نیز به «بینه» تعبیر کرده است و در روایات (از جمله روایت فوق) و فرهنگ متکلمان (از آن نظر که این نشانه، ناتوانی سایر افراد را آشکار می‌سازد) به «معجزه» تعبیر شده است.
    قرآن کریم نقل می‌کند که مردم هر زمان، از پیامبران زمان خویش تقاضای «آیت» و «معجزه» می‌کردند و آن‌ها نیز به درخواست‌هایی که معقول و منطقی و در راستای حقیقت جویی بود، پاسخ مثبت می دادند، ولی اگر درخواست‌ها از سوی مردمی بهانه‌جو بود و به جهت دشمنی و مبارزه و معارضه باپیامبران صورت می گرفت، چون پیامبران برای اثبات رسالت خویش به مقدار لازم، معجزه آورده بودند، به خواسته‌ی آن‌ها پاسخ نمی‌دادند.

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم


صفحه 1 از 21 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 14

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود