صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت خلقت افراد جهنمی؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    نوشته
    1
    حضور
    28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7

    اشاره علت خلقت افراد جهنمی؟




    با سلام
    چرا با وجود شرایط زیر خداوند متعال افراد جهنمی را آفریدند؟
    شرایط :
    1- خداوند به انسان قدرت اختیار ، اراده ، عقل و فکر داده است و برخی از افراد به صورت کاملاً اختیاری راه نادرست و صراط غیر مستقیم را انتخاب می کنند و باعث جهنمی شدن خود می شوند. (مانند یزید)
    2- خداوند عالم مطلق و خالق مطلق است. خداوند عاقبت تمامی امور را می داند. (طبق روایات)
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ در ساعت ۰۰:۲۸

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست






    علت خلقت افراد جهنمی؟







    کارشناس بحث: استاد صادق

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط Bahram-Nouraei نمایش پست ها
    با سلام
    چرا با وجود شرایط زیر خداوند متعال افراد جهنمی را آفریدند؟
    شرایط :
    1- خداوند به انسان قدرت اختیار ، اراده ، عقل و فکر داده است و برخی از افراد به صورت کاملاً اختیاری راه نادرست و صراط غیر مستقیم را انتخاب می کنند و باعث جهنمی شدن خود می شوند. (مانند یزید)
    2- خداوند عالم مطلق و خالق مطلق است. خداوند عاقبت تمامی امور را می داند. (طبق روایات)
    باسلام وتشکر .
    مشکل آن است که هدف آفرینش انسان ها را گناه نكردن و بهشتی شدن فرض کرده ، در نتیجه خلقت افرادی را که به این سرانجام نمی رسند ، به نوعی مغایر با فلسفه آفرینش دانسته اید ، در حالی که حقیقت امر این گونه نیست .
    فلسفه آفرینش انسان همانند هر موجود دیگری بر اساس فیاضیت مطلق خداوند تعریف می شود ، یعنی خداوند به واسطه فیض مطلق خود هر موجودی را که لایق خلقت بوده و امکان آفریده شدن داشت و خلقت او به زیبایی و شکوه جهان خلقت می افزاید، از نعمت وجود محروم نمی نماید و او را خلق می کند. (1)
    اما در عین حال حکمت خداوند اقتضا دارد که خلقت، حکیمانه و هدفمند و دارای سرانجام و مسیری معین برای مخلوق باشد . بر این اساس تکامل انسان و رسیدن به مراتب بالای حیات بهشتی، هدف خلقت او بیان می شود .
    در نتیجه برای هر انسانی مسیری معین و ابزاری لازم برای رسیدن به سعادت ابدی و تکامل عمیق روحی و معنوی تعریف می شود.امتحانات لازم و متناسب با ظرفیت های خاص خودش برای او در نظر گرفته می شود . نمی توان قبل از برگزاری آزمون فرد را از فرصت حضور در آزمون محروم ساخت تنها به این دلیل که نتیجه عملکرد او برای ما روشن است .
    علم و آگاهی پیشین خداوند از نحوه برخورد افراد با اختیار و حق انتخابی که به آن ها داده شده ، در خصوص همه افراد یکسان است. همان گونه که کفر و عصیان و ظلم بندگان و در نتیجه جهنمی شدن آن ها ضرری به حال خداوند ندارد ، عبادت و تقوا و بندگی آنان و در نتیجه بهشتی شدن شان هم فایده ای به حال خداوند ندارد تا خداوند تنها بهشتیان را در آزمون سرنوشت ساز حاضر سازد و رفوزه ها را از ابتدا از این فرصت محروم نماید .
    در فلسفه آفرینش و شکوه داستان خلقت تنها با بهشتی شدن انسان ها یا خلقت کسانی که با حسن انتخاب های خود گناه نكرده و اهل بهشت می شوند، شکل نمی گیرد، بلکه زیبایی و شکوه این داستان به آن است که همه افراد به طور مساوی از فرصت خود بهره ببرند . هیچ کس نداند که چه نتیجه ای در برابر او قرار دارد ، اگر قرار بود که تنها اهل بهشت در دنیا خلق شوند، دیگر آزمون دنیا ، آزمونی صوری و نمایشی بود و همه به نوعی می دانستند که در هر صورت اهل بهشت خواهند شد .
    خدا کسی را جهنمی و کس دیگر را بهشتی نمی کند؛ البته خدا نسبت به اموری که افراد انتخاب می‌کنند و به نتایجی که می‌رسند، آگاه است‌، آن هم به دلیل احاطه‌ای که به همه امور در کل عالم دارد. اگر دو اتومبیل با سرعت زیاد به سوی هم در حرکت باشند، هلی‌کوپتری که بر بالای مسیر این ها حرکت می‌کند، صحنه را می‌بیند و می‌داند که تا چند لحظه دیگر این دو اتومبیل با هم برخورد و تصادف می‌کنند. ولی تصادف زاییده علم خلبان نیست‌، بلکه زاییده سرعت زیادی است که راننده‌ها با انتخاب خود برگزیده‌اند. اگر سرعت را انتخاب نمی‌کردند، تصادف پیش نمی‌آمد. حال در مورد خدا‌، آیا می‌توان سوء اختیار یک فرد و در نتیجه بدبخت شدن او را بر عهده ولی‌ّ نعمتی گذاشت که به او امکاناتی را برای انتخاب بهترین‌ها عطا کرده است‌؟
    گفته شما درست است که در علم خداوند بوده که مثلا عده ای از افراد اگر آفریده شوند، در نهایت وارد جهنم خواهند شد ، ولی فرجام بهشت یا دوزخ برای انسان از مقوله «شدنی» هاست؛ یعنی باید به دنیا بیاییم تا بهشتی یا جهنمی «بشویم» . ظرف وجود ما با حضور در دنیا و طی مراحل علمی و عملی و گذر از فراز و نشیب ها شکل می گیرد. بنابراین تا به دنیا نیاییم پاداش و کیفر معنا پیدا نمی کند.
    اساساً اختیار آدمی، زمینه پاداش و جزا را در جهان فراهم می نماید. اگر قرار باشد که همه انسان‏ها خوب باشند یا تنها انسان‏های خوب آفریده شوند، اختیار و حق انتخاب معنا نداشت. تا راه کج وجود نداشته باشد که عده‏ای دچار آن شوند، انتخاب راه درست معنا ندارد. نیک و خوب بودن در کنار بدی‏ها معنا می یابد.
    در واقع آنچه خداوند آفرید، موجود انسانی است و انسان با اختیار و حق انتخاب معنا می یابد . اگر انتخاب و اختیار او نباشد، فرقی با مثلاً فرشتگان ندارد، یعنی اگر فقط انسان پاک ‌آفریده می شد، چیزی جز فرشته نبود، در حالی که انسان موجود و نوعی جدای از فرشته است . چون چنین است و پای اختیار و انتخاب به میان‌ آمد، باید راه نیک و بد هر دو وجود داشته و هر یک از این دو راه نیز برای خود رهروانی داشته باشد. اگر قرار باشد که راه بدی از همان ابتدا به جهت علم ازلی خدا بسته باشد، دیگر اختیار نیک از میان نیک و بد معنا نداشت.
    به علاوه این علم مانع فیض خداوند در حق بندگان هم نخواهد شد ، همان طور که آموزگاری قبل از امتحان یا حتی از ابتدای سال می داند که کدام دانش آموز موفق و کدام یک رفوزه خواهد شد ، اما نه در طول سال در تدریس و آموزش آن ها تفاوتی قائل می شود و نه در وقت امتحان فرصت را از برخی دریغ می نماید ؛ این لازمه یک آزمون مهم و کامل است .
    پس در فلسفه آفرینش هیچ تفاوتی بین انسان های گوناگون در استفاده از فرصت خلقت نیست. خداوند به دلیل علم به سرانجام افراد نمی تواند برخی را از فیض وجود محروم نماید ، زیرا این محروم کردن فرد از یک نعمت به خاطر جرمی است که مرتکب نشده است .
    از طرف دیگر به یقین دنیا محل آزمون برای همه انسان هاست (2) ؛ اما بزرگی و زیبایی و شکوه آزمون دنیا برای همه افراد در این است که به هر فرد امکان شکست خود را بدهد . از نحوه رفتار و عملکرد دیگران درس عبرت بگیرد . به علاوه عملکرد افراد گمراه و بدکار مهم ترین آزمون دیگر انسان ها در برابر گزینه های امتحانات الهی است . در نتیجه می توان گفت بدون وجود این افراد و این فضا در آزمون دنیا حتی بهشتی شدن بهشتیان هم ارزش چندانی ندارد. اگر قرار باشد که همه انسان‏ها خوب باشند یا تنها انسان‏های خوب آفریده شوند، انتخاب درست و صحیح معنا یا ارزش نداشت .
    در نتیجه می توان دریافت که خلقت انسان ها با مهربانی خداوند هم منافاتی ندارد. زیرا کمک و لطفی به مجموعه انسان ها و عامل مهمی در مسیر شکل دادن به ساختار عظیم و جدی آزمون دنیا است که به کمال رسیدن همه انسان ها در خلال این آزمون مهم و جدی و پر از عبرت و سرشار از خطر شکل گرفته و سامان می یابد . البته در این میان لطف و رافت و مهربانی خداوند در هزاران شکل و صورت شامل حال بندگان حتی گنهکاران و اهل عذاب می شود و بسیاری از ایشان در نهایت به سعادت و نجات می رسند .
    پس وجود افرادی که راه نادرست را می روند، به خاطر حقیقت وجودی نوع بشر و انسان است که ترکیبی از حیوان و فرشته، یا ترکیبی از ماده و ملکوت، ترکیبی از شهوت و عقل است . به طور کاملاً‌ ممکن و طبیعی باید در هر دو چهره افرادی وجود داشته باشند، اما افراد به انتخاب خود به آن مسیر می روند .
    بهشت و جهنمی بودن نتیجه کار انسان است که از اختیار داشتن آدمی ناشی می شود ؛ پس جهنمی شدن جهنمیان به خاطر گناهان خودشان بود . می توانستند با حسن انتخاب ، بهشت را برای خود رقم بزنند .
    گناه ما انسان ها معمولا در مراحل گوناگون با توبه يا زمينه سازي هاي عفو و رحمت خداوند برطرف شده و سرانجام بسياري از گنهكاران در نهايت بهشت و سعادت خواهد بود ، پس اين كه ما گناه مي كنيم ،دليلي بر آفريده نشدن مان نيست .


    پی‌نوشت‌ها:
    1. سید حسن ابراهیمیان، انسان‏شناسى، ص 115 و 116. نشر معارف - تهران ، 1381 شمسى.
    2. ملک (67) آیه 2.
    علت خلقت افراد جهنمی؟

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3698



    با سلام

    خدای متعال انسان را خلق کرد و انسان موجود مختاری است که در میان فرشته خویی و سبقت گرفتن از آنها و بهیمه صفتی و گمراه تر شدن از آنهاست.
    امیر المؤمنین علیه السّلام می فرمایند: خداوند عزّ و جلّ در فرشتگان عقل را بدون شهوت و در چهار پایان شهوت را بدون عقل و در فرزندان آدم هر دو را قرار داد، حال كسى كه عقلش بر شهوتش غالب گردد به یقین از فرشتگان بهتر بوده و آن كه شهوتش بر عقلش غالب شود حتما از چهار پایان بدتر مى ‏باشد.
    بنابراین انسان موجودی نیست که گمراه شدن، یا هدایت یافتن او، از پیش تعیین شده باشد. تا این دو گروه را از هم جدا کرده و تنها یکی را شایسته خلقت بدانیم. بلکه این امر به دست خود انسان رقم زده خواهد شد.

    از سویی نیز نمی توانیم بگوییم، انسان موجودی باشد که فقط خوب داشته باشد و کسی از آنها گمراه نباشد. چنین سخنی مثل این است که بگوییم: چرا خدا گلابی را زرد رنگ و دارای مغز خوشمزه و مقوی مانند موز نکرد؟! در حالی که اگر خدا گلابی را چنین می آفرید، دیگر گلابی نیافریده بود. بلکه یک موز دیگر آفریده بود. یعنی انسانی که مجموعه ای از خوبها و بدون هر گونه گمراهی باشد، دیگر انسان نیست، بلکه فرشته است. و خداوند مجموعه فرشتگان را مستقل از انسان آفریده است. و انسان بودن و فرشته بودن دو امر متفاوت است.
    همچنین وجود انسان های شریر و ظالم نیز در زندگی بشر لازم است. و بدون آنها خوبی خوبان معنا ندارد. به عنوان مثال اگر شرارت و خباثت یزید نبود، ایثار و عبودیت امام حسین (ع) تجلی نمی کرد. در واقع میدان امتحان انسان ها، و بستر رشد و تعالی آنها، نیاز به جنود شیطانی دارد تا در کشاکش جنود شیطانی و جنود رحمانی، بشر استعداد خود را به یکی از دو طرف الهی یا شیطانی شکوفا کند. و از همین روست که خدا نفس اماره را آفرید و به شیطان نیز اجازه اغواگری داد.

    گذشته از همه این ها، این گونه سوالات شاید از این نوع تفکر ریشه گرفته باشد که جهنمی نبودن و در زمره خوبان بودن؛ مساله ای بسیار دشوار و سخت است. در حالی که این نوع تفکر، از اغواگری شیطان و خود یک فریبکاری است.
    زندگی دنیوی انسان ها، اعم از مومن و کافر، فرق چندانی با یکدیگر ندارد. و انتخاب مسیر ایمان نیز محرومیت ها و سختی هایی در پیش ندارد که دیگران از آنها معاف باشند! بلکه همه انسان ها، اعم از کافر و مومن، با فقر و بیماری و مصیبت و محرومیت ها دست و پنجه نرم می کنند. و اگر گروهی نیز دارای مزیت باشند، قطعا مزیت از آن مومنان است:
    «إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا یَرْجُونَ[نساء/۱۰۴] اگر شما (مومنان) درد و رنج مى ‏بینید، کفار نیز همانند شما درد و رنج مى ‏بینند ولى شما امیدى از خدا دارید كه آنها ندارند.»

    علاوه بر آنکه برنامه زندگی مومنان، با هدایت وحی الهی، به دور از افراط ها و تفریط ها شکل می گیرد و شکوفایی همه جانبه استعدادها و توانایی های انسان را در پی دارد. هر چند که انسان مجبور باشد از شهوات فانی و زودگذر چشم بپوشد. که این چشم پوشی نه فقط برای مومنان، که برای هر عاقلی لازم است.

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 7 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2748



    باسلام و احترام

    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    ، اگر قرار بود که تنها اهل بهشت در دنیا خلق شوند، دیگر آزمون دنیا ، آزمونی صوری و نمایشی بود و همه به نوعی می دانستند که در هر صورت اهل بهشت خواهند شد .
    خیراینطور نیست
    میتوانست جهنمی نباشد و آزمون بین مراتب بهشت باشد
    مگر نداریم که اگر ابوذز میدانست که درسر سلمان چه میگذرد اورا به جرم کفر میکشت!!!
    پس فاصله مراتب بهشت و قرب الهی هم کم نیست!!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    در نتیجه می توان دریافت که خلقت انسان ها با مهربانی خداوند هم منافاتی ندارد.
    اینکه انسانی به خودش و اعمالش واگذار شده و صددرصد امکان فریب خوردن نیز دارد و اینکه این شخص مخلد در نار شود چگونه با مهربانی خداوند منافات ندارد؟؟؟!!
    یه مثال میزنم
    پدری فرزند خود را تربیت میکند و به او اختیار نیز میدهد و میگوید به سمت این چاه نرو تا نابود نشوی
    حالا به هردلیلی این بچه رفت و نزدیک بود که بیافتد در چاه..مهربانی پدر ایجاب نمیکند که علیرغم اینکه اختیار داده مانع این کارشود؟؟؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    به طور کاملاً‌ ممکن و طبیعی باید در هر دو چهره افرادی وجود داشته باشند، اما افراد به انتخاب خود به آن مسیر می روند .
    بهشت و جهنمی بودن نتیجه کار انسان است که از اختیار داشتن آدمی ناشی می شود ؛ پس جهنمی شدن جهنمیان به خاطر گناهان خودشان بود . می توانستند با حسن انتخاب ، بهشت را برای خود رقم بزنند .
    یعنی این امکان وجود داشت همه بهشتی باشند؟؟؟
    پس چرا خلقت جهنم قبل از خلقت آدمی بوده؟؟؟
    نمی تونیم بگیم به هر حال یه عده جهنمی اند و از یطرف دیگه بگیم که با اختیار خود جهنمی اند

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 7 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2748



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    از سویی نیز نمی توانیم بگوییم، انسان موجودی باشد که فقط خوب داشته باشد و کسی از آنها گمراه نباشد.
    سلام

    چرا نمیشه؟؟!!!

    مگه بهشت یک مرتبه است؟؟؟

    عادلانه این بود و این است که آزمون دنیا برای بدست آوردن مراتب سعادت باشد نه جهنم و بهشت؟
    چراکه هیچ کسی بد خود را نمیخواد و هرکاری که میکند براساس حب است
    البته در دین اسلام هم اشاره شده که هرکسی محشور با مشتهیاتش است..اگه واقعا اینطور باشه عذابی در کار نیست الا اینکه در نظر مراتب بالا و خدا که از همه بالاتر است عذاب است نه خود فرد

    ما از خوک و مار بودن عذاب میکشیم اما آیا خود خوک هم از خوک بودنش عذاب میکشد؟ خیر

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    638
    حضور
    30 روز 15 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709



    کدام آدم عاقلی به میل خود عذاب وحشتناک جهنم را طلب میکند ؟ آیا دیوانه را میتوان ملامت کرد ؟


  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    367
    حضور
    15 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    374



    درود بر همگی.
    همانطور که می بینید، این بحث هم قفل شده و کلیدش حل معمای علم ذاتی خداست.
    تا چگونگی علم ذاتی خدا روشن نشود، و مشخص نشود مختاریم یا مجبور، هیچ گره ای از اینگونه مباحث باز نخواهد شد.
    تنها چیزی که به اینگونه سوالات و مباحث پایان می دهد، پاسخ قاطعی برای جبر و اختیار و علم ذاتی خداست.

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    638
    حضور
    30 روز 15 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709



    نقل قول نوشته اصلی توسط antijahl نمایش پست ها
    درود بر همگی.
    همانطور که می بینید، این بحث هم قفل شده و کلیدش حل معمای علم ذاتی خداست.
    تا چگونگی علم ذاتی خدا روشن نشود، و مشخص نشود مختاریم یا مجبور، هیچ گره ای از اینگونه مباحث باز نخواهد شد.
    تنها چیزی که به اینگونه سوالات و مباحث پایان می دهد، پاسخ قاطعی برای جبر و اختیار و علم ذاتی خداست.


    شما تصور میکنید اگر علم به موضوعی داشته باشیم اختیار از آن سلب میشود ؟


    بگذارید مثالی بزنم


    شما میخواهید به میهمانی بروید و از قبل اطلاع دارید که کدام لباس مناسب است و آن را خواهید پوشید، البته علم شما اینجا چون دانش به کل موضوعات ندارید اندک است


    حال شما میروید و همان پیراهن را که از قبل میدانستید میپوشید


    آیا شما در پوشیدن پراهن اختیار نداشتید ؟


    چگونه فکر کرده اید جهل به موضوعی باید باشد تا اختیار صورت یابد ؟


    لازم اختیار جهل به موضوع نیست، لازمه اختیار آگاهی از موضوع است


    خداوند هم به این مسائل علم دارد ولی اختیار شما سلب نشده، هر انتخابی که بکنید اگر چه خداوند از آن مطلع است ولی بر اساس تفکر خود شماست


    اما شما این انتخاب را خلق نمیکنید، بر اساس پردازش فکری خودتان آن انتخاب را میکنید


    اختیار این نیست که شما تصادفی کاری انجام دهید ، این است که شما با پردازش و فکر آن کار را انتخاب کنید


    گزینه ای که شما انتخاب خواهید کرد بر اساس فطرت و اندیشه و ذات و ... شماست که خداوند از آنها اطلاع دارد


    حال اگر مساله برایتان واضح شد جواب این معما را بگویید


    کدام آدم عاقلی به میل خود عذاب وحشتناک جهنم را طلب میکند ؟ آیا دیوانه را میتوان ملامت کرد ؟

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    367
    حضور
    15 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    374



    گزینه ای که شما انتخاب خواهید کرد بر اساس فطرت و اندیشه و ذات و ... شماست که خداوند از آنها اطلاع دارد
    خسته نباشید.
    اینها که شما برشمردید دقیقن مصداق جبر است زیرا فطرت اندیشه و ذات هر انسانی توسط خدا تقدیر شده و اداره می شود.
    به نظر شما کاراکترهای بازیهای کامپیوتری حق انتخاب دارند؟!
    ندارند، زیرا کنترل آنها در دست شماست. ش ما وقتی پیراهنی انتخاب می کنید فقط گمان می کنید خودتان انتخاب کرده اید، درست مثل کاراکترهای بازی.
    اصلا آیه داریم در قرآن که خدا میگه ما همون کاراکترهای بازیهای کامپیوتری خدا هستیم:



    فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَـكِنَّ اللّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَـكِنَّ اللّهَ رَمَى وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ

    شما آنها را نمی کشتید و اما خدا آنها را می کشت و تو تیر نمی انداختی هنگامی که تیر می انداختی بلکه خدا تیر می انداخت.


    بحث جبر و اختیار با طرح انتخاب های چندگانه حل نمی شود دوست من. مسئله خیلی پیچیده تر است.

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی هویت اسلامی؟ایرانی؟ غربی؟ نسبت این ها با هم چه می تواند باشد؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 60
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۲, ۰۷:۱۵
  2. پاسخ: 22
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۸/۲۶, ۱۴:۰۷
  3. جمع بندی جنابت یعنی چی؟
    توسط clare در انجمن احكام جنابت
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۱۳, ۱۷:۱۷
  4. سوال در مورد چشم قربونی؟
    توسط MOHAMAD(ANTI666) در انجمن ترجمه حدیث
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۰۷, ۲۱:۰۴
  5. نماد بالای ابراج البیت، نمادی اسلامی است یا ماسونی؟
    توسط سربند یا مهدی در انجمن اماکن مذهبی
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۲/۲۰, ۲۱:۲۱

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود