صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه 5 سوره مومنون (مراد از حفظ فرج)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا
    نوشته
    26
    حضور
    19 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    31

    اشاره آیه 5 سوره مومنون (مراد از حفظ فرج)




    با سلام خسته نباشید بر کارشنان محترم

    سوال بنده راجبه ایه 5 سوره مومنون میباشید ایا ممکنه حفظ فروج در این ایه اشاره کننده به پوشاندن ان باشد و اصلا اشاره ای به اعمال جنسی نداشته باشد

    و در کل حفظ فروج یعنی چه و ایا این برداشت صحیح است حتی ادرار نکردن حتی به ان دست نزدن حفظ ان یعنی چه
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۹:۱۷

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319



    با نام و یاد دوست






    آیه 5 سوره مومنون (مراد از حفظ فرج)








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    «وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلىَ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانهُمْ فَإِنهُمْ غَيرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغَى‏ وَرَاءَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْعَادُونَ»
    و آنها كه دامان خود را (از آلوده‏ شدن به بى‏ عفتى) حفظ مى ‏كنند؛ تنها آميزش جنسى با همسران و كنيزانشان دارند، كه در بهره‏ گيرى از آنان ملامت نمى ‏شوند؛ و كسانى كه غير از اين طريق را طلب كنند، تجاوزگرند.(مؤمنون: 23/ 5-7)


    با سلام و درود

    از نظر لغوی «فرج» به معنای شکاف است و به محل خروج بول و غائط در مرد و زن، اطلاق می شود.(قاموس قرآن، ج ‏5، ص 156)

    حتی گفته شده «فرج» به میان دو پا گفته می شود و از باب کنایه، به اعضای بدن اطلاق شده؛ و در اثر کثرت استعمال، مثال صریح در آن معنا شده است.(المفردات فی غريب القرآن، ص 628)

    "فروج" جمع "فرج" كنايه از دستگاه تناسلى است.(تفسير نمونه، ج ‏14، ص 197)


    مطلب دیگر؛
    حفظ فرج، مصادیق مختلفی دارد: اعم از نگاه، لمس و رابطه جنسی. لذا آیه شریفه، همه این موارد را در بر می گیرد.

    البته بهتر است به آیه ای دیگر توجه شود:

    «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُم‏»
    به مؤمنان بگو چشم هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند، و عفاف خود را حفظ كنند اين براى آنان پاكيزه ‏تر است‏.(نور: 24/ 30)

    در ذیل این آیه و در روایت آمده:
    «حفظ الفروج، عبارة عن التّحفّظ من الزّنا فى جميع القرآن إلّا هنا، فإنّ المراد به السّتر حتّى لا ينظر إليها أحد»
    امام صادق (علیه السلام) در ذیل آیه سوره نور فرمودند: تمامی آیاتی که در قرآن در باره حفظ فروج هست به معنای حفظ از زنا است، به غیر این آیه که منظور در آن حفظ از نظر است.(تفسير جوامع الجامع، ج ‏3، ص 103)

    بنابر این می توان گفت حفظ فروج در آیه 5 سوره مؤمنون، كنايه از اجتناب از رابطه جنسی نامشروع است.

    آیه 5 سوره مومنون (مراد از حفظ فرج)

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    اگر قرآن را بر اساس معانی لغوی نه کنایی و اصطلاحی معنا کنید
    نزدیکی با محارم نیز در شرایطی حرمت ندارد.و نه تلذذ از انها حرمت خواهد داشت...
    چه برسد به پوشش...
    !!!

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    برای استدلال به آیه شریفه نیازی به روایت داریم؛ چونکه آیه شریفه که امر به حفظ فروج می کند، ظهور در استمتاع به مثل وطی دارد نه استمتاع به طور مطلق. وشاهد بر مطلب آیات دیگر است، مثل آیه شریفه در سوره مؤمنون که وقتی اوصاف مؤمنین را بیان می کند می فرماید: «و... الا علی ازواجهم او ماملکت ایمانهم و...» همان گونه که در آن جا مراد استمتاع به مثل وطی است در این آیه شریفه نیز مراد استمتاع به مثل وطی است. پس وقتی مراد از حفظ فروج از استمتاع به مثل وطی شد، نمی توانیم مدعا را که تحریم نظر به صورت مطلق باشد، استفاده کنیم؛ چونکه در آیه شریفه دو امر داریم یکی « ویحفظوا فروجهم و...» ودیگری « قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم و...» که به قرینه مقابله وقتی مراد از حفظ فروج از استمتاع به مثل وطی شد، مراد از غمض عین وحفظ نظر هم نظری استمتاعی خواهد بود این مقدار مدعا را ثابت نمی کند؛ لذا برای استدلال به صورت مطلق نیازی به روایت داریم و با کمک روایت استفاده می کنیم که مراد از حفظ فروج وتستر به صورت مطلق واجب است وبه قرینه مقابله استفاده می شود که پس مراد از نظر هم به صورت مطلق است چه استلذاذ باشد یا نباشد. ولی اگر عورت شخص به گونه باشد که قابلیت استمتاع بردن را نداشته باشد مثل زخم فراوان و... نمی توانیم از این آیه شریفه وجوب تسترش را ثابت کنیم. بلی به کمک روایت که در تفسیر قمی وارد شده است می توانیم وجوب تستر را به صورت مطلق چه استمتاع باشد یا نباشد استفاده کنیم که به قرینه مقابله تحریم نظر را هم به صورت مطلق استفاده کنیم.
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا
    نوشته
    26
    حضور
    19 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    31



    خانوم سلیمانی مرسی از توضیحتون ولی سعی کنید ساده توضیح بدید اینجوری فقط خودتون و کارشناسای این زمینه متوجه حرفتون شدن نه من

    در ضمن روایتی که دوست عزیزمون از امام صادق فرمودند اگه نظر این امام خوبمون حفظ فروج در همه جا قران معنا حفظ از عمل زنا را میدهد پس میشه این برداشت رو داشت که اعمال دیگه مانند لواط استمنا رو این ایه هر ایه دیگر که اشاره به حفظ فروج کرده معنی فقط و فقط زنا رو میده نه چیز دیگه

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا
    نوشته
    26
    حضور
    19 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    31



    جناب پس با این وجود حفظ فروج به حکم زنا اطلاق میشه نه لواط و نه استمنا نه با حیوان و غیره....

    در ضمن کدام کلمه در این ایه معنی مباشرت میده

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط Adel20 نمایش پست ها
    در ضمن روایتی که دوست عزیزمون از امام صادق فرمودند اگه نظر این امام خوبمون حفظ فروج در همه جا قران معنا حفظ از عمل زنا را میدهد پس میشه این برداشت رو داشت که اعمال دیگه مانند لواط استمنا رو این ایه هر ایه دیگر که اشاره به حفظ فروج کرده معنی فقط و فقط زنا رو میده نه چیز دیگه


    با سلام و درود

    بله، با فرمایش امام صادق (علیه السلام) همه موارد حفظ فروج را می توان کنایه از رابطه زناشویی حرام دانست، الا در سوره نور که کنایه از نگاه است.

    حرمت موارد دیگر از آیات دیگر قرآن به دست می آید، مانند (اعرف/ 80و81؛ نمل/ 54و55؛ عنکبوت/ 28) حرمت لواط، و از آیات (مؤمنون/ 7؛ معارج؛ 30) حرمت استمناء استفاده شده است.

    آیه 5 سوره مومنون (مراد از حفظ فرج)

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا
    نوشته
    26
    حضور
    19 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    31



    استاد عزیز با عرض معذرت باید بگم جمله ای که گفتید کاملا تناقص داره اگه همه جا زنا هست جز اون سوره اونوقت هیچ برداشتی جز این نمیشه داشت (لواط استمنا و....)

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    لطفا وجه تناقض را بیان فرمایید.

    آیه 5 سوره مومنون (مراد از حفظ فرج)

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود