صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روایت معتبر درباره نزول تدریجی قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37598

    اشاره روایت معتبر درباره نزول تدریجی قرآن




    سلام
    آیه یا روایتی ميخوام که ثابت کنه که جبرییل آیات قرآن را در نزول تدریجی بر پیغمبر (ص) نازل میکرده.


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310




    با نام و یاد دوست






    روایت معتبر درباره نزول تدریجی قرآن







    کارشناس بحث: استاد یاسین

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 10 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحيم

    با سلام و احترام



    خداوند مي فرمايد:« وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزيلا»[1] (و قرآنى كه آياتش را از هم جدا كرديم، تا آن را با درنگ بر مردم بخوانى و آن را بتدريج نازل كرديم).

    براى افراد سطحى مخصوصا اگر بهانه‏ جو باشند اين اشكال در كيفيت نزول قرآن پيدا خواهد شد كه چرا اين كتاب آسمانى بزرگ كه پايه و مايه اسلام است، و رهنماى كل بشر، و محور همه قوانين حقوقى اجتماعى و سياسى و عبادى مسلمانان محسوب مى ‏شود، به صورت كامل يك جا بر پيامبر اسلام ص نازل نگرديد، تا مردم پيوسته آن را از آغاز بخوانند و تا انجامش با خبر باشند؟! ولى كمى دقت براى حل اين ايراد كافى است زيرا:


    اولا قرآن گر چه نامش كتاب است، ولى همچون كتابهاى تاليفى انسانها نمى ‏باشد كه بنشينند و موضوعى را در نظر بگيرند، و فصول و ابوابش را تنظيم كنند، و برشته تحرير در آورند، بلكه كتابى است كه با حوادث عصر خود يعنى با بيست و سه سال دوران نبوت پيامبر اسلام ص با رويدادهايش پيوند و ارتباط ناگسستنى دارد.



    چگونه ممكن است كتابى كه با حوادث بيست و سه سال در ارتباط بوده يك جا و در يك روز نازل شود؟! مگر ممكن است همه حوادث 23 سال را در يك روز جمع ‏آورى كرد، تا مسائل مربوط به آن يك جا در قرآن نازل شود؟! فى المثل قسمتهاى زيادى در قرآن در رابطه با جنگ هاي اسلامى است، و بخشهايى در باره عملكردهاى منافقان. و مسائلى در مورد هيئت‏هايى كه از اقوام مختلف نزد پيامبر ص مى‏آمدند و پيامبر ص به فرمان الهى در برابر آنها اقدامهايى به عمل مى ‏آورد مى ‏باشد.



    آيا ممكن است همه اينها روز اول نوشته شود؟



    [1] - سوره اسراء،آيه106.


    [2] - آيت الله مكارم شيرازي،تفسير نمونه، ج‏12، ص: 317-318.





    روایت معتبر درباره نزول تدریجی قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 10 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحيم

    ثانيا- قرآن كتابى است كه تنها جنبه تعليمى ندارد، بلكه حتما مى‏ بايست هر آيه آن پس از نزول اجرا گردد، اگر همه قرآن يك جا نازل مى‏ شد بايد يك جا هم اجرا بشود، و مى ‏دانيم كه يك جا اجرا شدن امرى محال بوده است، چرا كه اصلاح يك جامعه سر تا پا فاسد را در يك روز نمى‏ توان انجام داد، و كودك بيسوادى را نمى ‏توان يك روزه از كلاس اول به دوران دكترا كشاند، به همين دليل قرآن تدريجا نازل شد تا بخوبى اجرا گردد، و به اصطلاح كاملا جا بيفتد، دچار هيچگونه تزلزل نگردد و جامعه نيز قدرت جذب و پذيرش و حفظ آن را داشته باشد.

    ثالثا- خود پيامبر كه رهبر اين انقلاب بزرگ بود بدون شك اگر مى ‏خواست فكر خود را در اجراى كل قرآن پخش كند تا در اجراى جزء جزء، دومى براى او قدرت و آمادگى بيشترى ايجاد مى‏كرد، درست است كه او فرستاده خدا و صاحب عقل و توانايى بى ‏نظيرى بود، ولى با همه اينها پذيرش تدريجى قرآن و اجراى تدريجى آن به صورت كاملترى انجام مى‏ گرفت.

    رابعا- نزول تدريجى مفهومش ارتباط دائمى پيامبر ص با مبدأ وحى بود ولى نزول دفعى ارتباط پيامبر ص را بيش از يك بار تضمين نمى ‏كرد.[1]




    [1] - آيت الله مكارم شيرازي،تفسير نمونه، ج‏12، ص: 318.




    روایت معتبر درباره نزول تدریجی قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37598



    سلام
    باتشکر از شما
    اما سوال بنده درباره نزول خود قرآن نیست بلکه صحبتم سر فرشته وحی است .
    در آیه 193 شعرا میخوانیم که روح الامین قرآن را بر قلب پیغمبر نازل کرده ؛ با توجه با قرائنی که در آیه وجود داره متوجه میشیم که نزول قرآن به وسیله روح الامین ، نزول دفعی بوده .
    حالا بنده دنبال آیه ای هستم که نشون بده در نزول تدریجی قرآن ، واسطه آیات الهی چه کسی بوده؟


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 10 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    حالا بنده دنبال آیه ای هستم که نشون بده در نزول تدریجی قرآن ، واسطه آیات الهی چه کسی بوده؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    «قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْريلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنينَ»[1]
    ((آنها مى‏گويند: «چون فرشته‏اى كه وحى را بر تو نازل مى‏كند، جبرئيل است، و ما با جبرئيل دشمن هستيم، به تو ايمان نمى‏آوريم!») بگو: «كسى كه دشمن جبرئيل باشد (در حقيقت دشمن خداست) چرا كه او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل كرده است در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‏كند و هدايت و بشارت است براى مؤمنان.»)

    « وَ إِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبّ‏ الْعَالَمِينَ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلىَ‏ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِين»[2] (مسلّماً اين (قرآن) از سوى پروردگار جهانيان نازل شده است
    روح الامين آن را نازل كرده است ...
    بر قلب (پاك) تو، تا از انذاركنندگان باشى).

    به موجب آيات مورد بحث(سوره بقره) جبرئيل پيك وحى خدا بر پيامبر، و نازل كننده قرآن بر قلب پاك او بوده است، در حالى كه در سوره نحل آيه 102 واسطه وحى" روح القدس" معرفى شده.
    و در سوره" شعراء آيه 191" مى‏خوانيم قرآن را روح الامين براى آن حضرت آورده، ولى همانگونه كه مفسران تصريح كرده‏اند: منظور از روح القدس و روح الامين همان جبرئيل است.[3]



    [1] - سوره بقره،آیه97

    [2] سوره شعراء، آیه192-194

    [3] - آیت الله مکارم شیرازی، تفسير نمونه، ج‏1، ص: 363

    روایت معتبر درباره نزول تدریجی قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    745
    حضور
    20 روز 6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1777



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم و رحمة الله
    در کنار پاسخ استاد، روایاتی هم داریم که به طور مصداقی نزول برخی از آیات در روند نزول تدریجی قران را توسط جبرئیل علیه‌السلام تأیید می‌کند، مثل آیاتی که در روز عید غدیر نازل شدند، یا مثل آیه‌ی تطهیر که در ماجرای حدیث کساء نازل شدند، یا آیاتی که حضرت علی علیه‌السلام در حالی از زبان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌واله شنیدند که حضرت بی‌هوش بودند و بعد که به هوش آمدند و خواستند آیات را تلاوت نمایند حضرت علی علیه‌السلام فرمودند که شما پیشتر ابلاغشان کرده‌اید و ایشان فرمودند که تو آنها را از زبان جبرائيل علیه‌السلام شنیده‌ای، یا مثل آیاتی که در مورد عذاب فرعون بوده است و پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌واله فرمودند که ای جبرائیل پیش از این هر وقت آیه‌ای می‌آوردی ناراحت بودی ولی امروز روی تو نورانی و مسرور است و بعد دلیل آن را می‌پرسند و او توضیح می‌دهد و این نشان می‌دهد که این نزول آیات پیشتر هم بسیار مسبوق به سابقه بوده است و یک وضعیت خاص و ویژه نبوده است ... و بسیاری روایات دیگر که می‌توانید مصداقی بیابید ... اما اینکه بگوییم آیا هیچ آیه‌ای هست که توسط جبرائیل علیه‌السلام نازل نشده باشد را نمی‌دانم، سوره‌ی حمد که بدون واسطه در معراج بوده است ظاهراً دو بار یا بیشتر نازل شده است و برخی آیات دیگر هم به همچنین، در نتیجه حتی با وجود آنکه چنان آیاتی بوده‌اند که بدون واسطه بوده باشند هم باز ظاهراً دلیل نمی‌شود که بعداً به صورت جداگانه دوباره توسط جبرائیل علیه‌السلام نازل به دنیا نشده باشد ...
    به شخصه فکر کنم برای پاسخ کامل و دقیق دادن به این سؤال باید تحقیقی گسترده‌تر داشت، مگر آنکه خبری به صراحت به چنان سؤالی پاسخ داده باشد و مثلاً از آیاتی که استاد مورد اشاره قرار دادند بشود چنان معنایی را استخراج نمود
    در پناه خدا باشید ان شاء الله
    یا علی علیه‌السلام

    «سین» نماینده‌ی مورد تأیید هیچ جریان اعتقادی یا فکری نیست و مشارکتش در بحث‌ها صرفاً جنبه‌ی هم‌فکری دارد

    اللهم أرزقنی معرفتک و حبک و عبادتک خالصاً ... و معرفة خلفائک و حبّهم و طاعتهم ... و معرفة أعدائک و عداوتهم و مخالفتهم
    ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ تَجَرَّأْتُ بِجَهْلِي ... دعا کنید خدا هدایتم کند و عاقبت‌بخیر بشوم ... همه حلال کنید

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37598



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    منظور از روح القدس و روح الامين همان جبرئيل است.[3]
    6- مـُحـَمَّدُ بـْنُ يـَحـْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِى الْعـَلَاءِ عـَنْ سـَعـْدٍ الْإِسْكَافِ قَالَ أَتَى رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع يَسْأَلُهُ عَنِ الرُّوحِ أَ لَيْسَ هُوَ جـَبـْرَئِيـلَ فـَقـَالَ لَهُ أَمـِيـرُ الْمـُؤْمِنِينَ ع جَبْرَئِيلُ ع مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحُ غَيْرُ جَبْرَئِيلَ فـَكَرَّرَ ذَلِكَ عَلَى الرَّجُلِ فَقَالَ لَهُ لَقَدْ قُلْتَ عَظِيماً مِنَ الْقَوْلِ مَا أَحَدٌ يَزْعُمُ أَنَّ الرُّوحَ غَيْرُ جَبْرَئِيلَ فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع إِنَّكَ ضَالٌّ تَرْوِى عَنْ أَهْلِ الضَّلَالِ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى لِنـَبـِيِّهِ ص أَتـى أَمـْرُ اللّهِ فـَلاتـَسـْتـَعـْجِلُوهُ سُبْح انَهُ وَ تَعالى عَمّا يُشْرِكُونَ يُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ وَ الرُّوحُ غَيْرُ الْمَلَائِكَةِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ
    اصول كافى جلد 2 صفحه 19 رواية 6
    ترجمه روايت شريفه :
    سـعـد اسـكـاف (كـفـاش ) گـويـد: مـردى خـدمـت اميرالمؤ منين عليه السّلام آمد و درباره روح پـرسـيـد كـه آيـا او هـمـان جـبـرئيـل اسـت ؟ امـيـرالمـؤ مـنـيـن عـليـه السـّلام بـه او فـرمود: جـبـرئيـل عـليـه السـّلام از مـلائكـه اسـت و روح غـيـر جـبـرئيـل است ـ و اين سخن را تكرار فرمود ـ او عرض كرد: سخن بزرگى گفتى !! هيچكس عـقيده ندارد كه روح غير از جبرئيل است . اميرالمؤ منين به او فرمود: تو خود گمراهى و از اهـل گمراهى روايت مى كنى خداى تعالى به پيغمبرش صلى اللّه عليه و آله مى فرمايد: (((فـرمـان خدا آمد نيست ، آن را بشتاب مخواهيد، خدا منزه است و از آنچه مشركان باوى انباز مـى كـنـنـد بـرتـر اسـت ، مـلائكـه روح را فرو مى آورند ـ 1 سوره 16 ـ، پس روح غير از ملائكه صلوات الله عليهم مى باشد.


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37598



    نقل قول نوشته اصلی توسط سین نمایش پست ها
    در کنار پاسخ استاد، روایاتی هم داریم که به طور مصداقی نزول برخی از آیات در روند نزول تدریجی قران را توسط جبرئیل علیه‌السلام تأیید می‌کند،
    سلام
    میشه روایت رو به همراه سند ذکر کنید؟


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    745
    حضور
    20 روز 6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1777



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها

    سلام
    میشه روایت رو به همراه سند ذکر کنید؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم بزرگوار و رحمة الله
    روایات متعددند و حقیر دقیقاً بخاطر ندارم هر کدام را کجا دیده‌ام، علاوه بر اینکه مطمئناً روایات محدود به این مصادیق هم نیستند، احتمالاً اساتید انجمن حدیث اشراف بهتری به چنان احادیثی داشته باشند، گرچه به زعم حقیر برای پاسخ دادن به چنان سؤالی باید خودتان نیز کتب حدیثی را زیر و رو نمایید، چرا که گاهی پاسخ به این سؤالات از روایاتی فهمیده می‌شود که موضوع اصلی حدیث نیستند و به صورت جانبی از حدیث فهمیده می‌شوند، بهترین کار شاید جستجو کردن بر روی کلمات کلیدی مناسب باشد در نرم‌افزارهایی مانند نرم‌افزار نور یا مشابه آن ...
    در پناه خدا باشید
    یا علی علیه‌السلام

    «سین» نماینده‌ی مورد تأیید هیچ جریان اعتقادی یا فکری نیست و مشارکتش در بحث‌ها صرفاً جنبه‌ی هم‌فکری دارد

    اللهم أرزقنی معرفتک و حبک و عبادتک خالصاً ... و معرفة خلفائک و حبّهم و طاعتهم ... و معرفة أعدائک و عداوتهم و مخالفتهم
    ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ تَجَرَّأْتُ بِجَهْلِي ... دعا کنید خدا هدایتم کند و عاقبت‌بخیر بشوم ... همه حلال کنید

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود