جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه ۷ سوره مومنون: «فمن ابتغی وراء ذلک»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا
    نوشته
    26
    حضور
    19 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    31

    اشاره آیه ۷ سوره مومنون: «فمن ابتغی وراء ذلک»




    با سلام و عرض خسته نباشید


    سوال بنده راجبه ایه ۷ سوره مومنون است من کمی در مورد این ایه تحقیق کردم شبهه بنده در فمن ابتغی وراء ذلک میباشد

    و بیشترین مشکلم رو کلمه وراء میباشد که در تمامی تفاسیر و ترجمه ها از ان به عنوان به جز به غیر فراتر از یاد شده

    اما کارشناسان محترم این کلمه معنی پشت ، نشیمن گاه رو هم میده از کجا معلوم که خداوند منظورش این بوده که هر کس خواستار امیزش از طریق نشیمن گاه یا پشت را بخواهد متجاوز است و منظور خدا اینجا اصلا به زنا و لواط و اسمناء و ..... نبوده

    ممنون میشم بررسی بشه و پاسخ بدید
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۴/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۰:۳۴

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست






    آیه ۷ سوره مومنون: «فمن ابتغی وراء ذلک»







    کارشناس بحث: استاد صدیقین

  4. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    فرهنگ های لغت العین، لسان العرب و قاموس و مفردات را بررسی کردم. نتیجه این شد که واژه وراء به معنای مقعد یا نشیمنگاه به کار نرفته بلکه این معانی برای این واژه ذکر شده: پس و پیش؛ در نوه پسری نیز استعمال می شود. (1) پس و پیش، هم در معنای مکانی به کار رفته و هم در معنای زمانی، اما بیشتر در معنای پس و پیش زمانی به کار می رود (یعنی زمان بعدی و جلوتر یا زمان قبلی و گذشته) (2).

    ابن منظور در لسان العرب، وراء در آیه 7 مؤمنون را به معنای «غیر» دانسته و گفته: و قوله، عز و جل: فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ أَي سِوَى ذلک. (3)

    قطب الدین راوندی نیز در تفسیرش همین مطلب را بیان کرده و گفته: «و وراء بمعنى غير أي من طلب سوى الزوجة و الأمة فهو عاد و العادون الذين يتعدون الحلال إلى الحرام، و الاستمناء باليد محرم إجماعا لقوله تعالى إِلَّا عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ و هذا وراء ذلک» (4)

    در زبان فارسی امروزی، واژه «پشت» گاهی کنایه از نشیمنگاه به کار می رود ولی این استعمال کنایی، ربطی به معنای واژه «وراء» ندارد.

    پس اصل مطلب که "آیا ممکن است وراء در آیه 7 سوره مؤمنون به معنای نشیمنگاه و مقعد باشد"، منتفی می شود چون این واژه از نظر لغوی در آن معنا به کار نرفته است.

    **********************

    روایت نقل شده از امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه مورد نظر، مفهوم روشن آیه را به خوبی توضیح می دهد. متن روایت چنین است:

    أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى فِي نَوَادِرِهِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سُئِلَ الصَّادِقُ ع عَنِ الْخَضْخَضَةِ فَقَالَ إِثْمٌ عَظِيمٌ قَدْ نَهَى اللَّهُ عَنْهُ فِي كِتَابِهِ وَ فَاعِلُهُ كَنَاكِحِ نَفْسِهِ وَ لَوْ عَلِمْتَ بِمَا يَفْعَلُهُ مَا أَكَلْتَ مَعَهُ فَقَالَ السَّائِلُ فَبَيِّنْ لِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فِيهِ فَقَالَ قَوْلُ اللَّهِ فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ وَ هُوَ مِمَّا وَرَاءَ ذَلِكَ ... (5)

    از امام صادق (علیه السلام) درباره استمنا سؤال شد. حضرت فرمودند: گناه بزرگى است. خداوند در کتابش [قرآن] از آن نهی كرده است و انجام دهنده این کار مانند کسی است که با خود در آمیزد و اگر آگاهی یابم چه كسى آن کار را انجام مى‏ دهد، با او غذا نمى‏ خورم [و با او سر یک سفر ه نمی نشینم]. پرسشگر از امام پرسید: ای فرزند رسول خدا! آیه ای که این مطلب [یعنی حرمت استمنا] را ذکر می کند، برایم بیان فرمایید. امام فرمود: این سخن خداوند که فرمود: «فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ» ... (6)


    پی نوشت
    -------------------------
    1- به کتاب های مورد اشاره ذیل ماده ورأ، و در مفردات ذیل ماده وری مراجعه شود؛
    ابن منظور در لسان العرب می گوید: و الوَرَاءُ: الخَلْفُ، و الوَراءُ: القُدّامُ، و الوَراءُ: ابنُ الابْنِ؛ لسان العرب، ج‏ 1، ص 19؛
    خلیل در العین می گوید: ورأ: الوراء، ممدود: ولد الولد؛ كتاب العين، ج‏ 8، ص 299؛
    آقای قرشی در قاموس می نویسد: وراء بمعنى پس و پيش است (امام و خلف) و در هر دو به كار مي رود چنانكه راغب و ديگران تصريح كرده‏‌اند؛ قاموس قرآن، ج‏ 7، ص 204.
    2- سخن فیومی در مصباح؛ به نقل از قاموس، ج‏ 7، ص 20.
    3- لسان العرب، ج‏ 1، ص 19
    4- فقه القرآن في شرح آيات الأحكام، ج‏ 2، ص 144
    5- وسائل‏ الشيعة، ج 28، ص 364، ح 34978
    6- مؤمنون/7
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۰/۲۵ در ساعت ۱۴:۲۲

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود