صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فضيلت مجرد ماندن در آخر الزمان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307

    فضيلت مجرد ماندن در آخر الزمان




    با نام و یاد دوست


    سلام

    یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

    لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:




    با سلام
    حديثي شنيدم از كه تشويق كرده است در آخر زمان مجرد باشيد چون گرفتاري هايي مانند خيانت ها و تشريفات و وابستگي هاي زياد و مشاجرات مانع دينداري است:
    «عليكم بالعزوبت في اخر الزمان»
    آيا اين حديث درست است؟ تفسير و تأويلش چيست؟




    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید


  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست







    فضيلت مجرد ماندن در آخر الزمان








    کارشناس بحث: استاد پیام

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530




    البته روایت ذکر شده در منبع معتبری یافت نشد گرچه روایات دیگر بیان شده نیز که از جهت اعتبار ضعیف وغیر قابل استناد است مانند این روایت:

    عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَیَأْتِیَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا یَسْلَمُ لِذِی دِینٍ دِینُهُ إِلَّا مَنْ یَفِرُّ مِنْ شَاهِقٍ إِلَى شَاهِقٍ وَ مِنْ جُحْرٍ إِلَى جُحْرٍ کَالثَّعْلَبِ بِأَشْبَالِهِ قَالُوا وَ مَتَى ذَلِکَ الزَّمَانُ قَالَ إِذَا لَمْ تُنَلِ الْمَعِیشَةُ إِلَّا بِمَعَاصِی اللَّهِ فَعِنْدَ ذَلِکَ حَلَّتِ الْعُزُوبَةُ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَرْتَنَا بِالتَّزْوِیجِ قَالَ بَلَى وَ لَکِنْ إِذَا کَانَ ذَلِکَ الزَّمَانُ فَهَلَاکُ الرَّجُلِ عَلَى یَدَیْ أَبَوَیْهِ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ أَبَوَانِ فَعَلَى یَدَیْ زَوْجَتِهِ وَ وَلَدِهِ فَإِنْ لَمْ تَکُنْ لَهُ زَوْجَةٌ وَ لَا وَلَدٌ فَعَلَى یَدَیْ قَرَابَتِهِ وَ جِیرَانِهِ قَالُوا وَ کَیْفَ ذَلِکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ یُعَیِّرُونَهُ بِضِیقِ الْمَعِیشَةِ وَ یُکَلِّفُونَهُ مَا لَا یُطِیقُ حَتَّى یُورِدُوهُ مَوَارِدَ الْهَلَکَةِ
    التحصین ابن‌فهدحلی ص30
    از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده که فرمود:
    قطعا زمانی بر مردم خواهد آمد که دین‌دار، دینش سالم نمی‌ماند مگر کسی که از بلندی به بلندی و از سوراخی به سوراخ دیگر فرار میکند بسان روباهی که از شیر درنده فرار میکند
    اصحاب گفتند چه زمانیست آن زمان؟!فرمود: در آن زمان زندگی جز با معصیت نیست پس در آن زمان مجردماندن رواست اصحاب گفتند اما ای فرستاده خدا، شما ما را به ازدواج امر کردیدفرمود: بله اما در آن زمان، هلاکت یک مرد به دست والدینش است اگر والدینش فوت کرده بودند بدست زن و فرزندانش اگر زن و بچه‌ای نداشت، بدست فامیل‌ها و همسایگانش تنگی زندگی را عیب او میخوانند و برای همین سرزنشش میکنندو او را به آنچه طاقتش را ندارد مکلف میکنندتا در مواردی هلاکتش در آن است، او را وارد کنند.

    فضيلت مجرد ماندن در آخر الزمان

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    225
    حضور
    4 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    645



    سلام
    مضمون روايت بدون اشكال به نظر مي رسد چون روايت به روشني حلال بودن عزوبت در آخر الزمان را در صورتي روا دانسته كه ازدواج و تشكيل خانواده موجب به هلاكت افتادن و انجام حرام به جهت برآورده كردن خواسته هاي معيشتي خانواده باشد نه به صورت مطلق.به عبارت ديگر مي توان گفت ازدواج چهار حالت مي تواند داشته باشد:
    1. انجام ازدواج موجب انجام حرام براي تحصيل معيشت باشد و ترك ازدواج حرامي را در پي نداشته باشد. در اين صورت مسلم است كه ترك ازدواج لازم است چون ازدواج في نفسه واجب نيست و مستحب مؤكد است و اگر انجام آن موجب ارتكاب حرامي باشد قطعا جايز نيست.
    2. ترك ازدواج براي شخص مستلزم ارتكاب معصيت و حرام باشد و انجام آن نيز مستلزم انجام حرام به جهت تحصيل معيشت و يا غير آن باشد در اين صورت بايد سنجيده شود انجام يا ترك ازدواج كدام يك مستلزم حرام بزرگتر و بيشتري مي شود همان را ترك كند.
    3. ازدواج موجب ارتكاب حرام نشود و ترك آن موجب انجام حرام باشد در اين صورت قطعا ازدواج واجب مي شود.
    4. ازدواج كردن و ترك آن هيچ كدام موجب آلوده شدن به گناه نباشد در اين صورت ازدواج مستحب مؤكد و سنت پيامبر مي باشد و انجام آن بهتر است.


    روايت ياد شده از موارد فوق تنها ناظر به صورت اول است و اين حكم اختصاصي هم به آخر الزمان ندارد مگر اين كه در آخر الزمان موارد گرفتاري به حرام به جهت تحصيل مخارج خانواده نسبت به ديگر زمان ها به فرموده پيامبر اكرم(ص) بيشتر خواهد بود.
    مقصود روايت ،توجه به اين نكته است كه دين داري در آخرالزمان مشكل تر است ومراقبت بر اينكه همسر گرفتن سبب بي ديني نشود،در هر صورت بايد ازدواج كرد ولي به خواسته هاي خلاف جامه عمل نپوشيد.


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۴
    نوشته
    771
    حضور
    5 روز 2 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3082



    من مجردم لابد گمراه شدم

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    وقتی به خودی خود به مسئله نگاه کنیم همیشه سعادت در تاهل و ازدواج است

    اما گاهی اوقات شرایط به گونه ای رقم میخورد که عزوبت راه نجات یا احتیاط است.
    بزرگانی بوده اند که مجرد زندگی کردند یا زنشان را طلاق داده اند مثل شیخ بهلول گنابادی به خاطر مصالح مهم تر

    یا اصلا سوال پیش می اید که در این دوره اخر الزمان

    ایا بسیاری از مردان متاهل جهنمی خواهند شد؟

    به همین دلیل است که اوضاع اخر الزمان فرق میکند

    http://www.askdin.com/thread49747.html
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۴/۱۰/۱۷ در ساعت ۱۳:۴۵

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    توصیه به ازدواج از اصول مسلم دین اسلام است مانند این روایت:
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:


    اذا تزوج الرجل احرز نصف دینه.

    کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.

    مستدرک الوسائل، ج 14، ص 154.
    فضيلت مجرد ماندن در آخر الزمان

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    225
    حضور
    4 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    645



    سلام


    ازدواج دائم و موقت دو نوع ازدواج شرعی بوده و به خودی خود کار ناپسندی نیست اما هر یک از این دو ازدواج ها می توانند اهداف غیر قابل قبولی داشته باشند.


    ازدواج برای انسان از نظر فقهی به خودی خود منعی ندارد بلکه برخی فقهاء به جهت توصیه هایی که در روایات وجود دارد ، قائل به استحباب ازدواج نیز شده اند که می توان در بستر شرایط و ضوابط خود بدان عمل کرد.


    اگر ازدواج را مستحب بدانیم هم ردیف دیگر مستحبات آن را قرار خواهیم داد یعنی عمل به آن مانند سایر مستحبات تنها یک توصیه و تابع شرایط خاص خود است اگر انفاق کردن یا به زیارت رفتن (به عنوان مشخصه شیعه) عملی نیکو و مستحب باشد بدین معنا نیست که برای همه و در همه جا و در هر شرایطی چنین است بلکه گاهی همین انفاق یا زیارتِ نیکو، نباید انجام گیرد و شرعا جایز نیست.


    انجام عمل مستحب اگر بخواهد به واجبی صدمه بزند ، قطعا ناپسند است و نباید انجام شود و از طرف دیگر اگر یک عمل مستحب مانع انجام گناهی گردد ، انجام دادنش لازم می شود اما نباید در عمل به واجبات مهم تر خدشه ای وارد سازد.

    هر حکم دینی اعم از واجب و مستحب و ... حکمی اولیه محسوب شده و ممکن است در شرایط خاصی تغییر کند و واجب یا مستحب به حرام و یا حرام و مکروه به واجب تبدیل گردد.



  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    225
    حضور
    4 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    645




    بسیاری از بزرگان ازدواج نکرده اند
    به عنوان نمونه دو نفر از
    مردان عبارتند از حضرت عیسی و حضرت یحیی و دو نفر از بانوان عبارتند از حضرت مریم و حضرت معصومه

    مرحوم فيض كاشاني در المحجة‌البيضاء پس از برشمردن فوايد ازدواج،
    يكي از آفات آن را نيز بازداشتن انسان از عبادت معرفي مي‎كنند؛ زيرا ممكن است ازدواج، باعث غفلت انسان شده و يا كسب و كار براي خانواده باعث جمع آوري مال و دنيا دوستي بشود،
    وی سپس مي‎گويد:
    پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ اين توانايي را داشتند كه هم ازدواج كنند و هم از عبادت الهي غافل نشوند و اين به خاطر علوّ درجه حضرت رسول ـ صلي الله عليه و آله ـ مي‎باشد و كسي هم قابل مقايسه با ايشان نيست؛ ولي حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ احتياط كردند و براي آنكه دچار غفلت نشوند ازدواج را ترك كردند و يا شايد براي ايشان كسب روزي حلال و تأمين زندگي يك خانواده ممكن نبوده است و لذا اقدام به ازدواج نكرده‎اند و يا اين كه شايد حال معنوي ايشان به گونه‎اي بوده كه ازدواج مانع عبادت ايشان بوده است.

    فيض كاشاني المحجة‌البيضاء في تهذيب الاحياء، ج 3، ص 79


  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    225
    حضور
    4 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    645



    نقل قول نوشته اصلی توسط یکتای بی همتا نمایش پست ها

    وی سپس مي‎گويد:
    پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ اين توانايي را داشتند كه هم ازدواج كنند و هم از عبادت الهي غافل نشوند و اين به خاطر علوّ درجه حضرت رسول ـ صلي الله عليه و آله ـ مي‎باشد و كسي هم قابل مقايسه با ايشان نيست؛ ولي حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ احتياط كردند و براي آنكه دچار غفلت نشوند ازدواج را ترك كردند و يا شايد براي ايشان كسب روزي حلال و تأمين زندگي يك خانواده ممكن نبوده است و لذا اقدام به ازدواج نكرده‎اند و يا اين كه شايد حال معنوي ايشان به گونه‎اي بوده كه ازدواج مانع عبادت ايشان بوده است.

    فيض كاشاني المحجة‌البيضاء في تهذيب الاحياء، ج 3، ص 79

    در نهج البلاغه خطبة 160 نيز عبارتي آمده است كه به نوعي مؤيد سخن فوق مي‎باشد:
    امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ در توصيف حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايند:
    «...لم تكن له زوجة تفتنه و لا ولد يحزنه...»
    يعني عيسي ـ عليه السّلام ـ نه همسري داشت كه او را فريفته خود سازد و نه فرزندی كه باعث حزن و اندوه او شود.


    چنانچه در قرآن هم آمده است که
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ
    محبّت امور مادی، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ اینها سرمایه زندگی پست (مادی) است؛ و سرانجام نیک (و زندگیِ والا و جاویدان)، نزد خداست.


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۷/۰۸, ۱۱:۴۲ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود