صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل عرفانی بسیار زیبا در مورد حجاب

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874

    دلیل عرفانی بسیار زیبا در مورد حجاب




    دلیل عرفانی بسیار زیبا در مورد حجاب از استاد صمدی
    کل عالم و مقام عصمت عالم اگر به صورت يک شکل و يک بافت و صورتي در بيايد، قهراً به بافت انسان در مي آيد . همانطور که قوه خيال، حقايق آنسويي را مطابق با مناسباتي که بينشان است، با اشکال اين سويي براي انسان پياده مي کند، قوه خيال عالم، عصمت نظام عالم را در نشئه طبيعت به صورت انسان شکل مي دهد و چون عصمت بيشتر با اسم شريف (الباطن) سازگار است، لذا به صورت زن شکل مي دهد، نه صورت مرد . چون مرد بيشتر با اسم ( الظاهر) و زن بيشتر با اسم شريف (الباطن) در ارتباط است . لذا همان مقام اسم شريف (الباطن ) آمده در شريعت و براي زن به صورت حجاب مطرح شده است
    اين حجاب در حقيقت صفت خدا داشتن زن است، خداوند هم محجوب است. خودش فرمود: ((از پشت هفت هزار حجاب داريد من را مي بينيد ))اگر عدد را بالاتر ببرد باز هم حق است .
    نه اين که دين اگر به زن مي گويد(( تو حجاب را نگه داشته باش )) اين العياذ بالله جسارت به زن است اين در حقيقت يک احترامي به زن است . به او مي گويد (چون تو مطابق اسم شريف ((الباطن )) الهي پياده شده اي، ما نمي خواهيم که تو در معرض ديد هر کسي قرار بگيري، لذا محجوب باش. بگذار اگر ديگران مي خواهند تو را ببينند از پشت حجابها ببينند)) اين حجاب برگرفته از حجاب حق است، لذا حجاب دژ زن است، چه اينکه براي خداوند دژ است. فرمود هر چه کوشش کنيد نمي توانيد حقيقت غيبيه ذات مرا ببينيد، آنقدر محجوبم، آنقدر در حجابم، هر چه کوشش کنيد و حجابها را خرق کنيد و پاره کنيد باز هم همچنان مرا در پشت حجاب بايد ببينيد. هرگز من کشف تام نمي کنم، حتي در قرآن هم کشف تام ذاتي نکرد. قر آن هم اگر چه خدا را به ما معرفي کرد، اما يا با الفاظ يا با معاني يا با صور. هم الفاظ حجابند و هم معاني و هم صور حجابند. از پشت حجاب ها خدا خود را معرفي کرد و الا حق آنطوري که حق است، براي خلق جلوه نمي کند، که اگر بخواهد بکند لازمه جلوه گري حق براي خلق بساط خلق را جمع کردن است .
    زن تا موقعي که در حجاب است، حق است؛ موقعي که از حجاب در آمده است وجهه ي خلقي پيدا مي کند. وقتي وجهه ي خلقي پيدا کرد، ديگر تواناييش شکسته مي شود . اين است که حجاب براي زن يک احترام است که زن بيشتر شبيه به خداوند شود. و اگر مي خواهند ((عصمت اعظم )) را به صورت شکل زني در بياورد، ظاهراً به بهترين شکل در مي آورد که بهتر و زيباتر از اين چهره در نظام هستي پيدا نمي شود . لذا مشابه چهره جناب صديقه طاهره در عالم هرگز زني پيدا نمي شود، چه اينکه مشابه چهره پيغمبر و اميرالمومنين هرگز در عالم پيدا نمي شود .
    حال که اين عصمت کبراي الهي را در حضرت صديقه طاهره تجلي کرده است او آنچنان در حجاب قرار مي گيرد که فقط امير المومنين لياقت ديدار همچنين جمالي را خواهد داشت . که به او گفتنند (زهراي عزيز اگر علي ابن ابيطالب نبود براي تو هرگز در عالم کفوي پيدا نمي شد )) چون زن وشوهر بايد کفو هم ديگر باشند.
    *** لازم به ذکر است که مراد از حجاب، حجاب اسلامی و قرآنی یعنی چادر است
    منبع
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  2. صلوات ها 24


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    کشف حقیقت
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    30



    آقای همکار علمی!!! جلبات به معنی پارچه ای است که تا سر کمر می آید ولی چادری که الان در ایران به اسم حجاب برتر تبلیغ می کنند، نوع افراطی حجاب است و هیچگاه نظر قرآن این نبوده است.

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874



    بسم الله
    سلام علیکم و رحمه الله
    شرح تفسیری که در المیزان در ذیل آیه 59 سوره الاحزاب آمده را بیان می کنم.

    يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا.
    اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است.

    کلمه جلابیب جمع جلباب است، و آن جامه ای است سرتاسری که تمامی بدن را می پوشاند، و یا روسری مخصوصی است که صورت و سر را ساتر می شود. تفسیر المیزان جلد 16 صفحه 509

    ویرایش توسط توحید صمدی : ۱۳۸۹/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۸:۰۶
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874



    چگونگی خطبه خواندن حضرت زهرا(س) در مسجدالنّبی

    یکی از امور مهمّی که در زندگی حضرت زهرا(س) همواره می‏درخشد، خطبه غرّای او در مسجدالنّبی پس از رحلت پیامبر(ص) در ازدحام مردم است، که او با این خطبه غاصبان و خطاکاران را به محاکمه کشید و آنان را قاطعانه محکوم کرد، و از حریم ولایت و رهبری امیرمؤمنان علی(ع) به دفاع برخاست.

    چگونگی حرکت حضرت زهرا(س) از خانه‏اش (که مجاور مسجد بود) به مسجد، در رابطه با مراعات حفظ حریم حجاب به قدری دقیق و ظریف است، که جدّا سزاوار است همگان در این مورد با نظر دقیق بنگرند، و نکته‏ها را دریابند، و سپس خطبه غرّای او را در آن اجتماع و جوّ حاکم مورد بررسی قرار دهند.
    به راستی که منظره خطبه خواندن حضرت زهرا(س) تابلو گویا و بسیار روشن درباره حفظ حریم حجاب، و در عین حال شرکت کامل در صحنه برای سخنرانی و دفاع از حریم حق است و این همان راه اعتدال است که اسلام در همه جا به آن سفارش نموده است.

    ما در این جا چگونگی حرکت آن حضرت برای القای خطبه را شرح می‏دهیم، تا مسأله مهم حجاب را از مکتب زهرای اطهر(س) بیاموزیم، و هم باور کنیم که زن می‏تواند در عین حفظ حریم حجاب، از پرده‏نشینی خارج گردد، و به عنوان نیمی از جامعه انسانی، رسالت خود را به انجام رساند.

    شرح این چگونگی، نیز می‏تواند جواب دندان‏شکنی به آن افرادی باشد که حجاب اسلامی را کمرنگ گرفته، و خطبه خواندن حضرت زهرا(س) در مسجد را به عنوان شاهد عقیده ناصحیح خود می‏آورند، غافل از آن که شش دلیل و شاهد محکم در مقدّمه خطبه وجود دارد، که هر کدام نشان دهنده اهمیّت حجاب از نظر حضرت زهرا(س) است. اینک شرح مطلب:
    عبدالله بن حسن (نوه امام حسن مجتبی علیه السلام) از پدران خود نقل می‏کند، هنگامی که مسأله غصب فدک رخ داد، و این خبر به حضرت زهرا(س) رسید، در این هنگام حضرت زهرا(س) تصمیم گرفت به مسجد برود و در آن جا به عنوان حمایت از حق، سخنرانی کند، چگونگی حرکت حضرت زهرا(س) در متن عبارت چنین آمده:
    حضرت زهرا(س) روسری خود را بر سرش پیچید و عبای خود را (که روپوشی وسیع بود) به سر نمود، و میان گروهی از یاران و زنان خویشاوندش (به سوی مسجد) حرکت کرد، آن حضرت هنگام راه رفتن (بر اثر شتاب یا بلندی لباس) به قسمت پایین لباسش پا می‏گذاشت (در نهایت پوشیدگی راه می‏رفت) شیوه راه رفتن او (در متانت و وقار) هم چون شیوه راه رفتن رسول خدا(ص) بود، تا این که بر ابوبکر وارد شد، ابوبکر در میان ازدحام مسلمانان قرار گرفته بود، در این هنگام میان آن حضرت و مردم، پرده‏ای نصب شد، حضرت زهرا(س) نشست، سپس ناله جانسوزی نمود که بر اثر آن، صدای همه حاضران به گریه بلند شد، به گونه‏ای که گویی از صدای گریه، مسجد به لرزه درآمد، سپس حضرت زهرا(س) اندکی سکوت کرد، تا مردم آرام شدند، و جوش و خروششان بر اثر گریه، فرونشست، آن گاه خطبه را شروع کرد». (احتجاج طبرسی)
    تجزیه و تحلیل عبارت فوق
    در این عبارت، در رابطه با حفظ حریم حجاب و عفاف در عین شرکت در یک صحنه پرشور سیاسی و اجتماعی، شش نکته است که هر کدام از جهتی بیانگر اهمیّت و عظمت مقام حجاب در سیره حضرت زهرا(س) است، که به اختصار بدان اشاره می‏شود:

    ۱ـ آن حضرت روسری خود را که به طور کامل سر و گردن و سینه‏اش را می‏پوشانید، بر سر گرفت، تعبیر واژه (پیچید) حاکی است که روسری به طور کامل و چسبان به سر و گردن گرفته شده بود، نه به طور سبک و وارفته که با اندکی تکان دادن از سر رد شود و موی سر آشکار گردد؛
    ۲ـ حضرت زهرا(س) علاوه بر آن روسری، لباس روی لباس‏هایش مانند عبا را بر سر و تن خود پوشانده بود
    ۳ ـ لباسی که بر تنش بود به قدری بلند بود که در راه رفتن،گاهی قسمت پایین لباس زیر پای حضرت زهرا(س) قرار می‏گرفت
    ۴ـ آن حضرت همانند رسول خدا(ص) با متانت و وقار حرکت می‏کرد، یعنی هیچ گونه حرکات نامناسب و دور از نزاکت در حرکت او دیده نمی‏شد؛
    ۵ ـ علاوه بر این ها در مسجد پرده‏ای به احترام او نصب کردند، و آن حضرت در پشت آن پرده خطبه خواند.
    ۶ـ دوستان و زنان خویشانش، اطرافش را گرفته بودند.
    به این ترتیب نتیجه می‏گیریم، حضرت زهرا(س) در عین آن که در همایش پرشکوه و پرجنجال شرکت نمود، همه نمادهای حریم حجاب و عفاف را رعایت نموده است...

    ویرایش توسط توحید صمدی : ۱۳۸۹/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۸:۰۵
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  9. صلوات ها 12


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    کشف حقیقت
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    30



    با سلام،
    آقای توحید صمدی،
    همکار علمی شماآقای سعید، جلبات را اینگونه معرفی می کند:


    1- آیه 59 احزاب :يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ
    يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْن‏

    2- آیه 31 نور:...وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِن‏...
    آیه اول از حیث اصل حجاب محکم است و وجوب حجاب از آن فهمیده می شود اما از حیث نوع و کیفیت حجاب متشابه می باشد و سبب آن تفاسیر مختلف در مورد «جلباب»و «یدنین »است. «جلباب »به سه معنا آمده است:
    1- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگى كه از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سينه‏ ها را می‏ پوشاند.
    2-مقنعه و روسری
    3- پیراهن گشاد
    و خود شما نوشته اید:
    روسری مخصوصی است که صورت و سر را ساتر می شود.

    پس چرا دوباره بر اساس نظر شخصی گفته اید "چادر" پوشش مورد تایید قرآن است. این همه تناقض گویی نشانه چیه آخه؟؟؟؟

    در ضمن خود شما با اشاره به آیه قرآن، ذکر نمو ده ای که رعایت حجاب برای زنان [به احتياط] نزديكتر است.

    پس چطور سخن از وجوب می گویی!!!؟؟؟؟؟

    نیلوفر

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874



    بسم الله
    علیک سلام و رحمه الله
    قبل از آغاز سخن باید این نکته را به عرض برسانم که استاد صمدی بنده حقیر نیستم که بخواهم نظری
    در مورد حجاب و تفسر آیات داشته باشم.ظاهرا شما اینگونه برداشت کرده اید که استاد صمدی بنده هستم.
    شیخنا العارف حضرت استاد صمدی آملی ـ روحی فداه شاگرد اعظم حضرت استاد علامه آیت الله حسن حسن زاده آملی روحی و ارواح المحبین له فداه هستند که در بسیاری از فنون و رشته های علمی صاحب نظر و دارای تالیفاتی می باشند. اما در مورد معنای کلمه جلابیب از تفسیر گرانسنگ المیزان بیاناتی نوشته شد تا روشن گردد.
    کلمه جلابیب جمع جلباب است، و آن جامه ای است سرتاسری که تمامی بدن را می پوشاند، و یا روسری مخصوصی است که صورت و سر را ساتر می شود. تفسیر المیزان جلد 16 صفحه 509
    گیرم که جلابیب فقط روسری بلند برای قسمت بالا تنه باشد کدام عقل سلیم قبول دارد که بالا تنه زن مسلمان حجاب
    داشته باشد ولی بقیه جهات که اولی هستند بر حجاب از سر بدون حجاب باقی بماند.
    وجوب و ضرورت حجاب بر هیچ کس پوشیده نیست و در زمان کنونی نیز این ضرورت به وضوح بیشتر جلوه دارد.
    و من الله توفیق

    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    کشف حقیقت
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    30



    سلام،
    اینکه شما نام خودتان را صمدی بگذارید خوب دیگران شما رو به این نام می شناسند. پس چرا به اسم خودتان عضو نمی شوید. این یک تصمیم شخصی است که شما با اسم دیگری راحت تر باشید، برای من مهم نیست اما من از کجا بدونم که این اسم شما نیست
    هیچ عقل سلیمی این رو قبول نداره که بالا تنه پوشیده باشه و پایین تنه پوشش نداشته باشه!!! واقعا مضحکه
    شما فرموده بودید چادر، پوشش مورد نظر قرانه و من هم معتقدم که اینطور نیست!!!! خدا دستور نداده زنان داخل کیسه ای مثل چادر زندگی کنن. شما لابد مرد هستی چون نمی دونم اسمتون چیه؟؟ ممکنه طلبه خانم باشی من واقعا نمی دونم ولی اینو می دونم که چادر سر کردن واقعا کار سختیه. چون تجربه این کار و دارم . در ثانی واقعا عمل چادر سر کردن یک کار افراطیه چون خدا از زنان خواسته که علاوه بر پوشش اعضای بدن مثلا با شلوار ، دامن و ... زنان با پارچه ای مثل روسری سر و گردن و سینه خودشون رو بپو شانند. تازه ه ه ه ه ه خدا فرموده اینکار به احتیاط نزدیک تره!!! حالا شما و روحانیون کاسه داغ تراز آش شده اید و می گویید الا و بلا چادر !!!!! تازه معتقید که نظره قرآنه در صورتیکه این عقیده شماست نه قرآن. ولی با این عقیده دارید همه رو مجبور به پوشش چادر می کنید( اشاره به پوشش اجباری چادر در مدارس).

    نیلوفر

  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم

    بله در قرآن مقنعه ای که سر و گردن و شانه و سینه را می پوشاند مد نظر است
    بطوریکه اندام زن زیر این مقنعه مشخص نگردد.

    در مورد دیگر اعضاء هم همین قائده جاریست و همانطوریکه نیلوفر گرامی فرمودند مسخره است پائین تنه انسان مشخص بالا تنه پوشیده باشد.

    برای اینکه بالا تنه و پائین تنها پوشش لازم را داشته باشد نهایتا می شود همان جادر.

    طرح اولیه جادر هم همان شکل معمول است اگر بهتر از این شمایل باشد که لحاف نخوانند بعضیها بهتر است.
    این اواخر هم طرح های جالبی را ارائه کرده اند.

    در مورد اینکه چرا لازم است زنان خود را بپوشانند همانطوریکه جناب صمدی فرمودند و نقل هم کردند
    یک امنیت خود این زنان است
    دوم فرقی هست بین زنیکه با اندامش مردان را جذب می کند تا زنیکه مردان جذب کمالات معنوی و شخصیتی او می گردند.
    البته نمی خواهم بگویم بی حجابی نشانه بی شخصیتی می خواهم بگویم دید مردها تغئیر خواهد کرد در قبال آن.

    و این یک حقیقت است
    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  16. صلوات ها 7


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    78



    نام از آقای بنده جناب صمدی آملی اروحنا له الفدا آوردید که جان من به فدا ایشان

    و اما بعد

    تمامی اندام زن باید پوشیده شود

    زن در اسلام دارای ارزشی است که هیچ یک از آفریده های نظام هستی چنین قداستی ندارد

    چرا که زن صورتگر و زایشگر چهره انسانی است

    و انسان پرورش میدهد

    انسانی که باید رو به کمال حرکت نماید و الهی شود

    حال این جسمی که باید چنان پاک باشد که انسان در رحم او رشد نماید

    و از خون و شیره چنین زنی پرورش یابد

    آیا این زن میتواند زمانی که در نظام هستی از چنین جایگاه والائی برخوردار است

    سطح خودش را چنین پائین بیاورد که اندام خود را در معرض دید نامحرمان قرار دهد

    و آیا زنی که اندام خود را در معرض دید نامحرم قرار میدهد از زهدان این زن آیا انسانی زاده خواهد

    شد که رو به کمال سوق پیدا نماید
    ویرایش توسط vojood : ۱۳۸۹/۰۸/۲۵ در ساعت ۱۳:۵۴

  18. صلوات ها 10


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    131
    حضور
    14 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    390

    بی معنا




    با سلام
    متاسفم که به خاطر حجم زیاد درسهای این ترم مدتها ازتون دور بودم!!
    ولی حالا برگشتم باز هم با سوال!!!
    آیا ممکنه تو یه شرایطی دیگه نیازی به حجاب نباشه و محرمی و نامحرمی معنایی نداشته باشه؟
    یک نقطه فرق بین رحیم و رجیم نیست
    از نقطه ای بترس که شیطانی ات کند

  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۸, ۲۳:۱۸ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود