صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نجاست سگ در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    علاقه
    کوهنوردی-جلسات مذهبی
    نوشته
    1
    حضور
    2 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5

    اشاره نجاست سگ در قرآن




    با سلام اخیرا در فضای مجازی یک فقره تشکیک در خصوص نجاست سگ آورده شده و با استفاده از آیات قرآن کریم در سوره های کهف و مائده سعی در زیر سوال بردن نجاست سگ میباشند.که البته جهت روشن تر شدن موضوع عین عبارات تشکیک را برای کارشناسان محترم ارسال میدارم .لذا ضمن تشکر از حسن توجه و فرصتی که جهت این موضوع به بنده حقیر دادیدخواهشمندم بصورت کاملا استدلالی و بر مبنای آیات و روایات متقن نسبت به ارسال آن اقدام مقتضی معمول فرمایند.با تشکر فیضی

    آیا سگ در قران نجس است؟

    بسیاری از مسلمانان عقیده دارند که سگ نجس است! این باور نه تنها پایه قرانی ندارد بلکه کاملا در تضاد با قران است. در هیچ جای قران چنین چیزی نیست که سگ نجس باشد بلکه برعکس:

    در داستان اصحاب کهف که خداوند درباره آنها می فرماید:
    إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى
    آنها جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند، و ما بر هدایتشان افزودیم
    (سوره کهف آیه ۱۳)

    وقتی اصحاب کهف به غار می روند سگ خودشان را نیز با خود می برند و وقتی خداوند در مورد حالات آنها در داخل غار سخن می گوید آن قدر به سگ آنها ارزش میدهد که حتی حالات سگشان را نیز در قران بیان می کند٫ دقت کنید:

    وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ ۚ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ ۖ وَكَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ وِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا
    و اگر به آنها نگاه می‌کردی فکر می کردی بیدارند؛ در حالی که در خواب فرو رفته بودند! و ما آنها را به سمت راست و چپ میگرداندیم. و سگ آنها دستهای خود را بر دهانه غار گشوده بود. اگر نگاهشان می‌کردی، از آنان می‌گریختی؛ و سر تا پای تو از ترس و وحشت پر می‌شد!
    (سوره کهف آیه ۱۸)

    آیا سگ اصحاب کهف نجس بود؟ آیا سگ اصحاب کهف مانع ورود فرشتگان به داخل غار شد؟

    در سوره مائده آیه ۴ خداوند میفرماید:

    يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ ۖ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ۙ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ ۖ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
    از تو سؤال می‌کنند چه چیزهایی برای آنها حلال شده است؟ بگو: «آنچه پاکیزه است، برای شما حلال گردیده. و حیوانات شکاری و سگهایی که تربیت کردید از آنچه خداوند به شما تعلیم داده، از آنچه این حیوانات برای شما نگاه می‌دارند بخورید؛ و نام خدا را بر آن ببرید؛ و از خدا بپرهیزید که خداوند سریع الحساب است
    (سوره مائده آیه ۴)

    در آیه بالا خداوند متعال می فرماید حیوانی را که سگ های شما برایتان شکار می کند گوشتش حلال است! سگ چگونه شکار می کند؟ به دهانش می گیرید! آیا دهان سگ نجس نیست؟ بسیاری از مسلمانان معتقد هستند چیزی را که سگ دهان بزند نجس است٫ چطور خداوند می فرماید آنچه را سگ شکار کرده حلال است؟ حتی نمی گوید ببرید آب بکشید و غیره.. میفرماید آن چه گرفت حلال است و قبل از مصرف نام خدا را ببرید... آیا وقت آن نرسیده که ما باورهایمان را با کلام خدا بسنجیم؟

    امروز در جوامع اسلامی به حیوانات مخصوصا سگ ها فراوان ظلم میشود٫ سگ ها را آزار می دهند٫ آنها را با سنگ می زنند٫ حتی آنها را می کشند...
    نه تنها سگ بلکه هیچ حیوانی نجس نیست٫ همه حیوانات مخلوقات خدا هستند٫ حتی خوک هم ما از خوردن گوشتش نهی شده ایم وگرنه خود خوک هم یکی از مخلوقات زیبای خداست!
    من خودم یک سگ دارم که با من زندگی می کند٫ در چشم این حیوان میبینم که مانند ما احساس دارد٫ محبت و دوست داشتن را می فهمد! ترس را مانند ما احساس میکند! سگ حیوان با وفاییست و دوستی بی ریا.

    سگ نه تنها نجس نیست بلکه قطعا یکی از نعمت های خداوند به ما انسانها است
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۹:۲۴

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست







    نجاست سگ در قرآن








    کارشناس بحث: استاد میقات

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    نویسنده این مطالب گمان کرده با صرف کنار هم گذاشتن چند مطلب (به فرض درست بودن)، یک قضیه علمی درست می شود و می توان از آن نتیجه ای علمی گرفت؛ در حالی که چنین نیست و به این کنار هم گذاشتن مطالب، قضیه علمی ساخته نمی شود.

    قضایای علمی قوانین و ضوابط خاص خود را دارد که البته در عموم کتاب های آموزش منطق به آن ها اشاره شده و بسیاری با آن آشنا هستند؛ و نمی دانم چرا گوینده در این حد آشنا نبوده و یا اگر هم آشنا بوده چرا رعایت نکرده است؟!

    مطلب اول:
    ایشان ادعا کرده نجس بودن سگ مبنای قرآنی ندارد. اگر منظور ایشان نبودن آیه ای در قرآن است که حکم نجس بودن سگ را مطرح کند؛ بله، صحیح است و آیه ای نداریم که حکم نجس بودن سگ را بیان فرموده باشد.

    در این صورت ایشان باید بگوید آیه ای نداریم. اما نداشتن مبنای قرآنی، بار علمی دارد و صحیح نیست زیرا ما در روایات معصومین داریم که می فرمایند هر حکم شرعی را که از ما بپرسید ما می توانیم ریشه و مبنای قرآنی را برایتان بیان کنیم.

    پس مبنای قرآنی نداشتن، نجس بودن سگ، تعبیر علمی و صحیحی نیست.

    مطلب دوم:
    ایشان ادعا کرده حکم نجس بودن سگ، در تضاد با قرآن است زیرا آیه ای در قرآن نداریم.

    این سخن نیز باطل، غیر علمی و نادرست است، زیرا بین نبودن آیه ای در قرآن و بین در تضاد بودن با قرآن، ملازمه ای وجود ندارد و نمی توان از یکی دیگری را نتیجه گرفت.

    نکته: عمده دلیل در نجس بودن سگ، روایاتی است که از حضرات معصومین (علیهم السلام) وارد شده است. همان طور که می دانید سنت (قول، فعل و تایید معصوم) در کنار قرآن، یکی از منابع تشریع و وضع حکم شرعی است.

    مطلب سوم:
    «وَ كَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَيْهِ بِالْوَصيدِ»؛ و سگ آن ها دست هاى خود را بر دهانه غار گشوده بود (و نگهبانى مى ‏كرد). (کهف: 18/ 18)

    آیات مربوط به سگ اصحاب کهف و ...، هیچ دلالتی بر پاک بودن سگ از نظر قرآن، ندارد. لذا این ادعا که این آیات دال بر پاک بودن سگ است، ادعایی نادرست و غیر علمی است.

    در باره وارد نشدن ملائکه در جایی که سگ وجود داشته باشد باید گفت وجود سگ مانع ورود فرشتگان نیست یعنی به این معنا که فرشتگان اگر هم بخواهند نمی توانند وارد شوند؛ بلکه مراد این است که در جایی که سگ باشد معمولا فرشتگان و ملائکه الهی وارد نمی شوند.

    با این بیان، این نتیجه گیری که چون سگ اصحاب کهف همراه ایشان بوده و ملائکه هم علی القاعده وارد غار شده اند، پس دلیل بر پاک بودن سگ است؛ نتیجه ای نادرست و غیر علمی است.

    مطلب چهارم:
    «يَسْئَلُونَكَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُكَلِّبينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ»
    از تو سؤال مى ‏كنند چه چيزهايى براى آن ها حلال شده است؟ بگو: «آن چه پاكيزه است، براى شما حلال گرديده (و نيز صيد) حيوانات شكارى و سگ هاى آموخته (و تربيت يافته) كه از آن چه خداوند به شما تعليم داده به آن ها ياد داده‏ ايد، (بر شما حلال است) پس، از آن چه اين حيوانات براى شما (صيد مى ‏كنند و) نگاه مى ‏دارند، بخوريد و نام خدا را (به هنگام فرستادن حيوان براى شكار،) بر آن ببريد و از (معصيت) خدا بپرهيزيد كه خداوند سريع الحساب است!»(مائده: 5/ 4)

    شکار و صیدی که سگ شکارچی صید می کند، در اثر تماس با دهان سگ، نجس می شود ولی این ارتباطی با حکم حلال و حرام بودن گوشت او ندارد تا نتیجه بگیریم که اگر سگ نجس باشد، گوشت شکار حرام می شود.

    خیر، شکاری که حلال گوشت است، حلال گوشت باقی می ماند و فقط ظاهرش نجس می شود که نیاز به تطهیر و آبکشی دارد؛ همین.

    نکته: آیه در مقام بیان گوشت های حلال است نه بیان نجاست و طهارت؛ لذا دلیل نمی شود بگوییم چون حکم تطهیر را نفرموده پس معلوم می شود حتی نجس هم نشده است.

    مطلب پنجم:
    «وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»؛ و هر كس از آن تجاوز كند، ستمگر است‏.(بقره: 2/ 229)

    کشتار حیوانات، ظلم به آن ها و آزار و اذیت آنان، از نظر اسلام جایز نیست؛ لذا انتساب آن به اسلام، باطل و بی اساس است. رفتار غیر اسلامی مدعیان مسلمانی نیز ارتباطی با آیین پاک اسلام ندارد.

    سگ اگر چه نجس است ولی مخلوق الهی است و حق حیات دارد لذا کشتار و ظلم به او و آزار و اذیت آن، حرام و ممنوع است.

    مطلب ششم:

    «وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكيمٍ عَليم‏»؛ به يقين اين قرآن از سوى حكيم و دانايى بر تو القا مى ‏شود.(نمل: 27/ 6)

    خداوند حکیم است و احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد، تشریع شده اند یعنی در آن چه خداوند به انجام آن دستور داده، فواید و مصلحت هایی وجود دارد که با توجه به آن ها، به انجام آن دستور داده شده است؛ و در آن چه ممنوع و حرام شده، مفسده و مضراتی وجود داشته که خداوند با توجه به آن ها، آن را ممنوع و حرام کرده است.

    در نجاست سگ نیز چنین است زیرا آلودگی آن زیاد است و موجب مضرات زیادی برای انسان می شود، لذا نجس دانسته شده تا انسان از این آلودگی ها به دور باشد و کمتر به آثار آن ها مبتلا شود.

    نکته: مفید بودن و منفعت داشتن و یا وفادار بودن سگ، دلیل بر حلیت و پاک بودن نیست، چرا که خون، با آن که از هر چیزی فوائد بیشتری دارد و حیات و زندگی انسان به آن بستگی دارد، دلیل بر این نشده تا پاک باشد.
    لذا معیار حلال و حرام بودن، مصالح و مفاسدی است که خداوند حکیم و علیم، با توجه به آن ها، احکام را تشریع جعل فرموده است.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۱۰/۱۳ در ساعت ۲۲:۰۷
    نجاست سگ در قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    111
    حضور
    6 روز 10 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    350



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    در باره وارد نشدن ملائکه در جایی که سگ وجود داشته باشد باید گفت وجود سگ مانع ورود فرشتگان نیست یعنی به این معنا که فرشتگان اگر هم بخواهند نمی توانند وارد شوند؛ بلکه مراد این است که در جایی که سگ باشد معمولا فرشتگان و ملائکه الهی وارد نمی شوند.
    بنده هم این روایت را شنیده ام ، اگر امکان دارد نص روایت را مرقوم بفرمایید .


    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    شکار و صیدی که سگ شکارچی صید می کند، در اثر تماس با دهان سگ، نجس می شود ولی این ارتباطی با حکم حلال و حرام بودن گوشت او ندارد تا نتیجه بگیریم که اگر سگ نجس باشد، گوشت شکار حرام می شود.

    خیر، شکاری که حلال گوشت است، حلال گوشت باقی می ماند و فقط ظاهرش نجس می شود که نیاز به تطهیر و آبکشی دارد؛ همین.
    وقتی در مورد جزییات یه حکم داره قرآن صحبت میکنه پس چرا این فرمایشات شما در ادامه نیومده ؟ خیلی واضح میگه شکاری که سگها میکنند حلال است بعد شما میگی حلاله ولی نجسه باید آب کشید ؟!
    یکی از خصوصیات تمام سگها آب دهان فراوان اونهاست جوری که اغلب چه تابستان و چه زمستان مقداری از آب دهانشون روی زمین میریزه ، امکان نداره چیزی رو با دهان بگیرن و مخلوط به آب دهانشون نشه ، شکار کردن که جای خود !!
    پس چطور به این نکته ی مهم توجه نشده ؟ داریم در مورد قرآن صحبت میکنیم ، کتابی که تمام افعال و ضمیر و صفتها رو فوق العاده دقیق بکار میبره ، مگه میشه یه همچین مطلبی نادیده گرفته بشه ؟ مثل این میمونه که من بگم شما اگه دزدی کنی مال کسب شده حلاله در صورتی که بتونی با رضایت فرد این کار رو انجام بدی ، یعنی منظور قرآن اینه که سگ اگه شکار کنه ، شکار حلاله بشرطی که با آب دهانش مخلوط نشه ؟ چنین موضوعی پذیرفتنی هست ؟ مطلب شما در مورد اصل این روش شکار که حلال هست درست ولی اگر نجس بودن سگ و دهان و مو و آب دهانش رو بپذیریم دیگه این اصل هم زیر سوال میره .



    .

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط Zaker نمایش پست ها
    پس چطور به این نکته ی مهم توجه نشده ؟ داریم در مورد قرآن صحبت میکنیم ، کتابی که تمام افعال و ضمیر و صفتها رو فوق العاده دقیق بکار میبره ،
    قرآن مجيد هميشه وارد جزئيّات نمي‌شود
    براي مثال، نماز که ستون دين است، با آن همه عظمت و تأکيد، اشاره‌اي به کيفيّت اقامه‌ي آن از قبيل تعداد رکعات، و نحوه رکوع و سجود نشده است.

    آيه مورد بحث نيز اصلاً در مقام بيان حکم طهارت و نجاست نيست، بلکه سياقش در صدد بيان حکم حلّيّت و حرمت خوراکي‌ها است.

    از اين رو نمي‌توان با تمسّک به اطلاقش، حکم به طهارت نمود،

    چرا که يکي از مقدّمات حکمت براي تمسّک به اطلاق، عبارت است از اينکه متکلّم در مقام بيان باشد،

    در حالي که همچنان که ذکر شد، آيه در مقام بيان حکم طهارت نيست.

    و اللهُ الموفِّق للصّواب.


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    111
    حضور
    6 روز 10 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    350



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها

    قرآن مجيد هميشه وارد جزئيّات نمي‌شود
    براي مثال، نماز که ستون دين است، با آن همه عظمت و تأکيد، اشاره‌اي به کيفيّت اقامه‌ي آن از قبيل تعداد رکعات، و نحوه رکوع و سجود نشده است.

    آيه مورد بحث نيز اصلاً در مقام بيان حکم طهارت و نجاست نيست، بلکه سياقش در صدد بيان حکم حلّيّت و حرمت خوراکي‌ها است.

    از اين رو نمي‌توان با تمسّک به اطلاقش، حکم به طهارت نمود،

    چرا که يکي از مقدّمات حکمت براي تمسّک به اطلاق، عبارت است از اينکه متکلّم در مقام بيان باشد،

    در حالي که همچنان که ذکر شد، آيه در مقام بيان حکم طهارت نيست.

    و اللهُ الموفِّق للصّواب.

    شما در ارایه پاسخ یه مقدار عجله کردید ، این موضوع کلی رو بنده هم واقفم که قرآن کتاب احکام و بیان جزییات نیست ولی میدونیم که در موارد خاصی این کار رو انجام داده ، مثلا اومده و کسانی رو که میشه باهاشون ازدواج کرد رو توضیح داده ، اینجا هم اومده و حلال بودن یک سری از غذاها رو توضیح داده ، پس حرف کلی شما در این مورد مصداق و کاربردی نداره . میبینیم که در این مورد خاص جزییات مطرح شده .

    از اون گذشته مگر حلیت و حرمت با نجسی و پاکی بی ارتباطه ؟ یکبار دیگه پست من رو بخونید و مواردی که بنده گفتم رو ببینید .

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط Zaker نمایش پست ها
    بنده هم این روایت را شنیده ام ، اگر امکان دارد نص روایت را مرقوم بفرمایید .

    با سلام و درود

    «قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) إن جبرئیل أتانی فقال: إنا معاشر الملائکه لا ندخل بیتا فی کلب»؛ پیامبر اکرم فرمودند: جبرئیل نزد من آمد و گفت: ما گروه ملائکه داخل نمی شویم در خانه ای که در آن خانه سگ باشد.(وسائل الشیعه، چاپ آل البیت، ج 5، ص 174 و 175، روایت 6257)

    با این مضمون در آن آدرس، چندین روایت ذکر شده است.

    در روایت دیگری آمده: امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: در خانه ای که در آن سگ نگهداری می شود، نماز گزارده نمی شود، زیرا فرشتگان داخل خانه ای که در آن سگ نگهداری شود نمی گردند، مگر این که سگ شکاری بوده و او را در قسمت جداگانه ای نگهداری نمایند که در این صورت ایرادی ندارد.(همان، ص 175، روایت 6260)



    نقل قول نوشته اصلی توسط Zaker نمایش پست ها
    وقتی در مورد جزییات یه حکم داره قرآن صحبت میکنه پس چرا این فرمایشات شما در ادامه نیومده ؟ خیلی واضح میگه شکاری که سگها میکنند حلال است بعد شما میگی حلاله ولی نجسه باید آب کشید ؟!
    یکی از خصوصیات تمام سگها آب دهان فراوان اونهاست جوری که اغلب چه تابستان و چه زمستان مقداری از آب دهانشون روی زمین میریزه ، امکان نداره چیزی رو با دهان بگیرن و مخلوط به آب دهانشون نشه ، شکار کردن که جای خود !!

    آیه چه جزئیاتی را بیان می فرماید؟ آیه دارد گوشت های حلال را بر می شمرد که یکی از آن ها گوشت شکار است. لذا در مقام جزئیات نیست.

    از طرفی قرار نیست با این آیه، نجس بودن سگ را ثابت کنیم، کما این که با این آیه نمی توان پاک بودن سگ را ثابت نمود؛ زیرا این آیه و آیه قبل، در مقام بیان و شمارش گوشت های حلال هستند؛ و این آیه اصلا ناظر به پاکی و نجسی سگ نیست تا کسی بگوید چون حکم آبکشی را نگفته پس آب دهان سگ هم نجس نیست.

    اگر بخواهیم این گونه استدلال کنیم باید بگوییم پس چون آیه نگفته کدام قسمت های شکار را بخورید و کدام را نخورید و ...، پس همه اعضای حیوان صید شده، حتی محتویات داخل شکم او، خوردنش حلال است!!

    همان طور که مستحضرید، این برداشت صحیح نیست زیرا آیه شریفه در مقام بیان همه جزئیات مربوط به شکار و خوردن و نجس و پاکی و ... نیست.

    افزون بر این که تماس آب دهان سگ با حیوان شکار شده، هیچ ارتباطی با حلال یا حرام بودن آن حیوان ندارد یعنی آب دهان سگ نمی تواند حیوان حلال گوشت را حرام گوشت کند و یا بر عکس.

    نکته:
    حیوان حلال گوشت باید ذبح شود تا خوردن گوشت او حلال باشد. اگر سگ شکاری تعلیم دیده، صیدی برای صاحبش بیاورد و آن صید هنوز زنده باشد، باید ذبح شود تا حلال شود، و اگر قبل از رسیدن به دست صاحبش، صید مرده باشد، طبق این آیه، باز هم حلال است.

    نجاست سگ در قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    111
    حضور
    6 روز 10 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    350



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    آیه چه جزئیاتی را بیان می فرماید؟ آیه دارد گوشت های حلال را بر می شمرد که یکی از آن ها گوشت شکار است.
    نه !
    اینطور نیست ، اصلا گوشت شکار گفته نشده ، آیه میفرماید گوشت شکار سگ تعلیم دیده !

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    از طرفی قرار نیست با این آیه، نجس بودن سگ را ثابت کنیم، کما این که با این آیه نمی توان پاک بودن سگ را ثابت نمود؛ زیرا این آیه و آیه قبل، در مقام بیان و شمارش گوشت های حلال هستند
    اینکه قرار هست یا قرار نیست رو که ما 100% نمیتونیم تعیین کنیم چون معلم قرآن نیستیم و معلمش 14 معصوم هستن ولی به حسب روایات و دقیق شدن در الفاظ و ضمیرها خیلی از مطالب رو میتونیم یاد بگیریم و استخراج کنیم ، چه احکام چه عقاید و ...
    حالا این موضوع اشکالی داره ؟
    یعنی میفرمایید یک آیه نعوذ بالله یک معنی و مفهوم بیشتر نداره ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    این آیه اصلا ناظر به پاکی و نجسی سگ نیست تا کسی بگوید چون حکم آبکشی را نگفته پس آب دهان سگ هم نجس نیست.
    پس منظور از "طیبات" چیست ؟ غیر از حلال و حرام که لفظ "احل" بکار برده شده از طیب و پاک بودن هم استفاده شده . نجسی و پاکی ارتباطی با طیب و پاک بودن نداره ؟

    .

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط Zaker نمایش پست ها
    نه !
    اینطور نیست ، اصلا گوشت شکار گفته نشده ، آیه میفرماید گوشت شکار سگ تعلیم دیده !

    اینکه قرار هست یا قرار نیست رو که ما 100% نمیتونیم تعیین کنیم چون معلم قرآن نیستیم و معلمش 14 معصوم هستن ولی به حسب روایات و دقیق شدن در الفاظ و ضمیرها خیلی از مطالب رو میتونیم یاد بگیریم و استخراج کنیم ، چه احکام چه عقاید و ...
    حالا این موضوع اشکالی داره ؟
    یعنی میفرمایید یک آیه نعوذ بالله یک معنی و مفهوم بیشتر نداره ؟

    پس منظور از "طیبات" چیست ؟ غیر از حلال و حرام که لفظ "احل" بکار برده شده از طیب و پاک بودن هم استفاده شده . نجسی و پاکی ارتباطی با طیب و پاک بودن نداره ؟

    .


    با سلام و درود

    1. این که از بین گوشت های حلال، به گوشت حیوانی اشاره کن که توسط سگ تعلیم دیده صید شده است، پرداختن به جزئیات گفته نمی شود.

    2. روایات معصومین (علیهم السلام) عمده دلیل بر اثبات نجس بودن سگ است. بین علمای شیعه با توجه به همین روایات، شکی در نجس بودن سگ نیست و همه بالاتفاق، آن را قبول دارند.

    لذا همان طور که معصومین (علیهم السلام) را مفسران حقیقی قرآن می دانید، ایشان با وجود همین آیات، به نجس بودن سگ تصریح دارند.

    به بیان دیگر، از نظر حضرات معصومین، این آیه، اصلا ناظر به طهارت سگ نبوده و پاک بودن سگ از این آیه فهم نمی شود.

    نکته: این که از یک آیه چند مفهوم بتوان استخراج کرد، یک موضوع است؛ و این که به خاطر کم بودن تعداد موارد فهم از آیه، چیزی به آیه نسبت بدهیم که منظور آیه نباشد، چیز دیگری است.

    تا ادله محکم و یقینی نداشته باشیم نمی توانیم چیزی را به شارع مقدس نسبت بدهیم.

    3. طیبات ناظر به خوراکی است و ارتباطی با سگ ندارد. سگ تعلیم دیده، در این جا وسیله ای است که آن گوشت حلال و طیب را برای صاحبش می آورد. لذا اصلا ارتباطی با سگ ندارد.

    نجاست سگ در قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    111
    حضور
    6 روز 10 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    350



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    با سلام و درود
    سلام
    متاسفانه بنده با توضیحات شما قانع نشدم و شما اون مواردی رو که من اشاره کردم رو اصلا واردش نشدید و بعد هم از موضوع این گفتگو کامل خارج شدید و به روایاتی که از معصومین (ع) داریم اشاره کردید .

    بنده تفسیر المیزان رو نگاه کردم که اصلا صحبتی در باب این موضوع نداشت اگر تفسیر مجمع البیان رو دسترسی دارید ببینید ذیل این آیه مطلبی هست یا نه .

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود