صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا میان فرقه های اهل سنت اتحاد برقرار است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    نوشته
    4
    حضور
    2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4

    اشاره آیا میان فرقه های اهل سنت اتحاد برقرار است؟




    سلام


    این روزها در خیلی از محافل سخن از وحدت بین مسلمانان است


    بنده دانشجو رشته تاریخ هستم


    در مورد تحقیقم نیاز به مطالبی دارم اگر من را رهنمائی کنید تشکر میکنم




    در مورد فرقهای اهل سنت وحدت وجود دارد و آیا در تاریخ هیچه گونه اختلافی بین آنها نبوده و یا با هم در حال حاضر متحد هستند ؟





    ۱- حنفيه، كه پيرو ابوحنيفه بوده و فتواهاى او را ملاك فتوا در احكام شرعى مى دانند



    ۲- شافعيه، كه پيرو محمد بن ادريس شافعى بوده و از لحاظ فراوانى جمعيت بيشترين تعداد و گرايشها را در ميان اهل سنت به خود اختصاص داده اند



    ۳- حنبليه، كه پيرو احمد بن حنبل مى باشند؛ و اصطلاحاً اهل ظاهر و اهل حديث خوانده شده و به ادعاى خودشان اهل سنت فقط حنابله مى باشند



    ۴- مالكيه، كه از فتواهاى مالك بن انس تقليد مى كنند.
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ در ساعت ۱۶:۲۷

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58336



    با نام و یاد دوست







    آیا میان فرقه های اهل سنت اتحاد برقرار است؟








    کارشناس بحث: استاد ممسوس

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    با سلام
    در بین ادیان مختلف، اختلافات و منازعات مختلفی را شاهد هستیم که منشا انها با هم متفاوت است برخی به علت مسائل فقهی و کلامی برخی از باب حجیت ظواهر برخی به خاطر عقل گرایی برخی به خاطر مسائل سیاسی و برخی هم به خاطر برداشتهای مختلف از دین است برخی اختلافات هم به خاطر مبارزه با اندیشه ارباب کلیسا رقم خورده است که کشتار وحشیانه حدود سی هزار نفر در سن بارتلمی فرانسه بین کاتولیکها و پروتستانها از آن نمونه است. حتی در بین یهودیان اختلافات فرقه ای و اعتقادی را شاهد هستیم که منجر به پیدایش فرقه های فریسیان، صدوقیان، اینسیان ، قرائون، عنانیه و هرویان شده است.
    متاسفانه اختلافات فرقه ای بین شیعه و سنی در جهان اسلام و غیر ان بیشتر بروز و ظهور داشته است که این جریان نامیمون بر اثر عوامل مختلفی شیوع پیدا میکند و در حال حاضر به اوج خود رسیده است که پیدایش داعش و گروههای تکفیری حاصل ان است.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۴/۱۰ در ساعت ۱۶:۲۶
    آیا میان فرقه های اهل سنت اتحاد برقرار است؟

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    با این حال برخی تصور میکنند که اختلاف بین مسلمانان فقط بین شیعه و سنی مطرح است در حالی که بین مذاهب اربع اهل سنت هم اختلافات کم و بیش جریان دارد.
    اولین اختلاف در بین مسلمانان اهل سنت این بود که انان به چهار فرقه مختلف اعم از حنفی شافعی حنبلی و مالکی تقسیم شدند سوال اینجاست که چه عواملی باعث اختلاف بین اهل سنت شد که انان را به چهار فرقه مختلف با مبانی متفاوت تقسیم نموده است.
    بی تردید در عصر صحابه و تابعان مردم برای حل مشکلات فقهی خود به آنان مراجعه می کردند و اینگونه نبود که یک مسلمان در همه مسائل از نظرات شخص بخصوصی پیروی نماید تا اینکه در میانه قرن دوم و پس از آن مردم برای دریافت فتوا تنها به شخص واحدی مراجعه کردند و این باعث شد که افکار و آرای او به عنوان یک مذهب پذیرفته شود .
    اکنون این پرسش اساسی مطرح است که ریشه ها و عوامل به وجود آمدن مذاهب فقهی چه بوده است ؟


    آیا میان فرقه های اهل سنت اتحاد برقرار است؟

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    اختلاف شدید فقهی
    یکی ازعوامل پیدایی مذاهب ، اختلافات فقهی بسیار متنوع و شدیدی بود که میان فقها و اندیشمندان اهل سنت وجود داشت ؛ هرچند این اختلافات کم و بیش در عصر صحابه و تابعان نیز وجود داشت اما دارای گستردگی اینچنینی نبود .
    عوامل اختلاف فقها
    مسائل فقهی همانند مسائل دیگر علمی به دو دسته نظری و بدیهی تقسیم می شود . روشن است که در مسائل بدیهی و اولیه اختلافی در نمی گیرد ولی در مباحث نظری که نیاز به اندیشه و اجتهاد دارد اختلاف امری طبیعی است . منشأ این اختلافات به امور هفتگانه زیر برمی گردد.
    1. اختلاف در منابع و ادله
    برخی فقها منبعی را معتبر می دانستند که دیگران آن را فاقد اعتبار می انگاشتند؛ برای نمونه مذهب حنفی استحسان را به عنوان یک منبع شناخت احکام پذیرفته ولی مذهب ظاهری ، شافعی و امالی آن را نپذیرفته و حتی شافعی کتابی در ردّ آن نوشته است .


    آیا میان فرقه های اهل سنت اتحاد برقرار است؟

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    . اختلاف در حدود و شرایط ادله
    ابوحنیفه برای پذیرش یک خبر ، تواتر آن را شرط میدانست. در حالی که شافعی ، مالک و بسیاری از فقهای شیعه – غیر از سید مرتضی ، شیخ مفید و ابن ادریس – و احمد بن حنبل آن را در اعتبار خبر شرط نمی دانند
    3. اختلاف در نوع ادله
    همه پیشوایان مذاهب قیاس اولویت و منصوص العلت را معتبر می دانند و تنها اختلاف بین آنها در نوع خاصی از قیاس است که به آن قیاس تمثیل و تشبیه گفته می شود . این قیاس را حنیفان معتبر می دانند ولی فقهای شیعه و نیز ظاهریان و ثوریان آن را معتبر نمی دانند.
    4. اختلاف در مقام استظهار و برداشت از دلیل
    فقها و علمای مذاهب درباره برداشت از نوع استطاعت با یکدیگر اختلاف دارند به عنوان نمونه درباره استطاعتی که در آیه «ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا » موضوع وجوب حج قرار گرفته است برداشت برخی مانند مالک ابن انس این است که استطاعت عقلی است و برداشت برخی دیگر مانند سید مرتضی این است که استطاعت عرفی است. ولی برداشت جمعی دیگر مانند فقیهان مذهب حنفی ، شافعی ، حنبلی و بیشتر فقیهان شیعه این است که استطاعت شرعی است .

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۴/۱۰ در ساعت ۱۶:۳۰
    آیا میان فرقه های اهل سنت اتحاد برقرار است؟

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    . اختلاف در کیفیت اعتبار و حجیت دلیل
    حجیت دلیل نیز در دیدگاه فقها متفاوت است. به عنوان نمونه فقهای مذاهب اربعه اجماع را فی نفسه معتبر می دانند . ولی فقهای شیعه در صورتی آن را دارای اعتبار می دانند که کاشف از رأی معصوم باشد.
    6. اختلاف در جمود بر ظاهر الفاظ و عدم جمود
    7. تعارض احادیث
    تعارض در برخی از احادیث به گونه ای است که رفع آن از راه قانون جمع موضوعی یا جمع حکمی امکان ندارد . مانند موارد دوران امر بین محذورین و در بعضی از آنها تعارض به گونه ای است که جمع موضوعی و دلالتی بین آنها امکان پذیر است . مانند عام و خاص و مطلق و مقید و مجمل و مبین و...

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۴/۱۰ در ساعت ۱۶:۳۰
    آیا میان فرقه های اهل سنت اتحاد برقرار است؟

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    اختلاف معتزله و اهل حدیث هر دو از اهل سنت
    این دو گروه اختلافشان در مورد مسائل کلامی بود
    معتزله عقل گرا و اهل حدیث نقل گرا
    کسانی به ظواهر قرآن و حدیث - به ویژه حدیث - بسنده کرده آن را میزان درستی و نادرستی اندیشه ها معرفی کردند. در برابر، گروهی دیگر به عقل اعتنای بیشتری کرده، آن را ملاک اصلی در اجتهاد و اندیشیدن در منابعی چون قرآن و حدیث قرار دادند. نگاهی به سیر اندیشه ها در دنیای اسلام نشان می دهد که در هر دو زمینه، افراط و تفریطهایی صورت گرفت و به دوری از قرآن و حدیث از یک سو و بی اعتنایی دیگران به عقل از سوی دیگر منجر شد .
    اگر بر دو روش اندیشیدن بالا، یعنی تکیه بر عقل یا نقل، بحث عرفان و تصوف را ضمیمه کنیم، راه برای پیدایش گروه سومی که به عارف یا صوفی شهرت دارند، باز می شود . این مساله نیز از قرن دوم به بعد وارد میدان مبارزه با سایر گروه ها شد. در این جا هم روشی نو در اجتهاد دینی مطرح بود که بیشتر از زاویه کنکاش در نفس و تصفیه و تزکیه و درونگری به دنبال کشف قضایای دینی و تجربه حضوری آنها بود. در فرهنگ و تمدن اسلامی، صدها نحله صوفی پدید آمد که از شرقی ترین نقاط دنیای اسلام تا غربی ترین آن در مغرب افریقا دامن گسترده اند .

    آیا میان فرقه های اهل سنت اتحاد برقرار است؟

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    این اختلاف در روش دست یابی به واقعیت سبب بروز فرقه های مختلفی شد که بسته به حمایت حکومت، و نیز زمینه های مردمی و تبلیغات گروهی خودشان، هر کدام در زمانی و مکانی قدرتی به دست می آوردند .
    دو گروه مهم در اواخر قرن دوم و طول قرن سوم و بعد از آن، معتزله یا طرفداران عقل و اهل حدیث بودند. حکومت عباسی تا زمان مامون، گرایش مذهبی کلامی آشکاری از خود نشان نمی داد، گر چه هوادار معتزله نبود. مامون و جانشین او معتصم سخت از معتزله حمایت کرده و در این راه سخت گیری های فراوانی بر مخالفان تحمیل کردند

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۴/۱۰ در ساعت ۱۶:۳۱
    آیا میان فرقه های اهل سنت اتحاد برقرار است؟

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    با سلام
    وتشکر از استاد گرامی
    اين مسأله از ضروريات هر مذهبي است كه فقط خودشان را مسلمان واقعي، هدايت شده، داراي مذهب حق و فرقه ناجيه، و بقيه را گمراه و اهل آتش مي دانند كه البته اساس تشكيل و تأسيس فرقه هاي مختلف اسلامي هم بر همين مبنا است؛
    چرا كه اعتراف به حقانيت مذهب مخالف، در حقيقت انكار حقانيت مذهب خود به حساب مي آيد.

    و از سويي اين مبنا و فكر در حقيقت منبعث از روايت «افتراق امت» است كه در ميان شيعه و سني متواتر و قطعي است. بر اساس اين روايت، از بين هتفاد و سه فرقه اسلامي، فقط يك فرقه ناجيه، و بقيه اهل آتش هستند.

    در طول تاريخ، هر فرقه اي از فرقه هاي اسلامي ادعا كرده اند كه آن فرقه ناجيه، مذهب مورد قبول آن ها است و آن ها هستند كه بر سنت رسول خدا و اصحاب او باقي، و غير از خودشان همگي فرقه ضاله و اهل آتش هستند.
    اين عقيده مشترك تمامي فرقه هاي اسلامي است و تنها مربوط به شيعه نيست.

    روايات بسياري در اين زمينه در صحاح اهل سنت وجود دارد كه به دو روايت اشاره مي كنيم
    ابن ماجه قزويني مي نويسد:
    حدثنا هِشَامُ بن عَمَّارٍ ثنا الْوَلِيدُ بن مُسْلِمٍ ثنا أبو عَمْرٍو ثنا قَتَادَةُ عن أَنَسِ بن مَالِكٍ قال قال رسول اللَّهِ صلي الله عليه وسلم إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ افْتَرَقَتْ علي إِحْدَي وَسَبْعِينَ فِرْقَةً وَإِنَّ أُمَّتِي سَتَفْتَرِقُ علي ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً كُلُّهَا في النَّارِ إلا وَاحِدَةً وهي الْجَمَاعَةُ.
    انس بن مالك مي گويد: رسول خدا فرمود: بني اسرائيل هفتادو يك فرقه شدند، و بزودي امت من به هفتادو دو فرقه منشعب خواهند شد، همه فرقه ها اهل آتش خواهند بود غير از يك فرقه و آن فرقه ناجيه، جماعت هستند.
    القزويني، محمد بن يزيد ابوعبدالله (متوفاي275هـ)، سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1322، ح3993، تحقيق محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار الفكر - بيروت.

    محمد ناصر الباني بعد از اين روايت مي گويد:

    حديث صحيح ورجاله ثقات علي ضعف في هشام بن عمار لكنه قد توبع كما يأتي والحديث أخرجه ابن ماجه بإسناد المصنف هذا وصححه البوصيري
    والحديث صحيح قطعا لأن له ست طرق أخري عن أنس وشواهد عن جمع من الصحابة وقد استقصي المصنف رحمه الله الكثير منها كما يأتي ومضي قبله من حديث عوف ابن مالك وقد خرجته في الصحيحة من حديث أبي هريرة من حديث معاوية وسيذكرهما المصنف
    وقد ضل بعض الهلكي من متعصبة الحنفية في ميله إلي تضعيف هذا الحديث مع كثرة طرقه لمخالفته هوي في نفسه وقد رددت عليه في المصدر المذكور آنفا فليراجعه من شاء.
    اين حديث صحيح و راويان آن ثقه مي باشند؛ مگر هشام بن عمار، سپس مي گويد: قطعا اين حديث صحيح است؛ زيرا با شش طريق روايت شده است، اگر چه بعضي از متعصبان حنفي خواسته اند آن را تضعيف كنند كه اين هم نشات گرفته از هواهاي نفساني است.
    ألباني، محمد ناصر (متوفاي1420هـ)، ظلال الجنة، ج 1، ص 27، ناشر: المكتب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الثالثة - 1413هـ ـ 1993م.

    ترمذي مي نويسد:

    حدثنا مَحْمُودُ بن غَيْلَانَ حدثنا أبو دَاوُدَ الْحَفَرِيُّ عن سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ عن عبد الرحمن بن زِيَادٍ الْأَفْرِيقِيِّ عن عبد اللَّهِ بن يَزِيدَ عن عبد اللَّهِ بن عَمْرٍو قال قال رسول اللَّهِ صلي الله عليه وسلم لَيَأْتِيَنَّ علي أُمَّتِي ما أتي علي بَنِي إِسْرَائِيلَ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ حتي إن كان منهم من أتي أُمَّهُ عَلَانِيَةً لَكَانَ في أُمَّتِي من يَصْنَعُ ذلك وَإِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ تَفَرَّقَتْ علي ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ مِلَّةً وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي علي ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ مِلَّةً كلهم في النَّارِ إلا مِلَّةً وَاحِدَةً قالوا وَمَنْ هِيَ يا رَسُولَ اللَّهِ قال ما أنا عليه وَأَصْحَابِي.
    عبد الله بن عمر از رسول خدا نقل كرده است كه فرمود: سرگذشت بني اسرائيل در باره امت من تكرار خواهد شد، بني اسرائيل هفتادو دو فرقه شدند و امت من هفتادو سه فرقه خواهند شد، تمام فرقه ها اهل آتش خواهند بود مگر يك فرقه، سؤال شد: آن كدام فرقه است؟ فرمود: آنان كه بر روش من و ياران من باقي باشند.
    الترمذي السلمي، محمد بن عيسي ابوعيسي (متوفاي 279هـ)، سنن الترمذي، ج 5، ص 26، ح2641، تحقيق: أحمد محمد شاكر وآخرون، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
    با توجه به فرقه هاي متعددي كه در ميان اهل سنت وجود دارد، حال سؤال اين جا است كه اين فرقه ناجيه، كدام فرقه است؟
    اشاعره، معتزله، ماترديه و... .

    روشن است كه جمله «ما أنا عليه وأصحابي» از اضافات اهل سنت است؛ چرا كه ممكن نيست رسول خدا صلي الله عليه وآله امتش را امر به محال نمايد؛ زيرا صحابه خود دچار اختلافات شديدي شدند و حتي يكديگر را مستحق قتل دانسته و بايكديگر جنگيده اند.

    حال امت اسلامي به عمل كداميك از اصحاب رسول خدا اقتدا كنند؟

    به عثمان يا قاتلان او كه از برترين اصحاب رسول خدا صلي الله عليه وآله بودند؟

    در صف ياران معاويه و شام (فئة باغية) باشند يا در صف ياران امير مؤمنان عليه السلام؟

    به اصحاب جمل اقتدا كنند يا به امير مؤمنان عليه السلام؟
    به عمل أبو الغاديه كه به قول ابن تيميه از سابقون الأولون است، تمسك كنند يا به عمل عمار ياسر؟

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود