صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنای لغوی برخی کلمات در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    36
    حضور
    1 روز 16 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    134

    اشاره معنای لغوی برخی کلمات در قرآن




    با سلام و احترام

    خیلی دلم می خواد درک بهتری از کلمات قرآن داشته باشم. برای رسیدن به درکی که مدنظرمه لازمه مطالعه صرف و نحو رو شروع کنم. اما باید یه سری از کارهام رو تموم کنم که جا برای اینکار باز بشه. و از این گذشته وقتی هم شروع کنم حتما چند سالی زمان می بره تا به نتیجه برسم.

    براین اساس تصمیم گرفتم از اسکدین کمک بگیرم و معنای لغوی کلماتی که بیشتر برام سوال می شن رو به تدریج بپرسم.

    معنای لغوی الاخِرَه

    تفاوت رَبَّکَ، رَبِّکَ، و رَبُّکَ

    تفاوت لِ و مَعَ، مثلا در این آیات: (ثم ان ربک لِلذین هاجرو) و (ان الله مع الذین اتقوا).

    رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست







    معنای لغوی برخی کلمات در قرآن








    کارشناس بحث: استاد یاسین
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۸:۴۸ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام



    الاخِره: آخِر در برابر اوّل و همچنين در مقابل واحد بكار مى‏رود. قيامت و جهان پس از مرگ، به دار الآخرة يعنى خانه آخرت كه حيات ثانوى است تعبير شده همانطور كه حيات دنيوى و اين جهان را به دار الدّنيا، تعبير كرده‏اند مانند آيه (وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ‏- 46/ عنكبوت) (به راستى كه حيات آخرت همان حيات حقيقى است كه جاودانه، بدون زوال، و بدون إنقطاع و مرگ است).[1]
    رب: در اصل به معنى تربيت و پرورش است يعنى ايجاد كردن حالتى پس از حالتى ديگر در چيزى تا به حدّ نهائى و تمام و كمال آن برسد.[2]
    ربَک، ربِک و ربُک ، در معنی با هم تفاوتی ندارد و تفاوت شان تنها از لحاظ نقش شان در جمله است، یعنی اگر در جمله« رب» نقش فاعلی داشته باشد مرفوع و اگر نقش مفعولی ایفا کند منصوب و در صورت مضاف الیه شدن مجرور می شود.



    [1] - راغب اصفهانی،مفردات الفاظ القرآن، ص: 69

    [2] - ترجمه مفردات راغب، ج‏2، ص: 29





    معنای لغوی برخی کلمات در قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم

    معنی «مع»:
    « مع» اسم است به دو دلیل؛1- تنوین می گیرد 2- حرف جر بر آن وارد می شود و مجرور می شود.
    مع به صورت اضافه به دو شكل استعمال مى‏شود: 1- مضاف به اسم بعد، 2- غير مضاف.
    در صورتى كه به شكل مضاف استعمال شود، «مع» ظرف بوده و داراى يكى از اين سه معانى است:
    یک: موضع اجتماع و محل و مكان گردهمائى كه به همين جهت كه اسم مكان مى‏شود، مى‏توان به آن از اسم ذات خبر داده شود در حالى كه اگر اسم زمان بود نمى‏توانست خبر از اسم ذات باشد.
    دو: دومين معناى «مع» مضاف، ظرف زمان اجتماع است، مانند: «جئتك مع العصر» يعنى «آمدم تو را در وقت عصر».
    سه: سومين معناى «مع» مضاف، معناى «عند» است و آيه شريفه سابق الذكر «هذا ذلك من معى» و حكايت سيبويه «ذهبت من معه» به همين معنا است.[1]
    صورت دوم استعمال «مع» به شكل مفرد و بدون اضافه به اسم بعد است و در اين صورت داراى تنوين نصب بنا بر حاليت است و گاهى نيز قليلا در اين صورت، ظرف بوده و لفظا منصوب و متعلق به افعال عموم بوده و خبر براى مبتدا مى‏باشد، مانند قول شاعر:
    «أفيقوا بني حرب و أهواءنا معا
    و أرحامنا موصولة لم تقضّب»[2]

    «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوْا وَ الَّذينَ هُمْ مُحْسِنُون»[3] (خداوند با كسانى است كه تقوا پيشه كرده‏اند، و كسانى كه نيكوكارند). در این آیه « مع» به معنی « معیت» یعنی همراهی است، یعنی خداوند به افراد با تقوا نظر و توجه خاص دارد و به اصطلاح همراه شان هست.




    [1] - صفايى، غلامعلى‏،ترجمه و شرح مغني الأديب، ج‏3، ص: 279

    [2] - همان ص: 280

    [3] - سوره نحل،آیه128.

    معنای لغوی برخی کلمات در قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم

    « ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذينَ هاجَرُوامِنْ بَعْدِ ما فُتِنُوا ثُمَّ جاهَدُوا وَ صَبَرُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌرَحيمٌ»[1] (امّا پروردگار تو نسبت به كسانى كه بعد از فريب‏خوردن، (به ايمان بازگشتند و) هجرت كردند سپس جهاد كردند و در راه خدا استقامت نمودند پروردگارت، بعد از انجام اين كارها، بخشنده و مهربان است (و آنها را مشمول رحمت خود مى‏سازد).)

    كلماتى كه با حرف لام شروع مى‏شوند بر دو صورت هستند:
    1- لام مفرده: كلمه‏اى است كه از يك حرف هجا ساخته شده كه آن هم حرف لام است.
    2- لام مركبه: كلمه‏اى است كه از چند حرف هجا تشكيل شده كه اوّلين آنها حرف لام است.
    در اين كتاب از سيزده كلمه لام مركبه بحث مى‏شود كه عبارتند از: «لا،لات، لعلّ، لكن، لكنّ، لم، لمّا، لن، لو، لو لا، لو ما، ليت و ليس» و چون رتبه مفردات مقدم از رتبه مركبات است در ابتدا از لام مفرده بحث مى‏شود.

    بايد دانست كه لام مفرده از جهت اعمال و اهمال بر سه قسم است:
    1- عمل جر انجام می دهد كه حرف جر است. 2- عمل جزم انجام می دهد كهلام امر است. 3- غير عامله كه بر هفت صنف است: (لام ابتداء، لام زائده، لام جواب،لام مؤذنه، لام تعريف، لام اسماء اشاره و لام تعجب غير جاره)

    براى لام جاره بيست و دو معنا ذكر شده است [2]كه‏ بحث طولانیمی شود، اگر نیاز بود بفرمایید تا ذکر کنم.
    یکی از معانى لام جاره، اختصاص است كه دلالت دارد بر اين‏كه ماقبل لام مختص مابعد است و شرط استعمال آن اين است كه بايد ماقبل و مابعد لام هردو اسم ذات باشند، مانند قول خداوند متعال در حكايت قول برادران يوسف در هنگامى كه حضرت يوسف(علیه السلام) با حيله‏اى مى‏خواست برادر خود- بنيامين- را نزد خود نگه دارد و برادران ديگر اوبه ايشان گفتند:
    يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ إِنَّ لَهُ أَباً شَيْخاً كَبِيراًفَخُذْ أَحَدَنا مَكانَهُ‏ (يوسف/ 78).
    شاهد: در اين است كه لام به معناى اختصاص است يعنى «همانا پدرى مختص اوست» اين آيه كنايه از علاقه و محبت شديد پدر به بنيامين است به طورى كه به نظرآن برادران گويا يعقوب فقط پدر اوست.[5]

    در آیه شریفه«
    ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذينَ هاجَرُوا » به نظر می رسد «لام» به معنی اختصاص است، یعنی لطف و عنایت ویژه خداوند نسبت به مسلمانانی است که هجرت کردند.




    [1] - سوره نحل،آیه110.

    [2] - ترجمه و شرح مغني الأديب، ج‏3، ص: 12-13.



    [3] - مناقب ابن مغازلى: 66.

    [4] - ترجمه و شرح مغني الأديب، ج‏3، ص: 14.

    [5] - همان.





    معنای لغوی برخی کلمات در قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    بسمه النور

    با سلام و ادب و تشکر از توضیحات خوب حضرتعالی

    استاد گرامی،سؤالی داشتم که بهتر دیدم در این تاپیک مطرح کنم از خواهر بزرگوارم هم عذرخواهم.

    در آیه شریفه ی:"أفمن ینشأ فی الحلیة و هو فی الخصام غیر مبین"

    آيا آن كه در پيرايه و زيور پرورش مى‏يابد و در مجادله و حجت‏ آوردن بيان روشن و رسا ندارد- يعنى دختر- [شايسته فرزندى خداست‏]؟!

    سیاق آیه سخن در باره دختران است(در زر و زیور پرورش می یابند) پس چرا ضمیر راجع به "من" مذگر بکار رفته است؟(هو)

    با تشکر


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    در آیه شریفه ی:"أفمن ینشأ فی الحلیة و هو فی الخصام غیر مبین"

    آيا آن كه در پيرايه و زيور پرورش مى‏يابد و در مجادله و حجت‏ آوردن بيان روشن و رسا ندارد- يعنى دختر- [شايسته فرزندى خداست‏]؟!

    سیاق آیه سخن در باره دختران است(در زر و زیور پرورش می یابند) پس چرا ضمیر راجع به "من" مذگر بکار رفته است؟(هو)
    بسم الله الرحمن الرحیم

    ضمیر« من» به معنی« کسی » موصول است و بین مذکر و مونث مشترک می باشد، اما به اعتبار اینکه علامت تانیث ندارد، معامله مذکر با آن می شود. اگر به مرجع ضمیر توجه شود فرمایش شما صحیح است ، یعنی بحث در مورد دختران است و به این لحاظ ضمیر می بایست مونث باشد. اما چون به ظاهر لفظ ضمیر توجه شد ضمیر آن مذکر بیان شد.

    معنای لغوی برخی کلمات در قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    اما چون به ظاهر لفظ ضمیر توجه شد ضمیر آن مذکر بیان شد.
    بسمه العلیم

    با سلام و ادب

    استاد گرامی این در ادبیات عرب معمول است؟

    و اگر هست در صورت امکان شواهدی از متون ادبی اصیل و قدیمی بر این معنا ذکر بفرمائید.

    با تشکر.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    36
    حضور
    1 روز 16 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    134



    با سلام و احترام

    استاد یاسین گرامی، متشکرم، هرچند سوادم اجازه نداد همه مطالبی که فرموده بودید رو کاملا درک کنم، اما به یه درک نسبی ای از جواب سوالاتم رسیدم.

    یکی از کلماتی که مفهومش رو نمی فهمم، (کفر) هست. این کلمه در اصل چه معنایی داره؟

    رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم



    كَفَرَ- كَفْراً و كُفْراً الشي‏ءَ: آن چيز را پنهان كرد،- اللَّيْلُ الشَّى‏ءَ و عَلَى الشَّى‏ء: تاريكى‏ شب آن چيز را پوشانيد.[1]

    كُفْر
    در لغت پوشيده شدن چيزى است، شب را هم بخاطر اينكه اشخاص و اجسام را با سياهيش ميپوشاند با واژه- كَافِر- وصف كرده‏ اند و زارع را هم كه پيوسته بذر و دانه را در زمين مى‏ افشاند و در خاك پنهان مى‏ كند- كافر- گويند و البته واژه- كافر- براى شب و زارع اسم نيست چنانكه بعضى از واژه شناسان گفته‏ اند چون شنيده ‏اند كه شاعرى گفته:


    القت ذكاء يمينها فى كافر
    [نور و تابش افزون و پر فروغ خورشيد در ابرى يا تاريكى شب پنهان شد].[2]



    [1] - بستانى، فؤاد افرام / مهيار، رضا، فرهنگ ابجدي عربي فارسي، ص: 732

    [2]- راغب اصفهانی، ترجمه مفردات ، ج‏4، ص: 40




    معنای لغوی برخی کلمات در قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود