صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا «متخذی اخدان» نیامد؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766

    اشاره چرا «متخذی اخدان» نیامد؟




    <br>
    سلام و درود

    (24)وَ الـمُحـصَـناتُ مِـنَ النِّـساءِ اِلّا ما مَـلَـكَت اَيـمانُـكُم كِـتابَ ا‌للهِ عَـلَيـكُم وَ اُحِـلَّ لَـكُم ما وَراءَ ذٰلِـكُم اَن تَبـتَـغوا بِـاَمـوالِـكُم مُحـصِـنيـنَ غَيـرَ مُـسافِـحيـنَ فَـمَا اسـتَمـتَعـتُم بِـه‌ے مِنـهُـنَّ فَـآتوهُـنَّ اُجورَهُـنَّ فَـريـضَـةً وَ لا جُـناحَ عَـلَيـكُم فى ما تَـراضَيـتُم بِـه‌ے مِن بَعـدِ الـفَـريـضَـةِ اِنَّ ا‌للهَ كانَ عَـليـمًا حَـكيـمًا

    نسا

    در ایات قران وقتی احصان توضیح داده میشود این تعبیر به کار می رود

    غیرمسافحین و لا متخذی اخدان ، خطاب به مردان مومن

    (5)اَلـيَومَ اُحِـلَّ لَـكُـمُ الطَّـيِّـباتُ وَ طَـعامُ الَّـذيـنَ اوتُوا الـكِـتابَ حِـلٌّ لَـكُم وَ طَـعامُـكُم حِـلٌّ لَـهُم وَ الـمُحـصَـناتُ مِـنَ الـمُؤمِـناتِ وَ الـمُحـصَـناتُ مِـنَ الَّـذيـنَ اوتُوا الـكِـتابَ مِن قَبـلِـكُم اِذا آتَيـتُـموهُـنَّ اُجورَهُـنَّ مُحـصِـنيـنَ غَيـرَ مُـسافِـحيـنَ وَ لا مُـتَّـخِـذى اَخـدانٍ وَ مَن يَكـفُر بِالايـمانِ فَـقَد حَـبِـطَ عَـمَـلُـه‌‚‌ وَ هُـوَ فِى الآخِـرَةِ مِـنَ الـخاسِـريـنَ
    مائده

    یا

    غیرمسافحات و لا متخذات اخدان ، در مورد زنان مومن

    (25)وَ مَن لَم يَسـتَـطِع مِنـكُم طَولًا اَن يَنـكِـحَ الـمُحـصَـناتِ الـمُؤمِـناتِ فَـمِن ما مَـلَـكَت اَيـمانُـكُم مِن فَـتَـياتِـكُـمُ الـمُؤمِـناتِ وَ ا‌للهُ اَعـلَـمُ بِـايـمانِـكُم بَعـضُـكُم مِن بَعـضٍ فَانـكِـحوهُـنَّ بِـاِذنِ اَهـلِـهِـنَّ وَ آتوهُـنَّ اُجورَهُـنَّ بِالـمَعـروفِ مُحـصَـناتٍ غَيـرَ مُـسافِـحاتٍ وَ لا مُـتَّـخِـذاتِ اَخـدانٍ فَـاِذا اُحـصِـنَّ فَـاِن اَتَيـنَ بِـفاحِـشَـةٍ فَـعَـلَيـهِـنَّ نِصـفُ ما عَـلَى الـمُحـصَـناتِ مِـنَ الـعَـذابِ ذٰلِـكَ لِـمَن خَـشِـىَ الـعَـنَـتَ مِنـكُم وَ اَن تَصـبِـروا خَيـرٌ لَـكُم وَ ا‌للهُ غَـفورٌ رَحيـمٌ

    نسا


    چرا در ایه 24 نسا در خطاب به مردان مومن
    تنها از عبارت غیرمسافحین استفاده شده است و عبارت لا متخذی اخدان نیامده است ؟
    در حالی که در ایه بعدی یعنی 25 نسا در مورد زنان عبارت متخذات آمده و هم چنین در سوره مائده خطاب به مردان مومن عبارت متخذی اخدان امده است؟

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58297



    با نام و یاد دوست







    چرا «متخذی اخدان» نیامد؟








    کارشناس بحث: استاد یاسین

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام


    «مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ»[1] (نه بطور آشكار مرتكب زنا شوند، و نه دوست پنهانى بگيرند.)

    يكى ديگر از شرائط اين ازدواج آن است كه كنيزانى انتخاب شوند كه مرتكب عمل منافى عفت، نگردند خواه به صورت آشكار بوده باشد (غير مسافحات) و يا به صورت انتخاب دوست پنهانى (و لا متخذات اخدان).

    " اخدان" جمع" خدن" در اصل به معنى دوست و رفيق است، اما معمولا به- افرادى گفته مى‏ شود كه با جنس مخالف خود، ارتباط نامشروع و پنهانى برقرار مى ‏سازند و نيز بايد توجه داشت كه" خدن" هم بر" مرد" و هم بر" زن" در قرآن مجيد اطلاق شده است.[2]

    كلمه (أخدان) جمع كلمه (خدن) به كسره «خا» است، كه به معناى دوست است و اين كلمه مذكر و مؤنثش و مفرد و جمعش يكسان است، يعنى هم به دوست مذكر خدن گفته مى‏ شود، و هم به دوست مؤنث هم به جماعت دوستان خدن گفته مى ‏شود و هم به يك فرد، و اگر در مورد بحث به صيغه جمع آمده، براى اين بود كه در دلالت بر كثرت و زيادى تصريح داشته باشد، و بفهماند وقتى كسى به منظور فحشا و زنا كردن دوستى مى‏ گيرد، به او و به مثل او قناعت نمى‏ كند، چون نفس آدمى حريص است، اگر قرار باشد خواست نفس را بر آورد، و آن را اطاعت كند حتما دوستان زيادى براى فحشا مى‏ گيرد. [3]



    [1] - سوره نساء،آیه25.

    [2] - مکار شیرازی،ناصر،تفسیير نمونه، ج‏3، ص: 349

    [3] - علامه طباطبایی، ترجمه الميزان، ج‏4، ص: 443.




    چرا «متخذی اخدان» نیامد؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 3


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام


    «مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ»[1] (نه بطور آشكار مرتكب زنا شوند، و نه دوست پنهانى بگيرند.)

    يكى ديگر از شرائط اين ازدواج آن است كه كنيزانى انتخاب شوند كه مرتكب عمل منافى عفت، نگردند خواه به صورت آشكار بوده باشد (غير مسافحات) و يا به صورت انتخاب دوست پنهانى (و لا متخذات اخدان).

    " اخدان" جمع" خدن" در اصل به معنى دوست و رفيق است، اما معمولا به- افرادى گفته مى‏ شود كه با جنس مخالف خود، ارتباط نامشروع و پنهانى برقرار مى ‏سازند و نيز بايد توجه داشت كه" خدن" هم بر" مرد" و هم بر" زن" در قرآن مجيد اطلاق شده است.[2]

    كلمه (أخدان) جمع كلمه (خدن) به كسره «خا» است، كه به معناى دوست است و اين كلمه مذكر و مؤنثش و مفرد و جمعش يكسان است، يعنى هم به دوست مذكر خدن گفته مى‏ شود، و هم به دوست مؤنث هم به جماعت دوستان خدن گفته مى ‏شود و هم به يك فرد، و اگر در مورد بحث به صيغه جمع آمده، براى اين بود كه در دلالت بر كثرت و زيادى تصريح داشته باشد، و بفهماند وقتى كسى به منظور فحشا و زنا كردن دوستى مى‏ گيرد، به او و به مثل او قناعت نمى‏ كند، چون نفس آدمى حريص است، اگر قرار باشد خواست نفس را بر آورد، و آن را اطاعت كند حتما دوستان زيادى براى فحشا مى‏ گيرد. [3]



    [1] - سوره نساء،آیه25.

    [2] - مکار شیرازی،ناصر،تفسیير نمونه، ج‏3، ص: 349

    [3] - علامه طباطبایی، ترجمه الميزان، ج‏4، ص: 443.



    با سلام و عرض ادب
    نمیدانم این توضیحات تکمله ای دارد یا خیر؟
    اما باید دید ایا اصلا مفسران در کتب تفسیری به این مطلب اشاره ای داشته اند؟
    اگر در این باره مطلبی ذکر نشده باشد همانطور که در پست شما چنین چیزی دیده نمیشود پس
    چه خوب است که خبرگان و کاربران انجمن در این باره نظر بدهند. و احتمالات تفسیری خود را بیان کنند.

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم

    مراد از مسافحات ظاهرا زنانى است كه بهر كس زنا دهند و متخذات آنهايى است كه رفيق بخصوص گيرند و يا اولى زنا كنندگان آشكار و دومى زنا كنندگان مخفى هستند، از ابن عباس نقل شده گروهى در جاهليت زناى آشكار را حرام و زناى مخفى را حلال مى‏دانستند، خداوند از هر دو نهى فرمود.[1]

    خداوند به مردانی که امکان ازدواج با زنان آزاد را ندارد( بخاطر بالا بودن مهریه و توقعات شان) اجازه می دهد که با کنیزان ازدواج کنند. در مورد انتخاب کنیز برای همسری توصیه می شود که دقت و توجه کافی انجام شود تا خدا نکرده، کنیزان آلوده به گناه و بی عفت به همسری انتخاب نشود، مخصوصا با توجه به اینکه در جاهلیت گروهی از افراد کنیزانشان را به گناه و آلودگی اخلاقی مجبور می کردند تا درآمد بیشتری کسب کنند؛ « َ لا تُكْرِهُوا فَتَياتِكُمْ عَلَى الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَياةِ الدُّنْيا»[2] (كنيزان خود را براى دستيابى متاع ناپايدار زندگى دنيا مجبور به خود فروشى نكنيد اگر خودشان مى‏خواهند پاك بمانند).

    بنابراین احتمال آلودگی در کنیزان به نوعی بیشتر مطرح بود به همین دلیل در مورد ازدواج با آنها سفارشات بیشتری شد.

    [1] - سید علی اکبر، قرشی، تفسير أحسن الحديث، ج‏2، ص: 342.
    [2] - سوره نور،آیه33.

    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۴/۱۰/۰۴ در ساعت ۲۱:۳۴
    چرا «متخذی اخدان» نیامد؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  11. صلوات ها 2


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    با سلام
    در سوره مائده به مومنین خطاب میشود در امر ازدواج
    محصنین باشند و توضیح میدهد
    غیر مسافحین باشند
    و غیرمتخذی اخدان باشند.

    اما در ایه 24 نسا
    خطاب به مومنین میفرماید
    محصنین باشند و توضیح میدهد
    غیرمسافحین باشند
    اما
    دیگر نمیگوید
    غیرمتخذات اخدان باشند.
    چرا؟
    چرا خداوند در امر ازدواج یکجا از مومنین میخواهد
    محصنین غیرمسافحین و لا متخذی اخدان ...

    و در یکجا میخواهد
    محصنین غیرمصافحین فماستمتعتم به ..

    غالبا به دوست و معشوق، خدین گویند البته گفته شده بیشتر به دوست پنهانی گویند اما معلوم نیست درست باشد و باید دید چه قدر پشتوانه در لغتنامه ها دارد.
    ضمن اینکه باز برخی گویند اخدان به تک دوست دختر گویند که خلاف ظاهر قران است
    چرا که از جمع استفاده شده است یعنی اخدان همانطور که در برخی کتب اشاره شده است.

  13. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    اگر بخواهیم به حکمت این مسئله پی ببریم
    باید معنای سه کلمه روشن شود شاید این کار به حل مسئله بینجامد
    محصن
    سفاح
    خدن

    اگر حالات معنایی این سه را در نظر بگیریم تقریبا در یک محاسبه 12 حالت معنایی مفروض است.
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۱۰/۰۵ در ساعت ۲۱:۱۸

  14. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    ایه 24 سوره نسا در مورد متعه است. البته در این مورد اختلافاتی بین مسلمین وجود دارد.
    حل این مسئله احتمال دارد به حل مسئله متعه نیز کمک کند. اما لزوما نه.

  15. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431




    سلام

    براي هر دو يعني هم مرد وهم زن آمده است :

    وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلاً أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَن تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ {النساء/25}


    الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَن يَكْفُرْ بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ {المائدة/5}

    ودر تفسير نمونه آمده :
    يكى ديگر از شرايط اين ازدواج آن است كه كنيزانى انتخاب شوند كه (مرتكب عمل منافى عفت ، نگردند) (محصنات ).
    خواه به صورت آشكار بوده باشد (غير مسافحات ).
    و يا به صورت انتخاب دوست پنهانى (و لا متخذات اخدان ).
    در اينجا ممكن است اين سؤ ال پيش آيد كه با نهى از زنا با تعبير (غير مسافحات ) نيازى به نهى از گرفتن دوست پنهانى (اخدان ) نبوده است .

    ولى با توجه به اينكه جمعى در جاهليت عقيده داشتند كه تنها زناى آشكار ناپسند است اما انتخاب دوست پنهانى مانعى ندارد! روشن مى شود كه چرا قرآن مجيد به هر دو قسمت تصريح كرده است .



  16. صلوات


  17. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    در تعریف سفاح و خدن شش حالت یا شرط میتواند دخیل باشد.
    مشترک و دخول و اشکار بودن ( به شرط شی )
    غیرمشترک و بدون دخول و مخفیانه ( به شرط لا )
    از ترکیب این شروط با حالات لا بشرط،22 تعریف برای سفاح و خدن متصور است.
    وقتی به هر تعریف نگاه کنیم معمولا به یکی از این دو یعنی سفاح و خدن نزدیک تر است. اما اینکه کدام یک از این تعاریف به کدام کلمه ( سفاح و خدن) نزدیک تر است به عهده خواننده.

    ضمنا در تعاریفی که یک شرط یا دو شرط مطرح شده (به شرط شی یا به شرط لا )، به این معناست که سایر شروط به صورت مطلق در نظر گرفته شده یعنی لا بشرط

    مشترک یعنی رابطه ای که در ان فرج یا استمتاعات زن مشترک شده است.

    اما تعاریف متصوره ( 22 تعریف ) :

    با دخول . مشترک . اشکار
    با دخول مشترک مخفی
    با دخول غیرمشترک اشکار
    با دخول غیر مشترک مخفی

    بی دخول مشترک اشکار
    بی دخول مشترک مخفی
    بی دخول غیرمشترک اشکار
    بی دخول غیرمشترک مخفی

    با دخول . مشترک
    با دخول غیر مشترک
    با دخول مخفی
    با دخول اشکار
    مشترک اشکار
    مشترک مخفی
    غیر مشترک اشکار
    غیر مشترک مخفی

    با دخول
    بدون دخول
    مشترک
    غیرمشترک
    اشکار
    مخفی


    حالات مفروض برای واژه محصن

    حصن مطلق چه فرج و چه غیر فرج
    حصن فرج
    حصن مشروع

    ترکیب تعاریف حصن با سفاح و خدن
    میشود 66 تعریف
    اما بعضی ترکیب ها درست نیستند و تعاریف متصوره کمتر میشوند.

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۶/۰۱, ۰۱:۵۹ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود