جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علم براي قلب ناپاك مايه هلاكت است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    علم براي قلب ناپاك مايه هلاكت است




    امام راحل در كتاب جهاد اكبر درباره اهميت تهذيب نفس و پاكسازي جان از رذايل اخلاقي و تاريكي هاي مفاسد اخلاقي سخن گفته اند از جمله مي فرمايند: «اگر انسان خباثت را از نهادش بيرون نكند، هر چه درس بخواند نه تنها فايده اي بر آن مترتب نمي شود بلكه ضررها دارد. علم وقتي در اين مركز پليد وارد شد، شاخ و برگ خبيث به بار آورده، شجره خبيثه مي شود. هر چه اين مفاهيم در قلب سياه و غير مهذب انباشته گردد، حجاب زيادتر مي شود. در نفسي كه مهذب نشده، علم حجاب ظلماني است: «العلم هو الحجاب الاكبر» لذا شر عالم فاسد براي اسلام از همه شرور خطرناكتر و بيشتر است. علم نور است، ولي در دل سياه و قلب فاسد دامنه ظلمت و سياهي را گسترده تر مي سازد. علمي كه انسان را به خدا نزديك مي كند، در نفس دنيا طلب باعث دوري بيشتر از درگاه ذي الجلال مي گردد. علم توحيد هم اگر براي غير خدا باشد، از حجب ظلماني است، چون اشتغال به ما سوي الله است»، (جهاد اكبر، ص 18)
    امام راحل بطور صريح بيان مي نمايند همزمان با آموزش علم به تهذيب نفس رو آوريد و ريشه آلودگيهاي باطني را از وجود خود بزدائيد اگر اين ريشه خشك نشود، نه تنها علم آموزي براي آن وجود آلوده سودي ندارد بلكه باعث آلودگيها و مفاسد بيشتري مي شود در نتيجه در مرتبه اول موجب نابودي عالم فاسد مي شود و در مربته دوم اين فساد به ديگران يعني به جامعه انساني آسيب خواهد رساند. تاريخ و تجربه نشان داده است آسيب و زياني كه جوامع بشري از جانب عالمان غير مهذب و غير سالم كشيده بسيار بيشتر از افراد عامي و عادي بوده است.
    اين موضوع درباره علما و فضلاي حوزه هاي علميه و دانشجويان دانشگاههاي كشور اهميت بيشتري پيدا مي كند به همين سبب در نظر امام راحل كسب فضايل و مكارم اخلاقي و موازين انساني از وظايف بسيار مشكل و بزرگي است كه بر دوش اين اقشار جامعه است علم اگر با تهذيب نفس و تزكيه جان همراه شود منشاء بركات و خيرات بسياري خواهد شد كه منجر به اصلاح جوامع بشري خواهد گرديد.
    مطالعه كنيد:
    1. «جهاد اكبر» امام راحل، ص 18
    2. آداب تعليم و تربيت در اسلام، نگارش دكتر سيد محمد باقر حجتي



    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    موسیقی رپ - علوم دینی و فلسفی - زبان انگلیسی
    نوشته
    253
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1204



    درسته !
    یکی از فیلسوفان معروف آلمانی میگه که علم باید در خدمت فلسفه باشه وگرنه علم صرف انسان رو از دایره ی مدار اخلاقی خارج میکنه و در نهایت انسان با علم خودش رو نابود می کنه و امروزه این عینیت داره !
    همینی که مثلاً با اینترنت این همه کار خلاف انجام میدن، با انرژی هسته ای سلاح می سازند و ........
    حسین
    بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود !
    اما افسوس که به جای افکارش ،
    زخم های تنش
    را نشانمان دادند !!!
    و بزرگترین درد او را بی آبی معرفی کردند !!!!!!

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan24 نمایش پست ها
    درسته !
    یکی از فیلسوفان معروف آلمانی میگه که علم باید در خدمت فلسفه باشه وگرنه علم صرف انسان رو از دایره ی مدار اخلاقی خارج میکنه و در نهایت انسان با علم خودش رو نابود می کنه و امروزه این عینیت داره !
    همینی که مثلاً با اینترنت این همه کار خلاف انجام میدن، با انرژی هسته ای سلاح می سازند و ........

    یا ستار.

    با سلام..

    ان علمی که در حوزه اخلاق بحث می گردد علم عملی است ؛و چون چونین علمی مقدمات خود را از حالات درونی مانند شهوت و غضب می گیرد می تواند بر علوم نظری که فلسفه نیز از مصادیق ان می باشد غلبه نماید؛چون غضب و شهوات ؛فطری هستند نتیجتا در احاطه بر علوم و ادراکات نظری قوی تر می باشند ؛به دلیل انکه این ادراکات (نظری) حصولی و کسبی می باشند و به مرور حاصل می گردند ؛نتیجتا تزکیه نفس شرط اول دایر بر مدار الهی بودن و سلیم بودن ان است تا بتوان ادراکات نظری را هم به تبع ان در نیل به عمل کنترل نمود نتیجتا در برخی موارد به دلیل همین احاطه غضب و شهوت بر علوم اکتسابی ؛معلومات نظری را در راه انحراف عمل سوق داده و البته چونین علمی همان مصداق قلوب ناپاک قرار می گیرد که از ان تعبیر به شیطنت و نکراءنیز شده است ...

    خداوند می فرماید:

    ویزَكِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ

    نتیجتا تزکیه نفس راه صحیح عدم انحراف از تعلقات فطری از قبیل خشم و غضب می باشد که نتیجه ان نیز استفاده صحیح از باید ها و نبایدهای عقل نظری می باشد ؛که البته کوشش انبیا نیز همین یاداوری فطرت در مسیر سالم ان بود ؛که تحت انقیاد شهوات و غضب های فطری قرار گرفته؛و فعلیت اعمال نیز طبق ان رقم می خورد ..


  7. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود