جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا قصاص و مقابله به مثل حرام است؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431

    اشاره آیا قصاص و مقابله به مثل حرام است؟!




    ایمان شیعه = شکست شیعه ؟!


    چرا شیعیان رسول الله ص در طول تاریخ همواره از هابیل تا امروز همواره مظلومند ؟

    چرا رسول خدا ص وامیرالمومنین ع مثل مشرکین و یهود از همه ابزارها برای نیل به هدف استفاده نکردند ؟

    مثلا در فتح مکه رسول خدا ص دشمن ترین دشمنانش را مثل ابوسفیان ومعاویه و هند جگرخوار را میبخشد با اینکه میداند اینها چه اراذلی هستند وبزودی چه بسر دینش میدهند ؟

    امام علی ع هم مروان حکم را در جمل به سفارش حسینش بخشید اما این نامرد جزو قاتلین امام حسین ع وسابین به امام علی ع بروایت بخاری بود ؟!

    مسلم بن عقیل هم به یاد حدیث رسول الله ص افتاد که ترور را حرام کرده بودند و در منزل هانی ، ابن زیاد لعین را نکشت و کربلا رقم خورد ؟!

    چرا ما مثل خودشان رفتار نکنیم ؟! گردن زدند گردنشان را بزنیم ؟ آتش زدند آتششان بزنیم و....

    وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّابِرينَ {النحل/126}
    و اگر عقوبت مى كنيد، چنان عقوبت كنيد كه شما را بدان عقوبت كردند و البته اگر صبر و شكيبايى كنيد قطعاً صبر براى صابران بهتر است .
    قانون به تنهايى كارساز نيست ، اخلاق لازم است . ( بمثل ما عوقبتم ) قانون است و ( لئن صبرتم ) اخلاق است .

    ذَلِكَ وَمَنْ عَاقَبَ بِمِثْلِ مَا عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ {الحج/60}

    (آرى ،) مطلب چنين است ، و هر كس به همان مقدار كه به او ستم شده مجازات كند، ولى باز هم به او ظلم شود، قطعاً خداوند او را يارى خواهد كرد، البتّه خداوند بخشايشگر و آمرزنده است .


    الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ {البقرة/194}
    268 - في تفسير على بن ابرهيم ان رسول الله صلى الله عليه واله قال يوم احد : من له
    علم بعمى حمزة ؟ فقال الحارث بن الصمت ( 1 ) : أنا أعرف موضعه فجاء حتى وقف
    على حمزة ، فكره أن يرجع إلى رسول الله صلى الله عليه واله فيخبره ، فقال رسول الله
    لامير المؤمنين عليه السلام : يا على أطلب عمك فجاء على عليه السلام فوقف على حمزة فكره
    أن يرجع اليه ، فجاء رسول الله صلى الله عليه واله حتى وقف عليه ، فلما رأى ما فعل به بكى ثم
    * ( هامش ) * ( 1 ) وفى بعض الكتب " الحارث بن الصمة " .
    [ 96 ]
    قال : ما وقفت موقفا أغلظ على من هذا المكان ، لئن أمكننى الله من قريش
    لاقتلن سبعين رجلا منهم ، فنزل عليه جبرئيل فقال : وان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما
    عوقبتم به ولئن صبرتم لهو خير للصابرين فاصبر فقال رسول الله صلى الله عليه واله : اصبر .
    269 - في تفسير العياشى عن الحسين بن حمزة قال : سمعت أبا عبدالله عليه السلام
    يقول : لما رأى رسول الله صلى الله عليه واله ما صنع بحمزة بن عبدالمطلب قال : اللهم لك
    الحمد واليك المشتكى ، وانك المستعان ( 1 ) على ما أرى ، ثم قال صلى الله عليه واله : لئن
    ظفرت لامثلن ولامثلن ، قال : فأنزل الله : " وان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به
    ولئن صبرتم لهو خير للصابرين " قال : فقال رسول الله صلى الله عليه واله : أصبر أصبر .

    اصبر اصبر ، بنازم به جوانمردیت ای رحمت عالمین !


    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۱۰/۲۴ در ساعت ۲۰:۲۹

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58305



    با نام و یاد دوست







    آیا قصاص و مقابله به مثل حرام است؟!








    کارشناس بحث: استاد عماد
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ در ساعت ۰۸:۴۶ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 20 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10540



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    ایمان شیعه = شکست شیعه ؟!


    چرا شیعیان رسول الله ص در طول تاریخ همواره از هابیل تا امروز همواره مظلومند ؟

    چرا رسول خدا ص وامیرالمومنین ع مثل مشرکین و یهود از همه ابزارها برای نیل به هدف استفاده نکردند ؟

    مثلا در فتح مکه رسول خدا ص دشمن ترین دشمنانش را مثل ابوسفیان ومعاویه و هند جگرخوار را میبخشد با اینکه میداند اینها چه اراذلی هستند وبزودی چه بسر دینش میدهند ؟

    امام علی ع هم مروان حکم را در جمل به سفارش حسینش بخشید اما این نامرد جزو قاتلین امام حسین ع وسابین به امام علی ع بروایت بخاری بود ؟!

    مسلم بن عقیل هم به یاد حدیث رسول الله ص افتاد که ترور را حرام کرده بودند و در منزل هانی ، ابن زیاد لعین را نکشت و کربلا رقم خورد ؟!

    چرا ما مثل خودشان رفتار نکنیم ؟! گردن زدند گردنشان را بزنیم ؟ آتش زدند آتششان بزنیم و....

    وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّابِرينَ {النحل/126}
    و اگر عقوبت مى كنيد، چنان عقوبت كنيد كه شما را بدان عقوبت كردند و البته اگر صبر و شكيبايى كنيد قطعاً صبر براى صابران بهتر است .
    قانون به تنهايى كارساز نيست ، اخلاق لازم است . ( بمثل ما عوقبتم ) قانون است و ( لئن صبرتم ) اخلاق است .

    ذَلِكَ وَمَنْ عَاقَبَ بِمِثْلِ مَا عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ {الحج/60}

    (آرى ،) مطلب چنين است ، و هر كس به همان مقدار كه به او ستم شده مجازات كند، ولى باز هم به او ظلم شود، قطعاً خداوند او را يارى خواهد كرد، البتّه خداوند بخشايشگر و آمرزنده است .


    الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ {البقرة/194}
    268 - في تفسير على بن ابرهيم ان رسول الله صلى الله عليه واله قال يوم احد : من له
    علم بعمى حمزة ؟ فقال الحارث بن الصمت ( 1 ) : أنا أعرف موضعه فجاء حتى وقف
    على حمزة ، فكره أن يرجع إلى رسول الله صلى الله عليه واله فيخبره ، فقال رسول الله
    لامير المؤمنين عليه السلام : يا على أطلب عمك فجاء على عليه السلام فوقف على حمزة فكره
    أن يرجع اليه ، فجاء رسول الله صلى الله عليه واله حتى وقف عليه ، فلما رأى ما فعل به بكى ثم
    * ( هامش ) * ( 1 ) وفى بعض الكتب " الحارث بن الصمة " .
    [ 96 ]
    قال : ما وقفت موقفا أغلظ على من هذا المكان ، لئن أمكننى الله من قريش
    لاقتلن سبعين رجلا منهم ، فنزل عليه جبرئيل فقال : وان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما
    عوقبتم به ولئن صبرتم لهو خير للصابرين فاصبر فقال رسول الله صلى الله عليه واله : اصبر .
    269 - في تفسير العياشى عن الحسين بن حمزة قال : سمعت أبا عبدالله عليه السلام
    يقول : لما رأى رسول الله صلى الله عليه واله ما صنع بحمزة بن عبدالمطلب قال : اللهم لك
    الحمد واليك المشتكى ، وانك المستعان ( 1 ) على ما أرى ، ثم قال صلى الله عليه واله : لئن
    ظفرت لامثلن ولامثلن ، قال : فأنزل الله : " وان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به
    ولئن صبرتم لهو خير للصابرين " قال : فقال رسول الله صلى الله عليه واله : أصبر أصبر .

    اصبر اصبر ، بنازم به جوانمردیت ای رحمت عالمین !

    سلام علیکم
    با دیدن عنوان تاپیک تصور کردم سوال احکام و یا عقاید است پس از خواندن پست شما دیدم نه به تاریخ هم مربوط است
    علی ای حال بله فرمایش شما صحیح است اما فکر می کنم که این اوضاع و شرایط روز بود که باعث می شد گاهی پیابر و ائمه صلوات الله علیهم با دشمنانی که حتی در جایگاه بخشش نیستند چنین رفتاری داشته باشند
    به عبارت دیگر معصومین با دشمنان نهایت مدارا و عطوفت را رعایت می کردند مگراینکه شخص شایستگی را نداشته باشد مثل ابن ملجم که در این صورت
    ترحم بر پلنگ تیز دندان
    ستمکاری بود بر گوسفندان
    گاهی در این صورت نیز شرایط تکلیف دیگری را برای آنان رقم می زد مثل جریان فتح مکه
    اما جریان حضرت مسلم علیه السلام کاملا فرق داشت
    این را باید از باب نبستن آب بر روی معاویه در جنگ صفین دانست منظورم رعایت ارزشهای اخلاقی درحدکمال است
    آیا قصاص و مقابله به مثل حرام است؟!

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 20 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10540



    پست جمع بندی:

    پرسش:
    چرا پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و ائمه معصومین علیهم السلام همانند دشمنان از همه ابزارها برای نیل به هدف استفاده نکرده و مقابله به مثل نکردند؟

    کلید واژه: سیره معصومین، مقابله به مثل، دشمنان

    پاسخ:
    دلایلی مختلفی باعث شد تا معصومین علیهم السلام در برخورد با مخالفان به تمام ابزارهای موجود متوسل نشوند زیرا در بعضی از موارد رحمت و عطوفت معصومین علیهم السلام باعث این بر خوردها می شد در برخی موارد این ابزارها با دینداری سازگار نبود، در بعضی موارد جوانمرانه نبود و برخی موارد نیز با شرایط سازگار نبود در در سطور آتی اجمالا شواهدی برآنها آورده میشود.

    عطوفت و مهربانی معصومین علیهم السلام:
    در فتح مکه سعد بن عباده با پرچم رسول خدا(صلی الله علیه واله وسلم) از برابر ابوسفیان گذشت فریاد کشید:‌ ای ابوسفیان! امروز روز خون ریختن است و خدا قریش را خوار و ذلیل می‌کند«الیوم یوم الملئمه». وقتی رسول خدا به ابوسفیان رسید، ابوسفیان گفت: آیا شما دستور داده‌اید که خویشاوندانت را بکشند؟ تو را در مورد قوم خودت به خدا سوگند دهم و تو نیکوکارتر و با پیوندترین مردمی. پیامبر(ص) فرمود: امروز روز رحمت و مهربانی است. امروز روزی است که خداوند قریش را با ایمان عزیز و گرامی خواهد داشت. «الیوم یوم المرحمه»(1) از این موارد در رفتارهای دیگر معصومین نیز به وفور مشاهده میشود برای نمونه با تاسی به همین سیره امام سجاد علیه السلام با دشمنان قسم خورده اهل بیت حتی مروان رفتار مطالفت آمیز داشتند. در واقعه حره که انقلابیان بنی امیه را از شهر اخراج کردند خانه ایشان پناهگاه امنی برای خانواده مروان بن حکم و بسیاری دیگر از دشمنان گردید و آن حضرت وابستگان به مروان را با زن و فرزند خود به ینبع فرستاد(2) مروان کسی بود که در تمام جنگهای حضرت علی علیه السلام علیه ایشان حضور داشت در جریان دفن امام حسن مجتبی علیه السلام مانع دفن ایشان در کنار رسول خداصلی الله علیه واله وسلم شد و در جریان کربلا نقش موثر به نفع یزید ایفا کرد.

    ناسازگاری برخی ابزارها بادین:
    معاویه با به کار بردن تمام ابزارهای به ظاهر دینی و حتی غیر دینی با حضرت علی علیه السلام مقابله می کرد. این برخورد ها باعث می شود برخی از افراد ناآگاه معاویه را از حضرت علی علیه السلام سیاست مدار تر بدانند لذا ایشان فرمودند به خدا قسم !
    معاویه از من باهوشتر نیست . ولی او فریبکاری و بزهکاری میکند. من نیرنگ به کار نمیبندم اما به وسیله فریب و نیرنگ نیز اغفال نمیشوم و هیچ نیروی شدیدی موجب ضعف من نمی تواند بشود. (3)

    جوانمردی:
    در جریان حضرت مسلم علیه السلام با ابن زیاد داریم که وقتی عبيداللَّه بن زياد وارد كوفه شد. او خبر آمدن مسلم به كوفه و اقامت او در خانه هانى را شنيده بود و مى ‏دانست كه شريك بن اعور هم در خانه هانى است. عبيداللَّه به بهانه عيادت از شريك بن اعور به خانه هانى آمد. شريك با مسلم بن عقيل پيمان بستند كه هنگام حضور ابن زياد او را بكشند. با اينكه اين كار براى مسلم فراهم گشت، مسلم از كشتن ابن زياد خوددارى كرد و بعد از رفتن عبيداللَّه براى شريك چنين عذر آورد: همانا اين كار فتك (كشتن غافلگيرانه) بود و پيامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) فرمود: همانا ايمان مانع از فتك (كشتن غافلگيرانه) است.(4)

    شرایط اجتماعی:
    در برخی موارد شرایط اجتماعی اجازه برخورد مقابله به مثل با دشمنان را به اهل بیت اجازه نمی داد. مثلا در جریان جنگ جمل قداست کاذبی که عایشه پیدا کرده بود مانع برخورد حضرت علی علیه السلام با وی شد. او که جنگ جمل را راه اندازی کرده بود و باعث ریختن خون مسلمانان شده بود باید برخوردی در خور کارش با او می شد اما به دلیل داشتن اعتبار همسری پیامبرصلی الله علیه واله وسلم ممکن بود هر گونه برخورد شورش عمومی را ایجاد کند یا معاویه از آن به عنوان بهانه دیگری علیه حضرت علی علیه السلام استفاده نماید.(5)

    در نتیجه می توان گفت: معصومین علیهم السلام نمی توانستند در مورد دشمنان با آنان مقابله به مثل کنند زیرا عطوفت، دینداری، جوانمردی و در برخی شرایط اجازه چنین کاری را به آنان نمی داد.

    منابع:
    1.واقدی، محمد بن عمر (م 207)، كتاب المغازى، تحقيق مارسدن جونس، بيروت، مؤسسة الأعلمى، ط الثالثة، 1409ق،واقدی، مغازی، ج‌۲، ص‌822.
    2.محمدرضا حسینی‌جلالی، جهادالامام السجاد،قم، ۱۴۱۸ق، ص۶۱ـ۶۲، ۶۸ـ۷۰.
    3.نهج البلاغه، خطبه 192.
    4. مجلسی، بحارالانوار، داراحیاء التراث، بیروت، 1403ق، چاپ اول، ج44،ص344
    5.مسعودی، مروج الذهب و معادن الجواهر، ترجمه ابوالقاسم پاینده، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، ج‌۳، ص‌۱۱۳-۱۱۴

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۵/۰۱/۲۱ در ساعت ۱۰:۱۶
    آیا قصاص و مقابله به مثل حرام است؟!

  9. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود