باد مبارک بدو ای شاالله...( مديريت استبدادي در مساجد و حسينه ها)

تب‌های اولیه

20 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
باد مبارک بدو ای شاالله...( مديريت استبدادي در مساجد و حسينه ها)

مراسم عقد در مساجد
در اغلب یا همه آیین ها مراسم عقد را در معابد و مکان های مقدس برگزار می کنند.
در این میان اسلام به ازدواج اهمیت زیادی می دهد؛
· سنت پیامبر(ص)
· مایه حفظ نیمی از ایمان
· با برکت شدن زندگی مادی و معنوی
· و....
به نظر می رسد برگزاری مراسم عقد در مساجد یا حسینه ها – البته با فرهنگ سازی- کاری بس شایسته است.
برخی از مزایای این کار:
ü گره زدن پیوند زناشویی به امور قدسی وآسمانی-
ü عاری بودن مراسم از گناه( موسیقی لهوی و اختلاط نا مناسب زن و مرد و...)-
ü کم کردن هزینه سرسام آور تالار مالار-
ü بیمه شدن با دعای مومنین
ü پیوند زدن رابطه خود و فامیل به خداوند
ü توجه به این که اسلام به زندگی دنیوی ما هم کار دارد و همه اش برای آخرت و نسیه نیست
ü تداعی شادی با امور مقدس(برای کودکان بسیار مهم است ما تا یاد داریم در مساجد مراسم ترحیم و گریه دیده ایم)
تداعی شادی با امور مقدس(برای کودکان بسیار مهم است ما تا یاد داریم در مساجد مراسم ترحیم و گریه دیده ایم)
شادی با امور مقدس(برای کودکان بسیار مهم است ما تا یاد داریم در مساجد مراسم ترحیم و گریه دیده ایم)
با امور مقدس(برای کودکان بسیار مهم است ما تا یاد داریم در مساجد مراسم ترحیم و گریه دیده ایم)
امور مقدس(برای کودکان بسیار مهم است ما تا یاد داریم در مساجد مراسم ترحیم و گریه دیده ایم)
مقدس(برای کودکان بسیار مهم است ما تا یاد داریم در مساجد مراسم ترحیم و گریه دیده ایم)
(برای کودکان بسیار مهم است ما تا یاد داریم در مساجد مراسم ترحیم و گریه دیده ایم)

حامی;25276 نوشت:
به نظر می رسد برگزاری مراسم عقد در مساجد یا حسینه ها – البته با فرهنگ سازی- کاری بس شایسته است.

سلام
درسته. فرهنگ سازی، اما به نظر من این فرهنگ سازی باید چندین سال قبل انجام میشد. اما هنوز هم دیر نیست

حامی;25276 نوشت:
به نظر می رسد برگزاری مراسم عقد در مساجد یا حسینه ها – البته با فرهنگ سازی- کاری بس شایسته است.

با سلام

با تشكر از استاد حامي به خاطر مطالب خوبي كه فرمودن

ولي بزرگوار

برگزاري مراسم عقد در مساجد امر جديدي نيست و اين اتفاق اوايل انقلاب هم در مساجد افتاده بود

نمي دانم ان زمان چطور بعد از انقلاب تو مدت كم فرهنگ سازي شده بود كه مراسمات را در مساجد برگذار مي كردند

ولي ان يك واقعيتي بود كه اتفاق افتاده است

حالا چطور؟؟؟؟


سلام
طه جان
من به نظرم اين كار را مي توان شروع كرد. به شرطي كه اغلب مساجد ما از اين وضع فعلي خارج شوند.
مردم لازم است مسجد را از خود بدانند كمتر در كارها و برنامه هاي مسجد مشورت و نظر سنجي مي شود.گاهي در مساجد ما مديريت از نوع استبدادي فردي يا گروهي(هيئت امناء) وجود دارد و متاسفانه مردم ناديده گرفته مي شوند البته مساجدي كه برنامه هاي عالي دارند را هم ديده ايم.
من خود با دو چشمم ديدم كه امام جماعت مسني با مردم كوچك بزرگ براي حتي وضعيت كفش داري مسجد مشورت مي كرد و همين مردم آميزي اش سبب شده بود تا قلمبه اي تو دل ها جا باز كنه او در كنار مسجد كتابخانه، نوارخانه ، درمانگاه و....تاسيس كرد.
البته
من نمي گويم از فردا شروع شود.
درست مثل كارساختماني بايد با مطالعه و محاسبه و نقش كشي و نظارت متخصص جلو رفت و آسيب ها را كنترل كرد. نوشتن مقالات بررسي آفات كار و تسهيل كننده ها و تهيه سي دي و جزوات آموزشي، نشست هاي راديويي و تلويزيوني قبل از شروع ضروري است.
البته من خودم حاضرم عملا همين امروز يا فردا كلنگ اين برنامه را بزنم و اولين عقد را در اين سال برگزار كنم(البته اگر قول بدهيد موضوع سكرت بماند و به گوش مادر خانم و خانمم نرسه كه نوشتن وصيت نامه را بايد در اولويت قرار دهم و كلنگ قبر را بزنم)

مراسم عقد در مساجد :!!!:

مگه ميشه!!!!

من از وقتي ياد دارم همين مولودي هاي مختصر را هم كه در مساجد برگذار ميكردند اگه ميخواستيم يه دستي بزنيم اين حاج خانهااا ميگفتندددد:

فلان فلان شده هااا مسجد حرمت داره دست نزنيد.

حالا چه برسه بخوايم مراسم عقد را انجا برگذار كنيم .حكم اعداممون صادر ميشه.:please:

حامی;25276 نوشت:
به نظر می رسد برگزاری مراسم عقد در مساجد یا حسینه ها – البته با فرهنگ سازی- کاری بس شایسته است.

با سلام و احترام

یکی از دوستان ما در یک حسینیه مجلس عروسی شون رو گرفتند.

ما که نشد بریم ولی دوستان و آشنایان گفتند بحمدالله مجلس بدون گناه برگزار شده بود.

عروس و داماد هم الان خوشبخت و سعادتمند کنار هم زندگی می کنند.

ولی نیاز به فکر و تامل بیشتری داره!!!

موفق باشید؛

به نام خدا
سلام

بنده کاملا با با جناب حامی در مورد برگزار شدن مراسم ازدواج در مساجد موافقم
مساجد ما طوری شدن که تا کسی نمیره کسی توش نمیره! ماشالله همیشه تعطیلنند ! سوال اینجاست خونه خدا مگه تعطیل میشه؟!
والا مسیحی ها برای عروسی هنوزم میرن کلیسا!
مسجد های خودمون رو با بقیه کشور های اسلامی هم یکم مقایسه کنیم میبینیم اونها کجاند ما کجا!
اونجا توی مسجداشون اینترنت دارند جوناشون میرن اونجا ازش استفاده میکنند، اینجا چیکار میکنند؟ زمین افتاده ای که بچه ها توش بازی میکنند دورش دیوار میکشند میکنند مسجدی که روزی 2 ساعت بازه، جونومون به چه امیدی بره مسجد؟ اصلا چنین مسجدی توش نماز خوندن داره؟

در امور مسجد اگه میخوایم مردم رو بسمت مسجد بکشیم باید مسجد هامون رو کاربردی کنیم همینطور که قبل از این بودن!
درس: مسجد، کتابخونه: مسجد حل مشکل: مسجد ...
حتی حضرت محمد ولیمه عروسی حضرت علی و فاطمه رو توی مسجد دادن
حالا چرا ما باید این رو توی تالار هایی برگذار کنیم که هیچ سنخیتی با دین ندارند و حتی تالار زدن یکی از سود آورترین کارها تبدیل شده
باب نیست بابش میکنیم باید بابش کنیم اگه جامعمون از حرف مردم برامون بیشتر ارزش داره

ممنون از جناب طاها بابت این مهم

اجرکم عند الله

ستايش;25428 نوشت:

فلان فلان شده هااا مسجد حرمت داره دست نزنيد.
:please:

حرمت مسجد با پچ پچ و غیبت کردن از بین نمیره با دست زدن از بین میره؟:lol:

حامی;25276 نوشت:
[=arial]مراسم عقد در مساجد
[=arial]در اغلب یا همه آیین ها مراسم عقد را در معابد و مکان های مقدس برگزار می کنند.
[=arial]

با سلام خدمت دوستان:Gol:
صحبتهای استاد حامی کاملا درست و متین اما؛
آیا میشه جلوی مردم رو گرفت که احترام مسجد رو نگه دارن و کف نزنن؟ یا رقصی و تنبکی نباشه؟
یادمه عروسی برادرم کلی دعوت داشتیم و تعداد اندکی اومده بودن اونم به دلیل نداشتن رقص و نوار!!!!
بماند چقد خرج شد و چقد ریخت و پاش و اسراف!!
نکته اصلی اینجاس که با این وجود که تعداد کم بودن، بازهم نمیشد جلوشونو گرفت که نرقصن یا نوار نزارن.
اون موقع ها خودم خیلی پای بند این چیزا بودم .
یادمه همسایمون از خونشون یه نوار اورده بود و اصرار داشت ضبط رو بدم تا نوارشون رو بزارن!!!
اما من خیلی سر سختانه مقاومت کردم.:khandeh!:
{نا گفته نمونه اخرش یه دبه گیر اوردن از گوشه کنار و یکم خالی شدن:Nishkhand:}
حالا سوال من اینه ایا میشه تو مسجد مراسم گرفت در حالی که حرمت خانه خدا حفظ بشه؟!!
به نظر من امر بعیدیه:ok:

121;132966 نوشت:
حالا سوال من اینه ایا میشه تو مسجد مراسم گرفت در حالی که حرمت خانه خدا حفظ بشه؟!! به نظر من امر بعیدیه

سلام
اتفاقا چند نفر از نزدیکای بنده همچین قصدی رو دارند،فکر همه جاش هم شده،حرمت خونه ی خدا هم کاملا رعایت می شه
پس کار بعید و دور از ذهنی نیست

با سلام و خدا قوت به همگي و آرزوي قبولي طاعات و عبادات:Gol:

خدايا به همه ي جوونايي كه دوست ندارن اول زندگيشون رو با گناه شروع كنن و

دوست دارن مراسم
ازدواجشون تو يه جاي مذهبي باشه اين توفيق رو بده.

الهي آمين يا رب العالمين

التماس دعا


سلام
اما با این کار کاسبی تالار ها حسابی کساد خواهد شد!:Nishkhand:
نمیدونم برخورد مردم چطور خواهد بود که توی فضای خود مسجد چنین کاری انجام بشه. اما مسجد محل ما به تازگی آشپزخانه تاسیس کرده و سالن پذیرایی که به نام مسجده و تقریبا قسمتی از فضای مسجده که از محل نماز جداست.به نظر این کار هم خوبه که توی فضای خود مسجد نیست و به نام مسجد مراسم و عروسی برگزار میشه و به طبع به خاطر رعایت حال مسجد خیلی مراسم ها رنگ و بوی خدایی گرفته و دیگه فقط مراسم مرگ و میر هم ندارهخ.

به نظر من سفره و خطبه عقد تو مسجد باشه جشن توی تالار یا خونه.درست نیست نون یه عهده آجر بشه.

اون بیچاره ها 3ماه از سال بیکار هستن دیگه شما از هستی ساقطشون نکنید.

حامی;25276 نوشت:
به نظر می رسد برگزاری مراسم عقد در مساجد یا حسینه ها – البته با فرهنگ سازی- کاری بس شایسته است.

با سلام. کار بسیار شایسته ای هست.
برگزاری مراسم عقد در مسجد ، حسینه ها و [="seagreen"]امامزاده ها[/] هم می شود.

مسیحا;133017 نوشت:
اما با این کار کاسبی تالار ها حسابی کساد خواهد شد!

سلام. کار خوبیه دیگه،ازدواج ها راحت تر می شود و فرهنگ ازدواج کم کم از تجمل گرایی بیرون می آید.

:Kaf::Kaf::Kaf:عروسی تو مسجد:shadi:....مثلا شب اعلام کنن:Sokhan:...نمازگزاران محترم فردانماز نیست عروسی داریم..:tavallod:.:khaneh::ghash:

عروسی در مسجد یعنی عروسی ساده و کم خرج و اسلامی،چی از این بهتر؟؟؟؟
بیشتر مساجد متاسفانه فقط شدن محل نماز خوندن اونم حداکثر 1 ساعت قبل و بعد اذان!!!
والا بخدا اگر مساجد برنامه های فرهنگی و آموزشی و عقیدتی داشته باشند و تعطیل نکنند طول روز،وضع اسفناک جامعه ما اصلاح میشه.واقعا دوستمون حرف جالبی رو یادآوری کردن،مسیحیا عروسیشون تو کلیساهاست،چرا مساجد ما جای غم و غصه باشه؟؟؟!!!
خدا رو شکر که رسم خوندن خطبه عقد تو حرم امام رضا (ع) هنوز پا برجاست،بیاین این رسم رو به مساجد هم دوباره برگردونیم:Kaf::doosti::shadi:

استفاده چند منظوره از مسجد
مسجد در اصل براى عبادت ساخته شد و مسلمانان در مواقع نماز در آن گردهم می ‏آيند و نماز جماعت می ‏خوانند ولى از مسجد به صورتهاى ديگرى هم استفاده می ‏شد بخصوص در عصر پيامبر و خلفا مسجد مركز فرماندهى سياسى و نظامى و محل مشورتهاى مسلمانان بود و براى رفتن به جهاد، سربازان اسلامى در مسجد اجتماع مى‏كردند و خبرهاى جنگى در مسجد به پيامبر می ‏رسيد و در مسجد بود كه پيامبر با هيئتهاى نمايندگى بيگانگان ملاقات می ‏كرد و در مسجد بود كه پيامبر و خلفا قضاوت می ‏كردند و حدود الهى را به اجرا در می ‏آوردند. قضاوتهاى حيرت انگيز امير المؤمنين در مسجد اتفاق افتاده است.
از همه اينها مهمتر، تعليم و تربيت و آموزش احكام دين در مسجد صورت می گرفت و پيامبر خدا در مسجد آيات قرآن را براى مردم تلاوت می كرد و قرنها مسجد آموزشگاه مهم مسلمانان و جايگاهى بود براى فراگيرى علوم و آموزشهاى گوناگونى كه جامعه اسلامى به آن نياز داشت. در مسجد علاوه بر بيان احكام مسائل فقهى و تفسير قرآن، اصول اعتقادات اسلامى كه بعدها به عنوان علم كلام شناخته شد، مورد مذاكره و مباحثه قرار می ‏گرفت و حتى بحثهاى ادبى و شعر خوانى هم در مسجد انجام می ‏گرفت.
علاوه بر شخص پيامبر كه مطالب خود را بيشتر در مسجد افاضه می ‏كرد، پس از رحلت آن بزرگوار، مسجد از نظر تعليم و تربيت موقعيت ويژه‏ اى يافت و در سطوح گوناگون مورد استفاده دانش طلبان قرار گرفت. از مرحله ابتدايى گرفته تا بالاترين مرحله علم و دانش. در مسجد، هم مكتبهايى براى سوادآموزى و ياد دادن روخوانى قرآن تشكيل می ‏شد و هم حلقه‏ هاى درسى سطح بالا در مسائل كلامى و فقهى و تفسيرى.
ابن عباس در مسجد می ‏نشست و تفسير قرآن ياد می ‏داد. يك بار نافع بن ازرق در جلسه تفسيرى ابن عباس حاضر شد و سؤالهايى كرد و پاسخهاى لازم را گرفت. «1»
حسن بصرى در مسجد می ‏نشست و به شاگردان خود مسائل كلامى ياد می ‏داد.
داستان جدا شدن يكى از شاگردان او به نام واصل بن عطا از حلقه درس او و پيدايش فرقه معتزله معروف است. «2»
******************************************
(1)- ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 75.
(2)- رجوع شود به: بغدادى، الفرق بين الفرق، ص 74.
__________________________________

كوثر، ج‏4، ص: 443

ادامه ...

از همه اينها مهمتر اينكه مسجد كوفه شاهد سخنان و خطبه‏ هاى پر بار و انسان ساز و حياتبخش امير المؤمنين بود كه در بيان معارف بلند توحيدى شاهكارهاى ماندگارى هستند به اضافه درد دلهاى او كه به عنوان رنجنامه ‏هاى او به يادگار مانده است.
بعدها كه دامنه فتوحات اسلامى گسترش يافت، مسجدهاى بزرگ و با شكوهى ساخته شد و يكى از استفاده‏ هاى مهمى كه از آنها می ‏شد، تشكيل جلسات درسى متعدد بود. در مسجد جامع قاهره كه عمرو بن عاص آن را بنا كرد، به گفته مقريزى پيش از سال 249 چهل و چند حلقه درسى داير بود و زاويه ‏هايى داشت كه شخصيتهاى معروف در آن تدريس می ‏كردند و به نام آنها شهرت يافته بود، مانند زاويه امام شافعى و زاويه صاحبيّه و زاويه مجديه و بعضى از آنها موقوفاتى هم داشت. «1»
در زمان مقدسى در همان مسجد صد و بيست حلقه درسى شبانه داير بود. «2» همچنين جامع منصور در بغداد مركز تدريس علوم گوناگون بود و چنان اهميتى داشت كه به گفته ياقوت، خطيب بغدادى كه خود تاريخ تأسيس آن مسجد را به تفصيل آورده است، وقتى به مكه رفت بر اساس روايتى از پيامبر، سه جرعه از آب زمزم نوشيد به نيت بر آمدن سه حاجت كه يكى از آنها تدريس در جامع منصور بود. «3»
و نيز ياقوت نقل می ‏كند كه ابراهيم بن محمد نفطويه يكى از فقهاى بزرگ بغداد پنجاه سال به يك ستون جامع منصور تكيه می ‏زد و تدريس می ‏كرد و جايش را عوض نكرد. «4»
از اين نمونه ‏ها در كتب تاريخى بسيار است و همه بيانگر آن است كه مسجد جايگاه فراگيرى علوم گوناگون بوده است و حتى پس از تشكيل مدارس به سبك خاص آن مانند مدارس نظاميه و مستنصريه باز هم مسجد رواج و رونق خود را از دست نداد و همچنان پايگاه تعليم و تدريس علوم و معارف اسلامى باقى ماند و هم اكنون نيز در حوزه‏ هاى علميه، مراجع و اساتيد بزرگ جلسات درسى خود را در مساجد تشكيل می ‏دهند.
*******************************************
(1)- مقريزى، الخطط، ج 2، ص 246 به بعد.
(2)- آدام متز، تمدّن اسلامى در قرن چهارم (ترجمه فارسى)، ج 1، ص 207.
(3)- ياقوت حموى، معجم الادباء، ج 1، ص 246. [.....]

(4)- همان كتاب.
_________________________

كوثر، ج‏4، ص: 444

ادامه ...

يكى از دلايل اين كار، استفاده از فضاى معنوى مسجد و همسو كردن علم و عمل و دانش و تقواست و اين يكى از ويژگيهاى اسلام است كه تنها علمى را محترم می ‏شمارد كه همراه با ايمان باشد و جدايى اين دو را فاجعه می ‏داند.
اين را هم بگوييم كه مسجد در طول تاريخ اسلام همواره محل تجلى هنرهاى هنرمندان اسلامى بوده و نمودارى از هنر معمارى و كاشيكارى و نقاشى و خطاطى و گچ برى و آيينه كارى و منبت كارى و صنايع دستى و ديگر انواع هنرها كه در محرابها و مناره ‏ها و گنبدها و منبرها و قنديلها و فرشها و پرده‏ ها و ظروف و شمعدانی ‏ها به كار رفته است، می ‏باشد و صحيح است اگر گفته شود كه مسجد نمايشگاه هنرهاى اسلامى است.
احكام خاص مسجد
مسجد براى خود احكام ويژه‏ اى دارد كه در كتابهاى فقهى آمده است و ما براى رعايت اختصار، آن احكام را با استفاده از كتاب العروة الوثقى در زير می ‏آوريم:
1- زينت كردن مسجد با طلا حرام است.
2- فروختن زمين و آلات مسجد حرام است اگر چه خراب شده و آثار مسجد در آن نباشد.
3- تنجيس مسجد حرام است و انسان نبايد زمين يا ديوار يا فرش مسجد را نجس كند و اگر نجاستى در مسجد ديد واجب است كه فوراً آن را زايل كند. همچنين شخص جنب وزن حائض نمی ‏توانند در مسجد بمانند.
4- بيرون كردن خاك و سنگ مسجد حرام است و اگر كسى آن را از مسجد بيرون برد فوراً بايد برگرداند.
5- دفن ميّت در مسجد جايز نيست.
6- مستحب است كه انسان زودتر از ديگران به مسجد برود و ديرتر از آنان از مسجد خارج شود.
7- مستحب است كه در مسجد چراغ روشن شود و انسان آن را جارو كند و تميز و نظيف نگهدارى شود.
8- مستحب است وقتى انسان وارد مسجد شد دو ركعت نماز به عنوان تحيّه مسجد بخواند.
9- مستحب است وقتى انسان به مسجد می ‏رود، لباس تميز و فاخر بپوشد و عطر بزند و خود را زينت بدهد.
10- مستحب است كه محل طهارت را بر در مسجد بسازند.
11- بلند كردن ديوارهاى مسجد و مناره آن مكروه است.
12- عبور از مسجد بدون خواندن نماز در آن و خوابيدن و بلند كردن صدا جز در حال اذان و اعلام گمشده ‏ها و نيز خريد و فروش و خواندن اشعارى كه مربوط به پند آموزى نيست و صحبت درباره امور دنيا و قضاوت و مرافعه و بردن اسلحه و خوردن سير و وارد شدن خردسالان و ديوانگان و صنعتگرى و اخراج ريح و كشف عورت، همگى در مسجد مكروه است. «1»
***************************************
(1)- رجوع شود به: العروة الوثقى، ص 202 و 203.
___________________________

كوثر، ج‏4، ص: 446

پایان

موضوع قفل شده است