صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا تقلید عقلانی است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    412
    حضور
    8 روز 17 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1095

    اشاره آیا تقلید عقلانی است؟




    با عرض سلام و خسته نباشید
    درمورد تقلید می خواستم یک سری نقد ها داشته باشم و سولاتی بپرسم؟
    اول توضیح بدم که سوال من از باب تفرقه افکنی نیست و اگر فکر می کنید این طور است سوال مرا به بحث نگذاشته و خصوصی جواب بدید.
    سوال من این است که به دلایل زیر تقلید از مرجع عقلانی نیست:

    1- مراجع با هم اختلاف نظر دارند. دریک سخنرانی شنیدم که حتی در مواردی اختلاف سر این است که فلان مرجع وجوب عینی یک فعل را مدنظر دارد امامرجع یگر حتی آن عمل را واجب تخییری هم نمی داند . البته در آن سخنرانی ، سخنران می گوید این مسئله مشکلی ایجاد نمی کند اما من نفهمیدم چرا مشکلی ایجاد نمی کند؟ مگر می شود یک عمل همزمان هم واجب باشد و هم واجب نباشد . بالاخره یکی از این ها اشتباه می کنند.
    2- ما معتقدیم که مراجع معصوم نیستند بنابراین احتمال خطا در آن ها می رود .

    ابتدا در مورد این دو دلیل بحث کنیم. ما اعتقاد داریم که دین الهی یک ضرورت در زندگی بشر است. حداقل من این اعتقاد را دارم.
    ما به دین به عنوان یک دستورالعمل برای زندگیمان احتیاج داریم و دین یک حقیقتی است که ما را می تواند به سعادت برساند. بنابراین باید دین را از منبع متقنی پیدا کنیم. به دو دلیلی که گفتم مراجع منابع متقنی نیستند.
    بگذارید بیشتر توضیح بدهم. شما فرض کنید که من از مرجعی تقلید می کنم که نماز جمعه را واجب نمی داند. من تا آخر عمرم نمی رم نماز جمعه بخونم. اگر مرجع من مستحب کرده باشد گاهی می رم و گاهی نمی رم. اگر ما این دید را نسبت به یک عمل واجب داشته باشیم که یک عمل واجب به این خاطر واجب شده است که مانند دارویی است که انسان اگر نخورد مریض می شود( آیا این دید نسبت به عمل واجب غلط است؟) خوب من اگر از این مرجع تقلید می کردم که تا آخر عمرم از دارو محروم بودم . حالا از کجا معلوم که این مرجعی که الان دارم یک چیزهایی که واجب است را به من نگفته باشد؟ همین که دو مرجع آرائی متناقض دارند نشان می دهد که یکی شان اشتباه می کند؟ بنابراین عقلانی نیست که مرجعی که احتمال خطا در آن می رود را به عنوان کسی که دین را می خواهیم از او بگیریم انتخاب کنیم.
    همچنین بیاییم راه هایی را برای انتخاب مرجع و مرجع اعلم بیان شده است نقد کنیم:
    1- راه اول این است که خود انسان اهل علم باشد تا بتواند مرجع را انتخاب کند. این راه غلط است. چرا که انسان هرچقدر اهل علم باشد نمی تواند بالاتر از خودش را تایید یا تکذیب کند. چگونه یک طلبه پایه 5 یا 6 به خود اجازه می دهد در مورد شخصی که 20سال بیشتر از او درس خوانده است نظر دهد. او حق این را ندارد. وای به حال این که طرف عوام باشد و یک کلام هم درس فقهی نخوانده باشد.
    2- دونفر عادل از اهل علم به او خبر دهند که فلانی اعلم است. به دلیلی که گفتم این راه هم غلط است. اصلا کسی که اهل علم باشد و در مورد بالاتر از خودش نظر دهد نشان می دهد که عادل نیست زیرا حقی نداشته در مورد بالاتر از خودش نظر بده و نظر داده.

    3- آن چنان میان اهل علم مشهور باشد که انسان به اعلم بودن آن یقین کند. این راه نمی گویم غلط است اما مبهم است. مشهور بودن مقداری ابهام دارد. همچنین امروز این راه عملی نیست زیرا چندین مرجع وجود دارد که مشهور اند . چگونه بینشان انتخاب کنیم؟ با در نظر گرفتن این واقعیت که با هم اختلاف دارند. خوب چه راه متقنی پیداکنیم برای پیدا کردن احکام جزئیه دین که بسیار واجب هستند در زندگی ما ؟
    حتی اجتهاد هم راه متقنی نیست. زیرا ممکن است که من اجتهاد کنم و به چیزی برسم که مخالف اجتهاد دیگران است و بنابراین ممکن است به حقیقت حقه دین نرسم. چه معیاری وجود دارد که بفهمیم حقیقت حقه دین چیست؟ و کجاست؟

    توضیحی بدم که بحث من کاملا عقلانی است و قصد تخریب مرجعیت را ندارم . فقط دغدغه های ذهنی ام را بیان کردم .

    ویرایش توسط M A H D I : ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۸:۳۸ دلیل: جزئی

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    175 روز 2 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست







    آیا تقلید عقلانی است؟








    کارشناس بحث: استاد کریم

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    فلسفه تقلید در فروع دین:
    سلام وعرض ادب محضر جناب ابوالبرکات:
    همانطور که می دانید ما در عقاید دینی نمی توانیم تقلید کنیم، بلکه باید همه در این زمینه اجتهاد داشته باشیم. واساس دین هم عقاید واصول دین است نه فروع دین، چون فروع دین در مرتبه بعدی قرار دارد.
    اما در فروع دین، سه راه بیشتر وجود ندارد، یا باید شخص خود مجتهد باشد که ایده آل ترین حالت است، یا اینکه احتیاط کند واگر هیچکدام از این دو طریق را نتوانست انجام دهد. باید تقلید کند.
    اولا باید بدانیم که تقلید از باب مراجعه به متخصص است. چون بنده در فروع دین واحکام عملی اجتهاد ندارم، وهر کس هم که نمی تواند به خواست شخصی خود عمل کند باید به کسی که در این زمینه تخصص دارد مراجعه کند. وآن شخص مجتهد است.
    اما در عصر غیبت امام معصوم که عامل آنهم خود انسانها واعمال وقدرنشناسی آنهاست. طبق احادیثی مثل حدیث واما الحوادث الواقعة فارجعو فیها إلی رواة احادیثنا فإنهم حجتی علیکم وأنا حجة الله علیهم.
    ما موظف هستیم که به مجتهد اعلم مراجعه کنیم. وزمانی که در انجام وظیفه دینی خود وشناخت اعلم کوتاهی نکردیم. در واقع به وظیفه خود عمل کرده ایم.
    از طرف دیگر مجتهد ومرجع دینی موظف است تمام تلاش خود را انجام دهد تا از منابع موجود حکم حقیقی وواقعی را بدست آورد. واگر این وسط حکمی خلاف واقع هم بود چون او تلاش خود را انجام داده است معذور است. واجر خود را برده است. ومقلد او هم موظف است طبق ظر مرجع خود عمل کند. که در این صورت ثواب لازم را برده وبه وظیف دینی اش عمل کرده است.
    در مساله تقلید معیار تبعیت از مرجع دینی در احکام است. واگر جایی او خطا هم کرده باشد چون تعمدی در کار نبوده واو تمام تلاش خود را انجام داده است. ثواب لازم را خواهد بود، همچنین مقلدانش.
    اما در مورد روشهای شناخت مرجع اعلم، کسی نگفته که اینجا معیار پایه پنج یا شش است. بلکه معیار کسی که بخاطر داشتن اجتهاد وشناخت اصول اجتهاد می تواند تشخیص دهد کدامیک از این مراجع اعلم هستند. مثلا دانشجویی که ریاضی می خواند نمی تواند تشخیص دهد که کدامیک از این اساتید قوی تر هستند؟ بالطبع می تواند ولی معنایش این نیست که از آنها داناتر است. چون هر علمی متدی دارد وطبق آن متد می توان تشخیص داد چه کسی در این رشته وزمینه داناتر است.
    چرا انسان نمی تواند در مورد بالاتر از خود نظر دهد؟ وقتی کسی به مبانی علمی تسلط دارد، می تواند بر اساس نوع استدلالت یک شخص تشخیص دهد که قوی است یا نه؟ واینها را با هم مقایسه کند. در عین اینکه اینجا معیار گواهی یک نفر هم نیست بلکه گواهی وتایید دو نفر شخص عادل وقادر برتشخیص اعلم است.


    آیا تقلید عقلانی است؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    412
    حضور
    8 روز 17 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1095



    با عرض سلام مجدد
    از راهنمایی شما متشکرم.البته این که گفتم پایه 5 یا 6 به عنوان مثال گفتم ومنظورم شخصی بود که مقداری از فقاهت سررشته دارد ولی هنوز مجتهد نشده است. اما در مورد تشبیه عمل واجب به دارو و رابطه آن با مرجعیت که در سوالم مطرح کردم اگر می شه نظرتان را بگویید؟ آیا خدا به خاطر این که مرجع تمام تلاشش را کرده و انسان هم چاره ای جز تقلید نداشته نیاز به دارو را در انسان ازبین خواهد برد یا یک طوری بدون خوردن آن دارو(انجام عمل واجب) تاثیر آن دارو را در انسان محقق خواهد کرد؟آیا منظور از مغفرت همین است؟

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالبرکات نمایش پست ها
    آیا خدا به خاطر این که مرجع تمام تلاشش را کرده و انسان هم چاره ای جز تقلید نداشته نیاز به دارو را در انسان ازبین خواهد برد یا یک طوری بدون خوردن آن دارو(انجام عمل واجب) تاثیر آن دارو را در انسان محقق خواهد کرد؟آیا منظور از مغفرت همین است؟
    ما در عصر غیبت از سرچشمه فیض که حضرت حجت(عج) باشد محروم هستیم. وخود این محرومیت موجب می شود که انسان بخشی از نعمتهای معنوی را از دست بدهد. وبرای اینکه تمام مصلحت را از دست ندهیم ما را به روات احادیث وفقهاء ارجاع داده اند. ولی چون طبق صریح قرآن لایکلف الله النفس إلا وسعها، انسان بمقدار وسع وتوان خود مکلف است. وقتی مرجعی تمام تلاش خود را کرد ومقلد هم در انجام شریعت کوتاهی نمی کند. خداوند باقی ا جبران خواهد کرد. ان شاء الله.
    آیا تقلید عقلانی است؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    نظر مشهور فقهای شیعه بر وجوب یکی از سه امر اجتهاد، احتیاط یا تقلید برای مکلف است اما در نوع این وجوب اختلاف نظر وجود دارد. برخی این وجوب را شرعی دانسته‌اند؛ یا از آنرو که ادله وجوب شرعیِ فراگیری احکام بر آن دلالت دارد یا از آن جهت که تقلید مقدمة انجام دادن تکالیف شرعی است و «وجوب مقدَّمی» دارد. برخی دیگر این وجوب را عقلی دانسته‌اند، زیرا عقل درک می‌کند که مکلف در صورت انجام دادن حرام و ترک کردن واجب مستوجب عِقاب است، پس باید مستند و حجتی بیابد که او را از عذاب و عقاب ایمن سازد. این حجت از یکی از سه راه مذکور (اجتهاد، احتیاط، تقلید) حاصل می‌شود. بر این اساس، تقلید در کنار دو راه دیگر وجوب تخییری دارد و مکلف می‌تواند از راه تقلید، احکام شرعی خود را فرا گیرد. بنابراین اگر اجتهاد برای او ممکن نباشد، تقلید واجب تعیینی می‌شود. به تصریح فقها حکم تقلید، خود نمی‌تواند مورد تقلید قرار گیرد، بلکه مقلد باید با یقین خود و به استناد حکم عقل تقلید نماید و گرنه دور باطل لازم می‌آید، هر چند در مورد جزئیات احکام تقلید، امکان تقلید وجود دارد
    برای وجوب یا جواز تقلید ادلهٔ متعددی مطرح شده، از جمله آنکه جواز تقلید بدیهی و فطری است و نیاز به دلیل ندارد، زیرا هر جاهلی به اقتضای فطرت خویش برای رفع جهل خود به عالم رجوع می‌کند. دلیل دیگر این است که سیرهٔ عقلا بر حسب دریافت عقلایی خویش، رجوع به متخصص در هر رشته است و از آنجا که شارع این سیره را منع نکرده، مورد تأیید اوست و گرنه برای شناخت احکام و اطاعت از دستورهای دین راه دیگری معرفی می‌کرد.

    تقلید در رساله آیت الله خمینی

    عقيده مسلمان به اصول دين بايد از روى دليل باشد، ولى در احكام غير ضرورى دين بايد يا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روى دليل به دست آورد،يا از مجتهد تقليد كند، يعنى به دستور او رفتار نمايد، يا از راه احتياط طورى به وظيفه خود عمل نمايد كه يقين كند تكليف خود را انجام داده است، مثلا اگر عده‏اى از مجتهدين عملى را حرام مى‏دانند و عده ديگر مى‏گويند حرام نيست، آن عمل را انجام ندهد، و اگر عملى را بعضى واجب و بعضى مستحب مى‏دانند آن را بجا آورد. پس كسانى كه مجتهد نيستند و نمى‏توانند به احتياط عمل كنند واجب است از مجتهد تقليد نمايند.

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالبرکات نمایش پست ها
    ما معتقدیم که مراجع معصوم نیستند بنابراین احتمال خطا در آن ها می رود .
    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالبرکات نمایش پست ها
    بنابراین باید دین را از منبع متقنی پیدا کنیم. به دو دلیلی که گفتم مراجع منابع متقنی نیستند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالبرکات نمایش پست ها
    بنابراین عقلانی نیست که مرجعی که احتمال خطا در آن می رود را به عنوان کسی که دین را می خواهیم از او بگیریم انتخاب کنیم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالبرکات نمایش پست ها
    خود اجازه می دهد در مورد شخصی که 20سال بیشتر از او درس خوانده است نظر دهد. او حق این را ندارد. وای به حال این که طرف عوام باشد و یک کلام هم درس فقهی نخوانده باشد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالبرکات نمایش پست ها
    خوب چه راه متقنی پیداکنیم برای پیدا کردن احکام جزئیه دین که بسیار واجب هستند در زندگی ما ؟
    حتی اجتهاد هم راه متقنی نیست. زیرا ممکن است که من اجتهاد کنم و به چیزی برسم که مخالف اجتهاد دیگران است و بنابراین ممکن است به حقیقت حقه دین نرسم. چه معیاری وجود دارد که بفهمیم حقیقت حقه دین چیست؟ و کجاست؟
    بسمه الحق

    با سلام

    بگذارید از سخنان حضرتعالی یک قضیه ی منطقی درست کنیم:

    مراجع تقلید معصوم نیستند

    فرد غیر معصوم خطا می کند

    پس مراجع تقلید خطا می کنند


    مراجع تقلید با اینکه ملکه عصمت را مانند معصوم ندارند اما دارای ملکه تقوا و همینطور علم و تخصص در دین باید باشند تا به مقام مرجعیت برسند.

    بنابراین اگر به فرض خطایی باشد،محدود در استنباط از منابع حکم است،نه خطای عمدی در اثر بی تقوایی

    و خطای در استنباط هم برای فرد متخصص در دین بسیار کمتر از فرد غیر متخصص است.(اصلا فرد عامی علم استنباط حکم از منابع را ندارد)


    حال یک قضیه ی منطقی دیگر درست می کنیم.

    ما معصوم نیستیم

    هر غیر معصومی خطا می کند

    پس ما خطا می کنیم

    اما این مائی که عرض کردم و شامل همه ی غیر مجتهدین می شود،اغلبمان در بعضی موارد ملکه تقوا نداریم اولا،علم و تخصص در دین هم نداریم ثانیا.

    حال شما بفرمائید عقل چه حکمی می کند؟

    در چیزی که نه علمش را داریم و نه تقوای عملی(بعضا) که ما را از تبعیت نفس دور دارد بهتر است چه کنیم؟

    عقل حکم نمی کند از فرد متخصص در دین، که دارای ملکه تقوا در عمل نیز هست تقلید کنیم؟

    اگر اینکار را نکنیم چه کنیم؟
    ویرایش توسط حبیبه : ۱۳۹۴/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۵:۵۷


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    412
    حضور
    8 روز 17 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1095



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    ما در عصر غیبت از سرچشمه فیض که حضرت حجت(عج) باشد محروم هستیم. وخود این محرومیت موجب می شود که انسان بخشی از نعمتهای معنوی را از دست بدهد. وبرای اینکه تمام مصلحت را از دست ندهیم ما را به روات احادیث وفقهاء ارجاع داده اند. ولی چون طبق صریح قرآن لایکلف الله النفس إلا وسعها، انسان بمقدار وسع وتوان خود مکلف است. وقتی مرجعی تمام تلاش خود را کرد ومقلد هم در انجام شریعت کوتاهی نمی کند. خداوند باقی ا جبران خواهد کرد. ان شاء الله.
    یک سوال مهمتری پیش می آید که فکر کنم مربوط به مسئله مهدویت باشد و شاید هم مقداری ساده نگرانه باشد که مگر همه ی اهل زمین گناه کارحرفه ای اند. اگر نیستند پس چرا آن هایی که گناه کار نیستند به خاطر غیبت حضرت حجت(عج) باید از بخشی از نعمات معنوی محروم باشند؟

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالبرکات نمایش پست ها
    یک سوال مهمتری پیش می آید که فکر کنم مربوط به مسئله مهدویت باشد و شاید هم مقداری ساده نگرانه باشد که مگر همه ی اهل زمین گناه کارحرفه ای اند. اگر نیستند پس چرا آن هایی که گناه کار نیستند به خاطر غیبت حضرت حجت(عج) باید از بخشی از نعمات معنوی محروم باشند؟
    سلام وعرض ادب
    اصلا سخن در گنهکار حرفه ای نیست. امام قرار نیست معجره وار در میان مردم زندگی کند، این امام باید امنیت جانی داشته باشد، تا بتواند مردم را هدایت وخواست الهی را در زمین پیاده کند. در حالی که یازده امام ما به دست ظالمان شهدی شده اند. وعامه مردم هم از جان آنها دفاع نکرده اند. در مورد خود حضرت حجت هم که در همان اول امامت اگر غایب نمی شد. دستگاه حاکم بدنبال کشتن ایشان بود.
    خداوند منتی که بر مردم گذاشته است. چون بدون حجت الهی زمین واهل آن باقی نمی ماند. غایبش کرده تا از برکت وجود او محروم نباشند.
    لذا باید شیعه ومسلمان واقعی به حدی باشد که آن حضرت بتوانند اهداف الهی خود را پیاده کنند ودر مقابل ستمگران ایستادگی کنند. واگر این وسط برخی هم از محضر وجود آنحضرت محروم هستند. بخاطر تقصیر قاطبه از خواص وعوام هر کدام به طریقی است.
    در عین حال اگر کسی در عصر غیبت از منتظران واقعی باشد. چنان است که در عصر ظهور زندگی می کند. چون در ایمان ویقین دینی خود ذره ای شک ندارد.
    چنانچه امام سجاد علیه السلام به ابوخالد کابلی می فرماید:
    يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلِين َبِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِوَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَشِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج‏،(احتجاج طبرسی، ج2، ص318)
    ای ابا خالد مردم زمان غیبت که معتقد به امامت ومنتظر ظهور باشند بهترین مردم هر زمانی هستند، چون خداوند به آنها عقلها، فهمها ومعرفتی عنایت کرده است، که غیبت نزد آنها مانند مشاهده است. وآنها در عصر غیبت مانند مجاهدان در نزد رسول خدا(ص) قرار داده است. واینها واقعا مخلص وشیعه راستین هستند. ودعوت کننده به دین در پنهانی وآشکارا می باشند. وفرمود: انتظار فرج خود بزرگترین فرج است.
    خیلی ها بودند مانند بخاری وغیره که در عصر ائمه زندگی می کردند، اما ذره ای معرفت به آنها نداشته واز محضرشان استفاده نکردند. ولی برخی هم در زمان غیبت هستند. وبخاطر معرفت صحیح وبصیرت درست. چنان درست به وظیفه عمل می کنند که در عصر ظهور هم باشند با الانشان فرقی نخواهد کرد.
    به هر حال راه ومسیر بسته نیست.


    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۴/۰۹/۲۱ در ساعت ۲۰:۰۴
    آیا تقلید عقلانی است؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    خداوند آنقدر کریم است که نعمتی که داده باشد نمی گیرد. مگر اینکه خود مردم نخواهند. ونعمتی بالاتر از امام معصوم وحجت الهی وجود ندارد. متاسفانه ظلم وجنایتی که در حق اهل بیت علیهم السلام صورت گرفت در مورد احد الناسی رخ نداد. در حالی که مودت ومحبت آن بزرگواران مزد رسالت بود. ورسول خدا(ص) طبق احادیث متواتری چون ثقلین، سفینه نوح ودیگر احادیث سفارش آنهار ا کرده بود.
    برخی خواص حق آنها را سلب کردند. وعموم مردم در مقابل این ظلمها سکوت کردند. واهل بیت(ع) را یاری ننمودند.
    لذا خداوند برای حفظ جان ولی خود، او را زا دیده ها غایب کرد. ولی برای اینکه مردم بلاتکلیف نمانند. وامور دین تعطیل نشود. فقهاء وروات احادیث اهل بیت علیهم السلام را حجت در زمان غیبت قرار داد. وکسانی که زا مسیر اهل بیت(ع) فاصله گرفته وبه سمت روات احادیث نیامدند. در شریعت خود دچار خرافات وبدعتهای متفاوتی شدند. که در نوع احکام عملیه غیرشیعه امامیه از مذاهب سنی وشیعه می توانید مشاهده کنید.
    حمایت وپیروی از ولایت فقیه وفقهاء جامع شرایط موجب حفظ دین ومسیر اهل بیت(ع) خواهد شد. لذا این سخن امام خمینی (ره) فراموش نکنیم که فرمود:
    پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور شما آسیبی نرد.

    آیا تقلید عقلانی است؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۱۳:۲۱ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود