صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نفاق چیست ؟ علائم نفاق و خصوصیات منافقین کدامست ؟ ( مباحث نفاق شناسی )

  1. #1
    faryad2 مهمان
    شروع کننده موضوع

    منافقان ( گرگانی در لباس میش!)




    خدا در قرآن کافران را از منافقان مجزا کرده است. در تاریخ اسلام منافق حتی از معاند هم خطرناک تر است.
    خدا در سوره توبه آیه 101 برای این دسته دو عذاب را وعده داده است.
    و برخى از باديه‏نشينانى كه پيرامون شما هستند منافقند و از ساكنان مدينه [نيز عده‏اى] بر نفاق خو گرفته‏اند تو آنان را نمى‏شناسى ما آنان را مى‏شناسيم به زودى آنان را دو بار عذاب مى‏كنيم سپس به عذابى بزرگ بازگردانيده مى‏شوند (۱۰۱)

    اما اینکه چرا خدا برای این گروه دو عذاب نازل کرده است شاید به این دلیل باشد که اولا شناخت وی از مسلمان واقعی اشتباه است . اما خدای در قرآن نیت آنان را آشکار خواهد کرد: انچنان که در آیه 64 توبه می فرماید
    منافقان بيم دارند از اينكه [مبادا] سوره‏اى در باره آنان نازل شود كه ايشان را از آنچه در دلهايشان هست‏خبر دهد بگو ريشخند كنيد بى‏ترديد خدا آنچه را كه [از آن] مى‏ترسيد برملا خواهد كرد (۶۴)
    صدق الله العلی العظیم.
    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۸/۱۰/۲۶ در ساعت ۱۳:۳۸

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    درجات نفاق




    در روايت است شخصي كه سه هفته در نماز جمعه شركت نكند منافق است با توجه به اين روايت احتمالا نفاق داراي درجاتي است اگر اينچنين است
    لطفا درجات نفاق را بفرماييد.

    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۴/۰۹ در ساعت ۱۱:۱۳
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب نفاق چیست ؟ علائم نفاق و خصوصیات منافقین کدامست ؟ ( مباحث نفاق شناسی )




    نفاق چیست ؟
    نفاق در لغت به معني شكاف و نقب زدن است و در فرهنگ قرآن و نهج البلاغه به معناي يك نوع كانال زدن شرك آميز و در پوشش در آوردن كفر است . به عبارت ديگر شرك به صورت آشكار و صريح كفر و هنگام پيچيدگي نفاق قلمداد مي گردد .



    رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند :

    " مثل المنافق مثل جذع النخل ، اراد صاحبه ان ينتفع به في بعض بنائه فلم يستقيم له الموضع الذي اراد فحوله في موضع آخرله فكان ذلك ان احرقه بالنار ؛

    داستان منافق مثل وضع شاخه خرمايي است كه كسي آن را براي استفاده در ساختمان از درخت بريده باشد ، اما براي آن كار مناسب و مستقيم از كار در نمي آيد . ناچار تصميم مي گيرد آن را در موضع ديگري به كار برده كه به خاطر كجي و اعواج بدان كار موفق نمي شود و بالاخره آخرين چاره سوزاندن و از بين بردن آن شاخه است .


    علائم و خصوصیات منافقین :

    امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب سلام الله علیه در یکی از خطب نهج البلاغه شریف خصوصیات اهل نفاق را بر می شمرد ،که این خصوصیات به حق با منافقین و فتنه گران عصر ما نیز قابل تطبیق است :


    اوصيكم عبادلله بتقوي الله و احذركم اهل النفاق " ای بندگان خدا شما را به پروا از خدا سفارش مي كنم و از منافقين برحذر مي دارم.


    • "‌ فانهم الضالون المضلون " : اينان گمراه و گمراه كننده اند.
    • " والزالون المزلون" : منافقين لغزشكار و لغزاننده اند.
    • " يتلونون الوانا و يفتنون افتنانا ": به رنگ هاي گوناگون در می آیند و به فنون مختلف دست می یازند .
    • " و يعمدونكم بكل عماد و يرصدونكم بكل مرصاد "‌ : منافقين به هر وسيله اي شما را در نظر گرفته و در همه جا در كمين شما هستند.
    • "قلوبهم دويه و صفاحهم نقيه ": آنان در دل بيمار و در ظاهر آراسته اند.
    • "يمشون الخفاء و يدبون الضراء " :در خفا حرکت می کنند و همانند بیماری ، در بدن نفوذ مي نمايند .
    • " وصفهم الدواء‌ و ذكرهم الشفاء و فعلهم الداء العياء‌ " : توصیفشان درمان و سخنان شان شفابخش است ولي عمل شان درد درمان ناپذير مي باشد.
    • " حسدة الرخاء و موكد و البلاء و مقنطوا الرجاء " : نسبت به رفاه مردم حسادت مي ورزند و روي سختي (به زحمت افتادن مردم) پافشاري نموده اميد مردم را نا امید می کنند .
    • "لهم بكل طريق صريع و الي كل قلب شفيع و لكل شجود موع " : در هر راهي مسلمانان راستين را به هلاكت رسانده و به هر دلي (جهت القاءشيطنت ها و نقشه هايشان) از طريق واسطه ها راه مي يابند و براي هر اندوهياشك ها( تصنعی) مي ريزند.
    • "يتقارضون الثناء و يتراقبون الجزاء" :از همديگر تمجيد و تعريف كرده انتظار پاداش و چشم داشت دارند .
    • " ان سالوا الحنوا و ان عذلوا لشفوا و ان حكموا اسرفوا ": اگر سؤالي را مطرح كردند روي آن اصرار مي ورزند و اگر به انتقادپرداختند پرده دري مي نمايند و اگر در مسئله اي قضاوت كنند ستم روا ميدارند و راه خيانت را مي پيمايند.
    • "قد اعدو الكل حق باطلا و لكل قائم مائلا و لكل حي قاتلا " : آنان در برابر هر حقي ، باطلي و در مقابل هر مستقيمي ، انحرافي و در برابرهر زنده ای ، قاتلی را تدارک دیده اند .
    • " و لكل باب مفتاحا و لكل ليل مصباحا " : براي هر دربي كليدي و براي هر شب تاريكي چراغي آماده كرده اند ( راه در رو ).
    • " يتوصلون الي الطمع بالياس ليقيموا به اسواقهم و ينفقوا به اعلاقهم": با اظهار بی میلی به طمع راه می یابند ، تا بازارهای خویش را گرم کنند ، و کالاهای خود را مصرف نمایند .
    • "يقولون فيشبهون و يصفون فيموهون ، قد هونوا الطریق ، و اضلعوا المضیق " : گفتارشان شبهه انگیز است ، در سخن حق را با باطل می آمیزند ، راه را آسان جلوه می دهند و راه باریک را کج می کند .
    • "فهم لمة الشيطان و حمة النيران "‌‌ : پس آنان گروه شيطان و شعله آتشند .

    "اولئك حزب الشيطان الا ان حزب الشيطان هم الخاسرون ": اينان گروه و پيروان شيطانند و آگاه باشيد كه گروه شيطان تحقیقاَ در زیان غیر قابل جبران هستند .1


    پی نوشت :

    1 - نهج البلاغه ( صبحی صالح ) خطبه 194 و در سایر نسخ خطبه 185

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۹۰/۰۲/۲۹ در ساعت ۱۳:۰۵

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    در روايت است شخصي كه سه هفته در نماز جمعه شركت نكند منافق است با توجه به اين روايت احتمالا نفاق داراي درجاتي است اگر اينچنين است لطفا درجات نفاق را بفرماييد



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و تشکر
    با توجه به روایات وارد شده در مورد نماز جمعه جمع بین روایات این است که نماز جمعه در زمان ظهور امام زمان ارواحنا له الفداء واجب تعیینی است لذا این روایت هم حمل بر همان زمان می شود.
    موفق باشید و خوشحال


    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۴/۰۹ در ساعت ۱۱:۱۱ دلیل: ثبت نقل قول

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    388



    نفاق از واژه‌های قرآنی است و یکی از سوره‌ها نیز منافقین نام دارد. نفاق یعنی دورویی، یعنی بی‌دینی در عین اظهار مسلمانی کردن. قرآن مجید به دلیل اینکه نفاق در مدینه معضلی اجتماعی شده بود، چندین بار به این مسأله پرداخته و منافقین را با صفاتی یاد می کند؛ قرآن منافقین را « مفسد فی الارض » و آنها را بزرگ‌ترین دشمن حق و حقیقت می‌شمارد، به پیامبر هشدار می‌دهد که به آنان اطمینان نکند و می‌فرماید جایگاه منافق و کافر در آخرت، آتش دوزخ است.

    از خصوصیات منافقین آن است که:
    1) هنگام حضور در صف‌های نماز جماعت کسل و بی‌حوصله‌اند.
    2) برای حضور در جبهه های جنگ علیه باطل این دست و آن دست می‌کنند.
    3) دل‌هایشان مریض است.
    4) استغفار هیچ‌کس- حتی کسی مانند پیامبر - برایشان سودی ندارد چرا که ضربه‌ای که اسلام از سوی منافقین خورده است از دست کافران نخورده است.

    حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نهج البلاغه می‌گوید رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«من از سوی مؤمنان و مشرکان برای امتم هراسناک نیستم. خداوند مؤمن را به وسیله ایمانش حفظ می کند و مشرک را به وسیله شرکش نابود می‌سازد. من از منافقان هراسناکم که زبانشان با شماست اما عملکردی پنهانی بر ضد شما دارند.»


    منابع:
    نهج البلاغه نامه 27
    المیزان ج 2 ص 97 ج 5 ص 121.

  11. صلوات ها 10


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    388



    برخي نشانه هاي نفاق

    1-دروغگوئي
    شاخص ترين علامت منافقين دروغ گفتن آنان در ارتباط با ديگران است. آنان نه تنها اخبار دروغ و گزاره هاي كذب را در گفت و گوهايشان به كار مي گيرند بلكه باقسم هائي كه بر آن مي افزايند در سقوط به دره هولناك معصيت شتاب مي ورزند:
    «اي پيامبر! هرگاه اهل نفاق به سوي تو مي آيند اظهار مي كنند كه ما گواهي مي دهيم كه تو رسول خدائي، اما پروردگارت مي داند كه تو رسول الله هستي و خداوند گواه است كه منافقين دروغگو هستند، آنان سوگندهاي خود را سپر قرار داده اند ]تا خود را حفظ كرده و مردم را فريب دهند و به اين وسيله[ راه خدا را سد كنند اما آنان كار بسيار بدي انجام مي دهند.» (منافقون/2) بنابراين دروغگوئي و يادكردن قسم هاي كذب يكي از گناهان كبيره و از نشانه هاي بارز منافقين است.
    2-استفاده ابزاري از مقدسات
    منافقين و دنياپرستان معمولا براي رسيدن به اهداف مادي خود از هر وسيله اي استفاده مي كنند، علي(ع) در توضيح اين ويژگي اهل نفاق مي فرمايد: «در مورد منافقان به شما هشدار مي دهم و از ترفندهايشان مي ترسانم، آنان گمراه و گمراه كننده و خطاكارند و ديگران را به سوي خطا و گناه مي كشانند، به هر رنگي در مي آيند و در رسيدن به مقصود، شيوه هاي متفاوت به كار مي برند، براي انحراف و شكار شما از هر پناهگاهي استفاده مي كنند و در هر كمين گاهي براي صيد دلهاي شما مخفي مي شوند.»(1) آري آنان چهره واقعي خود را در چتر مقدسات پنهان كرده و به فريب مردم مي پردازند.
    3-آرايش ظاهري و قيافه اي جذاب
    خداوند متعال يكي ديگر از ويژگي هاي اهل نفاق را آراستگي ظاهر و جذابيت صوري آنان مي داند و مي فرمايد: «و اذا رايتهم تعجبك اجسامهم (منافقون/4) هرگاه آنان را ببيني از ظاهر آراسته شان شگفت زده مي شوي!» آنان با اين شيوه بسياري از مردم عوام و افراد ساده لوح را به دام انداخته و از راه حق منحرف مي كنند. علي(ع) در تشريح اين ويژگي مي فرمايد: آنان دلي بيمار اما ظاهري آراسته دارند، در پنهاني راه مي روند و از بيراهه ها حركت مي كنند، گفتارشان درمان، اما عملكرد آنان دردي است كه درمان ندارد، بر رفاه و آسايش مردم حسد ورزيده و بر بلا و گرفتاري آنان مي افزايند، آنان هميشه آيه يأس خوانده و اميدواران را نااميد مي گردانند.(2)

    4-خودخواهي و غرور
    عجب و غرور كه از صفات ناپسند انساني است چنان در شخصيت آنان ريشه دوانيده است كه هيچگاه به گذشته خود نمي انديشند و فرصت جبران لغزش هاي گذشته را نمي يابند. اشتباهات خود را نمي پذيرند و از بازگشت و توبه، گريزانند.
    خداوند مي فرمايد: «و اذا قيل لهم تعالوا يستغفر لكم رسول الله لووا رءوسهم و رايتهم يصدون و هم مستكبرون (منافقون/5) هنگامي كه به آنان گفته شود: «بياييد تا رسول خدا براي شما استغفار كند سرهاي خود را ]از روي استهزاء و كبر[ تكان مي دهند و آنان را مي بيني كه تكبركنان از تو روي بر مي تابند»
    اهل نفاق به خود اجازه تفكر در عملكردهاي گذشته شان را نمي دهند و اين مهم ترين عامل بدبختي آنان است كه بدترين جايگاه جهنم را به خود اختصاص مي دهند.
    5-نگراني و افسردگي
    منافقين گرچه در ظاهر خود را شاداب و پرنشاط نشان مي دهند اما در حقيقت چنان نيستند، آنان در زير پوشش سيماي خندان، دلي مضطرب، نگران و افسرده دارند و هر لحظه منتظر حادثه اي ناگوار بر عليه خود هستند.
    هر حركت كوچكي را توطئه اي بر ضد خود پنداشته و هر گفتاري را اهانتي به خود تلقي مي كنند. قرآن مي فرمايد: «يحسبون كل صيحه عليهم؛ (منافقون/4) آنان هر فريادي را بر عليه خويش مي پندارند.»
    نداشتن توكل و اخلاص، چنان روحيه شان را تضعيف كرده كه رعب و وحشت و هراس از آينده اي مبهم، تمام وجودشان را فرا گرفته است.
    اين مقال را با سخني از اميرمؤمنان (عليه السلام) به پايان مي بريم كه فرمود: «لو ضربت خيشوم المومن بسيفي هذا علي ان يبغضني ما ابغضني ولو صببت الدنيا بجماتها علي المنافق علي ان يحبني ما احبني؛(3) اگر با شمشيرم بر بيني انسان مؤمن بزنم كه دشمن من شود هرگز دشمن من نخواهد شد و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم كه مرا دوست بدارد هرگز دوست من نخواهد شد.»]مركز فرهنگ و معارف قرآن[
    پانوشتها:
    1 و 2- نهج البلاغه، خطبه 194
    3-همان، حكمت 45

  13. صلوات ها 10


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نفاق ، يك مرض روحى ومنافق بيمار است . همانطور كه بيمار، نه سالم است و نه مرده ، منافق هم نه مؤ من است و نه كافر.

    نفاق در اصل از ماده (نَفْق) بر وزن (نَفْخْ) به معنى نفوذ و پيشروى است.وهمچنین (نَفَق) بر وزن (شَفَق) به معنى كانال‏ها و نقب‏هايى است كه زير زمين می ‏زنند تا براى استتار يا فرار از آن استفاده كنند.

    به اين ترتيب (منافق) كسى است كه طريقى مرموز و مخفيانه براى خود برگزيند، تا با مخفی ‏كارى در جامعه نفوذ كند و به هنگام خطر از طريق ديگر فرار كند.

    علامه طباطبايى(ره)می فرمايد: منافقين در كينه‏ توزى و عداوت نسبت به شما مسلمانان در حد كامل هستند، به دليل اينكه بدترين دشمن انسان آن كسى است كه واقعا دشمن باشد و آدمى او را دوست خود پندارد.



  15. صلوات ها 10


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    امام علی علیه السلام می فرمایند:

    إِنَّ المُؤمِنَ إذَا استَغنى شَكَرَ... وَ المُنافِقُ إِذَا استَغنى طَغى؛

    مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
    تحف العقول، ص212

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۸:۵۵

  17. صلوات ها 11


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    امام كاظم عليه السلام می فرمایند :

    اَلمُؤمِنُ قَليلُ الكَلامِ كَثيرُ العَمَلِ، وَ المُنافِقُ كَثيرُ الكَلامِ قَليلُ العَمَلِ؛
    مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.
    تحف العقول، ص397


  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131




    امام على علیه السلام می فرمایند:

    و النِّفاقُ شَيْنُ الْاخْلاقِ.

    نفاق، ننگ و ويرانى اخلاق است.


  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۱۸, ۱۲:۱۲ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود