جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند مکتب اخلاقی در اسلام وجود دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالب جديد در هر زمينه
    نوشته
    368
    حضور
    3 روز 8 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914

    اشاره چند مکتب اخلاقی در اسلام وجود دارد؟




    چند مکتب اخلاقی در اسلام وجود دارد؟
    و این که غیر مسلمانان هم مکاتب اخلاقی دارند ؟ لطفا اگر دارند چند نمونه با ذکر چند منبع معرفی بفرمایید .
    ویرایش توسط همای رحمت : ۱۳۹۴/۱۲/۰۵ در ساعت ۰۹:۱۷

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58326



    با نام و یاد دوست







    چند مکتب اخلاقی در اسلام وجود دارد؟








    کارشناس بحث: جناب استاد

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط محدثه83 نمایش پست ها
    چند مکتب اخلاقی در اسلام وجود دارد؟
    و این که غیر مسلمانان هم مکاتب اخلاقی دارند ؟ لطفا اگر دارند چند نمونه با ذکر چند منبع معرفی بفرمایید .
    سلام علیکم و رحمة الله

    در موضوع اخلاق و فلسفه اخلاق در طول تاريخ، مكاتب و ديدگاه‌هاي بسيار متعدد و متنوعي از سوي انديشمندان و فيلسوفان شرق و غرب پديد آمده است. بسياري از فيلسوفان، از روزگار يونان باستان تا عصر حاضر، همواره كوشيده‌ و مي‌كوشند تا متناسب با مباني فكري و فلسفي خود، نظامي اخلاقي ارائه دهند. اين مكاتب و نظام‌هاي اخلاقي از سوي نويسندگان مختلف، به گونه‌هاي متفاوتي دسته‌بندي و تنظيم شده‌اند.
    در مورد تفصیل این مکاتب لطفا به آدرس زیر مراجعه فرماییدبه دلیل کثرت و طولانی بودن مطالب)

    http://www.mesbahyazdi.ir/node/4755

    ویرایش توسط استاد : ۱۳۹۴/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۲:۳۵
    چند مکتب اخلاقی در اسلام وجود دارد؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    در بحثهای نظری می توان 4 دسته کلی را در مکاتب اخلاقی اسلام بیان و معرفی کرد:
    1- اخلاق فلسفی
    فلاسفه،حکمت را بر دو قسم نظری و عملی تقسیم و تفاوتشان را به دو گونه بیان کرده اند:
    الف- حکمت نظری آگاهی از چیزهائی است که شایسته دانستن هستند،در حالی که حکمت عملی آگاهی از اموری است که سزاوار به کار بستن هستند.
    ب- حکمت نظری علم به احوال موجوداتی است که وجودشان در اختیار آدمی نیست،حال آنکه حکمت عملی ،علم به احوال موجوداتی است که تحققشان در حیطه اختیار آدمی است و متعلق قدرت او قرار می گیرد که همان رفتارهای اختیاری جوانحی و جوارحی (قلبی و قالبی) است.
    سپس فلاسفه،حکمت عملی را به سه بخش: اخلاق ،تدبیر منزل، سیاست مُدُن تقسیم کرده اند.
    حکما بر آنند که خاستگاههای روحی و روحانی رفتارهای درست و نادرست دائمی یا اغلبی، هیئآت و ملکاتی هستند که در شاکله شخصیت فرد استقرار می یابند. از این ملکات با واژه «خُلق» یاد می شود که خود بر دو قسم اند:خلق نیک و خلق بد. نیز اولی را فضیلت و دومی را رذیلت نامیده اند.
    نقطه عزیمت رویکرد فلسفی به باز شناسی،طبقه بندی و تحلیل فضایل و رذایل، در واقع به نگرش انسان شناختی آن باز می گردد. که در این مقام جای بحث در باب این مبانی انسان شناختی وجود ندارد.
    البته در درون این رویکرد اخلاق فلسفی،رویکردهای جزئی تری نیز وجود دارد مانند: رویکرد جالینوسی - رویکرد افلاطونی - رویکرد فیثاغوری _هرمسی - رویکرد ارسطوئی.

    چند مکتب اخلاقی در اسلام وجود دارد؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    2- اخلاق عرفانی
    از عرفان و تصوف تعاریف زیادی شده است:عبدالرزاق کاشانی تصوف را به تخلق به اخلاق الهی تعریف کرده است.
    هدف این مکتب تربیت انسان کامل است. انسان کامل یا «کون جامع» که عصاره خلقت و جامع جمیع نشآت وجود و غایت آفرینش ماسواست،ویژگی هائی دارد که عبارتند از:
    الف - شهود باطنی و درک حقیقت وحدت.
    ب - گذار جان از عوالم ماده،مثال و عقل و بار یافتن به جوار قرب حق در نشأه لاهوت.
    ج - مهرورزی انحصاری به خدای متعال.
    د - تخلق به اخلاق الله و اتصاف به صفات حضرتش.
    ه - خود گریزی و خود شکنی در حدّ تسلیم و فنای از ذات و صفات و افعال.
    آدمی هنگامی که به دنیا می آید جز خوردن و خفتن چیزی نمی داند و نمی تواند. این بدان معناست که فقط پائین ترین تنزلات و ظاهری ترین لایه حقیقت نفس انسانی،یعنی نفس حیوانی در وی بالفعل،موثر و فعال است،ولی به مرور کودک رشد می کند و بالغ می شود و می آموزد و تدبیر می کند و می اندیشد،ساحت های دیگری از حقیقت جان او تجلی و فعلیت می یابد،هر چند اکثر مردم به فعلیت بخشیدن بیش از دو - سه مرتبه از مراتب نفس خود توفیق نمی یابند و در حدّ فعلیت نفس لوامه یا تا آستانه فعلیت نفس مطمئنه پیش می روند.
    عرفا می گویند برای نیل به کمال حقیقی و سعادت نهائی باید به گوهر وجود خود که در باطنی ترین مراتب صقع نفس حضور دارد دست یافت و آن را شکوفا ساخت تا همه ظرفیت وجود آدمی به فعلیت برسد و این مهم تنها از رهگذر عبور از مراتب ظاهری و تربیت و پرورش لایه ها و مراتب باطنی وجود آدمی به دست می آید.
    از این رو انسان برای تکامل جان خود باید دست به یک سفر بزند،اما نه در آفاق کیهانی که در عوالم انفسی هستی خویش،یعنی در این سفر،«سائر» با «مسیر» اتحاد دارد و مبداء و مقصد و منازل و مواقف نیز از مسافر بیرون نیست؛یعنی جملگی همان مراتب نفس سالکند.
    اخلاق عرفانی بر خلاف دستگاههای دیگر ،اخلاق انسانی را در یک خط سیر برخوردار از مبداء و مقصد و منازل میان راهی مشخص ترسیم می کند که راه کمال جویی و سعادت مندیش جز با طی مسیر و حرکت مستدام ،به چنگ نمی آید و چنان چه از این زاویه به فضایل و رذائل بنگریم آنها را عناصری چند لایه می بینیم که در هر مرحله و طبقه از حرکت صعودی و عمودی سالک ،بخش گوهری تر و ناب تری از یک فضیلت رخ می نماید و در دسترس سالک قرار می گیرد.این همان ویژگی است که در مکاتب اخلاقی دیگر به چشم نمی آید.

    چند مکتب اخلاقی در اسلام وجود دارد؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    3- اخلاق نقلی(مأثور)
    عنوان اخلاق نقلی بر مجموعه ای از تألیفات و تصنیفات اطلاق می شود که عهده دار جمع آوری روایات اخلاقی و حداکثر دسته بندی آنها هستند،کتابهایی مانند(مشکاة الانوار طبرسی،غرر الحکم آمدی)به هر حال با اندکی مسامحه می توان گفت پیش فرض مورد اتفاق نویسندگان این آثار ،وابستگی اخلاق به وحی است.

    4 -اخلاق تلفیقی
    پاره ای از مولفان اخلاق اسلامی تلاش کرده اند از ظرفیت های ممتاز هر سه مکتب فلسفی،عرفانی و نقلی در آثار خود بهره گیرند و ترکیب و تلفیقی از قابلیت های این سه پدید آورند.


    چند مکتب اخلاقی در اسلام وجود دارد؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  13. صلوات ها 6


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود