صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی در مورد عالم برزخ

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالب جديد در هر زمينه
    نوشته
    368
    حضور
    3 روز 8 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914

    اشاره سوالاتی در مورد عالم برزخ




    آیا در عالم برزخ شب روز است؟

    در عالم برزخ آنها انسانهای زنده را می بینند؟ وآیا از خلوت های ما آگاه هستند؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۵:۱۲

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,556
    حضور
    175 روز 12 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58346



    با نام و یاد دوست







    سوالاتی در مورد عالم برزخ








    کارشناس بحث: استاد مشکور

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,521
    حضور
    34 روز 5 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما پاسخ به سؤالاتی در باره عالم برزخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط محدثه83 نمایش پست ها
    آیا در عالم برزخ شب روز است؟
    سلام و تشکر

    در پاسخ به این سؤال که آيا برزخ نيز شب و روز دارد با توجه به آیات و روایات گفتنی است: خداوند در قرآن می فرماید: «النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ» (1) «مجازات دردناك آنها همان آتش است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى‏ شوند و روزى كه قيامت برپا مى‏ گردد دستور مى‏ دهد آل فرعون را در اشد عذاب وارد كنيد». حتى در قيامت صبح و شام نيز وجود دارد، چنانكه مى‏ خوانيم: "وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيها بُكْرَةً وَ عَشِيًّا"(2) براى آنها (بهشتيان) صبح و شام روزهاى مخصوصى است. اين منافات با دائمى بودن نعمتهاى بهشتى ندارد، و چنانكه آمده است: "أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها"(3) زيرا ممكن است در عين دوام نعمت، روزيها و الطاف مخصوصى در اين دو وقت نصيب بهشتيان گردد.

    اما توضيح مختصري راجع به عالم برزخ: برزخ چنان كه از نامش ‏ پيدا است عالمى است واسطه در ميان اين جهان و جهان ديگر، در قرآن مجيد به همان اندازه كه در باره عالم قيامت فراوان صحبت شده در باره برزخ بحث كمى ديده مى‏ شود، به همين دليل هاله‏ اى از ابهام آن را فرا گرفته، و خصوصيات و جزئيات آن چندان روشن نيست. حقيقت اين است كه آگاهى بر خصوصيات برزخ تاثير زيادى بر مسائل اعتقادى نمى‏ گذارد و شايد به همين جهت كمتر در باره آن در كتاب حق (قرآن) بحث شده است، ولى اين نكته را نبايد فراموش كرد كه قرآن اصل وجود عالم برزخ را با صراحت بيان داشته است.

    در حديثى از پيامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله) مى‏ خوانيم كه فرمود: "ان احدكم اذا مات عرض عليه مقعده بالغداة و العشى، ان كان من اهل الجنة فمن الجنة، و ان كان من اهل النار فمن النار، يقال هذا مقعدك حيث يبعثك اللَّه يوم القيامة!: هنگامى كه يكى از شما از دنيا مى‏ رود جايگاه او را هر صبح و شام به او نشان مى‏ دهند، اگر بهشتى باشد جايگاهش را در بهشت، و اگر دوزخى باشد جايگاهش را در آتش، و به او مى‏ گويند: اين جايگاه تو در روز قيامت است. (و همين امر باعث شادى يا عذاب روح او مى‏ شود). نیز امام صادق (علیه السلام) مى‏ فرمايد: "ذلك فى الدنيا قبل يوم القيامة لان فى نار القيامه لا يكون غدو و عشى، ثم قال ان كانوا يعذبون فى النار غدوا و عشيا ففيها بين ذلك هم من السعداء، لا و لكن هذا فى البرزخ قبل يوم القيامة ا لم تسمع قوله عز و جل: وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ‏ : اين در دنيا قبل از روز قيامت است، زيرا آتش قيامت صبح و شام ندارد سپس فرمود: اگر آنها در قيامت تنها صبح و شام در آتش دوزخ عذاب شوند در ميان اين دو بايد سعادتمند باشند، چنين نيست، اين مربوط به برزخ است پيش از روزقيامت، آيا سخن خدا را (بعد از اين جمله) را نشنيده‏ اى كه مى‏ فرمايد: هنگامى كه قيامت برپا مى‏ گردد فرمان داده مى‏ شود آل فرعون را در اشد عذاب وارد كنيد امام نمى‏ فرمايد: در قيامت صبح و شام نيست، بلكه مى‏ فرمايد آتش دوزخ جاودانه است و صبح و شام ندارد، آنچه مجازاتش صبح و شام دارد عالم برزخ است.(4)

    بنابراین؛ طبق آيه و احادیث مذکور معلوم شد که در برزخ نيز صبح وشب وجود دارد، اما اينکه آيا مطابقت با صبح و شب دنيا، داشته باشد بحث ديگري است. چنانکه به نظر فلاسفه و عرفای اسلامی، عالم خلقت دارای سه مرتبه وجودی است که عبارتنداز:

    1.عالم مادّه، که بارزترین خصوصیّت آن حرکت و زمان به معنای خاص است؛ چرا که حرکت، سیلان و امتداد و جا به جایی و تغییر تدریجی را که در اشیای مادی قرار دارد، زمان گویند و میزان حرکت آن ها و مسافت طی شده توسط زمان اندازه‏گیری و محاسبه می‏شود. تمامی این اوصاف مخصوص ماده و اشیای مادی می‏باشد. همان طور که در تعریف حرکت گفته شده که: "تبدل تدریجی از قوه به فعل" است، این تعریف فقط در مورد اشیای مادی است.

    2. عالم مثال که عالمی است غیر مادّی ولی دارای شکل و رنگ و مقدار. این عالم منزّه از حرکت و تغییر و زمان است.

    3. عالم عقل، که منزّه از تمام آثار عالم مادّه است. عالم عقل و عالم مثال، از آن جهت که عوالمی مجرّد (غیر زمانی) هستند، آغاز زمانی برای آن ها معنی ندارد. لذا این دو عالم فقط آغاز علّی دارند. یعنی از حیث وجودی بعد از علّت خود قرار دارند. (5)

    با توجه به اين مطلب، زمان به معنای گردش شب روز که در دنیا مطرح است، در عالم برزخ وجود ندارد، زیرا زمان مقدار حرکت است و حرکت از شئون ماده می‌باشد، حال آنکه عالم برزخ، عالم غیر مادی و مجرد از ماده است. البته اين امر بدان معنا نيست كه عالم آخرت و نظام حاکم بر آن، مطلقاً از زمان تهی باشد، بلكه در آن عالم نيز زمان وجود دارد كه از نظر ماهيت با زمان در اين دنيا كه مخصوص ماديات است، متفاوت است. بعبارتی چنانکه بر اساس آیات و روایات ثابت کردیم در برزخ و قیامت هم صبح و شام وجود دارد لکن بدلیل تفاوت ماهیت زمان عالم قیامت و برزخ با عالم ماده (دنیا) صبح و شام آن نیز متفاوت است.

    پاورقی______________________________________ ___________________________
    1. سوره غافر آيه: .46
    2. سوره مريم: آیه 62.
    3. سوره رعد: آيه 35.
    4. اقتباس از سایت پرسمان دانشجویان، مبحث شب و روز در برزخ.
    5. ر.ك. الهی قمشه‌ای، حکمت الهی، چ انتشارات اسلامي، تهران 1360، ص 298، بنقل از سایت مرکز ملی، مبحث وضعیت زندگی در عالم برزخ.

    نقل قول نوشته اصلی توسط محدثه83 نمایش پست ها
    در عالم برزخ آنها انسانهای زنده را می بینند؟ وآیا از خلوت های ما آگاه هستند؟
    در پاسخ به این بخش سؤال گفتنی است: «مردگان»، موجوات دیگری نیستند، بلکه همین انسان است و همین روحی است که در دنیا نیز هست، منتهی دیگر امکان و ابزار «بدن» از او گرفته شده است. در همین دنیا نیز، ارواح هستند که با یکدیگر دیدار می‌کنند، حرف می‌زنند، حرف می‌شوند و ...، اما به واسطه‌ی اعضای بدن. به هنگام مرگ، ملائکه‌ی مرگ که جنود و کارگزاران حضرت عزراییل علیه‌السلام هستند، روح را کاملاً تحویل می‌گیرند، یعنی تعلق او به بدن و به دنیا کاملاً قطع می‌شود. در چنین حالتی، نعمت «اختیار» سلب می‌گردد، ولی دلیلی نیست که ارتباط، بطور کامل قطع شود. بلکه این ارتباط، دیگر به میل و اختیار خودشان نخواهد بود. در این خصوص گفتنی است:

    الف – بر همین اساس، ارتباط شخص از دنیا رفته، چه مؤمن باشد و چه کافر، با خویشان، دوستان، آشنایان و آن چه به او علاقه داشته، برقرار می‌شود، اما اختیاری در آن ندارند. بلکه باذن الله و بر اساس علم، حکمت، مشیت و اراده‌ی او این ارتباط برقرار می‌شود.

    ب – چنین نیست که همه مردگان به هنگام ارتباط با زندگان در دنیا، شاهد همه رفتارها، گفتارها و کردارهای آنان باشند، بلکه میزان آگاهی آنان، با قوانین و شرایط حیات برزخی آنان انطباق دارد.
    به عنوان مثال: برای فرد مؤمن، پس از مرگ، دیگر غم و غصه‌ای وجود ندارد، چرا که خداوند متعال وعده فرمود: «أَلا إِنَّ أَوْلِیاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلاَ هُمْ یحْزَنُونَ * الَّذِینَ آمَنُواْ وَكَانُواْ یتَّقُونَ» (1) ترجمه: آگاه باشید كه بر دوستان خدا نه بیمى است و نه آنان اندوهگین مى‏ شوند * همانان كه ایمان آورده و پرهیزگارى ورزیده‏ اند. بر همین اساس، او شاهد حوادث و اتفاقاتی که برای عزیزانش می‌افتد و موجب غم، اندوه، نگرانی، دغدغه یا خوف و ترس او می‌شود، نخواهد بود. متقابلاً برای کافر، مشرک، منافق و خلاصه اهل جهنم، پس از مرگ خوشحالی و سروری نخواهد بود، لذا حتی اگر شاهد حادثه‌ یا رویکرد خوبی در خویشان خود باشد، موجب عذاب (غبن و حسرت) بیشتر او خواهد شد. به عنوان مثال: به او گفته می‌شود: این مالی که به خاطر جمع کردنش خود را مستحق عذاب ساختی، اکنون توسط همسر و فرزندانت، در راه خیر مصرف می‌شود و یا گفته می‌شود: ببین که همسر و فرزندان و ...، که تو به خاطر آنان خود را جهنمی ساختی، اکنون هیج کاری با تو ندارند. یکی ازدواج کرد، دیگری به سفر رفت، آن یکی میراثت را سرمایه کرد و آن یکی در راه حرام، ظلم و گناه مصرف می‌کند و ... .

    روایات بسیاری نیز این مطلب را تأیید می کند:

    - ا
    بابصیر از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمود: «هیچ مؤمن و کافری نیست جز این که اهل و عیال خویش را به هنگام ظهر دیدار می‌کند و مؤمن موقعی که می‌بیند اهل و عیالش، عمل نیکی انجام می‌دهند، ستایش خدا می‌کند ولی کافر هنگامی که می‌بیند که وابستگان او عمل شایسته‌ای انجام می‌دهند در عالم مثال، ناراحت شده و در نتیجه حالت حسرت به او دست می دهد» (2)

    - امام صادق علیه‌السلام: «مؤمن اهل و عیال و خویشاوندان خود را دیدار می‌کند و می‌بیند آنچه را که دوست دارد و از او مخفی می‌شود آنچه را که آن را دوست ندارد و کافر نیز اهل و عیال خویش را دیدار می‌کند و لکن می‌بیند آنچه را که آن را دوست ندارد و از او مخفی می‌شود آنچه آن را دوست دارد.» (3)

    ج – مردگان، صدای ما را (باذن الله) می‌شنوند، حتی حرف نیز می‌زنند، منتهی چون آنها دیگر ابزار مادی زبان را ندارند و ما نیز تا در دنیا هستیم، از راه اعضای بدن صداها را می‌شنویم و درک می‌کنیم، حرف یا پاسخ آنها را نمی‌شنویم. چنانچه در اخبار وارده و احادیث تصریح شده که شخص رسول الله صلوات الله علیه و آله یا ائمه اطهار علیهم السلام، با مردگان حرف می‌زدند.(4)

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ __________________
    1. یونس، 62 و 63
    2. فروع کافی، ثقة الاسلام کلینی، ج 3، ص 230.
    3. همان، ح 2.
    4. پس از خاتمه جنگ بدر رسول الله صلی الله علیه و آله خطاب به اجساد مشرکین فرمود: «آیا آنچه پروردگارتان به شما وعده داده بود، حق یافتید؟ من آنچه پروردگارم به من وعده داده بود، حق یافتم. اصحاب رسول الله صلی الله علیه و آله با تعجب عرض کردند یا رسول الله با مردگان سخن می گویید؟ فرمود: شما شنواتر از آنان نیستید، لکن آنان قدرت سخنگوئی با شما را ندارند» (ابن هشام، السیرة النبویة، چ قاهره، ج 2، ص 292)

    بنام حضرت دوست سوالاتی در مورد عالم برزخ

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    سوال اول

    از آیات و روایاتی که گذشت، استفاده می‌شود در عالم قبر و قیامت انسان مهمان عمل خویش است و هر کسی با نور اعمالش حرکت می‌کند و قبر او را اعمال خوب و انجام واجبات روشن است و اعمال بد و گناهان تاریک می‌سازد، همانطوری که انسان وقتی خواب می‌بیند با اینکه در شب و در اتاق تاریک خوابیده، اما در خواب‌ جاهایی می‌رود که بسیار روشن و نورانی است با اینکه خوابش در شب است و یا اینکه در روز می‌خوابد و در خواب جاهای تاریک و وحشتناک را می‌بیند.
    بنابراین همانطوری که در خواب شب و روز ندارد و روشنی و تاریکی بستگی به بیننده خواب دارد اگر انسان خوب و متدینی باشد، خواب خوب می‌بیند و در عالم خواب همه چیز برایش زیبا و روشن و جذاب و نشاط‌ آور است، اگر چه در اتاق تاریک خواب ببیند. و اگر آدم گناهکار و ظالم باشد در عالم خواب همه چیز را تاریک و هولناک و غم‌انگیز مشاهده می‌کند، اگر چه در روز بخوابد و یا در جایی بخوابد که سراسر معنویت و روشنی باشد عالم برزخ هم این چنین خواهد بود.

    سوال دوم

    باید گفت هم از نظر عقلی و هم با نظر در آیات و روایات این مطلب به دست می‌آید که هم امید دیدار عزیزان هست و هم نسبت‌های که در این دنیا بوده بر قرار است؛ لکن شرطی دارد که در آخر اشاره می‌کنیم. از نظر عقلی با توجه به این که انسان دارای دو بعد است، جسم و روح و انسانیت انسان به روح اوست نه به جسمش و روح یک امر جاویدان و خالد است و همین روح است که از دنیا به آخرت منتقل می‌شود. چون ارواح در آخرت همان روح‌های دنیائی است پس همان نسبت‌ها بر قرار است. قران کریم می‌فرماید: « یوم یفر المرء من اخیه و امه و ابیه و صاحبته و بنیه» یعنی روزی که انسان (بخاطر هول و وحشت محشر و یا بخاطر حقوقی که نزدیکان ممکن است بر گردن او داشته باشند) از برادر و مادر و پدر و دوست و فرزندانش فرار می‌کند. که آیه شریفه دلالت دارد که این نسبت‌ها بر قرار است گرچه از آن ها فرار می‌کند که در این که چرا از آن ها فرار می‌کند مفسرین سه علت ذکر کرده اند، از هول و وحشت قیامت، از اقوام به خاطر بی تقوائی فرار می‌کند مبادا به سرنوشت آن ها دچار شود و یا این که مبادا آن ها حقوقی به گردنش داشته باشند. در هر صورت ظاهر آیه این است که این خویشاوندی‌ها بر قرار است و امکان دیدن هم هست؛ اما روایات متعددی ذکر شده که دلالت دارد که مؤمنان در برزخ و قیامت یک دیگر را می‌بینند و می‌شناسند.

    با تشکر

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالب جديد در هر زمينه
    نوشته
    368
    حضور
    3 روز 8 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914





    با سلام و تشکر از استاد گرامی

    سوال دیگر: آیا در عالم برزخ ازدواج وجود دارد؟




  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,521
    حضور
    34 روز 5 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038



    نقل قول نوشته اصلی توسط محدثه83 نمایش پست ها
    با سلام و تشکر از استاد گرامی

    سوال دیگر: آیا در عالم برزخ ازدواج وجود دارد؟
    سلام علیکم

    با عرض پوزش از تأخیر در پاسخگویی، در پاسخ سؤالتان گفتنی است: انسان پس از مرگ وارد برزخ مي شود. نظام برزخ به گونه اي است كه حركت تكاملي انسان به سوي خداوند در آنجا ادامه دارد تا بر اثر اين حركت، معايب و نقايص او برطرف شود و كمالات و قابليت هاي لازم را براي ورود به عالم حشر و قيامت را پيدا كند. اما تکامل برزخی، تکامل عملی نیست، بلکه در برزخ تکامل علمی و فکری و فرهنگی وجود دارد. بعبارتی آنگونه نیست که ما آنجا بتوانیم اعمال صالح و خیری انجام دهیم. از آنجاییکه ازدواج و نظائر آن گونه هایی از رفتارهای عملی برای رسیدن به تکامل است در برزخ وجود ندارد.

    بعلاوه نظام زندگی برزخی اجتماعی نیست و نظام فردی است. در زندگی دنیوی و جامعه همه به یکدیگر احتیاج داریم. به مشاغل مختلف احتیاج داریم و به تنهایی نمی توانیم نیازهای خود را برآورده کنیم. اما در برزخ دیگر اینگونه نیست. آنجا زندگی هر نفر فردی است. یعنی هر کسی در گرو اخلاقیات، عقاید و اعمال خود است. زندگی اجتماعی به این معنا که به یکدیگر وابسته بوده و به هم کمک کنیم (مثلاً از طریق ازدواج و تشکیل خانواده) وجود ندارد. اما می تواند به صورت جمعی بوده و در کنار هم جمع شویم و یکدیگر را ببینیم.

    برای مطالعه بیشتر ر.ک: معادشناسی علامه طهرانی، ج 3، صص 119 - 120.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست سوالاتی در مورد عالم برزخ

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21823



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    از آنجاییکه ازدواج و نظائر آن گونه هایی از رفتارهای عملی برای رسیدن به تکامل است در برزخ وجود ندارد.
    بسمه العلیم

    با سلام و عرض ادب

    استاد گرامی از آنجائیکه صور برزخی و ملکوتی،باطن اعمال دنیایی ماست و ظرف ظهور اندیشه،اخلاق،اعمال و نیّات ما

    آیا در بهشت برزخی حسن تبعل و یا عفت و حیا و یا اندیشه های ناب الهی که انسان در دنیا از مبادی برزخی خویش

    مستفیض می گردد نمی تواند به صورت ازواج برزخی ظهور کند؟

    مسلما ازدواج در برزخ و قیامت به لحاظ قوانین حاکم بر آن عوالم با دنیا متفاوت است.

    با تشکر


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    ثقلین وبزرگان دین
    نوشته
    1,799
    حضور
    37 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2790



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    از آنجاییکه ازدواج و نظائر آن گونه هایی از رفتارهای عملی برای رسیدن به تکامل است در برزخ وجود ندارد.
    بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام بر شما بزرگوار

    استاد آیا در بهشت برزخی و عالم برزخ ازدواج با حور العین و ارتباط با آنها و سایر نعمات بهشتی وجود ندارد؟(مقصودم از سایر نعمات بهشتی این است که آن چیز هایی که در روایات درباره نعمات و لذات بهشت آمده نمونه ها و کلا مثال های آنها در بهشت برزخی هم وجود دارد؟)

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,521
    حضور
    34 روز 5 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    بسمه العلیم

    با سلام و عرض ادب

    استاد گرامی از آنجائیکه صور برزخی و ملکوتی،باطن اعمال دنیایی ماست و ظرف ظهور اندیشه،اخلاق،اعمال و نیّات ما
    سلام و تشکر

    همینطور است اما عالم برزخ، ظرف ظهور اعمال و نیات ماست که در دنیا کسب کرده ایم و در آن نشئه که نظام فردی حاکم است نه نظام اجتماعی نحوه برخورداری از نعمات برزخی نیز فردی است نه اجتماعی فلذا مسائلی چون ازدواج و فعالیت های اجتماعی دیگر که رویکرد اجتماعی دارند وجود ندارد. صرفاً طبق روایات، اهل ایمان به دور هم گرد می آیند و از نعمات بهشت برزخی که حاصل تلاش عقیدتی و عملی شان است برخوردار می شوند. چنانکه در روایات به این معنا اشاره شده است:

    - امام صادق (ع) فرمود: «لا یَبقی مُؤ‌مِنٌ فی شَرقِ الاَرضِ وَغَربِها اِلاّ حَشَرَ اللّهُ روُحَهُ اِلی وادِی السلام ظَهرُ الکُوفَه، اَما اِنّی کََأنّی بِهِم حَلَقٌ حَلَقٌ قُعُودٌ یَتَحَدثُونَ» هر مومنی در شرق و عرب عالم نمی‌میرد مگر اینکه خداوند روح او را در وادی السلام مشحور می‌کند. راوی از امام (ع) پرسید: وادی السلام کجاست؟ حضرت فرمود: پشت کوفه است. آگاه باشید گویا ارواح مومنان در -آنجا به صورت حلقه‌ای و گرد نشسته‌اند و با هم سخن می‌گویند.

    - راوی از امام صادق (ع) درباره ارواح مومنان سوال کرد. آن حضرت (ع) فرمود:«فی حُجُراتٍ فی الجنّةِ ، یأکُلونَ مِن طَعامِها ، ویَشْرَبونَ مِن شَرابِها و یقولون: ربنا اقم لنا الساعه و انجزلنا ما وعدتنا» آنها در حجره‌هایی از بهشت (برزخی) قرار دارند، از غذاهای بهشتی می‌خورند و از نوشیدنی‌هایش می‌نوشند و می‌گویند: پروردگارا هر چه زودتر قیامت را برپا کن و به وعده‌هایی که به ما داده‌ای وفا نما.

    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    آیا در بهشت برزخی حسن تبعل و یا عفت و حیا و یا اندیشه های ناب الهی که انسان در دنیا از مبادی برزخی خویش

    مستفیض می گردد نمی تواند به صورت ازواج برزخی ظهور کند؟

    مسلما ازدواج در برزخ و قیامت به لحاظ قوانین حاکم بر آن عوالم با دنیا متفاوت است.
    گفتیم که ازدواج یک رفتار اجتماعی و تکامل بخش عملی است فلذا با توجه به اینکه از طرفی نظام برزخ اجتماعی نیست و از طرفی تکامل در آن نشئه صرفا علمی و فرهنگی است نه عملی بنابراین مسأله ازدواج(که رفتاری عملی و اجتماعی است) در برزخ منتفی است و ظاهر روایات هم به این نحوه برخورداری اجتماعی اشاره ای ندارند.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست سوالاتی در مورد عالم برزخ

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,521
    حضور
    34 روز 5 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا ثقلین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام بر شما بزرگوار

    استاد آیا در بهشت برزخی و عالم برزخ ازدواج با حور العین و ارتباط با آنها و سایر نعمات بهشتی وجود ندارد؟(مقصودم از سایر نعمات بهشتی این است که آن چیز هایی که در روایات درباره نعمات و لذات بهشت آمده نمونه ها و کلا مثال های آنها در بهشت برزخی هم وجود دارد؟)
    سلام و تشکر

    بله در برزخ هم حور العین وجود دارد. قوله کریم: (فَأَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ). (فَرَوْحٌ وَ رَیْحانٌ وَ جَنَّةُ نَعِیمٍ)(واقعه آیه 88-89) پس اگر او از مقرّبان باشد. در نهایت راحت و آرامش و روح و ریحان است و در بهشت پر نعمت جاى مى ‏گیرد.

    " روح" طبق فرهنگ لغت به هر چیزى كه مایه حیات و راحتى است گفته می شود( قاموس قرآن، ج‏3، ص: 130 )، کلمه" ریحان" به هر گونه نعمت و روزى خوب و فرحزا اطلاق مى ‏گردد،(تفسیر نمونه، ج‏23، ص: 281).

    امام صادق (ع) فرموده روح و ریحان مربوط به عالم برزخ است( أمالی الصدوق، ص: 290) یعنی در عالم برزخ مقربین از نعمت های فرحزا و روزی خوب بهره مند می شوند و یکی از نعمت های خدا در عالم برزخ حور العین است. همچنین امام ششم علیه السّلام فرمود: چون خدای عزّ و جلّ جان مومن را بگیرد در كالبدى نهد چون بدن دنیائیش پس می خورند و می نوشند، و چون تازه‏ واردى بدانها رسد او را بهمان صورتى كه در دنیا بوده می شناسند.( ترجمه كتاب السماء و العالم بحار، ج‏5، ص: 43). طبق این حدیث وقتی در عالم برزخ خوردن و آشامیدن است پس مساله حور العین هم وجود دارد چرا که طبق آیه ای که گذشت مومن در برزخ هر گونه نعمت و روزى خوب و فرحزا نصیبش می شود.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست سوالاتی در مورد عالم برزخ

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود