صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدف زندگی در مکتب بودا

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    هدف زندگی در مکتب بودا




    در مکتب بودا هدف زندگي «ترک لذايذ و تن دادن به رياضت‏ها براي رسيدن و وصول به « نيروانا » يعني انسانِ اعلا است».
    باید گفت، گرچه وصول به انسانِ اعلا به جهت قرب تام به خدا مي‏تواند هدف معرفي شود ولي نه از طريق رياضت‏هايي که زندگي را به کلّي منتفي سازد و جنبه مثبت حيات را ناديده بگيرد.
    با مراجعه به آيين بودايي پي مي‏بريم که راه رسيدن به اين مقصد تنها با ترک دنيا و لذايذ آن و پناه بردن به صومعه‏ها و معبدها و غارها و بيابان‏هاست، در حالي که اسلام هرگز چنين دستوري را براي رسيدن به کمال مطلق و هدف غايي خلقت انسان نمي‏دهد.
    اسلام در عين حال که هدف بسيار عالي‏تر از مکتب بودا ترسيم مي‏کند، ولي در عين حال او را از بهره‏مندي از لذايذ دنيوي و نعمت‏هاي بيکران الهي منع نمي‏کند.
    قرآن کريم مي‏فرمايد: (قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ)[1]؛ «بگو: چه کسي زينت‏هاي الهي را که براي بندگان خود آفريده، و روزي‏هاي پاکيزه را حرام کرده است؟»
    ثانياً: اگر در مکتب بودا هدف و فلسفه خلقت انسان رسيدن و وصول به انسانِ اعلا و بودا معرفي شده، در اسلام هدف و فلسفه انسان رسيدن او به لقاي الهي معيّن شده است.
    قرآن کريم مي‏فرمايد: (فَمَنْ کانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَلا يُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً)[2]؛ «پس هر کس به لقاي پروردگارش اميد دارد، بايد کاري شايسته انجام دهد و هيچ کس را در عبادت پروردگارش شريک نکند ».
    اين هدف را که اسلام ترسيم کرده، هدف بسيار عالي‏تر و بالاتر از هدفي است که در مکتب بودا تعيين شده است.
    نقل از : اسلام شناسی ، علی اصغر رضوانی

    [1] - اعراف آیه 32

    [2] - کهف آیه 110

    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۸۹/۰۳/۰۱ در ساعت ۰۰:۱۶
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مقدسات , مطالعه , شکلات و بستنی و لواشک
    نوشته
    1,034
    حضور
    2 روز 15 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    3
    گالری
    51
    صلوات
    9068



    سلام و درود

    تشکر از استاد کاوه


    لطفا هدف زندگی در آیین های زرتشت و
    یهودیت و مسحیت

    را بفرمایید

    تشکر


    علی یارتان


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط کاوه نمایش پست ها
    با مراجعه به آيين بودايي پي مي‏بريم که راه رسيدن به اين مقصد تنها با ترک دنيا و لذايذ آن و پناه بردن به صومعه‏ها و معبدها و غارها و بيابان‏هاست، در حالي که اسلام هرگز چنين دستوري را براي رسيدن به کمال مطلق و هدف غايي خلقت انسان نمي‏دهد. اسلام در عين حال که هدف بسيار عالي‏تر از مکتب بودا ترسيم مي‏کند، ولي در عين حال او را از بهره‏مندي از لذايذ دنيوي و نعمت‏هاي بيکران الهي منع نمي‏کند.
    سلام
    مهمترین ویژگی اسلام جامعیت آنست . به این معنا که اسلام همه طرق کسب کمال را داراست لذا هرکسی می تواند متمسک به اسلام باشد اما هرکسی نمی تواند متمسک به مکتبی مثل بودا باشد چه اینکه برخورداری از وِیژگیهای روحی روانی خاص مثل درونگرا بودن لازمه بودایی شدن است .
    طریق مکتب بودا فرشته خو شدن است لذا دستور به اعراض از مقام ظاهر و امور دنیوی می دهد و ریاضتهای سنگین را مورد توجه قرار می دهد اما مقصود اسلام انسان کامل شدن است لذا مقصد بودیسم انسان اعلا تا مرتبه ملائک است نه تا مرتبه مافوق آن که مقصد اسلام است . انسان کاملی که تمام کمالات مقام ظاهر و باطن را در خود جمع دارد .
    شایسته انسان همان است که اسلام فرمود چه اینکه انسان بما هو انسان نه حیوان است که ممحض در مقام ظاهر باشد و نه فرشته که ممحض در مقام باطن بلکه حقیقتی میانه است که کمالات هردو طرف را داراست . لذا در روایتی شریف از امام علی ع نقل است که : اگر انسان شهوتش را بر عقلش حاکم کند از حیوان پست تر است و اگر عقلش را بر شهوتش غالب سازد از فرشته برتر .
    یکی از مقاصد مهمی که برای کاملان در اسلام محقق می شود که در امثال مکتب بودیسم نمی توان آنرا یافت شهود حقیقت هستی در تمام شوون است چه اینکه انسان کامل اسلام با قرار دادن همه مراتب وجودی خود در جایگاه صحیح فطریش امکان تابش نور الهی را در همه آنها فراهم می سازد لذا انسان کامل اسلام همان چیزی را که در مرتبه ای پایینتر یک بودایی در خلوت خود می یابد در جلوت شهود می کند و آنگاه که کثرات مقام ظاهر یک بودایی را به تشویش می اندازد باعث جمع خاطر کامل مسلمان می شود .
    در پایان باید توجه داشت همانطور که اعراض از طیبات روش انسانی نیست ( فرشته خویی است ) اسیر آنها شدن هم انسانی نیست ( حیوان صفتی است ) بلکه استفاده از طیبات باید در تحت کنترل عقل و خرد و به لحاظ مقاصد و اهداف فرد باشد چه بسا که در مقاماتی لازم باشد انسان از بعضی طیبات کمتر استفاده کند یا در بعضی مقامات بیشتر . آنچه که معیار استفاده از طیبات است حکم خرد و ضرورت مقام است
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    إِذْ أَوَى الْفِتْیةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَیئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا
    «الکهف/10»
    آنگاه که جوانان به سوی غار پناه جستند و گفتند پروردگار ما از جانب خود به ما رحمتی بخش و کار ما را برای ما به سامان رسان


    سلام

    ولی اصحاب کهف وقتی زندگی بر آنان سخت میگیرد به غار پناه میبرند این را چگونه تعبیر باید کرد ؟

    خدایا مرا آن ده که آن به

  8. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهلول نمایش پست ها
    ولی اصحاب کهف وقتی زندگی بر آنان سخت میگیرد به غار پناه میبرند این را چگونه تعبیر باید کرد ؟
    سلام
    به نظر بنده این از مصادیق ضرورتهای طی طریق است که چه بسا مدتی انسان مجبور به کنارگیری و عزلتی پیدا کند البته به نحوی که امورات زندگیش تعطیل نشود . به عبارت دیگر کم و زیاد شدن توجه به امور ظاهری و باطنی مطابق با ضرورتهایی است که استاد راه آنرا تشخیص داده و به شاگرد خود توصیه می کند .
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    به نظر بنده این از مصادیق ضرورتهای طی طریق است که چه بسا مدتی انسان مجبور به کنارگیری و عزلتی پیدا کند البته به نحوی که امورات زندگیش تعطیل نشود . به عبارت دیگر کم و زیاد شدن توجه به امور ظاهری و باطنی مطابق با ضرورتهایی است که استاد راه آنرا تشخیص داده و به شاگرد خود توصیه می کند .
    والحمد لله
    وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَ مِنْ دُونِهِ إِلَهًا لَقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا«14»
    و دلهایشان را محکم ساختیم در آن موقع که قیام کردند و گفتند: «پروردگار ما، پروردگار آسمانها و زمین است؛ هرگز غیر او معبودی را نمی‌خوانیم؛ که اگر چنین کنیم، سخنی بگزاف گفته‌ایم.

    هَؤُلَاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لَوْلَا یأْتُونَ عَلَیهِمْ بِسُلْطَانٍ بَینٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا«15»
    این قوم ما هستند که معبودهایی جز خدا انتخاب کرده‌اند؛ چرا دلیل آشکاری (بر این کار) نمی‌آورند؟! و چه کسی ظالمتر است از آن کس که بر خدا دروغ ببندد؟!»

    وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا یعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ ینْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیهَیئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقًا«16»
    و (به آنها گفتیم:) هنگامی که از آنان و آنچه جز خدا می‌پرستند کناره‌گیری کردید، به غار پناه برید؛ که پروردگارتان (سایه) رحمتش را بر شما می‌گستراند؛ و در این امر، آرامشی برای شما فراهم می‌سازد!


    سلام

    این کاملاً درست است منتهی استاد خداست و در ایه 16 نشانه بارزی از وحی به غیر پیامبر را میتوان مشاهده نمود .

    خدایا مرا آن ده که آن به

  10. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهلول نمایش پست ها
    سلام این کاملاً درست است منتهی استاد خداست و در ایه 16 نشانه بارزی از وحی به غیر پیامبر را میتوان مشاهده نمود .
    سلام
    نسبت کمالات و حقایق به خدای متعال به دلیل آنست که سرچشمه حقیقی همه آنها اوست لذا نفی اسباب نمی شود . البته توجه به این نکته لازم است که اگر افرادی استعداد بالایی در تلقی حقایق باطنی داشته باشند این حقایق را از باطن حجت الهی زمان خود تلقی می کنند چه اینکه حجت الهی سبب متصل بین سماء ذات الهی و ارض عالم امکانی است و لو اینکه خود فرد این را نداند .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    وَكَذَلِكَ بَعَثْنَاهُمْ لِیتَسَاءَلُوا بَینَهُمْ قَالَ قَائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قَالُوا لَبِثْنَا یوْمًا أَوْ بَعْضَ یوْمٍ قَالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِینَةِ فَلْینْظُرْ أَیهَا أَزْكَى طَعَامًا فَلْیأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَلْیتَلَطَّفْ وَلَا یشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدًا«19»
    این‌گونه آنها را (از خواب) برانگیختیم تا از یکدیگر سؤال کنند؛ یکی از آنها گفت: «چه مدت خوابیدید؟!» گفتند: «یک روز، یا بخشی از یک روز!» (و چون نتوانستند مدت خوابشان را دقیقا بدانند) گفتند: «پروردگارتان از مدت خوابتان آگاهتر است! اکنون یک نفر از خودتان را با این سکه‌ای که دارید به شهر بفرستید، تا بنگرد کدام یک از آنها غذای پاکیزه‌تری دارند، و مقداری از آن برای روزی شما بیاورد. اما باید دقت کند، و هیچ کس را از وضع شما آگاه نسازد...


    سلام

    اما این هجرت است نه عزلت چون وقتی از خواب برمیخیزند به دنبال غذا هستند خوبش را هم میخواهند .

    و البته این نشان میدهد که مکتب بودائی نشانه ای از دین داشته منتهی منحرف شده و یک بعدش فقط بزرگ شده و ابعاد دیگر فراموش گردیده است .

    خدایا مرا آن ده که آن به

  12. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهلول نمایش پست ها
    سلام اما این هجرت است نه عزلت چون وقتی از خواب برمیخیزند به دنبال غذا هستند خوبش را هم میخواهند . و البته این نشان میدهد که مکتب بودائی نشانه ای از دین داشته منتهی منحرف شده و یک بعدش فقط بزرگ شده و ابعاد دیگر فراموش گردیده است .
    سلام
    هجرت رفتن به مکانی دور است و وضعیت انسان در آن تغییری نمی کند فقط یک جابجایی مکانی است البته هجرت به معنای معنوی آن با عزلت چندان تفاوتی ندارند هردو به نوعی دور شدن و کناره گرفتن فکری و روحی از افراد عادی جامعه است ولو اینکه در میان آنها باشی
    بحث غذا هم ظاهرا مربوط به جنبه طهارت و حلیت آنست چون ازکی به معنای پاکیزه تر است وگرنه می فرمود : الذ طعاما
    ولی به نظر بنده بودا مکتب عرفانی است . مبنایش دین نبوده است . مبنایش سیر و سلوک باطنی افرادی بوده که بیشتر از طریق ریاضتهای سنگین به مراتبی از درک حقایق نائل شده اند به عبارت دیگر بودا و هندو حاصل تجربیات عرفانی است اما عرفانی که اساسش ریاضتهای سنگین است لذا به همین صورت هم باقی مانده است
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    624
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1719



    نقل قول نوشته اصلی توسط کاوه نمایش پست ها
    در مکتب بودا هدف زندگي «ترک لذايذ و تن دادن به رياضت‏ها براي رسيدن و وصول به « نيروانا » يعني انسانِ اعلا است».
    با سلام و احترام
    در حقيقت، بودا دو مطلب را اصل آيين خود قرار داده است:
    اصل اول: شرّ و درد و رنج بودن عالم هستي و مايهي اندوه دانستن هر آنچه انسانها به آن دل ميبندند و از آن به زندگي تعبير ميکنند.
    اصل دوم: تنها راه نجات از رنج و شرّ عالم و اندوه زندگي، پيوستن به «نيروانا» است که ميتوان آن را نوعي عدم و رها شدن از قيد وجود دانست.
    با توجه به مطالب فوق بايد گفت: درست است که بر اساس تعريفي که ميگويد: «دين الهي مجموعهي عقايد و اخلاق و قوانين و مقرراتي اجرايي است که خداوند آن را براي هدايت بشر فرستاده است...»، آيين بوديسم يک دين به معناي واقعي نيست، ولي چون طرفداران آن تلقي دين از آن را دارند و ميخواهند با ايمان به آن به رستگاري برسند، ميتوان انتقادهاي کلي زير را بر آيين بودا وارد دانست.


  14. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود