صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا این سوال ها برای شما هم بوجود آمده؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    3
    حضور
    2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12

    اشاره آیا این سوال ها برای شما هم بوجود آمده؟!




    من یک جوان شیعی هستم و افتخار می کنم . منم مثل همه دچار ابهامات و شبهاتی میشوم . سوالی که مداوم ذهن من رو مشغول می کنه و شاید ذهن هزاران و شایدم ذهن میلیون ها آدم بروی کره زمین .
    من یک جوان شیعی هستم چون در یک خانواده اهل مذهب شیعه بدنیا آمده ام . اگر در یک خانواده سنی بدنیا می آمدم مسلماْ مذهب من سنی میشد . و همینطور در دین های دیگر مانند : یهودی , مسیحی ... و حتی اگر در چین یا روسیه بدنیا می آمدم شاید اصلا کافر و بی دین بودم . و کلی فرقه و مذهب در سراسر دنیا وجود داره که اگر من در یکی از کشور ها و یا خانواده های آنها بدنیا می آمدم مسلما الان من شیعه نبودم .
    ما اعتقاد داریم که بالاترین و کاملترین دین خدا اسلام است و حتما هم همینطوره . ولی سرنوشت این همه آدم بروی کره زمین چه میشود ؟؟؟؟؟ آیا فقط مسلمانان اهل بهشتن؟
    واقعا سرنوشت این همه مسیحی , کلیمی , زرتشت , بت پرست , کافر , بودایی و ... چه میشود؟؟؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۲۷ در ساعت ۲۳:۳۶ دلیل: حذف سوالات دیگر

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 12 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام و یاد دوست







    آیا این سوال ها برای شما هم بوجود آمده؟!








    کارشناس بحث: استاد طاها

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229





    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    سوالاتی که برای شما به وجود آمده کاملا طبیعی است و در گذشته و حال به ذهن افراد بسیاری رسیده و ایشان گاه در جستجوی پاسخ آن برآمده اند. وقتی به روایات اسلامی مراجعه میکنیم میبینیم سوالاتی که امروز برای شما به وجود آمده روزی به ذهن معاصران معصومین آمده بود و وقتی به کتب اندیشمندان بزرگ اسلامی گذشته نگاه میکنیم میبینیم این سوال پس از معصومین نیز مطرح بوده و اندیشمندان با الگو گرفتن از آیات قرآنی و روایات معصومین به این قبیل سوالات پاسخ داده اند.

    اگر بخواهیم پاسخ را مختصر و مفید عرض کنیم این است:

    این طور نیست که فقط مسلمانها اهل بهشت هستند

    و این طور نیست که هر غیرمسلمانی اهل دوزخ باشد.

    این پاسخ با استفاده از روایات و آیات قرآن است که میتوانید بحث جالب آنرا در کتاب ارزشمند «عدل الهی» اثر استاد شهید مطهری مشاهده فرمایید:

    http://lib.motahari.ir/Content/854/269

    در پناه حق

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۹۴/۰۹/۱۳ در ساعت ۰۱:۰۳

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    برخی از روشن فکران عقیده دارند که بین مسلمان و غیر مسلمان در پاداش و رفتن به بهشت فرقی وجود ندارد.
    معمولاً کسانی که داعیه روشن فکری دارند، با قاطعیت می‌گویند هیچ فرقی میان مسلمان و غیر مسلمان، بلکه موحد و غیر موحد نیست. هر کس عمل نیکی انجام دهد، خدمتی از راه تأسیس یک مؤسسه خیریه و یا اکتشاف و اختراع و یا از راه دیگر انجام دهد، استحقاق ثواب و پاداش از جانب خداوند دارد. می گویند خداوند عادل میان بندگان خود تبعیض نمی‌کند.
    طرفداران این نگرش هم به دلیل عقل استدلال کرده‌اند و هم به دلیل نقل. دلیل عقلی آنان بر دو مقدمه استوار است:
    خداوند با همه موجودات نسبتی مساوی داشته. . . بندگان و مخلوقات برای او یکسان هستند و با هیچ‌کس خویشاوندی و رابطه خصوصی ندارد؛ بر این اساس به افعال و عملکرد همگان پاداش و ثواب می‌دهد؛ و چون نسبت خداوند به همه موجودات یکسان است، دلیلی ندارد که عمل نیک از یک نفر مقبول باشد و از یک نفر دیگر مقبول نباشد.
    دوم: خوبی و بدی اعمال، قراردادی نیست، بلکه واقعی است، یعنی حسن و قبح افعال ذاتی بوده و هر کدام آثار خود را دارد؛ از این رو پاداش و ثواب آن در راستای حسن ذاتی آن است. هر گاه اعمالی به ‌وجود آمد که حسن ذاتی داشته باشد، ثواب دارد.
    از این دو مقدمه چنین نتیجه می‌گیریم که چون خداوند اهل تبعیض نیست و چون عمل نیک از هر کس نیک است، پس هر کس کار نیک بکند، ضرورتاً و الزاماً از طرف خدا پاداش نیک خواهد داشت.
    دلیل نقلی نیز دلیل عقل را تأیید و تأکید می کند؛ زیرا در آیات و روایات تصریح شده است که عمل نیک پاداش و عمل بد عذاب را در پی دارد

    با تشکر

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    3
    حضور
    2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12



    با تشکر از بزرگواران .
    بحث اصلی بنده بیشتر به خداپرستی مربوطه .
    من از طریق نیایش و نماز و روزه و ... به خدا پرستی خود ادامه میدهم . حال اون بت پرست یا کافر و بی دین چطور نزد خدا محبوب میشود؟ اینکه خداوند کریم و مهربان است شکی نیست . ولی باید فرقی بین من مسلمان با مسیحی که شاید هفته ای یکبار هم به کلیسا نمی رود باید فرقی باشد . البته این نکته رو بگم که اصلا بحث من راجب این نیست که من یا ما مسلمانان از بقیه برتر برترند .
    چیزی که من از فرمایشات آقای سلیمانی درباره روشن فکران دستگیرم شد نباید فرقی بین مذاهب و ادیان باشه که قطعا درست نیست . مگر میشود ما این همه محدودیت در دینمان داریم و حال آنکه یک مسیحی با این همه آزادی هایی که برای خودشان به ارمغان آورده اند یکسان باشیم؟ (چون خدا پرستی آنها بسیار محدوده)

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    برخی از روشن فکران عقیده دارند
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    آنچه بیان کرده اید یکی از دیدگاه هایی است که شهید مطهری آنرا نقل و سپس نقد کرده است. شما نقل را بیان کرده اید اما نقد را خیر. همینکه ایشان از عبارت «معمولاً کسانی که داعیه روشن فکری دارند» استفاده میکنند نشان از قابل نقد بودن این کلام دارد و پیشنهاد میکنم نقد این مطلب را که استاد بیان کرده اند و دیدگاه منتخب ایشان را نیز مطالعه نمایید.

    در پناه حق



  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط malek1620 نمایش پست ها
    مگر میشود ما این همه محدودیت در دینمان داریم
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    همانطور که خود نیز اشاره کرده اید ابدا میان یک مسلمان که تن به تکالیف و محدودیتهای متعدد الهی داده است و غیرمسلمانی که از این تکالیف و محدودیتها دور بوده نمیتوان قایل به درجه یکسان شد. نکته ای هم که در پست پیشین عرض شد این بود: هر غیرمسلمانی جهنمی نیست بلکه ممکن است به بهشت راه یابد اما بهشت دارای مراتبی است و راهیابی غیرمسلمان به بهشت به این معنا نیست که لزوما با مسلمانی که به تکالیف الهی در این دنیا عمل نموده است در یک مرتبه و درجه باشد.

    در پناه حق


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,134
    حضور
    136 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19247



    نقل قول نوشته اصلی توسط malek1620 نمایش پست ها
    فرمایشات آقای سلیمانی
    سلام
    جناب مالک عزیز ، آقای "
    yalda silimni" نداریما
    ضمن اینکه تصویر خانم در جلوی اکانت ایشون مشخصه



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    شهید مطهری
    احتمالاً جمله ای که میخوام بگم باعث میشه انگ نفهمی بخورم ، ولی خب میگم
    هیچ وقت نفهمیدم چرا جامعهء روحانیت ، نظریات و صحبت های شهید مطهری رو بی نقص میدونن؟!!!
    من ندیدم حتی درمورد صحبت های بزرگانی مثل علامه طباطبایی اینقدر با قاطعیت اسم برده بشه

    نمیخوام بگم روحانیون چنین قیاسی دارن ، صرفاً از باب شدت ماجرا عرض میکنم
    جوری شده که چه بگی "قال صادق" ، چه بگی "قال مطهری"!


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,134
    حضور
    136 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19247



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    میان یک مسلمان که تن به تکالیف و محدودیتهای متعدد الهی داده است و غیرمسلمانی که از این تکالیف و محدودیتها دور بوده نمیتوان قایل به درجه یکسان شد
    بلکه نمیتوان مسلمانی که زمینه آشنایی و ناخت خدا و دین خدا براش فراهم بوده رو با کافری که روحش هم از این چیزها بی خبر بوده ، یکی دانست. به قول استارتر محترم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط malek1620 نمایش پست ها
    من از طریق نیایش و نماز و روزه و ... به خدا پرستی خود ادامه میدهم . حال اون بت پرست یا کافر و بی دین چطور نزد خدا محبوب میشود؟


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها


    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    آنچه بیان کرده اید یکی از دیدگاه هایی است که شهید مطهری آنرا نقل و سپس نقد کرده است. شما نقل را بیان کرده اید اما نقد را خیر. همینکه ایشان از عبارت «معمولاً کسانی که داعیه روشن فکری دارند» استفاده میکنند نشان از قابل نقد بودن این کلام دارد و پیشنهاد میکنم نقد این مطلب را که استاد بیان کرده اند و دیدگاه منتخب ایشان را نیز مطالعه نمایید.

    در پناه حق


    با سلام

    دیدگاه اعتدال از آیات و روایات استفاده می‌شود. شهید مطهری و برخی از نظریه پردازان اسلامی، طرفداران این دیدگاه هستند. بر اساس این نگرش، فعالیت و خدمات کسانی مثل مخترعان و مکتشفان کافر که با انگیزه انسان دوستی شکل می‌گیرد، پاداش داشته، با این توضیح كه اگر كافر منكر خدا و یا مشرك باشد، پاداش در دنیا داده می شود و در آخرت بهره و نصیبی ندارند مگر جهنم :«مَن كاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتهَا نُوَفّ‏ِ إِلَیهْمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ*أُولئِكَ الَّذینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فیها وَ باطِلٌ ما كانُوا یَعْمَلُونَ؛ كسانى كه زندگى دنیا و زینت آن را بخواهند، (نتیجه) اعمالشان را در همین دنیا بطور كامل به آنها مى‏ دهیم و چیزى كم و كاست از آنها نخواهد شد! (ولى) آنها در آخرت، جز آتش، (سهمى) نخواهند داشت و آنچه را در دنیا (براى غیر خدا) انجام دادند، بر باد مى ‏رود و آنچه را عمل مى ‏كردند، باطل و بى اثر مى‏ شود!»

    شهید مطهری(ره) در این باره می‏گوید: «اگر کسی در روایات دقت کند، می‏یابد که ائمه(ع) تکیه‏ شان بر این مطلب بوده که هر چه بر سر انسان می‏آید، از آن است که حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصب و عناد بورزد و یا لااقل در شرایطی باشد که می‏بایست تحقیق و جستجو کند نکند. اما افرادی که ذاتاً و به واسطه قصور فهم و یا به علل دیگر در شرایطی به سر می‏برند که مصداق منکر و یا مقصر به شمار نمی‏روند، آنان در ردیف منکران و مخالفان نیستند. ائمه اطهار بسیاری از مردم را از این طبقه می‏دانند. این گونه افراد دارای استضعاف و قصور هستند و امید عفو الهی درباره آنان می‏رود. همان طوری که ممکن است منشأ استضعاف، عدم امکان تغییر محیط باشد، ممکن است این جهت باشد که ذهن انسان متوجه حقیقت نشده باشد و به این سبب از حقیقت محروم مانده باشد

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود