جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ذکر الذین در قرآن برای مفرد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    172
    حضور
    4 روز 15 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    274

    اشاره ذکر الذین در قرآن برای مفرد




    با سلام
    در برنامه سمت خدا
    حاج آقا رفیعی در مورد امامت مطالبی می فر مودند و می فرمودند که در بسیاری شان نزول قران آماده که یکنفر میاد کاری می کنه اما قران در ذکر آن جمع می بندد ایشون چند مثال زدند.
    مثلا در آیه 55 سوره مائده که رد مورد انفاق در رکوع می باشد مفسران شیعه که معتقدند این شخصیت امام علی هست با توجه با روایاتی که رد این مورد داریم اما یکی سوالات این هست که از ذکر الذین استفاده شده که آقای رفیعی فرمودند که قران در بسیاری از شان نزول ها که فاغل یک نفر بوده از الذین استفاده کرده
    یا
    مثلا فرمودند ابوسفیان به یکی پولی می ده که بیاد در بین مسلمانان ترس و رغب بیاندازه
    که قران میفرمایید کسانی هستند که میان و می گویند و از این قبیل
    می خواستم بدونم چرا به این شکل میشه
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۹:۳۵
    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

    حمد و سپاس مخصوص خدایی که ما را جزء پیروان امام علی و امامان معصوم قرار
    داد

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 17 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام و یاد دوست







    ذکر الذین در قرآن برای مفرد








    کارشناس بحث: استاد میقات

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125





    پرسش:
    چگونه است که در قرآن، مانند آیه انفاق در حال رکوع، برای مفرد، لفظ «الذین» و جمع به کار برده می شود؟



    پاسخ:

    با سلام و درود

    این مورد (آوردن لفظ جمع برای مفرد) در ادبیات عرب و نیز در آیات قرآن، مکرر دیده می شود و شاهد مثال های متعددی دارد؛ اما ظاهرا به دنبال موارد مشابه ادبی و قرآنی که برای مفرد لفظ جمع به کار رفته است، نیستید؛ لذا به آن ها نمی پردازم، و فقط به وجه و جهت آن اشاره می کنم.

    1. در جایی که بخواهند اهمیت موقعيت آن فرد و نقش مؤثرى كه در آن كار داشته روشن شود، از تعبیر جمع استفاده می شود.

    2. به جهت تعظيم، تفخیم و بزرگداشت آن شخص است.(1)

    علامه طباطبایی(ره) به بیانی دیگر به این مطلب اشاره دارد:
    در تعبير صيغه جمع نكته ‏ای است و آن اين كه مى‏خواهد بفهماند اگر شارع انواع كرامت هاى دينى را كه يكى از آن ها ولايت است به بعضى از مؤمنين ـ حضرت على (علیه السلام) ـ ارزانى مى ‏دارد، بی اساس و بيهوده نيست، بلكه در اثر تقدم و تفوّقى است كه او در اخلاص و عمل بر ديگران دارد.(2)

    در تفسیر مجمع البیان آمده: «الَّذِينَ آمَنُوا» جمع است و بر مفرد اطلاق نمى ‏شود، زيرا اهل لغت گاهى از مفرد براى تعظيم و تفخيم به لفظ جمع تعبير مى ‏آورند، و اين در كلامشان مشهورتر از آن است كه احتياج به استدلال داشته باشد.(3)


    ___________
    1. مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏4، ص 426.
    2. طباطبایی، الميزان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏6، ص 10.
    3. طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏3، ص 326.


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۹/۲۱ در ساعت ۱۸:۴۱
    ذکر الذین در قرآن برای مفرد

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۶, ۰۴:۱۳ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود