جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند چرا شیطان را آفرید؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    خداوند چرا شیطان را آفرید؟




    خداوند چرا شیطان را آفریدتا اینهمه باعث دردسر بشود؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
    بسيارى مى پرسند: با اين كه خداوند مى دانست او سرچشمه همه وسوسه ها و گمراهى ها و فريب كارى ها مى شود و همه بدبختى هاى انسان از او خواهد بود، آن هم موجودى هوشيار، زرنگ ، كينه توز، پرفريب و مصمم . چرا او را آفريد؟ اگر خدا انسان را براى تكامل و رسيدن به سعادت ، از طريق بندگى خود آفريده ، وجود شيطان كه يك موجود ويران گر و ضد تكامل است چه دليلى مى تواند داشته باشد؟
    در پاسخ مى توان گفت : اولا، خداوند شيطان را از آغاز آفرينش انسان نيافريد، چون خلقت او از اول پاك و بى عيب بود و به همين دليل ساليان درازى در ميان صف فرشتگان مقرب خدا جاى گرفته بود. اگر چه از نظر خلقت و آفرينش جزء آنان نبود، ولى بعدا با سوء استفاده از آزادى ، بنا را بر طغيان و سركشى گذاشت و رانده درگاه خداوند و فرشتگان گرديد و لقب شيطان گرفت .
    ثانيا؛ اگر اندكى فكر كنيم خواهيم دانست كه وجود شيطان ، اين دشمن خطرناك نيز كمكى است به پيشرفت و تكامل انسان ها و براى آن كسانى كه ايمان دارند و مى خواهند راه حق را بپيمايند وجود او مضر و زيان آور نيست ، بلكه پيشرفت و تكامل آنان است .
    راه دور نرويم هميشه نيروهاى مقاوم در برابر دشمنان سرسخت ، جان مى گيرند و سير تكاملى خود را مى پيمايند، وجود يك دشمن قوى در مقابل انسان باعث پرورش و ورزيدگى او مى گردد. هم چنين هميشه در ميان تضادها بالندگى و رشد معنا پيدا مى كند، هيچ موجودى راه كمال را نمى پويد مگر اين كه در مقابل دشمن نيرومندى قرار گيرد.
    به عبارت ديگر، انسان تا در برابر دشمن نيرومند و با قدرت قرار نگيرد هرگز نيرو و نبوغ خود را بروز نمى دهد و به كار نمى اندازد، همين وجود دشمن مايه جنبش هر چه بيشتر انسان و ترقى او خواهد بود. مثلا فرماندهان و سربازان ورزيده و نيرومند، كسانى هستند كه در جنگ هاى بزرگ ، با دشمنان سخت در گير بوده اند. سياست مداران با تجربه و پر قدرت ، آنهايى هستند كه در بحران هاى سخت سياسى با دشمنان نيرومند دست و پنجه نرم كرده اند.
    قهرمانان بزرگ ، كسانى هستند كه با حريفان نام آور و سخت ، زور آزمايى كرده اند؛ بنابراين ، چه جاى تعجب كه بندگان بزرگ خدا با مبارزه مستمر و پى گير در برابر شيطان ، روز به روز قوى تر و نيرومندتر شوند. دانشمندان امروز در مورد فلسفه وجود ميكرب هاى مزاحم مى گويند: اگر آنها نبودند، سلول هاى بدن انسان در يك سستى و بى حالى فرو مى رفتند و احتمالا رشد و نمو انسان از 80 سانتى متر تجاوز نمى كرد و همگى به صورت آدم هايى كوتوله بودند و به اين ترتيب ، انسانهاى كنونى با مبارزه جسمانى با ميكرب هاى مزاحم ، نيرو و نمو بيشترى كسب كرده اند.
    هم چنين است روح انسان در مبارزه با شيطان ، گر چه او در برابر اعمال خلاف و زشت خود مسئول است ، ولى وسوسه هاى او براى بندگان خدا و آنهايى كه مى خواهند در راه حق قدم بردارند ضرر و زيانى نخواهد داشت ، بلكه به طور غير مستقيم براى آنها ثمر بخش خواهد بود

    ویرایش توسط گمنام : ۱۳۸۸/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۵:۰۳

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما فلسفۀ آفرینش شیطان و محدودۀ نفوذ و تسلط آن




    بنام خدا


    پاسخ:

    در تبیین مسألۀ فلسفۀ آفرینش شیطان و محدودۀ نفوذ و تسلط آن، توجه به نکاتی چند ضروری است:

    اوّلاً: نقش شیطان در انحراف و گمراهی انسان فقط در حد دعوت است.

    ثانیاً: تکامل، همواره در میان تضاد ها صورت می گیرد و از این جهت، خلق چنین موجودی در نظام احسن، بیهوده و بی جهت تلقی نمی شود، بلکه جلوه ای است از رحمانیت و خیریت محض الاهی.

    ثالثاً: شیطان سال ها (6 هزار سال)(1) هم نشین فرشتگان و اهل عبادت بود، ولی بعداً به خواست خود و بر اثر تکبر، راه طغیان و انحراف را در پیش گرفت و از رحمت خداوند دور شد، اما در هر صورت، آفریده خداست و در جهان هستى، نقشی دارد.

    برخی از عارفان و حکیمان، شیطان را به سگ آموزش دیده تشبیه کرده اند که بیگانگان را آزار می دهد و به خودی ها کاری ندارد. به تعبیری قلمروي شيطان " تشريع" است نه " تكوين" ، يعني قلمروي شيطان فعاليتهاي تشريعي و تكليفي بشر است. شيطان فقط در وجود بشر مي تواند. نفوذ كند نه در غير بشر. قلمروي شيطان در وجود بشر نيز محدود است به نفوذ در انديشه او نه تن و بدن او. نفوذ شيطان در انديشه بشر نيز منحصر است به حد وسوسه كردن و خيال يك امر باطلي را در نظر او جلوه دادن.

    قرآن اين معاني را با تعبيرهاي "تزيين"، "تسويل"، "وسوسه" و امثال اينها بيان مي كند، و اما اينكه چيزي را در نظام جهان بيافريند و يا اينكه تسلط تكويني بر بشر داشته باشد، يعني به شكل يك قدرت قاهره بتواند بر وجود بشر مسلط شود و بتواند او را بر كار بد اجبار و الزام نمايد، از حوزه قدرت شيطان خارج است. تسلط شيطان بر بشر محدود است به اينكه خود بشر بخواهد دست ارادت به او بدهد.(2)

    قرآن مجید نیز درباره کسانی که سزاوار وسوسه و آزارهای شیطانی اند، می گوید: «أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّیاطِینَ عَلَی الْکافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا،(3) آیا ندانستی که ما شیطان ها را بر کافران گماشته ایم؛ تا آنان را [به گناهان] تحریک کنند».

    و در آیۀ دیگری آمده است: «إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَی الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ،(4) تسلّط او فقط بر کسانی است که وی را به سرپرستی برمی گیرند و بر کسانی که آنها به او [خدا] شرک می ورزند».

    به همین جهت وقتی که در قیامت، عده ای شیطان را به دلیل این که آنها را گمراه کرد مؤاخذه می کنند، شیطان با آنها محاجه می کند و می گوید: «... و ما کان لی علیکم من سلطان الاّ ان دعوتکم...(5) و مرا بر شما سلطه ای نبود جز این که شما را خوانده ام...».

    از این آیات به خوبی آشکار می شود که کسانی که با اختیار خود، از ولایت الهی روی گردان شده اند، سزاوار اسارت شیطانی اند؛ اما قرآن درباره پاکان و انسان هایی که بهره مند از الهامات رحمانی اند، خطاب به شیطان می فرماید: «إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوِینَ،(4) در حقیقت، تو را بر بندگان من تسلّطی نیست؛ مگر کسانی از گمراهان که تو را پیروی کنند».

    براي مطالعۀ بیشتر در بارۀ شيطان، رجوع شود به:

    1. تفسير " الميزان " جلد 8 صفحات 34- 58 ذيل آيات اول سوره اعراف.

    2. كتاب "خدمات متقابل اسلام و ايران" تأليف استاد شهید مرتضی مطهری.

    موفق باشید ...

    پاورقی_________________
    1. نهج البلاغه، خطبه ی قاصعه، ش 234.
    2. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، ج 1.
    3. مریم، آیه 83.
    4. نحل، آیه 100.
    5. ابراهیم، 22.
    6. حجر، آیه 42.


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۰۸/۱۵ در ساعت ۱۵:۵۳ دلیل: اصلاح پاورقی و فونت
    خداوند چرا شیطان را آفرید؟

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    188



    آقا صديق اولأ بنده در جواب باسخى كه به بنده در دليل عدم ذكر اسم امامان در قرآن داديد جندبار مطلبى نوشتم اما در سايت قرار نكرفته است نميدانم مشكل سايت است يا نه و جرا فقط در آن يك مطلب مشكل دارد

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    علاقه
    معارف قرآن
    نوشته
    1,420
    حضور
    130 روز 16 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    23607



    نقل قول نوشته اصلی توسط Namosalman نمایش پست ها
    آقا صديق اولأ بنده در جواب باسخى كه به بنده در دليل عدم ذكر اسم امامان در قرآن داديد جندبار مطلبى نوشتم اما در سايت قرار نكرفته است نميدانم مشكل سايت است يا نه و جرا فقط در آن يك مطلب مشكل دارد
    دوست عزيز با سلام
    1. مطلب شما شايد منتقل به تاپيك ديگري شده باشد ، ولي تا مادامي كه خلاف مقررات سايت نباشد حذف نمي شود .حتي اگر حذف شود آثار و علت حذف آن باقي ميماند .
    2. مطالب خود را در موضوعات و تاپيك هاي مربوطه بنويسيد .مثلا مطالبي كه اكنون شما در اين تاپيك آورده ايد با موضوع اصلي متفاوت است .
    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۸/۰۸/۱۶ در ساعت ۰۸:۳۳

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    باسمه تعالی
    جواب سوال شما تحت موضوع «خدای سبحان چرا شیطان را آفرید؟» آمده

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890

    پاسخ




    بسمه تعالی
    ذات خداوند فیاض علی الاطلاق است چون کمال مطلق است وهر صفت کمالی را که قابل تصور باشد ،داراست.افرینش آنچه که محال نباشد نیزکمال محسوب می شود پس خداوند می آفریند .از آن جمله خلقت جن وانس است که فلسفه آفرینش آنهارا در کتابش عبودیت معرفی نموده است؛ذاریات ،56؛
    شیطان نیز مخلوق خداوند است که از نوع جنیان است ،کهف ،50؛پس منظور خداوند از خلقت شیطان عبودیت الهی بوده است ونه چیز دیگر .
    شیطان طبق روایات 6000سالعبادت داشته است که علی (ع) در بارهاش میگوید ؛ام من سنة الدنیا ام من سنة الاخره ؛این 6000سال یا طبق سالهای دنیوی بوده یا سالهای آخرت ،فی یوم کان مقداره خمسین الف سنة؛معارج ،4؛در هر حال به دلیل عبادات فراوان خداوند ائ را در صف ملائک جای داد.
    داستان گناه شیطان که در آیات فراوانی مطرح شده است ورانده شدنش از درگاه الهی و قسم خوردنش در اغواءو فریب بنی آدم کاملا چیزی جدای از فلسفه خلقت اوست .1
    نکته مهم این است که شیطان انسان را مجبور به انجام گناه نمی کند ولی کار هایی را دررابطه با انسان انجام می دهدمانند :وسوسه،تزیین عمل ،ترس از فقر ،نا امیدی از رحمت الهی و...2
    شیطان اگر هم نمیبود انسان هواهای نفسانی اش او را به کار های نا صواب وا می داشت
    1-.ص،74-83.
    2-اعراف،20وال عمران ،175و...

    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۸/۰۸/۲۵ در ساعت ۲۰:۴۳
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    راهنما




    قل رب اعوذ بک من همزات الشیاطین

    شیطان کیست ؟
    در اصطلاح به هر موجود متمرد – اختلاف افکن – موذی – مفسد و منحرف کننده – مضر – زن بی تقوا – منافق – دروغگو - گناهکار – حیله گر اعم از انسان و جن و جنبندگان شیطان گفته میشود .

    حضرت امیر المؤمنین علی بن ابیطالب سلام الله علیه می فرماید :
    المکور شیطان فی صورة انسان یعنی کسی که حیله و مکر می کند شیطانیست در صورت و شکل انسان .

    شیطان یک اسم عامی است که مصادیق زیادی دارد ولی ابلیس اسم خاص موجودی است که در برابر حضرت آدم سجده نکرد و از دستورات خدای بزرگ سرپیچی نمود .
    در حقیقت شیطان ابلیس سردسته و فرمانده کل شیاطین است .

    حکمت وجود شیطان :
    قرار دادن دشمن از جانب حق تعالی برای انسان از کمالات نظام تکوین و تشریع است .
    وجود دشمن شاید بد نباشد ، آنچه بد است دشمنی اوست ، که انسان می بایست از آن بر حذر باشد .
    در نظام تکوین و طبیعت اگر همه چیز برای انسان در طبیعت گوارا و مطابق میل او باشد دیگر به دنبال مجهولات نمی رود ، استعداد او شکوفا نخواهد شد و در علوم مختلف پیشرفتی نخواهد داشت .
    اما در نظام تشریع و دین ، اگر انسان دشمنی به نام شیطان و نفس اماره نداشت ، در راه تکامل معنوی و کمالات انسانی رشد نمی کرد .
    در مبارزه با شیطان است که انسان به خدا نزدیک می شود و منزلت و ارزش پیدا می کند .
    پس آن چه که سبب میشود که انسان مثل حیوان زندگی نکند و مثل حیوانات نمیرد و عالمانه و انسانی حیات و ممات داشته باشد و به مقام خلیفة اللهی نائل گردد، مبارزه او با دشمنی به نام شیطان است .
    اگر انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام به آن درجات بلند معنوی رسیدند که ما از درکش عاجزیم برای آن است که بر دشمنی همچون شیطان پیروز گشتند .
    و اگر اولیاء و صلحاء و شهداء به این مقامات رسیدند به خاطر مبارزه با این دشمن بوده است .

    راه های ورود شیطان :

    قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ گفت: پس بدان سبب كه مرا به بيراهه افكندى حتما در كمين آنها بر سر راه مستقيم تو خواهم نشست .
    الاعراف آیه : 16

    ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِين آن‏گاه از پيش روى و پشت سرشان و از طرف راست و چپشان به سراغ آنها مى‏آيم، و اكثرشان را سپاسگزار نخواهى يافت .
    الاعراف آیه : 17

    امام باقر عليه السلام فرمود: ورود ابليس بر انسان از پيشِ رو بدين شكل است كه امر آخرت را براى انسان ساده و سبك جلوه مى‏دهد، و از پشت سر به اين است كه ثروت‏اندوزى و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقين مى‏كند و از طرف راست با ايجاد شبهه، دين را متزلزل و تباه مى‏سازد و از طرف چپ، لذّات و شهوات و منكرات را غالب مى‏كند .

    یادداشتهای متفرقه تبلیغی از منبع فراموش شده

    ومن الله التوفیق

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۰۸/۲۶ در ساعت ۱۵:۳۴

  17. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود