صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا وجوب الهی روزه بر اقوام قبل مسلمین صحیح است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    22
    حضور
    3 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26

    اشاره آیا وجوب الهی روزه بر اقوام قبل مسلمین صحیح است؟




    سوره ۲: البقرة - جزء ۲
    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَاى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید(۱۸۳)

    با سلام و احترام
    سوال این است که این اقوامی که در اینجا نام برده شده کدام اقوامند؟

    در بررسیهایی که انجام دادم در مورد اقوام یهود و مسیحی نمی توان روزه ای یافت که به امر خدا بر آنها واجب شده باشد. مهمترین روزه یهود روزه روز کیپور است که نمی توان گفت این روزه هم به امر خدا واجب شده است. با این اطلاعات باید دید این آیه به چه قومی اشاره دارد.
    جواب من به این سوال : اگر فرض کنیم قران کلام پیامبره این اشکال رفع می شود. فرض کنیم پیامبر در این خصوص در برداشت لزوم روزه های این اقوام اشتباه کرده است.
    ایا جواب دیگری هست؟
    اگر هست این اقوام منظور این ایه چه کسانی هستند؟


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام و یاد دوست







    آیا وجوب الهی  روزه بر اقوام قبل مسلمین صحیح است؟








    کارشناس بحث: استاد محسن

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهران ايراني نمایش پست ها
    سوره ۲: البقرة - جزء ۲
    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَاى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید(۱۸۳)

    با سلام و احترام
    سوال این است که این اقوامی که در اینجا نام برده شده کدام اقوامند؟

    در بررسیهایی که انجام دادم در مورد اقوام یهود و مسیحی نمی توان روزه ای یافت که به امر خدا بر آنها واجب شده باشد. مهمترین روزه یهود روزه روز کیپور است که نمی توان گفت این روزه هم به امر خدا واجب شده است. با این اطلاعات باید دید این آیه به چه قومی اشاره دارد.
    جواب من به این سوال : اگر فرض کنیم قران کلام پیامبره این اشکال رفع می شود. فرض کنیم پیامبر در این خصوص در برداشت لزوم روزه های این اقوام اشتباه کرده است.
    ایا جواب دیگری هست؟
    اگر هست این اقوام منظور این ایه چه کسانی هستند؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و طلب توفیق الهی برای شما
    در پاسخ باید گفت:
    قرآن کلام خدا است و از مسیر وحی بر قلب پیامبر نازل شده است.هر آن چه در کتاب خدا بیان شده است، هیچ تردیدی در آن راه ندارد زیرا کلام خدا بالاترین و محکم ترین استناد است.
    علاوه، این موضوع- که قرآن کلام خدا است- در بررسی ها و مباحثات علمی اثبات شده و علاقه مندان می توانند مراجعه کنند.
    وجوب روزه بر امت اسلام و همه امت ها
    قرآن علاوه بر این که بر مسلمانان تکالیفی وضع کرده است، به مناسبت های مختلف اشاره هایی به اقوام گذشته و تکالیف آن ها نیز دارد که گاهی در اصل تکلیف مشابهت های فراوانی دیده می شود اگر چه در نحوه آن چنین نباشد.
    روزه نیز همان طور که یکی از مهم ترین تکالیف الهی برای مسلمانان است، مطابق با صریح آیه شریفه مورد بحث، بر دیگر اقوام گذشته خصوصا یهود و نصاری نیز واجب بوده در نتیجه این موضوع به مسلمانان اختصاص ندارد.اما نحوه و کیفیت آن شاید به مثل آن چه مسلمانان انجام می دهند،نبوده است.
    پس با نگاه ظاهری نمی توان به برخی از مطالب منتشر شده در باره عدم وجوب روزه از مجرای تکلیف الهی بر دیگر اقوام اعتماد کرد.زیرا تا منبع مورد اعتمادی چون قرآن وجود دارد، به هیچ نوشته دیگری نمی توان استناد کرد.
    اشاره به برخی از تفاسیر
    در ادامه به مطالبی که در برخی از تفاسیر بیان شده است،توجه کنیم.
    1.چنان كه از آيه بر می آيد روزه دارى در بين يهود و نصارى نيز مرسوم بوده و آن را از جمله وظائف دينى مي دانستند. البته روزه دارى آن ها طبق احكام آسمانى چگونه بوده و اين اختصاص به پيامبران داشته يا وظيفه عمومى بوده چندان روشن نيست، چنان كه از پيروان دين انجيل چند قسم روزه نقل شده از جمله صوم عذراء است. اما به یقین مرتبه كامله از روزه ‏دارى در دين اسلام مقرر شده است و اختصاص به ماه رمضان دارد و اگر چنين مفهومى در ساير اديان نيز بوده فقط در معناى لغوى اشتراك دارند زيرا كه دستور روزه و زمان آن كاملا با يك ديگر تفاوت دارد.(1)
    2."يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ" كما كتب، بيان مشابهت در اصل روزه است، نه چگونگى و مقدار آن. "من قبلكم" ظهور در پيروان اديان الهى "يهوديت و مسيحيت" دارد. در تورات به وجوب روزه و حدود آن تصريحى نشده، ولى روزه‏ داران را ستوده است.موسى پيش از دريافت وحى چهل روز روزه گرفت. يهود به ياد خرابى اورشليم و يك روز از ماه آب روزه مي گيرند. روزه ديگر هم دارند. در اناجيل نيز به وجوب روزه تصريح نشده و روزه ‏دار را ستوده و از ريا برحذرش داشته. روزه مشهور مسيحيان پيش از عيد فصح است. روزه ديگری هم دارند كه حيوانى نمی خورند. از اين گونه روزه‏ هاى پراكنده كه در ميان يهوديان و مسيحيان معمول بوده، معلوم می شود كه اصل روزه از اركان عبادات آن ها شمرده می شده.
    نوشته اند:
    در مذاهب قديم مصر و روم و يونان و هند نيز انواع روزه معمول بوده. گويا روزه، پيش از وجوب در اديان الهى، انگيزه فطرى داشته است. زيرا بشر تعالى طلب كه نمی خواسته در سطح حيوانات پایين آيد تا محكوم تمايلات و شهوات حيوانى گردد، روزه را وسيله و سپرى براى مقاومت در برابر اين گونه تمايلات دانسته است. همين حكمت اصلى روزه است: "لعلكم تتقون" چون ناشى از مبدء ايمان و امر خدا است و موجب افزایش نیروی مقاومت می شود.(2)
    3. جمله" كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ" در مقام اطلاق از حيث اشخاص است و مى‏خواهد بفرمايد: تمامى تك تك امت ها روزه داشته ‏اند و نيز به آن معنا نيست كه بفهماند روزه اسلام شبيه روزه امت هاى پيشين است، پس آيه شريفه نه دلالت بر اين دارد كه تمامى امت ها بدون استثناء روزه داشته ‏اند، و نه دلالت دارد بر اينكه روزه همه امتها مانند روزه ما مسلمانان در خصوص رمضان و از ساعت فلان تا ساعت فلان و داراى همه خصوصيات روزه ما بوده، بلكه تنها در اين مقام است كه اصل روزه و خوددارى را در امتهاى پيشين اثبات كند، و بگوید: امت هاى پيشين هم روزه داشته‏ اند.
    روزه در اديان و اقوام ديگر، و بيان فلسفه و حكمت عمده روزه در اسلام‏
    و مراد از جمله: "الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ" امت هاى گذشته داراى ملت و دين است البتههمان طور كه گفتيم نه همه آن ها، و قرآن كريم معين نكرده كه اين امت ها كدام اند، چيزى كه هست از ظاهر جمله: (كَما كُتِبَ) بر مى ‏آيد كه امت هاى نامبرده اهل ملت و دين بوده‏ اند كه روزه داشته‏ اند، و از تورات و انجيل موجود در دست يهود و نصارا هيچ دليلى كه دلالت كند بر وجوب روزه بر اين دو ملت ديده نمى‏شود، تنها در اين دو كتاب فرازهايى است كه روزه را مدح مى‏كند، و آن را عظيم مى ‏شمارد. و اما خود يهود و نصارا را مى‏بينيم كه تا عصر حاضر در سال چند روز به اشكالى مختلف روزه مى ‏گيرند، يا از خوردن گوشت و يا از شير و يا از مطلق خوردن و نوشيدن خود دارى مى ‏كنند.و نيز در قرآن كريم داستان روزه زكريا و قصه روزه مريم از سخن گفتن آمده است.
    و در غير قرآن مساله روزه از اقوام بى دين نيز نقل شده، هم چنان كه از مصريان قديم و يونانيان و روميان قديم و حتى وثنى‏هاى هندى تا به امروز نقل شده، كه هر يك براى خود روزه‏اى داشته و دارند، بلكه مى‏توان گفت عبادت و وسيله تقرب بودن روزه از امورى است كه فطرت آدمى به آن حكم مى‏كند.(3)
    4.روزه در امت هاى پيشين
    از تورات و انجيل فعلى نيز بر مى‏آيد كه روزه در ميان يهود و نصارى بوده و اقوام و ملل ديگر هنگام مواجه شدن با غم و اندوه روزه مى ‏گرفته‏ اند، چنان كه در" قاموس كتاب مقدس" آمده است:" روزه كليه در تمام اوقات، در ميان هر طائفه و هر ملت و مذهب، در موقع ورود اندوه و زحمت غير مترقبه، معمول بوده است.
    و نيز از تورات بر مى‏آيد كه موسى علیه السلام چهل روز روزه داشته است چنان كه مى ‏خوانيم:" هنگام بر آمدنم به كوه كه لوح هاى سنگى يعنى لوح هاى عهدى كه خداوند با شما بست بگيرم آن گاه در كوه چهل روز و چهل شب ماندم نه نان خوردم و نه آب نوشيدم.
    و هم چنين به هنگام توبه و طلب خشنودى خداوند، يهود روزه مى‏گرفتند:
    قوم يهود غالبا در موقعى كه فرصت يافته مى‏خواستند اظهار عجز و تواضع در حضور خدا کنند روزه مى ‏گرفتند تا به گناهان خود اعتراف کرده به واسطه روزه و توبه، رضاى حضرت اقدس الهى را تحصيل کنند.
    روزه اعظم با كفاره، محتمل است كه فقط روزه يك روز ساليانه مخصوص بود كه در ميان طائفه يهود مرسوم بود. البته روزه‏هاى موقتى ديگر نيز از براى يادگارى خرابى اورشليم و غيره مى‏داشتند.
    حضرت مسيح نيز چنان كه از" انجيل" استفاده مى‏شود، چهل روز روزه گرفتند: آن گاه عيسى از قوت روح به بيابان برده شد تا ابليس او را امتحان کند ...پس چهل شبانه روز روزه داشته عاقبة الامر گرسنه شد.
    و نيز از انجيل" لوقا" بر مى‏آيد كه حواريون مسيح نيز روزه مى‏گرفتند.
    باز در قاموس كتاب مقدس آمده است: بنا بر اين حيات حواريون و مؤمنين ايام گذشته عمرى مملو از انكار لذات و زحمات بى‏ شمار و روزه دارى بود.
    به اين ترتيب اگر قرآن مى‏گويد" كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ" (همان گونه كه بر پيشينيان نوشته شد) شواهد تاريخى فراوانى دارد كه در منابع مذاهب ديگر- حتى بعد از تحريف- به چشم مى ‏خورد.(4)
    پی نوشت ها:
    1.حسینی همدانی سید محمد حسین،تهران،انتشارات لطفی،سال 1404 قمری،چاپ اول،انوار درخشان، ج‏2، ص 111 با ویرایش

    2.آیت الله طالقانی سید محمود،پرتوى از قرآن،تهران،انتشارات سهامی انتشار،سال 1362 خورشیدی،چاپ چهارم، ج‏2، ص 61 با ویرایش
    3.علامه طباطبایی سید محمد حسین، تفسیر الميزان،ترجمه موسوی همدانی سید محمد باقر،قم،انتشارات اسلامی،سال 1374 خورشیدی،چاپ پنجم، ج ‏2، ص 7 با ویرایش
    4.آیت الله مکارم شیرازی ناصر، تفسير نمونه،تهران،انتشارات اسلامیه،سال 1374 خورشیدی،چاپ اول،ج‏1، ص 634 با ویرایش

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۴/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۶:۰۰
    آیا وجوب الهی  روزه بر اقوام قبل مسلمین صحیح است؟

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    22
    حضور
    3 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26




    با سلام مجدد
    1. بنده چند تاپیک در این خصوص را مطالعه نمودم ولی به این نتیجه ای که شما در خصوص اثبات علمی کلام خدا بودن قران ذکر فرمودید نرسیدم.
    2. فرمودید با نگاه ظاهری نمی توان بر عدم وجوب روزه دلالت کرد. این دلیل در حالت برعکس یا نقض جمله شما نیز صادق است. یعنی با نگاه ساده نمی توان بر وجوب روزه بر اقوام گذشته دلالت کرد.
    3. در بند 1 بخش اشاره به برخی تفاسیر اورده اید که "چنانچه از متن ایه بر می اید" در اینجا سوال بنده اتفاقا اشکال در متن ایه است. یعنی متن آیه نمی تواند مدرک این بحث ما باشد و.
    4. روزه مسیحیان و یهودیان ، لااقل انچه که الان بین انها رواج دارد همگی بعد از زمان پیامبرشان مرسوم شده است.
    5. فرمودید موسی 40 روز پیش از دریافت وحی روزه گرفت ، در این خصوص بدیهی است پیش از دریافت وحی بوده یعنی اینکه امر مستقیم خدا نبوده، چون هنوز وحی که نازل نشده بود.
    6. اینکه در تورات یا انجیل روزه ستوده شده جواب سوال این تاپیک نمی تواند باشد
    7. بحث ما روزه در ادیان الهی قبل از اسلام و به امر خدا می باشد لذا من از جواب دادن به بقیه مطلب شما پرهیز می کنم.
    با تشکر




  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3698



    با سلام

    امروزه چند نوع تعنیت دربین یهودیان رواج دارد. آنچه که در تورا آمده و آنچه که روزه‌هایی هستند که پس از ویرانی معبد بیت‌المقدس از طرف انبیا و علمای بنی‌اسرائیل به نشانه سوگواری برای این جامعه مقرر شدند.

    مهمترین روزه نزد یهودیان، روزه یوم کیپور است که بنابر اعتقاد یهود٬ با هدف بخشش گناهان انجام می‌شود و تنها روزه‌ای است که دستور مستقیم خداوند در تورات است. یهودیان جهان در طول این شبانه‌روز٬ ازغروب تا غروب، روزهٔ بیست‌وپنج ساعته گرفته و از انجام هر کاری دست کشیده و تمام وقت در کنیساها، به عبادت می‌پردازند.
    گدلیا سوم ماه تیشری
    دهم ماه طبت
    هفدهم ماه تموز
    نهم ماه آو که تیشا بآو نام دارد و روزی است که معبد اورشلیم دو بار و در سالهای ۵۸۶ پیش از میلاد و ۷۰ میلادی، تخریب شد، به روزه‌داری می‌پردازند. این روز «شوم‌ترین روز تاریخ یهود» شناخته می‌شود.
    روزه استر (به منظور طلب حاجت و استجابت دعا صورت می‌گیرد)
    هر چند که روزه در یهود (تعنیت) معنای تحت‌اللفظی «رنج دادن جان» را داراست، اما هدف اصلی آن همانگونه که ذکر شد، یادآوری موضوع‌های معین در شرایط ویژة روزه است. لذا آمادگی جسمانی برای روزه بسیار با اهمیت شمرده شده است. به خصوص دربارهٔ روزه بزرگ یوم کیپور، در احکام دینی، صرف خوراک مفصل قبل از شروع این روزه، بسیار باارزش و مستوجب ثواب مضاعف شمرده شده است، زیرا فرد را برای اجرای یک فرمان الهی آماده می‌سازد. درباره روزه‌هایی که جنبه توبه دارند، تنها مختص روابط انسان و خداوند است و چنانچه انسانی، نسبت به همنوعان خود گناهکار باشد، تا زمان رفع کدورت و احقاق حقوق آنها، روزه و توبه او به درگاه خداوند بی‌اثر خواهد بود

    با تشکر

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    22
    حضور
    3 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26



    [quote=yalda solimani;757587]مهمترین روزه نزد یهودیان، روزه یوم کیپور است که بنابر اعتقاد یهود٬ با هدف بخشش گناهان انجام می‌شود و تنها روزه‌ای است که دستور مستقیم خداوند در تورات است.[/quotئ دهe]
    با سلام و تشکر از توجه تان
    اینکه این روز با هدف بخشش گناهان بوده یا شکر بخشش اختلاف نظر شاید باشد البته بنده در بیشتر جاها عکس مطلب شما را دیدم. یعنی با هدف شکر گذاری از بخشش این روزه گرفته می شود. البته در این هم ایراداتی هست.
    به عنوان نشان اختلاف مجبورم به آیه ای از قران اشاره نمایم. در آیه 26 سوره ما آمده سال که تا چهل بنی اسرائیل به خاطر گناه خود در صحرا سرگردان بودند و اجازه ورود به اورشلیم را نداشتند.
    در منابع یهود این مدت چهل روز بیان شده است.
    از طرفی یهود معتقد است با پایین آمدن موسی از کوه گناهان آنها نیز بخشیده شده بود.
    لذا اگر در اینجا منبع تورات را مرجع قرار دهیم می بینیم که با متن آیه قران تناقض دارد. یعنی در این حالت فرض در قران اشتباهی رخ داده است. و این همان هدف بررسی این تاپیک است که محقق شده است.
    ولی در فرض دوم اگر ایه 26 مائده ملاک باشد باید گفت که گفته تورات غلط است در این صورت ادعای اینکه روزه روز کیپور به امر خدا می باشد را نمی توان با این منبع اثبات کرد.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    22
    حضور
    3 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    امروزه چند نوع تعنیت دربین یهودیان رواج دارد. آنچه که در تورا آمده و آنچه که روزه‌هایی هستند که پس از ویرانی معبد بیت‌المقدس از طرف انبیا و علمای بنی‌اسرائیل به نشانه سوگواری برای این جامعه مقرر شدند.
    با سلام مجدد
    اصلا سندی در دست نیت که این روزه ها به امر خدا باشد. روزه هایی سوگواری و شادمانی هستند و به امر خدا نبودن آنها معقول تر به نظر می رسد.

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    22
    حضور
    3 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    و در غير قرآن مساله روزه از اقوام بى دين نيز نقل شده، هم چنان كه از مصريان قديم و يونانيان و روميان قديم و حتى وثنى‏هاى هندى تا به امروز نقل شده، كه هر يك براى خود روزه‏اى داشته و دارند، بلكه مى‏توان گفت عبادت و وسيله تقرب بودن روزه از امورى است كه فطرت آدمى به آن حكم مى‏كند.(3)
    با سلام
    اتفاقا این که روزه در بین اقوامی همچون مصر قدیم و برخی هندی ها رواج دارد و امری فطری است، نشانگر اینه که روزه گرفتن می توانئد در نتیجه تعقل یا برخی مکاشفات خود انسان منتج شده باشد یعنی برخی انسانهای وارسته خود به این نتیجه رسیده اند که روزه گرفتن به تکامل آنها کمک می کند و نه اینکه از سوی خدا باشد.

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    خدایا شکرت انقدر ازاد منو خلق کردی که حتی راجب خودت هم نظر میدم!
    نوشته
    443
    حضور
    30 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1190



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهران ايراني نمایش پست ها
    با سلام
    اتفاقا این که روزه در بین اقوامی همچون مصر قدیم و برخی هندی ها رواج دارد و امری فطری است، نشانگر اینه که روزه گرفتن می توانئد در نتیجه تعقل یا برخی مکاشفات خود انسان منتج شده باشد یعنی برخی انسانهای وارسته خود به این نتیجه رسیده اند که روزه گرفتن به تکامل آنها کمک می کند و نه اینکه از سوی خدا باشد.

    سلام


    خدا غیر اینو میگه؟

    خدا هم قران فرستاد که بگه بابا شما چرا افتادید دنبال لهو و لعب. یه کم عقل بکار بگیرید. ملت هم عقل بکار نمیگیرن. پس 124000 پیامبر و 14 امام اومدن تا بگن خب حالا که خودتون به درجات بالای عقلی نمیرسید کسی بیاد بهتون بگه

    مثلا همین مثال شما چند صد سال طول کشید تا بفهمن روزه خوبه؟

    دنیا چند هزار سال باید عمر کنه ادمها نابود شن تا به حرف خدا که هزاران سال پیش یاد داده برسن؟



    * دیده بر رهت دارم در دل شب تارم ---- در غم تو بیمارم تا دوباره برگردی *

    انسانیت به چیست؟ یکی از نشانهای انسانیت کمک مالی به دیگران است.
    موسسه خیریه همت. پرداخت با تلفن همراه : #5588*720*
    سایت موسسه : http://www.hemmat110.com/
    موسسه خیریه محک ( کودکان سرطانی)
    سایت موسسه : http://mahak-charity.org/main/

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    22
    حضور
    3 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26



    نقل قول نوشته اصلی توسط روح سبز نمایش پست ها



    سلام


    خدا غیر اینو میگه؟

    خدا هم قران فرستاد که بگه بابا شما چرا افتادید دنبال لهو و لعب. یه کم عقل بکار بگیرید. ملت هم عقل بکار نمیگیرن. پس 124000 پیامبر و 14 امام اومدن تا بگن خب حالا که خودتون به درجات بالای عقلی نمیرسید کسی بیاد بهتون بگه

    مثلا همین مثال شما چند صد سال طول کشید تا بفهمن روزه خوبه؟

    دنیا چند هزار سال باید عمر کنه ادمها نابود شن تا به حرف خدا که هزاران سال پیش یاد داده برسن؟
    سلام
    يعني منظورتون اينه برخي افراد قبل از اينکه پيامبر اسلام بيان کنه روزه را بر اساس درک خودشان مفيد مي دونستند؟
    اولين پيامبري که روزه را به امر خدا بر قوم خود ابلاغ کرد کي بود؟

  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۱۰:۳۷ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود