صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مژده به زوّار اربعین ... ( اگر زیارتتان عارفا بحقه باشد ...)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 3 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6739

    مژده به زوّار اربعین ... ( اگر زیارتتان عارفا بحقه باشد ...)




    بسم الله الرحمن الرحیم


    سلام علیکم

    خدمت برادران و خواهران بزرگوار اسک دین عرض ادب و احترام دارم، با توجّه به اینکه اربعین حسینی نزدیک است بالطبع خیل عظیمی از مردم راهی کربلا خواهند شد تا عهد و پیمانی دوباره با حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام داشته باشند ... چه بهتر که این زیارت توأم با شناخت و معرفت باشد تا از عنایات خاصّه ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) بی نصیب نشویم ...

    در روایات زیادی از معصومان (علیهم السلام) آمده است که:

    «مَن زَار الحُسَین علیه السلام عارفَا بحَقِّه، غَفَرَ الله لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبّه وَ مَا تَأَخَّر» [1] هر کس امام حسین علیه السلام را با شناخت حقّ او زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد.

    با مطالعه این روایت شریف پرسشی به ذهن انسان می رسد و آن اینکه:
    «مغرفت ما تقدّم و ما تأخّر» چیست؟ مغفرت ما تقدّم به قرینه روایات [2] بخشیده شدن گناهان گذشته فرد می‌باشد اما مغفرت و بخشیدن گناهان آینده به چه معنی است آیا مغفرت به معنی مغفرت از گناه است؟

    پاسخی که حقیر برای این پرسش از منابع اخذ کردم این است:
    به قرینه آیات قرآن کریم که به مغفرت در بهشت اشاره فرموده اند [3] منظور از مغرفت «ماتأخّر» در این روایت شریف، مغفرتِ از گناه نیست زیرا گناهکار را در بهشت جایی نیست تا مغفرت، شامل حال او گردد.
    بنابراین باید مغفرت در این آیات شریفه، معنای دیگری داشته باشد. ممکن است مراد، همان برداشته شدن حجاب های میان بنده و خداوند است که در این عالم و عالم آخرت، مانع از مشاهده جمال و جلال حقّ سبحانه بوده است.

    به این ترتیب:
    هر کس سید‌الشهدا علیه السلام را با شناخت مقام و منزلت ایشان (عارفا بحقّه) زیارت کند خداوند، نه تنها مغفرت خود را شامل حال گناهان گذشته‌ی آن زائر می‌کند و آثار آن ها را بر می‌دارد؛ بلکه مغفرتی را که در بهشت به بندگانش عطا می‌نماید، در این عالم به زائر آن حضرت عنایت می‌فرماید و در نتیجه، حجاب های میان او و پروردگار برداشته می‌شود و به قرب و وصل خدای سبحان نائل می‌گردد و حضرت حق را با دیده‌ی دل، مشاهده می‌کند.

    شاهد بر این معنی روایات زیادی است که از معصومین علیهم‌السلام رسیده است که برای نمونه به یکی روایت بسنده می‌شود:

    از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود:
    «انَّ اللهَ تَبَارک وَ تعالی یَتَجَلّی لِزُوّار الحُسَین عَلیه السَّلام قَبلَ اَهلِ العَرَفات و...» خداوند تبارک و تعالی برای زائران مزار امام حسین علیه السلام پیش از اهل عرفات تجلّی می‌نماید . [4]

    برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک: «فروغ شهادت آیت الله سعادت پرور»

    اگر بردران و خواهران اسک دینی پاسخ بهتری دارند تقاضا می‌کنم پاسخ را ارائه فرمایند ان شاء الله بهره‌مند خواهم شد.


    پی‌نوشت:

    [1]. کامل الزیارات، ص138،باب54
    [2]. «انَّّ الرَجُلَ لَیَخرُجُ الی قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام فَلَهُ اِذا خَرَجَ من اهلِهِ بِاوَّلِ خُطوَه مَغفِرَهُ ذُنُوبِه ...» هنگامی که شخص از بین خانواده اش، به سوی مزار امام حسین علیه السلام خارج شد، در برابر اولین قدم آمرزش گناهانش می باشد ...
    [3]. «اُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَريمٌ» (انفال/4) اینانند مؤمنان راستین که در حدّ ایمانشان درجاتى نزد پروردگارشان دارند و براى آنان آمرزش و رزقى نیکوست که در بهشت نصیبشان خواهد شد.
    [4]. کامل الزیارات،ص 170،باب 70 روایت4




    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۲:۴۱
    مژده به زوّار اربعین ... ( اگر زیارتتان عارفا بحقه باشد ...)
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  2. صلوات ها 17


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم


    سلام علیکم

    خدمت برادران و خواهران بزرگوار اسک دین عرض ادب و احترام دارم، با توجّه به اینکه اربعین حسینی نزدیک است بالطبع خیل عظیمی از مردم راهی کربلا خواهند شد تا عهد و پیمانی دوباره با حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام داشته باشند ... چه بهتر که این زیارت توأم با شناخت و معرفت باشد تا از عنایات خاصّه ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) بی نصیب نشویم ...

    در روایات زیادی از معصومان (علیهم السلام) آمده است که:

    «مَن زَار الحُسَین علیه السلام عارفَا بحَقِّه، غَفَرَ الله لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبّه وَ مَا تَأَخَّر» [1] هر کس امام حسین علیه السلام را با شناخت حقّ او زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد.

    با مطالعه این روایت شریف پرسشی به ذهن انسان می رسد و آن اینکه:
    «مغرفت ما تقدّم و ما تأخّر» چیست؟ مغفرت ما تقدّم به قرینه روایات [2] بخشیده شدن گناهان گذشته فرد می‌باشد اما مغفرت و بخشیدن گناهان آینده به چه معنی است آیا مغفرت به معنی مغفرت از گناه است؟

    پاسخی که حقیر برای این پرسش از منابع اخذ کردم این است:
    به قرینه آیات قرآن کریم که به مغفرت در بهشت اشاره فرموده اند [3] منظور از مغرفت «ماتأخّر» در این روایت شریف، مغفرتِ از گناه نیست زیرا گناهکار را در بهشت جایی نیست تا مغفرت، شامل حال او گردد.
    بنابراین باید مغفرت در این آیات شریفه، معنای دیگری داشته باشد. ممکن است مراد، همان برداشته شدن حجاب های میان بنده و خداوند است که در این عالم و عالم آخرت، مانع از مشاهده جمال و کمال حقّ سبحانه بوده است.

    به این ترتیب:
    هر کس سید‌الشهدا علیه السلام را با شناخت مقام و منزلت ایشان (عارفا بحقّه) زیارت کند خداوند، نه تنها مغفرت خود را شامل حال گناهان گذشته‌ی آن زائر می‌کند و آثار آن ها را بر می‌دارد؛ بلکه مغفرتی را که در بهشت به بندگانش عطا می‌نماید، در این عالم به زائر آن حضرت عنایت می‌فرماید و در نتیجه، حجاب های میان او و پروردگار برداشته می‌شود و به قرب و وصل خدای سبحان نائل می‌گردد و حضرت حق را با دیده‌ی دل، مشاهده می‌کند.

    شاهد بر این معنی روایات زیادی است که از معصومین علیهم‌السلام رسیده است که برای نمونه به یکی روایت بسنده می‌شود:

    از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود:
    «انَّ اللهَ تَبَارک وَ تعالی یَتَجَلّی لِزُوّار الحُسَین عَلیه السَّلام قَبلَ اَهلِ العَرَفات و...» خداوند تبارک و تعالی برای زائران مزار امام حسین علیه السلام پیش از اهل عرفات تجلّی می‌نماید . [4]

    برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک: «فروغ شهادت آیت الله سعادت پرور»

    اگر بردران و خواهران اسک دینی پاسخ بهتری دارند تقاضا می‌کنم پاسخ را ارائه فرمایند ان شاء الله بهره‌مند خواهم شد.


    پی‌نوشت:

    [1]. کامل الزیارات، ص138،باب54
    [2]. «انَّّ الرَجُلَ لَیَخرُجُ الی قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام فَلَهُ اِذا خَرَجَ من اهلِهِ بِاوَّلِ خُطوَه مَغفِرَهُ ذُنُوبِه ...» هنگامی که شخص از بین خانواده اش، به سوی مزار امام حسین علیه السلام خارج شد، در برابر اولین قدم آمرزش گناهانش می باشد ...
    [3]. «اُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَريمٌ» (انفال/4) اینانند مؤمنان راستین که در حدّ ایمانشان درجاتى نزد پروردگارشان دارند و براى آنان آمرزش و رزقى نیکوست که در بهشت نصیبشان خواهد شد.
    [4]. کامل الزیارات،ص 170،باب 70 روایت4




    هادی ما گل نگاری کره اید
    اسکدین را چون قناری کرده اید
    آفرین بر طرح و بر فکر شما
    آفرین بر شرح وبر ذکر شما
    چون فرات واربعین یاد آوری
    اسکدینان را به فریاد آوری
    طرح تان یادآور سودای عشق
    شرح تان طوفان نماید در دمشق

    مژده به زوّار اربعین ... ( اگر زیارتتان عارفا بحقه باشد ...)

  5. صلوات ها 14


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 3 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6739



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها

    هادی ما گل نگاری کره اید
    اسکدین را چون قناری کرده اید
    آفرین بر طرح و بر فکر شما
    آفرین بر شرح وبر ذکر شما
    چون فرات واربعین یاد آوری
    اسکدینان را به فریاد آوری
    طرح تان یادآور سودای عشق
    شرح تان طوفان نماید در دمشق

    با سلام

    ضمن تشکر از حضور استاد بزرگوار جناب صادق از شعر زیبایتان که در وصف این پست سروده اید تقدیر و تشکر می کنم.

    ان شاء الله از فرمایشات حضرت عالی هم بهره مند خواهیم شد.


    مژده به زوّار اربعین ... ( اگر زیارتتان عارفا بحقه باشد ...)
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    درک زیبایی به گونه ای که به آموختن وادارم کند
    نوشته
    906
    حضور
    78 روز 11 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    3
    گالری
    8
    صلوات
    3526



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    به قرینه آیات قرآن کریم که به مغفرت در بهشت اشاره فرموده اند [3] منظور از مغرفت «ماتأخّر» در این روایت شریف، مغفرتِ از گناه نیست زیرا گناهکار را در بهشت جایی نیست تا مغفرت، شامل حال او گردد.
    سلام و عرض ادب
    مطلب بسیار عمیقی است.
    استاد گرامی آیا مغفرت فقط در بهشت است؟
    مغفرت به معنای آمرزش است.آیا این آمرزش فقط در بهشت است؟در دنیا ممکن نیست انسان آمرزیده شود؟در برزخ؟ در جهنم؟
    با سپاس
    خداوندا
    مرا برای همه ی چیز هایی که نمی دانم ولی جار می زنم ببخش

  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    «مَن زَار الحُسَین علیه السلام عارفَا بحَقِّه، غَفَرَ الله لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبّه وَ مَا تَأَخَّر» [1] هر کس امام حسین علیه السلام را با شناخت حقّ او زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد.
    هو الغفّار

    با سلام و عرض ادب و تشکر از ایجاد این موضوع با برکت و نورانی

    بـسـم اللّه الرّحمن الرّحيم انا فتحنا لك فتحا مبينا (1)

    ليغفر لك اللّه ما تقدم من ذنبك و ما تـاخـر و يتم نعمته عليك و يهديك صراطا مستقيما (2)

    و ينصرك اللّه نصرا عزيزا (3)

    کسی که موفق به معرفت ولایتِ عین الله الناظره علیه السلام شد،مورد نظر خاص قرار می گیرد

    آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند//آیا بود که گوشه ی چشمی به ما کنند

    کسی که به معرفت اهل بیت (ع) نائل و با چنین معرفتی زائر شد مورد نظر خاص ولایی

    حضرات معصومین علیهم السلام خاصه ابا عبدالل الحسین علیه السلام

    قرار گرفته،همه ی وجودش خیر می شود به شهادت:

    پیامبر اکرم (ص) دربارۀ زیارت همراه با معرفت فرمودند: «خداوند هرکس را به شناخت و ولایت اهل بیت من موفق سازد

    همانا تمامی خیر را برایش فراهم کرده است.»


    از وجودی که خیر است شرّی صادر نمی شود،آنچه مربوط به گذشته است پرده پوشی شده و در آینده هم گناهی باقی نمی ماند.(الله اعلم)



    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 3 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6739



    نقل قول نوشته اصلی توسط یکی دیگه. نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب
    مطلب بسیار عمیقی است.
    استاد گرامی آیا مغفرت فقط در بهشت است؟
    مغفرت به معنای آمرزش است.آیا این آمرزش فقط در بهشت است؟در دنیا ممکن نیست انسان آمرزیده شود؟در برزخ؟ در جهنم؟
    با سپاس

    سلام علیکم
    ضمن تقدیر و تشکر از حضور حضرت عالی از پرسش خوبی که مطرح فرمودید سپاسگذارم.

    «مغفرت» از غفران و غفر می آید، به معنای پوشاندن و محو اثرى كه گناه در نفس به جاى گذاشته؛ مغفرت به این معنی فقط در دنیا وجود دارد، همان طور که در پست ابتدایی روایات این باب به عرض رسید زیارت حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام موجب مغرفت و آمرزش گناهان می‌شود.
    گناهان علاوه بر این که استحقاق عذاب می‌آورند، آثار دیگری هم به‌همراه خود دارند، مثل اینکه گناهان مانع ظهور آثار و برکات اعمال صالح می‌شوند، وقتی با غفران خدا این اثر مانعی از بین رفت، آثار مثبت اعمال صالح ظهور می‌کند که نتیجه آن فیض و برکت در دنیا و نعمت و پاداش عظیم در آخرت است. زائر امام حسین علیه السلام اگر عارفا‌بحقّه باشد به این فیض نائل خواهد آمد.
    صحبت سر این است که چطور ممکن است گناهان آینده زائر اباعبید الله الحسین مورد غفران و بخشش خداوند قرار بگیرد، گناهانی که هنوز مرتکب نشده! (روایت می فرماید « هر کس امام حسین علیه السلام را با شناخت حقّ او زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده‌اش را می آمرزد»)

    در پست ابتدایی به قرینه آیات و روایات بیان کردیم که منظور از مغفرت در این روایت برداشته شدن حجاب‌های میان بنده و خداوند است که در این عالم و عالم آخرت، مانع از مشاهده جمال و جلال حقّ سبحانه بوده است.



    مژده به زوّار اربعین ... ( اگر زیارتتان عارفا بحقه باشد ...)
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 3 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6739



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    هو الغفّار

    با سلام و عرض ادب و تشکر از ایجاد این موضوع با برکت و نورانی

    بـسـم اللّه الرّحمن الرّحيم انا فتحنا لك فتحا مبينا (1)

    ليغفر لك اللّه ما تقدم من ذنبك و ما تـاخـر و يتم نعمته عليك و يهديك صراطا مستقيما (2)

    و ينصرك اللّه نصرا عزيزا (3)

    کسی که موفق به معرفت ولایتِ عین الله الناظره علیه السلام شد،مورد نظر خاص قرار می گیرد

    آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند//آیا بود که گوشه ی چشمی به ما کنند

    کسی که به معرفت اهل بیت (ع) نائل و با چنین معرفتی زائر شد مورد نظر خاص ولایی

    حضرات معصومین علیهم السلام خاصه ابا عبدالل الحسین علیه السلام

    قرار گرفته،همه ی وجودش خیر می شود به شهادت:

    پیامبر اکرم (ص) دربارۀ زیارت همراه با معرفت فرمودند: «خداوند هرکس را به شناخت و ولایت اهل بیت من موفق سازد

    همانا تمامی خیر را برایش فراهم کرده است.»

    از وجودی که خیر است شرّی صادر نمی شود،آنچه مربوط به گذشته است پرده پوشی شده و در آینده هم گناهی باقی نمی ماند.(الله اعلم)

    سلام علیکم

    از حضور گرم حضرت عالی در این تاپیک تقدیر و تشکر می کنم
    به نظر حضرتعالی روایتی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل فرمودید«خداوند هرکس را به شناخت و ولایت اهل بیت من موفق سازد
    همانا تمامی خیر را برایش فراهم کرده است.» در تأیید عرایض ما نیست؟
    به نظر قاصر حقیر منظور از «کل خیر» هر آنچیزی است که ائمه معصومین علیهم السلام داشتند به غیر از مقام امامت که احدی غیر از ذوات مقدس این بزرگواران دارای این مقام نیست، چنانکه در ادعیه مأثوره نیز از خداوند سبحان «تمام خیر» را می خواهیم. در دعای قنوت نماز عید فطر از خداوند مسئلت می کنیم: «وَاَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ‌خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ» و درآورى مرا در هر خیرى که درآوردى در آن خیر محمد و آل محمد را.
    و می خوانیم: «اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ» خدایا از تو خواهم بهترین چیزى را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته‌ات




    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۲:۵۸
    مژده به زوّار اربعین ... ( اگر زیارتتان عارفا بحقه باشد ...)
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    همانا تمامی خیر را برایش فراهم کرده است.» در تأیید عرایض ما نیست؟
    بسمه المجیب

    با سلام و ادب

    فرمایشات حضرتعالی بسیار عالمانه و تخصصی و مؤیَد به کلام دررّ بار حضرت امام صادق علیه السلام بود

    و نیازی به تأئید دیگری نداشت.

    منتهی حقیر از زاویه ی دیگری به موضوع پرداختم،خرق حجب ظلمانی و نورانی مورد اشاره شما

    همان خیر کثیری است که در اثر معرفت ولایت و سیر و سلوک در مراتب آن تحصیل می گردد.

    بنابراین همانطور که جنابعالی می فرمائید تضادی در عرایض بنده با فرمایشات شما نیست.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    علاقه
    ثقلین وبزرگان دین
    نوشته
    1,799
    حضور
    37 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2790



    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    سلام علیکم

    ای کاش امام حسین سلام الله علیه را همانگونه که هست بدون غلو و اغراق و افراط و تفریط به مردم و جهان بشناسانیم!
    نه با قمه زنی و شور های بدون شعور یا حتی کم شعور!


    جالب است بدانید که هیچ کس به اندازه امام حسین نامش و ایام عزاداری اش در میان شیعیان مشهور و مطرح نیست!
    اما به قول مرحوم قابل اهل فن بهتر میدانند :

    در کدام بحث فقهی سخن امام حسین مطرح است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟
    در کدام بحث اخلاقی سخن امام حسین مطرح است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟
    در کدام بحث عقیدتی سخن امام حسین مطرح است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟


    آخر دین یا عقیده است یا احکام یا اخلاق! درهیچ کدام سخن امام حسین مطرح نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    دوستان به کتب حدیثی نگاه کنند! ببینند چند حدیث از امام حسین وجود دارد؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
    از همه ائمه کمترین میزان حدیث از امام حسین مطرح شده(تا آنجا که بنده میدانم اگر غیر از این است دوستان و شما بفرمایید)


    آِیا این جفای به امام حسین نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    چند نفر از ما خطبه مختصر امام در باب توحید را که در کتاب تحف العقول است دیده و خوانده ایم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟

    بنده از همه دوستان تقاضا دارم حتما کتاب شریف حدیثی تحف العقول شیخ حرانی را مطالعه کنند و سخنان اندکی که از امام حسین در آنجا موجود است که در بخشی مجزا مرحوم حرانی جمع آوری کرده را ببینند!

    ان شا الله که بتوانیم در راه آن حضرت که همان راه قرآن کریم است قدم برداریم! با تشکر از شما


  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    سلام علیکم
    طبق روایتی که در تفسیر قمی (ج: 1 ص: 70) آمده است منظور از آمرزش گناهان گذشته و آینده، آزادی فرد از آتش دوزخ است!
    پس تعبیر «آمرزش گناهان گذشته و آینده» درست مثل تعبیر «رهایی از آتش دوزخ» است زیرا وقتی گفته می شود فلان عمل، فرد را از آتش دوزخ می رهاند یعنی گناهان آینده او هم بخشیده می شود و الا به صرف بخشده شده گناهان گذشته که فرد از آتش رهایی نمی یابد!
    وقتی ما دعا می کنیم: «قنا من عذاب النار! ما را از آتش دوزخ نگه دار!» یعنی گناهان آینده ما را هم ببخش! و وقتی این دعا مستجاب می شود یعنی گناهان آینده نیز بخشیده شده است!
    حال جای این سؤال است:
    آیا این وعده آمرزش گناهان آینده فرد را نسبت به انجام گناهان جری و گستاخ نمی سازد؟ یا این که فرد دارای نیروی عصمت می شود و اصلا در آینده گناه نمی کند؟
    در قرآن آیات زیادی است که به مؤمنینی که اعمال صالح انجام می دهند وعده بهشت و نجات از دوزخ داده شده است. وعده بهشت یعنی آمرزش گناهان. که البته شامل گناهان آینده نیز می شود. ولی این وعده دلیل نمی شود فرد بخاطر گناهانش دچار مشکلاتی در دنیا و یا هنگام مرگ و یا در برزخ و یا در صحرای محشر نشود.
    با این مقدمه پاسخ نخست برای سؤال فوق اینگونه داده می شود که:
    اصولا شیعیان بخاطر درستی مبانی اعتقادیشان به دوزخ نمی روند ولی عذابهای قبل از دوزخ را می چشند. لذا امام صادق علیه السلام فرموده است که ما شما را روز قیامت شفاعت می کنیم ولی باید کاری برای رهایی از عذاب برزختان بکنید! بنابرین مؤمن با این که وعده آمرزش گناهان آینده او داده شده است ولی باید از تبعات دنیوی و برزخی گناهان خود در هراس باشد.
    البته ممکن است اصرار در گناهان به مرور مؤمن را در اعتقادات درستش متزلزل کند و وعده آمرزش گناهان آینده و حتی گذشته نیز تحقق پیدا نکند.
    پاسخ دوم به سؤال فوق این است که وقتی در ارزشمندی عملی مثل زیارت امام حسین علیه السلام گفته می شود گناهان آینده فرد نیز آمرزیده می شود به این معناست که اثر این عمل در صورتی که با معرفت صورت گیرد و مورد قبولی خداوند قرار گیرد، آنقدر زیاد است که یا در آینده گناهی نمی کند و یا گناهان آینده فرد را همراه با ندامت و پشیمانی و توبه می کند در نتیجه زمینه آمرزش گناهان آینده او نیز مهیا می شود!



  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود