صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدایت انسان, انتخاب یا تقدیر؟؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    خـــــــــــــــــــــــــــــــــدا
    نوشته
    1,401
    حضور
    77 روز 7 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6573

    اشاره هدایت انسان, انتخاب یا تقدیر؟؟؟




    سلام ...

    چرا خداوند توی قران گفته من منت برشما گذاشتم و هدایت شدید ولی ازاونور گفته شما قدرت اختیار وانتخاب دارین و میتونین هرراهی بخواین برین! اما شاکرا اما کفورا!!

    بالاخره خدا میخواد ما توراه درست قدم بزاریم یا ما خودمون انتخاب میکنیم؟
    اصلا کافری که مسلمون میشه ویا مسلمونی که به خودش میادو راه دیگه ای واسه زندگیش انتخاب میکنه ....
    این انتخاب خواست خدا بوده یا خود انسان؟؟؟ اگر خواست خدا بوده مگه همه انسانها حق هدایت شدن ندارند؟؟ پس چرا این درمورد بعضی افراد فقط اتفاق می افته ...
    چراهمه انسانها به راه راست هدایت نمیشن؟؟


    اینکه یکی یهو برمیگرده سمت خدا توی تقدیرشه؟؟؟ بالاخره انتخاب خودشه یاخدا؟؟؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۲۷ در ساعت ۲۳:۳۲


    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ و اُفــوِّضُ أمری إلَی الله إنّ ✿الله✿ بصیــــــــرٌ بالعباد Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
    {。^◕‿◕^。}

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 17 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام و یاد دوست







    هدایت انسان, انتخاب یا تقدیر؟؟؟








    کارشناس بحث: استاد طاها

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    قبل از آنکه به پرسش شما بپردازیم لازم است مقدمه ای را عرض کنیم.

    آنطور که از قرآن و روایات اسلامی استفاده میشود، خداوند دو گونه اراده دارد:

    1. اراده و خواست تکوینی

    2. اراده و خواست تشریعی.

    اراده و خواست تکوینی خداوند همان است که گاه با نام قضای حتمی خدا از آن یاد میشود یعنی خداوند اراده میکند چیزی را به وجود آورد و آن را خلق کند و هیچ مانعی در برابر این خواست خدا قرار نمیگیرد. از اینرو گفته میشود اراده تکوینی خداوند تخلف ناپذیر است.

    از شواهدی که در قرآن برای این نوع اراده الهی میتوان برشمرد آیه زیر است:

    كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولا؛ امر خدا انجام شدنى است. (نساء/47)

    به عنوان نمونه، همینکه نوع انسان، موجودی مختار آفریده شده است طبق اراده تکوینی خداوند است یعنی خداوند نوع انسان را اینگونه خلق کرده است خواه خود انسان اینرا بپسندد یا نپسندد.

    برخلاف اراده تکوینی، اراده تشریعی خداوند تخلف پذیر است. معنای اراده تشریعی این است که خداوند طبق اراده تکوینی اش دو شیئ را خلق میکند اما تنها همراهی با یکی از آندو را برای انسان مطلوب میداند و همین را برای انسان میپسندد و انجامش را به انسان دستور میدهد که اصطلاحا گفته میشود خداوند آنرا تشریع کرد؛ مثلا خداوند نماز خواندن و زکات دادن را مطلوب به حال انسان میداند از اینرو به او دستور میدهد آنرا انجام بده یعنی همراهی با این دو مخلوق را برای انسان تشریع میکند و میفرماید:

    وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ؛ و نماز را بپا داريد، و زكات را بپردازيد. (بقره/43)

    و انسان به حکم مختار بودنش، هم میتواند در مسیر مطلوب و طبق اراده تشریعی خدا عمل کند و هم میتواند در مسیر نامطلوب و خلاف اراده تشریعی خدا گام بردارد. ولی به هر حال این اختیار و انتخاب انسان هر چه که باشد (چه مطلوب و چه نامطلوب) از محدوده اراده تکوینی خداوند خارج نیست یعنی خداوند است که اختیار را در انسان خلق میکند خواه این اختیار در مسیر مطلوب باشد یا نامطلوب.

    با حفظ این مقدمه به سوال شما میپردازیم.

    خداوند اراده تکوینی نموده که انسان موجودی مختار باشد و اراده تشریعی نموده تا انسان مسیر حق را انتخاب و اختیار کند؛ اگر انسان مسیر حق را انتخاب نمود باید ممنون خداوند باشد زیرا از طرفی به او قدرت انتخاب داد و از طرفی مسیر درست را به او معرفی نمود و از طرف دیگر، آنچه را که انسان انتخاب کرده بود (هدایت بسوی مسیر درست) را برای وی خلق کرد:

    يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ لِلْإيمانِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ؛ آنها بر تو منّت مى‏ نهند كه اسلام آورده ‏اند بگو: اسلام آوردن خود را بر من منّت نگذاريد، بلكه خداوند بر شما منّت مى ‏نهد كه شما را به سوى ايمان هدايت كرده است، اگر راستگو هستيد. (حجرات/17)

    بنابراین این منت گذاشتن بر هدایت کردن، منافاتی با قدرت اختیار و اراده دادن به انسان ندارد.

    خداوند طبق اراده تکوینی اش به انسان قدرت اختیار میدهد و طبق اراده تشریعی اش، مسیر مطلوب را به انسان می نمایاند و آنرا برای انسان میپسندد:

    إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً؛ ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا ناسپاس. (انسان/3)

    انسان، خواه اراده تشریعی خداوند را برگزیند و به هدایت تشریعی خدا گردن نهد و خواه بر خلاف اراده تشریعی خدا عمل کند، در هر حال در مدار اراده تکوینی خداوند عمل کرده است زیرا هیچ مخلوقی بیرون از اراده تکوینی خداوند به وجود نمی آید:

    خَلَقَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ؛ همه چيز را آفريده و او به همه چيز داناست. (انعام/101)

    اللَّهُ خَلَقَكُمْ وَ ما تَعْمَلُونَ؛ خدا شما و عمل شما را آفريده است. (صافات/96)

    بنابراین اراده تشریعی خداوند به هدایت همه انسانها تعلق میگیرد یعنی خداوند هدایت همه انسانها را مطلوب میداند و آنرا برای همه ایشان میپسندد

    اما

    چون اراده تشریعی تخلف پذیر است و انسان هم موجودی مختار و قادر به مخالفت است از اینرو آدمی به همان میزان که میتواند طبق خواست تشریعی خدا عمل نماید به همان میزان میتواند بر خلاف آن نیز عمل کند و خداوند طبق اراده تکوینی اش نه تنها مانع این انتخاب نمیشود بلکه خواست انسان را (هرچه که باشد) خلق میکند.

    پس ضلالت کافر، خواست تشریعی خدا نیست اما خواست تکوینی خداوند است و ایمان مومن هم خواست تشریعی خداوند است و هم خواست تکوینی او.

    نکته ای نیز درباره تقدیر عرض میکنیم:

    تقدیر یعنی علم خدا به آنچه در این دنیا برای انسان رخ میدهد خواه اختیار انسان در رخداد آن دخالت داشته باشد یا نداشته باشد. با این توضیح روشن میشود تقدیر مانع اختیار و انتخاب انسان نیست بلکه اختیارداری انسان خود بخشی از تقدیر است همانطور که اِعمال این اختیار نیز بخشی از تقدیر است؛ مومن در تقدیرش این است: این فرد از میان هدایت و ضلالت، هدایت را انتخاب میکند؛ و کافر در تقدیرش این است: این فرد از میان هدایت و ضلالت، ضلالت را انتخاب میکند.

    در پناه حق


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    خـــــــــــــــــــــــــــــــــدا
    نوشته
    1,401
    حضور
    77 روز 7 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6573



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    مومن در تقدیرش این است: این فرد از میان هدایت و ضلالت، هدایت را انتخاب میکند؛ و کافر در تقدیرش این است: این فرد از میان هدایت و ضلالت، ضلالت را انتخاب میکند.
    سلام ... ممنون از پاسختون ...
    خب چرا باید کسی در تقدیرش نوشته شده باشه مومن و شخص دیگه ای کافر؟؟؟ چرا هردو هدایت نشدن؟؟؟

    اگه پذیرفتن یا عدم پذیرش هدایت تشریعی با اختیار خود انسان هست،پس چطور می فرمایین در تقدیر فرد نوشته شده
    هدایت بشه یا خیر!!

    اینا باهم درتضاد نیستن؟؟؟

    ویرایش توسط ترگل : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۱:۰۰


    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ و اُفــوِّضُ أمری إلَی الله إنّ ✿الله✿ بصیــــــــرٌ بالعباد Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
    {。^◕‿◕^。}

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,204
    حضور
    145 روز 5 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3161
    صلوات
    44237



    نقل قول نوشته اصلی توسط ♥♥♥ تــــــــرگل ♥♥♥ نمایش پست ها
    سلام ...

    چرا خداوند توی قران گفته من منت برشما گذاشتم و هدایت شدید ولی ازاونور گفته شما قدرت اختیار وانتخاب دارین و میتونین هرراهی بخواین برین! اما شاکرا اما کفورا!!

    بالاخره خدا میخواد ما توراه درست قدم بزاریم یا ما خودمون انتخاب میکنیم؟
    اصلا کافری که مسلمون میشه ویا مسلمونی که به خودش میادو راه دیگه ای واسه زندگیش انتخاب میکنه ....
    این انتخاب خواست خدا بوده یا خود انسان؟؟؟ اگر خواست خدا بوده مگه همه انسانها حق هدایت شدن ندارند؟؟ پس چرا این درمورد بعضی افراد فقط اتفاق می افته ...
    چراهمه انسانها به راه راست هدایت نمیشن؟؟


    اینکه یکی یهو برمیگرده سمت خدا توی تقدیرشه؟؟؟ بالاخره انتخاب خودشه یاخدا؟؟؟
    با سلام

    انسان نه جبر کامل هست و نه اختیار کامل ==> امر بین الامرین

    خداوند تمام موجودات رو طوری افریده که می توانند به سوی سعادت واقعی خودشون حرکت کنند

    .

    اما انسان این وسط اختیاری هم در گزینش راه دارد
    .

    یعنی اینکه تصمیم میگیرد روزی 5 نوبت نماز بخواند این حاکی از اختیاری هست که دارد ( = یعنی می توانست نخواند و اجباری در این کار نیست)

    .

    زنبور فقط میتواند عسل درست کند و دیگه نمی تونه بر فرض شکر درست کند ( اختیاری در گزینش نداره = جبر در هدف)
    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,204
    حضور
    145 روز 5 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3161
    صلوات
    44237



    رابطه ی اختیار انسان و تقدیر چگونه است ؟


    در واقع تقدیر زیر مجموعه ای از اختیار انسان میتونه باشه

    منی که تصمیم میگییرم صادقانه در راه خدا قدم بردارم این میشه تقدیر من . ==> میبینید که سرچشمه اش اختیار من بود

    دزدی که تصمیم میگیره برای امرار معاش دزدی کنه میشه تقدیر همان فرد ==> سرچشمه اش اختیار همون فرد بود

    .

    فلانی رفت تصادف کرد و چنین گفتند که تقدیرش این بود !

    برخی چنین برداشت میکنند که یه حالت جبری داشت و این اتفاق حتما میوفتاد

    چگونه توجیه میکنید ین امر رو ؟

    .

    بهتر هست چنین بیان کنیم که چنین مقدر شده بود این فرد با اختیار خودش ماشینی خواهد خرید و در اثر یه کم توجهی یا عامل های دیگر تصادف خواهد کرد

    بر فرض اگر ماشین نمی خرید تقدیرش میتونست یه چیز دیگر مقدر بشه

    .
    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    اگر چه قدرت تمام بندگان در سیطره قدرت خداوند است و هیچ شخصی نمی تواند بدون اجازه او اقدام به کاری نماید، اما چون خداوند به بندگان خود اختیار داده تا آنها را مورد آزمایش قرار دهد، نمی توانیم کارهای نکوهیده خود را به خداوند نسبت دهیم.

    اساسا استناد وجود افعال اختیاری انسان به خدا منافاتی با استناد آنها به خود وی ندارد، زیرا این استنادها در طول یکدیگرند و تزاحمی با هم ندارند.
    جالب است که بدانیم انسان ها به طور معمول تنها در مواقعی که اقدام به کار ناپسندی می نمایند، جبری گرا شده و آن را به خداوند نسبت می دهند، اما اگر کار ارزشمندی انجام دهند آن را از افتخارات خودشان برمی شمرند، به عنوان نمونه، فرمانروایان، به ندرت اقدامات عمرانی و عدالت گستری خود را ناشی از جبر خداوند تلقی می نمایند، بلکه تنها کشتار مردم بی گناه و است که با جبر توجیه می گردد.

    به بیانی دیگر، استناد فعل به فاعل انسانی در یک سطح است و استناد وجود آن به خدای متعال در سطح بالاتری است که در آن سطح، وجود خود انسان و وجود ماده ای که کارش را روی آن انجام می دهد و جود ابزارهایی که کار را به وسیله آنها انجام می دهد، همگی مستند به اوست. پس تأثیر اراده انسان به عنوان «جزء اخیر از علت تامه» در کار خودش منافاتی با استناد وجود همه اجزای علت تامه به خدای متعال ندارد. این خداوند است که وجود جهان، انسان و همه شوؤن وجودی او را در ید قدرت خود دارد و همواره به آنها وجود می بخشد و نو به نو آنها را می آفریند و هیچ موجودی در هیچ حالی و در هیچ زمانی بی نیاز از او نیست.

    بنابراین، کارهای اختیاری انسان هم بی نیاز از خدای متعال و خارج از قلمرو اراده او نخواهد بود و همه صفات و ویژگی ها و حدود و مشخصات آنها نیز وابسته به تقدیر و قضای الهی است و چنان نیست که یا باید مستند به اراده انسان باشند و یا مستند به اراده خدا؛ زیرا این دو اراده در عرض یکدیگر و مانعة الجمع نیستند و تأثیر آنها در تحقق کارها، علی البدل، انجام نمی گیرد، بلکه اراده انسان مانند اصل وجودش وابسته به اراده الهی است و اراده خدای متعال برای تحقق آن ضرورت دارد. آیه 29 سوره تکویر « وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین‏ »، (و شما اراده نمی کنید، مگر این که خداوند _ پروردگار جهانیان _ اراده کند و بخواهد) به همین معناست

    با تشکر
    ویرایش توسط yalda solimani : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۲:۲۲
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    خـــــــــــــــــــــــــــــــــدا
    نوشته
    1,401
    حضور
    77 روز 7 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6573



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالفضل نمایش پست ها
    در واقع تقدیر زیر مجموعه ای از اختیار انسان میتونه باشه
    سلام ... ممنون از نظرتون ولی به نظر من قضا میتونه زیرمجموعه ای از اختیار باشه ولی تقدیر خیر ...
    چون تقدیر مشخص شده است و اراده انسان نمیتونه دخالتی در اون داشته باشه ...


    "كُلُّ شَيْءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ "

    قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا "

    "الَّذي خَلَقَ فَسَوَّي وَ الَّذي قَدَّرَ فَهَدي"

    بنابراین اول قدر مشخص شده و چیزی که اتفاق می افته نتیجه اون تقدیره که میشه همون قضا


    ویرایش توسط ترگل : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۳:۲۸


    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ و اُفــوِّضُ أمری إلَی الله إنّ ✿الله✿ بصیــــــــرٌ بالعباد Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
    {。^◕‿◕^。}

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    خـــــــــــــــــــــــــــــــــدا
    نوشته
    1,401
    حضور
    77 روز 7 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6573



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    کارهای اختیاری انسان هم بی نیاز از خدای متعال و خارج از قلمرو اراده او نخواهد بود و همه صفات و ویژگی ها و حدود و مشخصات آنها نیز وابسته به تقدیر و قضای الهی است و چنان نیست که یا باید مستند به اراده انسان باشند و یا مستند به اراده خدا؛ زیرا این دو اراده در عرض یکدیگر و مانعة الجمع نیستند و تأثیر آنها در تحقق کارها، علی البدل، انجام نمی گیرد، بلکه اراده انسان مانند اصل وجودش وابسته به اراده الهی است و اراده خدای متعال برای تحقق آن ضرورت دارد.
    خب اختیار و گزینش راه صحیح با انسانه ولی تقدیر چی؟؟ مگه از قبل در تقدیرش نوشته نشده؟؟؟
    قضا نتیجه قدره ...
    بنابراین قضای اون قدر، هدایت شدنه درسته؟ من میگم چرا چنین تقدیری برای همه نوشته نشده مگه این هدایت عام نیست؟



    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ و اُفــوِّضُ أمری إلَی الله إنّ ✿الله✿ بصیــــــــرٌ بالعباد Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
    {。^◕‿◕^。}

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    48
    حضور
    1 روز 10 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    42



    السلام علیکم ورحمه الله

    الله میفرماید: «والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا وإن الله لمع المحسنين» (29:69)

    برای همین تا کسی به سوی هدایت نرود و خواهانش نباشد، انتظار هدایت برایش نمیشود داشت.

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. مختلط بودن زن و مرد؟؟؟!!!
    توسط باغ بهشت در انجمن حج
    پاسخ: 18
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۱۱, ۰۹:۱۸
  2. جمع بندی آیا این حکم از خلیفه دوم درباره نماز صحیح است؟؟؟
    توسط ^سعید^ در انجمن تاریخ خلفا
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۱۷, ۲۲:۳۶
  3. ترجمه صحیح اذان چیست؟؟؟
    توسط باغ بهشت در انجمن نماز
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۳۰, ۱۹:۱۱
  4. اسک دینی ها متکبرند ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 51
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۹, ۲۲:۲۳
  5. نفقه......؟؟؟
    توسط باغ بهشت در انجمن احكام ازدواج
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۳۱, ۰۹:۵۳

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود