صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نحوه برخورد با کسی که به دین توهین می کنه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر 1393
    نوشته
    186
    صلوات
    434
    حضور
    3 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره نحوه برخورد با کسی که به دین توهین می کنه؟




    سلام

    نحوه برخورد با کسی که به دین توهین می کند باید چگونه باشد؟ در همین سایت دیدم که که گفتید برای تاثیر گذاری روی چنین افرادی باید با نرمی و لطافت عمل کنید؛ در حالی که روایاتی در تضاد با این موضوع آمده و بعضی از آنها در این آدرس ذکر گردیده اند. آیا اینها جعلی اند؟ ممنون میشم اگر در این مورد توضیح بفرمایید.
    البته امیدوارم متنی که نقل قول کردم خدای نکرده باعث ترویج خشونت نشه.
    مطمئناً به صورت منطقی اگر رفتار بشه بهتره.

    ویرایش توسط سیده راضیه : 1395/07/14 در ساعت 12:39


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    19,401
    صلوات
    52262
    حضور
    138 روز 15 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست







    نحوه برخورد با کسی که به دین توهین می کنه؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  4. #3

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,177
    صلوات
    13940
    حضور
    46 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام
    در مورد برخورد با مخالفان، لازم است بین دو مسئله تفکیک کرد.
    گاهی مخالف، صرفا در حد مخالف علمی است و گاهی کار به مقابله عملی کشیده میشود.
    مقابله عملی نیز گاه به صورت توهین و تخریب شخصیتهای دینی است و گاه در قالب جنگ و اقدام نظامی.
    ما به عنوان یک مسلمان و یک عضو از جامعه اسلامی، تا جائی که امکان دارد لازم است در این زمینه نیز مانند سایر امور زندگی خود از الگوی تام اسلامی تبعیت کنیم. الگویی که خداوند متعال او را برای هدایت ما فرستاد و او نیز تمام تلاش خویش را برای سعادت بشر به کار بست.
    با مراجعه به سیره حضرت رسول(ص) به نکات خیلی جالبی برخورد میکنیم. نکاتی که البته ائمه اطهار(ع) نیز در دوره زندگی و امامت خویش به آنها پایبند بودند. این بزرگواران مامور به صبر و مدارا با مخالفان بودند و تا جائی که امکان داشت و کار به مقابله عملی از جانب مخالفان کشیده نمی شد، حضرات معصومین(علیهم السلام) با صلح و صفا با آنان برخورد میکردند. پیامبر گرامی اسلام، گرچه از انکار و مخالفت ها و تکذیب های مخالفان، اندوهگین می شد (۱) و از این که می دید سخنان به حق و عقلانی و عقلایی اش را به تمسخر می گیرند و آن را باطل و سحر می شمارند، شگفت زده می شد (۲) ولی دلسوزانه از آنان می خواست که به جای این شیوه نادرست برخوررد باحق و سخنانش، به درستی گوش کنند و تفکر و تدبر در آن نمایند تا در مسیری قرار نگیرند که به جرم و گناه ختم می شود (۳) و سرانجام شوم ابدی برای آنان به عنوان کافران رقم می خورد (۴)؛ چرا که این گونه برخورد با حق و سخن حق، چیزی جز گرایش به ظلم و ظالمان نیست. (۵)
    امام علی نیز همانند پیامبر اکرم(ص) در برخورد با مخالفان خویش سه راهبرد اساسی داشت: گفتگو، مدارا و برخورد قاطع.(۶) تلاش اولیه ایشان بر پاسخگویی بوده است اگر از این راه موفق نمیشد، اسیبی به مخالف خود نمیزد، مگر اینکه خود آن شخص با اقدامات عملی خود، به امنیت و وحدت جامعه اسلامی آسیب میرساند. البته حتی موقعی که آن اشخاص به مقابله عملی می پرداختند، تا جائی که امکان داشت او را راهنمایی میکرد و دست ازارشاد وی بر نمیداشت. چرا که از رسول گرامی اسلام شنیده بود :
    "اگر خداوند یک تن را به دست تو هدایت کند، بهتر است از هر چیزی که خورشید بر آن می تابد."(۷)

    ـــــــــــــــــــــــ
    ۱.
    انعام، آیات ۳۳ و ۴۳
    ۲. صافات، آیات ۱۲ تا ۱۵
    ۳. یونس، آیه ۴۱
    ۴. حج، آیات ۴۲ و ۴۴ و فاطر، آیات ۲۵ و ۲۶
    ۵. نحل، آیه ۱۱۳
    ۶. دانشنامه امام علی، ج6، ص238
    ۷. بحار الانوار، ج32، ص448؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج4، ص14


    نحوه برخورد با کسی که به دین توهین می کنه؟


  5. #4

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,177
    صلوات
    13940
    حضور
    46 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خداوند متعال نیز در قرآن کریم، به مسلمانان گوشزد میکند که در مقابل کافران به یک صورت عمل نکنند. بر اساس منطق قران، مخالفی که صرفا مخالف نظری است با مخالفی که دست به شمشیر برده و قصد مقابله عملی دارد فرق دارد:
    لا يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِم‏* إِنَّما يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ وَ ظاهَرُوا عَلى‏ إِخْراجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُم‏ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون‏(۱)
    به اين ترتيب افراد غير مسلمان به دو گروه تقسيم مى‏شوند:
    گروهى كه در مقابل مسلمين ايستادند و شمشير به روى آنها كشيدند، و آنها را از خانه و كاشانه‏شان به اجبار بيرون كردند، و خلاصه عداوت و دشمنى خود را با اسلام و مسلمين در گفتار و عمل آشكارا نشان دادند، تكليف مسلمانان اين است كه هر گونه مراوده با اين گروه را قطع كنند، و از هر گونه پيوند محبت و دوستى خوددارى نمايند كه مصداق روشن آن مشركان مكه مخصوصا سران قريش بودند، گروهى رسما دست به اين كار زدند و گروهى ديگر نيز آنها را يارى كردند.
    اما دسته ديگرى بودند كه در عين كفر و شرك كارى به مسلمانان نداشتند، نه عداوت مى‏ورزيدند، نه با آنها پيكار مى‏كردند، و نه اقدام به بيرون راندنشان‏ از شهر و ديارشان نمودند، حتى گروهى از آنها پيمان ترك مخاصمه با مسلمانان بسته بودند، نيكى كردن با اين دسته اظهار محبت با آنها بى‏مانع بود، و اگر معاهده‏اى با آنها بسته بودند بايد به آن وفا كنند و در اجراى عدالت بكوشند.
    این اصل در تمام زمانها جاری است و مختص به دوره صدر اسلام نیست. اصلی اساسی که چگونگی رابطه مسلمانان با غیر مسلمانان را مشخص میکند. (۲)
    خداوند در این ایه می فرماید
    اولا: دشمن مرا و دشمن خود را دوست نگيريد.
    ثانیا: کسانی که در دین با شما قتال و جنگ نکردند و شما را از دیارتان اخراج نکردند، شامل این حکم نمیشوند و باید با انها با احساسن و عدل رفتار کرد.(۳)

    ـــــــــــــــــــــــ
    ۱. سوره ممتحنه،‌ آیه۸
    ۲. تفسير نمونه، ج‏24، ص: 32
    ۳. ترجمه تفسير الميزان، ج‏19، ص: 400

    نحوه برخورد با کسی که به دین توهین می کنه؟


  6. #5

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,177
    صلوات
    13940
    حضور
    46 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حال اگر کسی به جای بحثهای علمی و طرح شبههخویش، بخواهد آرامش و امنیت جامعه را به هم بریزد، برخورد با این افراد متفاوتخواهد بود.
    این حالت، شامل اقدام نظامی، آشوب و بلوا، ارتداد(باوجود شرایط) و خصوصا سب النبی و ائمه و مواردی از این دست میشود. اقداماتی که وجهجمع همه آنها، بر هم خوردن امنیت و ارامش روانی جامعه است. وضعیت مرتد و کسی کهاقدام نظامی و شورش برپا میکند که مشخص است. اما کسی که به دشنام دادن به پیامبراسلام ( و امامان معصوم، بنابر اختلاف فتاوا) می پردازد، هتاکی کرده و با این کار،احترام خون و مال خود را از دست داده است.
    اگر این شخص، مسلمان است، با این کارش از دینخارج میشود و مرتد خواهد بود.
    ولی اگر در هنگام دشنام دادن، مسلماننباشد، به خاطر اقدامی که انجام داده است، حکمش قتل خواهد بود.

    نکته مهم در این میان آن است که بین این حکم و نیز وظیفه مسلمانان در قبال این افراد تفکیک قائل شویم. به این معنا که حکم این افراد، وجوب قتل یا استتابه(توبه دادن) است در صورت مسلمان بودن.
    اما در مورد اینکه آیا هر مسلمانی میتواند بدون اجازه از حاکم شرع اقدام به برخورد فیزیکی با او کند و در چه صورتی، بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند که فقط با اجازه امام و حاکم شرع(در دوره غیبت) مقابله با چنین فردی جایز است.
    برخی دیگر نیز معتقدند که اذن نیاز ندارد ولی اجرای این حکم در صورتی است که ضرری به خود یا فرزندانش نداشته باشد.(۱)
    اینکه امروز و در نظامی که ولایت فقیه وجود دارد یا در کشورهای دیگر مسلمان و غیر مسلمان، حکم چیست مسئله ای فقهی است که ربطی به این تاپیک ندارد.

    خلاصه اینکه:
    اولا: اسلام تا آنجا که میشود به پیروان خویش دستور میدهد و سفارش به مدارا میکند.
    ثانیا: کسی که اقدام عملی میکند از این قاعده مستثناست. به چند دلیل:
    - به خاطر اینکه امینت جامعه را به هم زده است
    - به خاطر اینکه اینگونه اقداماتش نشان دهنده ان است که مشکل او شبهه علمی نیست تا بخواهیم او را با راهنمایی و موعظه به راه راست بازگردانیم.
    - به خاطر اینکه بلکه قصد آشوب، بلوا و خدشه دار کردن ارزش و جایگاه کاریزماتیک پیامبر و ائمه را دارد.
    ثالثا: اجازه اجرای این حکم و نحوه انجام آن و متصدی آن، مسئله ای فقهی است و ربطی به این بحث ندارد و نباید با حکم کلی آن خلط شود.

    موفق باشید
    ــــــــــــــــ
    ۱.
    خویی، مبانی تکملة المنهاج، ج 1، ص265

    نحوه برخورد با کسی که به دین توهین می کنه؟


  7. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    نوشته
    1
    صلوات
    2
    حضور
    1 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام . . .
    خیلی خوب بود، استفاده کردم.


  8. #7

    عضویت
    جنسیت آبان 1394
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,106
    صلوات
    3150
    حضور
    33 روز 17 ساعت 1 دقیقه
    وبلاگ
    50
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10



    با سلام

    لازم است نكاتي را درباره نحوه معاشرت و رفتار با ديگران به عرضتان برسانيم تا در پرتو آن بتوانيم روش رفتار با ديگران را طبق آموزه هاي صحيح شكل دهي
    م.
    بهترين روش رفتار با ديگران و جلب محبت را مى‏توان از كلام رسول ‏اكرم(ص) آموخت كه فرمود: هيچ يك از شما مؤمن نيست مگر اينكه براى ديگري آن را بخواهد كه براى خود مى‏خواهد» و يا در جاى ديگر فرمود: «دست خود را بر سر هر كس كه مى‏خواهى بگذار و براى آن بخواه كه براى خود مى‏خواهى»
    بنابراين اگر روشى را دوست داريد كه مردم آن گونه با شما رفتار كنند، به همان روش با ديگران برخورد كنيد. هر چه را براى ديگران پيشنهاد مى‏كنيد همان بهترين روش است و شما نيز بر اساس آن با آنان رفتار كنيد. زيرا انسان جز انتظار خوش رفتارى از مردم ندارد، كمترين اهانتى را از سوى آنان نمى‏پذيرد راضى نيست كه كسى به او تهمت زند، و نمى‏پسندد كه كسى از معايب او پيش ديگران سخن بگويد هر چند آن عيوب را واقعا داشته باشد.
    انسان موجودى اجتماعى است و نيازمند است با ديگر هم‏نوعان خود معاشرت داشته باشد. لازمه اصلى معاشرت و ارتباط با ديگران داشتن احساس دوستى و محبت به آنان است. بسيارى از افراد دوست دارند در ارتباط با هم‏نوعان خويش زندگى موفقى داشته باشند. ولى به جهت ناآگاهى از چگونگى معاشرت و آداب آن و نيز رعايت نكردن آن آداب، توانايى برقرارى روابط مناسب و اسلامى را از دست مى‏دهند و به ناچار منزوى مى‏شوند.
    ما در اين جا خطوط كلى آداب معاشرت را براى شما بازگو مى‏كنيم تا بر اساس آن رفتار خود را با ديگران تنظيم نماييد.
    1ـ از نظر اسلام و اولياء الهى يك انسان واقعى كسى است كه نسبت به همه انسان‏ها، بلكه نسبت به همه موجودات عالم خيرخواه و با محبت باشد و اگر توان داشته باشد به آنان خدمت كند.
    2ـ دوستى و محبت به ديگران هميشه به معناى يارى كردن مستقيم آنان نيست. چه بسا شخص گناهكارى كه محبّت كردن به او در قالب مانع شدن او از ارتكاب گناه است. هر چند او از اين كار ناراحت شود. اما اگر دوستى ما با افراد بد باعث تشويق آن‏ها به كارهاى خلاف شود، معلوم مى‏شود كه به آن‏ها محبت نكرده‏ايم، بلكه به آن‏ها ضرر زده‏ايم. هر چند آن‏ها از ما راضى باشند.
    3ـ گاهى بعضى افراد از دوستى و محبت انسان برداشت درستى ندارند و از صافى و يكرنگى او سوء استفاده مى‏كنند. در اين موارد نيز بايد شكل دوستى را عوض كرد. در روايتى آمده است تا جايى به ديگران خدمت كنيد كه قدر شما را بدانند، ولى اگر احساس كرديد آن‏ها مى‏خواند بر شما تكبر ورزند و شما را تحقير كنند به آنان خدمت نكنيد تا از كارهايشان دست بردارند. يا در روايت ديگرى آمده كه با متكبر رفتار تكبرآميز داشته باشيد. بنابر اين خدمت و محبت به اين دو گروه از دوستان نيز لازم است. ولى شكل آن فرق مى‏كند. يعنى بايد به آن‏ها بى‏اعتنائى كرد تا متوجه اشتباهشان شوند.
    4ـ دوستى و محبت به ديگران نبايد به وسيله اذيت و آزار افراد ديگر باشد. چه بسا افرادى كه براى كمك به فردى، حق ديگر افراد را پايمال مى‏كنند و يا گناهى مرتكب مى‏شوند

    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. #8

    عضویت
    جنسیت مهر 1393
    نوشته
    1,168
    صلوات
    1571
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    وبلاگ
    3
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    حال اگر کسی به جای بحثهای علمی و طرح شبهه خویش، بخواهد آرامش و امنیت جامعه را به هم بریزد، برخورد با این افراد متفاوت خواهد بود.
    این حالت، شامل اقدام نظامی، آشوب و بلوا، ارتداد(باوجود شرایط) و خصوصا سب النبی و ائمه و مواردی از این دست میشود. اقداماتی که وجه جمع همه آنها، بر هم خوردن امنیت و ارامش روانی جامعه است. وضعیت مرتد و کسی که اقدام نظامی و شورش برپا میکند که مشخص است.
    سلام
    فرض کنید که این شخص شبهه ش رو اعلام کرد، جوابی نامرتبط یا ناکافی و در کل اشتباه گرفت و این مطلبو اعلام عمومی کرد! ممکنه این کار آرامش جامعه رو هم به هم بریزه! این شخص جزو کدوم گروهه!؟
    از طرفی مطمئنم اولین کسی که گفت زمین گرده، اولین کسی که گفت زمین دور خورشید میچرخه و.... هم با این حرفاشون باعث تشنج در جامعه شدن!
    همینطور الان دوره ی متفاوتی از اون زمانه! الان فقط 2 3تا جنگ با تفنگ و...ـه! و در مقابلش هزاران جنگ با قلم درگیره! قلمم که سلاح بحثه! پس با توجه این مطلب، تقریبا کسی نباید به جرم ارتداد و... کشته بشه دیگه، درسته!؟ و نکته جالب اینه که 90درصد این بحثا، فقط ساکت شدن، پاسخ نگرفتن!!(سیستم فیـلتـرینگ و سانسورینگ!)
    نتیجه: بحث فقط مصرف داخلی داره! یعنی بحث سر این میشه که سلام 70تا ثواب داره یا 69تا!! نه اینکه اسلام نقد بشه یا...!(منظورم جاهاییه که همه دسترسی داشته باشن، مثل رسانه ملی!) پس عملا بحث تاثیری نداره! در واقع منظورم از اینکه میگم تاثیر نداره اینه که به گوش کسی نمیرسه و حتی اگه بزرگترین عالمم نتونه رفع شبهه کنه، یه ذره هم به سمت جلو نرفتیم!! چون باید برای یکایک افراد جامعه اثبات کرد و بعدش به جرم برهم زدن امنیت یا سلب آرامش و... و احتمالا ارتداد به چوبه دار نزدیک شد!!
    نتیجه گیری طرفی که مقابل بحث قرار میگیره رو هم به عهده خودتون میزارم!!(احتمالا یه چیزی شبیه "ما پیروزیم"!!)

  10. صلوات


  11. #9

    عضویت
    جنسیت دی 1393
    علاقه
    نقد
    نوشته
    509
    صلوات
    1034
    حضور
    11 روز 17 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    حال اگر کسی به جای بحثهای علمی و طرح شبههخویش، بخواهد آرامش و امنیت جامعه را به هم بریزد، برخورد با این افراد متفاوتخواهد بود.
    این حالت، شامل اقدام نظامی، آشوب و بلوا، ارتداد(باوجود شرایط) و خصوصا سب النبی و ائمه و مواردی از این دست میشود. اقداماتی که وجهجمع همه آنها، بر هم خوردن امنیت و ارامش روانی جامعه است. وضعیت مرتد و کسی کهاقدام نظامی و شورش برپا میکند که مشخص است. اما کسی که به دشنام دادن به پیامبراسلام ( و امامان معصوم، بنابر اختلاف فتاوا) می پردازد، هتاکی کرده و با این کار،احترام خون و مال خود را از دست داده است.

    سوال بهتری که باید از شما پرسید این هست که اسلام اصلا انتقاد پذیر هست یا نه ؟

    اگر از همان ابتدا مشخصا گفته شود که اسلام نقد بر نمی تابد تکالیف روشن خواهد شد .


    اما آنچه میبینیم اینست که اسلام از یک طرف خود را پذیرای انتقاد می داند ، اما همان نقد و همان بحث و همان مقاله را جرم خطرناک و گناه نابخشودنی اعلام می کند . این مصداق روشن ریاکاری و عوام فریبی است .


    آقای کارشناس ! اکثریت کسانی که مرتد و مهدور الدم بوده اند ، جرمشان این بوده که اسرار هویدا می کرده اند !! اسراری که همه از دل متون و منابع اسلامی بیرون آمده اند و اگر کسی محکوم باشد ؛ گویندگان و ناقلین و کاتبین آن روایات و مطالب متهم ردیف اول اند .

    اگر اسلام واقعا نقدپذیر نباشد ، می تواند کوچکترین زاویه ای با آموزه هایش را توهین دانسته و فرد را به قتل برساند . که البته همگی میدانیم چیزی که مقدس شد ، دیگر نقد نمی شود .
    میزی برای کار ، کاری برای تخت ، تختی برای خواب ،
    خوابی برای جان ، جانی برای مرگ ، مرگی برای یاد ، یادی برای سنگ ،

    این بود زندگی ...





  12. #10

    عضویت
    جنسیت شهریور 1394
    نوشته
    741
    صلوات
    1770
    حضور
    20 روز 3 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dahim Darni نمایش پست ها
    سلام

    سوال بهتری که باید از شما پرسید این هست که اسلام اصلا انتقاد پذیر هست یا نه ؟

    اگر از همان ابتدا مشخصا گفته شود که اسلام نقد بر نمی تابد تکالیف روشن خواهد شد .


    اما آنچه میبینیم اینست که اسلام از یک طرف خود را پذیرای انتقاد می داند ، اما همان نقد و همان بحث و همان مقاله را جرم خطرناک و گناه نابخشودنی اعلام می کند . این مصداق روشن ریاکاری و عوام فریبی است .


    آقای کارشناس ! اکثریت کسانی که مرتد و مهدور الدم بوده اند ، جرمشان این بوده که اسرار هویدا می کرده اند !! اسراری که همه از دل متون و منابع اسلامی بیرون آمده اند و اگر کسی محکوم باشد ؛ گویندگان و ناقلین و کاتبین آن روایات و مطالب متهم ردیف اول اند .

    اگر اسلام واقعا نقدپذیر نباشد ، می تواند کوچکترین زاویه ای با آموزه هایش را توهین دانسته و فرد را به قتل برساند . که البته همگی میدانیم چیزی که مقدس شد ، دیگر نقد نمی شود .
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    اسلام اگر اسلام است نه، نقدپذیر نیست بلکه نقدشدنی نیست ... اما قابل تفکر است برای شناخت بیشتر چون علم ما به آن کامل نیست ...
    کلام خدا نه قابل اعتراض است و نه قابل مخالفت، بلکه در اسلام تسلیم محض بودن دنبال می‌شود، گرچه بسیاری از ما به چنان مرحله‌ای نرسیم و دست و پا شکسته مسیر اسلام را دنبال نماییم تا مگر به مقصد برسیم اگرچه افتان و خیزان و نالان برسیم ...
    آیا آیه و روایتی سراغ دارید که در آن اسلام را پذیرای نقد معرفی کرده باشند؟ ... البته علما نقدپذیر هستند ولی اصل اسلام نه، یعنی برداشت ما از اسلام نقدپذیر هست ولی خود اسلام نه ... اگر بعضاً دیده‌اید که اهل بیت علیهم‌السلام اعتراض‌ها را تحمل کرده‌اند و سریع دستور مجازات شخص را نداده‌اند و در واقع خیلی کم پیش آمده که برخوردهای جدی داشته باشند دلیل دیگری دارد که ریشه در هدایت‌گری دین دارد و نه اینکه دین نقد پذیر باشد و ما معتقد باشیم که اسلام اشکالاتی دارد که باید روی ان‌ها فکر کرد و پیدایشان کرد و برطرفشان کرد ...

    بعید می‌دانم خودتان این مسائل را ندانید و باز بعید می‌دانم مسلمانی باشد که طور دیگری فکر کند

    با توجه به این مسائل و نکات نسبتاً واضح و روشن، دیگر مشخص است که مدارا کردن با معترضین و بلکه متعرضین به ساحت دین به صورت جزئی یا کلی تا جایی است که اولاً امید به هدایت شخص باشد و ثانیاً امید به هدایت دیگران کم نشود، جایی است که مزیت مدارا کردن با عیب آن بالانس می‌شود و از آن به بعد که عیب زیاد شود دیگر پاسخ مقتضی به شخص متعرض داده می‌شود، بسته به اینکه عمل و گفتار او چه اثر مخربی در جریان هدایت داشته باشد هم در شدت عمل بر علیه او می‌توان افزود که این می‌شود مراتب متفاوت نهی از منکر، که از اخم کردن و بی‌محلی و تذکر زبانی شروع می‌شود تا برخوردهای مستقیم و تعزیرات و غیره و غیره ...

    ویرایش توسط سین : 1394/11/13 در ساعت 19:21
    «سین» نماینده‌ی مورد تأیید هیچ جریان اعتقادی یا فکری نیست و مشارکتش در بحث‌ها صرفاً جنبه‌ی هم‌فکری دارد

    اللهم أرزقنی معرفتک و حبک و عبادتک خالصاً ... و معرفة خلفائک و حبّهم و طاعتهم ... و معرفة أعدائک و عداوتهم و مخالفتهم
    ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ تَجَرَّأْتُ بِجَهْلِي ... دعا کنید خدا هدایتم کند و عاقبت‌بخیر بشوم ... همه حلال کنید


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود