صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا منطق قابل اثبات است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    3
    حضور
    4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19

    آيا منطق قابل اثبات است؟




    سلام،
    سوالى درباره منطق داشتم . ما تمامى استدلالات خود را بر اساس يك سرى قوانين بنام منطق انجام مى دهيم. خوب سوال من در اينجاست كه درست بودن منطق را از كجا ثابت كنيم. آيا مى توانيم با استفاده از منطق ، درستى منطق را ثابت كنيم. اگر نه پس همه استدلال هاى خداشناسى كه داريم چى ميشن؟

  2. صلوات ها 15


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست







    آيا منطق قابل اثبات است؟








    کارشناس بحث: استاد عامل
    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۹/۰۴ در ساعت ۰۹:۴۴

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,236
    حضور
    30 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4479



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mhj1998 نمایش پست ها
    سلام،
    سوالى درباره منطق داشتم . ما تمامى استدلالات خود را بر اساس يك سرى قوانين بنام منطق انجام مى دهيم. خوب سوال من در اينجاست كه درست بودن منطق را از كجا ثابت كنيم. آيا مى توانيم با استفاده از منطق ، درستى منطق را ثابت كنيم. اگر نه پس همه استدلال هاى خداشناسى كه داريم چى ميشن؟
    سلام و عرض ادب

    قبل از پاسخ باید به چند مقدمه بپردازیم:
    1.تعریف منطق: مجموعه ای از قواعد کلی است که اگر درست بکار برده شود، ذهن را از خطا در اندیشه نگه میدارد.
    2.جایگاه منطق: جزو علوم مقدمی و خادم قرار دارد، یعنی خود به تنهایی مستقل و مورد نظر نیست، بلکه در خدمت دیگر علوم مانند فلسفه و کلام می باشد.
    3.تقسیمات منطق: یک قسم از منطق، منطق صوری است که با شکل استدلال کار دارد. قسم دوم مربوط به ماده استدلال است. بنابراین برای کشف مجهولات از طریق تفکر، دست کم دو شرط اساسی وجود دارد:
    الف) انتخاب معلومات مناسب و صحیح؛
    ب) تنظیم و صورت بندی درست آنها.
    فقدان هر یک از دو شرط، مانع رسیدن به حقیقت خواهد بود. مواد بکار رفته در استدلال استقرائی بوده و هشت قسم است: یقینیات، مظنونات، مشهورات، وهمیات، مسلمات، مقبولات، مشبهات و مخیلات. این اقسام یا بدیهی و بی نیاز از استدلال اند، و یا محتاج اثباتند. تصدیقات بدیهی(مانند: اجتماع نقیضین محال است و یا کل بزرگتر از جزء خود است و ...) بدون تفکر و زحمت بدست می آیند، و مبدء دیگر اصول اند.
    4.برخی از راههای اثبات خداوند از طریق استدلال اند، و برخی دیگر خیر. مثلا دریافتهای شهودی بعضی عرفا و یا انسانهای عادی که منجر به خدا باوری میشه از این قسم اند، و یا میل فطری انسان به خدا و ...

    با توجه به مقدمات بالا میتوان گفت:
    براهین اثبات خدا عموما از طریق فلسفه و کلام(علم اعتقادات) مطرح میشود، اما ایندو به منطق نیاز دارند. واز طرفی منطق نمیتواند دلیل صدق و درستی خود باشد، چرا که این مطلب باعث دور میشود.(دور یعنی مورد الف متوقف بر مورد ب باشد و در عین حال ب متوقف بر الف باشد) و دور بدیهی البطلان است. بنابراین صحت گزاره های منطقی باید متوقف بر چیزی غیر خود باشد. و آن، امور بدیهی است که انسان شکی در آنها ندارد، و همین بدیهیات اساس صحت دیگر گزاره ها قرار میگیرند.
    برخی اصل امتناع اجتماع نقیضین را اساس دیگر گزاره ها دانسته اند، اینکه یک چیز نمیتواند در آنِ واحد، هم باشد و هم نباشد را همه کسانی که به واقعیت خارجی اذعان دارند، میپذیرند و تصدیق میکنند.
    اما در مورد منطق صوری و شکلی هم منطقیون از راه تقسیم بین نفی و اثبات و یا استقراء پیش رفته اند.

    ادامه دارد...

    در پناه حق باشید...

    ویرایش توسط عامل : ۱۳۹۴/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۷:۴۲
    آيا منطق قابل اثبات است؟

  7. صلوات ها 19


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,236
    حضور
    30 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4479



    همانطور که اشاره شد موادی که در اصول اولیه منطق بکار میرود، بدیهیات است؛ یعنی تمام اصول غیر بدیهی به اصل های بدیهی و همگی به یک اصل و آنهم اصل امتناع اجتماع نقیضین است.
    اما روش منطق، روشی عقلی است، بنابراین در تمام انسانها البته با درجاتی، استفاده از منطق وجود دارد.
    انسان در هر شأنی از شئون زندگی خود به منطق نیاز دارد؛ مثلاً در زندگی عادی، بعضی از مفاهیم مجهول محتاج به تعریف‌اند و برخی باورها نیازمند استدلال. حتی کسانی که مخالف منطق و فلسفه بوده اند از همین ابزار برای مقابله با منطق و فلسفه استفاده کرده اند! مانند این شعر معروف:
    پای استدلالیون چوبین بود
    پای چوبین سخت بی تمکین بود
    این شعر که در ذم علوم عقلی و عالمان آنست از شکل اول قیاس اقترانی استفاده کرده، بدین ترتیب:
    الف) پای استدلالیون چوبین است.
    ب) پای چوبین بی تمکین است.
    نتیجه: پای استدلالیون بی تمکین است.(یعنی: عقل کارایی ندارد)

    آيا منطق قابل اثبات است؟

  9. صلوات ها 14


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3698



    با سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان و کابران اسک دین

    منطق، قانون صحیح اندیشیدن و درست فکر کردن است یعنی قواعد و قوانین منطقی به منزله یک مقیاس و معیار سنجش است که هرگاه بخواهم درباره برخی از موضوعات علمی یا فلسفی تفکر و استدلال نمایم باید استدلال‌های خود را با مقیاس‌های منطقی ارزیابی کنیم تا به طور اشتباه نتیجه گیری ننمایم، به عنوان مثال منطق برای یک عالم و فیلسوف که از آن استفاده می‌کند مانند شاقول یا طراز است که بنا برای تنظیم امور ساختمان از آن استفاده می‌کند. به همین جهت در تعریف منطق گفته‌اند: منطق ابزاری است که مراعات کردن و به کارگیری اصول و ضوابط آن ذهن را از اشتباه در تفکر و اندیشه باز می‌دارد.
    قبل از هر چیز لازم است اشاره شود که موضوع هر علم عبارت است از آن چیزی که آن علم در اطراف احوال، خواص و آثار آن بحث می‌کند. و از آن جا که هر علمی باید یک محور مشخص را مورد بحث قرار داده و درباره مسایل مربوط به آن بحث کند، علم منطق نیز محور معینی برای بحث دارد که از آن در اصطلاح منطقی به «معرِّف وجهت» یاد می‌شود، یعنی موضوع و محور مباحث علم منطق یا تعریف‌هاست یا حجت ‌ها و استدلال ‌ها، و به طور کلی منطق دو چیز می‌خواهد به انسان بیاموزد: یکی راه صحیح و درست تعریف کردن و شناساندن. دوم: راه درست استدلال کردن برای اثبات یک مسأله

    برای روشن شدن فایده منطق لازم است که اول فکر تعریف شود، زیرا تا فکر شناخته نشود، فائده منطق معلوم نخواهد شد. در تعریف فکر گفته‌اند: تفکر عبارت است از مربوط کردن چند معلوم به یک دیگر برای بدست آوردن یک معلوم جدید و تبدیل کردن یک مجهول به معلوم، پس تفکر در حقیقت سیر حرکت ذهن از یک مطلوب مجهول به سوی یک سلسله مقدمات معلوم، سپس حرکت از آن مقدمات معلوم به سوی آن مطلوب برای تبدیل آن به معلوم. ذهن وقتی فکر می‌کند و می‌خواهد از ترکیب معلومات خویش مجهول را برایش معلوم کند، باید به آن معلومات شکل و نظم خاصی بدهد، منطق به انسان می‌آموزد که این شکل نظم را چگونه باید انجام داد تا نتیجه حاصل شود، بنابراین فایده و کاربرد منطق این است که حرکت ذهن را در هنگام تفکر تحت کنترل خود قرار می‌دهد تا صحیح نتیجه گیری کند. به عنوان مثال جریان یک استدلال در عالم ذهن مانند یک ساختمان است، یک ساختمان آنگاه کامل است که هم مصالحش بی‌عیب باشد و هم شکل ساختمان روی اصول و قواعد صحیح ساختمانی باشد. مثلاً اگر گفته شود «سقراط انسان است و هر انسانی ستمگر است پس سقراط ستمگر است» این استدلال از نظر شکل و صورت صحیح است اما از نظر ماده و مصالح فاسد است، زیرا آن جا که می‌گویم هر انسانی ستمگر است درست نیست، اما اگر بگویم: «سقراط انسان است سقراط عالم است، پس انسان عالم است» ماده و مصالح استدلال صحیح است، شکل و نظام آن منطقی نیست لهذا نتیجه غلط است.

    با تشکر
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    713
    حضور
    15 روز 21 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1594



    با سلام
    مطالب عنوان شده در این تاپیک ارتباط زیادی با مطالب دنبال شده در دو تاپیکی است که مدتی با جناب armandaneshjoo مباحثه داشتیم و عاقبت بی نتیجه ماند. و اصل آن این است که آیا دلیل بدون مدرک کافی است یا خیر؟
    ما برای اعتبار یک نظریه هم به دلیل نیاز داریم و هم مدرک و نبود هر کدام ضعف حساب می شود. مدرک خطاب شدن یک مشاهده هم شرایطی دارد که یکی از مهمترین آن ها تکرار پذیری است. از این رو ایشان دلایل وجود خدا را به دلیل عدم وجود مدرک قابل مشاهده نا معتبر می دانستند.
    ایشان بدیهیات را نیز حاصل از استقرا می دانند و اعتبار همه آن ها را بر تجربه و مشاهده استوار می دانند. از این رو ادراک مستقیم عقلی از وجود، از جمله وجود نفس را رد مکنند.

    http://www.askdin.com/thread51106-7.html

    http://www.askdin.com/thread49780-6.html#post732906

    موفق باشید

    ویرایش توسط aminjet : ۱۳۹۴/۰۹/۰۸ در ساعت ۱۳:۳۲
    عکس روی تو چو در آینه ی جام افتاد
    عارف از خنده ی می در طمع خام افتاد
    حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد
    این همه نقش در آیینه ی اوهام افتاد
    این همه عکس می و نقش نگارین که نمود
    یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد.

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    سلام
    اگر فرضاً کسی بپذیرد که منطق قابل اثبات نیست چه نتیجه‌ای از آن گرفته می‌شود؟
    اصلاً چگونه می‌توان اثبات آن را بدون مفروض گفتنش نشان داد؟


    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21809



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mhj1998 نمایش پست ها
    سلام،
    سوالى درباره منطق داشتم . ما تمامى استدلالات خود را بر اساس يك سرى قوانين بنام منطق انجام مى دهيم. خوب سوال من در اينجاست كه درست بودن منطق را از كجا ثابت كنيم. آيا مى توانيم با استفاده از منطق ، درستى منطق را ثابت كنيم. اگر نه پس همه استدلال هاى خداشناسى كه داريم چى ميشن؟
    بسمه الحکیم

    با سلام

    اثبات چیزی بسته به موضوع و نوع آن چیز اسلوب و متدولوژی خاص خودش را دارد،برای اثبات فرضیات علوم تجربی ناگزیر به مشاهده و آزمایش هستید.

    برای اثبات قضایای ریاضی از استدلالهایی منطقی مبتنی بر روش استقرایی استفاده می کنیم.

    و برای اثبات صحت قوانین منطقی از بدیهیات عقلی کمک می گیریم.

    ارسطو را بنیانگذار علم منطق دانسته اند اما او فقط قوانین ثابت عقلی را کشف کرده و بر اساس آن، علم منطق را پی ریزی نمود.

    منطق چیزی جدای از اسلوب کلی استنتاج و انتزاعات عقلی نیست،اینها اصولی حقیقی هستند که وجود دارند و منطق عهده دار بیان و بکار گیری آنهاست

    نه اینکه منطق همان قوانین ثابت باشند و گرنه باید گفت اصول منطقی از کجا آمدند؟

    قبل از اینکه علم منطق به شکل مدون آن در اختیار بشر قرار گیرد مردم از قوانین آن استفاده می کردند و علما و حکمای نخستین در معادلات ریاضی

    و نظم و تنظیم استدلالهای عقلی از آن بهره می جستند.آیا قبل از تدوین علم منطق دانش بشر بر پایه ی موهومات استوار بود؟

    دانش عقلی کنونی بشر مرهون هزاران سال تلاش علمی پیشینیانی است که قوانین کنونی علم منطق را به طور تئوریک آن در اختیار نداشتند.

    پیره زنِ حدیث معروف:" اثبات خدا با گردش چرخ دستی" علم منطق و اصول صحیح اندیشیدن را نمی دانست،امّا منطقی آنقدر قوی داشت

    که پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و اله را به تحسین واداشت!


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,236
    حضور
    30 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4479



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهنگ نمایش پست ها
    سلام
    اگر فرضاً کسی بپذیرد که منطق قابل اثبات نیست چه نتیجه‌ای از آن گرفته می‌شود؟
    اصلاً چگونه می‌توان اثبات آن را بدون مفروض گفتنش نشان داد؟
    سلام
    همانطور که گفته شد منطق، روش درست فکر کردن است، و البته در مکاتب متفاوت، ممکن است روشهای متفاوتی وجود داشته باشد، اما نمیتوان گفت هیچ روشی وجود ندارد!
    و از طرفی ما انسانها خواسته یا نا خواسته تکلم و تفکر خود را بر اساس منطق تنظیم میکنیم، البته گاهی از مواد نادرست استفاده میکنیم و دانسته یا نادانسته دچار مغالطه میشویم. و برای همین منطق دانان، قواعدی رو تنظیم کردند تا کمتر دچار خطا بشیم.

    اگر منظور شما از مفروض گرفتن، اصل موضوع باشه، صحیح نیست؛ چرا که مبانی منطق و معرفت شناسی اگر ریشه در خارج و واقعیت نداشته باشه و صرف توافق باشه ارزشی نخواهد داشت. امید وارم منظور شما رو درست فهمیده باشم.


    آيا منطق قابل اثبات است؟

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    سلام
    همانطور که گفته شد منطق، روش درست فکر کردن است، و البته در مکاتب متفاوت، ممکن است روشهای متفاوتی وجود داشته باشد، اما نمیتوان گفت هیچ روشی وجود ندارد!
    و از طرفی ما انسانها خواسته یا نا خواسته تکلم و تفکر خود را بر اساس منطق تنظیم میکنیم، البته گاهی از مواد نادرست استفاده میکنیم و دانسته یا نادانسته دچار مغالطه میشویم. و برای همین منطق دانان، قواعدی رو تنظیم کردند تا کمتر دچار خطا بشیم.

    اگر منظور شما از مفروض گرفتن، اصل موضوع باشه، صحیح نیست؛ چرا که مبانی منطق و معرفت شناسی اگر ریشه در خارج و واقعیت نداشته باشه و صرف توافق باشه ارزشی نخواهد داشت. امید وارم منظور شما رو درست فهمیده باشم.
    سلام از من،
    خیر منظورم از مفروض گرفتن توافق نیست، منظورم این بوده که پیشفرض هراستدلالی چه برای اثبات منطق یا دفاع از آن، چه برای انکار منطق یا نقد آن، درست دانستن
    قواعد منطقی و استفاده از لااقل برخی از این قواعد است؛ اگر کسی قواعد ابتدایی منطق را هم نپذیرد از این نپذیرفتنش هیچ نتیجه‌ای ــ از جمله اینکه پس فلان استدلال‌های مبتنی بر منطق بی‌اعتبارند ــ نمی‌تواند بگیرد. حتی به نظرم می‌رسد استنتاج یک نظام منطقی از واقعیات هم مبتنی بر پذیرفتن اصول و قواعد اولیهٔ منطق است.
    ویرایش توسط فرهنگ : ۱۳۹۴/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۵:۵۱

    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود