صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نعمت حضور و مراقبه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    303
    حضور
    21 روز 19 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1138

    نعمت حضور و مراقبه




    حضور و مراقبه

    با عرض سلام ادب و احترام خدمت کارشناس عزیز و کاربران گرامی



    1- حضور و مراقبه چیست؟

    2- چگونه این نعمت را بدست آوریم؟

    3-چطور آن را ارتقا دهیم؟

    4-و به چه صورت آن را حفظ کنیم؟

    حضور و مراقبه

    مراقبه



    با تشکر و سپاس از شما



  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58308



    با نام و یاد دوست







    نعمت حضور و مراقبه








    کارشناس بحث: استاد حافظ

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    692
    حضور
    15 روز 15 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1801



    نقل قول نوشته اصلی توسط مکیال نمایش پست ها
    با عرض سلام ادب و احترام خدمت کارشناس عزیز و کاربران گرامی



    1- حضور و مراقبه چیست؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام خدمت همکار محترم و ارجمند و پرسشگر گرامی و همه کاربران عزیز؛

    برای شناسایی معنای واژه «حضور» آگاهی از دو کاربرد متفاوت اما قریب الافقِ این واژه ضروری است.
    این واژه («حضور»، که می‌توان نام دیگر آن را «قرب» دانست) دارای دو کاربرد است:‌
    یکی از منظر حضور حق در تمام هستی (قرب وریدی یا قرب هستی‌شناسانه) که از مفاد وحدت شخصیه وجود است؛ و دیگر از منظر قرب و حضور عبد نسبت به خداوند (قرب سلوکی)؛
    قسم اول، امری است که چه بخواهیم، چه نخواهیم در سراسر گیتی پابرجاست و با انکار منکرین برچیده نخواهد شد؛ چرا که طبق سخن خداوند متعال در قرآن که فرمود: «اعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه. و هو اللطیف الخبیر»[1]؛ بر این اساس، خداوند همه ساحتهای هستی را پر کرده است در عین آن‌که از نقائصِ هر موطن و ساحت مبراست. پس هیچ موطنی از هستی، از چنین احاطه وجودی از جانب حضرت حق خالی نیست. « نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريد»[2]
    قسم دوم، حضوری است که در روند سیر عبد به سوی خدا مطرح است و حالتی‌ است هم معرفت‌شناختی و هم وجودی که در روند سلوک عبد به سوی حق رخ می‌دهد که هم دارای آثار معرفتی و هم دارای حالات گرایشی می‌باشد.

    نتیجه حضور به نحو نهایی و اَعلای آن، به گونه‌ای است که شخصِ واصل به چنین هدفی، با نظر به قلب خویش، چنان قلب خویش را وسیع می‌یابد که وسعت تمام کهکشانها در مقابل آن چیزی به حساب نخواهد آمد. چنان‌که در حدیث قدسی فرموده‌اند:
    «لَمْ يَسَعْنِي سَمَائِي وَ لَا أَرْضِي وَ وَسِعَنِي قَلْبُ‏ عَبْدِي‏ الْمُؤْمِن‏»[3]

    البته در این میان، قلوبِ غیر برخوردار از «حضور‌ نهایی» یا «حضور حداکثری» که مخصوص انسان‌های کامل است، از این گشایش قلب به تناسب بهره‌‌شان از این معنای حداکثری، طَرفی خواهند بست. پس حضور، مقول به تشکیک بوده، به تعداد بندگان و سالکان دارای درجات و مراتب متعدد می‌باشد.

    با استفاده از حدیث فوق الذکر، می‌توان گفت مقام حضور از شئون قلب انسان است و از ساحت نفس و یا ذهن به دور است.
    همچنین؛ با استفاده از حدیث نورانی فوق می‌توان گفت برای اطلاع یافتن از مقدار حضور قلبی خویش با حضرت حق، باید ببینیم وقتی با حضرت حق می‌نشینیم، آیا دل ما به اندازه‌ای وسیع می‌گردد که وسعت کهکشانها در مقابل آن وسعت، عرض اندام نکند، یا خیر!
    به عبارت دیگر، با توجه به این نکته که «قلب المؤمن عرش الرحمن»، قلب در مقام حضور به جایی خواهد رسید که «رحمان» را در خود جای خواهد داد. همچنان که از برخی عارفانِ متحقق منقول است که «عرش و پیرامون عرش را مي‌توانید در یک گوشه‌ای از دل من پیدا کنید».

    در حقیقت، می‌توان از حضور مع الحق، با تعبیر «قرب به حق» یاد کرد؛ آن‌ هم قرب از نوع دوم که از سوی بنده به سمت خداوند در جریان است (نه آن قرب وریدیِ هستی شناسانه که چه بدانیم و چه ندانیم در تمام کون و مکان در جریان است).

    بر طبق این معنا، «قریب» از نوع قرب وریدی (قرب از جانب حق)، به معنای بسیار نزدیکِ ظاهر است؛[4] یعنی خداوند نسبت به هر موجودی در این عالم و عوالم بالایی، صفتِ بسیار نزدیکِ ظاهر را دارد. حال اگر این مفاد هستی‌شناسانه، به مفادی معرفت‌شناسانه و وجودی از سوی عبد تبدیل گردد، حضور و قرب از سوی عبد نیز محقق خواهد شد. به عبارت دیگر، هر گاه بنده، در دل خویش، احاطه وجودی و سریان وجودی حق را در شراشر وجود خویش احساس نمود، در این‌ هنگام به مقام حضور بار یافته اما این درک نه از نوع درک ذهنی، بلکه از نوع معرفت قلبی و حرکت قلبی می‌باشد.

    پس کسی که حضور وجودی حق‌تعالی را نه تنها در خویش بلکه در همه اشیاء درک کند آن هم درکی وجودی نه ذهنی، در آن لحظه به مقام حضور باریافته است.

    بر این اساس، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی حضرت روح الله فرمود: «عالم محضر خداست ... »


    [1]. انفال/ 24. ترجمه: «و بدانيد كه خدا حائل مى‏شود ميان مرد و دل او و اينكه به سوى او محشور می‌شويد».

    [2]. ق/ 16.

    [3]. بحار الانوار، ج55، ص 39.

    [4]. شرح منازل السائرین، ص 90.






    ویرایش توسط حافظ : ۱۳۹۴/۰۸/۳۰ در ساعت ۰۹:۲۷
    نعمت حضور و مراقبه

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    692
    حضور
    15 روز 15 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1801



    نقل قول نوشته اصلی توسط مکیال نمایش پست ها
    2- چگونه این نعمت را بدست آوریم؟

    3-چطور آن را ارتقا دهیم؟

    4-و به چه صورت آن را حفظ کنیم؟
    اگر مقصود پرسشگر محترم از اصطلاح «مراقبه»، مراقبه از چنین حضوری است، مراد از مراقبه نیز مواظبت بر چنین حالت قلبی و درونی است. زیرا استمرار چنین حالتی، انسان را به سعادت و خیر ابدی خواهند رساند.

    اکتساب حال حضور، نیازمند ممارست و تلاش است که بهترین و آسان‌ترین طریق برای دستیابی به آن، «نماز» است.
    بسیاری از دستورات شریعت نیز به طور غیر مستقیم تأمین کننده روح حضور و احیاء کننده آن در زندگی انسان‌اند؛ مثلا، مقرون سازی اعمال به نیت و پاکسازی نیات از شرک و هر گونه ریا، انسان را به سمت چنین احساسی رهنمون می‌نماید.

    ابتدای چنین حالی، از احساس آغاز می‌شود و در نهایت به شهود و مکاشفه و معاینه می‌انجامد. منظور از احساس، همان چیزی است که هر شخصی می‌تواند آن را تجربه کند و اختصاص به عارفان و خواص از سالکان ندارد بلکه هر کسی می‌تواند در دل خویش این احساس حضور و توجه را بیافریند.

    البته در علم عرفان عملی، رسیدن به حال حضور دارای روندی اصولی و ضابطه‌‌مند (به صورت کلی و نه جزئی و کاربردی) می‌باشد که در کتب عارفانی از قبیل خواجه عبدالله انصاری و ملاعبدالرزاق کاشانی و تلمسانی، به طور مستوفی بیان شده است.

    نعمت حضور و مراقبه

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3699



    با سلام و عرض ادب و احترام

    در اینجا بحث از عرفان عملی است که با عرفان نظری تفاوت دارد.دراینجا بحث در
    حضور ومراقبه می باشد.
    بعد از آگاهی وانتباه وبیدارشدن از غفلت وجذب ربوبی نوبت توبه است به معنای پاک کردن درون از رزایل ومتصف شدن به فضایل که کیفیت وچگونگی آن در کتاب های عرفان بیان شده است وبعد طلب ومجاهدت در آن ورسیدن به مرتبه مراقبه است که در آن باید جانب حق رامحترم شمرد.
    در اینجا ابتدا به اهمیت مراقبه می پردازیم و در ادامه مراتب مراقبه را بیان می کنیم.
    در مراقبه ی اول ده امر است که سالک باید بر آن مداومت کندوبیان شده که در مرتبه ی دوم مراقبه آمادگی قدم بالاتردر مقام مجاهدت رابدست می آورد
    اهمیت حضور ومراقبه
    مفتاح سعادت ابدی مراقبت است باید حرم دل را کشیک کشید تابیگانه راه پیدا نکندودل همچنان حرم امن بماند.
    جناب شیخ صدوق در آخر جامع الاخبار از کشاف حقا یق حضرت جعفربن محمد الصادق علیه السلام روایت کرده است که القلب حرم الله فلا تسکن فی حرم الله غیر الله : قلب انسان حرم امن الهی است مواظب باشید این حرم امن را نامحرم های شیطانی نا امن نکنند .
    دو چیز انسان را به صورت انسان محشور می کند که در آن صورت انسان زیباترین صورت است یکی علم وحقایق وکسب معارف که این مشخص روح انسان استودیگری عمل صالح که مشخص بدن انسان است وانسان را بدن هایی است در طول هم متناسب با هر نشئه اینکه اهل تقوا با تمام وجود سعی می کنندو مواظب هستند که شیطان آنها رامس نکندچون مس شیطان همان دوری از حقایق وادراک آن است هرچه آشنایی انسان با حقا یق کلمات نوریه ووجودیه بیشتر باشد انسانیت او قوی تر است و اینها می دانند قرب عبد به ادراک حقایق است.
    اینکه انسان به راه بیافتد وراه تصفیه وتطهیر باطن وتزکیه نفس وسیره انبیا ءرا به صدق پیش گیرد اینگونه افاضات واشراقات برای او است.
    در این هنگام انسان می بیند که به یک بارقه ی اللهی وبه یک اشاره وبه یک سحر راه صد ساله را طی کرده است. صفای صحیفه نفس در اثر مراقبت یعنی کشیک نفس را کشیدن حاصل می شود انسان بر اثر این مراقبت یواش یواش به صفات ملکوتی متصف می شود وبدان خو می گیرد.
    اگر مراقبت نباشد اذکار واعمال هیچ ثمره و فایده ای ندارد تا آنجا یی که بعضی از ارباب سیرو سلوک ومشایخ عالی مقام عرفان فرموده اند :انسان نباید گول حال بدون مراقبه را بخوردچون حالی برای انسان با ارزش ومفید است که دوام داشته باشد و آن حالی است که ثمره ی مراقبه باشد لذا مراقبه که از اهم شرایط سلوک است و از لوازم حتمی واصلی سیر وسلوک شمرده میشود.
    مراقبه کار می خواهد جهاد اکبر است این مراقبت آن موت احمر است کار آسانی نیست .
    مراقبت انسان های سالک به اختلافات مقامات ودرجات ومنازل آنها تفاوت می کند در ابتدا ی امر سلوک مراقبه آن است که سالک در جمیع احوال مراقب ومواضب باشد تا آنچه وظیفه اوست تخطی نکند واز آن چه بر او عازم شده تخلف ننماید.هرچه انسان در مسیر رشد وکمال بالا آمد ودر پرتو کسب معارف وطی مدارج علمی وعملی سعهی وجودی پیدا کرد واعتلاء ذاتی یافت مراقبه او رنگ دیگری پیدا می کند تا می رسد به آن حضور تام عند اللهی .
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    303
    حضور
    21 روز 19 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1138



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها
    بر این اساس، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی حضرت روح الله فرمود: «عالم محضر خداست ... »
    استاد عزیز ممنون از پاسخگویی شما . لطف شما مستدام

    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب و احترام
    از شما خواهر محترمة هم بابت وقتی که گذاشتید ممنونم.

    و در انتها اینطور که از شواهد پیداست سوالات خوبی پرسیده نشد.



  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    692
    حضور
    15 روز 15 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1801



    نقل قول نوشته اصلی توسط مکیال نمایش پست ها
    و در انتها اینطور که از شواهد پیداست سوالات خوبی پرسیده نشد.
    سؤالاتتان خوب است ولی کلی است. سؤال کلی پاسخش نیز کلی است. اگر متوقع پرداختن به شاخ و برگ و فروعات می‌باشید، بایستی جزئی‌تر وارد شوید.
    در پایان از نوع نگرش شما که به خوبی در سؤالاتتان بازتاب یافته، قدردانی و تشکر می‌نمایم.

    نعمت حضور و مراقبه

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    303
    حضور
    21 روز 19 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1138



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها
    سؤال کلی پاسخش نیز کلی است
    سلام و عرض ادب استاد عزیز
    کاملا صحیح است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها
    اگر متوقع پرداختن به شاخ و برگ و فروعات می‌باشید، بایستی جزئی‌تر وارد شوید.
    اساعه ادب به شما نشود استاد عزیز ، منظور بنده از شواهد ، مطالب مفید شما نبود بلکه دلایل دیگری بود
    ان شاءالله در ادامه دوستان و شاید بنده سوالات دیگری از شخص شخیص شما خواهیم پرسید.


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    نقل قول نوشته اصلی توسط مکیال نمایش پست ها
    1- حضور و مراقبه چیست؟

    2- چگونه این نعمت را بدست آوریم؟

    3-چطور آن را ارتقا دهیم؟

    4-و به چه صورت آن را حفظ کنیم؟
    بسمه الرقیب

    با سلام و ادب خدمت استاد گرانقدر و جناب مکیال

    لازم است ضمن تقیّد به تقوا و شریعت،انسان توحید خویش را هم

    با تفکر مدام و ریاضات عقلی و فکری،همینطور ملازمه ی اذکار مأثور

    و تصفیه نیت و زیر ذره بین گذاشتن آن،قوی کند.

    دائما نیات خویش را بپاید،و از خویش بپرسد:چرا این عمل را انجام می دهی؟

    در پاسخ به خویش صادق باشد،خودش را در مواضع گوناگون امتحان کند

    به عبارتی اصلا به خودش و اعمالش خوش بین نباشد،مثل یک باز پرس

    سخت گیر دائما خودش را استنطاق کند.

    در این میان اظهار بیچارگی و ضعف در پیشگاه خداوند و ملازمت توسل

    به اولیاء الله و استمداد از ارواح طیبه و طاهره آن ذوات نورانی سلام الله علیهم

    أجمعین را نباید فراموش کرد.

    موانع و قواطع را هم باید شناخت،هر چه حضور و مراقبه انسان را بهم می زند و یا تضعیف می کند

    از سر راه برداشت،منظور سر راه دل است،تا دنیا در نظر انسان پر رنگ است نمی شود صبغه ی الهی گرفت.

    در واقع یک جور جنگ تمام عیار لازم است،از همه ابعاد و در هر حیطه از وجود و همه جا باید نیروهای رحمان

    مراقب حمله ی جنود شیطان باشند.خداوند روزی همه ی ما بفرماید.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    692
    حضور
    15 روز 15 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1801



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    در واقع یک جور جنگ تمام عیار لازم است،از همه ابعاد و در هر حیطه از وجود و همه جا باید نیروهای رحمان

    مراقب حمله ی جنود شیطان باشند.
    از مطالب خوب شما بهره‌مند شدیم و خیلی قابل استفاده است .
    اما باید این نکته را از یاد نبرد که تنها اندکی از بندگان این قابلیت و استعداد و حوصله را دارند تا در مسیر دشوار سیر و سلوک و مجاهدات نفسانی، تلاش نمایند و برای این جنگ تمام عیاری که شما فرمودید، سرمایه‌گذاری کنند اما بیشتر مردم و خصوصا جوانانی که در اجتماع کنونی مشغول پرداختن به حیات مادی‌اند ممکن است با مواجه شدن با دورنمای این مسیر صعب و دشوار، جا زده و عطایش را به لقایش ببخشند.
    لذا بنده تأکید می‌کنم این مطالب و توصیه‌های به حق که شما هم بیان فرمودید، در جای خود و برای اهلش صادق بوده و رساننده است اما برای دیگران چه؟
    پس باید برای دیگران [مقصود از دیگران، نقطه مقابل سالکان و سوداگران معنویت است] فکری کرد؛ مدلی را ارائه کرد؛ نمی‌توان چنین آرمان‌گرایانه و دستوری صرف، واقعیات حیات مادی آنان را نشانه رفت؛ برکندن از خاک، برای اکثر مردم، کار آسانی نیست و همانطور که جناب حبیبه تعبیر فرمودند، جنگ تمام عیار می‌طلبد.

    خب، جوانِ دانشجوی امروز، به دلیل تربیت بدی که او را به سوی راحت‌طلبی سوق داده، صدسال هم حاضر به تماشای چنین جنگی نخواهد بود تا چه رسد به وارد شدن در این معرکه!

    پس چگونه باید طلبکاری این قشر را که عده‌ی کمی هم نیستند وصول کنیم؟ آنان را نیز بر سر سفره معنویت و حضور مع الله قرار دهیم؟! چگونه می‌توان کسانی را که نسبت به خدمت به آستان قدس ربوبی، کم ارادت‌اند، ارادتمند نماییم؟

    انشاء الله، بعد از ابراز نظر دوستان و کاربران محترم، طرح و نظر خویش را بیان خواهم کرد. البته پاسخ، به صورت غیر برجسته در مطالبِ ارزنده‌ی جناب حبیبه بیان شده است اما به جاست که این جهت برجسته شود تا این تلقی پیش نیاید که تنها قشر خاصی می‌توانند این مطالب را اجرا نمایند؛ بلکه این مطالب برای همه اقشار قابل اجراست.

    ویرایش توسط حافظ : ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ در ساعت ۰۸:۵۳
    نعمت حضور و مراقبه

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود